• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najbardziej efektywne licea w Trójmieście

Agata Rudnik
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W najnowszych danych ze wskaźnikami EWD, opublikowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, najlepiej wypadło III LO w Gdyni. W najnowszych danych ze wskaźnikami EWD, opublikowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, najlepiej wypadło III LO w Gdyni.

Które trójmiejskie liceum naucza w sposób najbardziej efektywny? Instytut Badań Edukacyjnych opublikował najnowsze dane ze wskaźnikami EWD (edukacyjnej wartości dodanej), które uwzględniają osiągnięcia i postępy uczniów oraz wkład szkoły w wyniki nauczania.


Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających określić rozwój uczniów w zdobywaniu wiedzy poprzez zestawienie umiejętności, z jakimi przyszli do szkoły, z wynikami, z którymi opuszczają jej mury. W przypadku liceów porównano więc rezultaty egzaminów gimnazjalnych z wynikami matur (z ostatnich trzech lat), wyróżniając cztery wskaźniki: humanistyczny, z języka polskiego, matematyczno-przyrodniczy i matematyczny. Które z trójmiejskich liceów ogólnokształcących wypadły najlepiej?

Czytaj również: Ranking najlepszych liceów i techników w Trójmieście

Na drugim miejscu uplasowało się VIII LO w Gdańsku, przy ul. Kartuskiej. Na drugim miejscu uplasowało się VIII LO w Gdańsku, przy ul. Kartuskiej.
Na miejscu pierwszym uplasowało się III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marynarki Wojennej w Gdyni. Mieszcząca się przy ul. Legionów szkoła, umożliwiająca uczniom zdawanie matury międzynarodowej (od 1993 r.) zdobyła w sumie 12,6 pkt (7,6 z przedmiotów humanistycznych i 5 pkt ze ścisłych). O 0,9 pkt mniej uzyskało VIII LO im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku, przy ul. Kartuskiej, zajmując tym samym drugie miejsce. Placówka kształcąca uczniów w klasach o profilach humanistycznym, matematyczno-geograficznym, biologiczno-chemicznym i matematyczno-fizycznym zdobyła łącznie 6,2 pkt z przedmiotów humanistycznych i 5,5 ze ścisłych. Ostatnie miejsce na podium (jedynie o 0,1 pkt. mniej) należy do III LO im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, przy ul. Topolowej, również objętego programem IB - matury międzynarodowej. Wynik szkoły to 8,3 pkt z przedmiotów humanistycznych i 3,3 pkt z matematyczno-przyrodniczych. Te trzy szkoły znacznie wyprzedziły pozostałe trójmiejskie licea.

Ostatnie miejsce na podium w zestawieniu EWD przypadło III LO im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, przy ul. Topolowej.

Ostatnie miejsce na podium w zestawieniu EWD przypadło III LO im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, przy ul. Topolowej.
Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły: I LO im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku przy Wałach Piastowskich (9,8 pkt), Sopockie Autonomiczne Liceum prowadzone przez Gdańską Fundację Oświatową przy alei Niepodległości (8,8 pkt), VI LO im. Wacława Sierpińskiego w Gdyni przy ul. Kopernika (8,5 pkt), V LO im. Stefana Żeromskiego w Gdańsku przy ul. Polanki (8,2 pkt) i Gdańskie Liceum Autonomiczne prowadzone przez Gdańską Fundację Oświatową przy ul. Osiek (również 8,2 pkt). Pierwszą dziesiątkę raportu zamykają szkoły, które uzyskały po 6,8 pkt - Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Gdyni, mieszczące się przy Placu św. Andrzeja (wyższy wynik z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: 4,0 pkt) oraz II LO im. Władysława Pniewskiego w Gdańsku przy ul. Pestalozziego (wyższy wskaźnik humanistyczny: 3,6 pkt).

Warto też przyjrzeć się osobnym wskaźnikom dla matematyki i języka polskiego. Prym wiodą tu gdańska "topolówka" (aż 7,7 pkt z j. polskiego) i Sopockie Autonomiczne Liceum (5,7 pkt. z matematyki).

Listę trójmiejskich szkół średnich możesz sprawdzić w katalogu trojmiasto.pl.

Dane z wynikami EWD dla liceów publikowane są od 2010 r. (w 2012 roku po raz pierwszy podano miary trzyletnie). Przeznaczone są one przede wszystkim dla dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników oświatowych. Mogą jednak okazać się również przydatne dla rodziców i samych uczniów, chcących wybrać odpowiednią dla siebie szkołę. Baza dostępna na stronie www.ewd.edu.pl pozwala nie tylko sprawdzić efektywność placówek, ale także umożliwia sprawdzenie, jak zmieniała się ona na przestrzeni lat oraz jak wypada na tle gminy, województwa i kraju.

Miejsca

Opinie (78) 2 zablokowane

  • Miejsce ósemki to jednak niespodzianka (4)

    Chociaż szkoła z roku na rok się pnie w rankingach, to 2 miejsce jest niespodzianką

    • 54 10

    • Prosta sprawa, Gdańsk Południe się rozrósł. (2)

      Kiedyś najwięcej młodzieży było na Zaspie czy Żabiance tudzież Morenie, stąd wysoka pozycja III czy II kiedyś, a podstawowe kryterium oprócz renomy to odległość.

      • 11 7

      • sdf (1)

        Ale ta szkoła ma tak "wybitnych" absolwentów jak Agnieszka Chylińska czy Katarzyna Hall , więc nie polecam tej szkoły :)

        • 5 9

        • Chylińska nie ukończyła tej szkoły

          • 13 0

    • Zawodowka????

      Proszę sporządzić artykuł na temat dobrej szkoły zawodowej, gdzie można nauczyć się dobrego zawodu.Wciąż maglujecie temat liceum ,technikum,a o szkołach zawodowych -cisza.Chcę zdobyć szybko zawód i iść do pracy ,nie siedzieć na garbie rodziców.Po ogólniakach i i studiach nie ma pracy.Gdzie sens się wypruwać.

      • 30 3

  • U jeeee..... (2)

    Dajesz Agata dajesz, pozdrowienia z PPNT

    • 8 12

    • (1)

      Co wy robicie w tym PPNT, że tak dajecie...

      • 1 0

      • Badają sprawę zaginięć ludzi

        w okolicach PPNT

        • 1 0

  • No rewelacja. Podali punkciki i już wszystko wiadomo. (2)

    A na poważnie to od dawna wiadomo, że młodzież zdolniejsza wybiera "renomowane" szkoły (lub te nieoddalone za bardzo - patrz wysoka pozycja ósemki, wynik rozrostu Gdańsku Południe), stąd wyższe miejsca danych szkół, a nie wynik ich rewelacyjnych metod nauczania.
    Efektywność to się mierzy stosunkiem produktu do wkładu, więc jeżeli te szkoły robią z głąbów geniuszy to gratulacje, ale mocno w to wątpię.

    • 51 12

    • Czytanie ze zrozumieniem! (1)

      ze wskaźnikami EWD (edukacyjnej wartości dodanej), które uwzględniają osiągnięcia i postępy uczniów oraz wkład szkoły w wyniki nauczania.

      To jest takie właśnie porównanie, analfabeto.

      • 12 9

      • ????

        xxx wierzysz w to??? Taki to ma sens jak festiwal piosenek ma rację, do tych szkół idą "najlepsi". Rodzice opłacają im jeszcze dodatkowo korki, uczą się po lekcjach prywatnie języków. Trzeba byc głąbem, żeby nie osiągać wyników ponad miarę mając takie możliwości rozwoju... Do tych szkół nie dostają się mierni uczniowie, a szkoda, bo ciekawa jestem jaki byłby efekt? Najlepsi nauczyciele i połowa klasy głąbów...

        • 6 3

  • Mam firmę usługową w Londynie, sprzątanie i inne prace porządkowe. (3)

    Uczcie tam dobrze angielskiego, bo później przyjeżdża młodzież do roboty i ani be ani me.

    • 47 36

    • dokładnie

      beka bez kitu mam studia i dyplom i chetnie do Ciebie do pracy przyjade haaaaaa

      • 18 2

    • Pracuję pod Londynem (1)

      Skończyłem jedno z wymienionych liceów. Zrobiłem doktorat, mam swój zespół badawczy, znam doskonale angielski. Jeśli oferujesz wynagrodzenie roczne wyższe o jakieś 15% od mojego obecnego - z chęcią skorzystam. Czekam na ofertę.

      • 20 0

      • cóz to za pasja mlodego doktoranta, lub doktoranki, ze za 15% bedzie kibelek szorowac

        Fantasmagorie internetowe ... jeszcze dopisz, ze jezdzisz drogim samochodem i latasz na egzotyczne wycieczki!

        • 0 0

  • (4)

    W takiej Gdyni III LO znajduje się pod szczególną opieką władz miasta. Są pieniądze dla nauczycieli, jest gdzie zakwaterować przyjezdnych z całej Polski. To jest wizytówka Gdyni. W mieście Gdańsk, paru baranów wymyśliło sobie, że to właśnie oni pokażą światu co oto oznacza metropolia. I już od 10 lat niespełna budują: jakieś zakompleksione bunkry, nikomu nieprzydatne stadiony, sklepy wielkopowierzchniowe, a na większości gdańskich ulic można zostawić zawieszenie... Ponadto to, co działa dobrze - rozpieprzają po całym mieście tak, żeby nie działało w ogóle. Więc czemu tu się dziwić...

    • 62 33

    • A co niby to rozwalają ?

      • 4 3

    • Ale o co ci chodzi ? W Gdańsku kasa idzie na rozwój infrastruktury i rozwoju miasta a w Gdyni od lat zero remontów a kasa idzie na zawody redbull czy kolejki linowe. W tym roku kolejny budżet bez inwestycji a fundusze unijne niedługo się kończą...

      • 9 6

    • a w Gdyni budują osiedlowy sklepik Riviera...

      ...reklamowany, jako największe centrum w regionie.

      • 4 5

    • A ty przypadkiem nie powinieneś znajdować się pod specjalną opieką lekarza?

      • 2 2

  • Pozdrawiam Maturzystów 1978r.

    Z VIII LO. Klasa Mat-Fiz.

    • 14 7

  • Kto nie skończył "trójki" przegrał życie. (2)

    • 22 70

    • Wyczuwam ironię w sentencji przedmówcy;-)

      • 10 0

    • Odwrotnie... ten kto skończył liceum, przegrał życie.

      Po technikum masz wyuczony fach i zawód. Po liceum nie masz nic.

      • 2 3

  • Ranking czego? (8)

    Dziś o sukcesie świadczy kto jakie studia skończył a nie ogólniak. Co z tego, że absolwent 3 LO. skończy pedagogikę, marketing albo bezpieczeństwo narodowe, jak będzie bezrobotnym.

    • 49 14

    • oczywiście (6)

      ale w dobie, kiedy każdy może iść na studia, trzeba postarać się o naprawdę dobre wykształcenie ogólne, żeby nie musieć iść na te wymienione przez Ciebie kierunki razem z narodem. A absolwenci obu "trójek" raczej nie wybierają pedagogiki czy marketingu, tylko wysoce specjalistyczne kierunki na najlepszych uczelniach/wydziałach, często za granicą. Wysokie kompetencje można uzyskać w każdej szkole, jeżeli tylko się chce, ale w tzw. dobrych liceach jest trochę łatwiej (nie w sensie niskiego poziomu ale ciekawszych i bardziej wymagających lekcji, kreatywnych nauczycieli) i bez nieogarniętego towarzystwa.

      • 21 3

      • (3)

        Wysoce specjalistyczne kierunki po profilu humanistycznym

        • 4 7

        • ależ oczywiście (2)

          po profilu humanistycznym również można studiować wysoce specjalistyczne kierunki, tylko trzeba o tym wiedzieć. I nabrałam pewności, że dobre licea dają młodym ludziom taki szerszy ogląd. Kiepskie dają przekonanie, że po profilu humanistycznym jesteś skazana na pedagogikę (która nota bene również ma specjalizacje, a po niektórych z nich zarobki są wysokie). A poza tym te (i wszystkie inne) licea oferują dużo więcej niż tylko profil humanistyczny.

          • 7 2

          • (1)

            Trudno po profilu humanistycznym dostać się na np.politechniczne wysoce specjalistyczne studia.Ten ranking miałby wartość gdyby przedstawiał ilu absolwentów ukończyło jakie studia

            • 3 3

            • Szanowni Państwo, mylicie pojęcia. Specjalizacja kojarzy się Wam wyłącznie z kierunkami politechnicznymi, a to przecież bzdura. Na przykład logopedia ze specjalizacją kształtowania mowy u głuchoniemych jest dziedziną wysoce specjalistyczną, choć nie politechniczną. Lingwistyka diachroniczna również. Onkologia, kardiologia itd. też. Ludzie, którzy dostarczają Wam leków, kosmetyków, tłumaczą dla Was literaturę z obcych języków, leczą Was, rehabilitują itd. są wysoko wyspecjalizowanymi fachowcami, chociaż nie ukończyli politechniki. Nie możecie zamykać ludzi w klatkach (po polibudzie - fachowiec, po medyku, uniwerku - niedouczony biedak pracujący za 1200 zł).

              • 25 1

      • smiech (1)

        a innych szkół wypieraja na politechnice sprzanie człowieku myslisz ze jak jestes po 3 liceum to jestes lepszy a ch... jestes lepsze idz zdaj w IV na policjanta zobaczymy jaqk bedZiesz kozaczyl

        • 2 9

        • nie wiem co to znaczy "sprzanie" oraz "jaqk". I nie jestem po 3 liceum. Ukończyłam liceum w małym mieście, studia w Gdańsku i szczęśliwie nie muszę zdawać "w IV na policjanta" ;) Jestem całkiem zadowolona z mojej obecnej pracy ;)

          • 18 0

    • O sukcesie świadczy to, do czego człowiek doszedł w życiu.

      Można być filozofem i mieć głowę do interesów.

      • 11 0

  • Gratulacje:) (2)

    Gratulacje dla VIII LO - świetna szkoła, miłe wspomnienia...

    • 34 3

    • smiech

      gratki i pozdro dla IV w NOWYM PORCIE

      • 1 7

    • Rocznik 77 najlepszy !!! (jeśli mówisz o roku urodzenia, a nie maturze)

      pozdrawiam ósemkę. to świetna szkoła. nie żałuję wyboru. gratulacje i pozdrowienia dla dyr. Cichockiego ;)))

      • 4 0

  • Szanowni Państwo, przedstawiony przez Państwa raport jest przeprowadzony niezgodnie z metodologią EWD. (1)

    Wskaźnik EWD nie został przygotowany do tworzenia rankingów i nie można ich tworzyć na jego podstawie! Podstawowym błędem jest brak uwzględniania przedziałów ufności. To, że dla szkoły środek elipsy znajduję się w danym punkcie nie oznacza, że EWD wynosi np. 5. Oznacza to tylko EWD mieści się w pewnym przedziale np od 4 do 6. Sumowanie EWD dla przedmiotów humanistycznych i matematycznych jest kolejnym błędem. Wskaźnik EWD jest bardzo przydatnym narzędziem, wiele mówiącym o szkole, ale interpretować go należy zgodnie z metodologią! Nawet prawidłowa interpretacja EWD nie upoważnia do wyciągania tak głęboko idących wniosków. Przy tworzeniu rankingu szkół powinno się analizować wiele aspektów jej pracy takich jak EWD, wyniki egzaminów zewnętrznych, PWE, uwarunkowania itp.
    Następnym razem proszę zapoznać się z tematem a potem pisać artykuły.

    • 63 7

    • czytam i czytam, ale w całym tekście nie znalazłem ani jednego słowa "ranking"

      • 7 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane