• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • W tramwaju zwężono drugie i czwarte drzwi, a ponadto zmieniono sposób ich otwierania.
  • Nowe malowanie po stronie bez drzwi (tramwaj pozostał jednokierunkowy).
  • Tył tramwaju z nowym malowaniem.
  • Kabina motorniczego po modernizacji.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.

Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.



Jaką kolorystykę powinny posiadać gdańskie tramwaje?

W ostatnich latach, oprócz zakupu całkowicie nowych tramwajów i używanych pojazdów z Niemiec, Gdańsk postanowił zmodernizować tramwaje zakupione w latach 90. od chorzowskiego Konstala (przejętego następnie przez francuski koncern Alstom).

Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.

Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).

Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?

- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2012 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2014 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2015 r. - odstawiony na boczny tor na Zajezdni Wrzeszcz.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów

O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.

Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).

- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
  • Najnowszy fabrycznie nowy gdański tramwaj, czyli Pesa Jazz Duo w kremowo-czerwonych barwach.
  • Tramwaj typu N8C, którego patronem jest Guenter Grass, podczas rozładunku.
  • Konstal 114Na z 1997 r., choć przeszedł w 2013 r. kompleksową modernizacją wraz z wymianą czoła, otrzymał współczesne malowanie.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca

W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.

Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.

Gdańskie barwy tramwajów

Pierwsze tramwaje w Gdańsku były malowane w odcieniach brązu. Do dzisiaj został zachowany wagon z 1873 r., który był zaprzęgany jeszcze do koni.

W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.

W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.

Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.

W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.

Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Materiał archiwalny

Konstal N w malowaniu z lat 50.

Materiał archiwalny

Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.

Miejsca

Opinie (176) ponad 20 zablokowanych

  • (11)

    Na co komu te szroty jeszcze, to moje passerati w tdi jest młodsze i lepszym stanie

    • 31 87

    • akurat to są najfajniejsze tramwaje w naszej flocie. Zdecydowanie lepsze niż te nowe Pesy

      • 20 9

    • Masz długa przerwę w szkole, czy lekcję informatyki?

      • 20 2

    • (5)

      Marzenie większości okolicznych Kaszubów Passat B6 lub nawet B7.

      • 11 3

      • (4)

        Tak i ta zawiść w oczach gdy sąsiad kupi Mercedesa lub BMW.

        • 7 1

        • (2)

          gimbusy ze wsi wracac passerati do domu. tylko nie obwodnica bo jezdzic kulturalnie nie umiecie

          • 4 2

          • Eh, Polska. Kraj miłująch się katolików. Tu się chce żyć. (1)

            • 2 1

            • Pojedź na wycieczkę na Cypr tam nie lepiej Turasy jeszcze bardziej się miłują z Grekami.

              • 3 0

        • Nie oceniajcie wszystkich rodaków swoją miarą. Nie wszyscy sa tacy jak w Waszej rodzinie .

          • 0 0

    • żałosne naśladownictwo

      • 2 1

    • A mi sie podoba kolor zielony jak sa pomalowane solarisy dla olsztyna

      • 2 3

    • A gdzie nowe tramwaje? Co już o nich zapomnieli? Ciągle tylko artykuły że Gdańsk kupuje, buduje a tramwaje to szrot kupiony od Niemców... i tak ze wszystkim

      • 0 1

  • Miejmy nadzieję, że hamulce nie są przedwojenne. (3)

    • 60 13

    • (2)

      to są tramwaje z 1997r. jak moga być przedwojenne

      • 8 4

      • Ja bym się nie zdziwił

        Szkoda żeby się któryś przypadkowo rozbił na Hallera

        • 1 3

      • Citadisy nie są z 1997 roku.

        • 3 0

  • (4)

    Rozkraczy się po staremu czy po nowemu?

    • 51 18

    • Po wolnomiastowemu

      • 5 1

    • Stara rozkracza się po staremu, a młoda po młodemu.

      • 3 0

    • Nowy rozkraczy się po staremu.

      • 2 0

    • 18 lat?

      Takie lubię hehe

      • 3 0

  • ??? (36)

    Trudno nie odnieść wrażenia , że malowanie tramwajów z okresu WMG to nawiązywanie do niechlubnych tamtych czasów. Od 1945 Gdańsk nie jest już WMG !!!

    • 89 115

    • Od 1939 nie jest.

      • 28 4

    • (11)

      Dlaczego niechlubnych?

      • 26 11

      • Dla jednych chlubnych (9)

        dla drugich nie.

        • 8 10

        • (8)

          Ale dlaczego niechlubnych?

          • 12 3

          • bo przed 1939 mówili by do Ciebie ty Polska świnio. Serio chcecie tego? Ale kto co lubi. (7)

            • 25 24

            • "Chcecie"? Kolor tramwaju może coś takiego sprawić? (3)

              Weź się uspokój, to historia.

              • 21 16

              • Baju baju

                • 4 8

              • miliony wymordowanych w czasie II wojny światowej to tez historia. (1)

                ilu mieszkańców WMG brało udział w mordach i eksterminacji Polaków ???

                • 12 3

              • Już luzuj porty. Twoja bratnia Armia Czerwona przecież cię wyzwoliła, co nie?

                • 2 4

            • Dzisiaj do mnie mówią gorszy sort. Jest jakaś różnica? (1)

              • 17 8

              • bo nim jesteś

                • 2 0

            • moze wolisz "spie****j dziadu" ??

              • 5 7

      • może dlatego, że Polacy byli obywatelami 2. kategorii w WMG?

        • 21 14

    • tak, nazistowski Danzig skończył się w 1945

      nazistowski Danzig skończył się w 1945

      • 20 10

    • (4)

      Wmg wciąż istnieje , odsyłam do odpowiednich dokumentów .

      • 14 9

      • (1)

        poproszę

        • 8 3

        • Co poprosisz? Rączek nie masz?

          • 5 4

      • (1)

        Nie zapominaj, że nadal jesteśmy z Niemcami w stanie wojny

        • 1 7

        • nie jesteśmy, RFN uznał naszą zachodnią granicę

          • 9 0

    • Płacą tobie za tak głupie komentarze?

      • 3 5

    • Znowu (2)

      odezwał sie jakis pis dzielski patriota od żołnierzy przeklętych

      • 8 13

      • lepszy pis dzielski patriota niż taka sprzedawna gnida jak ty (1)

        w obozie to masz murowane stanowisko kapo.

        • 10 4

        • odśpiewaj hymn plaszczak,karzeł & company.

          Pis-nięty powstań ludu ziemi, powstańcie ci, którym piątej klepki brak, dziś wolska jest nasza a jutro cały świat, itd. itp.

          • 3 4

    • cienka linia

      Gdańsk powinien być odbudowany w stylu modernistycznym, tak jak Gdynia. Nie było by ciągotek do WMG.

      • 8 10

    • Niektórzy nierozumni nawołują, że chcą Wolnego Miasta Gdańska bo Gdańsk "jest gdański" (6)

      Bo mamy być niewolnikami Niemców. Działająca w Polsce "Partia Pruska" ma swoje cele. Polskojęzyczne (Fakt, Dziennik Bałtycki i g--niane inne) oszukały wielu i dzisiaj niektórzy "pożyteczni" nawołują, że chcą Wolnego Miasta Gdańska bo Gdańsk "jest gdański". Chcą grillować "po niemiecku".

      Nie bądźmy naiwni i miejmy świadomość ICH celów, Na razie to od nas Polaków jeszcze zależy, czy Gdańsk nadal będzie polski, czy w niedalekiej przyszłości niemiecki.

      • 15 8

      • powoli nas oswajają ... (5)

        niemieckie spółki komunalne, kolory tramwajów, niemiecka własność mediów lokalnych, pojawiający się tu i ówdzie "danzig" zamiast "Gdańsk", sprzyjanie nieciekawym resentymentom, ławeczka z grassem, "fischmark" zamiast "targ rybny". Metoda małych kroczków, a tak daleko już zaszli. Najsmutniejsze, że umysły wielu gdańszczan zostały mocno zatrute. Obudzimy się tu kiedyś z ręką w nocniku.

        • 22 6

        • Polskapresse z ul. Połęże (3)

          juz nie jest polskapresse tylko polskapress. Po dobrej zmianie zmienili nazwę, bo zbyt niemiecko brzmiała. Hue hue hue. Farbowany lis.

          • 8 3

          • (1)

            albo 5 letni cykl promocji podatkowej dobiegł końca i stąd ten zabieg

            • 0 1

            • diagnoza

              Jawor to ty? nieźle ci w dekiel wali, niczym nie odstajesz od swojej kamaryli z wariatkowa.

              • 1 0

          • znów tylko poczta będzie polska

            chociaż jak schetyna wróci do władzy to i tego nie będzie można być pewnym

            • 2 0

        • Ityle

          Fischmark? Jasne i pierogów ruskich się czep... normalnie nie wiesz o czym piszesz...

          • 0 2

    • (2)

      Jak kaźdy pisior wolisz malowanie w stylu PRL?

      • 5 6

      • a ty jak każdy POs.aniec wolisz hitlerowskie resentymenty?

        • 1 2

      • 1960

        Wtedy o malowaniu decydowali fachowcy. Dziś każdy daltonista może to robić.

        • 2 1

    • Frei Stadt Danzig

      I niech na zawsze wróci do macierzy

      • 0 3

    • Historia

      Dlaczego niechlubnych? to przecież historia - czy się komuś podoba czy nie.

      • 0 3

  • Bardzo ładny (6)

    mi się podoba.

    • 69 34

    • (4)

      Niemiecka szczekaczka propagandowa działa na pełnych obrotach.

      • 9 8

      • Co proszę? (1)

        Może ktoś wyjaśnić sens tego plucia?

        • 4 5

        • chyba szkoda czasu

          bo, tutaj sensu brak

          • 4 2

      • to było żałosne PIS'iorku (1)

        • 4 6

        • mobilazaja

          Widzę ,że znowu prymityw zwany plaszczak nasłał tu swoje bojówki szkolone przez szalonego antka.

          • 1 3

    • A moim zdaniem...

      ...obecne malowanie jest o wiele ładniejsze i przyjemniejsze dla oka, lepiej komponuje się z architekturą Gdańska i bardziej odróżnia się od komunikacji w Gdyni.
      Swoją drogą, czy właściwym jest odnoszenie do historii, w której to momencie Polaków w Gańsku była raczej garstka, a większość stanowili ci, którzy później napadli na Polskę? Śmiem wątpić.

      Historia, historią, malowanie WMG było słabsze niż jest teraz, a ja mam wysublimowane poczucie estetyki :)

      • 1 1

  • Niech będą takie jeśli zakład wyśle je na linie mało obciążone np. 5 czy 9. Na innych trasach to będzie tragedia. Niestety wybrane drzwi są dość wadliwe i często się psują więc obsługa będzie miała sporo pracy w dziele pańskim.

    • 19 3

  • Po co naprawiać błąd konstrukcyjny - lepiej zdemontować drzwi i po kołopocie :) (4)

    Czemu powrócono akurat do przedwojennych kolorów a nie do barw z początku tramwajów w Gdańsku? Dlaczego niebieski a nie czerwony pasek? Kolor gdańskich barw to żółty/ złoty i czerwony a nie niebieski.
    Kogo to były fanaberie?

    • 47 21

    • "czyje" a nie "kogo" (2)

      taki jesteś przeciwniemiecki, że aż rusycyzmy wplatasz?

      • 10 7

      • czyje są te pomyje?

        • 1 2

      • a Ty jesteś taki antyrusycystyczny,że aż pro niemiecki.

        • 2 10

    • W Gdańsku bardzo aktywnie działa "Partia Pruska"

      Nie wierzcie w uczciwość zaznaczonych odpowiedzi sugerujących, że 46% pośrednio popiera WMG (manipulacja czytelna).

      • 5 3

  • oj żeby jeszcze zapachy w tym tramwaju przedwojenne przywrócono... (1)

    • 27 10

    • Oooo wypraszam sobie!

      • 3 4

  • Pięknie.. (2)

    Pięknie go zrobili

    • 36 13

    • Dobra zmiana

      • 5 3

    • #dojna zmiana

      • 2 0

  • Co z prawdą historyczną? (16)

    "z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich"

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowy-stary-tramwaj-w-przedwojennym-malowaniu-n112303.html#tri

    WMG nie było miastem niemieckim. Autor zapewne nieumyślnie (niedbalstwo językowe) fałszuje historię.

    • 66 13

    • Tylko z nazwy i w teori nie było niemieckie, poczytaj trochę.

      • 13 5

    • (1)

      Danzig po II wojnie został niesłusznie wcielony do Polski.

      • 8 19

      • Danzig po II wojnie został niesłusznie wcielony do Polski.

        Alianci w 1945r Poczdamie zdecydowali się na oddanie Gdańska pod polską administrację na 50 lat.50 lat minęło, WMG powstało Na konferencji pokojowej w Wersalu jako miasto -państwo, w 1939 r. Niemcy zaczęły okupację WMG, skończyła się w 1945 r. ale nikt nie anulował zapisów traktatu Wersalskiego,więc Wolne Miasto formalnie istnieje.Nikt tego nie neguje, ale też nie nagłaśnia, chociaż w Niemczech funkcjonuje Senat WMG.Takie są fakty.

        • 3 3

    • Tak. (5)

      A jezykiem urzedowym byl chinski, ludnosc w dominujacej przewadze czeska, a ludzi witajacych Hitlera przywieziono autobusami z Bawarii.

      • 14 10

      • (2)

        Babcia opowiadała, że to były piękne czasy może bez przesady z tym Hitlerem, ale wizyta Gebelsa dawała nadzięję na poprawę sytuacji obywateli niemieckich, a szalało wtedy bezrobocie i inflacja.

        • 8 8

        • bezrobocie i onflacja .. (1)

          .. no to faktycznie piękne czasy

          • 3 3

          • ąflacja

            • 2 0

      • A po wojnie zasiedlony nidorajdami ze wschodu

        • 4 10

      • Jak witaliśce armie czerwoną w Lwowie co... chlebem i solą.

        • 4 4

    • (1)

      WMG było miastem niemieckim, ale nie należało do Niemiec. Malbork jest zamkiem krzyżackim, ale nie należy do Zakonu. Mój mercedes jest samochodem niemieckim, ale nie należy już do tego Niemca, co płakał jak sprzedawał.

      • 11 2

      • Mercedesa to widzałaś co najwyżej na ulicy z daleka.

        • 1 9

    • to jeszcze gorzej (1)

      Ciekawe, kto wieszał flagi ze swastykami i witał Hitlera na Długim Targu?Chyba nie Żydzi.

      • 5 2

      • bank

        oni też ...

        • 0 0

    • Z całą pewnością jest dla Prusaków "pożyteczny".

      • 3 1

    • Tu już nikogo prawda historyczna nie obchodzi (1)

      najważniejsza jest stopniowa regermanizacja. Temu podporządkowana jest polityka partii niemieckiej w Gdańsku. I nie tylko w Gdańsku.

      • 7 3

      • prawda historyczna

        Tak, prosto z pisuaru i śmierdząca moczem psychoprezia.

        • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane