• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe platformy w Jazzach będą później

Krzysztof Koprowski
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe rampy w Jazzach wreszcie gotowe
Dwukierunkowe Pesy Jazz Duo spotkać można obecnie m.in. na linii 12, gdzie korzystają z tymczasowego rozjazdu nakładkowego ze względu na przebudowę pętli Siedlce. Dwukierunkowe Pesy Jazz Duo spotkać można obecnie m.in. na linii 12, gdzie korzystają z tymczasowego rozjazdu nakładkowego ze względu na przebudowę pętli Siedlce.

Do końca lutego wszystkie Pesy Jazz Duo miały zyskać odkładane rampy, będące rozwiązaniem preferowanym przez stowarzyszenia osób niepełnosprawnych. Termin ten nie został dotrzymany, a awaria jednej z ramp przyczyniła się ostatnio do krótkotrwałego wstrzymania ruchu tramwajów w centrum miasta.



O tym, że wszystkie najnowsze tramwaje Pesa Jazz Duo przejdą wymianę platform pisaliśmy już w lutym. Pojazdy pierwotnie były wyposażone w konstrukcje wysuwane spod podłogi, których nie udało się zademonstrować już podczas oficjalnej premiery tramwaju.

Przez wadliwą platformę doszło także w poniedziałek, 16 marca, do wstrzymania ruchu tramwajowego w godzinach popołudniowego szczytu na Błędniku zobacz na mapie Gdańska. Na szczęście przerwa w kursowaniu trwała dość krótko i uniknięto potrzeby uruchamiania autobusowej komunikacji zastępczej.

- Była to awaria zabezpieczenia rampy dla niepełnosprawnych - przyznaje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku i jednocześnie zapewnia - Jazzy to jedne z najbardziej niezawodnych pojazdów w naszej flocie. Jesteśmy z nich bardzo zadowoleni - są najnowocześniejsze i najładniejsze w całej Polsce.

Czytaj też: Pesa Jazz Duo, czyli tramwaj zmontowany na wybory

Awaryjność najpopularniejszych tramwajów ZKM Gdańsk | Create infographics


Czy lubisz podróżować najnowszymi Pesami Jazz Duo?

Wymiana platform z wysuwanych na odkładane, które z racji swojej prostej konstrukcji nie są narażone na usterki techniczne czy warunki atmosferyczne, miała być przeprowadzona do końca lutego. Jest to efekt wniosku kilku stowarzyszeń, działających na rzecz osób niepełnosprawnych.

Dotychczas prace udało się jednak przeprowadzić w dwóch z pięciu tramwajów (stan sprzed kilku dni). Pozostałe pojazdy na przeróbki wciąż czekają.

- Początkowo zakładano, że wymiana ramp w jednym tramwaju zajmie dwa-trzy dni. W czasie prac okazało się, że zajmuje to kilkanaście dni w jednym pojeździe. Ponieważ nie możemy sobie pozwolić na jednoczesne odstawienie wszystkich tramwajów, rampy są montowane sukcesywnie po kolei w każdym Jazzie - tłumaczy Mongird.

Wymiana platform dokonywana jest w Gdańsku na koszt bydgoskiego producenta "w ramach dobrej współpracy". I to właśnie z tego powodu ZKM nie zamierza w jakikolwiek sposób karać bydgoskiego producenta za opóźnienia.

Czytaj też: Cztery miesiące opóźnienia w dostawach Pes dla PKM

Zakup wszystkich pięciu Pes Jazz Duo wraz z doposażeniem zajezdni kosztował 54,1 mln zł, przy czym koszt jednego pojazdu to wydatek ok. 8,6 mln zł. Pojazdy objęte są trzyletnią gwarancją.

Prezentacja pierwszej dostarczonej do Gdańska Pesy Jazz Duo.

Opinie (75) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego tak często są jakieś niedoróbki? (5)

    Choć generalnie większość inwestycji w Gdańsku idzie sprawnie do przodu to prawie zawsze są jakieś: ale, później, poprawki czy błędy...

    • 19 12

    • (4)

      bo tanie mieso psy jedza. stare porzekadlo mowi: albo tanio albo dobrze. wybor padl na tanio czyli po polsku po najnizszej lini oporu. malo kto wie, ze tanie produkty sa dla bogatych*

      * - bogatych stac, zeby wielokrotnie kupowac/naprawiac ta sama rzecz.

      • 11 2

      • po linii najmniejszego oporu (3)

        A nie po najmniejszej linii oporu.

        Poza tym, gdyby wybrano inne tramwaje to byloby narzekanie, ze to za kolejne mieszkanie...

        Gdy byl artykul o Pendolino - wielki flejm, ze kupiono zagraniczne, podczas gdy Pessy sa swietne. Teraz sie nagle okazuje, ze Pessa njgorsza i nalezalo kupic drozsze.

        Ludzie - zdecydujcie sie.

        • 15 5

        • (1)

          a kto napisal "najmniejszej linii oporu."?

          wg PWN dopuszczalny jest zwrot "po najnizszej linii oporu"

          • 4 1

          • tu nie ma żadnych niedoróbek

            halo halo - przypominam że to nie jest żadna niedoróbka, takie a nie inne platformy zostały zamówione przez miasto po czym okazało się, że to przystanki nie pozwalają na ich prawidłowe wykorzystanie. Pesa poszła miastu na rękę i wymienia na platformy starego typu za darmo, a błąd jest wyłącznie po stronie urzędników miejskich a nie Pesy.

            • 6 0

        • Pendolino kupiony do d...

          Wybrano wąski wagon bo miał być z wychylnym pudlem, potem zdecydowano, że nie będzie wychylnego ale nie zmieniono wagonu na szerszy

          Wiec nie pitol, że pindolino Sławka Zegarka to dobry wybor

          • 1 3

  • Lepsze są Solarisy Tramino a nie te Pesy. (9)

    • 26 26

    • najlepsze są mercedesy, audi i bmw (4)

      • 11 12

      • (3)

        Canondale, Kross, Giant

        • 14 2

        • Chicco, Emaljunga, Maxi Cosi (1)

          • 3 1

          • Whites, Teknetics, Garrett, Minelab

            • 0 0

        • jojo

          Pominąłeś Spezialized nie jesteś moim przyjacielem. :)

          • 5 0

    • Oj nie.. (1)

      Strasznie słabo wykonane. Poza tym pojazdy Solarisa mają tendencję do samozapłonu.

      • 7 4

      • PROTRAM Wrocław produkuje tramwaje: 204 WrAs i 205 WrAs, które trafiły w całości na lokalny rynek wrocławski

        To może ten? Bo Pesy są ładne, ale...

        • 4 1

    • Tramino (1)

      Solarisy Tramino to największy syf jaki ta firma zrobiła.
      Im więcej robią tym gorzej przykładają się do reszty. Niech skupią się na New Urbino a nie cuda na kiju.

      • 0 1

      • A jak oceniasz Pesy?

        • 1 0

  • Dobrze, że polskie tramwaje, usterek jak widać w tabeli i tak niewiele. (1)

    Jeśli chodzi o ergonomię, to na pewno z czasem też będzie idealnie, pozdro.

    • 16 11

    • nie, będzie najgorzej.

      • 0 1

  • Po wyborach cmoknijcie Ogra w d*** (1)

    To tak jak tunel... Na następne wybory będzie gotowe :D

    • 15 4

    • co?

      • 0 2

  • Jak to się ma do SIWZ? (3)

    Miała być sprawna działająca rampa automatyczna za którą zapłacono.. a teraz będzie inna prosta w konstrukcji czyli tańsza. Aż się zastanawiam co też dał producent tym stowarzyszeniem dla osób niepełnosprawnych, że też go tak popierają. Jedno i drugie powinno tak samo działać bo ZKM za to zapłacił. Może autor wskaże nam jakie to Stowarzyszenie prosiło o zmiany w tramwajach, ile liczy członków. Może ja wymyślę sobie stowarzyszenie dla niepełnosprawnych, które poprze pomysł np. likwidacji wind, bo przecież chodzenie po schodach jest lepsze dla zdrowia. ZKM wystąpił już o zwrot kasy i ile dostanie za zamiany?

    • 15 2

    • przeczytaj o przetargu na obsługę Hewelianum / dokładnie rok temu

      to wtedy te całe SIWZ wrzucisz do kosza.
      liczy się tylko zdanie ministranta

      • 3 1

    • A nie wziąłeś pod uwagę,że najpierw trzeba mieć przystanki na określonej wysokości... (1)

      ... a nie każdy inny? Dlatego własnie jedynym sensownym rozwiązaniem jest rampa rozkładana. Gdańsk zamówił sobie urządzenie,do obsługi którego nie jest gotowy przez bajzel we własnej infrze.

      • 2 1

      • nie Gdańsk

        Nie Gdańsk tylko jego nieodpowiedzialni urzędnicy. Zrobili babola, chcieli błysnąć nowoczesnością po czym okazało się, że się do tego kompletnie nie przygotowali. A teraz artykuł, że niby wina Pesy. Pesa jak by chciała to mogłaby miasto obciążyć kosztami wymiany platform, a robi to za friko.

        • 0 0

  • ZTM nie umie naprawiać swoich pojazdów. (9)

    Dla mnie jest to bardzo dziwne. Ponad 45 lat temu polecieliśmy na księżyc. A do tej pory kwestia automatycznej rampy jest nie do przeskoczenie dla niektórych osób. Za granicą standardem jest automatycznie wysuwana rampa. Myślę że najbardziej boją się tego panowie mechanicy z zajezdni. Większość z nich zatrzymała się na etapie tramwajów Konstal i autobusów Ikarus. I nie przyjmują do wiadomości że czasami trzeba pójść trochę bardziej z postępem. Po co później męczyć się z ich ewentualną naprawą... Niedawno z resztą był tu artykuł na temat niedbałej naprawy pojazdów komunikacji miejskiej. Drut, taśma, farba olejna to standardowe atrybuty tych panów. Zaopatrują się w marketach budowlanych, korzystając z ich sąsiedztwa. Nie raz podziwiałem ich pomysłowość - szczególnie w niskopodłogowych Mercedesach. Tam na przykład użyto kratek wentylacyjnych które są przewidziane do drzwi łazienkowych jako maskownicę otworu wentylacyjnego silnika. Dać im karetę a oni z czasem i tak zrobią z tego taczkę ...

    • 19 13

    • "Za granicą standardem jest automatycznie wysuwana rampa." (1)

      Za granicą standardem jest pracownik firmy komunikacyjnej udzielający pomocy niepełnosprawnemu pasażerowi.

      Rampy częściej widziałem rozkładane ręcznie niż automatyczne.

      • 4 3

      • Niemiecka komunikacja

        Proponuję się przejechać do Niemiec. Tam dość powszechnie to rozwiązanie jest stosowane w komunikacji miejskiej. Niemcy czy ich lubimy czy nie przodują w tego typu rozwiązaniach. A to że inne kraje nie zawsze mają takie - cóż ...
        Bierzmy przykład z tych lepszych.

        • 3 0

    • pokaz mi to owa zagranice (4)

      London - ani sladu takiej rampy. Niewiele pojazdow/przystankow/peronow komunikacji miejskiej dostosowanych do przyjecia osob niepelnosprawnych.

      Najczesciej nie ma miejsca na wozek w zapchanym wagonie w godzinach szczytu.

      Bristol - komunikacja miejska praktycznie nie istnieje. Podaj prosze przyklad "zachodniego" miasta, gdzie komunikacja miejska tak wspaniale funkcjonuje?

      Boze, ludzie - odrzuccie wreszcie wasze chore wyobrazenia o "zachodznie". Brednie prawicie. Najdalej na zachodzie to chyba byliscie w Kartuzach.

      • 10 4

      • to samo w londynskim metrze, rzadko ktora stacja jest dostosowana dla niepelnosprawnych/matek z dziecmi w wozkach.

        ale tak to jest jak wypowiadaja sie stare czerwone sprzedawczyki z solidarnosci, ktore 'zachod' znaja z opowiadan osob ktore tam nigdy nie byly.

        • 5 2

      • double deckery w Londynie posiadają rampy dla niepełnosprawnych.
        Metro natomiast w większości jest wrogie osobom mającym jakiekolwiek problemy z poruszaniem się.

        • 1 0

      • bzdura (1)

        w Nottingham faktycznie ramp nie ma,a dlaczego? Bo nie są potrzebne! tam wszystkie przystanki/perony są spasowane z pojazdem.Nie jest potrzebna żadna rampa. Można? a no można, tylko chcieć !!! sama jazda tramwajem tez zupełnie inna,bez pośpiechu na spokojnie.Nie są ograniczeni pracownicy czasem i nie ma nagonki.

        • 1 0

        • I tu jest pies pogrzebany.

          Spasowanie przystanków w Gdańsku?Zapomnij.

          • 2 0

    • Nie Z T M tylko Z K M !!!!!!!

      • 0 0

    • Naprawa taboru

      Durniu nie ztm a zkm i nie mercedesy a neoplany .Więc kretynie najpierw się zorientuj w temacie a potem zacznij pisać jełopie.

      • 0 2

  • Ładne opakowanie (10)

    Nowy tramwaj zawsze będzie robił wrażenie na kimś, kto zazwyczaj jeździł starym. Nowoczesny wygląd, światełka, lampki, itp.

    Jednakże PESY nie są najlepszym rozwiązaniem dla pasażerów pod względem zapewnienia im funkcjonalności.

    PESA zapewnia niewielką ilość miejsc siedzących. A to powoduje, że dużo korzystniej podróżuje się bombardierami.

    Także jest tak, że PESY z zewnątrz nieźle się prezentują. Kupiono tramwaje, są nowe, efekt wymiany taboru jest widoczny natychmiast. Natomiast codzienna podróż tymi tramwajami, już nie jest taka fajna.

    Może w przyszłości, ktoś szerzej spojrzy na ten problem.

    • 29 7

    • Solaris Tramino - tramwaj który uznawany jest już za polski super-produkt wkracza i na rynki zagraniczne! (2)

      Popieram. Takie te tramwaje ładne i szerokie na zewnątrz, a takie wąskie i niefunkcjonalne w środku. Wielkie koła, dziwnie grubaśna zabudowa. Niemieckie tramwaje koła mają i w przegubach, wszędzie można zainstalować z jednej ich strony podwójne foteliki.
      Dlaczego Gdańsk kupuje niefunkcjonalne dla pasażerów Pesy, skoro polskich producentów jest więcej? Solaris Tramino - tramwaj który uznawany jest już za polski super-produkt wkracza i na rynki zagraniczne!

      • 6 0

      • Co ty bredzisz człowieku? (1)

        Tramino nie jest uznawany za polski super-produkt (zresztą poznańskie są dość tandetnie wykonane); w Niemczech wygrali 3 przetargi i to z KWP (dali tylko do Olsztyna to szerokości 2,5 metra),z czego w dwóch przetargach nikt inny nie chciał wystartować,a trzeci wygrali nie pod względem technicznym,lecz... szorując wręcz ceną po chodniku (zresztą zobaczymy ile Lipsk tych Tramino weźmie,bo woleli raczej Bombardiera,więc na 6 sztukach może się skończyć). A Pesy mają tyle siedzeń ile ZKM zamówił (TŚ i Częstochowa chciały więcej w Twiście,to mają)

        • 2 0

        • Pesy mają tyle siedzeń, bo ZKM tyle zamówił, powiadasz. Odpowiedz - Pesy Jazz Duo mogłyby mieć ich tyle, co Bombardiery NGT6? Wystarczyłoby "zamówić"?

          • 2 0

    • Hmmm (4)

      Czy jechał Pan owym Bombardierem w godzinach szczytu ? Bo ja miałem tą nieprzyjemność. Może więcej miejsc siedzących, ale na gdańskie warunki za ciasno.

      • 1 5

      • (3)

        Tak jeździłem niejednokrotnie w takich godzinach zarówno bombardierem jak i PESĄ. Niestety częściej PESĄ. Zalety Bombardiera zauważa się dopiero po jeździe PESĄ.

        • 4 2

        • Bombardiery mają za ciasne przejścia miedzy siedzeniami (2)

          • 0 4

          • Trolejbusy pozdrawiaja (1)

            Z Gdyni

            • 3 2

            • jakie bombardiery?

              Mylicie je z helmutami, czyli Dormundami ( to te dwukierunkowe z niską podłogą tylko na środku tramwaju ), Bombardierów jest w Gdańsku tylko kilka sztuk. To raz. Dwa. Wypisano tabelkę psujących się na 10 tyś w/km. Tyle, że ile jest tych pojazdów - i jak są one użytkowane. To porównajcie i będzie obiektywna tabelka

              • 0 1

    • dobrze że mało miejsc siedzących! (1)

      bardzo dobrze że jest mało miejsc siedzacych

      dzieki temu tamwaj bardzo szybko "wypuszcza i wpusszcza" pasażerów
      proponuję wycieczkę do krakowa , tam są tramwaje z podwójnymi rzędami siedzeń

      w szczycie jest szansa że się nie wysiądzie na właściwym przystanku , można nie dopchać się do drzwi

      APEL DO MŁODZIĘZY : ustepujcie w tramwajach miejsca starszym i KOBIETOM W CIĄŻY!!!!
      to co teraz wyrabiacie to jest dramat, siedzą młodzi ludzie jadą zz gda główny na politechnikę , obok stoi kobieta z widoczną zaawansowaną ciążą i NIKT z siedzących młodych ludzi nie ustępuje miejsca , odwracają tylko głowy w stronę szyby
      nie wstyd wam?

      • 2 5

      • Hej, nie bądź taką d*pą wołową. Jeżeli miejsca siedzące są dwurzędowe, to możesz wcześniej przygotować się do wyjścia. W tym celu kierujesz się w stronę drzwi zanim tramwaj zatrzyma się na docelowym przystanku. Czy jadąc pociągiem również podnosisz swoją szanowną dopiero w momencie zatrzymania się pociągu na Twojej stacji?

        A ja apeluję o wykazanie się odrobina asertywności. Zawsze można zwrócić się do siedzącego pasażera z prośbą o zwolnienie miejsca. Moja żona jeździła będąc w ciąży tramwajem i nie miała problemu ze zwróceniem się o taką przysługę. To jest przysługa, a nie obowiązek. I tak należy to traktować.

        Nie zamierzam uogólniać, ale już niejednokrotnie dostałem na schodach tramwaju z łokcia od starszego miłego pana, który to wystartował, ze stojącego jeszcze na przystanku końca tłumu, aby zając miejsce siedzące. Szedł jak przecinak. Takiej krzepy mogłaby mu pozazdrościć dziewczyna niejednego rurkowca.

        • 5 3

  • Fajnie, że jeździmy polskimi tramwajami polskich producentów, ale wnętrza Pesy to jakieś nieporozumienie. (1)

    Jazda w godzinach szczytu to horror, bardzo mało miejsc siedzących, w dodatku krzywo ustawionych, mało miejsca dla pasażerów stojących, wąskie przejścia, do tego krzywa podłoga, nie ma za co się złapać, zamiast stabilnych drążków, gumowe uchwyty gibające się we wszystkie strony, przestrzeń jest nieprzemyślana. Bombardiery mają zdecydowanie lepsze rozplanowanie, przejście miedzy dwoma rzędami podwójnych siedzeń ma podobną szerokość do przestrzeni między dwoma pojedynczymi siedzeniami w Pesie, podróż jest bardziej komfortowa i bezpieczna. Pesy to nie są dobre pojazdy na szczyty przewozowe

    • 30 4

    • Solaris Tramino - tramwaj który uznawany jest już za polski super-produkt wkracza i na rynki zagraniczne!

      Solaris Tramino został zaprezentowany po raz pierwszy w 2009 roku. W maju tego roku zakończono realizację pierwszego kontraktu obejmującego dostawę 45 niskopodłogowych Tramino do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Z kolei w połowie 2013 roku pięć Tramino zawitało do Jeny. Są to pierwsze polskie tramwaje na rynku niemieckim.

      • 3 2

  • Szukanie na siłę dziury. Chyba po to by zniechęcać ludzi do komunikacji miejskiej.

    A potem walka z budową nowych dróg. Grunt by było o czym pisać..

    • 4 6

  • (3)

    Pesa to polski złom. Już widzę, jak oni by zmontowali Pendolino hehe.

    • 14 17

    • Do pendolino jeszcze im daleko ale tramwaje robią bardzo dobre (2)

      • 4 4

      • (1)

        swietne robia tramwaje, po kilku miesiacach naprawy polegajace na obklejeniu tasma izolacyjna.

        • 7 2

        • Tramwaj dobry,ale jak się przydzwoniło i nie ma na miejscu elementu na wymianę...

          ... to dziady z ZKM zakleiły do czasu wymiany

          • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane