• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Newag wyprodukuje pociągi dla SKM? Jest tańszy od Pesy

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach. Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach.

Tylko dwóch producentów wystartowało w przetargu na dwa nowe pociągi SKM. To Pesa i Newag, przy czym korzystniejszą ofertę złożył Newag. Pojazdy gotowe mają być do marca przyszłego roku.



Co najbardziej doskwiera ci w obecnych pociągach SKM?

Szybka Kolej Miejska na zakup pojazdów chciała przeznaczyć ok. 40,5 mln zł. Nieco niższe oferty złożyli producenci taboru kolejowego. Newag chce za budowę dwóch pociągów 35 571 600 zł, zaś Pesa 36 039 000 zł. Obaj producenci zadeklarowali wysokość podłogi na poziomie 960 mm.

Wysokość podłogi nie jest bez znaczenia, ponieważ chodzi nie tylko o komfort wsiadania (na wysokości jak najbardziej zbliżonej do poziomu peronu), ale też o wybór konkretnej oferty. Podłoga decyduje o wyborze producenta w 20 proc., zaś cena w 80 proc.

Oficjalnie producenta pociągów poznamy za kilka dni, gdyż komisja przetargowa będzie jeszcze analizowała oferty pod kątem zgodności formalnych.

Otwarcie ofert w przetargu planowano pierwotnie na 29 grudnia 2014 r. Potem termin został przesunięty na 12 stycznia, a ostatecznie na 23 stycznia. Wydłużeniu uległ też termin realizacji nowych pociągów - z 30 października br. na 31 marca 2016 r. Przyczyną tych zmian były liczne pytania i wnioski o zmiany w zapisach przetargowych producentów taboru.

Ale zmiana terminów oznacza także, że kolejarze nie mogą już liczyć na środki unijne z perspektywy 2007-2013, gdyż te inwestycje muszą być rozliczone do końca 2015 r. Trójmiejska spółka chce więc pokryć zakup ze środków własnych, a następnie starać się o dofinansowanie zakupu z kolejnej perspektywy w ramach realizacji kolejnego, dużego projektu unowocześniania infrastruktury SKM.

Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy . Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy .
Zgodnie z intencją kolejarzy, nowe pociągi mają być lepiej dostosowane do przewozów aglomeracyjnych. Jednostki o długości maksymalnie 90 metrów (jeden EZT typu EN57 ma długość niespełna 65 metrów) będą musiały być zdolne do przewozu co najmniej 359 osób na stojąco oraz co najmniej 144 na siedząco.

Wsiadanie do pociągu odbywać się ma przez 16 drzwi (po 8 na każdą stronę), a więc porównywalnie jak w krótszym E57, gdzie jest 6 drzwi na każdą stronę. Wejścia mają posiadać automatycznie wysuwany stopień, niwelujący przerwę między pociągiem a peronem.

W pociągach ma być gotowa infrastruktura dla uruchomienia dostępu do Internetu. Będą też gniazdka elektryczne, pozwalające na doładowanie telefonu czy laptopa. Wnętrze, objęte systemem monitoringu, będzie także klimatyzowane, a oprócz siedzisk mają być też przewidziane miejsca dla osób niepełnosprawnych na wózkach, miejsca pod rowery oraz jedną toaletę (z obiegiem zamkniętym, przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych).

Miejsca

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • Świetnie tylko kiedy? Oni maja cały czas opóźnienia! (44)

    Dodatkowo czy z nowym taborem dostaniemy NOWY bilet metropolitalny w cenie do 100 zł na PKM SKM ZKM?

    Bez tych rozwiązań nowy tabor i budowa PKM nie ma sensu, zwłaszcza gdy PKM ma dojeżdżać tylko do GD Wrzeszcz a nie GD Główny!!!

    Kiedy wreszcie nastąpi zgoda w aglomeracji i Gdynia, Gdańsk, Sopot oraz ościenne gminy podadzą sobie dłoń i pomyśą o nas a nie o kasie na swoje stołki!!!

    • 217 17

    • ... (41)

      Co tam 100zł. Ja się szczypał nie będę i powiem 50 !!
      I jeszcze tramwaje wodne niech w tym będą.

      • 20 25

      • (28)

        nie ironizuj w innych miastach Polski takie bilety w tej cenie są i działają! Tylko Trójmiasto jak zwykle nie może sie dogadać! Bo ambicje budyni szczurów i innych przerastają dbanie o swoich mieszkańców.

        Tani bilet to więcej osób korzystających z komunikacji + sprawne i punktualne połączenia

        • 45 7

        • bzdura - daj przykład miasta, gdzie aglomeracyjny bilet na wszystkokosztuje 100 zł (19)

          no chyba, że chodzi o tygodniowy

          • 11 20

          • Warszawa (15)

            • 23 9

            • (14)

              W Warszawie za 100 PLN jest tylko "Bilet Warszawiaka" (z ulgą za rozliczenie podatków w stolicy),ważny tylko w 1 strefie, czyli w obrębie miasta,a nie aglomeracyjny. Aglomeracyjny to 216 zł. Sprawdzaj fakty,potem pisz.

              • 23 8

              • i o ten bilet mi chodziło. (12)

                • 10 5

              • (11)

                Ale to nie jest żaden bilet metropolitalny, bo obowiązuje tylko w granicach administracyjnych Warszawy.

                • 10 6

              • o takim myslałem. W Gdansku teraz za skm i zkm płace 180zł!!! To bardzo drogo!!! (10)

                • 9 3

              • (7)

                Tylko że tym SKM możesz i ze Słupska dojechać, to nie jest ograniczenie tylko do jednego miasta.

                • 4 6

              • (5)

                To niech wprowadzą tańszy, np. Tylko od PRUSZCZA do Cisowej

                • 8 0

              • (1)

                Dlaczego od Pruszcza do Cisowej? To są 4 miasta, ten za 100 zł w Warszawie obowiązuje tylko w jednym mieście.

                • 4 5

              • ale jaki to obszar i ile potencjalnych srodkow transportu?

                czy przypadkiem nie wiecej?

                • 6 1

              • ... (2)

                Jeśli miałoby być jak w Wawie, to bilet od Gd. Głównego (ew. Orunia, Lipce) do Gdańska Żabianka. To byłby odpowiednik. Pasuje?
                Jedziesz do innego miasta płacisz 200zł. Tak jest w Wawie.

                • 8 4

              • Tylko że W-wa jest 2 razy wieksza niż Trójmiastko, za 100 zł po Trojmiastku moge jeździć komunikacją, inaczej auto jest bardziej opłacalne

                • 9 1

              • Gdańska Żabianki Apsik

                • 2 0

              • pomyśl

                Na bilecie MZKZG do Słupska nie dojedziesz....A w temacie pociągów Impuls, jak na tak drogi pociąg trochę mało miejsca dla pasażerów, a i wyjść co kot napłakał. W razie konieczności rozłączenia wagonów konieczne jest podnoszenie składu, przez co wszelkie prace są bardziej czasochłonne itd itp.

                • 0 0

              • tyle, że w Warszawie SKM, tramwaje i autobusy należą do jednego zarządcy (1)

                u nas tak kolorowo nie jest. Może czas na wykupienie przewozów przez województwo?

                • 3 0

              • Oj

                Coś chyba mylisz. Nie należą, tylko podlegają. W wojpom jak i innych woj. też podlegają pod marszałka jako organizatora. A to, że w tak głupi sposób zleca swoje kompetencje niżej...nie przeskoczysz, bo nie dasz rady.

                • 0 0

              • a jak najazdowi nie płacą podatków w stolicy,a zniżki chcą!

                • 0 0

          • prosze bardzo. (2)

            Wojewodztwo lodzkie: 114 zl kolej aglomeracyjna LKA plus koleje regionalne plus mpk Lodz. 82 zl kolej i mpk sama Lodz i okolice. Propaganda UM pomorskiego juz przygotowuje mieszkancow do biletopodobnego tworu metropolitarnego za min 250zl. Nic nie zrobili w temacie integracji, a zeby sie nazywalo ze nie bedzie trzeba kasowac 5 biletow to rozszerza tzw bilet metropolutarny o pkm, a cena bedzie pewnie zaporowa. Pod wzgledem samej budowy (kasa z unii) to tempo zawrotne.Ale organizacyjnie.... dno! Od braku pomyslu na taryfy przez wybor nieodpowiedniego taboru, po opozniajace sie przetargi na obsluge.

            • 4 2

            • nie porownuj lodzi do trojmiasta... zobacz na zarobki tam a w 3m?

              • 0 0

            • Głupoty opowiadasz. Jaka Łódź i okolice? Za 82 zł to jest strefa 0 (nawet nie cała Łódź). Dla wszystkich stref komunikacji w Łodzi bilet aglomeracyjny kosztuje 310 zł.

              • 0 0

        • ...

          W Warszawie na 1 i 2 strefę kosztuje 210zł/m-c.
          Czekam na Twoje przykłady takich biletów za 100zł

          • 15 13

        • (5)

          No to sprawdźmy te twoje rewelacje.
          O Warszawie już pisali przedpiścy, bilet aglomeracyjny kosztuje 216 zł.
          Kraków - bilet sieciowy aglomeracyjny kosztuje 144 zł (imienny) bądź 200 zł na okaziciela.
          Wrocław - bilet miesięczny 98 zł + 86 zł za znaczek gminny na dużą aglomerację.
          Łódź - dostępne są bilety na różne liczby stref, ceny od 180 zł za strefę A+ do 310 zł za strefę D+.
          Aglomeracja śląska - bilet SC/AT na całą sieć KZK GOP kosztuje 150 zł, obejmuje tylko tramwaje i autobusy, bez pociągów.
          Poznań - bilet zintegrowany (tramwaj+autobus+kolej) na wszystkie strefy kosztuje 271 zł.
          To na tyle jeśli chodzi o większe miasta w Polsce. Gdzie więc masz te bilety metropolitalne na wszystko po 100 zł?

          • 14 5

          • (4)

            ZTM Rzeszów ma na wszystko bilet miesięczny za 98 zł! Na wszystko! Nie musi być na tramwaje, koleje podmiejskie i metro, bo nie ma tramwaju, kolei podmiejskiej ani metro! O!

            • 1 1

            • ... (1)

              A mają w Rzeszowie jakąs kolej miejską, podmiejską wyjeżdzającą poza granice miasta???

              • 3 0

              • Jak mają mieć kolej miejską, skoro tam są tam 2 stacje kolejowe? No dobra,teoretycznie mogli by mieć SKW Szybką Kolej Wahadłową...Pendolino Resoviano...

                • 8 0

            • czyli tylko na autobusy? (1)

              co konkretnie rozumiesz przesz Wszystko?

              • 2 0

              • No jak ma być nie na wszystko,skoro autobusy to wszystko!¡

                • 3 0

        • Mylisz się, tańszy bilet to zysk dla kupujących, ten kto jeździ samochodem robi to dla czasu i wygody. Jak z Obłuża miałbym się dostać na Łostowice? Tylko samochodem.

          • 1 0

      • (5)

        w hamburgu tak jest,wszystko na 1 bilecie i to wcale nie drogim.

        • 7 4

        • (4)

          Ile?

          • 5 0

          • 29 euro (3)

            • 6 1

            • (2)

              I proste pytanie. Ile do tego dokłada miasto? Stać ich? Pewnie stać.

              • 4 3

              • (1)

                NAs nie stać a dokładamy do Stadionów i innych perełek...

                • 11 6

              • do mózgu sobie dołoż

                • 2 1

      • gościu luknij sobie ile kosztuje choćby dobowy bilet w Warszawie na każdy środek lokomocji miejskiej (5)

        jak się to ma do 20 złotych za metropolitalny 24h?

        • 6 3

        • (3)

          Kosztuje 15 zł i obowiązuje tylko w strefie 1, czyli w granicach Warszawy. Podobny bilet (choć większy zasięg) komunalno-kolejowy (np. ZKM Gdańsk plus SKM lub PR od Cieplewa do Luzina) kosztuje 17 zł.

          • 7 0

          • (2)

            Dobra, ale Warszawa jest większa od całego Trójmiasta, nawet jak dołączymy do tego Pruszcz, Rumię, Redę i Wejherowo. W dodatku maja metro, a w bilecie masz jeszcze pociągi w obrebie Warszawy, których sieć jest zdecydowanie bogatsza od trójmiejskiej. Także porównujmy nasz bilet aglomeracyjny do warszawskiej pierwszej strefy

            • 8 1

            • Jednorazowe w Warszawie są droższe

              • 1 0

            • Bzdura, jeśli chodzi o odległości, to Warszawa nie jest większa. Większość miast w Polsce ma układ koncentryczny, Trójmiasto i okolice są mocno rozciągnięte w osi N-S, a od Redy w osi E-W. Na bilecie za 17 zł możesz przejechać ponad 70 km w jedną stronę. W Warszawie na taką odległość potrzebujesz już bilet dwustrefowy, czyli 26 zł.

              • 0 0

        • Dodam jeszcze, że bilet dobowy na strefy 1 i 2 (czyli odpowiednik naszego ZKM Gdańsk + ZKM Gdynia + ZKM Wejherowo + SKM + PR za 20 zł) w Warszawie kosztuje 26 zł, więc gdzie masz tę taniość?

          • 7 3

    • jak zwykle miendolenie i ściana płaczu

      artykuł o nowym taborze, ale trzeba przy okazji wylać pomyje z analizą całej komunikacji na terenie trójmiasta

      • 3 5

    • Wówczas, gdy Państwo - w tym miasta - nie będą się zajmować prowadzeniem przedsiębiorstw

      Gdyby to był prywaciarz to wypatrzyłby interes raz dwa. Bo liczy się kasa, a kasę masz jak spełniasz oczekiwania klienta.

      A dla polityków... liczy się polityka. Równie dobrze mogą dopłacać (bo nie płacą ze swoich) byleby mieli asa w rękawie na czarną godzinę w kampanii wyborczej ("O patrzcie Państwo jak o Was dbam... macie wspólną komunikację trójmiejską! A teraz głosujcie na mnie, bo jestem taki dobry, że ah, że oh!!!").

      • 0 0

  • Wow (9)

    A nie było trzeba tak od razu pomyśleć? Ciekawe ile jeszcze dadzą tych pociągów.

    • 51 5

    • (3)

      Jechałem takim ze Słupska do Szczecina PR zachodniopomorsie i powiem szczerze, że komfort jest niesamowity w porównaniu do naszych kibli

      • 27 1

      • naszych? a moze slowo "kible" to Wawy? (2)

        • 3 7

        • kible to SKM-ki po renowacji... (1)

          • 15 4

          • kible to ogólnie EN57 i pochodne tej konstrukcji

            Pochodzenie nazwy jest proste. Automatyka ze względu na problemy ze środowiskiem zewnętrznym została upchana w miejsce zlikwidowanych toalet w wagonach silnikowych. Ten sam schemat powtarza zresztą 14WE, który jest nieco odmłodzoną wariacją EN57.

            • 9 0

    • 2 słownie DWA

      "...Newag chce za budowę dwóch pociągów 35 571 600 zł,..."
      więc będą to dwa jamniki, odpowiedniki obecnych EN71.
      Będzie jednak mniej miejsc siedzących, EN71 ma ich 264, nowe składy będą miały "conajmniej" 144

      • 9 2

    • jak to ile dadza tylko 2 sztuki!! A powinni wszystkie zesłomowac wymienic na nowe!! (2)

      • 3 4

      • (1)

        Tak. I to samo poproszę na ulicy, szroty z autohausu weg,jal kogo stać,to kupuje nowe,porządne auto,a jak nie,to piechotą!

        • 7 4

        • Nie stac bo podatki ida na remont kibli :))

          • 3 2

    • 2

      2 slownie : dwa :)

      • 3 0

  • (9)

    W ankiecie brakuje jednej opcji - "wszechobecny brud".

    • 149 9

    • Najgorzej jest, gdy jakiś bezdomny spędzi noc w pociągu. Odór, który unosi się potem w składzie jest nie do opisania.

      • 24 1

    • (7)

      Brud, smród, czasem nawet robactwo jak jakiś żul odzienie wytrzepie.
      Można też usiąść na obsikane lub oblane jabcokiem siedzenie.

      • 16 1

      • (1)

        albo obrzygane, ja tak kiedyś prawie miałem...

        • 3 1

        • Ja bym wolał postać,ale co kto lubi...

          • 3 0

      • czasem gdy czytam, co sie rzekomo dzieje w SKM to stwierdzam, ze kazdego gwalci tam stado orangutanow (2)

        • 6 1

        • (1)

          oj tam, oj tam, zaraz tam orangutanów...

          • 3 1

          • Jakie orangutany? Rudy sie zapuścił nie golił 3 misięca a ty zaraz od malp wyzywasz darwinisto jeden!!!

            • 0 0

      • (1)

        Brod, smród a oni nadal zamawiaja pociągi i tramwaje z obiciami na siedzeniach zamiast czystych z tworzywa sztucznego które łatwo umyć.

        • 2 1

        • ale tapicerowane latwiej wchlaniaja mocz

          i tym sie chyba kieruja

          • 1 0

  • Co najbardziej doskwiera ci w obecnych pociągach SKM? (8)

    Ceny biletów.

    • 147 20

    • No to ci będą doskwierać jeszcze bardziej, bo SKM amortyzację (4)

      nowych pociągów wlicza w koszty, a jako spółka musi mieć dodatni wynik finansowy, co z kolei oznacza albo wzrost dopłaty z budżetu marszałka albo wzrost cen biletów. Zgadnij która opcja wchodzi w rachubę?

      • 22 1

      • bo trójmiasto jest jedyną metropolią na świecie która nie dotuje metra, lub "naziemnego metra" jak w naszym przypadku... (3)

        • 11 2

        • pozostałe metropolie są skupione wokół jednego dużego miasta albo koglomeracji miast współpracujących

          u nas Gryzoń i Budyń musieliby sobie najpierw po twarzach naklepać, a potem siąść do stołów i gadać.

          • 12 1

        • czytaj uważnie (1)

          napisałem wzrost dopłaty, tzn, że jest dotowana

          • 2 0

          • Ale kto dotuje ? Marszałek województwa pomorskiego każdego roku dotuje SKM. Nie miasta.

            • 6 0

    • I niska częstotliwość kursowania... (2)

      Poza tym szanowni państwo żulostwo. Te problemy z ankiety są naprawdę drugorzędne.

      • 16 0

      • awarie
        osobny bilet
        brud i reklamy, że nie widać przez okno

        żule przeszkadzają gł. rowerzystom, bo konkurują o te same przedziały, innym przeszkadzają mniej.

        • 5 3

      • Można wyliczać dalej:

        zimno, ciasno (ściśnięte tłumy pomiędzy 15:00 a 18:00), niewygodne siedzenie (po godzinie siedzenia d**a odpada), kontrolerzy, którzy menelstwo omijają a pasażerów po 3 razy sprawdzą.

        • 2 0

  • Wczoraj oglądałem na jeden z lokalnych tv materiał o SKM. Naszej, Trójmiejskiej. (10)

    Dziś z rana natomiast miałem okazję zobaczyć wiadomości z Wielkopolskiego, gdzie również pokazano materiał o pociągach.
    Panie Głuszek - bo do Pana kieruję te słowa - teraz rozumiem, serio, jaką Pan ma ciężką pracę. Gorszą nawet od Iwony Sulik. Ona próbowała na Pani Premier dokonać niemożliwego PRu, Pan musi działać jako magik!
    Nasze składy to trupy. Odświeżane, ale trupy. Nie wiem czy w Poznaniu myją składy kwasem, czy może powietrze czystsze, ale porównując do Naszych to szpital a kopalnia. W sensie czystości.
    Poza tym, że to jakoś jeździ, to nic nie ma wspólnego.
    Mam nadzieję, że tak jak pasażerowie IC odczuli komfort po wprowadzeniu Pendolino, tak my w końcu odczujemy zmianę, a nie tylko Pańskie ładne słowa.
    Pozdrawiam

    • 114 9

    • Zmiane odczujemy, jak wywalą to całe kolesiostwo z SKM (8)

      i zatrudnią specjalistów kolejarzy. tylko takich, nie od zabawy w PIKO

      • 26 4

      • (2)

        czyli gospodarza klasy w twoim gimnazjum. nie od dzis wiadomo, ze najwiecej specjalistow od wszystko mamy wlasnie w gimnazjach i pisie.

        • 8 9

        • nie mierz wszystkich swoją miarką... (1)

          nie chodziłem do gimnazjum, bo za moich lat nie było takiego wynalazku

          • 11 2

          • a sprawiasz takie wrazenie.

            • 4 6

      • ich powinni wywalić prosto do aresztu!!! za ten kryminał jakim wg. mnie była tzw. "renowacja" złomu, zamiast kupna nowych (4)

        ...składów, takich jak te dwa!

        • 10 3

        • zaplac za bilet trzy razy tyle to beda pieniadze i kupia. porownaj najpierw koszt remontu jednego skladu z kosztem zakupu jednego skladu, wroc i przepros.

          • 3 5

        • pokaz skad wziac pieniadze na nowe...

          • 3 1

        • nowe, nowe, nowe... też jestem za, ALE... (1)

          ... do momentu uzbierania kasy na nowe, stare rozpadły by się. Remont jednego EZT to 6mln zakup nowego to 18mln. Żeby zapewnić obecną częstotliwość kursowania musieli utrzymać liczbę składów, zmodernizowane ostatnio ezt oprócz klimy nie będą sie wiele różniły od nowo zakupionych, conajwyżej będzie w nich mniej miejsc siedzących na rzecz stojących. A to czy rama wagonu jest z 1974 czy 2014 dla Kowalskiego nie będzie wpływało na "komfort" podróży. Nie od razu Rzym zbudowano.

          • 1 1

          • oprócz to nowe prawie...

            • 0 0

    • Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma.

      • 5 1

  • Dwa składy! Wow! (9)

    A najlepsza ankieta... trudno się zdecydować! Mnie "irytuje" wszystko w obecnych składach a najbardziej to, że mają prawie 40 lat i remontują ten złom żeby jeździł następne 40 lat!

    • 90 12

    • w sumie to jeżdżę SKM raz na 10 lat, a może rzadziej i siedząc sobie na Trójmieście też "hejciłem"

      ale ostatnio przejechałem się takim zmodernizowanym dziadkiem i przyznaję, że było całkiem ok, na średnim europejskim poziomie, i taki turysta z zachodu nigdy nie uwierzy, że to już tyle czasu jeździ, więc od dziś przestaje "hejtować" SKM haha

      • 18 2

    • dla pojazdu szynowego to standardowy okres eksploatacji

      nie ma kasy na nowe - remontuje się to, co jest.

      • 11 2

    • (6)

      w Warszawie wycofano niedawno typ tramwaju który jeździł od czasów Gomułki od lat 60 i co o czym ty chcesz rozmawiać człowieczku?W Niemczech też jeżdżą tramwaje czy pociągi mające po 40 lat ale o tym nawet nie wiesz bo są modernizowane i utrzymywane w dobrym stanie

      • 12 3

      • (3)

        Co to za kretyńska logika...? A na Kaszubach cały czas są sprawne 100 letnie ( i starsze ) parowozy, a w Gwatemali jeżdżą wagoniki 80 letnie! I co to oznacza? Słyszałeś kiedyś o zmęczeniu materiałowym? O postępie konstrukcyjnym? Jasne że takie składy jeżdżą ale nieubłaganie zbliża się ich żywotność ( częsta awaryjność ) dlatego też ładowanie pieniędzy w modernizację jest po prostu marnotrawstwem...

        • 5 5

        • o, widzę że coś słyszałeś (2)

          to powiedz nam co nieco o zmęczeniu materiałowym, metodach diagnostyki, zapobieganiu oraz usuwaniu skutków. Jak już zaznajomisz się z literaturą - to zanim się zaczniesz wymądrzać - poczytaj o poziomach utrzymania taboru kolejowego, co oznacza poziom czwarty i piąty, a następnie - dlaczego twoja wypowiedź była bez sensu.

          • 6 2

          • To co ty piszesz jest bez sensu....zwłaszcza to o poziomach utrzymania taboru kolejowego...bez związku z tym o czym napisałem (1)

            Nie będę ci tutaj pisał o zmęczeniu materiałowym bo to zbyt obszerny temat A wracając do poziomów utrzymania to wszystko wymienisz w tych składach? Czy co?

            • 2 3

            • wymieniasz to, co jest zyżyte

              P4/P5 to rozebranie składu do gołego pudła. Potem po kolei: wstępna ocena zdatności do eksploatacji (czyli czy gołym okiem widać dyskwalifikujące uszkodzenie). Elementy krytyczne, czyli wózki oraz dolna rama są sprawdzane najdokładniej. W pozostałych usuwa się ogniska korozji oraz elementy znacząco zużyte. Wymieniane są elementy wyposażenia wewnętrznego. Jako, że pojazd jest w stanie takim, w jakim był poprzednio podczas produkcji - możliwa jest wymiana elementów układów takich, jak pneumatyka i elektryka (w "naszych" kiblach to wymiana silników na silniki prądu zmiennego). Poza zachowaniem istniejącego pudła może się zdarzyć, że po naprawie P4/P5 wszystkie inne elementy są zupełnie nowe (chociaż przy P4 to raczej rzadkość)

              • 1 1

      • czterdziestoletnie niemieckie tramwaje i pociągi jeżdżą zmodernizowane ... fakt ale w Polsce!

        • 4 0

      • Ciekawe czy też był byś taki pobłazliwy gdyby zaproponowano tobie lot odrestaurowanym kukuruźnikiem za ocean

        • 0 0

  • (2)

    I co, będą nowe składy z polskiej firmy! Łyso marudom?

    • 41 9

    • a czemu maja nie byc? tu akurat i newag i pesa maja co zaoferowac. nie maja nadal odpowiedzi na pendolino i wyglada na to ze predko miec nie beda.

      • 6 3

    • co tam tyle milionów kosztuje
      to jest kosmos

      • 1 1

  • Fajnie że będą aż 2 nowe pociągi ale... (13)

    Pociągi będą dłuższe a ilość drzwi taka sama jak w starych jednostkach i to ma być kolej aglomeracyjna, do tego tylko jedna toaleta.
    Nasz kochany zarząd SKM jak zwykle myśli o pasażerach.

    • 34 22

    • ... (3)

      Pokaż mi gdzie w składach miejskich na świecie są toalety???
      Nigdy ich w kiblach być nie powinno.

      • 24 5

      • Ale ja lubię wszamać kebabcia przed jazdą :(

        • 1 6

      • w Barcelonie

        • 1 0

      • Dzieki temu, nie trzeba sikac po kryjomu w miejscach publicznych

        pod okiem miejskiego monitoringu i nie ryzykowac ze przez czysty przypadek obok przejdzie szkolna wycieczka. Korzystam z kibla w kazdej zmodernizowanej SKM od zawsze i nigdy nie czekalem w kolejce. Haha. A do dobre. Nie czekalem w kolejce w kolejce :))) Daleko mam do pracy. I co ci to przeszkadza?

        • 4 2

    • (4)

      "Wsiadanie do pociągu odbywać się ma przez 16 drzwi (po 8 na każdą stronę), a więc porównywalnie jak w krótszym E57, gdzie jest 6 drzwi na każdą stronę." "Pociągi będą dłuższe a ilość drzwi taka sama jak w starych jednostkach" - Czytanie ze zrozumieniem bez zmian, nadal kuleje...

      • 14 3

      • jednak gimbaza nie umie czytać ze zrozumieniem a do tego liczyć (3)

        Drzwi w sumie będzie mniej. W starych SKM-kach przypada 6 drzwi na 65 metrowy skład, a w nowych będzie 8 drzwi na 90 metrowy skład. Inaczej mówiąc w starych przypadała 1 para drzwi na 10,8 metra, a w nowych - 1 para drzwi na 11,25 metra długości składu.

        • 7 1

        • Ech

          Może chociaż będą miały jakąś sensowny szerokość, i może zrezygnują w końcu całkowicie z tych przedsionków przy wejściach, zamiast tylko skracać ścianki - w niektórych zmodernizowanych prawie im się udało.

          Pomarzyć można :/ Pewnie będą wąziutkie drzwi, blokujące przepływ przedsionki i debilnie umiejscowione grzejniki parzące w nogi i odcinające dopływ krwi, gdy zimne. Ale idzie nowe.

          • 9 0

        • Nie "w sumie", tylko "na metr bieżący składu", a to zupełnie co innego. W liczbach absolutnych drzwi będzie więcej,a nie mniej...

          • 3 0

        • W nowych składach będzie więcej drzwi na jednostkę długości

          Po co to ciągłe narzekanie?

          • 1 0

    • (2)

      a ja w artykule przeczytałem, że nowe będą miały o 2 drzwi więcej ( 8 na stronę, teraz mają 6 na stronę)

      • 8 2

      • będą miały tyle samo drzwi (1)

        po 2 drzwi na wagon na stronę. En57 ma 3 wagony dlatego 6drzwi na stronę nowe mają mieć 4 wagony, 8 drzwi na stronę. Nowe składy to odpiwednik obecnych przedłużanych En57 czyli En71

        • 7 0

        • czyli tłok i ścisk oraz gorąc

          po tym widać, jacy specjaliści tam pracują...

          • 8 1

    • Dokładnie, nie myśla o pasażerach

      bo montują wielkie kible na pół wagonu, w których chyba żadna osoba na wózku jeszcze nie gościła. W miejsce WC lepiej normalne miejsca zrobić, bardziej sie przydadzą. W metrze czy autobusach też wctów nie ma.

      • 20 1

  • Jeżdżę SKM codziennie (19)

    I chce by jeździły tylko ładne młode laski.

    • 172 10

    • (2)

      ciekawe co mają do powiedzenia "ładne młode laski" o twoim wyglądzie, seksistowska kanalio.

      • 12 55

      • zapomniałes dzisiaj brac piguły

        • 13 3

      • A ty co? Stara niedopchana laska?

        • 6 2

    • To napisał staruch... (1)

      • 3 9

      • Staruch ponoć siedzi za niewinność

        • 26 0

    • Proszę bardzo (1)

      Życzenie spełnię tylko proszę pamiętać, że pan, jako że nie jest młodą, piękną laską, bedzie chodził do pracy piechotą.

      • 27 8

      • buhahaha tego się można było spodziewać, w wątku odpowiedziały tylko stare, sfrustrowane kobiety z nadwagą :D

        • 25 2

    • ja też!!! :) 👍👍👍

      • 9 1

    • dokładnie! wstęp do SKM maksymalnie do 23 lat, waga do 55 kilo i ładny biust:) (8)

      • 24 4

      • co taka 23-latka (7)

        może wiedzieć o "życiu", tylko dojrzałe Kobiety są warte spojrzeń.

        • 20 13

        • hahah od razu widać że jesteś duuuuużo starszą kobietą! jakiego faceta to obchodzi co 18, 19, 20 czy 23 latka wie o życiu?!? (1)

          wystarczy że wygląda odpowiednio:))

          • 23 3

          • Kumatego to powinno obchodzic, bo z ladnym szlaufem więcej problemów niz przyjemnosci :)

            • 1 0

        • jak dojżałe kobiety będą miały ciało 20-letniej kobiety, to będą warte spojżeń (2)

          • 19 4

          • to tylko w marzeniach bo nawet operacje plastyczne tego niepotrafia

            • 5 1

          • trzydziestki są najsmaczniejsze i znają się na rzeczy

            • 20 0

        • "dojżała kobieta" to nawet brzmi nie ładnie

          • 12 2

        • 23-latka nie ma wiedzieć o "życiu"

          Przecież nie na rozmowy o sztuce się z nią umawiasz

          • 21 0

    • a co ci to da ze poogladasz sobie ładne pustaki jak na wystawie

      ja to bym chciał by skm i komunikacją jeździli tylko ludzie kulturalni! Wygląd niema znaczenia!!

      • 17 1

    • Pedofil zasrany

      • 5 3

  • W sam (1)

    raz dla kiboli obrzucających pociągi kamieniami.

    • 63 12

    • wlasnie zniszcza ladne pociagi

      szkoda ich kupowac lepsze by byly stare z berlina

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane