Fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Nowe ulice przy dworcu we Wrzeszczu

Deweloper centrum handlowego Metropolia, które powstaje we Wrzeszczu, musi sfinansować budowę kilku ulic wokół budowanego obiektu. Bardzo ułatwi to sposób poruszania się po dzielnicy nie tylko zmotoryzowanym, ale także pieszym.



Wydawanie własnych pieniędzy na układ drogowy otaczający ich inwestycje nie wynika z dobrej woli deweloperów, lecz jest im narzucane przez gminy. Na jakiej podstawie? To artykuł 16 ustawy o drogach publicznych. Pozwala on uzależnić wydanie zgody na użytkowanie każdego obiektu od jego wpływu na układ drogowy w okolicy. Zarządcy miejscy zwykle obligują więc deweloperów do przebudowy infrastruktury drogowej, która zapewni bezpieczeństwo i utrzymanie płynności ruchu.

Takich przykładów jest mnóstwo: deweloper Galerii Bałtyckiej wydał prawie 20 mln zł na przebudowę skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, właściciel centrum Auchan w Karczemkach dołożył do przebudowy Węzła Karczemki ponad 30 mln zł, deweloper budynków biurowych Alchemia przy al. Grunwaldzkiej przebuduje fragment alei Grunwaldzkiej oraz zbuduje tunel dla pieszych pod południową częścią stacji SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet (budowa tunelu nie wynika już ze zobowiązania dewelopera względem miasta). W zeszłym tygodniu pisaliśmy o firmie Doraco, która chcąc budować osiedle mieszkaniowe przy obwodnicy, będzie musiała zainwestować ok. 10 mln zł w jej przebudowę.

Czytaj więcej: W ciągu ostatnich pięciu lat deweloperzy wydali prawie 100 mln zł na inwestycje w miejską infrastrukturę

Nie inaczej będzie musiał postąpić deweloper Galerii Metropolia, która powstaje przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, w miejsce dawnego stawu. Firma PB Górski zobowiązała się do sfinansowania budowy i przebudowy kilku ulic w Dolnym Wrzeszczu.

- W pierwszym etapie prac przebudujemy połączenie ulicy Wajdeloty i Kilińskiego. W tym miejscu powstanie wjazd do Galerii, a także parking dla autokarów i przystanek przystanek autobusowy. Dzięki temu miejsce to ma szansę stać się dużym węzłem przesiadkowym dla ludzi podróżujących SKM, PKM oraz autobusami - mówi Jan Szczygielski, pełnomocnik spółki budującej centrum Metropolia.

Kolejnym etapem prac będzie remont ulicy Kilińskiego, która na całej długości zostanie poszerzona, zyska nowe lewo- i prawoskręty umożliwiające bezkolizyjny wjazd m.in. w ulicę Białą, Nową Lelewela, a także w zupełnie przebudowaną ulicę Nad Stawem.

Z kolei nowa ulica Nad Stawem uzyska połączenie z ulicą Kościuszki z możliwością skrętu w prawo. Natomiast ulica tzw. Nowa Lelewela stanowić będzie bezpośrednie połączenie między ulicą Kilińskiego i Placem Wybickiego, które do tej pory nie istniało.

- Ostatni, a zarazem najbardziej skomplikowany etap prac, to połączenie ulicy Nad Stawem z ulicą Hynka. Dzięki temu rozwiązaniu mieszkańcy zyskają łatwiejszy dojazd do Trasy Słowackiego i dodatkowo w ramach tych działań zostanie rozwiązana kwestia mieszkańców tzw. "indiańskiej wioski" - dodaje Jan Szczygielski. Chodzi o domy stojące między torami kolejowymi, ul. Kilińskiego i ul. Kościuszki, dziś połączone jedynie z ul. Kilińskiego.

Całość prac prowadzona jest w ścisłej współpracy inwestora z ZDiZ, a także częściowo wpisuje się w projekt rewitalizacji przestrzeni w Dolnym Wrzeszczu. Zakończenie robót planowane jest na drugi kwartał 2015 roku.

Okiem żurawia: plac budowy Galerii Metropolia.

Plac budowy na terenie dawnego browaru widziany z perspektywy żurawia wieżowego.

Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 182)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.