• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niedzielny cyberatak na LOT dotknął także Rębiechowo

Marzena Klimowicz-Sikorska
22 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 10:37 (22 czerwca 2015)
Przez cyberatak odwołano jeden przylot i odlot (tej samej maszyny). Drugi samolot miał niewielkie opóźnienie. Przez cyberatak odwołano jeden przylot i odlot (tej samej maszyny). Drugi samolot miał niewielkie opóźnienie.

Niedzielny cyberatak na systemy komputerowe LOT utrudnił pracę kilku lotnisk w Polsce. Jego skutki trwały przez pięć godzin i dotknęły blisko 1,5 tys. pasażerów. W Gdańsku utrudnienia były niewielkie: odwołano jeden samolot, a drugi miał godzinne opóźnienie.



Czy twoja podróż lotnicza była kiedyś opóźniona z innego względu niż przez pogodę?

Blisko pięć godzin trwały skutki niedzielnego cyberataku na systemy planowania połączeń LOT-u. Odwołano loty blisko 1,5 tys. pasażerów na lotniskach w całej Polsce.

Przypomnijmy: w niedzielę po południu LOT stał się przedmiotem ataku teleinformatycznego na naziemne systemy IT. W związku z tym pracownicy linii nie mogli przygotowywać planów lotu, więc samoloty nie mogły startować z poszczególnych lotnisk.

- Chcemy podkreślić, że nie ma to żadnego wpływu na systemy samolotów - te, które znajdują się w powietrzu bezpiecznie, bez najmniejszych zakłóceń kontynuują swoją podróż - uspokajał LOT w komunikatach.

Trójmiasto jednak najmniej odczuło konsekwencje ataku - odwołano bowiem tylko jeden lot - samolot nie doleciał do Gdańska i nie wykonał planowanego wylotu z trójmiejskiego lotniska. Drugi samolot miał jedynie godzinne opóźnienie.

- Opóźniony lot wystartował z 1 godz i 40 min opóźnieniem - mówi pan Piotr. - Wiem bo nim leciałem. Był to rejs do Warszawy o 21.00 (planowy) a wyleciał o 22.40. Boarding odbył się o 22.25.

Nie oznacza to jednak, że nie ma się czego obawiać.

- Cyberataki są teraz wyzwaniem dla całej branży lotniczej - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. - To się dzieje od kilku lat i dotyczy zarówno kontroli ruchu lotniczego, systemów przewoźników jak i systemu lotnisk. Wiemy o tym i pracujemy nad tym, by się przed nimi zabezpieczyć.

Sprawę ataku na system teleinformatyczny LOT-u bada teraz Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego i policja.

- W dobie dostępu do internetu celem ataków może być państwo, przedsiębiorstwo, linie lotnicze czy lotnisko - dodaje prezes trójmiejskiego lotniska. - Nigdy zabezpieczenia nie są idealne, ale najważniejsze jest, by z każdego takiego incydentu wyciągać wnioski i tworzyć jeszcze lepsze systemy. I tak zapewne będzie w tym wypadku.

Polskie Linie Lotnicze LOT latają z Gdańska tylko do Warszawy i Krakowa.

Miejsca

Opinie (76) 6 zablokowanych

  • Przy takich cenach za loty sam bym ich zaatakował. (6)

    • 37 50

    • ceny

      Czego chcesz? prince polo kosztować musi. ;)

      • 21 4

    • chyba dawno LOTem nie leciałes - ceny są ok

      • 7 11

    • hehe

      dobre :D jednak co niektórzy jeszcze mają tu poczucie humoru :)

      • 7 3

    • No tak, bo bilet musi kosztować tyle, co pekaes, z dopłatami "za promocję samorządu na pokładzie statku powietrznego" idącymi w miliony z naszych podatków :) Rajankowe promocje pomieszały w głowach ;)

      • 7 4

    • Przecież bilety na LOT można kupić w cenie pendolino...

      • 4 3

    • Lotem do Wawy albo Krakowa (jak latał) - 49zł.
      Rzeczywiście, kosmos - toż to 25 Specków!

      • 1 0

  • Nie rozumiem tych hakerów... (7)

    Siedzi tak porąb i tylko myśli jak zaszkodzić ludziom.

    • 91 21

    • mało prawdopodobne

      • 11 3

    • Tacy hakerzy poprawiaja bezpieczenstwo.... (1)

      Gdyby nie oni,
      na takie lotnisko dzieciak mógłby wejść, co dopiero terrorysta jakis ;)

      • 28 7

      • Problem w tym ...

        że często ci sami hakerzy są pracownikami firm od bezpieczeństwa lub odpowiadają za takie systemy w firmach. A w czasie wolnym bawią się i włamują się na systemy kolegom, aby pokazać, że są lepsi ;).

        A wynajęcie na kilka godzin botnetu to dziś są małe pieniądze.

        • 12 4

    • raczej ktoś sporo zapłacił za atak na przewoźnika (1)

      do wywołania DDoS nie wystarczy pięciu gimbusów ze skryptami - trzeba mieć botnet. Pytanie, komu zależało.

      • 12 2

      • dawno temu

        pewien minister powiedział że jego ministerstwo jako jedyne nie poddało się DDOSowi hakerów i w 15 minut załatwili serwer ludzie którzy chcieli zobaczyć czy to prawda. Tyle w temacie płacenia.

        • 6 1

    • Ale gdy o to samo oskarża się "urzędasa", to wszyscy wierzą, rozumieją i poklaskują ;)

      • 4 1

    • trwa wazna konferencja lotu: new lot in new europe. Widac, ze wielkich szkod nie wyrzadzili, a chcieli wizerunkowo zaszkodzic LOTowi w przeddzien waznej konferencji. Taki cyberatak to pikus. Dla mnie istotne sa cyberataki na samoloty w powietrzu? Ostatnio wyszlo na jaw, ze kilka lat temu jakis koles w United chyba podlaczyl sie do komputera poprzez monitor do oglada filmow w samolocie. Zaczal sterowac silnikami. Nie robil duzych szkod, chcial podobno pokazac, ze mozna to zrobic. Zwalnial, przyspieszal itd. To jest przerazajace. Kiedys bylismy uzaleznieni od samolotu. Dzisiaj od umiejetnosci hakerskich pasazerow-terrorystow i zdrowia psychicznego pilotow. To mnie przeraza, a nie to co wydarzylo sie wczoraj.

      • 4 1

  • Może to konkurencja - inne linie lotnicze za tym stoją? :D (4)

    • 15 12

    • .

      A może jakiś nowy OLT nie ma czym wywozić pieniędzy z kraju :D

      • 4 2

    • Żadna konkurencja (2)

      Ostatnio 90 procent ataków hakerskich pochodzi z Rosji.
      Cel jest jeden- utrudnić nam życie.
      Bo oni na prawdę szczerze nas nienawidzą i zazdroszczą że u nas jest lepiej niż u nich.

      • 5 5

      • (1)

        Podaj źródło tej liczby. Wired podaje, że hackerzy działają głównie z Chin (30-40% ataków), Rumunii (30 procent) oraz Stanów (20 procent). Rosja to raptem 4 do 7 %.

        • 4 2

        • A jak to okreslili?

          Przecież namierzenie źródła ataku jest naprawdę trudne i często w zasadzie niemożliwe. Stąd Rumunia tak wysoko, po prostu pół Europy i Rosja się przez nich routuje zapewne. Bardzo często kraj z którego został przepuszczony atak jako ostatni może być uznawany za sprawcę tego ataku.

          • 4 0

  • I co pogubili się? (8)

    Kiedyś można było latać bez systemów komputerowych. Systemy komputerowe potrzebne były tylko do rezerwacji i tyle. A dzisiaj to nawet walizki nie oddasz, bo komputer potrzebny. Ręce opadają.

    • 41 20

    • Kiedyś nie było internetu i chociaż człowiek nie wiedział,że (1)

      tylu idiotów chadza po Ziemi...

      • 28 2

      • masz rację.

        to jest prawda...straszna prawda.

        • 10 0

    • Głosy wyborców też kiedyś potrafili liczyć bez komputerów

      • 5 1

    • Zapisz się do amiszów śledziowych :D

      • 5 3

    • Kiedyś to kibel był na zewnętrza (1)

      Kto by pomyślał zeby załatwiać sie w izbie jak zwierze :)

      • 12 0

      • a kobiety w polu rodzily. Nie to co terz, w d sie poprzewracalo, porodowki, znieczulenia, porody rodzinne, prywatne porody

        • 1 0

    • bul d*py

      bo stare pokolenie ma braki w temacie.

      • 0 0

    • I co pogubili się?

      Baranie czy wiesz co to plan lotu?

      • 0 0

  • Ale jaki znowu atak??? Chyba atak padaczki u informatyków. (7)

    Jakie to dziwne czasy nastały, wszelkie nieudacznictwo tłumaczy się atakami terrorystycznymi, hakerskimi i innymi takimi, a moim zdaniem należy te pierdoły informatyczne, zatrudnione na stanowiskach informatyków lotniskowych, przesunąć do działu sprzedaży marchewki w sklepach Duty Free.

    • 33 14

    • Masz rację.. (6)

      Aż dziwne, że PKP Intercity nie tłumaczyło atakiem hakerskim unieruchomienia na blisko tydzień systemu rezerwacji i sprzedaży biletów pod konie ub. roku, przy wprowadzaniu Pendolino...

      • 4 4

      • witadać dwóch matołów, co nie mają pojęcia o czym mówią (5)

        Ataki były sprawnie przeprowadzone i tu informatycy mieli g...o do gadania. d*py dali prezesi, co żałowali kasy na lepsze zabezpieczenia.
        Co z tego jak masz zarąbistego informatyka i zarąbisty sprzęt na łączu jak przychodzi tobie atak większy niż łącze jakie posiadasz w firmie. Firma nie ma możliwości pracy i leży rozłożona na łopatkach. Obecnie firma bez Internetu to jak człowiek bez ręki.
        A ochrona przed tego typu atakami to już nie 100-200zł a sporo więcej.

        • 6 0

        • Dobrze mówisz jednak (3)

          nie ma co się łudzić. I tak większość tego nie zrozumie. Dla nich liczy się fakt, że coś takiego miało miejsce. Nie ważne, że taki informatyk nic nie może na to poradzić jak góra oszczędza na wszystkim. W każdej firmie Dział IT to zło konieczne. Zło dopóki Pani Krysia nie będzie mogła wejść do neta lub ważne dane wypłyną. Wtedy to lament i obwinianie informatyków, że przecież trzeba było mówić, że coś takiego jest niezbędne.

          • 6 0

          • Oj tam, dzisiaj głównie się już chyba ataków socjotechnicznych używa. (2)

            Są dużo prostsze do przeprowadzenia i skuteczniejsze. Problemem jest niechęć ludzi do edukacji. Ludzie traktują szkolenia z bezpieczeństwa jak zło konieczne i je przesypiają a potem lament. Ile teraz ataków jest przez złośliwe załączniki? 60-70%? A ludzie dalej je otwierają nie patrząc czy ma to sens.

            • 1 0

            • (1)

              Podstawowe zebezpieczenia lotniska raczej chronią przed atakami z użyciem socjotechniki. To był raczej zaplanowany atak na systemy, a nie randomowe tworzenie netbota.

              • 1 0

              • Ale jak moża chronić przed atakiem socjotechnicznym?

                Tutaj jest właśnie problem. Najsłabszym ogniwem jest zawsze człowiek, dobrze spreparowany mail i co piąty użytkownik powysyła ci swoje hasła do systemów. Może 20% to nie dużo ale wystarczy, bo potem tylko jakiś sposób na eskalację uprawnień i już można się doczłapać całkiem wysoko.

                Zresztą sztuczek jest sporo, od załączników w spreparowanych mailach, choćby tak dzisiaj popularne powiadomienia z poczty, podszywanie się, przejęcie komunikacji itd.

                • 0 0

        • a nie mowilem?

          radiopik.pl/3,32504,szef-abw-teza-o-ataku-hakerskim-na-lot-watpliwa-

          • 0 0

  • Gdańskie lotnisko będzie się staczać, a mogło być wraz z Gdyńskim potężnym i znaczącym w rejonie M. Bałtyckiego. (18)

    No cóż PO odpowie za to w jesiennych wyborach a my stracimy i już tracimy naprawdę wiele dla naszego kochanego regionu. To tak jak POlityka bierze górę nad gospodarką i możliwościami. Jeszcze trochę a Szymany, Radom a przede wszystkim Modlin, który będzie ogromnym kosztem budował najnowocześniejszą wieżę, która także będzie wspomagała te ww. i inne w pobliżu jak i najdroższą tego typu inwestycje w Polsce - Okręcie.

    Dzięki krótkowzroczności gdańskiej PO, dziś Modlin ma już ugruntowaną pozycję na rynku i cieszy się ogromną popularnością wśród pasażerów. Bo oferta lotów prezentuje się naprawdę imponująco, jak na lotnisko, które wystartowało trzy lata temu, a po drodze zaliczyło pokaźną wpadkę z pasem startowym, i tylko pomyśleć gdzie byśmy dzisiaj byli jako Gdynia-Kosakowo? Pomorze!

    I aż nie chce się wierzyć, że lotnisku w Modlinie już w przyszłym roku podwoi ilość pasażerów i ruszyć ma również dalsza rozbudowa terminalu, bo przepustowość wkrótce ma się wyczerpać.

    Ta rozbudowa zwiększy przepustowość lotniska do 4 mln pasażerów rocznie, zwiększy się również powierzchnia komercyjna portu. Osobiście tylko mogę przyklasnąć mądrym rozważnym decyzją, a głupka no cóż szkoda, że tracimy na tym wszyscy w regionie.

    • 23 69

    • (2)

      tylko powiedz KTO ma latać z Gdyni jeśli lotnisko w Gdansku nie osiąga planowanej wydajności/przepustowości. Nie jest sztuką zrobić terminal za CUDZE pieniądze.

      • 18 5

      • (1)

        W Gdańsku PObudowali swojacy, a przypomnę; z budżetu państwa, woj. - samorządowe, unijne, ....

        G d y n i a wraz z Kosakowem pobudowała z a w ł a s n e i na pewno dopilnowaliby, aby się zwróciły z nawiązką :))

        Tylko mamy u nas kapitalizm partyjno-państwowy i niech się marnuje ziemia, infrastruktura ciekawy biznesowy pomysł, a my niePOzwolimy. Na dodatek usłużni idioci i mieszacze PiS-landii będą medialnie wspierać idiotyzmy

        • 3 5

        • Gdyby coś z tego miało się marnować to faktycznie było by szkoda. Ale:

          Ziemia się nie zmarnuje, na nią zawsze będzie popyt
          Infrastruktury to tam do dawna nie było, teraz Gdynia część postawiła ale nadal nie ma kompletnej
          A pomysł biznesowy był tak dobry jak sprzedaż lodu na Antarktydzie

          Każdy ekonomista, specjalista od rynku lotniczego itd. mówił, że to poroniony pomysł. Tylko Szczurek się uparł.

          • 1 1

    • Interes w pierwszym rzędzie MUSI się opłacać, a nie dzielić określone zyski.

      • 7 3

    • (5)

      Skończ te bajki. Z Radomia póki co jeszcze nie operuje żaden przewoźnik, lotnisko jest bankrutem, Szymany prawdopodobnie podzielą los Radomia. Modlina uratował Ryan, dla którego to lotnisko jest centralnym hubem w Polsce, jednak to lotnisko nie będzie rok w rok podwajać przewozów. Przepustowość Rębiechowa po skończeniu terminali będzie wynosić 7 mln pasażerów, jeszcze długo nie dobijemy do takiej liczby przewozów.

      • 12 4

      • 7mln? -to przyrost o 100%....czy dla takiego przyrostu nie warto bylo oddac lotniska w Gdyni? (4)

        Zgadzam sie z przedmówca...Krotkowzrocznosc ..władz i głupie blokowanie rozwojowego kierunku na pomorzu.

        • 4 8

        • (3)

          Nie, gdyż rozbudowa lotniska jest tańsza niż budowanie praktycznie od zera drugiego, to po pierwsze. Tylko nie pisz, że w Gdyni większość infrastruktury już była, bo de facto był tylko pas, nawet normalnych dróg kołowania tam nie ma. Gdyby chcieć rozbudować lotnisko w Gdyni do standardu Gdańska, to należałoby wyłożyć znacznie, znacznie więcej niż te 100 mln zł.
          Po drugie jedno silne lotnisko ma dużo lepszą pozycję w negocjacjach z liniami lotniczymi niż dwa mniejsze.
          Lotnisko w Gdyni zacznie mieć sens jako alternatywa dla low costów jak Gdańsk przekroczy 5 mln paxów, a to nie jest wcale taka bliska perspektywa.

          • 9 4

          • przeciez w gdyni wszystko bylo. Do tego stopnia, ze jak ostatnio a320 grzecznosciowo ladowala, to wszystko z gdanska przywiezli, zeby przyjac ten samolot:D

            • 3 8

          • (1)

            a kiedy ostatni raz byłeś/byłaś na dniach otwartych lotniska jeszcze obecnie wojskowego żeby oceniać co było/jest a co nie?

            • 2 0

            • A ty byłaś w ogóle kiedykolwiek na jakimś prawdziwym lotnisku cywilnym? Popatrz sobie chociażby na zdjęciach lotniczych jak wyglądają drogi kołowania w Gdańsku a w Gdyni, jak wyglądają płyty postojowe. W Gdyni nie ma certyfikowanego ILS-a, o takich luksusach jak rękawy to już nawet nie wspominam. Co ty w ogóle chcesz porównywać?

              • 2 2

    • Nie rozumiesz podstawowej różnicy (1)

      Modlin powstał, bo Okęcie ma i tak zbyt duży ruch, który jest kilkakrotnie wyższy niż w Gdańsku. Do tego ilość mieszkańców Warszawy i okolic znacznie przewyższa ludność zamieszkującą pomorze.

      Budowa Gdyni miałaby sens, gdyby ruch w Gdańsku przekraczał 6mln, ale nie nie dojdzie on do takiej liczby nawet w przeciągu 8 lat. Gdańsk jeżeli dobije w przeciągu 5lat do 5mln będzie można uznać za wielki sukces.

      Trzeba pamiętać, że po wyremontowaniu tras kolejowych czas jazdy do Warszawy, Łodzi i Poznania znacznie się skróci, a co za tym idzie część ludzi zacznie także korzystać z oferty tych lotnisk mimo, że dojdzie im dodatkowo podróż pociągiem.

      • 9 4

      • Do tego należy dodać, że Modlin powstał z myślą o tanich przewoźnikach, gdyż Okęcie jest zdecydowanie najdroższym lotniskiem w Polsce, gdzie opłaty lotniskowe są wyraźnie wyższe niż w reszcie portów regionalnych, jednak przykład Wizza pokazuje, że nawet wyraźna różnica w opłatach lotniskowych niekoniecznie musi być wystarczającym magnesem, aby ściągnąć do siebie przewoźnika. W przypadku Rębiechowa/Kosakowa różnice w opłatach lotniskowych byłyby pomijalne (na niekorzyść Gdyni), więc tym bardziej żaden przewoźnik nie miałby interesu aby przenosić się na mniejsze, słabiej wyposażone, gorzej skomunikowane i co również ważne, mniej rozpoznawalne lotnisko.

        • 5 5

    • Panie Wojciechu chowający się pod nickiem "Marych". (1)

      Nie, nie przekonał mnie Pan, że utopienie pieniędzy Gdynian przyniosło pozytywne rezultaty dla Gdyni.Mam nadzieję, że w przyszłości odpowiednia instytucja to zweryfikuje.

      Ps. Fajny nick, taki medialny-grypserski.
      A i jeszcze jedno, nie głosowałem na pana.

      • 7 4

      • Za minusy sztabu dziekujemy :)

        • 2 0

    • po okreciu padlam ;)

      • 2 1

    • (1)

      powtarzam, lotniska to nie przystanki autobusowe, tu samoloty nie zatrzymuja sie na zadanie lub na najblizszym przystanku. Nie przekonasz mnie, ze linie lotnicze skusza sie na operowanie z Gdyni i zarazem z Gdanska. Albo na samo operoanie z Gdyni, rezygnujac z Gdanska. Wy tam nic nie macie. A pasazer lubi miec wszystko. I nawet dojechac do was nie mozna normalnie. U nas masz zaraz kolej, a autem z Gdyni dojedziesz w 20 minut. Nie miaucz. Pogodz sie z tym, ze taka wioska jak Gdynie nigdy nie bedzie miala lotniska. Po prostu nie jestescie konkurencja i nie zaoferujecie im tak niskich stawek, zeby linie skusily sie na Gdynie. A jak zaoferujecie, to zbankrutujecie. I jeszcze raz uslysze, ze Gdansk zablokowal Gdynie ze strachu, to slonia urodze;) To tak jakbys mial samo siodelko od roweru i mowil, ze szybciej dojedziesz do mety niz kolarze w Giro d'Italia

      • 4 4

      • żeby było śmieszniej to tez KOSAKOWO ma tu coś do powiedzenia wiec szykuj sie do porodu :)

        • 0 0

    • marych

      Marych to od marichuany którą palisz? Jeśli tak to przestań bo przemyślenia masz bez większego ładu i składu.

      • 1 3

  • Kochani!! Nie mamy się czego obawiać!! (1)

    Sprawę bada także Policja :) Ufff, kamień spadł mi z serca :) Od razu czuję się bezpieczniej :)

    • 23 4

    • Wolałbyś w tej roli proboszcza czy Antka?

      • 1 1

  • Ciekawe, bo w TV eksperci dziwili się dlaczego LOT nie latał. (3)

    Bo jak się okazuje takie plany można także robić ręcznie, chyba że to było coś innego.

    • 6 3

    • Wiem, wy ze szwagrem dla rozrywki kreślicie nocami plany i porównujecie z FlightRadar i wasze lepsze.

      • 6 2

    • Plan można zrobić ręcznie, ale ... (1)

      Pasażerów odprawić ręcznie już jest trudniej. Do tego system rezerwacji miejsc i jeszcze kilka innych rzeczy. Ogólnie leżał ich cały system.

      • 5 0

      • ale odprawa jest raczej dokonywana przez lotnisko? czy nie?

        a jak niby kiedyś odprawiano pasażerów?

        ja nie znam się, opieram tylko wypowiedź na tym co mówią eksperci

        • 0 0

  • Podobno LOT-em bliżej. (1)

    Ale w moim przypadku okazało się dalej, wczoraj usiłowałam dostać się do Gdańska przez Warszawę (niestety) z Wrocławia i po ponad 5 godzinach czekania musiałam pojechać pociągiem.

    • 10 2

    • Ponad 5 godzin na trasie krajowej? Zgłoś się po odszkodowanie od ręki 400 euro. O ile to było na prawdę ponad pięć godzin, bo to właśnie jest ta magiczna bariera po której przewoźnik płaci odszkodowania (nie tylko zwrot za bilet) Nie ma za co.

      • 1 0

  • Najbardziej nawalili w portki wybrańcy narodu czyli posłowie. (1)

    Bo czym by latali za darmochę (czyli koszt podatników) gdyby LOT padł.

    • 14 2

    • latali by na siódemce furmankami
      jak kurski

      • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane