aktualności 24h

fakty i opinie

dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Nauczą licealistów architektury

Władze miasta liczą, że stworzenie klasy architektonicznej pozwoli znaleźć następców najlepszych polskich architektów, takich, jak twórcy Krzywego Domku.

fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Władze miasta liczą, że stworzenie klasy architektonicznej pozwoli znaleźć następców najlepszych polskich architektów, takich, jak twórcy Krzywego Domku.

W sopockim I LO powstanie klasa o profilu architektonicznym. Licealistów rysunku studyjnego uczyć będą wykładowcy z Politechniki Gdańskiej.



Co sądzisz o pomyśle stworzenia w liceum klasy architektonicznej?
skorzystają na tym i uczniowie i politechnika, która nie będzie musiała uczyć studentów podstaw
71%
pomysł dobry, ale młodzież garnie się raczej do kierunków humanistycznych, będzie problem z chętnymi
3%
skorzysta na tym głównie kilku wykładowców, którzy zarobią sobie dodatkowe pieniądze
26%

łącznie głosów: 597

Po co uczniom sopockiej szkoły nauka architektury? - Nasza młodzież będzie dzięki temu dobrze przygotowana do studiowania kierunków technicznych. Nie chodzi tu nawet tylko o architekturę, ale też o inżynierię lądową, fizykę techniczną, ochronę środowiska - wylicza Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Jeżeli nawet ktoś z tych młodych ludzi nie trafi ostatecznie na Politechnikę Gdańską, to zyska wiedzę o zasadach kształtowania przestrzeni, znajdującej się wokół niego.

Chociaż z inicjatywą stworzenia klasy architektonicznej wyszło miasto, to przedstawiciele uczelni również nie kryją zadowolenia z podpisanej umowy. - Co prawda Wydział Architektury nie narzeka na brak chętnych do nauki, ale my chcemy kształcić studentów jak najbardziej profesjonalnie. Jeżeli trafią do nas osoby, które w danej gałęzi wiedzy zyskały już wstępną edukację w szkole średniej, to możemy zaoferować im większe możliwości edukacyjne, zarazem zwiększając też poziom nauczania - twierdzi prof. dr hab. inż. Henryk Krawczyk, rektor Politechniki Gdańskiej.

Klasa o profilu architektonicznym powstanie w I LO w Sopocie we wrześniu. Porozumienie podpisano już teraz, aby zarówno miasto, jak i uczelnia, mogły projekt rozpropagować i sprawić, że zgłosi się jak najwięcej młodych ludzi, kończących właśnie swoją edukację w gimnazjum.

Prawdopodobnie aby dostać się do klasy architektonicznej, trzeba będzie zdać dodatkowy test z rysunku. Wskazane będą także zdolności z przedmiotów ścisłych.

Do klasy będzie mogło uczęszczać maksymalnie 28 uczniów. Program ich nauki przewiduje nie tylko rozszerzone zajęcia z matematyki, ale także naukę rysunku studyjnego oraz aksonometrii.

Całe przedsięwzięcie kosztować będzie miasto kilka tys. zł - tyle wyniosą bowiem, w skali roku, wynagrodzenia za dodatkowe zajęcia w liceum dla nauczycieli akademickich.

Przedstawiciele Politechniki Gdańskiej traktują projekt także jako pewnego rodzaju test. - Przez najbliższy rok sprawdzimy, jak wszystko to funkcjonuje, być może, w przyszłości, podobna współpraca zostanie nawiązana także z innymi miastami - dodaje Krawczyk.
autor

więcej na ten temat:

dodaj zdjęcie dodaj swoją opinię

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 117)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605014 2010-01-29 08:07 ha ha hah ! (2)

Myślałby kto.Nauczą stawiać betonowe koszmarki udające dawny wysmakowany styl Sopocki.
Ludzie obudźcie się.

das

popieram opinię
27
/
nie zgadzam się
42

zgłoś do moderacji opinię 1605704 2010-01-29 14:35 taaa idz sie utop koszmarku

borewicz

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
3

zgłoś do moderacji opinię 1606733 2010-01-30 09:57

a co to "Styl Sopocki" - baranie

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605015 2010-01-29 08:07 twórcy krzywego domku to najlepsi architekci ? (15)

ciekawe :D

popieram opinię
82
/
nie zgadzam się
12
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605294 2010-01-29 10:46 krzywy domek (11)

jestem architektem i fakt, dziwi mnie ze zdjecie akurat Krzywego Domku zamieszcozno w naglowku...zawsze byl on przedmiotem zartow jesli chodzi o estetyke w projektowaniu...

arch

popieram opinię
22
/
nie zgadzam się
2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605515 2010-01-29 12:35 Mnie nie dziwi, że Ciebie dziwi (10)

obojętnie czy krzywy domek nazwiemy kiczem, czy nie, jest on wyjściem poza pewne szablony i schematy, w których polscy architekci tkwią... jest przedmiotem żartów, bo wykracza poza Waszą, ograniczaną przez polskie uczelnie wyobraźnie.

mig

popieram opinię
5
/
nie zgadzam się
12
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605517 2010-01-29 12:37 (5)

Aż szkoda komentować, jak bardzo rozmijasz się z jakąkolwiek prawdą.
Państwo Sz. robią wspaniałe kuku Sopotowi. Ich realizacje po prostu powalają fantazją i otwarciem. Szkoda, że kompletnie bez smaku.

popieram opinię
9
/
nie zgadzam się
5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605679 2010-01-29 14:11 nie znam innych projektów "Państwa Sz." a chętnie bym poznał skoro robią takie kuku... (4)

i mógłbym w tym momencie przywołać mnóstwo inwestycji w całym trójmieście, które, są "ambitnymi" projekatmi, obok których cała masa ludzi przechodzi obojętnie... niestety nie zawsze kipią architektonicznym i urbanistycznym smakiem. Nie mówię, że Krzywy Domek mnie zachwyca... jest jednak czymś, czego w Polsce bardzo brakuje - obiektów (budynków, rzeźb etc.) charakterystycznych i niepowtarzalnych!

mig

popieram opinię
3
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605695 2010-01-29 14:20 (3)

Jak nie znasz to poszukaj.
Mylisz się, w Polsce jest bardzo wiele charakterystycznego i niepowtarzalnego kiczu.

popieram opinię
4
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1606112 2010-01-29 18:02 nie no, jasne... (2)

piramidę w Luwrze też określano jako kiczowatą i bez smaku, a jakoś prawie każdy na świecie wie, że to Luwr i Paryż... mi jakoś, wbrew temu co piszesz, nie nasuwa się na myśl cała masa współczesnych polskich budynków, które przynajmniej w Polsce byłby rozpoznawalne i kojarzone z miejscem.

mig

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1606191 2010-01-29 18:42 (1)

Przypomnij mi - kto i kiedy mówił o kiczowatości piramidy w Luwrze? Wierutna bzdura.
Zresztą co Ty w ogóle porównujesz? Budowlane niebo a ziemia.

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
3

zgłoś do moderacji opinię 1606213 2010-01-29 19:06

no nie powiesz mi, że wszyscy w 1983r. wpadli w zachwyt i zauroczenie... że wszyscy uważali, że piramida tam pasuje... że nie było wokół niej mnóstwo kontrowersji?!

poza tym ja nie porównuję, tylko próbuję podkreślić, że w Polsce prawie nie ma współczesnej architektury, na miarę symbolu danego miejsca... i już teraz nawet nie mam w podtekście tego nieszczęsnego krzywego domku, który może nie jest rewelacyjny, ale jest przynajmniej próbą zrobienia czegoś innego, niż kolejna kamienica wzorowana na pozostałe, niekoniecznie w sposób i udolny.

mig

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1606239 2010-01-29 19:30 krzywy domek wyjsciem poza schematy?? (2)

nie sadze by polscy architekci mieli ograniczana wyobraznie na studiach. Nigdy sie z tym nie spotkalam osobiscie... Jesli chodzi o wyjscie poza pewne szablony i schematy to jak najbardziej sie zgadzam, ze potrzebne jest to w polskiej architekturze. Jednak sukcesem jest WYJSCIE poza schematy, zachowanie ESTETYKI i dobrego smaku... i tego zawsze nas uczono, mozna szalec z wyobraznia i projektowac rozne formy ale rownolegle zachowac dobry styl i kompozycje architektoniczna.

arch

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1606306 2010-01-29 20:23 Państwo Sz. (1)

Państwu Sz. i spółce przydała by się przynajmniej roczne wakacje w jednej ze światowych uczelni architektonicznych może to by trochę otworzyło im oczy na to jak powinna wyglądać estetyka i smak we współczesnej architekturze. Oni utknęli w czasach PRL-u i cudownej estetyce saidingu z pvc lat 90-tych;)

architekt

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1606315 2010-01-29 20:27 hahahahaha

dopiero przeczytałam podpis pod zdjęciem :D hahahahahahahaha Państwo Sz. najlepszymi architektami hahahahahahahaha architekci którzy wypuszczają koszmarki architektoniczne hahahahaha
najlepsi to możecie pisać jak znajdzie się artykuł o: pracowni Fort, Kwadrat,Arch Deco np. a nie odnośnie Państwa Sz.

architekt

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1606737 2010-01-30 10:00

krzywy domek nie jest niczym trwórczym, a racaej nieudolnym naśladowaniem tego co 100 lat temu tworzył Gaudi.....

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605349 2010-01-29 11:05 Jakie miasto i architektura (1)

taka szkoła architektury.
Jacuś K. już dał popis stawiając "wysmakowane" nowe centrum Sopotu, więc czego się spodziewać?

popieram opinię
6
/
nie zgadzam się
1

zgłoś do moderacji opinię 1606044 2010-01-29 17:19 Rzeczywiście!

Radziecki koszmar. A szczytem są te wieżyczki z PCV. Kto takie coś wymyślił, zatwierdził, za nasze (podatników) w dużej części pieniądze wybudował? Kto wybudował i zatwierdził wiem. Kto nasze (podatników) pieniądze z czułością i Groblewskim pilnuje też wiem.

AX

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
2

zgłoś do moderacji opinię 1605378 2010-01-29 11:28 Acropolis

W Gdyni jest firma szkoleniowa, można tam uczyć się rysunku odręcznego,malarstwa, kompozycji itp.
Uczestnictwo jest dowolne!!

amator

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605017 2010-01-29 08:08 Może nauczą młodych ludzi odróżniać tandetę... (3)

Może nauczą młodych ludzi odróżniać tandetę taką jak Centrum Haffnera czy Hotel Rezydent od współczesnej architektury jaką się robi na świecie...

Cherry

popieram opinię
57
/
nie zgadzam się
10
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605822 2010-01-29 15:37 a ty odróżniasz?? (2)

Centrum Haffnera może i nie jest najlepsze pod względem architektonicznym, ale i tak lepsze od koszmarnego Madisona i paru klocków na starym mieście w Gdańsku (nie mylić z głównym miastem), albo tzw Villi Novej na Przebendowskich w Orłowie. A co do Rezydenta to jest zrobiony wprost perfekcyjnie, idealnie wtapia się w przestrzeń i nie powoduje dysonansu architektonicznego.

bartolini

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1606137 2010-01-29 18:13 (1)

MAdison jest bardzo przemyślanym i dobrze zaprojektowanym obiektem. Tam nawet dach, mimo że zwykły, płaski, jest zaprojektowany tektoncznie i ciekawie. Rzut jest oparty na średniowiecznych traktach. Nie przytłacza bryłą ze względu na dobre podziały. W bardzo dobry sposób ma zaakcentowane wejście.

Sopot ze swoim rozdrobnieniem form i pseudo secesją jest jednym z najprostszych miejsc w które można się wpasować z projektem. Rezydent, moim zdaniem, nie jest dobry. Rachityczne kolumienki wspierają wielkie szklane tuby i podcień, przez co wyglądają jakby miały się zaraz złamać. Kształtu okien nie bede komentował.

Powiedz mi Bartolini, czym poza wtapianiem się w przestrzeń Rezydent załuguje na Twoje peany?

Piotr

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
2

zgłoś do moderacji opinię 1606293 2010-01-29 20:11 szczególnie cudownie zaprojektowane jest tylne wyjscie z Madisona wprost na wejscie do cerkwi Św. Bartłomiej- kto sie na to zgodził??karykaturalnie to wygląda...

Asia

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605022 2010-01-29 08:10 krzywy domek (4)

Czy ten krzywy domek jest ładny?
Nie sadzę

popieram opinię
48
/
nie zgadzam się
23
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605029 2010-01-29 08:17 Najbrzydsze budynki w Polsce (3)

http://dom.wp.pl/galeria/najbrzydsze_budynki_w_polsce,233.html?page=7

popieram opinię
8
/
nie zgadzam się
2

zgłoś do moderacji opinię 1605101 2010-01-29 09:02 ten ranking jest beznadziejny

moim subiektywnym zdaniem

marcin

popieram opinię
3
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605498 2010-01-29 12:26 polskie piekiełko! (1)

jak zwykle narzekanie... mógłbym, Tobie tu wkleić z dziesięć adresów zagranicznych ston, gdzie krzywy domek jest wysoko w zupełnie odwrotnej kategorii... ale my Polacy uważamy, że sztuka musi być tylko ambitna... nie ważne, że często staje się przez to niszowa... nieważne, że turyści właśnie pod KD robią sobie zdjęcia, a nie pod "typowymi" kamieniczkami na monciaku! ważne żeby pomarudzić, bo nawet jak coś jest dobrze, to trzeba zrobić tak, żeby było źle!

mig

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
7

zgłoś do moderacji opinię 1605772 2010-01-29 15:18

Może architektonicznie Krzywy Domek nie jest taki ostatni, ale musicie przyznać, że jakość wykonania jest beznadziejna.

ula

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605026 2010-01-29 08:14 chcielibyście mieć tyle złotówek ile se ludziki fot porobili pod krzywym domkiem (6)

nie podoba mi sie ten pomysł
moim zdaniem to dawanie chałtury leśnym dziadkom i tyle
te kase lepiej przeznaczyć na dodatkowe lekcje matematyki z uwzględnieniem trygonometrii, to bedzie o wiele lepszy kapitał na przyszłe studia

g@llux

popieram opinię
32
/
nie zgadzam się
21
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605028 2010-01-29 08:17 Pod krzywym domkiem to sobie robią zdjęcia trolle internetowe pokemony i kretyni z NK. (5)

Dziękuję za uwagę.

popieram opinię
8
/
nie zgadzam się
5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605044 2010-01-29 08:26 ludzie inteligentni robią sobie zdjęcia albo obok domku albo na jego tle (4)

g:-)

popieram opinię
5
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605066 2010-01-29 08:43 Człowiek inteligentny wiedziałby co autor miał na myśli. (3)

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
3

zgłoś do moderacji opinię 1605081 2010-01-29 08:51 to niech sie domyśli co ja sądzę o takim inteligencie co robi foty pod domkiem

ciakwe w jakiej pozycji i czy używa statywu

g:-)

popieram opinię
5
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605168 2010-01-29 09:41 (1)

tym bardziej, że sam wielki g w swoim pierwszym poście uzył takiego sformułowania.

asia

popieram opinię
4
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1605513 2010-01-29 12:34 masz u galluxa za to punkt

drugi, bo masz na imię Joanna:-)
to była tylko zabawa słowem, ale skuteczna:-)

g@llux

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605030 2010-01-29 08:18 Jak wracam w piątki z Sopotu (2)

to wtedy każdy domek jest krzywy.

jajcarz

popieram opinię
64
/
nie zgadzam się
3

zgłoś do moderacji opinię 1605580 2010-01-29 13:07

a niby czemu?

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
5

zgłoś do moderacji opinię 1607097 2010-01-30 14:13

Haha, no wiadomo ;)

A.

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1605032 2010-01-29 08:19 Nonsens i strata czasu

Albo głupawa nazwa mająca w zamyśle niezbyt lotnej
dyrekcji tej placówki przyciągnąć uczniów...

Uczciwiej zmienić nazwę z LO na Liceum Zawodowe

fiut

popieram opinię
11
/
nie zgadzam się
8

zgłoś do moderacji opinię 1605039 2010-01-29 08:24 i znów Karnowski

czy to artykuł informacyjny czy po raz kolejny promocja polityka przy okazji. ps. jak oni siem na wsZystkim znaja?

bywalec salonów

popieram opinię
6
/
nie zgadzam się
9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605042 2010-01-29 08:25 albo profilowane technikum asystentów sprzedaży sklepu warzywno-owocowego (4)

g@llux

popieram opinię
9
/
nie zgadzam się
8
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605070 2010-01-29 08:45 Gdybyś mieszkał w Sopocie to byś wiedzial że jest w mieście szkoła handlowa. (3)

popieram opinię
4
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605083 2010-01-29 08:52 wiem synuś, jeszcze jak ty byłeś w gwiezdnym pyle chodziłem tam na panienki (2)

ale wtedy była to zasadnicza i kształciła ekspedientki

g:-)

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605096 2010-01-29 08:59 To ty starszy od węgla jesteś (1)

i jeszcze żyjesz?

popieram opinię
4
/
nie zgadzam się
2

zgłoś do moderacji opinię 1606583 2010-01-30 00:34

Legendy nie giną :P

elektron

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605051 2010-01-29 08:30 a przedszkole architektoniczne też będzie? (9)

to będzie wylęgarnia dla bogatych dzieciaków, mało kto wie w wieku 16 lat gdzie chce iść na studia wiec pójdą tam żeby się powozić, jako studentka architektury jestem na nie (drogi panie Weltrowski, to nie jest aksjonometria tylko aksonometria )

kreska

popieram opinię
31
/
nie zgadzam się
7

zgłoś do moderacji opinię 1605568 2010-01-29 13:02 aksjonometria = mierzenie aksjomatów

oczywiście architektonicznych; czyli polski wkład
w dziedzinę...:-)

A1

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
2

zgłoś do moderacji opinię 1605574 2010-01-29 13:05 Ja bym zaczął od żłobka

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605633 2010-01-29 13:41 (6)

a ja jako studentka architektury jestem BARDZO NA TAK! i uważam, że już w przedszkolach powinny być zajęcia, które kształtują poczucie estetyki!!!
to jest właśnie wielka zdobycz krajów skandynawskich - nikt nie uważa, że sam się lepiej wyleczy niż lekarz i sam sobie coś lepiej zaprojektuje niż architekt, bo ludzie zdają sobie sprawę z tego, ile pracy i jak wszechstronnej wiedzy wymaga ten zawód.

p.s. czekam teraz na komentarze sfrustrowanych studentów budownictwa!:PPP

ttt

popieram opinię
6
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1605714 2010-01-29 14:47 (4)

Gdyby nie studenci budownictwa, to swoje projekty mogłabyś jedynie powiesić sobie nad biurkiem :) Albo prezentowaać ciociom i wujkom na imprezach rodzinnych :]

p.s. studentka fizyki technicznej :D

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
2

zgłoś do moderacji opinię 1606087 2010-01-29 17:53

jak nie masz o czymś pojęcia to się nie wypowiadaj! zmykaj do swoich kwantów i Newtona!

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1606330 2010-01-29 20:35 (1)

o, cześć :) chce od przyszłego roku zacząć fizykę techniczną :) i co, polecasz?? :)

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1606433 2010-01-29 22:02

Nie wiem xD w h** roboty. Ale jakoś sobie radzę. Pierwszy rok jest cięzki ale potem jak przez to przebrniesz to już raczej z górki xD

p.s. jestem na 4 roku.

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
1

zgłoś do moderacji opinię 1606586 2010-01-30 00:44

"Gdyby nie studenci budownictwa, to swoje projekty mogłabyś jedynie powiesić sobie nad biurkiem" - fakt:-)
gdyby nie studenci architektury, studenci budownictwa mogliby co najwyżej wyliczać obciążenia w lepiankach :P

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1606515 2010-01-29 23:08 ...

a co mają do tego studenci budownictwa? i czemu od razu sfustrowani? masz dziewczynko jakis kompleks?

a studentka z fizyki technicznej ma rację więc po co uciszać?

konstruktor

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
3

dodaj swoją opinię

Warte uwagi:   Jazz Jantar   -   Festiwal Szekspirowski   -   Sopot Hit Festiwal   -   Top Trendy   -   Jazz Waves   -   Sopot Jazz