• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewyjaśniona zagadka zatonięcia Piłsudskiego

Łukasz Rudziński
20 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
M/S Piłsudski był dumą polskiej żeglugi. Do dziś nie wiadomo, dlaczego zatonął. M/S Piłsudski był dumą polskiej żeglugi. Do dziś nie wiadomo, dlaczego zatonął.

26 listopada 1939 roku, o świcie, dwie potężne eksplozje wstrząsnęły statkiem M/S Piłsudski, który dzień wcześniej wyruszył w swój pierwszy rejs, jako transportowiec militarny. Dlaczego chluba polskiej żeglugi zatonęła? W 70. rocznicę zatonięcia "Piłsudskiego" Centralne Muzeum Morskie przybliża sylwetkę najsłynniejszego polskiego liniowca.



"Piłsudski" był jednym z najbardziej luksusowych statków lat 30. XX wieku. Na jednym z siedmiu pokładów posiadał kryty basen. "Piłsudski" był jednym z najbardziej luksusowych statków lat 30. XX wieku. Na jednym z siedmiu pokładów posiadał kryty basen.
Zagadka jego zatonięcia do dzisiaj nie została wyjaśniona. Z trzech hipotez - wpłynięcie na pole minowe, storpedowanie przez niemiecki okręt podwodny albo sabotaż - najbardziej prawdopodobna wydaje się ta druga, chociaż nie ma ona poświadczenia w niemieckich źródłach. Do takich wniosków przychylają się za to nurkowie z Polskiego Klubu Płetwonurków "Waleń" z Londynu, którzy we wrześniu 2009 dokonali eksploracji wraka statku. Wprawdzie nie udało się jednoznacznie ustalić, co spowodowało katastrofę "Piłsudskiego", jednak efekty pracy nurków - materiał filmowy z wyprawy do wraka i zdjęcia statku - będzie można zobaczyć w siedzibie CMM od 24 listopada, do wiosny 2010 roku.

- Nigdy nie prezentowaliśmy dziejów M/S Piłsudski na oddzielnej wystawie, ponieważ nie było i nie ma zbyt dużej liczby eksponatów na taką ekspozycję - mówi dyrektor Centralnego Muzeum Morskiego, Jerzy Litwin. - Z wraka wydobyto tylko kilka symbolicznych przedmiotów, które już wcześniej prezentowaliśmy w naszym muzeum.

Inspiracją do stworzenia tej wystawy była działalność Mike'a i Frances Oborski z Anglii, współzałożycieli "M/S Piłsudski Society", które gromadziło pamiątki związane z Piłsudskim, opiekowało się też grobem kapitana statku, Mamerta Stankiewicza. Stowarzyszenie zebrało ponad 100 pamiątek, związanych ze statkiem.

Tym razem CMM pokaże kilka unikalnych eksponatów. - Do cennych zabytków należą, wydobyte kilkanaście lat temu z wraka statku, bulaj i talerz. Mamy też koło ratunkowe z "Piłsudskiego", znalezione na brzegu Morza Północnego rok po zatonięciu statku, czy zabrany podczas ewakuacji pled z emblematem przedsiębiorstwa żeglugowego Gdynia-Ameryka Linie (GAL), ofiarowany przez marynarza, który ocalał w katastrofie - mówi Patryk Klein, kurator wystawy. - Dysponujemy również modelem statku M/S Piłsudski, wykonanym w skali 1:130 we włoskiej stoczni Monfalcone - tej samej, gdzie transatlantyk został zbudowany. Nurkowie z londyńskiego klubu "Waleń" przekazali nam dokumentację filmową i zdjęciową ze swojej ekspedycji, a podczas wernisażu sprezentują nam drugi bulaj, który wydobyli ze statku podczas wyprawy.

Piłsudski w latach 1935-1939 pływał między Gdynią a Nowym Jorkiem, jako transatlantyk pasażerski. Należał do najnowocześniejszych liniowców tamtych czasów (na jednym z siedmiu pokładów miał nawet kryty basen). Aby go pozyskać, polski rząd zdecydował się na transakcję wymienną - za zbudowanie go we włoskiej stoczni zaproponował Włochom dwuipółroczne dostawy węgla kamiennego. Luksusowy liniowiec był wizytówką polskiej żeglugi pasażerskiej, a na jego wzór zbudowano bliźniaczy statek Batory.

Po wybuchu II wojny światowej zdecydowano się przebudować statek na transportowiec militarny, ale jego służba w Marynarce Wojennej trwała bardzo krótko. Dokładnie o 5.36 rano, 26 listopada 1939 roku, dwa wybuchy wstrząsnęły "Piłsudskim" 50 kilometrów od wybrzeży Anglii, gdzie kilka godzin później zatonął. Jako ostatni z pokładu zszedł kapitan Mamert Stankiewicz, dla którego zabrakło miejsca w szalupach ratunkowych. Wyłowili go z Morza Północnego marynarze brytyjskiej jednostki, jednak kapitan polskiego statku zmarł z powodu wycieńczenia i hipotermii.

Wydarzenia

M/S Piłsudski (9 opinii)

(9 opinii)
8 zł
wystawa

Miejsca

Opinie (77) 3 zablokowane

  • A może konstrukcja nie była odpowiednia? (6)

    Może okazało się że statek nie nadaje się do eksploatacji skoro był to jego pierwszy rejs.

    • 3 47

    • A może naucz się czytać ze zrozumieniem. (1)

      Pływał wcześniej przez 4 lata do Ameryki. Gdy został zatopiony był jego pierwszy rejs jako jednostki militarnej. Z resztą bliźniaczy Batory pływał do 1969 roku.

      • 19 0

      • Może to nity eksplodowały. Albo góra lodowa.

        • 1 14

    • Twoja konstrukcja jest nieodpowiednia na 100%

      • 16 1

    • masz trochę racji w tym pytaniu

      I - o dziwo - czytasz ze zrozumieniem! :)

      Jest napisane: "(...)M/S Piłsudski, który dzień wcześniej wyruszył w swój pierwszy rejs, jako transportowiec militarny."

      A powinno być: "(...)M/S Piłsudski, który dzień wcześniej wyruszył w swój pierwszy rejs jako transportowiec militarny."

      Jeden przecinek, a zmienia sens zdania!

      • 3 5

    • A może by tak dokładnie czytać treść, statek pływał od 1935, czyli przez cztery lata Gamoniu

      • 1 1

    • przeczytaj jeszcze

      raz

      • 1 0

  • (11)

    budowałem z kartonu model "batorego"
    widziałem go jak cumował w gdyni
    ech to były czasy

    • 16 13

    • to były czasy (3)

      brak cukru i kiełbasy
      protesty marcowe...

      • 17 1

      • (2)

        cukier - biała śmierć
        kiełbasa - azotyny, glutaminian sodu, sól = trucizna

        • 3 9

        • protesty marcowe - brak seksu...

          • 12 1

        • żryj trociny

          • 8 0

    • gejlux to ty masz ze 100 lat panie pisuarze :) (5)

      • 10 7

      • widział jak ten kartonowy model cumował

        • 10 2

      • pisuar zamiast lba nosza durnie co polecieli glosowac na PO

        To niemozliwoscia by zaglosowac na typa, ktory lze jak pies do kamer i kazdy choc cwierc inteligentny czlowiek zdawal sobie z tego sprawe

        -oskarza innych politykow o smierc 13 500 ludzi na drogach przez 2 lata ich rzadow

        -obiecuje ze bedzie CUD w Polsce i powstana za jego rzadow "tysiace km autostrad" i polacy przestana ginac w wypadkach drogowych

        -obiecuje ze wprowadzi podatek liniowy

        -obiecuje ze zmniejszy VAT i inne podatki do 15%

        -obiecuje LIBERALIZM, a wymysla blokade hazardu i chce kastrowac ludzi.

        -obiecuje okregi wyborcze jednomandatowe

        -obiecuje likwidacje senatu

        Ile ci placa durniu z wodoglowiem skoro dales sie zrobic w wala jak matol i jeszcze szczekasz dzis, po 2 latach dryfowania, after i cyrku prowadzonego przez oszuzta Tuska?

        Zastanawiam sie co bardziej nienawidze - sekte z watykanu czy durni co polecieli glosowac na PO i niszcza kraj, dzialaja przeciwko uczciwosci i mojemu zyciu!

        • 7 6

      • (2)

        używając zwrotu "pisuarze" to jakbyś lizał pupę Urbanowi, smacznego.

        • 3 2

        • lepiej urbanowi niz jankowskiemu

          • 1 5

        • pupę? moderatorzy są śmieszni, żeby nie powiedzieć żałośni. mdła, sztuczna, niczemu nie służąca poprawność. widzieli Wy kiedy Urbana? on ma "pupę"? po pracy też jesteście tacy "grzeczni"?

          • 2 0

    • Batorego F@llusie!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 0

  • "Niewyjaśniona zagadka zatonięcia Piłsudskiego" (2)

    Łukasz szukaŁ, nic nie znalazł.
    A "Znaczy kapitan" młodzież zna?

    • 12 3

    • (1)

      Ale tam są tylko spekulacje. Fakt, że uczestnika rejsu, tylko że nic ponadto.

      • 2 0

      • Przepiękna książka - zresztą pisał bardzo ciekawy i niezwykły człowiek...

        • 2 0

  • Piękny GDYŃSKI statek (10)

    szkoda, że tak musiał skończyć.

    Ja myślę, że zatopił go niemiecki U-BOOT, jestem tego niemal pewny.

    Prawdziwa kapitańska, honorowa postawa kap. Mamerta Stankiewicza! Aż łza się w oku kręci, ale tak kiedyś było. Gdynia była pięknym POLSKIM PORTEM...
    Myślę, że podświadome 'wonty' które czuje Gdańsk do Gdyni (niektórzy mieszkańcy, forumowicze), bierze się właśnie z tej pięknej historii i rozwoju gospodarczego. W końcu Gdynia była swoistą odpowiedzą na Gdańsk, oknem na wodę. (Bo w Gdańsku trzeba było płacić olbrzymie cła)

    Teraz już Gdańsk został przyjęty do Polski, ale nadal zachowuje się jak nadąsany starzec - odwrócony plecami do trójmiasta:
    1. brak połączeń autobusowych Gdynia Gdańsk (odległe dzielnice)
    2. lansowanie swojego niewydajnego, niebezpiecznego lądowiska dla samolotów - zamiast wesprzeć projekt lotniska w Gdyni Babich Dołach
    3. Morska rywalizacja na porty - która jest bez sensu.

    pozdrawiam myślących

    • 35 42

    • wąty

      • 4 0

    • Gdańsk-Gdynia i na odwrót (1)

      Czemu widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki we własnym oku? Jak możesz mówić swemu bratu: "Bracie, pozwól, że usunę drzazgę, która jest w twoim oku", podczas gdy sam belki w swoim oku nie widzisz? Obłudniku, usuń najpierw belkę ze swego oka, a wtedy przejrzysz, ażeby usunąć drzazgę z oka brata swego.
      Łk 6, 41-42

      • 11 5

      • eee

        wyjdź na spacer, jest ładna pogoda, może trochę ochłoniesz i nie będziesz miałwięcej idiotycznych pomysłów na posty

        • 7 2

    • ech ręce opadają

      Ja największe pretensje do Gdyni mam właśnie o to, że nie czerpie przykładu z okresu międzywojennego. Z symbolu rozwoju staje się symbolem ślepego samozadowolenia, braku jakichkolwiek ambicji i samokrytyki. Jeszcze kilka lat a portowa tradycja tego miasta będzie tylko wspomnieniem. Sam port o ile będzie jeszcze istniał to będzie miał takie znaczenie jak port w Elblągu czy Ustce.
      Nowoczesny symbol II RP staje się symbolem PRLu i nawet z wyglądu przypomina dużą po PGRowską wieś. Możecie dalej budować swoje samozadowolenie podpierając się nic nie znaczącymi rankingami albo zakasać rękawy i zrobić w końcu coś sensownego dla rozwoju tego miasta.

      Przykro mi to mówić ale Gdynia bez Gdańska była by dziś miastem na poziomie Tczewa-maks Elbląga, bez UG i PG bylibyście daleko w tyle bez dostępu do wysokowykwalifikowanych kadr.
      Morskiej Rywalizacji na porty praktycznie już nie ma -Gdynia ją przegrała, tylko o tym jeszcze nie wie.

      • 14 4

    • ja ja

      Pamiętam jak go torpedowaliśmy. Ja, piękne czasy.

      • 4 1

    • w odpowiedzi na Twoje "anse"

      nr 1 - o ile mi wiadomo takie połączenia możliwe są tylko wówczas, gdy dogadają się władzunie co najmniej tych dwóch miast (jeśli droga busu miałaby kurs przez S6), jeśli przez tzw. centrum to dołożyć musi się także Sopot

      nr 2 - proponuję jeszcze wyspę lotniskową w Sopocie ;)

      nr 3 - ok, tu mogę się zgodzić

      ogólnie - Gdynia powstała gdyż Gdańsk w onym okresie był WMG i jako taki był odrębnym "państwem" stąd też te "olbrzymie" cła dla Polski; owszem Gdynia jest prężna, dynamiczna, ale po co porównywać oba miasta? po co tworzyć sztuczne różnice? jesteśmy największymi miastami w regionie i chyba nie musimy zniżać się do poziomu neandertalczyka

      • 8 0

    • bombardier proszę Cie, przestań choć raz trollować. Odnoszę wrażenie ,że jesteś sfrustrowanym nastolatkiem. Przestań sączyć jad i zamij się swoim życiem.

      • 7 2

    • (1)

      oj bąbardier, ta twoja gdynia niedługo w większosci bedzie zasiedlona przez warszawakę, bo w sopocie skonczyło sie juz miejsce na napływowy szlam, a lansować sie gdzies trzeba

      • 7 2

      • Szlam to jestes ty. Kazdy czesiu

        ktorego spotykam do glupi i nie doksztalcony. Dlaczego tak jest?

        • 0 0

    • idiotyczne porównania

      Porównanie lotniska w gdańsku do babich dołów które powinny zostać zbudowane od zera nie na miejscu to nie jest lansowanie tylko czysta oszczędność chłopie zastanów się co piszesz babie doły trzeba zbudować od zera a gdańskie lotnisko jest gotowe. Prawdo podobnie jesteś z Gdyni myślisz o własnym tyłku bo masz poprostu dalej a chciał byś by wioska rybacka tak jak 1000 letni gdańsk była postrzegana w polsce i na świecie... nie osiągalne!!!

      • 4 1

  • Niemcy go zatopili zgarbili Polskę a teraz rządają zwrotu majątków (8)

    niedługo cały gdańsk będzie danzing jak polacy ni wypędzą tych
    mor...ów z naszego miasta.

    • 26 1

    • ale przecież gdańsk był zawsze niemiecki (5)

      Po wojnie stał się polskim miastem a ruscy na miejsce wypędzonych mieszkańców przywieźli wagonami wieś z wilna i lwowa.

      • 1 8

      • zawsze Niemiecki? (4)

        do szkoły wróć a nie powtarzasz pierdoły co ci wujek Helmut naopowiadał

        • 5 1

        • ok, jako wioska trafił w ręce pewnego zakonu (3)

          I wtedy go rozbudowano. Od ok 1350r jest niemiecki...

          • 1 4

          • tak "był krzyżacki" przez kilkadziesiąt lat (2)

            a potężnym miastem stał się dopiero po 1955 kiedy na dobre został wcielony do Polski i w 1957 roku dostał Wielki Przywilej od Kazimierza Jagiellończyka od tego czasu aż do zaborów był najbogatszym miastem świata.
            Zawsze kiedy byli tu niemcy to podupadał....

            • 3 0

            • (1)

              1455 nie 1955;/

              • 2 0

              • wiemy, wiemy ;)

                • 0 0

    • cały nie...

      Trochę ich zamarzło po drodze i na Gustloffie zostało. Paru zostało na miejscu ale tych łatwo rozpoznać po nalepkach z DA na samochodach.

      • 1 1

    • to ciebie powinni wypędzić, dziadu zabuski, bo mają większe prawo do gdańska niż ty

      • 2 2

  • Hahaha w ostatnim numerze Newsweeka ta zagadka jest wyjaśniona no ale to TROJMIASTO :D

    • 5 3

  • Może nasi sowieccy "bracia" postanowili, że wyzwolą Batorego i go zatopili. Tak samo jak wyzwolili nam Gdańsk niszcząc go doszczętnie.

    • 2 1

  • Czarno widzę. (3)

    Patrząc na historię Polski wstecz śmiało można stwierdzić że kraj nasz kiedyś bardziej się liczył na świecie a Polska rozwijała się w wielkim tempie.W tej chwili Polska kurczy się przemysłowo,społecznie ,kulturowo, społeczeństwo ucieka za granicę-ceny biją na łeb kraje zachodnie po wejściu euro będzie cieniutko ceny pójdą tak jak w innych krajach1/3 do góry , likwidacja zakładów pracy,za kilka lat zostaną tylko renciści i emeryci.A te będą głodowe

    • 15 4

    • po kiego grzyba tu jeszcze siedzisz i smarujesz takim smrodem, wsiadaj na prom do Szwecji lub Finlandii i nie wracaj juz nigdy

      marudo lub walcz jak mężczyzna o lepsze jutro

      • 2 6

    • przeprowadź się do miasta, to tylko 100 km. polepszy Ci się

      • 1 3

    • Kiedy nasz kraj bardziej się liczył? W XVI wieku owszem, w XX byliśmy traktowani jako państwo sezonowe. Zdzisiu, Twoja wiedza jest stereotypowa.

      • 0 3

  • Umiar, gdzie jest umiar

    Najsłynniejszy polski liniowiec pasażerski to "Batory", a nie Marszałek.
    Może inaczej było przed wojną ale wtedy trzeba było to zaznaczyć. Jeśli bez kwantyfikatorów to powtarzam, "Batory".

    • 2 1

  • miały piękną sylwetkę (1)

    pamietam kiedy przebudowywano następcę tss "stefan batory" dyskusje w kraju:-)
    było nie było miał to być nastepca naszego ambasadora na oceanach i sprawa była wagi państwowej:-)

    • 4 6

    • Stefan Batory

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane