• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe sygnalizacje w Osowej i we Wrzeszczu

Maciej Naskręt
3 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Feralne przejście na al. Hallera we Wrzeszczu. Feralne przejście na al. Hallera we Wrzeszczu.

Gdańscy urzędnicy zlecą wykonanie sygnalizacji świetlnej dla dwóch najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych w mieście. Światła pojawią się na al. Hallera we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańskaw obrębie skrzyżowania ulic: Kielnieńskiej, a także Spacerowej zobacz na mapie Gdańska w Osowej.



Niebezpieczne przejście na skrzyżowaniu ul. Kielnieńskiej z ul. Spacerową w Gdańsku. Niebezpieczne przejście na skrzyżowaniu ul. Kielnieńskiej z ul. Spacerową w Gdańsku.
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg na wykonanie dwóch sygnalizacji świetlnych. Pierwsza pojawi się w ciągu al. Hallera przy Zespole Szkół Budownictwa Okrętowego we Wrzeszczu. Druga natomiast zostanie ustawiona na skrzyżowaniu ul. Kielnieńskiej z ul. Spacerową.

- Co roku mamy do wykorzystania z budżetu miasta ok. 200 tys. zł na budowę sygnalizacji. Prowadzimy ranking miejsc niebezpiecznych dla pieszych. Przynajmniej raz na pół roku go aktualizujemy. W tym roku przejścia w Osowej i we Wrzeszczu zajęły niechlubne najwyższe pozycje - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ w Gdańsku.

Dlaczego przejście przy al. Hallera wypadło najgorzej? Często na dwupasmowej jezdni w kierunku wiaduktu kolejowego przy prawej krawędzi ustawia się sznur samochodów. Lewy pas jest wtedy wolny. Wielu kierowców jadąc nim nie zwalnia przed przejściem, gdy nagle zza auta po prawej stronie wychodzi pieszy. Ponadto często na pasach na al. Hallera dochodzi do wyprzedzania.

Co proponują projektanci na feralnym przejściu we Wrzeszczu? Nowa sygnalizacja ma mieć charakter akomodacyjny - to znaczy, że jej użytkownicy uzyskują zezwolenie na ruch i jednocześnie będą regulować długości faz światła zielonego przez załączenie detektorów. Dla pieszych będzie to przycisk na maszcie, natomiast dla pojazdów pętla indukcyjna wykonana w nawierzchni jezdni.

Przeczytaj: Przyciski niezgody. Piesi i rowerzyści proszą o przejście, choć nie muszą

Czy montaż sygnalizacji na przejściu poprawia bezpieczeństwo pieszych?

Z uwagi na to, że przejście dla pieszych przecina też torowisko tramwajowe, światła zostaną wyposażone w sygnalizatory akustyczne, z których usłyszymy głosowe ostrzeżenie: "Uwaga tramwaj!". Pojazdy komunikacji miejskiej będą wykrywane przez zamontowane w torach pętle indukcyjne.

Nowa sygnalizacja we Wrzeszczu nie powinna utrudniać przejazdu kierowcom, bowiem pracować ma w koordynacji z istniejącą sygnalizacją na skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Reja.

W policyjnym rankingu przejście w rejonie skrzyżowania ul. Spacerowej i ul. Kielnieńskiej to najbardziej niebezpieczne miejsce dla pieszych w Trójmieście. Nie dziwi więc decyzja zarządcy drogi o ustawieniu sygnalizacji w tym miejscu.

Droga wiedzie tam po łuku. Przejście przecina trzy pasy ruchu, w tym lewoskręt w ul. Kielnieńską, który jest zazwyczaj zakorkowany w godzinach szczytu. Kierowcy jadący w kierunku Oliwy mają obowiązek zatrzymać się tam i sprawdzić, czy z pomiędzy samochodów na przeciwnym pasie nie wychodzą piesi. Wielu właścicieli samochodów niestety o tym zapomina.

Zdaniem części kierowców nowa sygnalizacja zakorkuje dojazd do Osowy. - Samochody skręcające w lewo od strony obwodnicy w ul. Kielnieńską będą tworzyły tam kolejkę, którą nie sposób będzie ominąć - mówi pan Paweł, którego spotkaliśmy podczas wykonywania zdjęć.

Władze ZDiZ uspokajają. - Planowana sygnalizacja, podobnie jak ta przy al. Hallera ma mieć charakter akomodacyjny. Będzie ona dostosowywać się do natężenia ruchu i pieszych - mówi Kotłowski. Ponadto pojazdy, tak jak we Wrzeszczu, mają być wykrywane przez pętle indukcyjne, a piesi będą musieli wcisnąć przycisk na maszcie sygnalizatora.

Miejsca

Opinie (96) 1 zablokowana

  • Najpierw musi dojść do potrąceń, aby łaskawie zechciano wybudować sygnalizację (13)

    Kryterium traktujące człowieka jak rzecz

    • 52 19

    • (8)

      Myślę, że to nie wina tego czy są światła czy ich nie ma. Winni są ludzie za kierownicą, większość wiecznie się spieszy - sami nie wiedzą dokąd.

      • 14 8

      • A może wina... (5)

        ...Leży też po stronie tych co bezmyślnie wskakują pod koła niczym żabki nad stawem?

        • 11 9

        • (4)

          Widziałeś nagrania z potrąceń na Hallera? Czy którykolwiek z pieszych wyskoczył "niczym żabka"? Raczej spokojnie przechodzili przez PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH, gdy zostali potrąceni przez pojazd, którego kierowca złamał kilka przepisów ruchu drogowego.

          • 8 3

          • Odnosisz się do przypadków ...

            ... Gdzie wina jest kierowcy
            Ale widziałem wypadek gdzie rowerzysta wjechał sobie radośnie, na czerwonym świetle i został potrącony przez samochód jadący zgodnie z przepisami. tyle że kierowca nie zdążył wyhamować.
            Potrącenie na Niepodległości w Sopocie w rejonie Biedronki gdzie piesi 'wskakują' pod koła jak żabki 'bo do przejścia (ze światłami) jest zbyt daleko'
            A Widziałeś jak kierowca jadąc zgodnie z przepisami uderza w betonowy słup starając się uniknąć potrącenia pieszego przebiegającego jak bydło przez drogę w niedozwolonym miejscu?
            Tak więc wina nie jest jednostronna.

            • 4 4

          • (2)

            Swoja droga jesli chcemy byc sprawiedliwi to pieszy tez zlamal przepis ruchu drogowego, który mowi wyraźnie:
            Art. 14.

            Zabrania się:

            wchodzenia na jezdnię:
            bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
            spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

            • 3 3

            • taki przepis jest bzdurny

              a jego istnienie powoduje między innymi to, że Polska przoduje w statystykach wypadków wśród pieszych na przejściach.

              • 3 1

            • tak ci ciężko stanąć na chwilę albo odpowiednio wcześnie zwolnić

              przed przejściem aby pieszy mógł przejść a ty nie stawać ? Ten przepis który przytaczasz olewam jako kierowca.

              • 0 2

      • zarówno kierowcy jak i piesi się spieszą

        Nie rozsądnie tak wrzucać wszystkich do jednego wora.

        • 3 0

      • wszystkich to dotyczy piechurow, rowerzystow ,kierowcow

        • 0 0

    • (1)

      budujmy sygnalizacje swietlne jeszcze przed budowa drogi, wtedy bedzie najbezpiecznej :)

      • 5 4

      • Nie budujmy dróg...

        ...Będzie najbezpieczniej :)

        • 6 1

    • a może tak kładkę? lub tunel?

      • 2 4

    • pętlę indukcyjne

      Natężenie ruchu pierwszych (nacisnąć przycisk). Hahaha

      • 0 0

  • Bardzo dobrze (10)

    Miasto jest przede wszystkim dla ludzi. Samochody mogą się zatrzymywać nawet co przejście na sygnalizacji, jeśli kierowcy nie nauczyli się sami zatrzymywać. Macie co chcecie.

    • 47 32

    • Kierowca też człowiek :P (3)

      Niestety nie każdy ma wyobraźnie, podobnie jak pieszy

      • 9 2

      • P Naskręt jak zwykle sie popisał ze znajomosci kodeksu drogowego (2)

        "Kierowcy jadący w kierunku Oliwy mają obowiązek zatrzymać się tam i sprawdzić, czy z pomiędzy samochodów na przeciwnym pasie nie wychodzą pies"

        otórz nie "zatrzymac" sie a "upewnic sie" a to znaczna róznica, bo jak kazdy miałby sie zatrzymac to współczuje kierowcom ;)

        • 3 0

        • A jeżeli nie widzi,to powinien się zatrzymać,żeby się upewnić.

          • 1 3

        • Tak, ale czasem upewnienie się wymaga wręcz zatrzymania się.

          Tymczasem oni jada jakby nigdy nic, nie widząc przejścia zachowują się jakby zwalniało to ich z obowiązku.

          • 0 0

    • Miasto dla ludzi (2)

      Zgoda, że miasto jest dla ludzi. I dlatego ludzie nie powinni stać jak słupy przy idiotycznych i niepotrzebnych światłach na przycisk. Na Hallera jest bardzo dobra widoczność i jakiekolwiek potrącenia wynikają z winy kierowców. Tam jest ograniczenie do 40. Nie powinno więc być świateł, tylko więcej samodyscypliny, a i czasem jakiś radiowóz by się przydał kontrolnie.

      • 3 0

      • To jest gupie ograniczenie,gdysz ja mam auto luxusowe niemieckie i chcem jechać szypko,ale bespiecznie

        • 0 4

      • Miejsce w którym fotoradar miałby sens?

        Po prawdzie bzdura jest stawianie fotoradarów na długich prostych biegnących przez las, gdzie nie ma pieszych. Tam celem jest tylko kasa. Zamiast tego powinno się zgodnie z zdrowym rozsądkiem montować je nad przejściami dla pieszych. Bo tam właśnie przestrzeganie ograniczenia prędkości jest naprawdę istotne.

        • 1 0

    • im więcej sygnalizacji tym dłużej

      piesi będą czekać na zielone światło.

      • 2 2

    • Ciekawe (1)

      w jaki sposób kierowane są samochody gdy tylko piesi są ludźmi?

      • 1 1

      • nie udawaj że nie wiesz o co chodzi

        ludzie ważniejsi niż zaparkowane czy jadące samochody

        • 1 1

  • No to Spacerowa stanie na amen (8)

    Każde nowe światła to murowane korki. Zobaczcie co się stało w Oliwie po wprowadzeniu świateł pod zoo i drugich niżej

    • 61 23

    • Budowa sygnalizacji na Kielnieńskiej ... (3)

      ... miała by sens w momęcie wybudowania prawoskrętu na spacerową a światła tylko utrudnią i tak trudny wyjazd w kierunku chwaszczyna.
      Samochody skręcające w prawo w kierunku Oliwy będą blokowały przejazd tym co jadą w kierunku Chaszczyna przepuszczając pieszych na zielonym świetle, i odwrotnie jeżeli na sygnalizatorze umieści się strzałkę skrętu warunkowego (zielona strzałka w prawo) to jeżeli ktoś będzie jechał w kierunku Chwaszczyna i tak zablokuje wyjazd tym co jadą w kierunku Oliwy.
      Teraz to przynajmniej można liczyć na wyrozumiałość innych kierowców a jak będą światła to na co liczyć? Na budowę skrzyżowania bezkolizyjnego?

      • 11 2

      • Miało być rondo (2)

        ...bo przecież lewoskręt to rozwiązanie tymczasowe. Bajanie... W naszym kraju prowizorki są najtrwalsze! Pisałem już dawno, że najpierw wydamy na lewoskręt (dokładała się Biedronka), później zrobimy światła (norma), a później będzie już szkoda tego ruszać, bo po co wydawać tyle kasy... I zamiast od razu 2 mln na rondo to mamy 400 tys + ok 100 tys. na lewoskręt i światła, które NIC nie dają. I takie moje przemyślenie, choć zaraz usłyszę, że to niedorzeczne. Po co lewoskręt z Kielnieńsiej w kierunku Chwaszczyna, kiedy można zawrócić na rondzie do Casto? Sam tak robię, jak jest tłok, bo wciskanie się przez 3 pasy jest niebezpieczne...

        • 15 2

        • no masz rację! zakaz skrętu w lewo (1)

          z Kielnieńskiej do Chwaszczyna byłby dobrym rozwiązaniem. Podobnie ktoś sugerował likwidację lewoskrętu ze Spacerowej do Reala (też można na rondzie zawrócić pod Casto)

          • 5 2

          • Polikwiedujmy wszystkie lewoskręty...

            ...Tylko jak skręcisz w kielnieńską od strony Oliwy jak tam też lewoskręt zlikwidujesz? Aaaa... no tak.... w chwaszczynie też jest rondo i tam też można zawrócić ;)(taki mój mały żarcik) ale generalnie koncepcja ciekawa :)

            Tak jak Marcin pisał... rondo rozwiązało by problem.

            • 7 0

    • A po co się było wprowadzać na Osową? (1)

      Żeby zaoszczędzić 1000 zł na m2 mieszkania?
      A potem stać po kilka godzin w tygodniu w korkach na Spacerówce?

      • 2 6

      • Niektórzy tam mieszkają...

        ...dłużej niż Ty chodzisz po ziemi :P

        • 1 1

    • Byś się buraczku jeden z drugim potrafił zatrzymać przed przejściem, kiedy zbliża się do niego pieszy... (1)

      ...to i by żadne światła nie były potrzebne. Lecz skoro wy panowie szos i ulic, wielcy bonzowie w automobilach zamiast się po ludzku zatrzymać i dać przejść pieszemu na drugą strone ulicy wolicie jechać z klapkami na uczach to tylko i wyłącznie wasza wina.

      • 6 1

      • Byś buraczku...

        ...umiał przechodzić przez u;lice to by wypadków nie było :P

        • 0 4

  • Źle, Źle, Źle!! (1)

    Wszystko źle w tym kraju, wszystko!!

    • 18 24

    • Bo się wilkom łapy ślizgają

      • 1 0

  • "co roku mamy do wykorzystania z budżetu miasta ok. 200 tys. zł

    Na budowę sygnalizacji" - klasyczne socjalistyczne podejscie i marnotrastwo - nie modernizuje sie czegos bo jest taka potrzeba, tylko bo sa jakies pieniadze i trzeba je wydac...

    • 38 4

  • To logiczne ze na sygnalizacje buduje sie na skrzyzowaniach o duzym natezeniu ruchu albo na skrzyzowaniach niebezpiecznych. Budowa na kazdym skrzyzowaniu czy przejsciu dla pieszych sygnalizacji swietlnej to oczywista glupota.

    kilka dni temu byl na trojmiasto artykul o tym jak to piesi musza ciagle czekac na czewonym i samochody co chwile sie zatrzymymac na czewonym :)

    • 21 1

  • (4)

    Czy pętla indukcyjna jest bezpieczna dla ogumienia auta?

    • 5 17

    • dla ogumienia tak, ale łapie za buty

      • 9 1

    • Ode mnie wczoraj zarządała dokumentów - także zawsze trzeba mieć przy sobie dowód na światłach.

      • 8 2

    • Przypomniała mi się komiczna sytuacja z Bydgoszczy. (1)

      Tam niektóre uliczki boczne wpadające w przelotówki mają zielone światło tylko i wyłącznie jak pętla wyłapie jakiś samochód na światłach. No i podjechał jakiś koleś sportową bryką z karoserią z włókna .... i stoi i stoi i stoi.

      • 0 1

      • A kola z plastiku mial. Tak i silnik z drewna. Idz pisac bajki lepiej sie zrealizujesz

        • 0 0

  • Światła co 200 metrów.. a w te pętle i guziki to pic, który nie działa jak powinien co zostało wykazane przez czytelników. Piesi i tak będą przechodzić na czerwonym i wpadać pod nagrzanych kierowców.

    • 16 5

  • Nieeeee!!!!!!!!!!!!

    Tylko nie światła na łuku spacerowej/kielnieńskiej! Będą się tworzyć korki!

    • 38 15

  • Osowa się zatka na amen! (5)

    Chyba już w całym gdańsku jest sygnalizacja akomodacyjna i co? Jest lepiej? Drodzy państwo ze ZDiZ, rozumiem, że musicie robić dobrą minę ale sami przecież widzicie - nie jest!
    a tam na Osowej należy wybudować rondo, z azylami dla pieszych! Kielnieńska/Spacerowa i jeszcze możnaby wpiąć sopocką i wjazd do Biedronki/CNF. Żeby było taniej, weźcie se to rondo na którym się skręca do Castoramy. ;) inaczej Osowa zatka się na amen!

    • 60 7

    • i w środku jescze stację benzynową. Wyjdź z auta i spróbuj tam przejść cwaniaku rano albo po południu.

      • 5 11

    • rondo (1)

      To prawda, że powinno tam powstać rondo. Niestety zrobiono lewoskret, bo taniej... Teraz się dorabia światła, bo niebezpiecznie... i tak się leczy syfa pudrem.
      A koniec końców za parę lat i tak tam trzeba będzie małe rondo zrobić, bo to jedyne rozwiązanie ruchu, które zapewnia płynność dla wszystkich, wliczając rowery i pieszych. Nie lepiej zrobić raz a dobrze?

      • 23 2

      • Jakby zrobili od razu rondo to nie byloby dodatkowej kasiory z sygnalizacji. A tak kasa z sygnalizacji boczkiem splynie a potem rondo powstanie i tez kasiorka splynie. Spokojna twoja rozczchrana , tu wszystko jest przemyslane. Juz urzednicy wiedza najlepiej gdzie jak i na czym zarobic wymawiajac slogan "ku bezpieczenstwie".

        • 1 0

    • bardzo dobrze, że tam będą światła!

      Przechodziłam tamtędy wiele razy. Bywało, że jeden samochód kulturalnie się zatrzymywał by mnie przepuścić a i tak musiałam stać na środku drogi bo samochody jadące po łuku z dużą prędkością kompletnie olewały pieszego.
      O większych autach nie wspominając.
      Jestem zarówno kierowcą jak i pieszym. Staram się rozumieć obie strony. I w tym przypadku światła są tam potrzebne.

      • 2 3

    • Dokładnie, tylko rondo rozwiąże problem w tym miejscu.
      Jest nawet miejsce na wybudowanie ronda, tak jak by ktoś mądry przewidział jego budowę w przyszłości.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane