• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe ulice przy dworcu we Wrzeszczu

Michał Stąporek
29 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Deweloper centrum handlowego Metropolia, które powstaje we Wrzeszczu, musi sfinansować budowę kilku ulic wokół budowanego obiektu. Bardzo ułatwi to sposób poruszania się po dzielnicy nie tylko zmotoryzowanym, ale także pieszym.



Wydawanie własnych pieniędzy na układ drogowy otaczający ich inwestycje nie wynika z dobrej woli deweloperów, lecz jest im narzucane przez gminy. Na jakiej podstawie? To artykuł 16 ustawy o drogach publicznych. Pozwala on uzależnić wydanie zgody na użytkowanie każdego obiektu od jego wpływu na układ drogowy w okolicy. Zarządcy miejscy zwykle obligują więc deweloperów do przebudowy infrastruktury drogowej, która zapewni bezpieczeństwo i utrzymanie płynności ruchu.

Takich przykładów jest mnóstwo: deweloper Galerii Bałtyckiej wydał prawie 20 mln zł na przebudowę skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, właściciel centrum Auchan w Karczemkach dołożył do przebudowy Węzła Karczemki ponad 30 mln zł, deweloper budynków biurowych Alchemia przy al. Grunwaldzkiej przebuduje fragment alei Grunwaldzkiej oraz zbuduje tunel dla pieszych pod południową częścią stacji SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet (budowa tunelu nie wynika już ze zobowiązania dewelopera względem miasta). W zeszłym tygodniu pisaliśmy o firmie Doraco, która chcąc budować osiedle mieszkaniowe przy obwodnicy, będzie musiała zainwestować ok. 10 mln zł w jej przebudowę.

Czytaj więcej: W ciągu ostatnich pięciu lat deweloperzy wydali prawie 100 mln zł na inwestycje w miejską infrastrukturę

Nie inaczej będzie musiał postąpić deweloper Galerii Metropolia, która powstaje przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, w miejsce dawnego stawu. Firma PB Górski zobowiązała się do sfinansowania budowy i przebudowy kilku ulic w Dolnym Wrzeszczu.

- W pierwszym etapie prac przebudujemy połączenie ulicy Wajdeloty i Kilińskiego. W tym miejscu powstanie wjazd do Galerii, a także parking dla autokarów i przystanek przystanek autobusowy. Dzięki temu miejsce to ma szansę stać się dużym węzłem przesiadkowym dla ludzi podróżujących SKM, PKM oraz autobusami - mówi Jan Szczygielski, pełnomocnik spółki budującej centrum Metropolia.

Kolejnym etapem prac będzie remont ulicy Kilińskiego, która na całej długości zostanie poszerzona, zyska nowe lewo- i prawoskręty umożliwiające bezkolizyjny wjazd m.in. w ulicę Białą, Nową Lelewela, a także w zupełnie przebudowaną ulicę Nad Stawem.

Z kolei nowa ulica Nad Stawem uzyska połączenie z ulicą Kościuszki z możliwością skrętu w prawo. Natomiast ulica tzw. Nowa Lelewela stanowić będzie bezpośrednie połączenie między ulicą Kilińskiego i Placem Wybickiego, które do tej pory nie istniało.

- Ostatni, a zarazem najbardziej skomplikowany etap prac, to połączenie ulicy Nad Stawem z ulicą Hynka. Dzięki temu rozwiązaniu mieszkańcy zyskają łatwiejszy dojazd do Trasy Słowackiego i dodatkowo w ramach tych działań zostanie rozwiązana kwestia mieszkańców tzw. "indiańskiej wioski" - dodaje Jan Szczygielski. Chodzi o domy stojące między torami kolejowymi, ul. Kilińskiego i ul. Kościuszki, dziś połączone jedynie z ul. Kilińskiego.

Całość prac prowadzona jest w ścisłej współpracy inwestora z ZDiZ, a także częściowo wpisuje się w projekt rewitalizacji przestrzeni w Dolnym Wrzeszczu. Zakończenie robót planowane jest na drugi kwartał 2015 roku.

Okiem żurawia: plac budowy Galerii Metropolia.

Plac budowy na terenie dawnego browaru widziany z perspektywy żurawia wieżowego.

Miejsca

Opinie (184) 3 zablokowane

  • A niech budują (1)

    Ceny w galeriach droższe od sklepów internetowych od 50% w górę.Przyjdę przymierzę zobaczę i kupię na internecie :)

    • 17 3

    • na internetach!!!
      albo w internecie jak już ;)

      • 3 0

  • Proponuję powiększyć Cerfura na morenie (2)

    bo przez Rakoczego i Bulońską niedługo tylko czołgiem da się przejechać

    • 15 5

    • A wystarczyło

      aby deweloperzy rozbudowujący osiedla na Myśliwskiej i rozjeżdżający wywrotkami Bulońską i Rakoczego po prostu wyremontowali rozjeżdżone ulice. Ale to jest tak daleko od Urzędu Miasta.

      • 11 0

    • a co ma carrefour do tego ?

      • 2 0

  • budyń

    porażka, następna, kolejna porażka BUDYNIA i jego urzędasów !!!!

    • 15 12

  • Po co ? (3)

    Po co budowac kolejną galerię , jak już jest obok Galeria Bałtycka ?

    • 20 8

    • wcale tam za dużo tak nie ma (1)

      brakuje jeszcze kilka popularnych marek

      • 5 6

      • Marki mnożą się jak grzyby. Jedna LPP ma kilka a może kilkanaście marek. Klient zadowolony jakie to on różnorodne marki nosi, ile salonów odwiedził. A wszystko made in China for LPP zakupione na kontenery. Proszę dwa kontenery niebieskich i jeden kontener zielonych. Zapakować? Nie, musimy omarkować.

        • 7 2

    • Nasz problem? Górskiemu chce się płaić za to, to niech płaci.

      Ja nie narzekam, kuzyn przynajmniej przy budowie tego czegoś zarobi ;)

      • 5 1

  • A Piecewska na Morenie?

    Deweloper postawił wieżowce jak w Nowym Jorku, a Piecewska jak tarka.

    • 25 4

  • coś za coś i dobrze!

    jeśli będzie tak jak napisano w artykule, to się cieszę. artykuł drukuję na pamiątkę, zeby potem porównać słowa z czynami. ale generalnie to jestem zadowolony :D

    • 3 2

  • qbq kaszub

    Zeby sie nie okazalo ze pan gorski nie wybuduje drogi przez wlasne widzimisie tak samo jak nie bierze sie za remont dworku. Coz myslenie kaszubskie rozni sie od przyjetych standardow. Niech zyje biznes pana g. Sad juz wybudowal

    • 7 1

  • poszerzona kilińskiego (3)

    Najlepiej niech nam do mieszkań wjadą z tą poszerzoną Kilińskiego teraz nie ma gdzie zaparkować,okropny hałas że okna trzeba zamykać a co dopiero jak wspaniałomyślny DEWELOPER poszerzy ulicę ....dramat,chyba trzeba się wyprowadzić.

    • 16 8

    • muszą poszerzyć skoro zwężyli Wajdeloty

      • 5 0

    • opamiętaj się! (1)

      wolisz mieszkać w tym bałaganie co jest teraz?

      • 6 1

      • A może się zamienimy? 'MONDRALO"

        To może niech wogóle wyburzą budynki to droga będzie jeszcze szersza i na pewno nie będzie problemu z korkami,które i tak będą bo po prostu będzie większe natężenie ruchu. Łatwo krytykować jeżeli nie dotyczy to Ciebie bezpośrednio.

        • 5 3

  • Przebudowa układu ulicznego okolic stacji SKM (18)

    powinna uwzględniać interesy przede wszystkim pieszych, po drugie innych niezmotoryzowanych (wiadomo, że pod tym hasłem należy głównie rozumieć rowerzystów), po trzecie klientów transportu zbiorowego. Jak na razie w tekście jest mowa o pieszych - czy autorom i projektantom zbywa na wyobraźni?
    Wrzeszcz ma szansę stać się pierwszą przyjazną dla rowerzystów dzielnicą Gdańska, ale na razie wiele szans na taki kierunek rozwoju się marnuje. Po co zwiększać przepustowość Kilińskiego? Dlaczego z Wajdeloty nie zrobiono deptaka tak jak Monte Cassino w Sopocie z dopuszczeniem ruchu rowerów? Dbanie o przepustowość ulic dla ruchu samochodów w okolicy bardzo dobrze obsługiwanej transportem publicznym to nie jest przejaw zrównoważonego rozwoju.

    • 16 12

    • (1)

      i kto Ci będzie deptał po tej Wajdeloty - tam strach chodzić po zmroku, a atrakcji żadnych nie ma. Totalne zadupie, może drogi rozruszają trochę ta okolicę

      • 12 13

      • Rozruszają????????

        Dzielnice mieszkaniową,na co się leczysz?

        • 5 7

    • Rowerzyści to kiepscy klienci (5)

      To inwestor wykłada kasę - jak nie będzie dojazdu do galerii to nie będzie interesu. To zmotoryzowani są dostarczycielami kasy - nie będzie drogi pojadą gdzie indziej

      • 18 8

      • a co tam będzie? (1)

        stacja paliw, wulkanizacja czy myjnia że tylko zmotoryzowanie są dostarczycielami kasy?

        • 5 10

        • A co może kupić klient na rowerze? Pralkę, garnitur, telewizor? Zapas żywności na tydzień? Najwyżej batonika energetycznego i 0,25 l wody mineralnej.

          • 21 4

      • tego nie potwierdzają badania

        klienci zmotoryzowani odwiedzają centra rzadziej, chociaż raz kupują więcej, w ciągu miesiąca większe obroty realizują piesi, rowerzyści i pasażerowie KM.

        • 0 4

      • (1)

        Zmotoryzowani, piesi( autobus,kolejka,trolejbus,sąsiada samochód itp) to klienci ok. Rowerzyści są dziwni. W większości.

        • 3 0

        • a zwłaszcza ci

          w obcisłych lycrach, aerodynamicznym kasku i szpanerskich okularkach. Wiek koło 60.

          • 1 0

    • Błąd. (7)

      Najpierw piesi, potem KM a dopiero dalej mogą sobie być rowerzyści. 1% użytkowników ruchu nie może być na piedestale. Tym bardziej, że nieopodal jest spory węzeł KM.

      • 11 2

      • elathir dokształć się (4)

        78% mieszkańców deklaruje gotowość korzystania z roweru jeśli miasto stworzy odpowiednie warunki. To że obecnie 3% przejazdów jest realizowanych rowerem to nie znaczy, że nie może być dużo więcej. Na tym zyskają wszyscy mieszkańcy.

        • 1 14

        • Tak samo jak 99% deklaruje wsparcie dla domów dziecka a jak przychodzi do płacenia kasy

          to nie daje prawie nikt.

          Skąd wyście te 78% wyciągnęli? Zwłaszcza w zimie i dzień w dzień? Skoro nawet rowerowy raj, czyli Holandia ma 25%.

          • 14 2

        • (2)

          może to było 7,8%. Bo inaczej to po prostu wszyscy chcą jeździć na rowerze - 80-letni, chorzy, niepełnosprawni itp. itd. Jak można pisać takie bzdury, może ujawnisz źródło.

          • 12 1

          • to są dane z Olsztyna - można wygooglać (1)

            w każdym razie pisanie że rowerzyści to 1% jest przejawem ograniczonej wyobraźni i rowerowej fobii. To się leczy.

            • 0 6

            • Dobra, pomyliłem się. 1,1% to nie wynik Gdańska a średnia województwa, w Gdańsku rzeczywiście mamy 3%.

              Ale 78%? W Holandii gdzie jest najlepsza infrastruktura, dużo mniejsze odległości, dużo bardziej sprzyjający klimat (łagodne zimy z małą ilością opadów) i inna mentalność udało się uzyskać zdumiewający wynik 25%. A to bardzo dużo. A tym byś chciał u nas, w niesprzyjającym klimacie i innej mentalności uzyskać 3 razy lepszy? Jak? Nawet jak do każdego przejazdu rowerem dopłacałbyś 50zł. byłby problem taki wynik uzyskać.

              • 4 0

      • o jakim piedestale gaworzysz? (1)

        prawo do korzystania z roweru ma każdy mieszkaniec, jeśli miasto zapewnia odpowiednie warunki uspokajając ruch korzystają z tego wszyscy, nawet minusujący, którzy uważają że reprezentują oczywistą "większość". Właśnie dlatego że obok jest spory węzeł KM, to warto myśleć o rowerzystach - to zwiększa obszar napływu pasażerów i produktywność komunikacji publicznej - młodzież nie zajmuje miejsca w autobusach i lepiej się rozwija fizycznie i psychicznie.

        • 1 3

        • Dwa ale:

          Napisałem wyraźnie, że infrastruktura rowerowa jest ważna w mojej opinii. Po prostu uważam, że w kwestiach spornych rower-KM pierwszeństwo powinna mieć infrastruktura związana z komunikacją miejską. I tyle, po prostu jest istotniejsza, bo o ile rower jest ważnym urozmaiceniem naszych sposobów przemieszczania się to w mieście KM powinna być podstawową metodą podróżowania na duże odległości. Bo to ona a nie rowery, ma szansę zastąpić samochody.

          Druga sprawa, rowerzyści bardzo rzadko są pasażerami komunikacji miejskiej. O ile z SKM korzysta sporo spośród nich to z autobusów prawie żaden.

          • 4 0

    • O czym wy dyskutujecie. O cudzych pieniądzach. Drogi rowerowe zbuduje prywatny inwestor, jeśli będzie miał w tym interes. Puki co klienci dojeżdżają samochodami i drogi są priorytetem. Dróżki rowerowe może budować miasto. Poza tym rowerzyści to klient raczej roszczeniowy, bez kasy. Trochę dziwny.

      • 2 0

    • Na Monte Cassino jest zakaz jazdy rowerem.

      • 1 0

  • jaki deweloper zbuduje za (1)

    własne pieniądze? Szczególnie taki szuler jak ten, który buduje nowe centrum. Przecież te pieniądze będą z kieszeni wcześniej czy później zagrabione z kieszeni zwykłego obywatela. Nie róbcie z deweloperów ludzi dobrej woli to zwykli złodzieje i cwaniacy ... z układami w urzędach!

    • 16 17

    • przecież jest napisane, że musi,

      gdzie tu dobra wola? Czytanie ze zrozumieniem tekstu.

      • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane