• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • no (34)

    wlasnie, to tak jakby zachcialo sie wlodarzom budowac tunel pod zatoka z gdanska na hel heh

    • 234 114

    • za te (4)

      2 miliardy mozna dalej wyliczac co mozna kupic, pomijajac te 4 tys mieszkan na morenie czy po drugim wozie mozna kupic jeszcze 2 miliardy hot dogow w ikeja albo basen spirytusu i rozrobic na dwa baseny krupnika

      • 77 18

      • ale powiem ci synku że te 2 mld to za mało żebys kupił sobie rozum (3)

        • 37 20

        • wes sie (2)

          sam za siebie synku

          • 4 7

          • (1)

            Wes Craven? Taki reżyser filmowy...

            • 2 0

            • Ja stawiam na to ze chodziło mu o wessanie

              • 1 0

    • Największe pieniądze robi się na wielkich slomianych inwestycjach (1)

      My jako "konsultanci" bierzemy dolę, to co koniaczku?

      • 49 8

      • Konieczku...stać mnie :)

        • 8 0

    • zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się (22)

      idac dalej tym tokiem myslenia zalozmy rogatki na granicy miasta i wpuszczajmy tylko co 2 auto..... albo pobieramy symboliczna oplate 5 zl

      • 22 13

      • to tak jak w normalnych miastach europejskich - wjezdżasz samochodem = płacisz (21)

        u nas to nawet za parkowanie nie trzeba płacić

        • 37 7

        • nie trzeba placic.... (20)

          ....bo nie ma gdzie parkować..... w każdym normalnym europejskim mieście są duże wielopoziomowe parkingi

          • 16 16

          • (16)

            Faktycznie. Np. Wielopoziomowe parkingi dla Londynu znajdują się obok stacji kolejowych położonych kilkadziesiąt km od granic miasta.

            • 31 3

            • Uwielbiam te porównania... (13)

              W Londynie było metro jak u nas było Powstanie Styczniowie...
              Najpierw zróbcie infrastrukturę, zorganizujcie transport, a potem zamykajcie centrum. Bo póki co np. spod Auchan musisz jechać przez centrum żeby dojechać do IKEI (w rzucie ok. 1km)

              • 27 4

              • (2)

                A żeby z Wejherowa dojechać do Gdańska Głównego, trzeba wsiąść w Wejherowie w SKM i wysiąść w Gdańsku Głównym.

                • 23 2

              • Dobry joke, z wejherowa nie jeździ SKMka do Gdańska, SKM jeździ pod Wejherowo, nie przekracza granicy wsi ponieważ wszyscy się boją, a mało tego rozkradają tam pociagi w trakcie jazdy.

                • 6 5

              • "Wlasnie bylem swiadkiem najbardziej absurdalnego poscigu w historii. Ide se obok placu zabaw, dzieciaki w wieku 7-10 strzelaja se petardami Picolo (wnioskuje po odglosie pierdniecia). Nagle pod plac zabaw na miejsce zbrodni wjezdza fura strazy miejskiej. Na sygnale! Wyskakuje dwoch typa (wiek 30-40) i rusza sprintem w kierunku oprawcow. Mowiac sprintem mam na mysli tempo wolniejsze od mojego biegu tylem po ojebanym 0,7l. Dzieciaki byly chyba tak zaskoczone nieporadnoscia naszych obroncow porzadku na ulicach, ze daly im jeszcze 5 sekund handicapu i dopiero zaczely spitalac. Po mniej wiecej 30 metrach poscigu miejscy bohaterzy skapitulowali dyszac przy tym jakby kurka ukonczyli triathlon.
                Gangsterka w Wejherowie."

                • 29 1

              • W artykule przecież przedstawiono wiele opcji transportowych...

                • 4 4

              • Akurat kominikację miejską w Gdańsku (6)

                mamy na naprawdę dobrym poziomie nawet w porównaniu do Londynu. Metro nam na nic nie jest potrzebne bo w tak małym mieście jedynie generowałoby koszty. Jedyne czego do szczęścia brakuje to prosty bilet na wszystkie środki transportu.

                A akurat Auchan jak i IKEA znajdują się daleko poza centrum i posiadają pojemne parkingi więc spokojnie możesz się tam udać autem. Nie widzę sensu komunikowania ich autobusem.

                • 18 3

              • I kto niby takim autobusem miałby jeździć? (2)

                Rodzinka z meblościanką z IKEA jadąca na zakupy do Auchan? Czy rodzinka z 20 torbami zakupów jadąca na kolejne do IKEA?

                • 14 3

              • Koło Auchan są duże osiedla mieszkaniowe (1)

                Wiszące Ogrody, Karczemki, Kokoszki, Kiełpino Górne...
                IKEA to w skrócie myślowym wrota na Wrzeszcz
                Reasumując-jadąc z okolic Auchan w kierunku Wrzeszczą komunikacja miejska musisz jechać przez centrum.
                Zrozumiely???
                Dla jasności od 01 września sie to zmieni (PKM)
                Nareszcie

                • 3 1

              • A jaki cel mają mieszkańcy tych osiedli w podróży do wrót Wrzeszcza autobusem???

                • 1 0

              • Komunikacje na poziomie Londynu piszesz... (1)

                Pozwolisz ze nie skomentuje
                O metrze pisałem w kontekście zacofania w budowie sieci komunikacyjnej w Trójmieście i w Polsce ogólnie.
                Nikt o zdrowych zmysłach nie bedzie budował w Trójmieście metra, ale tunel pod Pachołkiem???
                Jak najbardziej

                • 2 5

              • Co jest takiego cudownego w tej komunikacji londyńskiej

                że aż nie chcesz o tym innym opowiedzieć??? A może opowiesz jak wspaniała jest komunikacja miejska w innych miastach UK???

                Poza tym skoro tak Ci się podobają rozwiązania komunikacyjne Londynu to zapewne nie masz nic przeciwko rozwiązaniom wspomagającym czyli ograniczającym ruch w centrum - opłacie korkowej 11.50PLN i opłacie za godzinę parkowania 6.50PLN (38.00PLN za dobę).

                Może dla Ciebie tunel pod Pachołkiem to rozsądne rozwiązanie ale dla mnie to tak samo bzdurna idea jak metro w obecnym Trójmieście.

                • 1 0

              • altor: Komunikacja jest niezla, ale wymaga poprawek

                chocby tramwaje - jezdza, jakby wszyscy chcieli jechac do Gdanska Glownego. Nieprawda. Powinny przecinac czesciej linie SKM/Grunwaldzka. Chocby na wysokosci JPII (od Wojska Polskiego, wzdluz JPII do Stadionu wzdluz przyszlej drogi Zielonej, ktora to przy okazji powinna byc miejska, przyjazna ludziom aleja, nie trasa tranzytowa).

                Drugie przebicie - wzdluz kolobrzeskiej od tramwaju z Przymorza do tramwaju na Oliwe.

                Do tego, jak powiedziales - wspolny bilet. Przy okazji warto tez dac priorytet na swiatlach komunikacji miejskiej, wprowadzic kilka buspasow lub przebudowac aktualne trasy tramwajowe na trambuspas (tak jak zrobiono to na "Morenie"). Dac prawo cichym jednosladom motorowym jazdy po buspasach, promowac alternatywne srodki lokomocji.

                Sporo jest do zrobienia. Czesto patrzac na to, co robia wlodarze miasta mam wrazenie, ze zaden z nich nigdy nie jezdzi komunikacja publiczna.

                • 0 0

              • (1)

                Tube była WCZEŚNIEJ niż powstanie styczniowe. Pierwszą linię otwarto o 10 dni wcześniej, ale budowa parę lat...

                jesteśmy na wczesniejszym etapie niż oni do 1933, gdy wprowadzili London Teansport, wspólne bilety itd wg Wikii przeszkodą było to że to były linie prywatne, buchacha! ciemniaki, naiwniaki!

                u nas skm pkm ztm zkm zkmzg pr - a zadna nie jest prywatna
                kilku buców trzeba by powiesic, inaczej nic

                • 0 0

              • prywatna, publiczna - nie ma wiekszej roznicy w gospodarce rynkowej

                Dyrektorzy sa rozliczani z wynikow finansowych. Jesli nagle beda duzo gorsze, to wejdzie prokuratura za dzialanie na niekorzysc spolki...

                Swiat nie jest tak czarno-bialy, a wieszanie ludzi z pewna wiedza i doswiadczeniem to domena bolszewikow. Rozsadniej jest szanujac wszystkie stanowiska znalezc optymalne rozwiazanie. win-win. Tylko tak mozna budowac dobry klimat do jakiegokolwiek przedsiewziecia.

                • 0 0

            • Lądyn.. nie ma takiego miasta. Jest Lądek. i Lądek Zdrój. (1)

              w Warszawie parking piętrowy przy metro Muranów,
              bilet tramwajowy zwalnia z opłat za parkowanie

              u nas nawet nie ma wspólnego biletu
              sto lat za Murzynami, koraliki, perkal, infobox

              • 1 2

              • Święte słowa !!!!

                I komuś zależy, by Polacy nadal zachwycali się nadal koralikami, perkalem i infobox'em. Ludzie !!! Młodzi !!! Obudźcie się !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                • 0 0

          • Podaj konkretne przykłady

            bo takie dyrdymały każdy może sobie napisać. Owszem np. w centrum Londynu jest kilka takich parkingów, na których nawet dość łatwo znaleźć miejsce tyle że koszt dojazdu wraz z zaparkowaniem na nim np. na czas pracy to około £50. Ilu kierowców byłoby stać na wydanie na parking 50PLN???

            • 19 2

          • parkingi stoją puste - bo trzeba za nie zaplacić

            popatrz na ten naprzeciwko dworca pkp - pusty. Nowy parking przy Placu Poległych stoczniowców - pusty etc. TRZEBA PŁACIĆ.

            • 18 0

          • a gdzie w tej europie byles?

            W Kartuzach?

            • 5 0

    • wydajmy je lepiej na katechizacje młodzieży szkolnej!

      • 9 10

    • (2)

      Nie można dobudować 3 pasa o zmiennym kierunku jazdy?

      • 3 7

      • Już to widzę..Polscy kierowcy nie.ogarniaja pasów niezmiennych, a co dopiero.to.

        • 18 1

      • wystarczy dobudowac pas wjazdowy do miasta jako buspas

        Ludzie najczesciej spiesza sie wjezdzajac do miasta i musza wtedy byc na wyznaczona godzine.

        W pierwszej kolejnosci warto byloby tego sprobowac. Dodatkowo mozna pomyslec o :
        - poszerzeniu Reja i puszczenia tam ekologicznego autobusu do Sopotu . Nie bylaby to ulica dostepna dla samochodow indywidualnych
        - dla turystow jadacych do Sopotu wjazd koleja (ostatnio jechalem w Alpach - wjezdzasz na platforme i jedziec pociagiem siedzac w samochodzie). Wyjazd na wyscigach. Choc w sumie - po co wjezdzac samochodem do Sopotu? Lepszy i tanszy P&R i bardzo duza oplata dla rejestracji innych niz sopockie.

        • 0 0

  • do piekła... (41)

    z tym pomysłem

    kolejna autostrada przez miasto

    ale pewnie jak ktoś zamieszkał na Osowej, bo taniej, i teraz toczy się codziennie w korku na Spacerowej, to już zaciera ręce.

    • 334 153

    • Nowa Politechniczna czy tunel pod Pachołkiem to rzeź na Grunwaldzkiej (1)

      Ale będzie argument do budowy Drogi Czerwonej skoro układ niewydolny.

      Plan jest taki żeby zachęcić mieszkańców Oliwy, Przymorza, Zaspy i Wrzeszcza do wyprowadzki za miasto. A przyczynią się do tego samochody z rejestracjami GDA, GKS, itd, brak inwestycji w centrum i podnoszone corocznie opłaty za wieczyste użytkowanie.

      • 47 11

      • Przeciez w ciagu tramawju przy Nowej Politechnicznej juz jest zaznaczony przystanek "Droga Czerwona"

        Ci kretyni odpowiedzialni za rozwoj miasta nadal nie moga sie nacieszyc, ze maja wreszcie Golfa TDI lub Passata w gazie. Zaoraz caly Wrzeszcz, bo panisko z Zukowa musi wjechac do centrum i za darmo zaparkowac.

        • 0 0

    • (5)

      Nie koniecznie.
      Mieszkam na Osowej i owszem, tunel by mi ułatwił dojazd do miasta, ale doskonale sobie zdaję sprawę, że to kolejna miejska autostrada i w dodatku kosztująca absurdalne pieniądze. Jestem zdecydowanie przeciwko tej inwestycji.
      Już bym wolał, żeby ta kasa poszła na drogi rowerowe ;-)
      A poważnie, to już nie mogę się doczekać otwarcia PKM.
      I żaden tunel za dwa miliardy mi nie będzie potrzebny.

      • 66 18

      • (4)

        Hahaha. Ta, jasne. W takim razie JUŻ NIGDY nie jeździj Spacerową jeżeli ją wybudują od nowa :) Bo przecież jest Ci niepotrzebna. Hahaha, dobre sobie.

        • 9 63

        • (3)

          Kupiłem mieszkanie w Osowej dlatego, że pracuję za obwodnicą. Skoro Cię boli stanie w korkach na spacerowej to może trzeba było kupić mieszkanie na dole?
          Ja nie pamiętam kiedy ostatnio stałem na Spacerowej w korku, nie używam jej w ogóle w godzinach szczytu, najwyżej w nocy.

          • 51 3

          • znaczyt' i w Osowej mieszkają rozsądni ludzie

            tylko czemu tak niewielu?

            • 20 1

          • (1)

            I spodziewasz się, że będziesz mieć 1 i tą samą pracę całe życie?

            • 0 0

            • To kupienie gdzieś mieszkania oznacza, że trzeba tam mieszkać do końca życia???

              Może jak znajdzie nową pracę to to mieszkanie sprzeda a kupi nowe koło nowej pracy.

              • 4 0

    • A co ze starą Oliwą? (11)

      Samochody z Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego trzeba wyrzucić. Ale dokąd, jak nie do tunelu, dokąd????

      • 8 15

      • (4)

        Rybińskiego zrobić jednokierunkową "w dół", ruch " w górę" przez Opacką.

        • 21 4

        • (3)

          No to rzeczywiście "wyrzuciłeś" samochody z Rybińskiego...

          • 4 6

          • (2)

            Optymista powie, że wyrzuciłem ich połowę (i to niskim kosztem), pesymista - jak wyżej ;)

            • 12 3

            • (1)

              Realista :) powie, że charakter drogi się nie zmieni, tylko jej przepustowość. Nie chodzi bowiem tylko o ułatwienie życia kierowcom, a o nadanie Oliwie kierunku rozwoju.

              • 8 2

              • To prawda -idealnie było by wyprowadzić z Rynku, Opackiej możliwie dużo aut, udrożnić Polanki, Wita Stwosza, Obronców - do tego potrzebny jest tunel - ale pytanie, ile to kosztuje i ile potrwa? A zmianę organizacji ruchu można zrobić już teraz.

                • 6 1

      • Najlepiej prosto na złom (1)

        I dlaczego uważasz, że wszystkie pojadą do tunelu a żadne z niego nie wyjadą? Będzie miał jakąś moc zasysającą???

        • 13 1

        • czarna dziura

          tylko dla chętnych

          • 5 0

      • do autobusu

        • 1 1

      • Nowa Opacka i poszerzenie Czyzewskiego (2)

        Na odcinku od NOpackiej do Spacerowej. l juz.

        • 2 3

        • (1)

          Tam nie da się poszerzyć.

          • 1 0

          • Jak się nie da

            Zawsze się da

            • 0 1

    • pewnie... wszystko źle...

      i tak źle i tak nie dobrze, źle jak nie budują i źle jak budują, źle jak na powierzchni, źle jak w tunelu...Polactwu nie dogodzisz...

      • 7 8

    • Pomysł

      nie wart funta kłaków !!!!

      • 2 3

    • (1)

      Przecież nie dla Osowian jest ta droga tylko dla Sopocian baranie

      • 7 6

      • To będą sprawdzać przy wjeździe

        kto gdzie mieszka i mie wpuszczać nikogo poza sopocianami???

        • 7 1

    • Pod prąd cywilizacji

      Na świecie duże miasta robią wszystko by nie wprowadzać samochodow do szeroko rozumianego centrum. Inwestuje się w komunikację publiczną. Samochody wnoszą opłaty ekologiczne. Generalnie wszyscy uznali, że walka z korkami poprzez przecinanie miasta kolejnymi trasami szybkiego ruchu i odcinanie w ten sposób osiedla od osiedla to nie jest rozwiązanie. Ludzie muszą się nauczyć, że w Gdańsku jak w Londynie, czy Berlinie nie jeździ się do pracy samochodem. I na tę ekologiczną i mniej stresującą koncepcję są potrzebne miliardy. Wygodna, szybka, dostępna sieć publicznej komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Nie puszczanie ekspresówki wzdłuż plaży i kopanie absurdalnych tuneli.

      • 28 4

    • kto by zamienił... (3)

      nikt normalny nie zamieniłby mieszkania w osowie na mieszkanie na morenie nawet gdyby miał dostać jeszcze dwa samochody

      • 9 8

      • To skoro tam takie eldorado

        to po co droga do miasta?

        • 9 1

      • ja bym zamienił (1)

        wychowałem się tu, dwadzieścia kilka lat spędziłem. potem mieszkałem 5 lat we wrzeszczu i musiałem wrócić z powodu remontu. rok siedzę i mnie już szlag trafia. może dla słoikow, co to spedzaja wolny czas przed tv to jest odbre, ale jak ktoś oczekuje od miasta czegos wiecejniz kablowka, to to jest tragedia

        • 6 2

        • Rzecz gustu

          • 0 0

    • Na Osowej nie jest taniej niz w komunoblokowiskach (5)

      Mieszkancy placa podatki, sa w granicach miasta. Wybrali te dzielnice z roznych powodow: jedni bo jest centralnie polozona i pozwala na rowny dojazd do calego Trojmiasta, inni bo pracuja nieopodal, jeszcze innym przeszkadzaja paskudne blokowiska. Czasem wszystki te powody razem.

      Dzielnica nie jest juz mloda, ale wciaz sie rozwija i chyba nie ma zadnej laski w tym, ze powinno sie zadbac o komunikacje. Budowa drogowej alternatywy, jak i tramwaju i drog rowerowych jest konieczna zarowno dla Osowian i dojezdzajacych z poza Gdanska jak i dla mieszkancow dolnych tarasow Gdanska i Sopotu ktorzy dojezdzaja do pracy przy obwodnicy, lub chca miec dobry dojazd do obwodnicy lub do kaszubskich drog.

      A Wy byscie sie od razu zarli jak w Dniu Swira!!

      • 13 3

      • Oczywiście że dobra komunikacja jest potrzebna

        ale autostrada pod górką to lekka przesada. Myślę, że za te pieniądze można by spokojnie połączyć tą dzielnicę z centrum tramwajem i jeszcze by zostało.

        • 10 1

      • tak, wyprowadź się na przedmieścia i oczekuj darmowej infrastruktury (3)

        analogicznie - niektorzy się nie wyprowadzili, a żadasz chorendalnej kwoty z ich pdoatków. jakim prawem? chodniki krzywe, przedszkola zapuszczone, ale dojazd lda lorda musi byc

        • 6 3

        • jakie przedmiescia? przedmiescie to chwaszczyno, osowa jest rownoprawna dzielnica (1)

          • 9 4

          • Osowa jest rownowazna dzielnica

            Osowa nie jest dzielnica centralna.
            Osowa jest przedmiesciem.

            Zajmijmy sie pierwszym zdaniem.
            Jak tylko na kazde 15 000 mieszkancow innych dzielnic zostanie wydane 2mld zlotych zbudujemy ten tunel.

            Nie rozumiecie, ze to nie tylko idiotyczny urbanizstycznie projket wrecz wyganiajacy ludzi z miasta, ale takze _bardzo_ DROGI. Nie ma sensu.

            • 6 4

        • nie darmowej - płacę podatki

          • 0 0

    • debilizm

      taniej? mieszkania są tu tak drogie jak w centrum miasta, wiec nie powiedziałabym, ze taniej

      • 3 2

    • niekoniecznie zacieramy ręce (3)

      Ja mam w rejestracji samochodu znienawidzone przez wielu GKA. Wiedzcie że nie wjeżdżam samochodem do Gdańska dla przyjemności. wolałbym zostawić auto na P&R przy obwodnicy i dalej jechać komunikacją miejską ale stracę na tym mnóstwo czasu. Gdyby powstały stacje przesiadkowe z dobrymi połączeniami to i Gryf by się do nich dopasował ze swoimi autobusami. Podobnie - jadąc z rodziną autobusem do miasta stracę dodatkowo jeszcze sporo pieniędzy bo nie mam zniżek na komunikację miejską. Popatrzcie na strony komunikacji miejskiej - jest duży artykuł o krajowej karcie dużej rodziny podsumowany informacją że karta nie uprawnia do zniżek w Gdańsku.
      Tramwaje i pociągi mają problem aby wjechać na górny taras ale autobusy i trolejbusy mogą zatem wydajcie te 2mld na autobusy i trolejbusy oraz w miarę bezpieczny parking dla przyjeżdżających to będziecie mieć mieście lepsze życie.

      • 4 0

      • (2)

        Mogę wiedzieć, z jakiej racji mam finansować zniżki "dużym rodzinom"?

        • 1 0

        • bo istnieje wieksza szansa, ze jedno z tych dzieci bedzie pracowac i placic podatki

          niz jakiekolwiek dziecko czlowieka bezdzietnego.

          Nie posiadanie dzieci w skali mikro - jednej osoby - nie jest niczym zlym. Kazdy ma prawo do takiej decyzji.

          W skali makro (calego spoleczenstwa) jest katastrofa. Starzenie sie spoleczenstwa, brak rak do pracy itp.

          Uwazam, ze ludzie majacy 3+ dzieci powinni miec chocby takie wsparcie od miasta. To sie miastu po prostu oplaca. I... prosze nie twierdzic, ze wszyscy, ktorzy maja wiecej niz 2 dzieci to patologia. Znam kilka bardzo porzadnych rodzin, ktore maja 3+ dzieci. Byla to swiadoma decyzja i sa to wzorcowe rodziny.

          • 0 0

        • Z powodów społecznych

          żyjesz w społeczeństwie, a państwo powinno popierać zachowania prospołeczne, mające pozytywny wpływ na rozwój kraju i społeczeństwa. Państwo w wykonaniu PO i Tuska popiera niestety tylko WSI i rodziny członków PO i to też nie byle jakich.

          • 0 1

    • Po-owskie dziady znów skłócają ludzi

      nie dajcie się na to znów nabrać

      • 0 0

  • Oczywiscie że ta budowa to pieniądze w błoto (28)

    Teraz czekam na info że urzędnicy porzucają koncepcję Drogi Zielonej i Czerwonej bo to taki sam poziom idiotyzmu działający na niekorzyść Gdańska.

    Jak ktoś taniej kupił mieszkanie gdzieś pod lasem bo cjciał mieć spokój, ciszę i czyste powietrze do niech nie zatruwa życia mieszkańcom miasta przyjeżdżając codziebnie samichodem, a już bez komentarza są roszczenia o budowę szybkicj tras dojazdowych.

    • 294 113

    • co za bzdury (15)

      jak kupowalem dom (270m2 z ogrodem a nie 3 pokoje w bloku) w latach 70' na osowej to nie bylo czegos takiego jak korki. byly 3 pksy na dobe
      ale zazdrosnicy beda teraz robic osowianom pod gore

      • 6 39

      • to ile teraz masz lat 80? (3)

        • 19 5

        • (2)

          A co 80 lat to grzech ? Pierd.. sie w leb mlody pajacu

          • 7 16

          • Grzech to nie (1)

            ale jak się jest na emeryturze to po kija Ci taki "szybki" dojazd do centrum?

            • 16 4

            • Żebyś nie bulgotał, że "wlecze sie 60 km/h Spacerową" ;)

              • 3 9

      • (1)

        w latach 70-tych kupowało się "w Osowej" a nie "na Osowej"

        • 18 0

        • a dzis jak?

          • 0 0

      • Jak mniemam sądziłeś, że taka sytuacja jak w latach 70-tych (2)

        utrzyma się do końca Twojego życia!? Zapewne myślałeś również, że do konca życia będziesz jeździł fiatem 125p, trzymał rzeczy w PRL-owakiej meblościance a drzewo w Twoim ogrodzie nigdy nie urośnie.

        • 10 3

        • nie, ale co to ma do rzeczy? wiekszosc komentujacych pisze "nie bo oni beda mieli lepiej teraz, niech cierpia, chcieli miec (1)

          • 0 4

          • Nie - wiekszosc mowi: "Dobrze, ze masz, ale nie masz prawa zadac, aby nam bylo gorzej, aby tobie bylo tak jak 50 lat temu"

            Nie widzisz roznicy?

            Nie mam nic przeciwko ludziom, ktorzy wyprowadzaja sie na tereny o slabej infrastrukturze.

            Jesli jednak najpierw wyprowadzaja sie tam, a potem oczekuja, ze centralne dzielnice zaplaca (tak finansowo, jak i urbanistycznie i spolecznie) za poprawe dojazdu do peryferii, to mowie "nie".

            Nie z zawisci. Z asertywnosci. Wrzeszcz, Oliwa i Srodmiescie zasluguja na to, aby przestac wiecznie myslec, gdzie tu kolejna autostrade zrobic.

            • 9 1

      • 70pare ;] minusujcie dalej zawistnicy, z metrazem mieszkania jak u mnie salonu (5)

        i tak wiem, ze was to gryzie ;]

        • 0 7

        • sorry chłopcze ale dom z lat 70tych nawet Cyganów teraz nie jara (1)

          • 6 0

          • ciekawe co mowisz ;] a stare blokiz lat 50/60 tych we wrzeszczu jaraja? a morena ? to niby nowe? ;]

            • 3 3

        • oho, mozesz juz po 2h wrocic z pracy

          i siasc w tym salonie i tv poogladac.

          Super. Zawsze o tym marzylem. Macie chocby jakis pub na tej Osowej? Nie mowie o kinie, teatrze, czy innym miejscu, gdzie platnie lub bez mozna sie przejsc i milo spedzic czas.

          Mam sporo znajomych z takch dzielnic i owszem widza zalety, ale zaden z nich (a dorastali w nich) nie chcialby tam mieszkac. Moze dobre dla domatorow. Wiele osob (szczegolnie mlodych) chce jednak od zycia czegos wiecej niz 70m^2 pustego salonu.

          • 8 0

        • Każdy ma swoje priorytety (1)

          Niektórzy tyrają całe życie żeby kupić a potem utrzymać ogromny dom i siedzą w salonie oglądając TV, inni kupują sobie mieszkania na tyle duże, żeby rodzina się dobrze w nim czuła a za resztę pieniędzy zwiedzają świat a jeszcze inni potępują jeszcze inaczej. Zakładając, że wszyscy Ci zazdroszcą Twojego "pałacu" pokazujesz tylko jakim narcyzem jesteś - Twój wybór jest jedynym i najlepszym na świecie. Ja osobiście mam gdzieś Twój "dorobek" bo moim celem jest opcja nr 2. Jak dla mnie możesz sobie dobudować jeszcze z kilkaset metrów kwadratowych i nie podnieca mnie to w ogóle. Zazdroszczę natomiast tym, którzy podróżują po świecie całe swoje życie.

          A tak na uboczu to skoro w latach 70-tych kupowałeś tam taki wielki dom to albo byłeś marynarzem albo trepem albo PZPR-owskiem aparatczykiem.

          • 2 0

          • Nie!

            Kupiłem tam w latach 90tych mały segment w szeregowcu, bo z trójką dzieci mieszkałem w M-2 bez nadziei na większe. Zarobiłem pieniądze nie w komitecie PZPR, ale na dachach w Chicago, gdzie ryzykowałem zdrowiem co dzień, bo w Polsce nigdy tego nie robiłem. Ale ty wiesz lepiej i nic cię nie przekona - cała Osowa to złodzieje.

            • 0 0

    • (9)

      Przecież Osowa pierwszą miała dostęp do hipermarketów przy obwodnicy. Nie wiem po co jeżdżą w dół Spacerowej skoro zieleń ciszę jezioro mają tak blisko.

      • 15 2

      • Do roboty...

        • 13 1

      • do cywilizacji (7)

        na wsi (szczególnie tej zabudowanej jak miasto) nie da się długo wytrzymać, większość czasu jaką tam spędzają to sen, potem trzeba udać się do miasta za pracą, szkołą , zakupami, kulturą.

        To że postawili kilka dyskontów i mini park nie znaczy że życie tam to sielanka, zobacz ile żółci produkuje organizm jak rano stoją w korkach, a potem szukają miejsca do parkowania i potem znów wracaja w korkach.

        • 17 2

        • (6)

          Nie mieszkam w gdansku, ale jak czytam to co piszecie to wstyd sie robi... infrastruktura drogowa musi byc na biezaco rozwijana. Jak to piszecie na wsiach. Czemu? Z3by potem nie bylo tego co z koleja i transportem rzecznym ... ale lepiej pieprznac 3 galerie we wrzeszczu, zeby wielcy miastowi mieli gdzie spedzac weekendy. Tez mieszkam w domu z ogrodem i nie wyobrazam sobie powrotu do bloku... jakbyscie wy blokowcy zaznali zycia w domku tez byscie inaczej pisali

          • 4 22

          • gratuluje i ciesze sie Twoim szczeciem (3)

            Jednak prosze "ogrodkowcow" (skoro my to "blokowcy"), aby uszanowali to, ze w "blokowcy" nie powinni placic swoim komfortem zycia za polepszenie jakosci zycia 15k ludziom, ktorzy sami zdecydowali sie mieszkac w takim miejscu.

            • 20 1

            • a cotobie sie niby psuje od przeprowadzania spacerowej wprost do grunwaldzkiej? oliwa - rybisnkigo i czyzewskiego odetchnie (2)

              • 0 5

              • 2mld zlotych wydane dla 15k mieszkancow

                I inne kwestie, ktorych obawiam sie nie zrozumiesz.

                Miasto to caly ogol rozwiazan. Nie wystarczy tu dac droge, a tam jej zakazac. Zbudowanie takiej drogi sprawi, ze wiele osob wybierze ja zamiast obwodnicy, a wiec wiele ruchu tranzytowego pojedzie miastem.

                Jesli nie widzisz w tym nic zlego, to zakonczmy w tym miejscu dyskusje. Nie porozumiemy sie.

                • 8 0

              • Tak, tak

                Oliwa odetchnie pełnymi płucami spalin nie mówiąc już o uroczych dźwiękach wydawanych przez dwuślady. A zapomniałem, miasto przecież zadba o mieszkańców i postawi im przed oknami ekrany dźwiękochłonne żeby uatrakcyjnić pejzaż. Dla staruszków zamieszkujących okolice urządzą ćwiczenia rehabilitacyjne w postaci biegu przez ulicę lub wspinaczki po schodach na kładki bo przecież autka nie mogą się zatrzymywać.

                • 4 0

          • Też mieszkam w domku (1)

            ale nie wyobrażam sobie, żebym mógł rządać aby komuś pod nosem budowano "autostrady" żeby mi się wygodnie jechało do pracy czy też na zakupy. Wybrałem taką a nie inną lokalizację licząc się z tym, że mogę mieć w przyszłości problemy z dojazdem autem.

            • 11 1

            • kłamiesz :]

              • 0 7

    • bzdury... (1)

      Spacerowa nie jest tylko dla mieszkańców Osowej. Przecież tą drogą codziennie jeżdżą tysiące ludzi do pracy i z pracy. Połowa Przymorza, Żabianki, Oliwy i część Wrzeszcza korzysta ze Spacerowej wyjeżdżając z Gdańska, chociażby w kierunku Gdyni.

      Nie mówię że tunel za 2mld to jedyne wyjście, ale nie piszcie że większa przepustowość na wylotówce z Gdańska to tylko i wyłącznie problem tych z Osowy.

      • 10 7

      • Ze Slowaka korzystam w miare czesto

        Z W-Z czasem. Ze spacerowej cale zycie korzystalem moze 5 razy. Mimo wszystko nie tak wielu Wrzeszczan korzysta ze spacerowej.

        • 1 1

  • reja!!! (10)

    Od Reja to łapy precz!!! Nawet o tym nie myślcie

    • 160 102

    • Bo co???? (2)

      • 17 12

      • REJA !!!

        bo g*wno

        • 4 5

      • Wal się cioto!

        Jak jesteś baranem i chcesz stać w jeszcze większych korkach w Sopocie niż jest w chwili obecnej to proszę bardzo. Najlepiej krzyczeć: gdzie są drogi, inwestycje itp ale jak droga ma pójść gdzieś blisko działeczki, czy domu to lament. Wsioki polskie!

        • 1 1

    • nie wiem po co wogole sopot jest brany pod uwage....

      ...przeciez ten pseudo kurort juz stanowi enklawe na ksztalt ghetta w trojmiescie!!!

      • 23 3

    • (2)

      Racja łapy precz od Reja. Ta droga to szlak rowerowy a nie samochodowy

      • 18 14

      • ogórki na działeczce Ci zsiarczeją

        i trzęsienie rozpoczęte

        • 3 0

      • jeżeli puściliby jedynie trolejbusy albo Sopot wykosztował się na kilka gazbusów, to skorzystalibyśmy na tym wszyscy.

        • 2 0

    • bardzo lubię jeździć tam rowerem, ale nie miałbym NIC przeciwko, gdyby jeździł tam ekologiczny autobus albo nawet tramwaj. ŻADNYCH SAMOCHODÓW.

      Uważam, że jest to dużo mądrzejsze rozwiązanie niż budowanie tunelu pod pachołkiem.

      • 9 1

    • reja

      będziecie się smarzyli w ogniu piekielnym jak zrealizujecie ten pomysł, wara od tych nieludzkich koncepcji, chyba wam Bóg rozum odebrał

      • 0 1

    • a to niby czemu!!!!!!

      ul. Reja jest świetną propozycją dla rozładowania ruchu na ul. Spacerowej, kurort kurortem, ale ulice muszą być, nie widzę powodu, żeby Gdańsk przejmował cały ruch, który przytacza się do Sopotu!!!!!! macie dojazd do obwodnicy, więc trzeba go wykorzystać, a nie stękać że ekologia, my w Gdańsku też chcemy żyć ekologicznie, może Gdańsk też chciałby być kurortem, ale ruch jest tak duży, że na razie jest zagłębiem spalin w godzinach szczytu, tunel pod Pachołkiem to chora koncepcja, koszmarnie duży wydatek na większe przykorkowanie Spacerowej!!!!! dlaczego oni tego nie widzą!!!

      • 1 0

  • Oczywiscie ze mozna racjonalniej zainwestowac te 2 mld. lecz jest jedno '' ale '' o ktorym ludzie nie wiedza ) (5)

    otoz takie inwestycje to idealne zajecie na dlugi czas dla urzednikow , papierki,stempelki , stanowiska , pensyjki, ekspertyzy i rozne inne srutki tutki nooooo i premia !!!!!!!!...........Nie pamietacie slawnego mostu czy wiaduktu chyba w W-wie ktory byl mostem w polu donikad ? czy roznych drog ktore budowano za potezne miliardy a konczyly sie w szczerym polu i prowadzily tez donikad lecz potezne pieniadze na takie inwestycje szly....Przeciez\most czy wiadukt donikad byl znany w PL i wszyscy wiedzieli ze jest zbedny a jednak go budowano i o to w wiekszosci inwestycji chodzi . Czy stadion byl za miliardy nam potrzebny ? czy ktos dzis o tym pamieta ze chyba sie do niego doplaca ? alez skad ! zapewne 100 powstalych roznych instytucji go obslugiwalo i jakze waznych panow prezesow :) .tak to jest drodzy forumowicze !.

    • 205 40

    • (2)

      Jak ja bym chciał, by w miastach budowano jak najwięcej infrastruktury "donikąd".

      Bo to znaczy, że buduje się najpierw drogi, a potem osiedla i biura. I o to chodzi.

      • 15 19

      • A potem zrzędzicie, że osiedle w szczerym polu, przez pierwsze dziesięć lat zamieszkania dojazd po płytach... Nie dogodzisz urodzonym malkontentom.

        • 10 3

      • srednio koszt 1 metra drogi asfaltowej plus robocizna itd to wedlug cen info z sieci to 100 000 !

        tak wiec za te 2 mld. moze powstac np. nowa droga miedzy np. Sopotem a Gdynia i to dwa pasy !.lub calkowicie odnowiona , zmodernizowana cała aktualna droga Sopot - Gdynia.

        • 6 5

    • GiK, DRMG to ciepłe posadki dla swoich

      do tego BPBK i interes się kręci dopóki są duże inwestycje miejskie

      Szkoda że kilkadziesiąt osób dorabia się przez niszczenie tego miasta z publicznych pieniędzy.

      • 17 7

    • Stadion za miliony dla kiboli. Co roku ida kolejne miliony na utrzymanie tego.
      Autostrady do miasta za miliardy. Ale przez kilka lat bedzie praca do robotnikow, urzednikow i bedzie sie krecilo. Potem miasto jeszcze bardziej sie zasmrodzi, wiec ludzie beda z niego uciekac i tak w kolko.
      Oczywiscie autostrady tez trzeba utrzymac!
      Ale kto by tam myslal troche szerzej.

      • 8 6

  • Tramwaje - w eksploatacji najtańsze - w całym Trójmieście! (5)

    Tunelu pod Pachołkiem tak, ale najpierw zrealizować wszystkie zaplanowane trasy tramwajowe.

    • 127 30

    • zrobimy ze Stachem tylko flaszke i juz ci spelnimy marzenia !

      Stachu juz waciak zaklada i zaraz bedziem szli po lopaty zeby realizowac trasy tramwajowe )

      • 8 18

    • Ciekawe ile kosztowałaby linia tramwajowa do Osowy wzdłuż Spacerowej. (3)

      Czy też 2mld?

      • 9 3

      • Mozna policzyc ! (2)

        realny koszt budowy torowiska wydzielonego to koszt ok. 10 mln zł za 1 km, a torowiska z betonową podbudową ok. 17 mln zł --- to sa dane z sieci o kosztach z chyba 2014 . .........Policzmy ze dzis te koszty np. 20 000 000 za 1 km. ...trasa z Oliwa - Osowa to 6 km..czyli koszt bylby 120 000 000......nawet wezmy z gorka 200 000 000 plus przystanki itd. niech bedzie nawet 500 000 000........za reszte kupno tramwai ..pesa jazz dla Gdanska to byl koszt 1 chyba 60 000 000..........czyli za 2 mld spokojnie zbudujesz super trase tramwajowa nawet do Zukowa

        • 14 2

        • (1)

          1 tramwaj to około 10 mln PLN

          • 7 2

          • pewnie ceny sa rozne ! nie mam pojecia jak licza ale podstawowe dane sa w sieci.

            Pesa Jazz Duo 128NG, 2013Ok. 32 m, 5-członowe43 mln zł58,5 mln........ Przy mniej licznych zamówieniach, rzędu kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk, cena brutto za 1 wagon jest bliższa wartości 8,6-8,8 mln zł..

            • 4 1

  • Oczywiście ze lepiej: połączenie Gdańsk - Pruszcz. Priorytet ! (2)

    • 94 48

    • Nikt tu nie chce gamoni z pruszcza i okolic

      • 9 22

    • Po to za miliony wyremontowano tory kolejowe,abyś mógł do Gdańska szybko i wygodnie dojechać.

      • 2 0

  • nie rozumiem (36)

    kilka lat temu remontowana była spacerowa, na całym odcinku, czy żadna mądra głowa w mądrym urzędzie nie wymyśliła , że po jednym pasie to stanowczo za mało ?

    • 286 49

    • (9)

      Dokładnie! Powinno być po siedem pasów!

      • 41 16

      • (8)

        W jedną stronę.

        • 31 4

        • (7)

          Siedem w jedną, siedem w drugą, i siedem w trzecią stronę!

          • 49 3

          • (4)

            I spalić trzecią część traw Ziemi!

            • 7 4

            • to było proroctwo o technologii Airzound (3)

              "Siedmiu aniołów,
              mających siedem trąb,
              przygotowało się, aby zatrąbić.
              I pierwszy zatrąbił."

              • 2 0

              • (2)

                na mnie ostatnio trąbił taki anioł, co miał siedem lat gwarancji na lakier. Ryczał, jakby w niego diabeł wstąpił!

                • 2 1

              • (1)

                wspak najlepiej czytać o Czerwonej Planecie

                • 2 0

              • słowo MARS też zostanie tu wyciete przez cenzurę, jak słowo S.R.A.M., m.in. producent dobrych części rowerowych?

                • 0 0

          • (1)

            I jeszcze siedem do góry i siedem na dół

            • 4 0

            • I siedem w skali Beauforta!

              • 0 0

    • stać w korku to wolę na drodze z jednym pasem w każdą stronę

      niż po wydaniu 2 mld złotych stać w korku na drodze o dwóch pasach w każdą stronę.
      Miasto planujące drogi dla pojazdów ma problemy z terenem do parkowania.
      Miasto planujące dla ludzi przyciąga ludzi.

      Dla hejterów: w zaparkowanych samochodach nie ma ludzi.

      • 32 10

    • wymyśliła ale (6)

      zieloni zablokowali szerszą spacerową

      • 10 8

      • (5)

        A po cholerę by była szersza, skoro od Czyżewskiego wąskie gardło?

        • 24 1

        • zeby np. zjezdzajacy na obwodnice nie czekali 20 minut przed realem az sie doczłapią do zjazdu z wiaduktu (4)

          • 1 2

          • (3)

            W tym celu to wystarczą dwa pasy w jedną stronę od zakrętu, a nie "szersza Spacerowa". Od zjazdu na Real do zjazdu na Gdynię jest 300 metrów, a na południe - 600 metrów. Chyba jednak przesadzasz z tymi 20 minutami czekania ;)

            • 2 1

            • bywa wiecej niz 20'

              ale rozkorkować by to można wywalając tamte światła u góry

              i tak to trzeba zrobić, dołączając Reja do węzła Osowa, albo robiąc jej osobny wiadukt

              • 0 2

            • nie wystarcza bo korek czasami siega do swiatel na barniewickiej i za nie, poranny kierunek na oliwe (1)

              • 0 0

              • Nie pojmujesz. W "porannym korku na Oliwę" stałoby na dwupasmowej Spacerowej tyle samo samochodów przez tak samo długi czas - tylko, że trochę niżej, przy nieuniknionej zwężce i na niewydolnym skrzyżowaniu przy Parku Oliwskim.

                • 1 0

    • Korek na Spacerowej jest nie dlatego że jest jeden pas, ale dlatego ze przepustowość (14)

      skrzywania z ul. Grunwaldzka jest mała.

      Patrz trasa Słowackiego - co po dwóch pasach jak i tak wszystko stoi w godzinach szczytu, bo urzędnicy Pana Adamowicza nie pomyśleli gdzie jest pies pogrzebany.

      • 24 6

      • Gdyby kierowcy ruszali z kopyta na zielonym świetle to przepustowość by wzrosła a oni celebrują przejazd jakby prowadzili karawan.

        • 25 6

      • (9)

        A co byś ulepszył na Słowaku ? (Poza łącznikiem przy ETC?)

        • 1 1

        • bezkolizyne estakady w strone oliwy i centrum tak żeby nie stać na światłach (8)

          likwidacja przejść dla pieszych na Grunwaldzkiej bo jest ich za dużo

          • 5 20

          • (7)

            Pytam o Słowaka, a nie Grunwaldzką.

            Jest już estakada nad Grunwaldzką.

            A twierdzenie, że przejść dla pieszych jest za wiele można sformułować tylko zza kierownicy.

            • 26 5

            • Słowaka stoi na Grunwaldzkiej bo nie ma bezkolizyjnych zjazdów w Grunwaldzką (5)

              • 5 4

              • (4)

                Chyba ci się coś pogięło... Co Ty w środku miasta sobie wyobrażasz 3-poziomową koniczynę? Jak na Marynarki Polskiej? Jak Sośnica?

                • 22 3

              • Tak, a dlaczego nie?... (1)

                ...trójmiasto to nie skansen.

                • 6 11

              • takie konczyny to skansen myslenia o miescie z lat 50 i 60 XXw.

                • 7 2

              • dziwne, że w Niemczech czy we Francji to możliwe na głowych arteriach, ba prosto z Autostrady można wjechać do środka dużego (1)

                • 4 12

              • A moge poprosic o przyklady miast z Niemiec, gdzie takie rzeczy sie dzieja?

                • 4 2

            • a zaraz za nią podwójne światła...

              jeszcze progów zwalniających brakuje

              • 3 0

      • jak się projektuje skrzyżowania zamiast dróg bezkolizyjnych to taki jest efekt jak na Słowaku... (1)

        przypominam, że dawne skrzyżowanie Trasa Słowackiego/Chrzanowskiego/Partyzantów to była wielka dziura, gdzie można było ze problemu oddzielić ruch we wszystkich kierunkach dla każdego z uczestników

        • 2 8

        • zakladam, ze nie mieszkasz w Gdansku, skoro tak bardzo traktujesz to miasto jako medium transportu

          a nie jako zywy organizm.

          Gdzie mieszkasz?

          • 4 3

      • a w górę dlaczego stoją w korku??

        mądralo...

        • 1 0

    • Spacerowa

      problemem nie są dwa pasy na Spacerowej, ale płynny wjazd na nią i wyjazd. Korki tworzą się na światłach w Oliwie i na Osowej i oczywiście gdy stoi obwodnica.

      • 4 0

    • Lasy państwowe się nie zgodziły.

      Poza tym co dadzą dodatkowe dwa pasy? W górę będzie korek na światłach przy realu, na dole będzie korek od zoo.

      • 1 0

    • W gdańskim magistracie nie ma mądrych głów, dlatego nie wymyślili.

      • 0 0

  • Największe pieniądze robi się na wielkich slomianych inwestycjach (26)

    Po co polskie pesy 160km/h, jak mozna kupic 3x droższe pindolino

    • 158 87

    • (17)

      Po co kupować samochód benzynowy dzisiaj, skoro za dziesięć lat będą tanie elektryczne?

      • 25 9

      • (7)

        Przekręty zostaną udowodnione, już niebawem bo Alstom idzie na współpracę i podaje kwoty łapówek m.in. dla poskich decydentów, sprawa toczy sie zagranicą

        • 16 22

        • (4)

          Daj źródełko tej rewelacji!

          • 17 1

          • (3)

            No jak to? Źródłem są media niezależne od mętnego nurtu!

            • 4 12

            • No nie mów. niezależna.pl? (2)

              Litości!

              • 9 4

              • (1)

                No przecież piszę, Prawdziwe Rzetelne Media, niepolskojęzyczne... Wróć, coś nie tak.

                • 1 1

              • zamiast bredzić bez sensu, podaj jakieś przykłady

                • 6 0

        • ... (1)

          Sprawa toczy się w Ameryce Południowej i nikt z Alstomu nie wspominał o polskich decydentach.
          Akurat śledzę ten wątek w zagranicznych mediach, więc nie siej nieprawdy.

          • 12 3

          • Nioedługo okaże sie ..

            ze nasi byli tak głupi,ze dali sobie wcisnąć ten złom bez łapówek :). Ta firma nigdzie na świecie nie sprzedała niczego bez łapówek. W Polsce się udało3

            • 3 4

      • po co kupować samochód elektryczny by dojeżdżać nim 5 km stojąc w korkach (8)

        i przyczyniając się do ich tworzenia?

        Już teraz są rowery wspomagane elektrycznie umożliwiające codzienne dojazdy na odległość do 12 km w jedną stronę bez wysiłku i bez korków?

        • 12 2

        • (7)

          Wstaw sobie w miejsce samochodu cokolwiek innego, co jest w fazie prototypów (jak PESA 160 km/h).

          • 9 1

          • (6)

            Pesy z prędkością 160 km/h jeżdżą już od lat, w fazie prototypów (a raczej projektów) są pociągi na 200 i więcej.

            • 7 2

            • (5)

              PESA kiedyś będzie. Pendolino już jest. Taka "drobna" różnica.

              Nie mówiąc o tym, że na wolniejsze trasy właśnie PESY kupiono.

              • 9 2

              • kiedyśbędą teżtory pod pendolino... wtedy będzie to już zajeżdżony szrot (2)

                którego potencjału nigdy nie wykorzystano. czujesz jak cie w ciula zrobiono?

                • 4 6

              • Ja nie czuję

                bo jechałem w tym roku 200 km/h po Centralnej Magistrali Kolejowej. Prędkość na tej trasie ma być systematycznie podnoszona do 230 km/h, a na linii kolejowej nr 9 Warszawa Wschodnia-Gdańsk Główny do 200 km/h. Który skład Pesy spełnia warunki określone w przetargu tj. odpowiednio wyciszone wnętrze, odpowiednia prędkość konstrukcyjna, moc silników trakcyjnych, wielosystemowość i tym podobne? Nie masz własnego zdania tylko powielasz bzdury, które są głoszone w mediach.

                • 9 3

              • "Zajeżdżony szrot" stoi u Ciebie na podjeździe - pojazdy szynowe buduje się na 30-40 lat eksploatacji ;)

                • 2 0

              • (1)

                O kurcze, to znaczy że mam zwidy, bo 2 lata temu jechałem ED-74 z Łodzi do Krakowa przez CMK 160 km/h? Produkt Pesy użytkowany przez PKP IC

                • 2 2

              • 160 km/h, a nie >200 km/h, które jest prędkością docelową Pendolino na polskich torach.

                • 4 3

    • Kolejny "ekspert" się znalazł...

      Koszt jednego Pendolino to 84 mln zł. Koszt jednej Pesy to 50 mln zł, więc nie kłam, że 3x droższe. Do tego Pendolino jest 37 m dłuższe i zabiera 50 pasażerów więcej. Jest o 90 km/h szybsze od Pesy, jest dużo lżejsze, bardziej wyciszone i ma prawie dwukrotnie większą moc.

      • 21 3

    • rozumiem, ze jesli kupujesz samochod reprezentacyjny, to tez wybierzesz Poloneza, bo da sie rozpedzic do 160km/h (3)

      a nie Mercedesa.

      Slepe porownywanie jednego parametru swiadczy o problemach z mysleniem.

      • 3 4

      • Pendolina = sprawni lobbyści (2)

        Pendolino to nie jest Mercedes wśród pociągów. Zerkij sobie jak rozpędził się świat. Jak na możliwości naszych torów Pesa to super rozwiązanie. Do tego polskie rozwiązanie, więc wspierające naszą gospodarkę. Niestety chłopaki z Pendolino mają procesy w kilku państwach o łapówki i w ten sposób przekonywali decydentów, że ich produkt najlepszy. Drogi widzę dwie, albo mamy tak samo skorumpowanych, cynicznych włodarzy jak w innych miejscach gdzie za pieniądze pod stołem kupowano te drożyzny, albo nasi włodarze są równie ograniczeni ja Ty i uwierzyli, że kupują Mercedesa. Nie wiem co gorsze...

        • 7 12

        • czy nie rozumiesz, ze pociag to wiecej niz tylko jeden paramert...

          • 5 1

        • Co zatem jest mercedesem?

          Inna sprawa, ze Mercedes (samochod) nie jest wcale jeszcze najszybszym i wygodniejszym...

          • 3 0

    • nie mieć pojęcia i pisać. (2)

      Pendolino jedno miejsce dla pasażera ok 200tyś zł
      Pesa Dart które pewnie miałeś na myśli to ok 170tyś zł
      Gdzie tutaj widzisz 3x droższe pendolino?

      • 7 1

      • Co to jest "tyś"? (1)

        • 4 3

        • argumenty, a nie ataki personalne i wyszukiwanie literowek

          zalosne

          • 5 0

  • Dajcie mi łopatę (6)

    Sama wykopię tunel za 1 a nie za 2 mld.

    • 128 27

    • niestety bys nie wykopala sama tunelu lopata ! (2)

      bys po tygodniu poszla oddac ten miliard :) niestety ...........a co wiecej '' tzw kopanie lopata '' to wcale nie jest prosta praca .

      • 11 3

      • Przecież to był żart pokazujący, że publiczne przetargi są 2 razy droższe niż w sektorze prywatnym. (1)

        • 9 1

        • a poza tym w takim przetargu raz alokowana kwota musi byc wydana i to za parę lat, najlepiej ani większa ani mniejsza

          A przecież można by pomalutku, jak w domu, przeca zazwyczaj nie kupujemy całego mieszkania z umeblowaniem, lodówkami, telewizorami, pralkami, kwiatkami itd na raz, choć już teraz się to DA zrobić

          Zwykle mieszkanie zagracamy stopniowo, wieloma etapami, zachowując opcje dalszych zakupów po tym jak sprawdziliśmy jak wyszło na poprzednich etapach

          Tak samo tu można by najpierw pościć autobus elektryczny na Reja. Jak nie pomoże i ludzie by nie jeździli, można by spróbować co innego, a jak nie pomoże na korki, ale ludzie by polubili linię, to dwa autobusy i zacząć kopać Kościerską, itd, aż po przekopanie nory pod góra, którą i tak ani TIR z wysoką paką, ani autobus Astromega Van Hool Polskiego Busa nigdy nie pojedzie.

          W końcu nie jesteśmy już w KOMUNIZMIE, nie trzeba planu pięcioletniego i centralnego planowania, w końcu by tych właśnie garbów się pozbyć odebraliśmy komunistom władzę!!

          Czy może nie po to, ale by samemu się dorwać do żłoba i żreć?

          • 4 2

    • Nie farbuj już tych włosków.

      No, chyba, że to naturalne.

      • 5 5

    • Brawo

      Ja pomoge

      • 2 1

    • przecież tunel ma być za 0,9 mld, więc marna propozycja

      reszta to droga z obu stron tunelu

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane