• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowości w prezentacji "Sądu Ostatecznego"

Katarzyna Moritz
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • "Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga, podczas fotografowania w świetle widzialnym (VIS), podzielono na 117 kadrów.
  •  "Sąd Ostateczny" Hans Memling
  •  "Sąd Ostateczny" Hans Memling
  •  "Sąd Ostateczny" Hans Memling
  •  "Sąd Ostateczny" Hans Memling

Nasz najsłynniejszy obraz, "Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga, wkrótce doczeka się nowego oświetlenia, a w przyszłości - po remoncie gmachu muzeum - nowej gabloty i aranżacji.



Kiedy ostatnio widziałeś obraz Sądu Ostatecznego?

Podczas dwudniowej konferencji naukowej w Muzeum Narodowym w Gdańsku kilkunastu ekspertów z Polski, Kanady, Stanów Zjednoczonych i Belgii dyskutowało o standardach ochrony unikatowych dzieł sztuki. Wyjściem do spotkania były badania Sądu Ostatecznego, które zostały wykonane w lutym tego roku przez zespół specjalistów z dwóch instytucji z Krakowa - Muzeum Narodowego oraz Instytutu Katalizy i Fizykochemii Powierzchni im. Jerzego Habera Polskiej Akademii Nauk.

Stan obrazu zgodny z kryteriami światowymi

Badania to pokłosie tego, że nasza muzealna wizytówka nie pojechała na wystawę dzieł Memlinga do Rzymu.. Pomorski konserwator zabytków cofnął pozwolenie na wywóz dzieła ze względu na zagrożenia, mogące spowodować uszczerbek dla wartości zabytku. Jako przyczynę podał brak aktualnych badań nad stanem zachowania obrazu i jego przechowywania.

- Dzieło jest w bardzo dobrej kondycji. Badania potwierdziły bardzo dobry stan jego zachowania i dobry stan jego przechowywania - podkreśla Wojciech Bonisławski, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku. - Pomiary wilgotności też spełniają kryteria europejskie i światowe.
Będzie nowa gablota i oświetlenie

Podczas konferencji poinformowano, że decyzją ministerstwa kultury obraz zyska nowe oświetlenie. Pojawi się ono w ciągu miesiąca, będzie nowoczesne, ledowe, z możliwością regulacji natężenia światła.

Placówka myśli też o zmianie gabloty, w której znajduje się obraz. Obecną jest wiedeńska, specjalnie wykonana na wystawę, która miała miejsce 13 lat temu. Wtedy to ostatni raz tryptyk opuścił Gdańsk. Prezentowano go w amerykańskim Milwaukee i stolicy Austrii, Wiedniu. Wrócił do muzeum w marcu 2003 roku.

- Mimo że dzieło ogląda się lepiej bez gabloty, to na konferencji przeważyła opinia, że ma w niej pozostać. Jednak po 13 latach należałoby wymienić na taką z nowymi rozwiązaniami w kwestiach bezpieczeństwa czy klimatycznych - podkreśla dyrektor.
Będzie strategia eksponowania Sądu Ostatecznego

Konferencja organizowana przez Muzea Narodowe w Gdańsku i Krakowie, czyli dwie instytucje, które mają w swojej pieczy dwa najcenniejsze polskie obiekty - "Damę z gronostajem" Leonarda da Vinci i nasz tryptyk Memlinga - miała też dodatkowe zadania.

- Borykamy się z pytaniami dotyczącymi tego, jak te dzieła przechowywać, eksponować, jak je transportować w razie wypożyczeń. Zapraszamy specjalistów z całego świata, by pomogli nam wypracować stanowisko. W związku z tym, że chcemy opracować wieloletnią strategię dotyczącą eksponowania Sądu Ostatecznego, to musimy te opinie zgromadzić - wyjaśnia Bonisławski.
Budynek muzeum do remontu

Jak zapowiada dyrektor, placówka będzie aplikować o środki europejskie na rewitalizację budynku muzeum przy Toruńskiej.

- To jest dla nas szansa, ale też wyzwanie, bo zastanawiamy się z ekspertami, czy obraz powinien pozostać w tej sali, w której się znajduje, czy szukać innego miejsca na Toruńskiej. Bo chcemy pokazać całą historię obrazu, od momentu jego kradzieży przez Pawła Beneke. Żeby to zrobić, przestrzeń trzeba na nowo zaaranżować - zapowiada Bonisławski.

Obecnie obraz Memlinga jest eksponowany w sali na pierwszym piętrze budynku. Jednak to miałoby się zmienić po remoncie gmachu muzeum. Byłby wykonany z funduszy unijnych pozyskanych na rewitalizację obiektów o wysokiej randze historycznej z obecnego rozdania unijnego, do 2020 lub 2022 roku. Poza nowymi aranżacjami wystaw wyremontowane miałyby być elewacje, odtworzone miałyby zostać historyczne tereny zielone czy ogrodzenie. Aplikacja ma być złożona najpóźniej w przyszłym roku, obecnie kończą się prace projektowe.

Hans Memling stworzył "Sąd Ostateczny" przed 1471 r. Namalowany na deskach, ma formę tryptyku i uważany jest za najlepszą pracę tego malarza. Jest to jedyne dzieło niderlandzkiego twórcy w polskich zbiorach muzealnych.

Obraz został zamówiony przez filię brugijskiego banku Medyceuszy i miał trafić do jednego z kościołów we Florencji. W 1473 r. transportowane na pokładzie galeonu dzieło zostało przechwycone przez gdańskiego kapra Pawła Beneke, który podarował je kościołowi Mariackiemu w Gdańsku.

Pod koniec II wojny światowej hitlerowcy wywieźli obraz do Turyngii, gdzie został znaleziony przez Armię Czerwoną. Zanim ostatecznie w 1956 r. "Sąd Ostateczny" wrócił do Polski, był wystawiany w leningradzkim Ermitażu.

Miejsca

Opinie (28) 4 zablokowane

  • Hbr 9, 27: Postanowione ludziom raz umrzeć, a potem sąd (1)

    Kiedy robimy coś źle, to diabeł nas skusił. Kiedy nic nie robimy, to kusimy diabła!Jesteśmy tu i za karę, i po coś. Celem i sensem życia jest niebo. Do nieba możemy "z sobą" zabrać tylko swoich bliskich - żonę, dzieci, wnuki, prawnuki.... wszystkich tych, których kochamy. Tam nic nie ma wartości, tylko miłość i zbawienie duszy ludzkiej. A tak jak potępieni stają się duchowo szatanami i kontynuują swoje zło, tak zbawieni staniemy się jako aniołowie i będziemy kontynuować to dobro, które da nam wszystkim zbawienie. Jako aniołowie, czyli nie aniołami.

    Ale nie każdy potrafi te i inne prawdy pojąć. Faryzeusze - czyli ówcześni mędrcy, którzy wszystko chcieli na swój rozum brać - nie potrafili. Zgubiła ich pycha. Oni też dokonali zbrodni i też nie widzieli niczego złego w tym, co uczynili. Gdzie są dzisiaj?

    • 9 19

    • Boimy się późnego wieku, jakbyśmy mieli pewność, że go osiągniemy (George Sand)

      • 2 2

  • Jego miejsce jest w Bazylice (10)

    Nie wiem ze nikt nie walczy o to aby obraz wrocil do pierwotnegi miejsca. Pewnie ludzi odpowoedzialni za Muzeum sie boja ze gdyby im odebrali obraz to malo kto by do nich przyszedl

    • 19 43

    • (1)

      A moze nawet w Itali ?

      • 11 1

      • ii

        • 6 0

    • Gdzie tam w jakiejś bazylice (5)

      trzeba klepać siano za oglądanie

      • 4 3

      • (4)

        do Muzeum też musisz kupić bilet, chyba że wybierasz dzień "wolnego wstępu" - ale godziny otwarcia muzeum są dla pracujących 9-17.00 nieosiągalne. Więc i tak kupujesz bilet

        • 4 4

        • Halo, czy na sali jest szyfrolog? (3)

          Co ten gość nade mną ma do przekazania?

          • 7 0

          • (2)

            przeczytałem "czy na sali jest sarkofag."

            • 0 2

            • To sie pajacu w tym sarkofagu połóż, bo te to twoje wypociny ani śmieszne ani trollujące (1)

              • 1 1

              • eheheheheheheheheh, OK.

                • 0 0

    • Co jest jeszcze jakiś narwany antyklerykał nie wpadł toczyć piany z pyska na słowo bazylika?

      • 2 4

    • Ja bym zrobił kopię na canavasie - pojechał to wydrukiem banerowym, a oryginał

      sprzedał i wydał kasę na coś sensowniejszego. Założę się, że przy dobrym wydruku i na dobrze skalibrowanej maszynie wyszła by petara. Nikt i tak by nie poznał czy to kopia ...

      • 0 2

  • Ankieta (2)

    Widziałam kiedyś obraz w muzeum, ale nie na szkolnej wycieczce. Co mam zaznaczyć? Czuję się z tym źle.

    • 35 1

    • ja tez widzialam na nocy muzeów, ale nie w zeszlym, ANI W TYM :/ hmmm (1)

      • 2 0

      • Ankieta

        Tak. Można było go obejrzeć jakieś 10 lat temu w Muzeum Narodowym przy ul. Toruńskiej.

        • 1 0

  • Pani redaktor, co znaczy "aplikować o środki europejskie"? Rozumiem, że ktoś może w potocznym języku użyć takiego znaczenia słowa aplikować, ale nie dziennikarz w oficjalnym tekście. On powinien rozumieć znaczenie używanych słów...

    • 15 0

  • Czy Pan Łukasz Unterschuetz został poinformowany ... (1)

    przed zrobieniem zdjęć dla portalu trójmiasto.pl, że nie wolno ich robić używając flesza (ostatnie zdjęcie)?

    • 4 1

    • Gdyby to był flesz to odbicie byłoby centralne, a nie w lewym górnym rogu, to raczej lampa oświetlająca pomieszczenie.

      • 2 0

  • A kopia która na dworcu głównym była to się nie liczy?

    • 7 1

  • Na obrazie widoczna wyraźnie tęcza - czy katolikom

    to nie przeszkadza ?

    • 6 10

  • Zakład Pascala: (2)

    Jeżeli Bóg istnieje, to my:
    - wierząc w Niego, zyskujemy wieczność,
    - nie wierząc w Niego, tracimy wszystko.

    Jeżeli Boga nie ma, to my:
    - wierząc w 'niego', nic nie tracimy,
    - nie wierząc w 'niego', też nic nie tracimy.

    Wniosek:
    Z ekonomicznego punktu widzenia
    opłaca się wierzyć niż
    nie wierzyć

    • 8 3

    • Tylko odpowiedz z sensem: (1)

      jaki jest sens życia wiecznego ?

      • 3 3

      • sensem życia wiecznego jest przesunięcie wieku emerytalnego do + nieskończoności.

        • 0 0

  • (1)

    Kiedy wreszcie polskie państwo przestanie okradać prawowitych właścicieli i zwróci obraz tam gdzie jego miejsce?

    • 5 10

    • Do Florencji?

      • 4 1

  • Boże, podniecają się skradzionym obrazem !

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane