• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można montować sekundnik przy światłach, ale w Trójmieście ich nie zobaczymy

Maciej Naskręt
30 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości. Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości.

Ministerialni urzędnicy zgodzili się na montaż sekundników przy sygnalizacjach świetlnych. Problem w tym, że ich nie zobaczymy na trójmiejskich skrzyżowaniach - głównie ze względu na to, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach. Czy mamy czego żałować?



Czy sekundniki usprawniłyby podróże w Trójmieście?

W miniony piątek Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, że wyświetlacze będą mogły być instalowane na drogach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, marszałka województwa, starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu.

Mogłoby się wydawać, że rozwiązanie to może się przyczynić do poprawy płynności ruchu na drogach, ale jak zwykle problem tkwi w szczegółach. Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.

Obecnie w Trójmieście takich miejsc jest bardzo mało.

- Głównie znajdują się one gdzieś na peryferiach miasta. W centrum Gdańska sygnalizacje mają zmienny program sygnalizacji - mówi Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Mało tego, na głównej arterii Gdańska funkcjonuje system Tristar, który dostosowuje program sygnalizacji do natężenia ruchu na drodze, co w praktyce uniemożliwia montaż sekundników w zgodzie z uchwalonymi niedawno przepisami.

Z tego samego powodu nie ma szansy na zmiany w Gdyni i Sopocie.

Opinie o sekundnikach bardzo różne

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa posiada opinie na temat sekundników z wielu europejskich krajów, a także Stowarzyszenia - Klubu Inżynierii Ruchu KLIR oraz wyniki obserwacji zarządców dróg, którzy zdecydowali się na montaż tych urządzeń.

Opinie te nie są jednoznaczne. Choć specjaliści zgodni są co do jednej kwestii - sekundniki ich zdaniem powinny być montowane w sytuacji, gdy kierowanie ruchem wahadłowym odbywa się za pomocą sygnalizacji. Co w pozostałych sytuacjach? Tu głosy są podzielone: jedne mówią o zwiększeniu płynności ruchu, inne o rozpraszaniu kierowców i zmniejszaniu bezpieczeństwa na drodze.

Jako ciekawostkę można podać miasto Grudziądz, gdzie zarząd dróg zainstalował liczniki, na których funkcjonowały urządzenia do pomiaru prędkości i kontroli przejazdu na czerwonym świetle. W efekcie okazało się, że po zamontowaniu liczników czasu światła zielonego, znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału czerwonego oraz przekraczających dopuszczalną prędkość.

Odsetek pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie z prędkością ponad 100 km/godz. wzrósł w tym czasie w niektórych miesiącach o 100, a nawet o ponad 100 proc. Tu możemy przeczytać raport na temat tego zjawiska.

Opinie (260) 3 zablokowane

  • (15)

    Te sekundniki byłyby znacznie lepsze niż cały Tristar...

    • 553 70

    • Lepsze (4)

      i "trochę" tańsze.Ten cały Tristar to niezły wałek za 160 milionów.Czy głównym inicjatorem tego goowna nie był aby pan Wawrzonek?.Ten facet zdecydowanie za długo "siedzi" , nomen omen , na swoim stołku i może w ramach firmy przenieśli by go do działu "zieleń" lub "cmentarze".Czas się trochę przewietrzyć,a nie stawać "okoniem" do każdej innej idei niż wspomniany Tristar,który nic nie wniósł,o pardon,zafundował pieszym przejścia kłusem lub galopem przez przejścia dla pieszych a korki jak były tak są i będą

      • 73 8

      • Kierowcy nie patrzą na sygnalizację świetlną, a co dopiero na sekundniki (3)

        • 10 44

        • Proponuje wycieczke

          Widać, że nie byleś nigdy we Wrocławiu :)

          • 38 1

        • Na sekundnik spojrzy raz i wie ile ma czasu na grzebanie w torebce

          • 33 1

        • wczoraj wróciłem ze Szczecina, gdzie jest masa zamontowanych sekundników. Możemy pozazdrościć w Trójmieście tej płynności jazdy.

          • 19 1

    • (5)

      W holandii sekundniki sa tu gdzie u nas pomaranczowe a w polsce debaty nad taka drobnostka...100 lat za murzynami.Co za kurna kraj:)

      • 70 5

      • Bo i kierowcy są tutaj 100 lat za Holandią.

        Shit-storm in 3..2..1..

        • 29 7

      • (1)

        Dobre jest też migające zielone, gdy się kończy. Stosowane np. w Austrii. Jak ktoś wjedzie na żółtym na skrzyżowanie to już nie ma wymówek.

        • 23 1

        • Potwierdzam!

          To jest także dobry pomysł, ja spotkałem się z tym w Graz. Nie mniej jednak, edukacja naszych rodzimych kierowców wciąż odbiega od tej choćby spotykanej w Austrii. Tam migające zielone oznacza "zwolnij, wkrótce zmiana świateł", u nas byłoby to "przyspiesz, bo nie zdążysz przejechać". Nie dziwie się, że mają obawy przed sekundnikami. Szczególnie tu w Trójmieście, w raju mistrzów prostej dla których Słowackiego jest problemem tak jak i zrozumienie oznaczeń liczbowych typu "40", "50", "60", "70" itd.

          • 30 2

      • i w Holandii sa najpiękniejsze kobiety na swiecie...podobnie jak w (1)

        Austrii

        • 4 11

        • Holendrom się podobają więc jaki masz problem?

          • 8 3

    • sekundniki to jest bardzo dobry pomysł (1)

      bardzo ułatwia to przepustowość.Tristar to jest jedno wielkie G....

      • 34 8

      • Profesjonalna ekspertyza

        Z tymi rozwielitkami to ktoś trafił w sedno

        • 2 10

    • nie na rękę ..

      Oczywiste ze władze nie chcą tego udogodnienia...
      1) Wiele Państwa wprowadziło tez wskaźniki czasu i jakoś o katastrofach się nie słyszy...
      2) Myśląc logicznie to wiadomo , że normalny człowiek widząc ze została mu sekunda to się zatrzyma i tyle....no ale wtedy nie będzie wykroczeń na Świtałach , a przecież po to tristar powstał ( i nie m co sie oszukiwać wszyscy wierzą ze wrócą czasy gdzie będzie można łupić kierowców na każdym skrzyżowaniu )
      3) Jak ktoś jest rąb..y i wjeżdża 100 km/h lub na czerwony na skrzyżowanie to mu te liczniki wcale nie pomogą bo to kwestia rozumku...

      • 22 4

    • budyniofob

      E tam, za sekundniki nie można by "przytulić zegarkowego", bo niższa cena.

      • 2 0

  • Czyli jak zwykle (4)

    • 129 14

    • (1)

      I progi zwalniające na obwodnicy!!

      Adam Owicz powinien proklamować program Próg+. W jego ramach będzie stawianie tysiąca progów na (kolejne) tysiąclecie miasta, szczególna troska o dziury w drogach, oraz nowa dyscyplina olimpijska: bieg długodystansowy przez kratery (każdy będzie mógł na gdańskich chodnikach sobie potrenować)!!

      • 11 1

      • Tak jest! Tysiąc progów na tysiąclecie! Zwinąć asfalt w mieście! Samochody powinny być tylko dla Panów z Klasy Rządzącej (PO, PiS i przybudówek). Reszta - zaiwaniać na piechotę i kłaniać się przed portretami Panów. Jak ktoś się nie pokłoni - w dyby i chłosta albo tydzień aresztu o chlebie i wodzie.
        :D

        • 1 0

    • Nie bo chodzi o to żeby więcej takich debili się pozbijało. Oby bez postronnych ofiar.

      • 0 1

    • ci idioci wiedzą lepiej tak ??

      w dobrze rozwiniętych krajach takie sekundniki to norma.
      ale ci kretyni po zawodówkach wiedzą lepiej co dla nas dobre.

      • 7 1

  • (13)

    Wydaje mi się , ze takie sekundniki mogą kierować uwagę kierowcy na odliczanie czasu do startu , a nie na otoczenie

    • 49 146

    • Widziałem jak one działają we Wrocławiu, (6)

      90% kierowców startowało przy czerwonym świetle na 1-2 sek przed zmiana. To było bardzo niebezpieczne, wiec je zlikwidowali. Nie ma co tego dziadostwa instalować, nie skróci podróży....

      • 31 46

      • Bla bla bla bla

        • 8 16

      • (1)

        Stad tez m.in. wynikaja moje obawy. Pozdrawiam

        • 3 5

        • a ja nie

          • 0 1

      • (1)

        Dlatego sekundnik + kamera :)

        • 13 4

        • I jeszcze drużyna policji

          i działo laserowe na satelicie okołoziemskiej.

          • 15 6

      • W Toruniu lub Bydgoszczu to samo

        • 6 0

    • Masz rację. Wydaje Ci się (2)

      • 6 10

      • (1)

        Zastanawiam się co Twój głos wnosi do dyskusji ?

        • 4 3

        • Próbuję uświadomić że dyskusja o takich sprawach w internecie z ludźmi wśród których przeważający procent posiada inteligencję rozwielitki , jest tak jak ktoś powyżej napisał "bla bla bla" Smutne. Dotyczy to także Pana z Wydziały Gospodarki Komunalnej który jak klasyczny "fachowiec" stwierdził nie da się i kazał spadać. Stwierdzenie że wszystko jest podłączone pod tristar pominę milczeniem bo gość się tylko ośmiesza i pokazuje że ma rozmówcę w nosie i traktuje jak idiotę. Jesteśmy specjalistami od wszystkiego. Dyskusje owszem . Ale nie tu.

          • 9 4

    • Masz 100% racji. Wydaje Ci się.

      • 1 0

    • Typowy GWE GPU (1)

      Typowy GWE GPU

      • 3 2

      • Nie. Typowy gd...

        • 0 1

  • (2)

    Nie bedzie bo zadne miasto nie przyzna sie teraz do kretynskiego systemu tristar!

    • 194 20

    • (1)

      A ten cały Tristar to już działa? Bo nie widać...

      • 11 0

      • no jak

        nie mówi do ciebie na każdym skrzyżowaniu?

        • 2 2

  • bzdurny pomysł z tymi sekundnikami (18)

    zmianne swiatla to zdecydowanie lepsze rozwiazanie ktore sprawdza sie na wiekszosci skrzyzowac, szczególnie podczas mniejszego ruchu czy w nocy

    • 63 197

    • madry urzedas z tristaru sie odezwal

      • 30 13

    • (2)

      Fajnie ten tristar działa jak z bocznej ulicy chce wyjechać 10 aut to wtedy faza trwa tyle że zdążą przejechać dwa a kiedy czeka jedno auto to zielone trwa tyle że wyjechaloby 10 właśnie dlatego auta jadą na czerwonych bo jak na takim węźle wykletych cykl trwa 3 minuty a korek na chylonskiej ciągnie się do wiejskiej to ludzi zwyczajnie szlag trafia jak widzą że super inteligentna zmienna sygnalizacja wypuszcza po 5 aut. Niedawno tam było tak że wieczorem auto nie mogło pokonać tego długiego wyjazdu z chylonskiej na jednym zielonym bo światełko zmienne świeciło się na zielono 5 sekund

      • 36 1

      • (1)

        A co tutaj by poprawił sekundnik? Niech kierowcy nauczą się ruszać i skupiają uwagę na drodze. Sekundnik jest zbędny. Masz żółte przed zielonym to powinno wystarczyć. Ale gamonie zamiast zrzucać winę na siebie to obwiniają brak sekundników.

        • 6 15

        • Sekundniki dla pajaców co siedza na fejsie i wiedzą kiedy ruszyć....

          • 0 6

    • W nocy (1)

      to sygnalizacja na większości skrzyżowań powinna być wyłączona. Jaki jest sens stania w środku nocy na czerwonym, skoro nikt nie jedzie i można stosować się z powodzeniem do znaków, a nie sygnalizacji?

      • 45 4

      • podobnie z przejściem przez zebrę - po co czekać w deszczu na zielone

        skoro nic nie jedzie?

        • 5 0

    • (2)

      Ok, ale przecież oba rozwiązania się nie wykluczają. Sekundnik może automatycznie się dostosowywać do długości cyklu albo automatycznie włączać się np 10 sekund przed zmianą światła.

      Bzdurne tłumaczenie

      • 38 2

      • Wlasnie ze sie wykluczaja

        Bedziesz mial 15 14 13 12 sek 23 24 26 10 17 sek 5 sek START. Mniej wiecej

        • 0 22

      • W danym cyklu jego długość jest stała. Będzie więc raczej tak, że w jednym cyklu licznik będzie odliczał np. od 15 sekund do zera, w drugim np. od 6 do zera a w kolejnym np. od 40 do zera. O ile rzecz jasna tristar działa poprawnie - w co wątpię.

        • 12 0

    • (3)

      Skoro przekraczają przy sekundnikach odliczających do końca zielonego, to nie odliczać do końca zielonego, a tylko do końca czerwonego. Tam się nic nie będzie dziać, a jedynie będą sprawniej ruszać.

      • 20 0

      • tylko, że koniec czerwonego (2)

        zależy od początku zielonego na innych sygnalizatorach itd - czerwone też moze być krótsze lub dłuższe

        • 1 1

        • (1)

          Żółte trwa co najmniej 3 sekundy. Do tego dochodzi czas międzyzielony, który trwa zazwyczaj parę sekund, ale nawet do kilkunastu i jest stały, wyliczany na podstawie geometrii skrzyżowania. Czyli już te kilka(naście) sekund wcześniej, kiedy zapala się żółte na drodze poprzecznej, wiadomo już dokładnie za ile zapali się zielone i wtedy można rozpocząć precyzyjne odliczanie. (btw, takie liczniki funkcjonują już w Gdańsku - ale dla tramwajów, np. na Wita Stwosza i odliczają tylko ostatnie 10 sekund do zielonego). Wcześniej można w ogóle nie podawać czasu lub podawać orientacyjny np. z dokładnością do 10s.

          • 2 0

          • powiedzmy że można wstawić takie ograniczone rozwiązanie

            tylko że:
            Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.

            • 2 0

    • tak bardzo !!!!! (2)

      Żeby wyjechać z chylońskiej na morską w Gdyni trzeba często 6-7 cykli odczekać .... BRAWO TRISTAR !!!!

      • 13 0

      • Tristar jest ok (1)

        • 0 6

        • Tristar jest ok

          Tyle że kierowcy zbyt wolno ruszają. Jeśli komputer wykryje zbyt długo odstęp za autem to uznaje że nie ma więcej aut i włącza czerwone.

          • 1 6

    • Chyba nigdy nie jechałeś w piątek popołudniu przez Czarny Dwór, Al. Grunwaldzką, albo Słowackiego.

      • 2 0

    • wsadz se ten tristar

      od czasu jak go wdrożyli to cale trójmiasto gnije w korkach i taka jest prawda

      • 3 1

  • Sekundniki byłyby super na zatłoczonych skrzyżowaniach w Trójmieście gdzie kierowcy śpią jak mają ruszyć (5)

    W "miejscowościach przelotowych" typu Grudziądz to bez sensu.

    • 121 21

    • Co to jest miejscowosc przelotowa? Na jakiej waznej trasie przelotowej lezu Grudziadz? (2)

      • 9 4

      • rydz d*psko z fotela to zobaczysz (1)

        Ale wyzwać od sloikow to potrsfisz....

        • 2 2

        • Ty się dobrze czujesz? Gdzie ja coś o słoikach pisałem?

          • 2 0

    • Śpią? To trzeba się patrzeć na drogę a nie gapić w komórkę...

      • 3 0

    • Cóż, skoro ktoś włącza pierwszy bieg, jak już zielone się świeci to tak jest. Albo jak jedzie style agresywnym zamiast płynnym.

      • 2 0

  • (2)

    nie potrzebne mi to

    • 20 49

    • (1)

      było by widać jak się guzdrzesz z ruszeniem ze świateł ?

      • 3 0

      • To ty bez "sekundnika" czasu nie potrafisz mierzyć?

        • 0 3

  • 15 lat temu (4)

    15 lat temu juz byly w Poznaniu dla tramwajuw

    • 59 6

    • 30 lat temu

      Na ul. Okopowej na wysokości Muzeum Narodowego w kierunku Huciska był nad jezdnią wyświetlacz który pokazywał z jaką prędkością trzeba jechać żeby pokonać skrzyżowanie przy Hucisku na zielonym świetle. Proste? Skuteczne? I można było?

      • 19 0

    • A w Szczecinie 25 lat temu dla samochoduw

      • 7 0

    • Nie tramwajuw tylko tramwajuf

      • 2 1

    • w Gdańsku też takie coś było

      ale ktoś ukradł.

      • 0 0

  • (3)

    wszedzie sa ale na tej wsi nie mozna bo tristar musi zarabiac zlodzieje ku!!!

    • 112 16

    • Sekundniki już całe lata temu były w innych miastach

      i to jest bardzo dobry system. W Budynlandzie nie da się tego zrobić. Co innego gdyby chodziło o nieruchomości.

      • 4 1

    • zaorać park lub zajezdnie pod dyktando developera to potrafią a coś co może usprawnić ruch to już bleeee bo jak na tym zarobić ??

      • 4 1

    • sekudniki zdiz owi przeszkadzaja ale przyciski na przejsciach dla pieszych i rowerzystow juz nie.

      a te przyciski nie wplywaja na szybkosc zmiany sygnalizacji na np grunwaldzkiej czy havla

      • 0 0

  • Rzad zgodził sie ale jak zwykle urzedasy Gdańska wiedzą lepiej.I twierdzą nie da sie! (8)

    potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości.

    Od tego są kontrole i wlepianie mandatów!

    • 128 32

    • (5)

      "Dwukrotnie więcej przejazdów na czerwonym świetle, większa prędkość samochodów – urzędnicy Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu zrobili badanie, pokazali raport i zdemontowali licznik na skrzyżowaniu jako urządzenie zagrażające bezpieczeństwu" poczytaj sobie

      • 13 23

      • w metropolii Grudziądzu...

        chomika do słonia? Powodzenia...

        • 16 9

      • u nas też urzędnicy robili "ekspertyzy" i wyszło że musi być Trisrar

        i co po tych super ekspertyzach???
        w tym kraju nie można wierzyć urzędnikom...

        • 7 1

      • Tez robili badania

        Jazda na światłach , mniej wypadków .Po latach wyszło że bzdura I co?////?

        • 3 0

      • wystarczyło postawić rejestrator wykroczeń.

        • 3 0

      • Subtelna różnica

        "W efekcie okazało się, że po zamontowaniu liczników czasu światła zielonego, znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie..."
        Dostrzegasz subtelną różnicę w tym co pokazywały owe liczniki w Grudziądzu a co miałyby pokazywać w Gdańsku? Pomyśl chwilę...

        • 0 0

    • Gdańska hucpa jest najmądrzejsza na świecie. Nieważne że gdzie indziej się montuje, nieważne że to pomaga, nieważne że można, nieważne że społeczeństwo tego chce. Ważne że urzędnik coś sobie wymyślił i tego będzie sie trzymał!

      • 5 2

    • Policja jest od tego by tych co jadą na czerwonym wlepiac mandaty.

      Na przejściach dla pieszych kierowcy wymuszają pierwszeństwo idąc tym tokiem rozumowania trzeba zlikwidować przejścia dla pieszych :)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane