• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie miałeś prądu? Bonifikata dla nielicznych

Katarzyna Moritz
31 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Za nieplanowany wieczór przy świecach, z powodu braku prądu, jednorazowo dłuższy niż 24 godz. możemy domagać się bonifikaty od dostawcy energii. Za nieplanowany wieczór przy świecach, z powodu braku prądu, jednorazowo dłuższy niż 24 godz. możemy domagać się bonifikaty od dostawcy energii.

Mieszkańcy Wrzeszcza borykali się w poniedziałek z brakiem prądu. W niektórych mieszkaniach nie było go ponad 10 godzin. Czy w związku z tym mogą ubiegać się o bonifikatę lub odszkodowanie od dostawcy?



O tym, jak trudno jest funkcjonować bez prądu, przekonujemy się najczęściej wtedy, gdy go zabraknie. Gdy nie ma go godzinę, jesteśmy w stanie jakoś to znieść, gorzej gdy prądu nie ma kilka lub kilkanaście godzin.

W poniedziałek z tym problemem borykali się mieszkańcy Wrzeszcza, m.in. ul. Batorego, Słowackiego i Pniewskiego zobacz na mapie Gdańska. Niektórzy z nich twierdzili, że prądu nie mieli nawet 12 godzin. Bezskutecznie próbowali też uzyskać informację od Energi, co się właściwie stało i jak długo potrwa przerwa w dostawie energii.

- Na tym obszarze Wrzeszcza miały miejsce dwie przerwy w dostawach energii. Pierwsze wyłączenie miało miejsce od godz. ok. 13.00 do godz. 22.45 i spowodowane było awarią kabla, które nastąpiło prawdopodobnie przez prace ziemne prowadzone w tamtym terenie - wyjaśnia Alina Geniusz-Siuchnińska, rzecznik prasowy Energa-Operator SA. Ponowne wyłączenie nastąpiło we wtorek rano o godz. 8.00 i trwało do godz. 8.20. - Wyłączenie było niezbędne, aby zakończyć prace naprawcze rozpoczęte wczoraj - przekonuje Geniusz-Siuchnińska.

Mieszkańcy jednak nie do końca wierzą w te tłumaczenia. Wielu z nich sugeruje, że Energa celowo wyłącza prąd, by prowadzić prace modernizacyjne, ale nazywa je awarią, gdyż jest to dla niej wygodniejsze. Takie opinie usłyszeliśmy teraz od mieszkańców Wrzeszcza, a kila tygodni temu od mieszkańców Nowego Portu, którzy wtedy zmagali się z falą - jak twierdzili - "regularnych awarii".

Czy ubiegłeś się kiedykolwiek o bonifikatę z powodu braku prądu?

Czy tak jest w rzeczywistości? Sprawdziliśmy to dokładnie.

Prawo mówi, że za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotnej ceny energii elektrycznej za okres, w którym wystąpiła przerwa.

Warunkiem jednak jest, by takie nieplanowane wyłączenie energii dla gospodarstw domowych trwało jednorazowo powyżej 24 godzin, a w ciągu roku łącznie powyżej 48 godzin. W przypadku wyłączeń planowanych, jednorazowa przerwa musi wynieść powyżej 16 godzin, a w ciągu roku 35 godzin.

Dodatkowo, by taką bonifikatę uzyskać, trzeba złożyć "wniosek o ulgę z tytułu niedotrzymania parametrów jakościowych obsługi odbiorców oraz energii elektrycznej" w biurze obsługi klienta. Dostawca prądu ma 30 dni na rozpatrzenie naszego wniosku.

Jednak gdy w przypadku braku prądu w naszych mieszkaniach powstały poważne szkody, poza bonifikatą możemy ubiegać się także o odszkodowanie - to reguluje jednak kodeks cywilny, a nie - jak w przypadku bonifikat - ustawa.

Oznacza to, że jako konsumenci musimy wykazać szkodę (czyli konkretnie wskazać jak ucierpieliśmy) oraz określić jej wysokość. Jeżeli przedsiębiorstwo nie chce wypłacić żądanego przez nas odszkodowania, musimy iść do sądu.

Co ważne: jeśli awaria była skutkiem siły wyższej (czyli np. klęski żywiołowej), nie można wystąpić o odszkodowanie.

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • odbiorca (8)

    Szukam innego dostawcy energii elektrycznej, czy są tacy na Pomorzu czy panuje tu totalny monopol?

    • 30 1

    • i co ci da zmiana dostawcy , zastanów się , nowy dostawca nie ma tu swojej sieci tylko korzysta z istniejącej

      • 14 1

    • Zakład energetyczny możesz wybrać (1)

      ...Ale nowego kabla specjalnie dla Ciebie nie położą, tylko wydzierżawią od poprzedniego...

      • 12 1

      • bo zmiana sprzedawcy nie dotyczy dostawcy prądu (dystrybutora)

        tylko sprzedawcy energii. Nikt nic nie dzierżawi. Po prostu dostajesz dwie faktury, jedną od Energa-Operator za przesył energii po ich sieci do Ciebie, a drugą od pośrednika kupującego energię od elektrowni i Tobie ją sprzedającego. i Tego pośrednika możesz zmienić na kogo sobie chcesz

        • 1 1

    • rwe

      • 3 2

    • zapomnij o innym dostawcy... tu monopol ma Energa

      jak się spieszą z wyłączaniem prądu za zwłokę w płatnościach.... ale żeby podłączyć ponownie to już nie mozna się ich doprosić a i cena za wysłanie pana Zdzicha, żeby korek wkręcił jest dość wysoka bo prawie 100 zybli
      Złodzieje

      • 4 5

    • POlitycy i kolesie takie prawo ustalili ze sie nieoplaca dostawcy zmieniac!! (2)

      bo jak zaplacisz koszty przesyłu energi do ciebie to zaplcisz 30% więcej niż normalnie!Wiec te całe przepisy ze niby juz teraz mozesz sobie dostawce zmieniać jak chcesz i wybierać tańszego to ściema dla naiwnych.Tak samo przepisy prawa energetycznego które są tylko poto by chroni monopolistów energetyki!.Jest dodatkowo jeszce jeden przepis który mówi ze jesli masz szkodę mniejszą niz 100zł to sie ci odszkodowanie nie należy !!

      • 1 2

      • wpisz sobie w googlach odbiorca TPA

        na terenie Energa-Operator masz oprócz sprzedawcy enerrgii Energa-Obrót jeszcze 45 innych sprzedawców energii !!!

        • 0 0

      • po co bzdury piszesz

        opłata za dystrybucję pozostaje taka sama po zmianie sprzedawcy i płacisz ją dla Energa Operator i nie jest uzalezniona od żadnej odległości od czegokolwiek. Zmieniasz sprzedawcę energii, czyli najprościej mówiąc nie idziesz do Tesco, a do Biedronki po pomidory.

        • 2 0

  • Niech Energa skończy brać pieniądze (11)

    za tzw. "prognozy"! Gdy ostatnio policzyłem, okazało się, że ze 178 zł jakie musiałem zapłacić jakiś czas wcześniej, zużyłem prądu tylko za 110 zł. Na cholerę więc płacić do przodu, zamiast za faktyczne zużycie?

    • 37 8

    • (2)

      To nie płać. Rozliczaj się za każdy miesiąc wg liczników, można.

      • 25 1

      • Dzięki za sugestię, (1)

        chyba tak będzie trzeba zrobić.

        • 13 0

        • do EBOK

          i aktywuj rozliczenia rzeczywiste. Polecam.

          • 10 1

    • Przelewaj odpowiednio mniej, takie prognozy można sobie co najwyżej wsadzić i jak już zauważyłeś służa tylko jednemu celowi!

      • 7 0

    • Zarejestruj się i płać za faktyczne zużycie.

      Co ty z księżyca spadłeś?

      • 9 3

    • Płacić tylko za faktyczne zużycie

      Rozliczaj się do stanu rzeczywistego. Robię tak już od kilku lat. Wcześniej telefonicznie podawało się aktualny stan licznika i od razu była podawana kwota do zapłaty. Teraz jest wygodniej po wystarczy podać stan za pomocą elektronicznego biura klienta. Skoro jednak wolisz płacić prognozy to powodzenie. Nie wiedza kosztuje.

      • 1 0

    • rozliczenia rzeczywiste

      każdy myślący człowiek kortzysta z comiesięcznych odczytów robionych samodzielnie i pod koniec miesiąca je zglasza przez ebok.
      wystraczy się zaintersowac, mam 2 mieszkania i robię tak od roku.

      • 1 0

    • A to tak ze wszystkim z Gazem od PGiNG jest dokladnie to samo

      • 1 0

    • Ja się rozliczam za pomocą rozliczenia rzeczywistego (1)

      Witam.
      Ja się rozliczam od samego początku (od kiedy mieszkam na nowym mieszkaniu). Jest to wygodne rozwiązanie - sam wiem ile płacę. Myślę, że szeroko zakrojona kampania pomogła by poszerzyć grono Klientów korzystających z tej usługi. Jaki to mniejszy koszt dla operatora - nie przychodzi Ci faktura, tylko dostajesz jej obraz elektroniczny, licznikowy i tak spisuje, aby sprawdzić, czy aby nie jest zaniżona wartość odczytów wprowadzanych przez BOK, oszczędzam na tym kikaset zł. rocznie.

      • 1 0

      • oszczedzam?

        ciekawe jak oszczedzasz, przeciez jak ci zaprognozuja wiecej i zaplacisz to potem masz wyrownanie i odejmiesz nadplate od nastepnego rachunku, je3dyny zysk to taki ze mozesz trzymac kase dluzej na lokacie
        w sumie niewielki zysk
        PS ja rowniez korzystam z rozliczen rzeczywistych

        • 0 0

    • Rozliczenie rzeczywiste

      Jeśli nie odpowiadają panu prognozy to można przejść na rozliczenie rzeczywiste, wystarczy przyjść do biura obsługi klienta ze stanem licznika, a później juz samodzielnie spisywac co miesiac stan licznika i podawac go co miesiac w kasach sieci via lub przez internet. Czyli płacić dopiero po zużyciu;-) możliwości jest bardzo wiele...

      • 1 0

  • A czy da się żyć bez prądu? (1)

    • 6 2

    • bez prądu tak, ale nie bez światła

      • 1 0

  • A co z wodą? (1)

    Centrum Gdyni w ostatnim czasie często doświadcza braku dostaw wody (co najmniej raz na tydzień). Na przykład wczoraj od chyba 19 do 8:30 dzisiaj. Do celów higienicznych była dostępna jedynie woda w hydrancie, kilkadziesiąt metrów od mojego bloku (informacja o nim rozchodziła się "drogą pantoflową)". Wodę pitną trzeba było sobie samemu kupić w sklepie.
    Uważam, że to granda, żeby w XXI w centrum miasta tak często zdarzały się takie awarie i nikt nie ponosił za to odpowiedzialności, a klienci nie dostawali żadnej rekompensaty za te niedogodności.

    • 10 0

    • A czy da sie żyć bez wody ?

      Tylko narzekaja wody nie ma , prądu nie ma ale przecież bez tego da sie żyć...

      • 0 1

  • to w koncu we wtorek czy w poniedzialek ? zdecydujcie sie (2)

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 4 2

    • w poniedziałek 10 godzin, we wtorek 10 minut

      • 0 0

    • juz poprawili na poniedzialek

      • 0 0

  • och

    Państwo w państwie. Robią co chcą . Najgorsze przedsiębiorstwo w Gdańsku . Całkowity brak kompetencji. Dotyczy to 99% spraw prowadzonych przez Energę. Masakra

    • 12 0

  • (1)

    Najśmieszniejsze są te ich fakturki...opłata za opłatę i tym podobne bzdury... Kij wie o co w tym chodzi...

    • 25 1

    • dlatego juz dawno zalozylem licznik przedplatowy co wszystkim polecam

      wiem za co place i kiedy mam ochote, zadnych wyliczen ze szklanej kuli, wyjezdzam na miesiac to nie place wcale a nie jak wczesniej fakturka.

      • 2 0

  • Ja nie miałem

    RZondam 100 tys zl!!!!

    • 10 1

  • A chełm ? (4)

    Jakoś na chełmie dzisiaj też był problem z prądem.

    • 0 2

    • (2)

      co to jest chełm?

      • 2 2

      • no na kasku nie miala pryndu,nie rozuumiesz ?:)

        • 0 0

      • taki kask dla wojskowych ;)

        • 0 1

    • koci kofam cie

      • 0 1

  • az sie zdziwicie jak dostaniecie bonifikate, zgodnie z ustawą jest limit roczny na przerwy planowe i awaryjne i możecie pomarzyć sobie, wszystkie te przerwy w rejonie słowackiego sa awaryjne i nie zwiny operatora tylko przez firmy realizujace przebudowe słowackiego, nadzór prowadzi GIK Sp. z o.o.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane