• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • Dobra wiadomość (31)

    Dla mnie - osoby, która we Wrzeszczu pracuje, a na Morenie mieszka - rewelacyjna wiadomość. Korki w tym rejonie są makabryczne.

    • 194 75

    • Tylko że N.Politechniczna nic tu nie zmieni, jedynie rozetnie dzielnicę (3)

      W pewnym dużym mieście władze też miały pomysł na rozcięcie dzielnicy, mieszkańcy się nie zgodzili - i dobrze im to wyszło. Ruch skierował się na inną arterię a dzielnica pozostała normalna - po rozcięciu dwupasmówką jest to niemożliwe. Gdańsk póki co wali po mieście autostradami, ciasne myślenie nie pozwala na więcej

      • 66 50

      • (1)

        Dlatego nie może być dwupasmówki, a sama linia tramwajowa. W rejonie wlotu do Grunwaldzkiej powinna biec po podwórkach żeby zachowac kamienice.

        • 43 12

        • popieram

          skońc
          zmy z myśleniem, że tramwaj to tylko dodatek do drogi! Nowa droga nie zmniejszy ilości samochodów w Gdańsku.

          • 23 5

      • tylko jaką dzielnicę - Wrzeszcz?

        bo "Moreny" na pewno nie, w tym miejscu i tak nic nie ma, tylko jest rezerwa gruntu, która już rozcina dzielnicę, a właściwie to rozcina 2 osobne dzielnice - Piecki-Migowo od Suchanina.

        • 6 3

    • taa (11)

      o ile przesiądziesz się na tramwaj - bo jak dotąd planowana jest jedynie realizacja linii tramwajowej na pewnym odcinku, co sprawi, że nie będzie w najbliższym czasie jezdni odciążającej okoliczne dojazdy WrzeszczMorena...

      • 27 4

      • Zobić ścieżkę rowerową. Pogoda w sam raz dziś na rowerek. (3)

        • 26 14

        • no, a ściganka na rowerze z tramwajem też dostarczy sporo emocji (2)

          • 18 0

          • (1)

            ale tramwajem na jednym kole nie pojedziesz heh

            • 13 3

            • Właśnie wróciłem z rowerku. Sople w nosie i dwie gleby. Tak da się żyć.

              • 4 3

      • ta jezdnia łącząca Wrzeszcz z Moreną już jest (6)

        Nazywa się Jaśkowa Dolina. Pomykam nią codziennie rano rowerem obserwując samochody czekające w kolejce na zmianę świateł (wiem, że są tacy, którzy powiedzą, że stoją w korku). Budowa jezdni nie zlikwiduje korków, tylko zwiększy skłonność do korzystania z samochodów. Dlatego proponuję rozważenie budowy linii tramwajowej z jezdnią zwykłej ulicy a nie imitacji autostrady miejskiej.

        • 47 10

        • i będziesz stał tramwajem w korku wraz z autami (4)

          myślisz czasem?

          • 9 23

          • (3)

            a teraz niespodzianka dla Ciebie: tramwaje nie stoja w korku

            • 19 6

            • Ale mają tak gęsto przystanki ze jadac w korku z Chelmu do Wrzeszcza autem (1)

              wychodzi na to samo Max 40 minut czasami autem krócej . Przy czym nie muszę butowac na przystanek 15 minut, mam muzyczkę, palę faję, piję kawę. Mam automat więc nie muszę wahlowac i dusić sprzęgła. Coś za coś.

              • 4 5

              • A po robocie autkiem na "siłkę" pochodzić z pół godzinki na bieżni

                • 2 1

            • jak torowisko jest w jezdni na równi z pasem dla aut, to stoją

              • 2 2

        • ...

          A na swiatlach stajesz? Bo na lostowickiej rowerzysci lamia wszystkie przepisy

          • 0 0

    • Dla mnie z Ujeściska też. Jeszcze tylko krótki odcinek tramwajowy na Warszawskiej i w 15 min można być we Wrzeszczu.

      • 16 0

    • Szczęściem, ze na Świętokrzyskiej nie ma korków :>

      • 18 0

    • Stadko owiec mieszkających na GD Południe wydało na stadion 700 mln+odsetki na 20 lat, (5)

      Więc brakuje na Nową Świętokrzyską. Zabrakło myślenia to niech boli d..a i kieszeń.
      Nowa Politechniczna 220mln, Nowa Świętokrzyska 200 mln i byłoby cacy. No ale owieczki Budyniowe zechciały stadion i Ełro 2012 no niech co dzień stojąc i psiocząc napawają się świadomością jego posiadania.
      Co wieczór zanim pójdą spać niech pobłogosławią Wybrańca i rano niech podziękują mu uwielbieniem jego geniuszu za ten stadion i rdzawe Złomowe centrum rewolucyjnych imprez, gdzie już wkrótce otworzą rewolucyjną aptekę z tabletkami "dzień po", które na wszelki wypadek będę jadła co dzień na śniadanie.

      • 13 17

      • ??? (4)

        Odwal sie od stadionu ,to jest wizytowka Gdanska i Polski.

        • 21 16

        • zgadzamy się z tobą

          w całej rozciągłości

          • 1 1

        • Dwanaście owiec się ujawniło. 22:20. Zobaczymy ile jeszcze się ujawni.

          W obwodowych komisjach wyborczych takich owiec naliczono w okolicy Świętokrzyskiej kilka tysięcy. Dziś się nie przyznają do owczej mentalności??

          • 0 1

        • Oprócz łosi mamy w Gdańsku daniele..... (1)

          POzdro, rogacze.

          • 0 2

          • Już wolę być rogaczem niż wydmuszką

            • 0 0

    • korki?

      • 2 0

    • korki? (4)

      korki to są na południu Gdańska - który Rząd ma w d*pie i co chwile przekłada wszelkie zaplanowane inwestycje. Na południu, gdzie mieszkają młodzi ludzie.
      Zapewne Adamowicz na południu nie ma żadnego ze swoich mieszkań, a więc rozbudowy nie będzie.
      Smiech na sali...

      • 15 6

      • na południu (2)

        gdzie były pozornie tańsze mieszkania. TAŃSZE bo z GORSZĄ infrastrukturą i dalej od miasta. Zawsze jest coś za coś i nie rozumiem dlaczego teraz mamy inwestować miliardy w rozbudowę infrastruktury czyli de facto dopłacać do waszej różnicy w ratach kredytów. Z reszta i tak w dużej mierze dopłacacie różnicę marnując czas w korkach i płacąc za dojazdy. Sami sobie zgotowaliście ten los. A w mieście pełno pustych mieszkań na sprzedaż z pełną infrastrukturą, sklepami, przychodniami, przedszkolami,szkołami, kinem, teatrem, basenem, tramwajem, SKM...

        • 11 12

        • Dokładnie! Obłuda "południowców" nie zna granic (1)

          - Kupili mieszkania za grosze
          - teraz żądają szerokich dróg i tramwajów

          Zrozumcie, że wazniejsze od waszych potrzeb są potrzeby ludzi z Dolnego Tarasu, gdzie czeka się już 40 lat. A u was ile? 5? 10? ...

          • 1 2

          • opanuj sie!

            Moj kredyt to ok 500tys zl za 48m2!ato dlategozeurzedasy budyniowe niepozwolily mi na wykup zakladowej kawalerki ojca a zamienili jana komunalna w papierach! I tak oto by nie zostac pod mostem kupilam mieszkanie tam gdzie mnie bylo stac. Na zaspe jade ok 45 minut 3 autobusami. I nienarzekam jak wy z centrum.

            • 0 0

      • Chytry dwa razy traci

        Myslales ze kupisz tanioche za 3 tys/metr na Oruni czy Kowalach-a Budyn ci autostrade i metro wybuduje? Lokalizacja to najwazniejszy czynnik przy wyborze kwadratu.Tyle w temacie.

        • 12 8

    • Bez wiaduktów lub tuneli korki w Gdańsku będą zawsze. Wszystko przez kolizyjne skrzyżowania.

      • 8 6

  • Wszystkie drogi prowadzą do Wrzeszcza. (12)

    To prawdziwe centrum Trójmiasta.

    • 249 54

    • a niektóre (2)

      prowadza do Nashwille a jeszcze inne do Rzymu :)

      • 16 5

      • oczywiście Rome, GA!

        • 9 3

      • Coś Ty, wszystkie drogi, również te z Rzymu...

        ...prowadzą do Wrzeszcza

        • 10 3

    • tak. tutaj mieszkają ludzie, słojom niech buduje infrastrukturę (5)

      marszałek woj. warmińsko mazurskiego i kujawsko pomorskiego. tam płacą podatki

      • 19 18

      • do kret*na (3)

        Kto tam niby płaci podatki? To, że są kolejki w z****nych urzędach nieudaczników i ludzie po przeprowadzce nie mają czasu na natychmiastową zmianę chociażby blach na aucie nie znaczy, że płacą podatki w innym województwie.



        Pomijając to, że nie ma rdzennych Gdańszczan bo wszyscy kiedyś tu przyjechali po Niemcach to przez takich ludzi jak wy, którzy głosują na PO/PiS ludzie muszą się wynosić.

        • 7 8

        • (2)

          Do autora, nic nie wiesz o tym mieście. Zapewniam Cię, że trochę tych rdzennych gdańszczan jest. Przyjdź 1 września o godzinie 10.00 pod Victoriaschule, spotkasz ich.

          • 4 4

          • Przestańcie z tym bo się aż rzygać chce

            Polska dla Polaków, Gdańsk dla gdańszczan... Aż dziw, że mi się udało kupić mieszkanie w innej dzielnicy niż moi rodzice. Mój syn będzie chyba musiał nabyć na tej samej ulicy bo go inaczej od "słoików" wyzwą. Kłócicie się jak przedszkolaki o to, w której piaskownicy jest lepszy piasek.

            • 9 1

          • Gdańszczanin, jak to dumnie brzmi! Popatrz co zrobiłeś z tym miastem!

            • 0 1

      • Aga, uświadom sobie, że jesteś potomkiniom, a może i nawet tym natywnym sloikiem, który w najlepszym wypadku przywieziony tu został w bydlęcym wagonie w roku 1945.

        • 0 0

    • mówią że Gdańsk się nie rozwija

      • 5 2

    • (1)

      Centrum trójmiasta ? Tam gdzie nie licząc żuli życie zamiera o 19stej ? Aż się obsmarkałem ze śmiechu :)

      • 8 9

      • to się podetrzyj

        • 3 1

  • Obie inwestycje są niezbędne (26)

    Korki w godzinach szczytu są i tu i tu. Władze miasta na siłę nie zmusza mieszkańców do poruszania się komunikacją. No, ale obskurne ECS było nam niezbędne do życia.

    • 193 48

    • Do pracy mogę jechać... (10)

      ...12-15 min zależy jak trafie na światła, albo 45-55 min zależnie jak podpasuje mi przesiadka (czy na nią zdążę czy nie). Nikt mnie nie przekona że w moim odosobnionym przypadku komunikacja miejska jest lepszym rozwiązaniem. Oczywiście ląduje w worku ze wszystkimi ''złymi'' kierowcami którzy tworzą korki opierają się żeby przesiąść się na rower i (o zgrozo) swoją jazdą innymi środkami lokomocji niż publiczne przyczyniają się do wzrostu cen biletów bo ztm mógłby zarobić więcej za mój bilet miesięczny.
      Niech każdy jeździ tym czym mu wygodnie i tym na co go stać, bo na tym polega wolny kraj, że to człowiek wybiera czy chce stać w korkach czy w tramwaju.

      • 36 11

      • (1)

        Dlatego masz wolny wybór stania w korku i nie wymagaj rozbudowy dróg czy bezpłatnego parkowania.

        • 29 7

        • nie wymagam...

          ... ale z takim podejściem cały czas byśmy mieli trakty konne z kostką brukową.

          • 11 3

      • cebulaku nie jesteś z miasta więc nie zrozumiesz tego, że warto korzystać (4)

        z nowoczesnej komunikacji miejskiej, zdrowo też czasami przejechać się rowerem. gnij w tej swojej służbowej skodzinie i tyraj na te 3 pokojowe 40 metrów na kowalach

        • 18 35

        • ciekawe... (1)

          ... ale nie znam żadnego 3 pokojowego mieszkania wielkości 40m2 ale skoro takie znasz cóż.
          Nowoczesna komunikacja miejsca... no z tym bym polemizował patrząc na skład SKM'ki i o kilkudziesięcioletnich tramwajach będących połową taboru (kon. i dort.).
          Trzeba iść w lepsze ale dopóki nie będzie połączeń kolejowych z większą ilością nowych dzielnic to jazda autobusem będzie zawsze dłuższa niż samochodem.

          Poza tym po co tyle wrogości ? Boli że nie dali służbowego samochodu i paliwa?

          • 14 6

          • Nowy tabor to nie nowoczesna komunikacja

            Nowoczesność to łatwość i wygoda z korzystania z komunikacji miejskiej typu jeden prosty w użyciu bilet czy możliwość dojechania z każdego miejsca w dowolne inne w mieście bez nadmiernej ilości przesiadek i chodzenia z przystanku na przystanek.

            • 2 1

        • Uważam, że warto korzystać z nowoczesnej komunikacji miejskiej

          Jak jestem w Londynie, Sztokholmie albo Berlinie, to zawsze korzystam

          • 16 3

        • Pomyśl zanim coś napiszesz

          Człowieku nie każdy pracuje w takim miejscu gdzie łatwo dotrzeć dzięki ZKM.

          Sam pracuje na Trzy Lipy, gdzie jest sporo firm, a dotarcie tutaj za pomocą ZKM graniczy z cudem. Nie licząc, że interesujący mnie autobus jest co 1h. Ew mogę iść na piechotę 400m na kolejny przystanek, gdzie mam autobusy co 15min.

          Cała podróż i tak autobusami mnie wychodzi 25min poza szytem i 45-60 w szczycie korzystając z 3 autobusów (2 przesiadki). Autem jadę 10min poza szczytem i 20 w szczycie.

          Ale nie ukrywam, że Nowa Politechniczna jest akurat ciekawą alternatywą dla auta.

          • 10 6

      • ghost, nie udawaj zrównoważonego (2)

        spróbuj zrozumieć, że miasto powinno zachęcać do korzystania z transportu publicznego, pieszego i rowerowego i rozwijać jego sieć i podnosić jakość. Twój specyficzny przypadek nie musi kogokolwiek obchodzić. Jego opis może być zasadnie oceniony jako forma dyskredytowania sensownych działań miasta na rzecz promocji korzystania z "sustensywnych" ("zrównoważonych") opcji transportowych po mieście. Twoje podatki niestety nie pokrywają kosztów rozbudowy i utrzymania sieci drogowej, którą byś uznał za wygodną. Jak miastu i osobom inaczej myślącym niż ty się powiedzie, to będziesz miał z tego korzyści, ale chyba trudno ci do takich wniosków dojść.

        • 5 1

        • Dziękuję za noralną formę dyskusji... (1)

          ... jednakże jak już wpisywałem w wielu postach podpisanych tą samą ksywką zaznaczam iż: ''Władza powinna zachęcać nie zmuszać'', ale oprócz tego powinna miasto rozwijać. Rozwojem niestety ale nie jest budowa na potęgę dróg rowerowych bo 10-20km do pracy znaczny odsetek ludzi dojeżdżać nie będzie. Piekarze chleba na rowerach rozwozić nie będą, więc choćby ktoś był nie wiem jak przeciwny ruchowi drogowemu kołowemu nie zaprzeczy zaistnieniu faktu że to ulice były są i będą podstawą komunikacji i należy je budować. Chodzi mi o całość gospodarki inwestycji i komunikacji. Powinno się jednak rozwijać transport torowy i za tym jestem całym sercem i umysłem. Nie mam nic przeciwko budowaniu czegokolwiek i gdziekolwiek. Zaznaczam jedynie że transport publiczny zawsze będzie komuś wadził, a dla innego będzie zbawieniem. Chcę pokazać jedno: wolność to prawo wyboru z którego korzystam i nie życzę sobie oskarżeń jaki to ''cebulasty'' jestem tylko dlatego że rower nie jest dla mnie. Jedyną i właściwą drogę dla mas miał Stalin, a takie myślenie że istnieje tylko jedno właściwe ostateczne rozwiązanie kojarzy mi się z innym tyranem naszych czasów. Nie wolno zmuszać wszystkich do jazdy samochodem bo pedałowanie to zło, nie można każdego kierowcy wyzywać od nowobogackich wieśniaków którzy dopchali się własnych 4 kółek z niemieckiego szrotowiska. Jeśli taka jest wola tego użytkownika to ma święte prawo je wprowadzać w życie. Nie ma znaczenia jak i czym się porusza.

          • 3 1

          • jeszcze nie widziałem drogi prowadzącej d centrum, która spowodowałaby, że jest mniej samochodów na ulicach albo która sprawia, że centrum jest mniej zatłoczone.

            A to jest choroba, która toczy współczesne miasta, ergo: nie leczymy otyłości przez popuszczanie pasa.

            Jeżeli infrastruktura rowerowa i tramwajowo-kolejowa jest na wysokim poziomie, to wielu ludzi, KTÓRYM TO PASUJE przesiądzie się na rower bądź skorzysta z komunikacji miejskiej. I teraz niespodzianka. Ten zabieg akurat zmniejsza liczbę samochodów na drogach i w centrum, a więc w efekcie - wydając efektywnie swoje pieniądze, a nie pakując je w drogi, które są studnią bez dna - i TOBIE się poprawi oraz innym, którzy z różnych względów muszą korzystać z auta. Bez potrzeby niszczenia miasta pod płaszczykiem pseudo nowoczesności rodem z II połowy ubiegłego stulecia.

            • 5 1

    • może jeszcze metro

      Na kowale?

      • 11 17

    • Gmina Kolbudy powinna się dorzucic do inwestycji Świętokrzyska. (6)

      Z tamtej trasy korzystają mieszkańcy Kowal, Kolbud, Bąkowa itp.

      • 53 3

      • (1)

        Ci co korzystają z tej drogi na codzień zazwyczaj pracują w Gdańsku czyli dorzucają się do podatków w Gdańsku za pośrednictwem firm w których pracują.
        Po drugie mieszkańcy Gdańska nie teleportują się w miejsca poza Gdańskiem, ale również korzystają z dróg w gminach ościennych.

        • 8 19

        • Dobra,dobra... A podatek PIT na którą gminę rozliczają? Połowa PIT idzie w miejsce zamieszkania.

          • 17 3

      • (3)

        A Gdańsk do drogi we Wdzydzach i do Władka

        • 5 2

        • wdzydze zawsze gdańskie (1)

          Władek, fajny ale to warszafka powinna dołozyć

          • 5 1

          • do władka można inaczej niż samochodem

            jeśli nie będzie ludzi decydujących się na inne opcje, droga do Władka będzie zakorkowana w lecie duużo bardziej niż jest, bez względu na jej szerokość.

            • 0 0

        • tyle ze na Wdzydze i Władek jedzie sie sezonowo.

          A Kolbudy to są rzut beretem i ludzie co tam się wybudowali do biedy nie należą a codziennie tu kursują więc gmina Pruszcz powinna wybudować im szerszĄ drogę

          • 1 0

    • na siłę to ty próbujesz się wcisnąć w korek - kolejkę do zmiany świateł (2)

      i sam powodujesz korki. Mała część władz miasta i coraz więcej mieszkańców zaczyna rozumieć, że rozbudowa jezdni dla samochodów nie rozładowuje korków, tylko przesuwa je gdzie indziej i skłania do wyprowadzania się coraz dalej od centrum. To błędne koło można przerwać projektując i budując linię tramwajową i zwykłą ulicę miejską, bez burzenia domów.

      • 9 7

      • Co to za określenie "ulica miejska"? (1)

        Spotkałeś się z ulicą wiejską, albo jakąś inną?

        • 5 2

        • oczywiście na wsi jest wiele ulic, chociaż na terenach pozamiejskich są jeszcze drogi, nie ulice

          niestety są projektanci, którzy wciskają takie "drogi" w stylu pozamiejskim w miasto, burząc sąsiednie domy i tworząc ekrany dźwiękochłonne: przykład: Słowackiego.
          Pseudobezkolizyjne drogi "szybkiego ruchu" to nie są ulice miejskie. Jeszcze mało informacji?

          • 8 2

    • fizycznie nie zmiescisz wszystkich samochodow w centrum. (3)

      Niewazne ile drog wybudujesz, po prostu zabraknie miejsca na cokolwiek innego niz samochod. Dodatkowo przy zbyt duzej liczbie samochodow poruszanie sie samochodem juz nie przyspiesza zycia.

      Dobra komunikacja miejska nie jest fanaberia. Jest konieczna dla dobrego rozwoju miasta. Inna sprawa, ze w Gdansku jest jeszcze sporo do zrobienia w kwestii alternatywnych dla wlasnego samochodu sposobow poruszania sie.

      • 12 0

      • niestety (2)

        tak to jest jak zjeżdża się do nas coraz większa populacja z lidzbarka i grudziądza. Tych to na pęczki! Dokładając do tego mieszkańców z kaszub starogardów itp. i mamy mix. Drogi rozpiepszone, płace minimalne i wszelakie kombinatorstwo. WOLNE MIASTO GDAŃSK!!!! Właściwe podatki dla przyjezdnych powinny być wprowadzone mr. Budyń

        • 5 3

        • wystarczy wprowadzić opłaty za wjazd jak w Londynie i Sztokholmie

          PKM będzie dla wielu dobrą alternatywą

          • 3 1

        • samochód nie służy do jazy po mieście

          • 0 0

  • Ale ja się pytam po co, jak Grunwaldzka dalej pozostanie taka sama ciasna. I Miszewskiego pod mostem też. (18)

    • 71 67

    • Ty to wiesz, i wielu innych też. Niestety umysł przytkany budyniem tego nie ogarnie.

      • 32 23

    • (14)

      badania dowodzą że poszerzanie jezdni nie zmniejsza zakorkowania ulic tylko prowadzi do tego że coraz więcej osób chce i jeździ samochodami

      • 45 16

      • ? (7)

        Jakieś źródło do badań? Bo tak to ja mogę sobie powiedzieć, że jedzenie malin przyczynia się do wzrostu trujących substancji w powietrzu...;/ ech

        • 15 15

        • A co, siarkowodór to nie trucizna? :-)

          • 6 2

        • Prawo Lewisa-Mogridgea (3)

          Prawo Lewisa-Mogridgea teoria opisująca natężenie ruchu samochodów i mówiąca, że poszerzanie dróg nie prowadzi do zwiększenia ich przepustowości, ponieważ ruch na takiej ulicy powiększa się tak, aby maksymalnie wypełnić nową (zwiększoną) przepustowość...zachęcam do lektury.

          • 19 7

          • i dalej (1)

            zwężając drogę, bo samo ograniczenie prędkości nic nie da, zwiększamy przepustowość. Stąd wniosek, że droga całkowicie zamknięta ma największą przepustowość. Tak jak z muchą co po wyrwaniu 6 nóg głuchnie.

            • 19 5

            • zrozum, że niekiedy zależności mają charakter krzywoliniowy

              różniczka to nie tylko wyniczek odejmowanka, to sposób na badanie przebiegu zmienności funkcji

              • 3 4

          • ?

            Do badań a nie teorii. Teoretyków to na tym świecie dużo. konkrente liczby, dane poproszę na przykładzie naszego miasta.

            • 6 2

        • wygooglaj sobie Walter Kulash (1)

          spróbuj zrozumieć pojęcie "indukowanego popytu na transport". Mieszkańcy miast stawiających na budowę dróg "szybkiego ruchu" (np. Los Angeles, Houston, czy Atlanta) tracą na codzienne dojazdy (w korkach) dużo więcej czasu niż mieszkańcy miast stawiających na transport publiczny i zarządzanie popytem na transport, a nie tylko zaspokajanie roszczeń ludzi przyrośniętych do siedzeń swoich samochodów.

          • 15 9

          • Po co ładować w infrastrukturę jak czeczęść pracownikow w przyszlosci będzie

            pracować zdalnie. Chociaż widząc tempo cyfryzacji urzędów i przychodni to wygląda wszystko słabo. Holendrzy mają dowód rejestracyjny z czipem. A u nas 6 pieczątek ci się skończy na przegląd i musisz dygać 2 razy do wydziału komunikacji..

            • 2 1

      • (4)

        badania dowodzą że od jeżdżenia rowerem robią się pos..ne myśli

        • 15 11

        • jak na razie to widać, że od hejtowania zanikają nie tylko myśli, ale zdolność rozumienia (2)

          prostych argumentów. Jeżeli uważasz, że na Słowackiego po poszerzeniu ulicy znikły korki, to masz prawo tak myśleć, ale możesz też spróbować coś zrozumieć.

          • 9 10

          • Na Słowackiego nie znikły korki (1)

            Ale twierdzić, że nic się nie zmieniło może tylko ten, kto nie pamięta korków sprzed otwarcia Nowej Słowackiego. Pewnie jesteś za młody, ale możesz spytać się dorosłych, czy pamiętają korki z czasów, kiedy nie było leśnego odcinka 2x2. Ba, możesz nawet spróbować coś zrozumieć.

            • 14 2

            • korki się tworzą w miejscu skrzyżowań

              jak sam masz trudności z kojarzeniem prostych faktów, to nie zakładaj, że inni mają tak samo. Nie twierdziłem, że na Słowackiego korki się nie zmniejszyły, tylko twierdziłem, że nie znikły. Z korkami można walczyć na różne sposoby, na dłuższą metę poszerzanie dróg jest spośród nich najmniej efektywne, na krótką generuje koszty w wyniku ponoszenia nakładów, które można by bardziej produktywnie przeznaczyć na co innego.

              • 3 5

        • Zdrowe podejście to jest to. Polska to nie California a rower to nie

          ciężarówka do przewożenia mebli.

          • 2 2

      • Bo te badania są do d*py, a zależność nie jest liniowa

        Wg badań im więcej strażaków gasi pożar tym są większe straty. To znaczy, że jak pożar jest duży to mamy wysyłać mniej strażaków bo tak wynika z badań ;))) ?

        • 9 5

    • zawsze znajdzie się Troll który będzie gęgał że mu źle

      • 8 0

    • A gdzie tam jest most???

      Jakaś rzeka tam płynie?

      • 1 0

  • Już po wyborach, lemingowe "Południe" gremialnie głosujące na Budynia może już poznać prawdę. (17)

    • 141 72

    • Otóż to. Intratne nowe świeżo spalone Garnizony, trzeba lemingi z wysokiej półki podłączyć do obwodnicy. A śmierdziele z południa bydgoskie, olsztyńskie, niech stoją na jednopasmowej dziurawej błotnistej dróżce wiejskiej ;) A jeszcze im sołtys Kolbud ostatnio zafundował permanentny korek przy zjeździe. Cierpienie jest dobre dla duszy :)

      • 32 18

    • (8)

      moze i lemingowe
      tylko czy jakis nielemingowy kandydat co innego im obiecywal?

      • 13 10

      • była kandydatka, która kładła wyraźny nacisk na potrzebę dialogu społecznego (7)

        zrobiła niezły wynik.

        • 10 9

        • (3)

          "potrzeba dialogu spolecznego" co za frazes

          • 12 1

          • jak nie rozumiesz, to nie hejtuj przynajmniej

            • 1 3

          • co proponujesz?

            jak na razie w tym "dialogu" sam uczestniczysz, stosując formy, które cię dyskredytują, jako partnera.

            • 0 0

          • to frazes jak konsultacje społeczne

            przy wyłożonym planie zagospodarowania. Rada miasta i tak uchwali co będą chciały dewelopery...

            • 3 1

        • (2)

          o wyborze budowy drogi dialog bylby jak na tym forum

          • 4 1

          • znam inne, w bibliotece Manhattanu dialog na temat sensu budowy Drogi Czerwonej (1)

            miał bardzo sensowny charakter. I to już kilka lat temu.

            • 0 4

            • to był otwarty wstep czy na zaproszenia?
              byly o tym powszechne informacje czy tylko moze na jakiejs stronie dla zainteresowanych na fejsie?
              czy grupa panelistow byla w ten sposob dobrana?
              i czemu nie odbyla sie gdzies na poludniu gdanska? nikt by tam z centrum nie chcial pojechac podyskutowac?;)

              • 0 0

    • Nie twój kandydat więc morda w kubeł

      • 6 4

    • jak mają głosować na Budynia skoro cebulaki nie meldują się w Gdańsku? (2)

      spójrz na ich nr rej. ne no nke ngi i inne. mieszkają tutaj a tam są zameldowani i pilnują hektara po rodzicach

      • 25 5

      • (1)

        Aleś ty durny. Oni są zameldowani, ale auta są na mamusię w Pierdziszewie,bo zniżki za OC/AC lepsze... Ciekawe,kiedy ubezpieczyciele wezmą się za ściganie bezczelnych wyłudzaczy?

        • 22 5

        • Głuszek Gromadzki i Adamowicz to som kuzyni

          i po to jest nowa politechniczna żeby do PKM byłdobry dojazd

          • 1 4

    • mieszkam na oruni górnej (1)

      nie głosowałam na obecnego prezydenta, bo szkoda głosu. T o co wyprawia w głowie się nie mieści, czego dowodem jest ów nowy pomysł.

      • 7 10

      • n o to teraz nie żałuj ze ci drogi nie buduje. Nie jesteś zameldowany nie masz głosu

        • 2 7

    • Dokładnie, trzeba drogami podbudować reputację w nieco bardziej zbuntowanym Wrzeszczu

      Ogólnie dobrze, że chcą rozbudowywać, ale określanie priorytetów jak i sposoby wykonania to już za wysoka półka dla plebsu, by to ogarnąć. No ale czego oczekiwać od tych geniuszy inżynierii.

      • 5 5

  • POlityka prorodzinna!!! (17)

    Na osiedlach Gdańska Południe mieszkają przede wszystkim młodzi ludzie z dziećmi. Ani szkół, ani dróg, więc życie rodzinne odbywa się w samochodach stojących w gigantycznych korkach. Czas partii rządzącej Gdańskiem zmienić nazwę z Platforma Obywatelska na Puste Obietnice. Czy jej członkowie pamiętają jeszcze definicję słowa "obywatel"? Chyba tylko w dniu wyborów!

    • 186 85

    • Potwierdzam. Nieważne czy Gdańszczanin czy słoik, każdy kto musi liczyć na siebie mieszka na Południu. W centrum max. kawalerka (15)

      Budyń łajzo.

      PS. Wolę mieszkać w ładnym 2-3 piętrowcu na Południu niż w tzw. centrum w starej sypiącej się kamienicy lub wielkopłytowcu z lat 70 tych który rozsypie się za kilkanaście lat.

      Budują ogromne szkoły - Kokoszki, Osowa na terenach mniej zaludnionych zamiast w wielkich dzielnicach z potencjałem dziecięcym.

      • 45 39

      • Potencjał dziecięcy powiadasz.

        Ciekaw jakie ładne dzieciaczki tam macie. Na szczęście niedługo kolęda, to sam się przekonam.

        • 17 37

      • (2)

        Niejedna przedwojenna kamienica postoi dłużej niż te twoje bloczki od dewelopera.

        • 44 20

        • (1)

          Tylko wyremontuj bo capi jak w oborze

          • 2 9

          • Pocczekaj jak twoje bloki z. 5 lat aczna sie walic. Niby nowe texhnologie, ale głosno od sąsiada, zimno i nowe blki sa planowan na 10 lat. Bo poźniej tak jak meble z ikea trzeba wymieniac. Bloki sie beda sypaly na pył.

            • 1 2

      • dałabym może plusa, ale ze szkołami to się nie popisałeś (2)

        Proponuję pojechać do Osowy, Kokoszek z Karczemkami i Kiełpinem, żeby przekonać się, że tam szkoły TEZ są oblegane.
        Zresztą Budyń z przystawkami powiedzą ci, że przecież "dopiero co" wybudowali najnowocześniejszą w kraju SP 12 na Ujeścisku, a od niespełna roku rozbudowali SP 86 na Łostowicach o oddział przedszkolny w Zakoniczynie. Dbają? Zabiorą gimnazjum - dadzą oddział przedszkolny. Komu? No przecież, że "słoikom". Aczkolwiek słoicze dzieci też kiedyś dorosną i nie mam pewności, czy do tego czasu na Południu powstanie gimnazjum (nie mówiąc o liceum).

        • 30 6

        • Do liceum dziecko jeździ samo a lokalizacja nie jest kluczowa.

          • 22 2

        • Gil mnie gdzie wozic beda dzieci do szkol ich rodzice. Ja chce ławeczki bo nie mam juž dZieci w szkonym wieku.

          • 0 0

      • No to mieszkaj i nie pyszcz. (6)

        Ja wolę mieszkać koło morza i niekoniecznie jak piszesz w starym walącym się budynku.
        To normalne że nowe osiedla będą długo niezurbanizowane.
        To samo było 40 lat temu z Przymorzem czy Zaspą.
        Za 40 lat wszystko się ułoży:)

        • 45 11

        • MAM NADZIEJE (3)

          ze nie tak jak na wymienionych przez Ciebie dzielnicach (brak miejsc postojowych) itd..

          • 4 12

          • pomyśl, że dla mieszkających na dolnym tarasie Gdańska (2)

            samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Mimo większej gęstości zaludnienia jest tam dużo mniej korków i problemów z miejscami postojowymi.

            • 23 2

            • mieszkańcy dolnego tarasu na nowo wynaleźli samochód. Okazało się, że

              AUTO NIE SŁUŻY DO JEŻDŻENIA PO MIEŚCIE.

              Tylko do tego, żeby czasem podjechać gdzieś (np. do znajomego, który wyprowadził się akurat w jakieś modne miejsce, w którym kończy się mapa).

              Samochód niezbędny jest tylko dla ludzi z przedmieść.

              • 8 1

            • Mieszkam na Przymorzu (Dąbrowszczaków) i niestety miejsc parkingowych brakuje.

              • 0 0

        • 40 lat temu na Przymorzu mówisz? (1)

          Były szkoły, przedszkola, żłobki, były przychodnie zdrowia, sklepy. I też mieszkało mnóstwo ówczesnych słoików. Przymorze budowano długo, ale bez przesady, to olbrzymi teren i technologie były inne, bardziej czasochłonne.
          I pamiętaj o tym, że parszywa komuna budowała z głową, oprócz bloków, także infrastrukturę dla mieszkańców. W kilka lat zabudowano Żabiankę i Zaspę, do tego w następnych kilka lat zabudowano Chełm, Suchanino i Piecki-Migowo. Na każdym z tych osiedli budowano równolegle infrę. A jaką infrastrukturę budują nowym słoikom górscy, invest-komforty, hossy i inne badziewie? Ile szkół, przedszkoli wybudowali?

          • 11 4

          • Technologie były bardziej czasochłonne? Weź już przestań bredzić, po to właśnie wymyślono prefabrykaty (czyli wielką płytę) aby do maksimum skrócić czas budowy (kosztem jakości tejże budowy), a i tak to wszystko trwało stosunkowo długo.
            Teraz powprowadzali się do południowych dzielnic i liczą, że w kilka lat miasto im wszystko wybuduje, autostrady, tramwaje, baseny i co jeszcze? Trochę pokory, widziały gały co brały.

            • 8 5

      • ???

        Jakie wg Ciebie dzielnice to 'Gdansk Poludnie'?? W polnocnych i srodkowych dzielnicach mieszka duzo wiecej ludzi .I w tzw centrum tez buduja nowe mieszkania tylko ze Ciebie na nie stac.

        • 8 5

    • ???

      Nie wszystkich interesuja zlobki i przedszkola.

      • 7 2

  • Ostatnie rozdanie środków z UE - być albo nie być... (3)

    Dlaczego nikt nie widzi tego że jeżeli nie wybuduje się teraz danej inwestycji to po 2020 r. nagle powstanie stagnacja w kraju w rozbudowie m.in. infrastruktury i wiele projektów będzie można po latach oddać tylko do Archiwum Państwowego jako plany bez pokrycia ;-)

    • 70 13

    • mam nadzieję że nie wystarczy im kasy na tzw "tunel pod pachołkiem" (1)

      bo pod tym hasłem będzie likwidacja dużej części lasów oliwskich - teraz budyń w wywiadzie dla wyborczej przyznał że chce tunelu pod Pachołkiem, ale jak kasy będzie trochę mniej będzie krótki tunel a reszta "Nowej Czyżewskiego" w wykopie,
      a odcięty fragment lasu dla kolegów deweloperów

      • 13 8

      • spoko oko, Stara Oliwa pomoże

        zrobić Nową Spacerową, tam sami ekologowie, leśnicy, hippoterapeuci ;)

        • 1 0

    • Podatki.

      Tak, jakby Orunia czy Zakoniczyn nie płacili podatków.

      • 1 1

  • Norma, po co remontować drogi, lepiej muzea dla kolesi stawiać!!! (5)

    Najgorsze drogi w Polsce są w Gdańsku.

    • 98 60

    • (1)

      przepraszam, ale chyba mało po Polsce jeździłeś, skoro tak uważasz....

      • 25 7

      • ale skoro jakość jezdni jest u nas na poziomie Wałbrzycha czy Bytomia to mimo wszystko niewielkie to pocieszenie...

        • 10 12

    • Nigdzie w Polsce nie buduje się tyle dróg co w Gdańsku w ostatnich latach

      Ponad 70 km. W tylko o połowę mniejszej Gdyni 1,5 km mimo,że potrzeby również mają ogromne

      • 19 3

    • ??? (1)

      Takim jak Ty to przeszkadza wszystko.Muzea ,stadion ,hala ,teatr ,kino itd.

      • 10 0

      • on ze śledziowa. Musi hejtować bo u nich mało się dzieje

        • 6 0

  • To już 3 raz przesunięta inwestycja ul. Świętokrzyskiej!! (15)

    Poproszę o nazwiska tych paja...ów, którzy to tacy mądrzy!

    • 121 66

    • ich szef to adamowicz

      • 20 8

    • (10)

      Podaj swoje skoro kupiłeś mieszkanie na zadupiu.

      • 27 42

      • (7)

        podaj swoje, skoro nie płacisz czynszu w socjalnej patolskiej kamienicy od Budynia.

        • 19 14

        • własnościowe we Wrzeszczu za 6.5 kafla za m2, fikasz? kredytowy biedaku? (6)

          • 12 25

          • Fika ale ręką w nocniku.

            • 13 2

          • powierzchnia 23 metry zaadoptowane ze strychu, jedno okno dachowe

            szarpnąłeś się? tylko tyle zarobiłeś na zmywaku??

            • 24 8

          • i wtedy budzisz się na klatkoskiej przy Aldony z buźką w kałuży czegoś żółto-czerwonego... znowu zasnąłeś przed drzwiami do tatowej socjalki. a ślepy kundel starego liże płyny ustrojowe cieknące po twym obliczu :)

            • 12 7

          • Określenia "kafel" "patyk" itp używa biedota. Może nawet nie finansowa ale intelektualna na pewno (1)

            • 15 3

            • A co to znaczy intelektualna, bo ziomale u nas na dzielni nie kumają

              • 7 0

          • xxxxxxx

            Kupione za 1zl po babci pa......u. Ludzie kupuja za ileich stac. W 2010nie bylo nowej lodzkiej i jest. Juz rownaja poddroge terenza petlalostowice swietokrzyska.

            • 0 0

      • I ty naprawdę uważasz, że tyle mieszkań co jest na "zadupiu" jest do kupienia na "nie-zadupiu"?

        • 0 0

      • bufon

        ale jesteś ograniczony tylko do paru ulic chyba-monopol,warzywniak,brama do szczania itp.

        • 0 0

    • SoLiDaRnOśĆ (1)

      Niech wiedzą że znamy ich nazwiska i adresy, i jak będzie trzeba to to po nich przyjedziemy, no właśnie. Chyba że nie wybudują nam drogi dojazdowej. ;)

      • 7 5

      • Przydźcie

        a wyniosą was jak tych z wujka

        • 1 6

    • nie przejmuj się

      tramwaj na Morenę był przesuwany przez 40 lat, i co? w końcu doczekaliśmy się :)

      • 2 0

  • Wyburzą budynki, posieją trawę i postawia ekrany. (4)

    Oto wizja Wrzeszcza.

    • 115 47

    • (3)

      piszesz bzdury

      • 13 12

      • Nie, pisze prawdę (2)

        Bo to będzie nowa trasa, a nie remont starej. Ten sam błąd co z Nową Słowackiego - budujesz nową drogę, musisz spełnić pieprzone unijne przepisy zinterpretowane tak, aby kolesie od produkcji ekranów itp "koniecznych" gadżetów drogowych mogli zarobić, a potem "podziękować" projektantom w sobie właściwy, ustalony wieloletnią tradycją, sposób. Za tzw. konsulting, marketing, czy jak to zwał. Pełen legal, jest kasa, jest faktura, a że to g.... warte... Kogo to obchodzi, oni są zadowoleni, a my głosujmy na budynie i inne dziwolągi z Partii Oszustów, bo podobno nie ma innej alternatywy. Poza tym można postraszyć próbujące samodzielnie myśleć lemingi nieudacznikiem Jaworskim, że wstrzyma wszystkie inwestycje i będzie budował kościoły. O reszcie nawet nie wspominają, a tłuszcza to ciągle kupuje. Żal d... ściska

        • 15 11

        • (1)

          Wciąż piszesz bzdury, bo chociażby ekrany nie są wymysłem unijnym. Polska ma bardziej rygorystyczne przepisy dot. norm hałasu niż przewidują to ogólne dyrektywy unijne.

          • 12 3

          • Wprowadzone przez rząd PiS i mocno ograniczone przez PO

            Przyznać się PiSiory, który znajomy produkuje ekrany?

            • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane