• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna od 10 miesięcy bez prawomocnej decyzji środowiskowej

Maciej Naskręt
4 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Choć kilka dni temu ogłoszono przetargi na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej, to decyzja środowiskowa pozwalająca na jej budowę wciąż nie jest prawomocna, bo złożono do niej aż 12 odwołań.



Czy odwoływałeś się kiedykolwiek od decyzji urzędników?

Przypomnijmy, że do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować 3 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić wiosną przyszłego roku. Wtedy też rozpocznie się projektowanie drogi. W 2018 r. natomiast ma się rozpocząć budowa.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa.
12 odwołań od decyzji środowiskowej

Sęk w tym, że wciąż nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej, która pozwalałaby na rozpoczęcie prac budowlanych. Kiedy w grudniu 2014 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydawała ten dokument, szefowa RDOŚ Hanna Dzikowska zastrzegała, że trzeba się liczyć z odwołaniami. I nie pomyliła się.

- Od wydanej decyzji wpłynęło 12 odwołań. Złożyły je osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną oraz jednostki organizacyjne administracji publicznej. Treść odwołań nie podlega upublicznieniu - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.
Nieoficjalnie wiadomo, że odwołania dotyczą zapisów w raporcie środowiskowym, na podstawie którego została wydana decyzja środowiskowa.

Odwołania to rzecz normalna i drogowcy nauczyli się z nimi żyć. Bardziej martwi fakt, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, czyli organ drugiej instancji, aż cztery razy odraczała termin rozstrzygnięcia odwołań. Pierwszy termin przypadał w czerwcu, potem były dwa kolejne, a najbliższy wyznaczono na 16 listopada.

Dlaczego na rozstrzygnięcie w tej sprawie trzeba czekać tak długo?

- Postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku od 2010 r., co wpływa na wydłużenie czasu rozpatrywania sprawy - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk.
Zobacz także: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Inwestor ma jeszcze zapas czasu, ale...

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA na razie ze spokojem przyglądają się procedurze odwoławczej od decyzji środowiskowej.

- Dotychczas nie byliśmy wzywani do złożenia wyjaśnień. Niemniej jednak lepiej byłoby dla nas, gdyby decyzja środowiskowa była już prawomocna - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Drogowcy mogą kontynuować prace m.in. nad koncepcją programową dla Obwodnicy Metropolitalnej z tego względu, że decyzja wydana przez RDOŚ w pierwszej instancji otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności.

Miejsca

Opinie (122) 2 zablokowane

  • Czyli jednak 2019 jest realny tylko na papierze (4)

    "GDDKiA na razie ze spokojem przyglądają się procedurze odwoławczej"

    Podziwiam spokój tej organizacji...zawsze na wszystko mają czas.

    • 110 15

    • NIe od dziś wiadomo że ta organizacja wielu osobą życie uratowała (2)

      bo nigdzie indziej roboty by nie znaleźli.

      • 21 6

      • jeszcze tylko do słownika zajrzyj czasami. (1)

        zanim coś napiszesz. Podkreślam - zanim.

        • 14 2

        • To są takie błędy że słownik nie pomoże

          • 13 0

    • a co ma zrobić GDDKiA wg Ciebie??

      skoro decyzję wydaje gdański RDOŚ?? i od jego decyzji wpłynęły odwołania??
      Z koszami słodyczy uderzyć, żeby odwołania do niszczarki trafiły?? czy tupać ze zdenerwowania nogą?? Pomóż mi zrozumieć Twój niebanalny wpis, bo może masz złote rozwiązanie...

      • 4 0

  • Numery dróg (5)

    Zawsze pisano, że obwodnica to droga ekspresowa nr 6, a na mapce oznaczono jako s7? Zmieniono numery dróg?

    • 43 11

    • To jest docelowe oznaczenie (1)

      jest dobrze

      • 15 1

      • co za bzdura

        • 0 5

    • A jakie to ma znaczenie ?

      S6 S7 S997 - jaka różnica jaki droga ma numer ?

      • 1 9

    • Numery...... (1)

      Czytanie ze zrozumieniem się w gimnazjum przerabialo czy nie uwazalo się ?
      S6 to S6 a obwodnica, jak ja zwa metropilitarna to przedluzenie S7 - jasne?

      • 9 12

      • Nie pogrążaj się chlopaczku

        Wytęż wzrok i jeszcze raz uważnie przypatrz się obrazkowi a dokładnie cyfrze jaka widnieje na obecnej obwodnicy. Spostrzegawczości uczą juz w przedszkolu. Przemadrzaly pajacu z niewyparzonym ryjem.

        • 13 4

  • Budowanie po Polsku (3)

    Dalej będziemy czekać po kilka albo kilkanaście lat. Wydaje mi się, że winą powinny być obarczane przepisy i biura projektowe

    • 16 28

    • Jaką winą? Przecież zgodnie z tym, co napisano w artykule nie wiadomo, czego dotyczą odwołania...

      • 8 1

    • (1)

      w Chinach rozstrzelano by wnoszących odwołania i poleciało by expresem do realizacji
      ale w dzikim kraju, pewnie ktoś znalazł jakiegoś ślimaka z paskiem na ogonie i trzeba go zbadać

      • 6 7

      • W Chinach

        to na dobry początek wycięto by Tobie narządy do przeszczepu bez
        znieczulenia a następnie rozstrzelano także bez znieczulenia

        • 4 2

  • Niech ktoś mi wyjaśni czemu służyć ma ta trasa?? (21)

    Bo na moje oko tylko pogłębi problemy komunikacyjne Gdańska - więcej samochodów na niewydolnej obwodnicy, niewydolnych dojazdach i w samym mieście...

    Jedyny argument jaki do mnie dociera to aby dać możliwość rozbudowy obwodnicy do 3-4 pasów bo przy obecnym natężeniu ruchu jest to niewykonalne. Ale czy taki zamiar istnieje?

    • 67 75

    • Obecna obwodnica jest nią tylko z nazwy, (6)

      wiec poszerzanie jej wiekszego sensu nie ma. Nie lepiej puścić tranzyt z dala od metropolii?
      Nie bardzo rozumiem w jaki sposób budowa metropolitalnej ma pogłębić problemy komunikacyjne Gdańska.

      • 29 17

      • jaki tranzyt? (1)

        Jedyny znaczący tranzyt na obwodnicy między węzłem z S7 a W. Kackiem to "tranzyt" do Gdyni.

        • 15 7

        • Też się właśnie zastanawiam

          o jakim tranzycie opowiadają trolle. "Tranzyt" na obwodnicy to głównie tiry do portu Gdynia. co tutaj pomoże autostrada do Miszewa?

          • 10 3

      • W tym kształcie nic nie da (3)

        żaden tranzyt nie będzie robił wielkiego koła bo jest dalej. Każda nawigacja i tak najkrótszą drogę wskaże przez starą obwodnicę. Poza tym metropolitalna, będzie zakorkowana bo coraz więcej ludzi mieszka w tamtych rejonach i należy traktować ją jako dogodny wyjazd z trójmiasta na kaszuby a nie jako obwodnice czegokolwiek.

        • 17 8

        • Właśnie mieszkam w Gdańsku i często jeżdżę na kaszuby.

          Ale patrząc na tą planowana trasę nijak nie widzę siebie w przyszłości na żadnym z jej odcinków. Chyba że faktycznie kupił bym przecinak i chciał poszaleć na dłuższym odcinku jadąc bez celu.

          • 13 0

        • wyjazd dogodny tylko przez jakiś okres

          koszty utrzymania ponoszone przez wszystkich przez długi okres

          Warto kwestionować pomysły na rozbudowę przewymiarowanej infrastruktury drogowej zanim ona powstanie.

          Budowa połączenia drogowego zwiększa ruch na sąsiednich arteriach ruchu drogowego - prowadzi w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju

          • 11 4

        • hehe bedzie robil bo bedzie mial zakaz wjazdu na obwodnice. i co teraz

          • 3 0

    • (3)

      ta trasa ma służyć temu ze generalna zrzuci na barki Gdańska utrzymanie obecnej obwodnicy a sama utrzymywać będzie nową OM. Gdańsk oczywiście nie utrzyma obecnej obwodnicy na poziomie jaki jest więc postawi ograniczenia 50-70km/h + znak A-11.

      • 35 4

      • i własnie wtedy bedzie mozna ją zwęzyć do jednego pasa, wybudowac upragnione drogi rowerowe, przjescia dla pieszych, zwierzyny...

        • 24 3

      • Może wreszcie się pasy dla pieszych pojawią jak niegdyś na osowej było. (1)

        • 6 6

        • I jeszcze koniecznie kontrapas dla pedalarzy

          • 12 3

    • patrzysz swoim pryzmatem, swoimi potrzebami nie majac na uwadze, ze inni ludzie maja inne miejsca docelowe w swoim (1)

      • 6 7

      • No to proszę, powiedz, komu konkretnie ta obwodnica ma służyć. Tranzyt? Do Gdyni się nie jedzie przez Miszewo. Do Gdańska też nią nie wjedziesz, no chyba, że pracujesz w Lipcach. Trzeba będzie skręcić z powrotem na starą obwodnicę, żeby dojechać do zjazdu do centrum.

        • 4 0

    • (1)

      Pojedź do Chwaszczyna lub Żukowa. 45 minut bedziesz stał w korku na bank. Chyba że pojedziesz w środku nocy.

      • 11 6

      • A co pomoże OM, skoro korkują się dojazdy z Trójmiasta na zapupie? Będziecie Traktem do Obwodnicy Południowej jeździć żeby do swojego Żukowa ładne kółko zrobić?

        • 4 1

    • A czemu miała służyć obecna obwodnica ?

      • 11 1

    • (1)

      "Durni" to są wyborcy PiS skoro piszą takie bzdety ! Dzięki tej obwodnicy tysiące TIR-ów mniej jadących przez tak zwane " małe Trójmiasto". Zresztą PiS nic nie budowało jak nieudolnie rządzili więc moherom bez różnicy .Poza tym oni mają teraz problem z księdzem- gejem !

      • 8 17

      • Bzdury

        Nie ma żadnych "tysięcy" tirów jadących przez małe Trójmiasto. Tiry na obwodnicy jadą w zdecydowanej większości do portu w Gdyni. Co im pomoże autostrada do Miszewa?

        • 5 1

    • Po co 3-4 pasy (1)

      lepiej i taiej zbudować Multikino, 2 centra handlowe po 100 000 m2 w Żukowie i będzie po problemie przepustowości obwodnicy.

      • 13 0

      • Oh yea

        I jeszcze molo jak w Zoppot, te z tym doczepionym deptakiem jak mu tam, no tym z klubami, i ja, i szwagier z Zukowa nie wyjezdzamy jusz never.

        • 0 0

    • dodatkowy pas obwodnicy trójmiasta

      Poszerzenie obwodnicy Trójmiasta jest niemożliwe ze względu na zbyt wysokie koszty przebudowy wszystkich wiaduktów. Niestety projektując je nie przewidziano dodatkowych pasów na przyszłość

      • 1 0

  • Nie ma się co napinać wybory idą. (6)

    PO wyborach PiS i tak wykreśli tą durną inwestycje z realizacji :)

    • 43 68

    • (2)

      Wlasnie i dalej tysiace kierowcow beda sie tloczyc na niewydolnej obwodnicy.

      • 13 14

      • a OMT rozwiąże właśnie TEN problem?

        Śnij dalej. Nie rozwiąże.

        • 16 8

      • A co da tym tysiącom autostrada do Miszewa

        Nadłożą drogi żeby z Gdańska do Gdyni dojechać?

        • 4 4

    • ta bo POparańcy na pewno to przyśpieszą

      • 5 12

    • idioto

      Głowe sobie wykreśl

      • 6 2

    • pachołki PO myślcie że wam to straszenie pomoze? Banda nieudaczników

      • 0 1

  • (4)

    Ten węzeł ze starą obwodnicą i południową obwodnicą taki słaby dosyć. Jak dla mnie mogliby zbudować tak, żeby główne jezdnie od strony A1 przechodziły łukiem w główne jezdnie obwodnicy metropolitalnej, bo tam powinien być największy ruch.

    • 10 4

    • (1)

      na obecne warunki zupełnie wystarcza. Z pewnością zostanie przebudowany jak w koncu budowa Obwodnicy Metropolitalnej dojdzie do skutku.

      • 3 2

      • Mówiłem o planie przebudowy tego węzła przy budowie OM...

        • 2 0

    • Akurat tam będzie najmniejszy ruch (1)

      Jadąc od południa największy ruch pójdzie prosto, drugą relacją będzie w prawo (port, tunel, częściowo śródmieście).

      • 1 0

      • zrobic wielkie rondo

        • 2 0

  • To dla mieszkańców Lublewa jadących do Żukowa. Ciekawe (4)

    Jaki ma sens ten projekt? Odciąży ruch tirów na obwodowej? A może zmniejszy korki w Trójmieście?

    • 41 8

    • Przecież to kiłabasa wyborcza! (3)

      Obecny rząd miał 8 lat żeby wybudować tą drogę. 16 listopada ogłoszą że się nie da.
      Jak by premier dziś zakomunikowała że wybudują 3 pasmową autostradę na Hel to większość by chodziła podjarana jak nastolatek przed pierwszym razem.

      • 12 6

      • I zwalą na pis.

        • 7 6

      • (1)

        PKM też była kiełbasą a jakoś jeździ, Obw południowa także...Spadaj pisowki trollu

        • 15 12

        • PKM jeździ do czasu

          Psa z kulawą nogą tam nie widać na tych peronach

          • 1 2

  • S (2)

    Bez sensu jest budowanie drugiej równoległej S'ki. Jeśli coś to powinna ta droga iść do Kartuz albo Kościerzyny. Dobrym Pomysłem byłoby również wybudowanie drogi ekspresowej z Gdyni do Wejherowa wraz z poszerzeniem aktualnej 7 do trzech pasów w jedną stronę.

    • 51 21

    • A po co do Kościerzyny? Co to da? (1)

      Droga ma odciążyć ruch a nie ułatwić paru osobom dojazd do miasta...

      • 6 4

      • Ułatwienie paru osobom dojazdu do miasta właśnie odciąża ruch. Nie sądzisz?

        • 5 1

  • Ta droga jest bezsensowna, lepiej dobudować dodatkowe pasy na obwodnicy i w końcu zacząć budowę OPAT (4)

    • 71 53

    • Dobudowanie i 10 pasów nic by nie zmieniło.

      - im więcej pasów, tym więcej samochodów. USA i Zachód już ten temat przerabiały i skończyło się budowanie czteropasmowych autobahnów.

      • 14 9

    • czemu "lepiej" ? przecież OPAT i OM to różne rzeczy

      różne miejsca, różne finansowanie, różne funkcje. Jeśli swoim małym mózgiem nie ogarniasz, czemu OM jest potrzebna, to nie wypowiadaj się.

      • 10 15

    • Następny entuzjasta budowania dodatkowych pasów na obwodnicy... (1)

      Poczytaj sobie, że dobudowanie nawet 5 dodatkowych pasów nic nie da...

      • 11 13

      • jak nic nie da?

        dodatkowe pasy kończą się pętlą i bez zatrzymania można wracać do punktu startu

        • 4 2

  • (3)

    Trzeba jak. najszybciej uzyskać tą decyzję!!! Wszyscy czekamy na szybką realizację tej obwodnicy !

    • 35 42

    • zeby jeszcze (2)

      Gdansk z Zukowem (czy kto tam) poprawily dojazdy do tej OM to by bylo juz fajnie pod Gdanskiem...

      • 0 0

      • To musi powstac (1)

        To musi powstac, bo jest tragedia na dzien dzisiejszy z dojazdem tam

        • 0 0

        • A w jaki sposób ta droga niby Ci pomoże w dojeździe?

          Do centrum Gdańska nią NIE DOJEDZIESZ!!! I tak będziesz musiał skręcić w starą obwodnicę, no chyba, że te setki ludzi codziennie próbują dojechać do pracy w Gdańsku Lipce.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane