• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikt nie panuje nad tramwajami. Czas na zmiany w ZKM-ie

Krzysztof Koprowski
10 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Burza, jaka wybuchła po zderzeniu tramwajów, w którym ucierpiało 20 osób, musi doprowadzić do zmian w gdańskim ZKM-ie. Burza, jaka wybuchła po zderzeniu tramwajów, w którym ucierpiało 20 osób, musi doprowadzić do zmian w gdańskim ZKM-ie.

Fatalnego stanu gdańskich tramwajów nie poprawiają nawet zakupy nowego taboru. W ZKM-ie narasta konflikt miedzy motorniczymi, a mechanikami. Tylko zmiany u największego gdańskiego przewoźnika poprawią bezpieczeństwo pasażerów.



Gdańskim tramwajom zdarza się jeździć z drzwiami leżącymi na podłodze... Gdańskim tramwajom zdarza się jeździć z drzwiami leżącymi na podłodze...
oraz gubić część składu. To wszystko efekt technicznych fuszerek. oraz gubić część składu. To wszystko efekt technicznych fuszerek.
Nie milkną echa wypadku sprzed 10 dni, w którym dwa tramwaje zderzyły się na skrzyżowaniu ulicy Wojska Polskiego i al. Grunwaldzkiej. Motorniczy - zwolniony dyscyplinarnie z pracy - twierdzi, że przyczyną wypadku były niesprawne hamulce tramwaju, a pojazd nie był sprawny technicznie.

- Kategorycznie odrzucamy tezę o niesprawnych hamulcach. Potwierdzają to zarówno badania biegłego sądowego, jak i wewnętrzna komisja - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, p.o. rzecznika prasowego ZKM.

O przyczynach zwolnienia motorniczego: - To nie była pierwsza kolizja do jakiej doszło z winy tego motorniczego, dlatego podjęliśmy taką decyzję - wyjaśnia Wojtkiewicz.

Pomimo takiego uzasadnienia, od momentu wypadku wciąż kontaktują się z nami motorniczowie, których opowieści zniechęcają do korzystania z gdańskich tramwajów. Skarżą się na niesprawne pojazdy i ukrywanie przez zarząd firmy ich fatalnego stanu technicznego.

Wagony uczestniczące w pechowym zdarzeniu (1323 oraz 1324) zostały zmodernizowane przez wrocławskie zakłady Protram w 2002 roku. Choć "pod maską" wymieniono im niemal wszystko, już w 2005 roku zgłaszano poważne uwagi dotyczące problemów z hamowaniem.

- Ten tramwaj był praktycznie pozbawiony hamulców szczękowych. Mechanicy z ZKM uważają jednak, że takim tramwajem da się jeździć i wmawiają młodym motorniczym, że to tylko brak komfortu jazdy. Zamiast naprawić w nim układ hamowania, w kabinie motorniczego zawiesili na kablu prowizoryczny guzik, który włącza hamulce szynowe - relacjonuje jeden z motorniczych.

- Tymczasem tylko hamulce szczękowe zadziałają w razie całkowitego zaniku napięcia w tramwaju. Jest to "hamulec ostatniej szansy". - dodaje inny motorniczy.

Kto ponosi odpowiedzialność za fatalny stan gdańskich tramwajów?

Jednak to dopiero wierzchołek góry lodowej zaniedbań, do jakich dochodzi w gdańskim ZKM-ie. Normą w tramwajach jest jazda z niesprawnymi drzwiami. Teoretycznie taki tramwaj nie powinien w ogóle ruszyć z przystanku. W praktyce we wszystkich niemal pojazdach zerwane są plomby na przełącznikach służących do zdjęcia tej blokady, a mechanicy sami wymuszają na motorniczych wyłączenie tego zabezpieczenia.

- Mechanicy ZKM uważają, że tramwaj z niesprawnymi drzwiami może bez problemu poruszać się po mieście. W końcu drzwi można wyłączyć z użytku oraz zabezpieczyć tablicą kierunkową lub kamieniem. Mają oni w końcu ważniejsze sprawy na głowie! - ironizuje jeden z motorniczych.

Z relacji motorniczych wyłania się obraz nieustannej walki, jaką toczą z mechanikami z ZKM. Określają ją jako ping-pong: - Zjadę awaryjnie wozem A i dostaję wóz B, którym dojadę tylko do najbliższej pętli, bo jest niesprawny. Wracam do zajezdni, gdzie dostaję z powrotem wóz A, który nadal ma te same usterki. Wtedy słyszę komentarze, że mi się jeździć nie chce. Koleżanka kiedyś się popłakała, kiedy przetokowy nazwał ją k...ą, bo przeszkadza mu w zjedzeniu śniadania"!

W zajezdniach ZKM mało kto przejmuje się protestami motorniczych, choć to oni - oraz nieświadomi niczego pasażerowie - ryzykują swoim zdrowiem i życiem, jeżdżąc po mieście niesprawnymi tramwajami. Zdarza się, w książce usterek wozu, strona za stroną zapisane są uwagami motorniczych o problemach z hamowaniem, a mimo to pojazdy wyjeżdżają na miasto niesprawne. I nie dotyczy to wyłącznie "stopiątek", na które ZKM już dawno położył krzyżyk, ale także tramwajów typu N8C tzw. "Dortmundów".

Problemom z hamowaniem nie oparły się nawet Bombardiery, będące chlubą gdańskich władz. Pojazd 1006 przez ok. trzy miesiące hamował jednym wózkiem przy pomocy hamulca postojowego, a nie elektrodynamicznym przez co zdarzały się szarpnięcia, a kierujący pojazd nie miał pewności czy uda mu się zatrzymać pojazd przed skrzyżowaniem.

W innym Bombardierze (numer 1007) pojawia się natomiast problem z hamulcami postojowymi. Mechanicy mają jedno rozwiązanie: resetowanie układu elektronicznego, który... pokazuje błąd.

Zdarza się także, że z braku kontroli nad stanem technicznym, dochodzi do bardzo niebezpiecznych zdarzeń. Z niskopodłogowego tramwaju Konstal 114Na (numer 1502) kilka miesięcy temu na trasie na Siedlce... odpadło koło! Do dzisiaj stoi on niesprawny w zajezdni we Wrzeszczu.

Dlaczego nikt nie reaguje na te nieprawidłowości? Zarząd Transportu Miejskiego, który zleca ZKM-owi wożenie gdańszczan, de facto nie ma środków do nadzorowania przewoźnika. Kontrolę mógłby zyskać przejmując nadzór ruchu, ale ten - decyzją władz miasta - wciąż jest w rękach ZKM. ZTM może wprawdzie zażądać wycofania jakiegoś pojazdu z trasy, ale dzieje się to dopiero, gdy na niesprawny tramwaj poskarży się pasażer.

Czas na zmiany w ZKM

Gdy bilety w Gdańsku sprawdzali pracownicy ZKM, wpływy z mandatów były minimalne. Sprzedaż biletów wzrosła w 2006 r. o 30 proc. jak tylko kontrole przejęła zewnętrzna firma. To dowód, że ZKM-owi nie zawsze się chce.

Dlaczego władze Gdańska pozwalają rządzić w ZKM-ie od lat tym samym ludziom? To rzekomo podziękowanie dla szefa ZKM Jerzego Zgliczyńskiego za zdobycie tanich i sprawnych "Dortmundów", o które walczyło wiele polskich miast. Ale co to za zasługa, skoro modernizacja tych tramwajów niemiłosiernie się wlecze, a mechanicy z ZKM w kilka miesięcy "postarzyli" ich stan techniczny o wiele lat?

Władze miasta oraz ZKM od kilku lat próbują wmówić mieszkańcom, że stan taboru wcale nie jest taki tragiczny, a większość opinii jest przesadzona. Widząc codziennie w drodze do pracy lub szkoły setki zaniedbań, szukając poręczy (bo akurat została urwana) lub stojąc daleko od drzwi, bo w każdej chwili mogą wylecieć, na pewno ich pogląd uległby zmianie.

Opinie (489) ponad 20 zablokowanych

  • Kontrola zewnętrzna to wielka fikcja (15)

    Od ponad tygodnia Pan Prezydent Bojanowski zapowiedział, że przeprowadzona zostanie kontrola i winę za stan techniczny zrzuca na wandali. Kontrola zewnętrzna ZKM z dnia na dzień jest odkładana a w firmie jest teraz wielkie pudrowanie wieloletnich zaniedbań.
    Widać, że komuś zależy na tym żeby ta zapowiadana kontrola przez Pana Bojanowskiego odkładana była w czasie gdyż:
    - być może media i społeczeństwo zapomną o kontroli
    - wyniki przeprowadzonej kontroli będą pozytywne i władze odpowiedzą że dziennikarze przesadzali i nie jest tak źle w ZKMie

    • 323 5

    • Jak to Grażyna wszystko rozgryzła :) Co za umysł :) (1)

      • 7 48

      • Widać że Grażyna analizowała

        Tylko ile jej to zajęło czasu - 3 lata? ;)

        • 1 51

    • to co opowiadają motorniczy to prawda!! a kontrola wewnętrzna czy zewnętrzna to tylko takie gadanie jak w polityce-nie winić motorniczych, że jeżdżą szrotami-a wystarczy trochę uwagi ze strony mechaników i kierownictwa-ale po co-czyjeś zdrowie życie to nie ich problem

      • 36 0

    • !

      dokładnie, a w ZKM trwa teraz wielka akcja pędzel+farba...myślą że czerwoną farbą zakryją lata zaniedbań!!

      • 33 0

    • Dokładnie... (6)

      "- Tymczasem tylko hamulce szczękowe zadziałają w razie całkowitego zaniku napięcia w tramwaju. Jest to "hamulec ostatniej szansy". - dodaje inny motorniczy." pod warunkiem,że są sprawne akumulatory...ale to szczegół..idiotę który wymyślił jedno wagonową "4" zapraszam do testów ;/

      • 24 4

      • (5)

        Niestety nie znasz się dokładnie. Hamulec szczękowy jest hamulcem biernym, czyli hamuje wtedy gdy nie jest zasilony - zasilenie cewki luzownika powoduje luzowanie tego hamulca.

        • 7 16

        • szczękowymi to sobie możesz hamowac... (4)

          ..tylko w wypadku gdy trajtek stoi na przystanku i o ile tak się znasz z reguły po jednym "kółku" są do dupy,a hamulcem ostatniej szansy jest hamulec szynowy uruchamiany z czuwaka w trybie awaryjnym,ewentualnie waląc hamulec do "deski"...i znam się ,ponieważ jeździłem 9 lat jeszcze za "kotusia"

          • 19 0

          • (3)

            Opisujesz patologię i uważasz że to norma.

            • 1 8

            • oczywiście,że.. (2)

              ..to norma..zapytaj się motorniczych ile wpisów dokonują w uwagach?..i co ? zero odzewu.Ja się zwolniłem z tej "firmy" między innymi dlatego,ponieważ w wiekutrzydziestu lat stałem się znerwicowany i osiwiałem zastanawiając się czy zatrzymam się na przystanku czy przed przejściem dla pieszych,przejazdem na czerwonym świetle.Dlaczego jest taka rotacja wśród motorniczych?.Z mojego kursu 20 osób został tylko jeden i pracuje w nadzorze.Spośród "starych" motorniczych z długoletnim stażem,znam tylko 2 ,którzy nie są z wioski, gdzie i tak nie znaleźli by pracy;/. Zakup Dortmundów uważam też za idiotyczny...nowy Konstal kosztuje ok 7 milionów tymczasem nieprzerobiony Dortmund ponad cztery...Niemcy pozbyli się szrotów ,moim zdaniem nienadających się nawet po przeróbkach do ruchu w Gdańsku(ale to jest moje osobiste zdanie)

              ps Pozdrowienia dla ekipy z Nowego Portu:)

              • 14 0

              • (1)

                Kolego z Nowego Portu. W Gdańsku stan tramwajów to patologia. A Ty opisujesz to jakby to była norma. Napisałem wcześniej jak powinno być. I jeśli się uda to kiedyś tak będzie.
                Małe sprostowanie - konstal nie produkuje już tramwajów dla polski, tak samo jak firma która go przejęła ładnych 10 lat temu - Asthom. Helmut kosztuje 40 tys Ojro, a przeróbka około 900000 zł. Trochę brakuje do Twoich 4 milionów.
                Mogłeś jeździć i 50 lat ale i tak nie zrozumieć jak to działa.
                Przykre że tak atakujesz rzeczową wypowiedź, mając tak małą wiedzę.

                • 1 5

              • Oczywiście,że ...

                ..chodziło mi nie o konstale(ostatni wyszedł w 1996) tylko o zamówione PESY i tyle one kosztują,czyli 7 milionów(niestety nie mam możliwości edytowania postów).Napisałeś,że to patologia...jeszcze raz powtarzam,że tak, to patologia która w Gdańskim ZKM stała się normą,ponieważ de facto sami siebie kontrolują..no cóż,jak tego nie możesz zrozumieć to nic na to nie poradzę;/

                • 4 0

    • (2)

      komunikacja miejska jest tragiczna, dlatego jeżdżę samochodem. Wolę stać w korku w moim przytulnym autku niż ściskać się w tramwaju, który i tak nie wiadomo czy dojedzie do celu.

      • 12 6

      • na dodatek ktoś stoi nad tobą i wpiepsza kiełbasę

        • 11 0

      • racja

        też wolę postać w korkach 10 minut, niż jeździć tym chłamem :/

        • 3 0

    • Biedronka

      Tylko BIEDRONKA jest NIEZAWODNA

      • 2 1

  • Czy wiecie że 2 osoby z zarządu ZKM jest już w wieku emerytalnym? (15)

    Według danych z oficjalnej strony Gdańska Pan Jerzy Z. prezes ZKM ma 67 lat a Pani Wiceprezes Danuta G. 62 lata.

    Czyżby był jakiś układ z miastem, żeby do tegorocznych wyborów samorządowych lub do zakończenia EURO 2012 pozostali na stanowiskach tylko po to żeby pokazać społeczeństwu, że władze miasta panują nad wszystkim?

    • 261 10

    • Oni są tak świetni, że będą kierować zakładem do końca świata i jeden dzień dłużej :))

      • 37 2

    • pozbyc sie dziadow! lub przegracie wybory! (6)

      ludzie co oni tam jeszcze robia!
      przeciez to miniona epoka!niereformowalni starcy!
      betonowy uklad!

      • 48 3

      • (5)

        Powinni rozwiązać cały ten burdel ZTM i ZKM i zawiązać jedną spółkę, która by zarządzała i przystankami i taborem i całą resztą. Gdańsk jest chyba ewenementem na skalę polski (jak nie Europy) w opłacaniu dwóch spółek (prawie)za to samo.

        • 34 2

        • Durny anonimie (2)

          Puknij się w przerdzewiały czajnik, może przestaniesz pierdoły wypisywać!

          • 5 25

          • odezwal sie starzec, za komuny na stolakach siedzial teraz dalej dzieki znajomosciom

            Jakie sa twoje kompetencje? Zrobiles juz licencjat w ateneum?

            • 12 5

          • u góry tylko dwa głosy niezgadzające się z opinia

            chyba to właśnie prezes wraz z zastępcą

            • 10 2

        • (1)

          W skali Polski Gdańsk jest absolutnie przeciętny. Jeden zleca, inni jeżdżą (zauważ głąbie, że robi to też PKS i Warbus - też ich scalisz?).

          • 0 1

          • Do AX - a jaki udział w przewoznach ma w ZTMie Warbus i PKS?

            Jeżeli jesteś taki mądry to pewnie wiesz że to tylko kilka % w skali całego Gdańska czyli kropla w morzu.

            A co do wieku emerytalnego to chyba czas iśc bawić wnuki drogi zarządzie ZKM

            • 1 0

    • To się w głowie nie mieści! (1)

      Co tacy "nowocześni menadżerowie" robią w miejskiej spółce?

      • 38 1

      • Trzepią kasiorę

        dziadki leśne.
        Rozgonić to dziadostwo na cztery wiatry.

        • 26 1

    • Wg nowych przepisów osoba będąca w wieku emerytalnym...

      nie musi obowiazkowy przejść na owa. Co więcej może równocześnie z pensją pobierać rzeczoną emeryturę. Wiem bo tak samo jest u mnie w pracy. Jedna Pani ma już 60 a zapowiada, że conajmniej jeszcze z 10 lat popracuje. No żyć nie umierac takim wygodnickim. A młodzi nie mogę znaleźc pracy i to jakiejkolwiek a o naprawdę dobrych stanowiskach mogą zapomnieć.

      • 37 3

    • Dlatego, że to zapewne same kolesiostwo. jeden drugiego chroni i kładzie na wszystkim łapę. Frajer chroni frajera i dlatego ten system wciąż trwa. A będą jeszcze długo i na 100% dożywotnio, bo mają znajomości. Niewątpliwe, że piją ze swoimi mocodawcami co weekend skrzynki Johny Walkera, ściągają najdorodniejsze dziewice i nie-dziewice z okolicy i trwonią czas na gry w karty przy Don Perignon rocznik 1972.

      • 15 0

    • Polecam filmik (1)

      Wypowiedź merytoryczna prezesa ZKM podczas przekazywania nowych Solarisów

      http://www.youtube.com/watch?v=6dgS5023x6A

      • 7 0

      • dobra beka,
        haha,
        najnowoczesniejsze w polsce europie i wogle,
        aaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahaha

        • 2 0

    • WON Z KOMUNA!!!

      • 4 2

  • Władze miasta nie panują nad sytuacją, i to jest porażka (9)

    Strach, co będzie na Euro 2012.

    • 228 7

    • wielki strach co ma duże oczy :) :) :)

      • 6 0

    • faktycznie - jest to porażka

      • 7 1

    • strach już teraz jest.

      strach już teraz jest. dlatego unikam tramwajow

      • 7 1

    • (1)

      Budyń musi odejść, to wirus Gdańska. To on jest najprawdziwszym zanieczyszczeniem tego miasta. Gdyby nie on, ludziom żyłoby się lepiej a okupacja, kolesiowski reżim dyktatora, którą zaprowadził nie utrudniałaby życie tylu ludziom (niespełna pół miliona).

      • 16 4

      • jest jeszcze rada miasta, która podejmuje te decyzje, ale wiedza takich ludzi jak ty stoi na niskim poziomie, ważne aby zwalić wszystko na jedna osobę ludzie lubią znajdywać kozłów ofiarnych

        • 1 0

    • na euro będzie budyń

      • 6 3

    • Ja wiem (1)

      to sam Adamowicz specjalnie psuje tramwaje, ale przyjdzie kurski i własnoręcznie je naprawi

      • 7 6

      • Klara - jeteś prosta jak włos mongoła

        • 6 1

    • Jestem zaskoczony

      Jestem zaskoczony że w Gdańsku są w takim fatalnym stanie tramwaje

      • 3 0

  • W Gdyni takie rzeczy nie mają miejsca, gdyż jest Nadzór Ruchu przy ZKM Gdynia (12)

    Ewidentnie widać, że w Gdańsku nie radzą sobie z miejską spółką komunikacyjną.

    W wielu miastach m.in. w Gdyni istnieje zewnętrzny organ kontrolujący przewoźników – Nadzór Ruchu ale w Gdańsku wiedzą lepiej i chyba według włodarzy przewoźnik sam się ma kontrolować?
    Dlaczego do tej pory ZTM nie posiada Nadzoru Ruchu?

    Chytry dwa razy traci!

    • 184 17

    • w Gdyni tylko kierowcy zostawiają pasażerów i w długą na Obwodnicę :) (1)

      • 9 16

      • widzisz roznice miedzy bledem kierowcy autobusu, a "kierowcy" firmy wielkosci ZKM?

        zreszta po ch.. sie odzywam, ludzie Twojego pokroju sa niereformowalni - CHLEBA I IGRZYSK!

        • 10 4

    • Bo to jest Gdansk.Tu sie zyje! (1)

      Tu sie zadluza miasto na 59,99% budzetu, tu sie ma ekstremalna komunikacje miejska, brak rozwinietej sieci tramwajowej, za to bylejakosc, prowizorszczyzna, i jakos to bedzie a potem sie zobaczy.Aby do nastepnej kadencji.
      Ten artykul potwierdza to ze miastem powinni rzadzic ludzie z zapleczem menedzerskim a nie marni POlitykierzy.Sytuacja w ZKM to tez wierzcholek gory lodowej tego co sie dzieje w miescie.I jednoczesnie bardzo widoczny wierzcholek.

      • 21 7

      • za to buduje się hale bez możliwości zbudowania dróg

        stadion bez komunikacji SKM
        i ECS bez pomyślunku

        • 16 0

    • wiesz

      przede wszystkim patologia jest to ze dwie firmy sie tym zajmuja zkm i ztm 2 zarzady itp stolki obsadzone kumplami Adamowicza i dla tego tez nic sie nie zmieni zanim odbedzie sie kontrola wszystko zostanie zatuszowane tak naprawde prokuratura powinna tam wkroczyc w koncu narazenie na utrate zdrowia lub zycia to przestepstwo

      • 13 2

    • Bo to Budyń, totalitarny dyktator kolesi rządzi Gdańskiem i trzęsie nim, niczym swoją feudalną posiadłością. Jeśli wygra kolejną kadencję w tym roku, niewątpliwie wprowadzi prawo pierwszej nocy (dla niewtajemniczonych wspomnę, że chodzi o dawny, średniowieczny obyczaj spania władcy feudalnego bądź monarchy z kobietą w przeciągu jednej nocy, która wcześniej zawarła związek małżeński, przy czym jej faktyczny nowopoślubiony małżonek nie miał nic do powiedzenia), by podkreślić swoją władzę nad życiem i teraźniejszością swoich ciemiężonych obywateli miasta.

      • 4 2

    • moze dlatego ze w gdyni nie ma tramwaji??!!

      • 3 5

    • W Gdyni ...

      W Gdyni takie rzeczy nie mają miejsca bo Gdynia załatwiła to prostym rozwiązaniem. Po poprostu nie macie tramwaji.

      A co do pytanie czemu nie posiada nadzoru to odpowiadam ze posiada nadzór ruchu.

      • 3 5

    • W Gdyni ah w Gdyni

      W Gdyni takie rzeczy nie mają miejsca bo Gdynia załatwiła to prostym rozwiązaniem. Po poprostu nie macie tramwaji.

      A co do pytanie czemu nie posiada nadzoru to odpowiadam ze posiada nadzór ruchu.

      Głupi jest dwa razy do tyłu ...

      • 4 3

    • w Gdyni nie ma tramwajow a trajtki to maja gumowe kola wiec w miare bezpievznie

      • 1 1

    • bo w Gdyni chce sie mieszkac ;>

      • 0 3

    • no i dlatego busy i trajtki sie jarają

      • 2 0

  • Widać, że Gdańsk jest bogatym miastem na skale światową (12)

    Obecnie kasowane są tramwaje 105tki które są w połowie ich eksploatacji – w wielu miastach będą one jeździły jeszcze przez wiele dobrych lat. Wynika z tego że być może po 20-25 latach eksploatacji nowe PESY będą również kasowane.

    W Warszawie jeżdżą tramwaje 13N z lat 60 tych XX wieku i są w lepszym stanie technicznym niż tramwaje z lat 80tych w Gdańsku.

    Nawet w bogatych krajach jak Niemcy, Francja, Szwajcaria czy Austria jeżdżą tramwaje z lat 70 tych z XX wieku i jakoś nikt tam nie złomuje w połowie eksploatacji pojazdów.

    Zakupiony nowy tabor w Gdańsku jest w zastraszającym tempie jest zapuszczony zarówno autobusowy jak i tramwajowy – czy tak samo będzie z nowym tramwajami?

    Ale co tam – władze miasta za kilka lat znowu dadzą Zimowi pieniądze na nowy tabor i znowu będzie podwyżka cen biletów.

    • 221 7

    • A władze miasta jeżdżą tramwajami ? (6)

      do takiego stanu sami doprowadzamy

      • 4 31

      • (2)

        W innych miastach oczywiście pasażerowie są kulturalny i uprzejmi. W Poznaniu to nawet podają sobie ręke i pytają nawzajem o samopoczucie. Wszystkie zło i wandalizm skupiły się na gdańskim ZKM! Z całego globu zjezdzaja do nas ludzie tylko po to by zniszczyc tramwaje! No pewnie! Acha, w Ameryce murzynow biją.

        • 51 0

        • Liwko liwko skocz po piwko

          o żesz ty ch....:-)

          • 5 6

        • ich bija a potem oni przyjezdzaja i wyladowywuja napietnowanie na naszym "kochanym" ZKM a raczej na ich pojazdach:P achhhhhhhh ci zli czlowieki:P

          • 9 0

      • Kto ponosi odpowiedzialność za fatalny stan gdańskich tramwajów? (1)

        Kto ustawił te ankiete...
        brakuje odpowiedzi:
        ..-pasażerowie

        • 6 16

        • w szczególności za brak hamulców,za wodę w szybach ,za brak uszczelek w drzwiach ,za odpadające koła ,drzwi ,rdze ,urywane sprzęgi,za szarpnięcia podczas hamowania

          • 21 0

      • A władze miasta jeżdżą tramwajami?

        Za bardzo cenią swoje życie, żeby jeździć! Ja jeżdżę do i z pracy codziennie; dzień bez "przygody", to dzień stracony. Ktoś mądry powinien zrobić tam rozpierduchę. W innych komentarzach zawarto prawie wszystko, co mam do powiedzenia. Dodam tylko, że np. w Oslo tramwaje jeżdżą niemal bezgłośnie.
        W cywilizowanych państwach, miastach widać można dbać o tabor. I nie tylko.

        • 6 0

    • Dziwisz sie skoro pan Zdziszek i Stasie zamiast naprawic cos "popukaja mlotkiem przyczepia tak aby nie odpadlo" i jest zrobione.. Sorry ale nasluchalem sie jaka prowizorke sie tam odstawia..

      • 13 0

    • (1)

      Bogatym niekonieczne, ale folwarkiem jednego człowieka. Autorytaryzm zszedł w tym kraju do miast i gmin - autorytaryzm a kto wie czy niebawem nie będzie to totalitaryzm Budynia.

      • 6 2

      • No tak - to Adamowicz z szaleńczym śmiechem biega po nocach i hamulce psuje tramwajom...

        • 1 4

    • Monachium

      Zgadza się, byłem i widziałem. W bogatym mieście jeżdżą tramwaje z lat 60-70 - o wiele starsze niż w Gdańsku. Ale o nie jak i o inne się po prostu na bieżąco dba!!!!!!!!

      • 3 0

    • Kultura

      Panie Karolu, a kto zapuścił ten nowy tabor? Pasażerowie!!! Jedzą, pija , niszczą, jeszcze długo przyjdzie nam uczyć się kultury! Wsiadasz do tramwaju z innymi i słyszysz tylko psst...pssst...pssst....co to? PIWKO!!!!!!KULTURA......

      • 1 0

  • EURO 2012 - wstyd dla Gdańska (5)

    Przecież jak tak dalej będzie to po 2 latach nowe PESY będą się rozsypywały i będzie wielki wstyd dla nas.

    Jak juz wyglądają nowe Solarisy po kilku latach eksploatacji :(

    Władze sobie chyba nie zdają sprawy :/

    • 145 3

    • co się martwisz - za kilka lat kupi się nowe z miejskiej kasy autobusy i będzie git gitara - ceny biletów pójdą w górę - taka jest polityka miasta

      • 11 3

    • :D (1)

      pamietam jak raz skusilem sie na jazde utobusem bo mi tramwaj uciekl wsiadam syf az strach patrze w okno a tam miedzy szybami woda do polowy wysokosci od kiedy to po gda smigaja autobusy akwaria ? :P

      • 11 1

      • Akwarium w oknie - to nie fikcja!

        Też miałem przyjemność doświadczyć takiego zjawiska - woda w oknie! - Dzięki nieszczelnej konstrukcji okien, składających się z podwójnych szyb. Ładnie woda przelewa się na tył, jak autobus rusza, a jak hamuje - woda leci do przodu. A jak stoi na przystanku, wówczas powierzchnia wody w szybach jest równoległe względem podłoża.
        - Ot pozornie proste, w zasadzie oczywiste wnioski, rezultaty bezmyślnego patrzenia się w nieszczelne okno podczas nużącej podróży...

        • 4 0

    • z pewnością będą wglądać tak samo jak NGd99.

      • 1 0

    • gdansk morze możliwosci

      • 0 0

  • jakie władze miasta takie miejskie spółki (2)

    ehh szkoda Gdańska

    • 120 7

    • słusznie, jaka władza tacy jej powinowaci

      • 4 0

    • władze

      mówimy o'władzach a moze pomówmy o pasażerach co nie bardzo szanują to co nie nalezy do nich

      • 0 0

  • ciągle to samo (5)

    Ładna wizytówka Gdańskiego taboru na Euro 2012 się zapowiada. Ps zróbcie coś żeby turyści nie myśleli że przyjechali do zacofanego o kilkanaście lat wstecz kraju... Bo tu się nic nie zmienia, chyba że na gorsze.

    • 100 10

    • W Gdańsku tramwaje nie tylko nie stoją w korkach (1)

      one w ogóle nie stają nawet jak muszą!!! :D

      • 13 0

      • już nie pitol na te korki

        bo np. we Wrocławiu stoisz na każdym skrzyżowaniu razem z furami, bo tramwaj ciśnie przez drogi. U nas takie rozwiązanie też się stosuje, ale w przeważającej większości trajtki cisną po pasach zieloni.

        • 0 0

    • Miasto jest zacofane o kilkadziesiat lat nie kilkanascie (1)

      i cofnie sie jeszcze o kilkadziesiat lat jak Budyn dluzej posiedzi na tronie. (nie jestem z PiS tak nawiasem mowiac)

      • 9 3

      • a ja jestem z PIS i też chciałbym żeby tramwaje miały hamulce jak trzeba

        ...
        taki jestem - a co ?

        • 5 2

    • zaraz się Szujszo odezwie i będzie bronił i tłumaczył budynia

      i zwalał wszystko na mieszkańców,
      że to oni sa winni,
      że Renoma ich bije i wyłudza pieniądze
      oraz w magiczny sposób wygrywa ustawione przetargi
      a to, że to mieszkańcy psują hamulce w tramwaju.

      Weź się Pujszo walnił w łeb,
      z wyprzedzeniem ostrzegam.

      • 1 0

  • (4)

    Tak, tak. Spodziewamy się niezapowiedzianej kontroli we wtorek o 13:45.

    • 173 5

    • (3)

      czy będzie po kontroli sponsorowana kolacja dla dziennikarzy ?

      • 24 3

      • (2)

        Oczywiście, sponsorem kolacji jest ZKM.

        • 17 0

        • (1)

          I jednocześnie sponsorem kontroli :)

          • 13 0

          • Travis Outlaw?

            • 1 0

  • Przed wyborami samorządowymi nie będzie zmian w ZKMie

    Zapomnijcie o tym - nie będzie wielkich zmian w ZKMie - pewnie polecą "pionki" i zarząd firmy ogłosi że teraz to będzie cudownie

    • 115 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane