• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

Jakub Gilewicz
3 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 


Każda z nich waży tysiąc ton, jest wysoka na 70 metrów i obsługuje największe statki na świecie. W Deepwater Container Terminal Gdańsk zobacz na mapie Gdańska pracuje ich pięć. To potężne suwnice STS, które miesięcznie przeładowują około 100 tys. TEU.



Czy kiedykolwiek widziałe(a)ś na żywo suwnice portowe?

- Jeden TEU, czyli jeden kontener 20-stopowy. To jest podstawowa miara przeładunkowa, którą stosują terminale na całym świecie - wyjaśnia Marcin Kamola, kierownik ds. rozwoju biznesu DCT Gdańsk.

Obecnie tutejszy terminal ma roczną zdolność przeładunkową rzędu 1,5 miliona TEU. Na wynik, poza ludźmi, pracuje kilkadziesiąt maszyn. Wśród nich największą rolę odgrywają suwnice nabrzeżowe STS (ship to shore) klasy post-Panamax, które mogą obsługiwać największe statki kontenerowe na świecie.

- Suwnica tego typu ma zasięg 98 metrów, z czego 52 to wysięg nad wodę, a pozostałe 46 nad ląd - wylicza Adrian Bucholc, operator-instruktor.

Na co dzień steruje maszyną, która waży tysiąc ton i mierzy 70 metrów wysokości. W czasie pracy, za pomocą paneli sterowniczych, wydaje suwnicy polecenia.

W przypadku załadunku, pod konstrukcję suwnicy regularnie podjeżdżają ciągniki IMV z kontenerami na naczepach. Za pomocą chwytni suwnica łapie kontener, podnosi do góry, a następnie transportuje pod wysięgnikiem w odpowiednie miejsce statku. W przypadku rozładunku, kontener wędruje ze statku na ląd. Mimo że praca bywa monotonna, wymaga sporej koncentracji. - Trzeba przede wszystkim uważać, aby nie postrącać kontenerów i aby nie uszkodzić poszczególnych elementów statku. Cały czas głowa musi pracować - przyznaje operator.

Nieocenione w pracy są także różne napędy maszyny. Jak wylicza koordynator sprzętu STS, pierwszym z nich jest napęd wciągarki umożliwiający podnoszenie i opuszczanie kontenerów, a drugi to napęd wózka, dzięki któremu kontenery przemieszczają się wzdłuż wysięgnika.

- Z kolei trzeci to napęd bramy, który pozwala na przemieszczanie całej suwnicy. Czwarty umożliwia składanie i podnoszenie części zwodzonej wysięgnika, a piąty - dodatkowy element - to tak zwany układ ukosowania. Pozwala on chwytni kontenerowej odpowiednio ustawić się względem położenia statku, aby rozładunek i załadunek przebiegał płynnie - wyjaśnia Andrzej Tararuj, koordynator sprzętu STS.

Wśród kontenerów przeważają 20- i 40-stopowe. W przeładunku potężnym maszynom pomagają mniejsze suwnice placowe, które umieszczają kontenery dostarczone przez ciągniki na placu składowym bądź załadowują naczepy. A tam, gdzie nie docierają suwnice placowe, działają reachstacker'y, czyli mobilne żurawie do stertowania, które układają kontenery jeden na drugim lub przenoszą na naczepy. Z reguły maszyny pracujące w DCT mają do obsłużenia kilka statków tygodniowo.

- Zawijają do nas wielkie statki o pojemności 18 tys. lub 15 tys. TEU, mniejsze jednostki z Ameryki Środkowej, a ponadto obsługujemy siedem do ośmiu statków feederowych (dowozowych), które pływają w rejonie Morza Bałtyckiego - wylicza Marcin Kamola.

Obecnie DCT Gdańsk przygotowuje się do budowy drugiego terminalu zobacz na mapie Gdańska, o czym możesz przeczytać w artykule Kończą się przygotowania do budowy DCT II. Inwestycja ruszy jeszcze w tym roku. W planach także zakup kolejnych suwnic. Będą miały jeszcze dłuższe wysięgniki i jeszcze większą wysokość niż obecnie pracujące w DCT.

Mimo że waży tyle co stado ponad 40 afrykańskich słoni pracuje z dokładnością do setnych części milimetra. Zobacz w akcji obrabiarkę karuzelową Energomontażu-Północ Gdynia.

Ma moc 720 czajników elektrycznych, mierzy ponad 115 metrów, a w ciągu godziny może przerzucać tysiące ton węgla. Zobacz potężną ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.

Miejsca

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • w Gdyni tez takie mamy :) (5)

    tylko czasem kierowca steny nie wyrobi i suwnica idzie na złom :)

    • 89 4

    • Sternik a nie kierowca ;p

      • 11 13

    • (1)

      "Każda z nich waży tysiąc ton, jest wysoka na 70 metrów i obsługuje największe statki na świecie."
      I co z tego jak trzeba statek obracać bo suwnica nie sięga na drugą stronę statku.

      • 5 3

      • Już nie trzeba obracać statków dostawili nowe jakiś czas temu i teraz jest spoko

        • 2 2

    • no raczej nie (1)

      W Gdyni chcielibysmy takie miec, ale nieststy mamy za maly i plytki terminal i oceaniki nas omijaja na razie:-(

      • 4 1

      • Jeszcze trochę...

        • 2 2

  • Dct (1)

    Mam okazję na nich śmigać.

    • 35 7

    • pozdrowienia dla dokera z platynowej :-)

      • 2 1

  • Dipłoter....... (2)

    Piszcie po polsku! Jesteśmy Polakami!!! Mamy swój piękny własny język!!!!

    • 45 12

    • az tyle artykulu przeczytałeś i już marudzisz

      Taka nazwa ulatwia sprawe w kontaktach miedzynarodowych. Po polsku masz ksiazke telefoniczną i nazwy warzyw,owoców. W autobusie tez kazdy i wszystko po polsku wiec shut up marudo.

      • 6 18

    • a co Ci przetłumaczyc ?

      dwa skróty ? bo taką mają nazwę , jak coca-cola , tego też nie ogarniasz ?

      • 0 0

  • Proty w Gdańsku i Gdyni szybko się rozwijają... niby sukces (4)

    ale jak porównać je do np. Hamburga to mizeria absolutna - u nas jest 10 x mniej przeładowanych towarów rocznie w obu portach łącznie.
    To pokazuje prawdziwe miejsce w gospodarce (jednak można uprawiać propagandę jak za Gierka i wmawiać że jesteśmy potęgą)

    • 16 63

    • tyle, że właśnie za Gierka powstał Port Północny

      i nie tylko to, także obwodnica 3city, wiem budowa się ślimaczyła ale przynajmniej tereny zostały zajęte, zresztą dzisiaj też wiele inwestycji się ślimaczy

      • 15 9

    • (2)

      Bzdury opowiadasz. To pokazuje przede wszystkim położenie geograficzne. Europa Zachodnia jest dużo większym rynkiem niż Europa Środkowa i jak towary mają trafić do Niemiec, Francji, Hiszpanii czy Beneluksu, to nikt nie będzie ich wyładowywał na Bałtyku skoro bliżej mają Rotterdam czy Hamburg. Porty bałtyckie zawsze miały niższe wolumeny przeładunków od portów zlokalizowanych na Morzu Północnym czy Śródziemnym.
      A w Hamburgu przeładowuje się ok 4x więcej kontenerów niż w portach Trójmiasta a nie 10x.

      • 21 3

      • (1)

        Nie 4x z mniej kontenerów a 9x mniej wiem bo takie są dane, Gdańsk mógłby być portem przeładunkowym dla wielu państw takich jak Czechy, Słowacja, Białoruś, Zachodnia Ukraina, Węgry... ale brakuje rozwiniętej sieci przewozowej i koszty są koszmarne - mamy najdroższe ceny opłat za przewóz towarów po torach za km, przewozy towarów średnio są 2x wolniejsze od tych na zachodzie

        • 14 3

        • Nie, przedpiśca twierdził, że w Hamburgu przeładowuje się 10 x tyle, co w portach Gdańska i Gdyni razem wziętych, co jest bzdurą. Hamburg to jakieś 9,3 mln TEU, w Trójmieście łącznie przeładowuje się jakieś 2,2 mln TEU, to nie jest 9x.
          A spora część przeładunków z/do Gdańska trafia właśnie z krajów o których piszesz.

          • 11 1

  • Wszystkie kontenery (8)

    do polski powinny wpływać do portu północnego jak patrzę na problemy Gdyni z estakadą krokami i górami żeby dojechać do obwodnicy to płakać się chce przez to miasto traci dużo pieniędzy na remonty estakady i nie tylko nie wspomnę o mieszkańcach rewy kosakowa itd .Z portu północnego to idealny wylot na cały kraj i oczywiście porządne statki tam wpływają a nie feedery mieszkam w Gdyni i wiem co mówię

    • 31 35

    • to co proponujesz? (2)

      zamienić port w Gdyni w jedną wielką marinę? skansen? a może deweloperka na terenach poportowych i postoczniowych

      • 14 7

      • Myśle ze wiecej (1)

        Wycieczkowcow i centra logistyczne magazynowanie towarów ro-ro to naprawdę dużo żeby miasto nie było skansenem a także powierzchnie biurowe dla dużych armatorow spedycji agencji których nie ma w Gdańsku

        • 6 9

        • Znowu jakieś biura?!

          Paranoja

          • 7 4

    • Dodam (1)

      jeszcze ze gdyby przenieść kontenery z Gdyni do Gdańska to w dużym stopniu rozkorkoealo by to obwodnice to bardzo duże ułatwienie dla turystów

      • 11 12

      • W gdyni preawie nie ma turystów

        • 5 2

    • moim zdaniem słaby orient (1)

      DCT to Mearsk. Amen. No i to Gdynia w zdecydowanej części obsługuję import/eksport Polski. P3 pewnie nie będzie (Mearsk+MSC+CMA CGM),ale ci dwaj pierwsi może się dogadają między sobą i jakieś roszady na terminalach w Gdyni i Gdańsku będą. Ale to pewnie nie prędzej niż za 5 lat. Po za tym, jakby Gdynia nie miała perspektyw, to by nie myśleli o pogłębianiu kanału przy helskim i bułgarskim pod większe jednostki. Tylko czy na obrotnicę będzie miejsce. Chyba tak, bo tak intensywnie to planują.
      GCT sobie poradzi, bo na miejsce pseudo bocznicy kolejowej powstanie może coś z lepszego, prawdziwego zdarzenia i także "G6" zwiększy swój wolumen. Ogólnie to mega ciekawy temat do rozmów, analiz i działania. Tylko jedno ale, na wczoraj Polska potrzebuje modernizacji trasy 211 i krótkiego odcinka 201 (oczywiście to kolej), o czym pierdzący w fotel "Kowalski", który ogląda Na Wspólnej, Klan i ogólnie medialną papkę nawet nie myśli. Kontenery mają jeździć koleją. Tylko niech nikt nie zaczyna pisać o spożywce, reefer'ach i ich transporcie itp :D tego na wagony w Polsce nie załadujemy....

      • 14 3

      • jak wiadomo po spotkaniu kwartalnym kooperacja P3 nie została sfinalizowana

        przy finansowych zalozeniach kwartalnych jakis idiota z dzialu handlowego ujął wlasnie P3 w tymże zestawieniu.. zamiast wyciagnac z tego konsekwencje i wywalic go na zbity pysk to na spotkaniu robią wielkie oczy i trwa propaganda, ze sie nie udało i w takim razie w ramach oszczednosci nie bedzie juz ciastek i napojow na tychze spotkaniach kwartalnych a panie w biurach beda komputery gasic odchodzac od nich... podwyzek nie bedzie i basta, oszczednosci szukają u najbardziej pracowitych ludziach- operatorach.

        dysproporcja w przyznawaniu premii w poszczegolnych działach jest porażająca, tym powinna zająć sie inspekcja pracy

        i nie jest to ból d*py szeregowego pracownika tylko skala dziadostwa jaka sie szerzy gdy do władzy dorwały się polaki- za poprzedniego szefowstwa tego nie było.

        • 15 2

    • A ja ci mówię, że za 15 lat Gdańsk i Gdynia razem nie dadzą rady obsłużyć całego ruchu kontenerowego. Tym się martw a nie Gdynią.

      • 6 2

  • gdyby tak przez te terminale wychodzily polskie towary w swiat.... (3)

    ehhh, rozmarzylem sie. Niestety tylko puste kontenery wysylamy w swiat a nas zalewaja obce produkty (chinszczyzna)

    • 28 16

    • Takia jest polityk Tuska - zrujnować polską produkcję

      Kupować od Niemców i Chińczyków - tu jest rynek zbytu

      • 8 13

    • No to chyba kiedyś tak było

      Masz nieaktualne dane. Nasz eksport też idzie w kontenerach pesymisto

      • 4 0

    • Sam osobiście organizuje wysyłkę polskich towarów na daleki wschód... i to spore ilości. Jesteś słabo zorientowany w temacie.

      • 3 0

  • 150 ruchow? szalenstwo! (11)

    150 ruchow cienizna w bct 240 na zmiane jest standard.tyle ze na bct pracują fachowcy z długoletnim stazem na dct to jeszcze amatorka ,może za 10 lat dojda do takiego poziomu .powodzenia

    • 12 39

    • :-) (5)

      Może u was 240 na zmiane,ale u nas jest ponad 1000.Jeżeli chodzi o te 150 to są podane ruchy na godzinę.

      • 15 5

      • (4)

        150 na 12h :)

        • 0 3

        • Dct (3)

          150 ruchów na 5 suwnicach co daje 30 kontenerów na jednej suwnicy na godzinę. Kumasz to deklu?

          • 3 0

          • IQ < 60. Nie ma co komentować. Widać, takich tam zatrudniają dekli ;)

            • 0 0

          • (1)

            deklem jesteś ty bo pracujesz za tą mierną pensujkę. W gdyni, mają dużo lepiej. A ty deklu sie zdekluj i żyj swoja Gdańska dymą.

            • 0 2

            • male pensje? zmieńcie prace na lepiej platna, wielu sie ucieszy na nowe miejsce pracy!

              • 0 0

    • No na całe 12 godz chyba

      • 2 1

    • No chodziło mi też że w Gdyni 240 na 12h a w Gdańsku ponad 1000:))

      • 3 0

    • DCT BCT GCT GTK

      Nie ma się co spierać kto lepszy, kto więcej. DCT GTK BCT GTC powinni się wspierać nawzajem. Konkurować z takimi portami jak bremen hamburg. Tego życzę trójmiastu.

      • 21 0

    • jak robisz tyle ruchow to jestes DEBIL MOCNYCH I GLUPICH WSZEDZIE POTRZEBUJA

      • 0 0

    • :)

      Pięknie zestarzał się ten komentarz :)

      • 0 0

  • Jeszcze jak by te dzwonki wyciszyli bardziej bo na stogach slychac non stop...

    • 15 11

  • Gdyńskie terminale zostały daleko z tyłu (5)

    i szansa, że kiedykolwiek odrobią dystans do DCT równa zeru

    • 29 28

    • (4)

      wybierz sie kiedyś i zobacz jaką powierzchnie magaznową i do kontenerów własnie budują to Ci oko zbieleje ignorancie...

      • 4 4

      • dokładnie (3)

        całe DCT by się zmieściło :) zresztą są plany żeby wyjść trochę bardziej w morze

        • 3 3

        • Plany :), większe powierzchnie, składownie (2)

          Plany to mogą być i wielkie, ale wyjścia w morze ni widać ni słychać. ;).

          Co do powierzchni magazynowych i powierzchni pod składowanie kontenerów to moje pytanie brzmi.
          Skoro są większe niż w DCT, a przeładują znacznie mniej niż w DCT to po co im tak duże powierzchnie? Czyżby były jakieś problemy logistyczne i trzeba tak długo czekać na kontener, że powierzchni musi być tak dużo ???

          To mi wygląda jak kłótnia małej i dużej stacji kolejowej, w której ta mała stwierdza, ale ona ma dłuższe perony ;).

          • 2 2

          • (1)

            Właśnie po to są budowane place składowe i magazyny żeby zwiększyć przeładunek towarów w porcie Gdynia.

            • 1 1

            • Zwiększenie powierzchni składowej raczej mizernie wpłynie na zwiększenie przeładunku

              Na możliwości przeładunkowe w obecnej na pewno nie wpływa powierzchnia składowa zwłaszcza, że jak piszesz jest już większa niż DCT. Rozbudowa powierzchni pokazuje jedno mamy problem z wywozem kontenerów z placów składowych i zamiast nad tym popracować to zwiększamy powierzchnię, ale to droga donikąd.
              Po drugie na zwiększenie możliwości przeładunkowych może wpłynąć tylko obrotnica i pogłębienie basenów noi najważniejsze, aby jak najszybciej Stena przeszła na swoje docelowe baseny bo ona mocno ogranicza możliwości. Do tego MW musi otrzymać nowy basen, mniej dostępny dla staków handlowych, dzięki czemu i porty by zyskały nową przestrzeń.

              • 1 1

  • (2)

    Robic robić polskie ś....tak wołają w dct :P hymm a ktoś wspominał ile zarabia operator sts w dct? przeciez to światowy terminal jednak dyrekcja twierdzi mimo wzrostów przeładunków że jest kryzys finansowy MOŻE być, cóż 3900brutto ZŁOTYCH to wszystko za katorżniczą prace na limicie bo jak nie masz odpowiedniego tempa spocony Kotek zadzwoni dowiedzieć się czy jest jakiś problem hehe Kierowcy też lekko nie mają bo Gestapo po placu jeździ i pogania i do kopalni gania:) .. chłopaki uciekają do Angli zarabiaja tyle w Funtach ja uciekam w druga stronę .. Pozdro Chłopaki:)

    • 53 9

    • Prawda

      i zarzad zdziwiony, a mialo byc tak pieknie Brawo!! w koncu ktos kto mowi prawde

      • 28 4

    • 3900 to malo dla debili bez szkoły? ulalala, ale spoleczeństwo niedocenione sie zrobilo.. uuu..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane