• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Janka Wiśniewskiego będą ważone ciężarówki

Patryk Szczerba
18 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ciężarówki będą ważone przed dojazdem na estakadę. Dzięki temu łatwo będzie zatrzymać nieuczciwych przewoźników. Ciężarówki będą ważone przed dojazdem na estakadę. Dzięki temu łatwo będzie zatrzymać nieuczciwych przewoźników.

Na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni na jezdni w kierunku Obłuża powstanie pierwsze na miejskich drogach stanowisko do ważenia ciężarówek. Choć urządzenie ma służyć badaniom, dane będą mogły być w każdej chwili udostępnione Inspektorom Transportu Drogowego.



Co może rozwiązać problem przeładowanych ciężarówek?

Statystyki są dla miasta bezlitosne. Tylko w 2010 roku koszt naprawy uszkodzeń w nawierzchni drogi i prac remontowych mostów i wiaduktów wyniósł 14 mln zł, czyli ponad 3 mln euro. Kwoty jednak z każdym rokiem wzrastają. Najbardziej widać to na przykładzie Estakady Kwiatkowskiego. W 2009 r. remont trasy kosztował miasto 6 mln zł. Kolejny musiał być wykonany już cztery lata później za 1,55 mln zł, a potrzeby są kilkukrotnie większe.

Estakada co roku do remontu

Jak tłumaczą urzędnicy, remonty to konieczność. Po Gdyni jeździ bowiem coraz więcej ciężarówek, które niszczą nawierzchnię nie tylko Estakady Kwiatkowskiego, ale większości dróg dojazdowych do miasta. Co prawda miasto planuje budowę bezpośredniego połączenia obwodnicy z portem, której koszt szacuje się na kilkaset milionów złotych, ale jeszcze przez co najmniej kilka lat musi wystarczyć estakada, wymagająca przeprowadzanych co roku remontów. Kolejne prace rozpoczną się prawdopodobnie za kilka miesięcy.

Jednym ze sposobów na ograniczenie zniszczeń jest preselekcyjne ważenie pojazdów. Jego najistotniejszym elementem jest urządzenie do dynamicznej kontroli obciążenia, które jest wmontowane w jezdnię. Gdy po takiej wadze przejedzie samochód ciężarowy, którego nacisk osi przekracza dopuszczalne normy, wideorejestrator wykonuje dokładne zdjęcie.

Te natychmiast - przez sieć GSM - trafiają do inspektorów drogowych, którzy - po sprawdzeniu lokalizacji pojazdu i ustawieniu się np. kilometr dalej - mogą bez trudu zatrzymać przeciążony pojazd, wykonując szczegółową kontrolę.

Nieuczciwych nie brakuje

Problem w tym, że wielu kierowców i tak omija przepisy. Te dopuszczają maksymalną całkowitą masę zestawu, czyli ciągnika z naczepą, kontenerem i towarem, nie większą niż 40 ton (w wypadku pojazdów zarejestrowanych przed 2003 rokiem - 42 tony).

Najprostszymi i najczęściej stosowanymi sposobami ominięcia tych regulacji jest podawanie niepełnej wagi towaru przez klientów czy fałszowanie listów przewozowych w ten sposób, by przynajmniej na papierze wszystko się zgadzało. Zdarza się też wywożenie z terminala ładunków w dwóch turach. Pierwszy ładunek o dopuszczalnej masie trafia na plac w okolicy terminala, następnie kierowca wraca po kolejny, a na końcu obydwa i tak pojawiają się na jednej naczepie, która jedzie do odbiorcy przeładowana. Do takich sytuacji dochodziło często w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Tam jednak trzy lata temu zaostrzono kontrolę ładunków po zmianie przepisów zezwalających inspektorom ITD na nakładanie kar nie tylko na przewoźnika, ale także załadowcę, kierowcę i nawet terminal.

W Gdyni na razie jest jedna waga. Cztery lata temu stanowisko do ważenia pojazdów powstało na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdyni przy wjeździe do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego. Kosztowało 300 tys. zł. Kolejne ma powstać do końca roku, a sam montaż rozpocznie się w połowie grudnia.

Docelowo będzie więcej

Waga pojawi się w mieście przy okazji realizacji zobowiązań programu unijnego Civitas Dynamo. Stanie na jezdni ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Obłuża. Zostanie sfinansowana w części z budżetu miasta. Dzięki czujnikom możliwe będzie zlokalizowanie przeciążonego pojazdu. Dane będzie mógł wykorzystywać Inspektorat Transportu Drogowego, który może skierować pojazd do punktu stacjonarnego na szczegółowe ważenie.

- Gdy na dobre zacznie działać system Tristar, będziemy chcieli również powiązać urządzenia, tak by najpierw informacje trafiały do operatorów systemu. Na razie jednak całość ma formę testu. Oczywiście będziemy w stanie udostępnić w każdym momencie dane ITD, którzy będą dalej prowadzili swoje czynności - zapewnia Piotr Majewski z Zarządu Dróg i Zieleni.
W dalekosiężnych planach jest stworzenie całego systemu, którego zakres działania mógłby objąć kolejne ulice nie tylko w Gdyni, ale w całym Trójmieście. Na konkrety zdecydowanie za wcześnie, ale szacunkowe wyliczenia korzyści już są.

- Chcemy zobaczyć, ile przeładowanych ciężarówek jeździ po mieście. Według wyliczeń, dzięki rozszerzeniu systemu moglibyśmy w stanie zmniejszyć koszty utrzymania dróg o 15 proc. i zmniejszyć liczbę przeładowanych ciężarówek na drogach o 90 proc. - dodaje Majewski.
Przypomnijmy, że oprócz Gdyni ciężarówki są ważone na Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (85) 1 zablokowana

  • Te w tdiku z burakamia też? (2)

    Wieś vagon

    • 21 24

    • (1)

      Wystarczy zobaczyć w GCT co się dzieje, wszystkie ciągniki z ETM i inne maja te rozczepiane naczepy przyjada po jedne kontener na tył, pojedzie z bramę, "gdzies (wszyscy wiedza gdzie)" zostawia tym naczepy z pudłem i wraca do terminalu po kolejne pudlo teraz juz bez ograniczeń wagowych bo jest na krótkiej naczepie :)
      I tak ładują po jednym pudle 24

      • 0 0

      • Zostawia tył naczepy
        Ahh ten słownik, Malo tego ucięło polowe...

        • 0 1

  • Powinno się ważyć każdą jedną (10)

    ciężarówkę wyjeżdżającą lub wjeżdżającą.
    Zero wyjątków.
    I walić kary aż się nauczą.

    • 143 3

    • (2)

      W porcie GCT nie dlugo bedzie tak jak mowisz. Beda wazyc przy wyjezdzie kazda ciezarowke. Bez wyjatkow ;)

      • 19 0

      • (1)

        Co z tego skoro u kaszuba zostawia pudlo, pojadą po drugie i on im zaladuje dwa i pojadą w kraj, caly czas tak jest, pozdrawiam cale to ETM które w dzień sie chyba boi jeździć

        • 0 1

        • Zresztą wątpię ze to kierowca wymyślił, o wszystkim decyduje ich szef.

          • 1 1

    • znowu będzie płacz zarządu portu w Gdyni (2)

      "my nie możemy się rozwijać, bo ciężarówki mogą wozić tylko 40 ton"

      • 13 5

      • i tak DCT zabiera juz armatorów (1)

        kwestia czasu jak terminal kontenerowy w Gdyni opustoszeje. większość już na DCT w Gdańsku przechodzi. W KOŃCU!

        • 8 7

        • Żyj nadzieją...

          ...póki co jesteś w błędzie :)

          • 2 4

    • Teraz to wygląda tak (3)

      zysk z przeładunku przeciążonych kontenerów - do portu,
      koszty naprawy zniszczonej przeciążonymi tirami estakady - do miasta.
      Taki biznes.

      • 14 2

      • A Port czyj??

        • 0 5

      • Bzdura! Port nie zajmuje się przewozem drogowym. (1)

        Tym zajmują się firmy transportowe.

        • 5 1

        • Owszem, nie zajmuje się. Ale za fracht kontenerów kasę dostają.

          • 0 0

  • (4)

    Ciężarówki bardzo niszczą drogi... nie dość, że jest coraz więcej samochodów to jeszcze te kolosy.

    • 43 10

    • bla bla bla (1)

      Żryj mniej, cofnij się do epoki brązu toaciężarówki będą jeździć mniej lub wcale. A póki co to ciesz się ze są bo bez nich byś między innymi z głodu zdechł

      • 13 9

      • Ze śląska do Gdańska wiezie 18 ton stali , a na śląsk podobnie .

        Jest coś takiego, jak transport kolejowy z wagonami chłodniami . Można też tiry na wagony .

        • 3 0

    • mnie to akurat cieszy (1)

      Coraz więcej ciężarówek, znaczy coraz większy ruch w gospodarce. Inna sprawa to to, że część przewoźników łamie prawo po chce więcej zarobić, jak również technologia budowy szlaków komunikacyjnych też nie spełnia dzisiejszych wymagań. Głowa do góry. Z czasem będzie lepiej. Nie od razu Rzym zbudowano.

      • 13 1

      • to nie kwestia budowy... to kwestia zmiany mentalności

        • 4 1

  • W centrum Gdyni są krzywe chodniki, którymi Pan Szczurek się nie interesuje. (6)

    Ale to pewnie dlatego, że chodzą po nich zbyt ciężcy ludzie.
    To kiedy waga piesza na Świętojańskiej ?

    • 40 32

    • (1)

      szczególnie że premier Kopacz wyraziła swoje obrzydzenie "grubaskami" jasno. się podwyższy VAT, nie będzie na jedzenie :)

      • 6 3

      • Się podwyższyło Vat z 22% na 23% i się obiecało Platformo, że się obniży później. Kiedy to było mówione??

        A vat dalej na tym samym poziomie.

        • 2 0

    • gdzie te krzywe chodniki? (2)

      zrób zdjęcie, wyślij do ZDiZ, naprawią.

      chyba że to na Twojej posesji...

      • 8 5

      • choćby

        przejdź się po Jana z Kolna albo Radtkego w okolicy Szpitala Miejskiego. Po deszczu mamy tam na chodnikach pojezierze gdyńskie.

        • 6 3

      • Nie naprawią. Urząd Miasta pisemnie odpowiedział ze nie ma na naprawę pieniedzy

        Jest to prawda, bo Szczurek zamiast na chodniki wydał pieniadze na niedziałający kosmodrom

        • 5 3

    • gdzie konkretnie w centrum te chodzniki? po prawie wszystkie odnowione

      • 1 6

  • czemu Niemiec w latach 40 potrafił zbudować drogę która wytrzymala lat 50 (7)

    a dziś polak buduje drogo na jeden rok, góra dwa... jak to jest?

    • 72 13

    • jest to tak, że ten rok co wytrzyma droga jest z góry zaplanowany :) w końcu śwager w roku przyszłym i jego firma budowlana też musi pieniądze podatnika przytulić, nie? z czego on będzie żył, jak nie będzie mógł p. Zenka wysłać żeby kaloszem asfalt w dziurze przyklepał? no za co on nowe kajenne wylizinguje z krateczką i na gaz przerobi? nie bądźcie tacy samolubni, śwager też człowiek!

      • 13 3

    • proste

      wystarczy porównać natężenie ruchu jest kilkunasto krotnie jak nie kilkudziesiecio krotnie wieksze a do tego dochodzi transport ciężki

      • 7 2

    • w tamtych czasach nie było ciężarówek z naciskiem na os 11t

      • 10 1

    • Pewnie dlatego, ze nie było TIRów, (1)

      a przewóz towarów odbywał sie przede wszystkim koleją.

      • 9 3

      • taaaaa...

        a myślisz, że wszędzie kolej dojeżdża towarowa? raczej nieee

        • 1 6

    • to proste, wystarczy podpłacić i wylać 1 cm mniej

      dla tego koszty są takie wysokie
      trzeba zapłacić wszystkim dookoła
      płacisz za alibi
      to nie wina tuska
      tak się w pl dzieje od b.dawna

      tu cm tam 1,5
      góra zarabia

      oto polska

      • 5 0

    • Bo drogę budowali więźniowie pod nadzorem kapo.

      I wiele tysięcy przy tym zmarło. Dzisiaj tak się nie buduje, że za byle błąd do robotnika się strzela na miejscu albo ogranicza mu racje żywnościowe aż sam wykituje. No, i wtedy nie dało się wynosić materiału z placu budowy... kara była taka sama.

      • 9 1

  • Jestem kierowca (1)

    I jestem za. Te przeladowane ciezarowki obnizaja frachty...
    Niestety to problemu nie rozwiaze. W gdyni owszem, jednakze kierowcy beda wyciagac jeden kontenerek np do malych cedr i spowrotem do portu po drugi. Szkoda. Mogliby cos z tym w koncu zrobic. ;/ niby wszyscy o tym wiedza a inspekcja i tak nic z tym nie robi...

    • 63 1

    • to może wagi montowane w jezdni jak w holandii?

      w miejscach, których nie można ominąć, objechać. zważą każdy pojazd i jak któryś przeładowany to pójdzie z automatu fotka do itd

      • 3 0

  • Pytanie na serio: czemu estakada? (3)

    Nie pamiętam decyzji, ale czemu wybudowano tam długa i strasznie droga w utrzymaniu estakade, zamiast zwykłej ulicy po ziemi? Różnicy poziomów takiej wielkiej nie ma, bliskość wody dało by się zniwelować tez na pewno

    • 9 28

    • Powodem są tory i kanał który miał być kiedyś kiedyś budowany.

      • 22 0

    • A tory?

      Chcesz drugi przejazd na Chyloni? Dramat

      • 14 1

    • Tory kolejowe towarowe.
      Od samego nabrzeża na Polskiej po całą stocznie aż do elektrociepłowni w stronę Rumi. Kontenery, węgiel, chemikalia.
      Co ciekawe są też bardzo stare tory które idą przez estakadę po Obłuże i kończą się na samiuteńkim lotnisku w Kosakowie, niestety są tak pozarastane że ich prawie nie widać.
      Ale gdyby wykorzystać tą starą infrastrukturę to była by miejska inwestycja stulecia.
      Te tory zbudowane są tak żeby z żadną onegdaj istniejącą jezdnią nie kolidować.

      • 8 0

  • najpierw stawiać wagi

    a potem remontować drogi

    • 21 2

  • Tiry na Tory! (3)

    jw.

    • 41 12

    • Tory na Tiry!!! (1)

      Tirówki do sokowirówki

      • 3 3

      • tiry na tory, tory na tiry, tiry na tiry, tory na tory
        tak powiedział!
        matka siedzi z tyłu, z tyłu siedzi matka
        tak powiedział!
        bums bums bums bums

        • 1 0

    • Ciebie na tory

      jw

      • 1 0

  • A Gdańsk ? (2)

    Gdañscy urzędnicy niech też się obudzą i zamontują takie wagi na wyjazdach z trminali, bo jak w Gdyni tak sie dzieje to i w Gdańsku też !!!

    • 36 4

    • (1)

      W Gdańsku jeżdżą nowa Sucharskiego i obwodnica południowa które są przystosowane do dużo większych obciążeń

      • 6 2

      • bo Gdańsk zamiast wydawać miliony na imprezy wybudował Sucharskiego i wiele innych dróg

        • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane