• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesamowite maszyny: potężna wyoblarka

Jakub Gilewicz
23 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz, jak działa potężna wyoblarka.


Dzięki potężnemu naciskowi rolek kształtuje stalowe zwijki, które służą do produkcji ważnej części napędu statków. W trzecim odcinku cyklu "Niesamowite maszyny" prezentujemy prototypową wyoblarkę - dzieło międzynarodowego zespołu inżynierów.



Dysze napędowe, w których obracają się śruby napędowe statków mają kształt pierścienia. Stosowane są m.in. w celu zwiększenia uciągu i zmniejszenia zużycia paliwa. Dysze napędowe, w których obracają się śruby napędowe statków mają kształt pierścienia. Stosowane są m.in. w celu zwiększenia uciągu i zmniejszenia zużycia paliwa.

Czy słyszałe(a)ś wcześniej o wyoblarce?

- Nasza wyoblarka jest unikatem na skalę światową - zachwala Sławomir Gieroń. Ta maszyna to bowiem oczko w głowie dyrektora Damen Marine Components Gdańsk zobacz na mapie Gdańska.

Na pierwszy rzut oka to maszyna, jakich wiele: potężny korpus, komputer i sporo przewodów. Dla gdańskiej firmy to unikat - sterowany numerycznie prototyp wyoblarki, stworzony we współpracy z duńskimi i holenderskimi inżynierami. Maszyna za pomocą systemu rolek potrafi precyzyjnie kształtować potężne zwijki ze stali nierdzewnej, które są głównymi częściami dysz napędowych.

Tego typu dysze mają kształt profilowanych pierścieni, w których obracają się okrętowe śruby. Stosowane są na przykład w jednostkach, które pracują z małymi prędkościami i mają duży uciąg. Masowo montowane są w holownikach, pogłębiarkach i jednostkach z sektora offshore.

- Dysze napędowe zwiększają uciąg i znacząco poprawiają sprawność śruby. Do tego chronią ją przed uszkodzeniami mechanicznymi - wyjaśnia Piotr Kryla, zastępca szefa produkcji w Damen Marine Components.

W gdańskiej firmie wyoblarka jest kluczowym elementem w procesie produkcji dysz napędowych. Po pierwszym etapie, kiedy walcarka nadaje płaskiemu kawałkowi blachy okrągły kształt, zespawaną zwijkę umieszcza się na wale wyoblarki, czyli na obrotowej części maszyny. Mogą trafić tu zwijki o średnicy ponad czterech metrów i grubości od ośmiu do 25 milimetrów.

Następnie operator wprowadza odpowiednie parametry do komputera. - Profil uzyskiwany jest przez wyginanie kolejnych stycznych, które generowane są przez program - tłumaczy krótko Michał Gębka, operator wyoblarki.

Kształtowanie stalowej zwijki odbywa się za pomocą dwóch rolek pracujących po obu stronach materiału. Obie obracają się z odpowiednią prędkością i naciskają na powierzchnię zwijki. - Jest to nacisk wywierany przez ciśnienie rzędu od 30 do 60 barów. Co ważne wyoblanie odbywa się "na zimno", czyli nie stosuje się obróbki cieplnej - tłumaczy Maciej Zaboklicki, kierownik wydziału produkcji dysz.

Czas trwania procesu zależy od średnicy i grubości materiału. Wyoblenie jednej zwijki zajmuje maszynie przeważnie kilka godzin. Pozwoliło to gdańskiej firmie znacznie skrócić czas produkcji dysz.
- Należąc do holenderskiego holdingu stoczniowego Damen Shipyards, dostarczamy dysze napędowe dla klientów na całym świecie. Natomiast dzięki naszej wyoblarce zyskaliśmy dużą przewagę nad konkurencją - opowiada dyrektor gdańskiej firmy.

Tygodniowo wyoblarka kształtuje średnio kilkanaście różnej wielkości zwijek. Następnie trafiają one do sąsiedniej hali produkcyjnej. - Tu odbywa się montaż i spawanie konstrukcji szkieletów, montaż płaszczy zewnętrznych i spawanie łukiem krytym - wylicza Maciej Zaboklicki.

Na koniec pozostaje już tylko malowanie i transport gotowych dysz do odbiorców.

Mimo że waży tyle co stado ponad 40 afrykańskich słoni pracuje z dokładnością do setnych części milimetra. Zobacz w akcji obrabiarkę karuzelową.

Dzięki potężnym silnikom i wibratorom w ciągu doby potrafi wywrócić i opróżnić nawet 700 wagonów z węglem. Zobacz w akcji wywrotnicę wagonową.

Miejsca

Opinie (55) 4 zablokowane

  • ja mam taką w domu (3)

    • 25 4

    • Ja też...

      ... taką ładną żółtą marki topex.

      • 11 2

    • Swietny artykul! Czesto prosilem zeby pisano o nowoczesnych branzach gospodarki w Trojmiescie.

      • 4 1

    • masakra

      Masakra masakra.

      • 1 0

  • ankieta jak zwykle cudna :) (3)

    wszysko co wiem dowiaduje sie dzieki 3m.pl dziekuje wam moje zycie bez was bylo by puste

    • 31 7

    • jak to ironia - to kompromitacja...

      Taki denny portal, a Ty od rana czytasz uwaznie i komentujesz informacje. Taki los?

      • 6 3

    • Szkoda (1)

      Szkoda, niestety trojmiasto pl coraz bardziej na psy schodzi :(

      • 1 9

      • zapomniałeś się podpisać:

        "kolega" z rosnącej w siłę Gazety Wyborczej

        rosnącej jak niedawno Głos Wybrzeża :D

        • 3 1

  • dysze (2)

    drobne sprostowanie - to nie żadne dysze napędowe ? są to po prostu dysze śrubowe, dysza zmienia warunki przepływu wody przez śrubę , chodzi tu o zmiany ciśnienia przed i za śrubą. Stosowanie dysz śrubowych daje wiele korzyści ale to raczej intereuje okrętowców a jeszcze jest ich trochę w Polsce.Jednym z pomysłodawców dysz był Ferdynad Kort ( ale to było przed II wojną)

    • 11 11

    • to są dysze napędowe (1)

      a konkretnie dysze Korta

      • 5 2

      • dysze

        niestety nie bo nie każda dysza śrubowa jest dyszą Korta. mogą być np. dysze pędników strumieniowych czy inne. nazywanie tej konstrukcji dyszą napedową jest mylące, bo np może to byc dysza napędowa z odkurzacza itp.

        • 0 3

  • Polak potrafi !!!!

    oby nie było tak jak już to często bywało polak wymyślił ale się nie opłacalo produkować więc trzeba było sprzedać zachód odkupił i zbija kokosy bo tam się opłaca .

    • 14 3

  • Mysle ze portal powinien miec staly dzial '' Pomorskie wynalazki i innowacje '' !!!!! (3)

    Warto wprowadzic taki dzial o wynalazkach , prototypach , innowacjach etc. i dac mozliwosc zglaszania tych ciekawostek oraz mozliwosc dyskusji. Dzisrealnie nie wiemy jakich geniuszy mamy na pomorzu i czy nie tworza czegos co moze swiat zadziwic . Polska ma wielu zdolnych i zajmujacych sie ciekawymi wynalazkami lecz nieraz to wszystko znika w papce medialnej . Promujmy Polske bo przed 2 wojna swiatowa tworzylismy sprzet, samoloty oraz rozne wynalazki etc najlepsze na swiecie . Przykladem jest samolot ''Łos '' ktory byl uznany za najlepszy samolot bojowy swiata i to byl na uwczesne czasy nasz rodzimy F-16 , Polacy zaslyneli z budowy najwiekszej na swiecie np. bomby konwencjonalnej o mocy wiekszej niz atomowa , enigma to tez polski wynalzek, pierwszy komputer zbudowany w garazu rowniez przez polaka itd. itd .itd . Promujmy Polske !

    • 14 10

    • Chyba jednak nie (2)

      Enigma to polski wynalazek? Co ty pitolisz? Polacy ją tylko rozpracowali, to niemiecka maszyna szyfrująca. PZL-37 Łoś najlepszym samolotem bojowy świata? WTF? Kiedy samoloty te walczyły tylko do połowy września 1939r. Bomba o największej masie (w II w.ś) to brytyjska Grand Slam, prawie 10 ton. Nigdy nie słyszałem o polskiej wielkiej bombie. Z jakich czasów niby miała by być? F-16 "rodzimym" samolotem? Chyba uesmańskim za niewspółmiernie wielkie pieniądze. Steve Wozniak nie był polakiem (bo pewnie o niego ci chodzi) tylko amerykaninem, ojciec pół polak, pół niemiec, a matka kij wie, niemko-irlandko-angielka. Takie to nasze polskie wynalazki. Nie pij, nie pal, chodź na długie spacery, to może wyzdrowiejesz.

      • 2 1

      • Czyli '' Dr Hackenbusz '' potwierdzasz tylko fakt iz taki dzial jest potrzebny ! Dziekujemy

        Potwierdziles tylko iz dzial z wszelkimi informacjami oraz wiedza na temat Polskich wynalazkow i osiagniec jest potrzebny !............wspolczesna - Polską lotniczą bombę paliwowo-powietrzną pokazano po raz pierwszy publicznie w 1998 roku podczas VI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Łódzki "Prexer Project" zaprezentował zbudowaną 10 lat wcześniej bombę LBPP-100 (Lotnicza Bomba Paliwowo-Powietrzna o wadze 100 kg) o kryptonimie "Teisy", która znajduje się na uzbrojeniu jednostek uderzeniowych WLOP wyposażonych w samoloty szturmowe Su-22.''. ...Byl kiedys art. o pierwszej najwiekszej bombie konwencjonalnej i byl to polski wynalazek ale trzeba by dlugo szukac tego artykulu bo nie pisze o dzisiejszych wspolczesnych lecz chodzi o poczatki tych bomb a to juz historia na temat ktorej faktycznie historycy powinni sie wypowiedziec .Tak samo historycy musza sie wypowiadac na Temat '' Polskiej bomby atomowej '' ktora byla praktycznie zbudowana lecz nie przeprowadzono testow ze wzgledu na wykrycie tego faktu przez uwczesne ZSRR.

        • 3 0

      • Aktualnie chyba MOAB jest najwieksza bomba konwencjonalna !

        MOAB jest bombą o długości 9 metrów i masie 9800 kg z czego 8482 kg stanowi materiał bojowy. Materiał wybuchowy H6 będący mieszaniną heksogenu, trotylu i proszku aluminiowego, którego moc względna wynosi 1.35 mocy trotylu stanowi ładunek rozcalający i rozprzestrzeniający właściwy ładunek bojowy którym jest mieszanka paliwowa na bazie benzyny. Tak ! Enigme oczywiscie rozpracowali Polacy ..zgadza sie chodzi o naszych szyfrantow i matematykow .

        • 2 0

  • Oczyma wyobraźni widzę już największą na świecie nawijarkę szlauchu, (2)

    wyoblarkę makaronu na uszy wielkości stodoły i największą w Kosmosie maszynę do kręcenia lodów. By żyło się lepiej. By żyło się lepiej wszystkim!.
    Darz bór!

    • 11 19

    • (1)

      wynaleziono też automatyczny zbieracz puszek i mobilny zestaw do życia na sępa

      • 4 1

      • Lodziarze w temacie życia na sępa powinni trzymać buzię w ciup

        Inaczej można by to nazwać nadzwyczajną bezczelnością jakiej świat nie widział.

        • 1 2

  • Mamy ludzi............

    Brawo Michał tak trzymaj !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 9 2

  • Fakt jest jeden

    Tego nie kupimy od Niemca,który będzie płakał przy sprzedaży!

    • 16 1

  • Można było wspomnieć w artykule (1)

    że te dysze zwą się dyszami Korta.

    • 6 3

    • Jest w filmie powiedziane.

      Na samym początku filmu jest powiedziane, że to dysze Korta.

      • 4 2

  • Ankieta... (1)

    ...Medium mi opowiedziała o wyoblarce w trakcie jednego z seansów spirytustycznych...

    • 12 2

    • przejechała wczoraj przez majdan

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane