• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • 1B (15)

    chyba najlepsze z tego co zaproponowali, ale nie optymalne..

    • 76 24

    • (7)

      1B i 1C. Cała reszta raczej bez sensu.

      • 13 5

      • Bzdura bez szans realizacji. Żaden wariant nie jest dobry, bo i tak zanim by to zbudowali, to skończy się ropa na świecie. (5)

        Rozbudować trzeba istniejącą obwodnicę, dołożyć po dwa pasy w każdą stronę i poszerzyć wiadukty. Będzie to bardzo drogie, ale i tak dużo tańsze, niż budowa całej nowej obwodnicy z węzłami i infrastrukturą. Poza tym czy ktoś będzie jechał z Gdyni do Gdańska przez Koleczkowo, Żukowo i Straszyn?
        Pomysł z nową obwodnicą to jakieś chore wypociny - jednym coś obiecują, innych straszą, byle przed wyborami wszyscy o nas słyszeli.

        • 6 25

        • rozumiesz istote istnienia obwodnicy? (4)

          kompletnie glupi w temacie, a gęga

          • 15 3

          • Gę gę gę, tępy pręcie. Jaka istota istnienia? Co jest istotnego w budowie nowej, drugiej obwodnicy? Tylko gadanie jest istotne, (3)

            bo ten pomysł jest BZDURĄ!!! Ten plan jest dobry może dla mieszkańców Żukowa i Miszewa, ale jesteśmy zbyt biednym krajem, żeby dla każdej wsi i miasteczka budować drogi ekspresowe.
            Powtarzam, najpierw musimy poprawić przepustowość dotychczasowej obwodnicy i przede wszystkim usprawnić jej połączenia z miastem. Potem będziemy mogli sobie zacząć pisać takie bajeczki jak druga obwodnica i autostrada do Żukowa.

            • 4 20

            • Ty taki poważnie, czy rżniesz głupa?

              Przeciez ta droga nie ma służyć do jazdy między Gdynią a Gdanskiem! Ta droga ma być wyprowadzeniem tranzytu poza aglomerację i metropolię. Cięzarówka jadąca ze Szczecina na wschód (kraje nadbałtyckie) nie powinna wjeżdzać do centrum miast - a powoli nasz obwodnica zaczyna być tym centrum. Powinna je omijać z daleka! Jesli wyprowadzimy ruch tranzytowy to na obecnej obwodnicy zrobi się dużo luźniej i nie trzeba będzie dobudować 2 kolejne pasy!

              • 16 1

            • ma rację 111...

              ...tylko ignorant w temacie może takie bzdury wypisywać. Gdybyś się trochę zainteresował tematem dowiedziałbyś się, że Obwodnica nie spełnia współczesnych kryteriów drogi ekspresowej. Poszerzyć mosty gdzie obwodnica idzie górą - OK, tak robią np w Karczemkach, a tam gdzie droga przechodzi nad? wszystko do zburzenia i nowe stawiać... A Ty z Marsa jesteś czy obwodnicą nigdy nie jechałeś??? Jest wiele miejsc gdzie nie ma nawet pasa awaryjnego a Ty chcesz tam dodatkowe dwa wsadzić??? Chyba, że... piętrowo:))) Taka inwestycja, nawet gdyby była możliwa z technicznego punktu widzenia to wcale nie mniejszy koszt niż budowa kawałka nowej drogi. Niech budują, zanim nam się Obwodnica całkiem zakorkuje!!!!

              • 9 0

            • do 111

              on naprawdę nie rozumie co to jest obwodnica i co to znaczy jechać po obwodzie... on mysli, ze to dla mieszkańców jakiś wsi albo dla ruchu lokalnego
              no cóż..... każdy ma prawo do opinii, nawet jesli kompletnie odbiega od istoty rzeczy

              • 6 0

      • 1A, 1B, 3 oraz 4

        • 0 2

    • 2b

      i powinni zmienic z węzła chwaszczyno do węzła koleczkowo

      • 4 4

    • 1b

      tutaj widać ze jestesmy za 1b a w ankiecie 0% - manipulacja?

      • 5 3

    • (1)

      Warianty (kolory i numery) w niebieskiej ramce nie pasują do mapy. W sumie więc nie wiadomo o co chodzi.

      • 5 0

      • Wiadomo, wiadomo

        Siedem wariatow i zobaczysz obwodnice. chyba po dopalaczach!!

        • 0 0

    • Jak dla mnie 1b ale i to rozwidlenie 1a powinno istniec...

      Wtedy wiesniaki z kartuz jadacy do Wioski Rybackiej nie beda sie staraly blokowac Gdanska i starej obwodnicy...

      • 4 5

    • 1C, ewentualnie 1B. reszta to wywalanie pieniędzy w błoto i zero korzyści

      Jestem za wariantem 1C - oddalmy ruch tranzytowy najdalej od Trójmiasta! Nie oszukujmy się - jesli powstanie wariant 1C to wczęsniej czy później dobudują połączenia z Gdynią i Trasą Kaszubską. Jesli wybierzemy 1A to ... kto z niego skorzysta? prawie nikt! cały ruch tranzytowy przejedzie przez centrum miasta - bo w tej chwili obecna obwodnica to prawie centrum, a na pewno będzie takim za kilka lat!

      • 3 0

    • PLANOWAĆ, ZATWIERDZAĆ, BUDOWAĆ!!!!!! TYLKO 1A!!!!

      Fakt, że druga obwodnica nie rozwiąże problemu korków na dojazdach do centrum ze starej, ale chyba nie o to chodzi.... Miasto już dziś sięga daleko poza istniejącą obwodnicę więc czas ku temu najwyższy, by tranzyt odsunąć dalej, a obwodnica niech stanie się wewnętrzną drogą komunikacji lokalnej między miastami aglomeracji.
      Jeżeli już nie będziemy mieli trasy Kaszubskiej wyrzuconej najdalej na południe Trójmiasta (a szkoda...) to pozostaje tylko wariant 1a. I proszę mieszkańców metropolii o nieprzytaczanie małomiasteczkowych argumentów typu: "każdy pojedzie z obwodnicy południowej starą obwodnicą, bo krócej". Czy sądzicie, że ktoś kto jedzie w 2000km trasę, zastanawia się jak tu urwać 5 czy 10 km? Wiecie, jak jeździ się ze Szczecina do np Wrocławia?... Przey Niemcy. Dlaczego, bo bliżej??? Bo wygodniej, szybciej, bezpieczniej... Nawet do Krakowa niektórzy jadą autostradą za zachodnią granicą. 95%ruchu tranzytowego na pewno przeniesie się na Metropolitaną. A i ja chętnie śmignę sobie z południa Gdańska do Gdyni (a jeżdżę często) nową, szybką i bezpieczną trasą przez Chwaszczyno zamiast męczyć się na zatykającej się na każdym zjeździe, źle wyprofilowanej, niebezpiecznej starej obwodnicy, lub ryzykować stratę czasu w korku bo się ciężarówka rozkraczyła na podjeździe, a nawet nie ma pasa awaryjnego, na który mogłaby zjechać.... Zresztą, w obecnej sytuacji i tak często zmuszony jestem jechać właśnie przez Chwaszczyno czy inne okoliczne miejscowości i to drogą na pewno nie szybką ani bezpieczną.

      • 8 1

  • w listopadzie wybory:) (3)

    • 90 20

    • a po wyborach do szuflady :) (2)

      • 8 1

      • Tylko nowe drogi i nowe drogi (1)

        Anonim pisze, że w listopadzie wybory, co prawdopodobnie oznacza, że samorządowcy mówią to, co wy chcecie usłyszeć. Zatem wyborcy z samorządowcami tkwią w tym samym ideologicznym błędzie, że więcej nowych dróg rozwiąże problemy komunikacyjne. Nic podobnego - więcej dróg prowadzi do zwiększenia liczby samochodów, co prowadzi do wymuszania większej liczby dróg. Nie trzeba przyglądać się temu procesowi w innych metropoliach, a wystarczy spojrzeć na Trójmiasto - od pięciu lat intensywne inwestycje drogowe, a korki jak są tak były - tyle, że liczba samochodów w Gdańsku zwiększyła się o 60 proc. (por. raport NIK).

        • 6 5

        • jak nie napisze że jesteś tępy to tego nie skumasz

          inwestycje drogowe - czytaj remonty dróg. Co to znaczy że jest remont drogi? tzn że nie jest budowana nowa droga, tylko remontowana stara, a cóż to znaczy? jak nie ma nowej drogi tylko remont starej to chyba logiczne że jest większy korek.

          • 4 5

  • Herhor (5)

    Jestem jak najbardziej za budową nowych dróg, ale w tej idei nie mogę doszukać się sensu, nie dało by się lepiej wydać tych pieniędzy?

    • 28 41

    • (1)

      oczywiście że tak ale po co? proponuję jeszcze 10 innych wariantów, referenda powiatowe, konsultacje plenerowe i gęganie przez następne 5 lat. rzrzrzygać się chce

      • 0 2

      • holandia ma prawie tylesamo km drog co polska

        holandia ma prawie tyle samo km drog co Polska, a autostrad o wiele wiecej bedac krajem 5 razy mniejszym budowanie drog jest oplacalne. Trzeba budaowac nowe drogi i ta droga jest jak najbardziej potrzebna. Samochodow przybywa, trojmiasto sie rozrasta i trzeba patrzec perspektywicznie a nie obudzic sie za 10 lat ze trzeba droge zbudowac, ktora mozna bylo juz wybudowac wczesniej.

        • 1 1

    • bez sensu (2)

      Też nie kumam po co ta trasa...? Lepiej zróbcie pożądne wielopoziomowe skrzyżowanie podwale - armii krajowej z rozjazdami na centrum, orunię itd..

      • 2 3

      • jw (1)

        porządne oczywiście ;)

        • 0 1

        • nie lepiej porzerzyć istniejacą obwodnicę?

          do 3 / 4 pasów

          • 1 3

  • Ale to już było i nie wrócie więcej..

    Kiełbasa wyborcza..(...)

    • 51 16

  • Marnowanie czasu i pieniędzy (2)

    Może ktoś w takim razie odpowiedzieć po kiego grzyba zatwierdzona trasa kaszubska zaczyna sie w chwaszczynie nie można było od razu zacząć jej przebiegu w straszynie z łącznikami np od lotniska, czwaszczyna itd Ta wielka planistyka to jedno wielkie marnowanie pieniędzy publicznych i a zarazem zakłócanie WIELOLETNIE spokoju mieszkańców okolicznych miejscowości i wiosek. Czasami mam wrażenie że okoliczni rolnicy lepiej by to rozegrali.

    • 74 13

    • i jak bys dojechał do Gdyni ?? (1)

      jak by tak mailo być to zeby bez kolizyjnie dojechac do Gdyni byś musiał jechać przez Straszyno?? Powodzenia pomyśl troche !!

      • 3 8

      • straszyno? zalecasz myślenie nie myśląc?

        • 0 0

  • a gdzie wizualizacje? (1)

    • 56 5

    • ale

      my nie chcemy kolejnej wypasionej inwestycji która tylko nielicznym będzie służyła!
      nie chcemy obwodnicy metropolitalnej! chcemy kolei metropolitalnej!
      czy to tak ciężko dociera do PeOwców??

      • 1 1

  • (3)

    Nie obwodnica tylko obwodowa Trójmiasta.

    • 3 42

    • nie obwodowa

      a aleja Kazimierza Jagiellończyka!!! tylko nie wiadomo kto to był

      • 4 6

    • (1)

      spójrzcie jełopy na znaki - wszędzie jak byk jest napisane OBWODOWA.

      • 1 4

      • spójrz dokładniej, bo jednak nie wszędzie

        • 0 1

  • Zawracanie głowy (1)

    Może ktoś z GDDKiA odpowiedzieć mi po jakiego grzyba było rozpoczynanie przebiegu trasy kaszubskiej w Chwaszczynie jak każdy wiedział że to bez sensu i że trzeba ją było wyprowadzić z okolic Straszyna z łącznikami Rębiechowo Chwaszczyno. Tworzymy obwodnice obwodnic a to kosztuje i pieniądze podatników i zakłóca PRZEZ WIELE JUŻ LAT SPOKÓJ mieszkańców okolicznych miejscowości

    • 40 8

    • Jeśliby zrobić tak jak mówisz

      i np. poprowadzić trasę kaszubską od razu z obwodnicą metropolitalną wariantu 1a, to byś zaoszczędził kilka kilometrów drogi między Chwaszczynem a Gdynią. A ten odcinek i tak by trzeba było przebudować, bo natężenie ruchu będzie tam ogromne.

      • 4 0

  • "...Sześć wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do (3)

    końca 2016 r. ..." Lubie troszkę pożartować z rana, śmiech to w końcu zdrowie. Te wybory to taki radosny okres dla dobrych wiadomości.

    • 79 11

    • nuuuda (2)

      ty już nie potrafisz nic innego wymyślić? to już chyba setny twój komentarz, że wybory idą. że ci się chce w kółko to klepać, nie masz nic innego do roboty?

      • 7 10

      • ma racje (1)

        po wyborach nowa szara rzeczywistosc

        • 6 3

        • tylko Karton starszy...

          • 0 0

  • Kolejny absurdalny pomysł (3)

    tzw. planistów do spóły z tzw. włodarzami. Nie dość, że kolejny niebyt potrzebny twór to i tak wiadomo, że pozostanie w sferze marzeń i wizualizacji. Bajki, mrzonki i wizualizacje. A wariantów to jest tam, całkiem sporo bo przecież jak widać warianty się przenikają, przecinają, łączą. Zresztą skąd pieniądze na to wszystko? Obwodnica Metropolitalna, taka też kolej, ECS-y, Muzeum II WŚ i fura innych. Totalny odjazd kogoś we "władzach" trójmiejskich.

    • 40 35

    • Nie budują- źle.

      Budują- też źle. Nie dogodzisz.

      • 10 2

    • Bredzisz

      Zastanów sie co piszesz. Czy jechałeś kiedyś trasą Kokoszki- Kartuzy? Popatrz ile tam jeździ tzw. TIR-ów. Jak myslisz, skąd one jadą, z Auchan? 90% z nich to albo tranzyt - skracają drogę na Słupsk i dalej.
      Ideą Obwodnicy Metropolitalnej jest wyrzucenie ciężkiego tranzytu jak najdalej od Trójmiasta poprzez budowę wylotówek z Portu - Trasa Zielona i Trasa Sucharskiego wraz z POG. ZOT nie jest w stanie przejąć wyrzuconego w ten sposób tranzytu z oczywistych względów i trzeba go wyrzucić dale. Dlatego ktos pomyślał, szkoda, że z opóźnieniem (węzeł Straszyn z POG jest zaprojektowany jako łącznik do ZOT) o połączeniu z Trasą Kaszubską (S-7).
      Dlategowariant z węzła Karczemki jest zaprzeczeniem tej idei i (chyba)ukłonem dla ministra finansów (niższe koszty). Dla zainteresowany polecam wątek Skyscrapercity - Gdańsk trasa W-Z

      • 12 2

    • po co obwodnica gdyy..

      wszystkiel samochody w końcu po 1o minutach spokojnej jazdy trafią do miasta a tu już inne prawa trza spokojne odstać w korkach wjazdowych i wyjazdowych np kilka lat temu zrobiono za duże pieniądze przebudowę mostu pod obwodnicą ulicy kartuzkiej. wtedy zaczęły się korki szczególnie wyjazdowe bo główny architekt gdańska zapomniał że powinni najpierw pieniądze wydać na bez kolizyjne zjazdy i wjazdy oczywiście za to dostał awans dziś już będzie to ale zbyt wąskie a tereny obok obwodnicy zamiast rezerwować na dodatkowe pasy ruchu to powstają np serwisy i sklepy samochodowe -a mogli se te sklepy zrobić w żukowie dobrze że nie zaprojektowano obwodnicy w np słupsku -wszystko przed nami...w tej chwili robią węzeł kartuzka przy cmentarzu łostowickim i OCZYWIŚCIE KOLIZYJNE SKRZYŻOWANIE.zapomnieli że istnieje naturalny układ nierówności terenu do wykonania estakady i bezkolizyjnych wjazdów..etc..gwarantuję że znowu nagroda nie mine za te skomplikowane układu świateł i klątw KIEROWCÓW.

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane