• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadzieja na rządowy OPAT. Posłowie są "za"

Michał Sielski
11 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych. Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych.

Jest jaskółka nadziei w sprawie pozyskaniu rządowego finansowania budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta. Jednogłośnie opowiedzieli się za tym posłowie z komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa.



Wierzysz, że OPAT powstanie w ciągu 8 lat?

O konieczności budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która ma wyprowadzić ruch samochodowy z Trójmiasta na północ, z pominięciem Rumi i Redy, mówi się od 40 lat.

- Już w latach 70. gdy zrobiono prowizorkę i wciśnięto dwa kolejne pasy w ówczesną zabudowę Rumi i Redy, zdawano sobie sprawę z konieczności budowy takiej trasy - przypomina burmistrz Redy Krzysztof Krzemiński.

Prowizorka, jak to prowizorka - przetrwała do dziś. Tylko że obecnie w sezonie letnim przejeżdża nią nawet 60 tys. samochodów na dobę. A raczej "przetacza się", bo przy takim natężeniu ruchu korki są ogromne, a prędkość aut - minimalna.

Ogromne są także koszty budowy OPAT, która mogłaby ten problem rozwiązać. Za 14-kilometrową trasę należy bowiem zapłacić ok. 1,586 mld zł - 1,66 mld zł brutto. I to wyłącznie za prace budowlane, do których trzeba także doliczyć koszt wykupu gruntów w Gdyni, Redzie, Rumi i Kosakowie. W samej Redzie kupić trzeba 120 ha, a biorąc pod uwagę fakt, że średnia cena metra działki wynosi tam 200 zł, potrzeba na to ok. 240 mln zł. Tymczasem roczny budżet tego miasta to ok. 50 mln. zł. Nie ma więc szans, by samorządy sfinansowały tę inwestycję.

Do tej pory zainteresowanie rządu finansowaniem tej trasy było jednak minimalne, by nie powiedzieć - żadne.

Jednak pomorski poseł Stanisław Lamczyk twierdzi, że właśnie nastąpił przełom. I to nie tylko dlatego, że w Sejmie powołany został zespół parlamentarny ds. OPAT.

- W ostatni czwartek posłowie komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa jednogłośnie opowiedzieli się za budową OPAT ze środków rządowych. Przygotowali w tej sprawie dezyderat, który zostanie przedstawiony premierowi - relacjonuje poseł Lamczyk.

Taki dezyderat nie jest wiążący dla premiera, nie ma on też prawnego obowiązku wykonania zawartych w dezyderacie postulatów. Musi natomiast zająć wobec nich stanowisko, no co ma 30 dni od dnia jego otrzymania.

Poseł Lamczyk wierzy jednak, że odpowiedź będzie pozytywna: - Myślę, że premier podzieli opinię posłów, że ta droga powinna powstać ze środków rządowych.

Jeśli rząd zgodzi się na wyłożenie pieniędzy na budowę OPAT, będzie to jednoznaczne z uznaniem tej drogi za drogę krajową. Za takim rozwiązaniem opowiadają się zresztą samorządy, przez które OPAT pobiegnie.

Czy na drodze do budowy OPAT nie stanie jednak budowa Trasy Kaszubskiej, innej pomorskiej drogi krajowej, której budowa planowana jest od dawna? Ona także ma odciążyć ruch na północnym krańcu Obwodnicy Trójmiasta oraz w Rumi i Redzie. Według statystyk Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad odciąży jednak tylko w niewielkim stopniu, bo o ok. 15 tys. pojazdów na dobę. Wciąż zostanie więc 45 tys., czyli dwukrotnie więcej niż stan, który uznaje się za krytyczny i uzasadniający budowę obwodnic w wielu innych miastach.

Inna sprawa, czy rząd stać na budowę dwóch tras, których przebieg jest podobny?

Zobacz przebieg Trasy Kaszubskiej.

Władze Gdyni, które od dawna zabiegają o wpisanie budowy OPAT na listę rządowych inwestycji, proponują także kosmetyczną zmianę w nazewnictwie dróg krajowych na Pomorzu. Budowa Trasy Kaszubskiej sprawi, że obecna dwupasmowa jezdnia przecinająca Rumię i Redę straci status drogi krajowej nr 6 (będzie nią Trasa Kaszubska). Powstał więc pomysł, by status DK 7 zyskały Południowa Obwodnica Gdańska, obecna obwodnica Trójmiasta oraz właśnie OPAT z Gdyni do Redy.

- Dzięki temu powstałaby czytelna klasyfikacja dróg krajowych wokół Trójmiasta. Jadąc z Warszawy do Gdańska, wjedziemy na Południową Obwodnicę Gdańska, potem na obwodnicę Trójmiasta, a w końcu na OPAT. To będzie rzeczywista obwodnica metropolitalna, bo miniemy nią wszystkie większe miasta naszej metropolii - przekonuje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Czy zapowiedź rządowego finansowania dla budowy OPAT oznacza, że droga powstanie już niebawem? Niestety nie. Znacznie bardziej zaawansowane prace przy projektowaniu Trasy Kaszubskiej być może zakończą się ogłoszeniem przetargu na jej budowę za dwa lata, czyli w roku 2015. W optymistycznym wariancie budowa zacznie się w 2016 r., a zakończy jesienią 2018 roku.

Tymczasem procedury w sprawie budowy OPAT są opóźnione w stosunku do Trasy Kaszubskiej o około dwa lata. Trzeba też pamiętać, że Trasa Kaszubska trafiła na listę rezerwową Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury. Mimo to wcale nie jest jeszcze pewne, że ta trasa uzyska finansowanie z budżetu centralnego.

Zobacz, jaki przebieg zaplanowano dla Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Posłowie są "za" (16)

    Dziwne? Sondaże coraz gorsze dla partii rządzącej i nagle tuż przed wyborami posłowie są "za". Potem możemy usłyszeć że niestety ale "kryzys, załamanie rynku, brak dofinansowania" itd.

    • 143 12

    • Jedno nie wyklucza drugiego. (1)

      Lepiej, aby byli przeciw. To po zmianie "na stołkach" jest szansa na realizacje tej naprawdę potrzebnej inwestycji.
      Każdy to wie kto stoi tam w korkach w okresie letnim.

      • 2 2

      • Wstalem,przeczytalem i tez mi opat

        • 20 1

    • tuz przed wyborami za 2 lata buhehehe

      tuz przed wyborami za 2 lata buhehehe

      • 5 1

    • Pytanie komu zabiorą, żeby dać na OPAT? (6)

      służbie zdrowia, szkolnictwu, innym regionom?

      • 5 0

      • (1)

        sluzba zdrowa, czyli nfz nie wydal prawie miliarda zlotych, bo nie umial. tymczasem, sporobuj pojsc do lekarza i odpukac na jakis zabieg/operacje. uslyszysz wtedy: limity, nie ma pieniedzy. itp.

        • 5 2

        • tak dziala centralne planowanie

          zaplanuja z gory na rok jakies dziwne limity a potem w potrzebnych zabiegach nie ma kasy a w niepotrzebnych zostanie kasa z gorka ktora wroci do budzetu (a ludzie poumieraja)

          czysta komuna

          • 1 1

      • zabiorą z OFE (1)

        • 1 3

        • jeszcze napisz ze to twoje i że nacjonalizacja środków ;)))
          Otwarte to te fundusze były tylko z nazwy...
          absurdalny mechanizm wszyscy ZUS zbierał od obywateli potem wpłacał do OFE jakąś cześć a na końcu budżet państwa pożyczał te środki na % w obligacjach państwowych...
          absurd

          • 1 2

      • np. ze znacznie potrzebniejszej (1)

        s7...

        • 1 1

        • tak,

          bo Ty wiesz co jest potrzebniejsze np mi.

          • 0 1

    • Nadzieja matką (1)

      szczęśliwych mieszkańcow Północnej Aglomeracji Trójmiasta! Tymczasem w metropolii Gdańskiej wydrążono tunel pod Martwą Wisłą :-) pozdro

      • 9 0

      • gdyby Gdynia była w metropolii gdańskiej

        to trzeba by było budować tą OPAT i nici były by z tunelu No ale Gdynianie mają lotnisko !

        • 7 2

    • obecnie są za wszystkim (1)

      Opat, tunel w Świnoujściu, południowa obwodnica Warszawy, itd tylko pytam się skąd na to kasa - bo chyba nie z OFE

      • 4 0

      • a słyszałeś o 2 puli środków unijnych :-) teraz tylko wkład własny muszą uzbierać

        • 0 2

    • (1)

      Chcielibyśmy jak najwięcej ale załóżmy, że do wyboru jest OPAT albo droga Kaszubska (Gdynia-Lębork).Co wybieracie ?

      • 0 0

      • OPAT oczywiście

        • 0 0

  • Wybory się zbliżają (1)

    więc obietnic i tych "za" będzie coraz więcej a później jak zwykle nic ...

    • 96 4

    • Zawsze na odwrót

      Trasa kaszubska jest znacznie mniej potrzebna niż OPAT, ale prace projektowe przy niej są znacznie bardziej zaawansowane, a tak na prawdę nic ona nie rozładuje.
      No ale trzeba czymś kupić lęborski i słupski elektorat, to się im wkręca bajeczki o drodze która jest tak na prawdę bez sensu i prawie nic nie zmieni, będzie zwykłą szosą po środku lasu, za to OPAT powinna być inwestycją priorytetową.

      • 0 0

  • Mnie to nie rusza, bo nie lubię warszafki na półwyspie (3)

    Dlatego jeżdżę tam w pażdzierniku.
    Wtedy nie ma korków w Redzie.

    • 62 11

    • (2)

      Korki mozna ominac jesli sie chce. Wystarczy nie jechac przez Rumie i Rede. Naszczescie glownie miejscowi wiedza ktoredy jechac

      • 14 0

      • Korki w Redzie są cały czas, a latem największe. Spróbuj wcisnąć się do ruchu z drogi podporządkowanej do krajowej 6 a jeszcze gorzej do jednopasmowej 216 na Hel to zobaczysz. Od wczesnych godzin porannych do późnego wieczora jest koszmar.

        • 3 2

      • nie ma się co dziwić Gdynia w tym kierunku ma tylko Morską i Hutniczą

        • 2 0

  • (3)

    Jak zwykle kielbasa wyborcza.
    W nic juz nie uwierze tym partaczom,kraj zniszczony,sprzedany,wyplaty glodowe a premier i te inne adamowicze tylko sie szczerza do kamer.
    'Jest super,jest super,wiec o co Ci chodzi...'

    • 57 11

    • Jak partia mówi, że da. To mówi.

      Czy myślisz, że wszystko dostaniesz.
      Patrz na budżet i czytaj ze zrozumieniem.
      Lepper też pyszczył, a jak pozyskał wiedzę - zamilkł.

      Jak sam nie zdobędziesz to... możesz tylko narzekać.

      • 8 1

    • w tej piosence T Love dziwne, ze Polacy widza tylko informacje o "super rzadzi i super prezydencie"

      Natomiast juz nie widza "w czystych szpitalach ludzie umieraja rzadko". To Tusk brudzi szpitale?

      Zbyt wielka czesc narodu szuka tylko winnego wszystkiego, co sie dzieje wokol, zamaist zrobic cos, aby bylo lepiej.

      dziwne, ze T Love nie zaswielali nic o tym, jak slabych mamy wykonancow muzycznych - patrzac na swiatowe listy przebojow, nie istniejemy.

      • 2 4

    • Tak ładnie pachnie ta kiełbasa... ale pozostanie za szybą =(

      • 1 0

  • Oczywiscie jestem ZA, w koncu niedługo wybory, wiec temat bedzie aktualny az do wyborów (10)

    a potem "wicie, rozumicie, staralimy się..."

    Ale co tam i tak wszyscy zagłosują na Szczurka.

    • 57 11

    • Optymistyczne założenie to 2018, już widzę jak w 2040r 12-krotnie wybrany Prezydent Szczurek, powie ze juz tuz tuż... (4)

      Oczywiscie wszyscy przyjmą to z hurraoptymizmem.

      Dzis 75% gdynian jest zadowolonych z konsultacji UM z mieszkańcami. Problem polega na tym ze od 10 lat nie było takich konsultacji....
      PR działa cuda. Brawo! Brawo prezydent, Brawo UM!

      • 20 12

      • czy ty wiesz co piszesz? (2)

        Gdynia i sasiednie gminy sfinansowały juz dawno dokumentacje za własne czyli podatników tych gmin pieniadze. Ale na 1 miliard sie nie zrzucą, by droge te wybudować. Bo to ponad ich siły. Walka o OPAT trwa od kilku lat, a nie tylko teraz. To, że TY sie tym nie interesowałeś dotychczas, to tylko o Tobie świadczy, że jesteś ignorant i w dodatku jęczydupek

        • 16 6

        • Jaka dokumentację? (1)

          Lepiej poklikaj jakie dokumenty potrzebne są do realizacji inwestycji drogowej. Tak jak w tekście, OPAT jest do tyłu z dokumentacja w porównaniu do Trasy Kaszubskiej, a ta i tak nie ma projektu i innych rzeczy. Drogę krajową w mieście i tak będzie musiała budować Gdynia (może być z dofinansowaniem) tak jak Gdańsk budował WZ i Sucharskiego. No chyba żeby OPAT był ekspresówką ale tak raczej nie będzie.
          Ale pelikanów nie brakuje.

          • 3 5

          • nie chodzi o to że jest cała dokumentacja ale że jest rozpoczęte dawno temu

            80% dofinansowania to dużo więcej od 0%

            • 3 0

      • tak samo mówili o słowaku i budyniu

        o w-z i budyniu
        o trasie kwiatkowskiego i szczurku
        teraz opat i szczurek

        zawsze zwarci i gotowi eksperci internetowi wszechwiedzący znający przyszłość i lubiący sformułowania typu utopia, futurystyka, "prędzej zacznę mózgu używać niż to zbudują"

        • 6 0

    • co ma do tego gdynia (4)

      Nam raczej korki w redzie nie straszne

      • 2 5

      • to chyba nie byłeś na Cisowej

        • 2 1

      • Gdynia Rumia Reda

        To jedno miasto i Wejherowo tez.mieszkaja tam gdynianie ktorzy uciekali z miasta.budowali sie ale deweloperka ich dogonila do tego stopnia ze droga stoi korkiem.Kto wie jedzie pod lasem Cegielniana.

        • 3 1

      • Tu się głęboko mylisz (1)

        Bo korki właśnie tworzą się właśnie w Gdyni na morskiej, więc to dotyczy Gdyni.

        • 1 1

        • w tym roku był remont na Morskiej więc to jest g.. prawda że są jakieś korki

          • 0 2

  • Futurystyka! Ale jak bardzo piękna. (1)

    cuda podobno istnieją, więc i ten cud przynajmniej na papierze może sie spełni za .......lat

    • 24 3

    • Podobną futurystyką była A1 - stąd minus dla Ciebie pesymisto !

      • 1 0

  • (1)

    Skoro nie można zbudować drogi dla 60k samochodów a z rozgłosem otwiera się obwodnice pcimia dolnego na 15k samochodów to rozwiązanie jest proste: w lecie pobierać opłaty od turystów korzystających z drogi i tyle.

    • 37 2

    • Ta

      potem zaorać i zalesić półwysep, bo nie będzie z czego tam żyć.

      • 0 3

  • przydałby się Owsiak od dróg (6)

    Wtedy to by było pięknie

    • 38 20

    • Dobre, czyli 45% pieniędzy na drogi. (5)

      45% na drogi a reszta na wynagrodzenia i imprezy.

      • 16 10

      • i to te drogi które jaśnie wielmożny sam wybierze

        • 4 3

      • (1)

        te Polak zapomniałeś dziś nażreć się cebuli?? Pan w sukience w niedzielę mówił że WOŚP jest beeee, a ty to łykasz.

        • 11 7

        • Akurat zdecydowana większośc duchowieństwa popiera WOŚP.

          Rydzyk i jego banda heretyków nie stanowią większości a znaczącą mniejszość, tyle, że głośną.

          A te 45% to akurat jak nic obraz nie umiejętności czytanie ze zrozumieniem.

          Jeżeli idzie o udział kosztów w stosunku do zgromadzonych środków to WOŚP z Caritasem nie mają sobie równych i zostawiają resztę daleko w tyle.

          • 3 2

      • (1)

        jakie 45%? 45% to by bylo jakby twoj mentor w sutannie sie tym zajmowal.

        • 6 3

        • to pewnie mozna sprawdzic

          i nie trzeba sie irytowac. Sukces zwyciestwa w debacie lepiej smakuje na zimno.

          • 0 0

  • Zaraz, zaraz... (3)

    Dla "warsiafki" znaleźli 6mld na dokończenie 18km drogi, a tutaj będą jeszcze 6 lat szukać 1,6mld?

    • 40 5

    • i co w tym dziwnego (1)

      to jedyna europejska stolica bez obwodnicy

      • 4 3

      • Warszafka

        Na miano miasta stołecznego nigdy nie zasługiwała! Kraków to właściwe miasto stołeczne!

        • 5 5

    • No jak to! Przecież było referendum w Warszawie i trzeba było coś na szybko rzucić ludziom, żeby nie odwołali nieudolnego prezydenta z PO.

      • 4 3

  • pobozne zyczenia (2)

    a OPAT zostanie tylko na papierze.

    • 30 9

    • Ale rozumiem że jak ją jednak zbudują toTy, jako jako człowiek honuru, (1)

      tzw. "gość z jajami", wejdziesz pod stół i pięknie to odszczekasz tymi mniej więcej słowy : " ja, polski troll internetowy byłem małej wiary w możliwości naszej Najjaśniejszej i jej mieszkańców, rodaków moich, Polaków rzeczonej budowniczych. Przysięgam tedy jak bum cyk cyk że już nigdy więcej opluwał Jej nie będę, wiara w Nią we mnie maluczkim dozgonna zapłonie, a rodaków moich, Polaków rzeczonej budowniczych zawsze tylko dobrym słowem pozdrawiał będę, ament". Potwierdź proszę :-)

      • 5 1

      • chlopak pewnie ma 20 lat

        wiec mu zycia nie starczy. a czy ma jaja sprawdz sam

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane