• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obietnica: Nowa Wałowa będzie gotowa w 2014 r.

Krzysztof Koprowski
5 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Za dwa lata pierwsze auta pojadą nowym wiaduktem nad torami kolejowymi i ul. Jana z Kolna. W pierwszym etapie powstanie pierwszy z docelowych dwóch. Za dwa lata pierwsze auta pojadą nowym wiaduktem nad torami kolejowymi i ul. Jana z Kolna. W pierwszym etapie powstanie pierwszy z docelowych dwóch.

Zaledwie kilka godzin po publikacji naszego artykułu dotyczącego ul. Nowej Wałowej, właściciel terenu, po którym pobiegnie ta ulica, czyli firma BPTO, wydał oświadczenie dla mediów. Budowa ma ruszyć w tym roku i zakończyć się wiosną 2014 roku.



Czy tramwaj powinien połączyć Bramę Oliwską i ul. Nową Wałową

Z oświadczenia wynika, że budowa ulicy... praktycznie już trwa. Formalnie plac budowy został przekazany wykonawcy - firmie Budimex SA - 24 października br. Pierwsze maszyny mają się jednak pojawić dopiero za dwa - trzy tygodnie.

Droga ma powstać na podstawie porozumienia zawartego między BPTO Infra a miastem Gdańsk. Jej koszt szacowany na 58,5 mln. zł, zostanie sfinansowany przez BPTO.

- Rozpoczęcie budowy ul. Nowej Wałowej to rzeczywisty początek rewitalizacji terenów postoczniowych i powstania Młodego Miasta. Chcemy, aby Młode Miasto stało się miejscem, w którym chętnie się bywa, a charakter wyjątkowego nabrzeża ma w przyszłości sprawić, by było to miejsce atrakcyjne dla rekreacji zarówno dla mieszkańców Trójmiasta, jak i stałym punktem na turystycznej mapie Gdańska - napisał w oświadczeniu Christian Vad, członek zarządu BPTO Infra.

W pierwszym i jedynym obecnie planowanym etapie całej drogi, powstać mają dwa odcinki. Pierwszy z nich to tzw. mała pętla, czyli fragment ul. Nowej Wałowej między ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska (wraz z jej przebudową) a ul. Nowomiejską zobacz na mapie Gdańska (wraz z jej częściową przebudową). Odcinek ten liczy 1,2 km ul. Nowej Wałowej.

Drugi i bardziej spektakularny etap budowy nowej ulicy obejmie przedłużenie nowej drogi od ul. Nowomiejskiej zobacz na mapie Gdańska do Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, wraz z budową nowego wiaduktu nad ul. Jana z Kolna (sama ulica również będzie przebudowana na krótkim odcinku) i torami kolejowymi. Tym pracom mają towarzyszyć prace w infrastrukturze podziemnej oraz korekta przebiegu torowiska tramwajowego.

Na obu odcinkach powstania na razie jedna dwupasmowa jezdnia. Docelowo mają tam powstać dwie jezdnie i torowisko tramwajowe między nimi.

Opinie (119) 2 zablokowane

  • aaa (12)

    to po to remontowali żółty wiadukt....
    to samo było z uczniowską :)

    • 53 50

    • (8)

      żółty wiadukt był remontowany po to że po oddaniu nowej estakady będzie służył jako kładka dla pieszych była już o tym mowa kilkukrotnie na Trojmiasto.pl

      • 48 2

      • A wyobraźcie sobie całe tory kolejowe w wykopanym korycie. (6)

        Zamknąć w betonie na równi z gruntem. Ilu mostów byśmy nie musieli utrzymywać i budować. Ile kładek. I jak zespoliło by to rejony oddalone od siebie tak bardzo a jednak tylko o 50m. Ile skwerów byśmy mieli. ehhh

        • 15 1

        • to marzenia marzycielu... (5)

          takie rozwiazanie wymyslono juz daaaawno temu, nazywa sie metro...

          • 12 0

          • (4)

            Hej młody Junaku, smutek zwalcz i strach. Może na tym piachu za trzydzieści lat przebiegnie, być może, jasna, długa, prosta, szeroka jak morze Trasa Łazienkowska !

            • 10 0

            • (3)

              zmienilbym "być może" na "z pewnoscia"

              co sadzisz?

              • 5 0

              • (1)

                I ja bym tu dawał od razu Gis !!!

                • 1 1

              • alez sie usmialem, dzieki "Misie" :)

                Jak to od Gis?

                • 0 0

              • nie rymowałoby się :D

                • 0 0

      • No dobra, wiadukty żółte czy zielone fajna rzecz,

        ale w jaki sposób z Nowej Nowomiejskiej będzie się wjeżdżało po prostu w Jana z Kolna. Przecież nie każdy chce jechać wiaduktem na Morenę etc.

        • 1 0

    • aaa

      aaaanalfabeta. Widać Żółty wyraźnie na wizualizacji, ale widać niektórych myślenie przerasta

      • 10 4

    • Żółtemu odcinają podjazd??? (1)

      Znowu korki, no nie?

      • 2 3

      • we wrzeszcu zrobili nowy wiadukt, podobny do starego zielonego i sie fajnie komponuje, a tu takie brzydactwo?

        o co chodzi?

        • 6 1

  • Ja ze swej strony obiecuję odbić Inflanty (2)

    • 87 9

    • www.tromiasto.pl - działa cuda (1)

      Widzę, że gdyby nie ten portal, to robota wiaduktu by nie ruszyła. W kilka godzin opracowano ekspertyzy geologiczne, projekty i harmonogramy, dograno budżet i dzięki temu portalowi będziemy mieli wiadukt i drogę.

      dzięki ci http://www.trojmiasto.pl bez was świat złamałby się na pół.

      • 25 2

      • Właściciel drogi sie zdziwił że to kogoś interesuje. Myślał że każdy ma to w d..

        A jak chcą wiedzieć to se wydam oświadczenie BACH.

        • 6 0

  • zobaczymy. jak będzie - bić brawo będziemy, jak nie - no cóż, jak często jest jak jest. (1)

    i wszystko w temacie.

    • 23 6

    • 2014 to wybory samorządowe ;)

      I jak co wybory, wszystkie nakłady pójdą na to, by skończyć budowę przed wyborami :P i wtedy wszyscy szczęśliwi znów ich wybierzemy...

      • 0 0

  • czemu tylko 2 pasy? (10)

    przecież jeśli to ma być część Obwiedni Śródmieścia, to ta Nowa Wałowa powinna być 2x2...

    • 32 35

    • proponuje 8x8 i tor bobslejowy po srodku.

      • 38 8

    • Wytłumaczcie mi proszę o co chodzi z tą Obwiednią Śródmieścia. (7)

      Jakimi ulicami miałaby ona prowadzić i dokąd. Rozumiem, że Jana z Kolna, nowa Nowomiejska, Nowa Wałowa i co dalej? Potem są te Rybaki Górne, które łączą się z Wałową, ale to w sumie ulice lokalne, którymi donikąd się nie dojedzie (a na pewno nie byłaby to żadna obwodnica na tym odcinku w kierunku ul.Heweliusza i Starego Miasta) - Wałowa kończy się ślepo w okolicach Wiosny Ludów/ Stępkarskiej - czy to tam ma być ten przekop pod Motławą w kierunku Polskiego Haka, Siennickiej etc.?

      • 13 3

      • Wałowa powinna być przedłużona wraz z tunelem lub wysokim mostem aż do Głębokiej (6)

        Wtedy można by mówić o obwodnicy.

        • 11 1

        • A jaka jest dokładnie oficjalna (5)

          trasa tej Obwodnicy. Ma ktoś jakiś link do strony z czytelnym planem, a nie jakimiś rysunkami w mikroskali z których nie da się nawet odczytać nazw ulic. Zastanawia mnie po co oni np. budują ten odcinek na Rybaków Górnych. Z czym on ma się łączyć? Tylko z Wałową (starą)? Czy Wałowa w związku z tym będzie też modernizowana? Przepustowość dróg za Wałową w kierunku Starego Miasta jest żadna. To małe osiedlowe uliczki i chyba nie chcą tam puszczać ruchu z obwodnicy :-O

          • 3 2

          • (4)

            tutaj możesz zobaczyć układ docelowy
            img.trojmiasto.pl/zdj/c/9/19/800x0/193107-Budowa-ulic-Nowej-Sandomierskiej-i-Nowej-Walowej-maja-ostatecznie-rozprawic-sie.jpg

            • 6 2

            • Ten plan też jest mocno schematyczny. (3)

              Czy nigdzie nie ma czegoś szczegółowego? W sumie trochę dziwne. Miliardowe inwestycje, a wizualizacje w postaci kolorowej kreski wokół uproszczonego planu.
              Reasumując, czyli przekop przez Motławę jest zaplanowany na wysokości ulicy Stępkarskiej (tak przynajmniej odczytuję z tego schematu)? Czy są jekieś konkrety co do terminów realizacji tej części inwestycji?

              • 5 1

              • Póki co jest określone na przyszłość.

                Podobnie jak Nowa Sandomierska, Nowa Politechniczna, Nowa Abrahama, Nowa Bullońska itd.

                Sporo tego jest w kolejce :)

                • 7 1

              • bo narazie plan jest schematyczny (1)

                Reszta małej obwodnicy jest na etapie planowania i projektowania.
                Przez Motławę będzie przechodzić mostem.

                • 1 2

              • czyli perspektywa

                kolejnych 50 lat :-)

                • 1 1

    • Ale po co Ci tam 2x2? Kto będzie tamtędy jeździł?

      • 0 0

  • 2014 - oby to była prawda

    czas najwyższy

    • 28 5

  • babci sr*nie... (7)

    Skończą o ile w ogóle zaczną w 2024 roku...

    • 48 21

    • Optymiści w narodzie to podstawa :)

      • 22 1

    • Cytat - "Droga ma być powstać...." (2)

      A cóż to za forma :-) Daje duże możliwości interpretacyjne.

      Odpowiedź redakcji:

      Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

      • 4 1

      • uciąć "być" a i tak masz multum możliwości interpretacyjnych :) (1)

        • 3 0

        • a ja sie zastanawiam co to jest BPTO

          wydaje mi się że za pierwszym razem piszę się pełną nazwę a dopiero później używa skrótów.

          • 1 1

    • A jak skończą wcześniej to odszczekasz to pod stołem jełopie ?

      Pzdr.

      • 4 1

    • ślepy pesymista (1)

      Zawsze ślepo zaprzecza. Założę się, że to samo mówiłeś o Armii Krajowej, węźle Karczemki, obwodnicy południowej, trasie Słowackiego, trasie Sucharskiego, Zielonej, tunelu pod Martwą Wisłą. Te wszystkie inwestycje były też poprzedzone takimi komentarzami jak Twój.

      • 1 2

      • Tyle że były one realizowane w "złotych czasach"

        kiedy środki z UE płynęły szerokim strumieniem, a banksterzy nie wymyślili jeszcze kryzysu ogólnoświatowego. Każdy czas ma swoją specyfikę.

        • 1 0

  • Już się nie mogę doczekać (2)

    jakiego "Wała" dostaniemy...

    • 36 14

    • się uśmiałem :)

      • 2 0

    • Jak to jakiego? Nowego! :D

      • 7 0

  • niech najpierw Słowackiego skończą (6)

    Jestem za budową tej drogi, ale na tzw. młodym mieście jak na razie praktycznie nic nie ma. Nie ma tam nawet jakichś szczególnie uciążliwych korków. Korki tworzą się dopiero w okolicy Zieleniaka, ale budowa nowej Wałowej i tak nie będzie miała na to większego wpływu. Tak więc myślę, że najpierw miasto powinno wiedzieć co i kiedy powstanie w "młodym mieście", a dopiero potem pod panujące zapotrzebowanie na infrastrukturę drogową - zacząć ją projektować i budować. W przeciwnym razie za 10 lat może się okazać, że ta nowa droga nie spełnia swojej roli i za 20 lat pojawi się pomysł, aby wyburzyć ten nowy most tak jak ma to miejsce w przypadku planów dotyczących jednej z estakad.

    • 45 30

    • (1)

      czyli ma być jak zawsze w Polsce - najpierw wybudować osiedle, a potem mysleć jak to skomunikować? Przybędzie mieszkańców, zwiększy się ruch i dopiero wtedy zacząc projektować, zebrać fundusze i budować. Faktycznie, idealnie.

      Dobrze, że choć raz najpierw budują choćby zalążek układu komunikacyjnego, a dopiero potem zabudowę terenu. Pozatym budowę finansuje inwestor, a nie miasto.

      • 22 2

      • To trochę naiwne podjejście

        Po pierwsze może się okazać, że inwestor zbankrutuje, albo z jakichś innych powodów wycofa się z tej inwestycji (płacąc nawet kary umowne). W polskich warunkach jest to nawet dość prawdopodobne. Przykładem są chociażby niedokończone autostrady, a w Gdańsku niedokończona Słowackiego spowodowana bankructwem wykonawcy, "dziura" pod NOT-em czy też spore opóźnienie (z przyczyn technicznych) w oddaniu ERGO-ARENY. Piszę to ze smutkiem, ale niestety im większa inwestycja, tym większe prawdopodobieństwo, że z czasem zostanie zmieniona (młode miasto może powstawać znacznie dłużej) lub też na jej realizację zabraknie funduszy. Obawiam się chociażby tego, że most powstanie - nawet w terminie, czyli tym 2014 roku albo 2015 - co bardziej prawdopodobne, ale przez kilka lat będzie bezużyteczny. Chociaż może będzie odwiedzany przez turystów, którzy będą na nim/przed nim robić sobie zdjęcia - na drodze prowadzącej do nikąd.

        • 7 7

    • Przecież młodego miasta też nie ma :-)

      więc jakie korki?

      • 6 3

    • Dla STAREJ WAŁOWEJ powinien powstać najpierw most nad Motławą. (1)

      I to byłby realny zysk dla komunikacji w Gdańsku. Alternatywa dla Podwala Przedmiejskiego. Nawet grunty Młodego Miasta zyskałyby wtedy na wartości.
      A dodatkowo po wybudowaniu mostu w ciągu Wałowej zmodernizować skrzyżowanie Łagiewniki Wały Piastowskie.

      • 0 3

      • jaka alternatywa? tam nie ma gdzie takiego ruchu teraz wprowadzić

        Okolice 3 krzyży i zieleniaka są zakorkowane, a będą jeszcze bardziej podczas tej budowy. Najpierw trzeba się przebić wiaduktami nad torami, wtedy można podłączyć tę drogę z drugiej strony.

        • 1 1

    • ta droga to nie tylko podłączenie Młodego Miasta

      To część małej obwodnicy Śródmieścia która jest potrzebna od dawna. Niestety bardzo dużo brakuje więc trzeba robić etapami.
      Dlaczego uważasz, że ta droga nie będzie miała wpływu na korki przy Zieleniaku? Przecież ruch się rozłoży.

      • 1 0

  • po co te żarty. do 1 go kwietnia daleko. do euro raczej nie zdążycie

    • 31 15

  • Szumny tytuł (5)

    Nowa Wałowa będzie gotowa w 2014 - obietnica !

    a z artykułu wynika, że jedynie jeden z jej etapów i też nie do końca, bo tylko jedna jezdnia. W artykule o wyburzaniu estakady Naskręt argumentował, że właśnie Nowa Wałowa przejmie stamtąd ruch, cóż na pewno nie stanie się tak dzięki budowie opisanego tu odcinka

    • 43 9

    • No właśnie. Niech mi ktoś wytłumaczy z czym docelowo ma (1)

      się łączyć Nowa Wałowa, bo póki co to tylko taka "pętelka" w obrębie terenów stoczniowych. Jakoś nie mam pomysłu w jaki sposób mogłaby stać się ona drogą przelotową np. w kierunku Dolnego Miasta, Elbląskiej, Angielskiej Grobli, inne opcje?

      • 6 3

      • tunel pod motławą

        A dalej z ul. Głęboką

        • 2 1

    • Naskręt pisze różne bzdury (2)

      Jakim niby cudem Nowa Wałowa miałaby przejąć ruch z Węzła Okopowa? Lewitacją? To będzie ślepa ulica donikąd, bo skończy się przy Motławie.

      • 11 8

      • to jest pierwszy etap budowy (1)

        A z tego, co zrozumiałem Naskręt nie mówi o tym, aby jutro zmieniać Podwale, ale aby już jutro mieć projekt tego, co tam zrobić. Aby o tym mówić i aby wszyscy zainteresowani mieli okazję się wypowiedzieć, a nie potem nagle komuś przyjdzie do głowy i w pół roku przed wyborami zrobią po swojemu...

        • 4 4

        • Czyli w zasadzie na ten moment ma powstać tylko

          nowa osiedlowa ulica umożliwiająca budowę czegokolwiek na terenie postoczniowym. Ciągle mnie jednak nurtuje czy koło ECS wjazd z Nowomiejskiej będzie tylko na wiadukt, czy też będzie się tam można jakoś wbić w Jana z Kolna np. jadąc do Nowego Portu, Brzeźna etc. A jeśli nie, to w których miejscach będą zjazdy z wiaduktu np. na Błędniku itp.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane