• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Krzysztof Koprowski
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r. Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r.

Planowanie miasta to praca, która właściwie nie ma końca. Kilka dni temu w Domu Technika zaprezentowano powojenne wizje obwodnic Gdańska, zarówno istniejących, jak i planowanych.



Jak należy walczyć z korkami na ulicach?

Obwodnica często utożsamiana jest z szybką, bezkolizyjną arterią do łatwego przemieszczania się z dala od centrum miasta. Należy jednak pamiętać, że takim słowem niejednokrotnie określa się też ulice kolizyjne, lecz prowadzone w taki sposób, by zachęcić do ich wyboru zamiast węższych dróg nieprzystosowanych do dużego ruchu aut.

Pierwsza powojenna droga omijająca istniejącą wówczas tkankę miasta (a raczej ruiny) pojawiła się w tzw. planie zespołu portowo-miejskiego GD, opracowanym w latach 1946-48. W kierunkach rozwoju zaznaczono drogę łączącą od zachodniej strony Gdańsk z Gdynią. W tym samym planie zawarto również "arterię szybką" w formie współcześnie kontrowersyjnej Drogi Czerwonej.

W kolejnych latach doprecyzowano przebieg wielu dróg, które dzisiaj funkcjonują lub planuje się ich inny przebieg. Przykładowo Droga Zielona, stanowiąca domknięcie ramy drogowej Gdańska od północy miała przebiegać nie przy dzisiejszej hali Ergo Arena, a doliną ul. Reja w Sopocie. Trasa W-Z miała natomiast łączyć się z południową obwodnicą Śródmieścia przez tereny Olszynki.

- Obwodnice Gdańska przeszły ewolucje w minionym okresie w kierunku obniżki klas oraz "wypychania" tras w korytarze trudniejsze realizacyjnie na rzecz odstąpienia komunikacyjnych rezerw terenowych dla innych rodzajów zagospodarowania terenu - zwraca uwagę Jan Bogusławski, prezes Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.

Największy spadek klas na tle głównych dróg Gdańska przeszła ulica Nowa Wałowa. W studium kierunków z 1973 r. posiadała ona status drogi "pospiesznej" z prędkością projektową 70 km/h, by w 1989 r. stać się w planach "inną ważną ulicą", a ostatecznie realizowana jest jako droga zbiorcza (niższą klasą są jeszcze drogi lokalne i dojazdowe).

Jedynymi drogami, które zrealizowano praktycznie w takim wymiarze, jak zaplanowano są obwodnice: zachodnia oraz południowa. Obie drogi w 1948 r. określano jako "autodrogi", ale w każdym kolejnym planie projektowano je jako ekspresowe i w takiej formie ostatecznie zostały zrealizowane.

Bogusławski zwraca uwagę na problemy, które utrudniają racjonalne zaplanowanie przebiegu nowych dróg i rozwoju innych form transportu - W planowaniu, programowaniu, projektowaniu i rozbudowie systemu transportowego Gdańska widać wyraźnie brak centrum planistyczno-programowego dla całego regionu obejmującego wszystkie podsystemy transportu. Właściwie brak jest w ogóle polityki transportowej, a to co się dzieje jest wypadkową starań poszczególnych grup interesów.

Nie oznacza jednak, że mamy do czynienia z całkowitym brakiem wizji, bo szkielet układu drogowego został zapisany w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a ponadto zabezpieczone są te rezerwy terenowe dla przyszłych dróg.

To, co zdaniem naukowców obecnie dławi cały układ drogowy Gdańska to położenie Śródmieścia w taki sposób, że krzyżuje się tutaj ruch niemal ze wszystkich kierunków miasta i aglomeracji. - Badania przeprowadzone w 2009 r. pokazują, że z 410 tys. podróży zewnętrznych na dobę przez Śródmieście realizowanych jest 112 tys., z czego 80 tys. w formie podróży tranzytowych, a 32 tys. do lub z Śródmieścia - informuje Maciej Berendt, specjalista w zakresie transportu i komunikacji, właściciel Biura Inżynierii Komunikacyjnej.

Nie lepiej wyglądają te dane w przypadku podróży wewnątrzmiejskich. Na 275 tys. w ciągu doby, 36 tys. to tranzyt przez Śródmieście, a 59 tys. do lub z tego obszaru. Największy ruch generują obszary południowo-zachodnie, Wrzeszcz i na zachód od Wrzeszcza oraz Dolny Taras.

- Gdyby udało się doprowadzić do likwidacji relacji przechodzących przez Śródmieście, spowodowałoby to ponad 50-procentowy spadek udziału Śródmieścia w podróżach w mieście - dodaje Berendt.

Maciej Berendt przedstawił też autorską koncepcję tego, jak mógłby wyglądać docelowy układ drogowy Gdańska. Opiera się on zasadniczo na zapisach studium. Największą obwodnicę - tzw. ramę komunikacyjną tworzyć mają: zachodnia obwodnica zobacz na mapie Gdańska - południowa obwodnica zobacz na mapie Gdańska - Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska - Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska - Nowa Spacerowa zobacz na mapie Gdańska.

Druga rama miałaby się opierać na wschodnim fragmencie na Drodze Zielonej, tunelu pod M. Wisłą, Trasie Sucharskiego oraz Trasie Słowackiego od Drogi Zielonej do ul. Potokowej, a następnie przez Górny Taras aż do ul. Świętokrzyskiej. Poszerzona Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska od tzw. Mostu Czerwonego zobacz na mapie Gdańska miałaby być prowadzona przez teren Olszynki do Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

Rama "śródmiejska" miałaby się składać natomiast z: Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska - Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska - Okopowej zobacz na mapie Gdańska - Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska - Nowej Wałowej.

- Obecnie studium przewiduje obwiednie Śródmieścia, którego klasa nie pozwala na "zdjęcie" i "przeniesienie" ruchu z Podwala Przedmiejskiego na tzw. Nową Sandomierską. Do tego dochodzi problem Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska między Węzłem UE a Nową Sandomierską. Błędne jest też założenie jednopoziomowego przecięcia torów kolejowych między Nową Sandomierską a Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - uważa Berendt.

Nie zabrakło oczywiście głosów sprzeciwu wobec realizowanej wizji ul. Nowej Wałowej. Obecny na spotkaniu przedstawiciel inicjatywy społecznej "Nie dla burzenia Stoczni Gdańskiej", Janusz Chilicki (startujący bezskutecznie w wyborach samorządowych do Rady Miasta w 2010 r. z ramienia KW Sojuszu Lewicy Demokratycznej) zwrócił uwagę na jej antymiejski charakter.

- Tu chodzi o ulicę w mieście, centrum miasta. Nie może być doktrynalnego prymatu samochodu w takim miejscu. Nowa Wałowa w swojej formie odcina Śródmieście od wody. W Toronto popełniono niegdyś taki sam błąd, ale naprawiono go budując estakady. Jesteśmy za tym, aby wyprowadzać ruch. Chcemy też, by miasto udoskonalało komunikację miejską - mówi Chilicki.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Miejsca

  • NOT Gdańsk, Rajska 6

Opinie (183) 2 zablokowane

  • Co tydzień jeżdżę obwodnica południową, jest fan-ta-stycz-na!!! Brawo Budyń!!! (13)

    • 128 59

    • to nie zasluga budynia

      on tam jeszce sie kiedys promowal przy tej ion westycji, to go pozniej wysmiali, ze to nie jego zasluga a sobie przypisuje

      • 61 10

    • (2)

      BUDYŃ jej nie wybudował!!!
      Nie wybudował tego też Gdańsk!!!
      Wybudowało to Gddkia!!
      Ale najważniejsze to kto przecina wstęgę..........
      Za kariery Budynia Gdańsk wybudował Łostowicką (ok 3 lata na 1km drogi)...

      • 62 11

      • Ty młotku (1)

        A al.Havla, WZ, Sucharskiego i Slowackiego to pewno same się wybudowały. Podobnie jak tramwaje na Chełm i Łostowice oraz wkrótce rozpoczęta linia na Piecki-Migowo?

        • 25 17

        • tak, w nagrodę idź i postaw mu loda, najlepiej takiego z 3 kulek

          • 14 17

    • Budyń z tym nie ma nic wspólnoge ciapku

      lolimo

      • 24 8

    • a co Budyń ma z POG wspólnego?

      • 19 5

    • Ja jeżdżę codziennie południową (1)

      i dojeżdżam do domu o połowę czasu mniej.

      • 24 0

      • jaaaa też codziennie jeżdże obwodnicą

        ...i zawsze zdanżam :)

        • 6 0

    • Zburzyć obwudnicę (2)

      Obwudnice należy zburzyć. Na zachodzie odchodzi się od tego. Tak samo jak od podziemnych przejść dla pieszych! Jak to mówiła babcia: śpisz się powoli.

      • 13 19

      • Hahahaha

        • 9 1

      • Zburzone...

        ...to Ty chyba miałeś dzieciństwo. Bałwan.

        • 13 3

    • wyższe bezrobocie sposobem na odkorkowanie dróg

      • 3 2

    • jaka zasługa budynia?!. Jak ksiądz odprawi mszę to też jego zasługa?

      Psi obowiązek a nie bravo.

      • 6 1

  • (2)

    wybudowac tunele pod gdanskiem wjazd przy placu zebran ludowych i wyjazd przy oruni

    • 39 20

    • a tam tunele, czarna wołga ujawniona!

      • 7 1

    • to nie głupi pomysł, kreta już mamy

      • 0 0

  • Gdyby (13)

    Gdyby PO rządziło w Gdyni, to pewnie OPAT już by był dawno wybudowany...

    Ale wolę niezależne władze samorządowe, niż te zależne od Warszawy.

    • 35 58

    • buahahaha (4)

      dobry żart z rana...ale fakt, gdyby PO rządziło w Gdyni od co najmniej 5 lat obiecywaliby, że go wybudują.

      • 23 4

      • (3)

        Gdyby PO rządziło w Gdyni, to Janka Wiśniewskiego ciągle byłaby jedną nitką, estakada byłaby niedokończona, Świętojańska niewyremontowana, bulwar niezagospodarowany. A nie, przepraszam, to ostatnie nadal jest faktem...
        Natomiast gdyby PIS rządził w Gdyni, to nie tylko nie powstałyby powyższe drogi, ale zbudowano by największy pomnik Maryi Zawsze Dziewicy, a przy okazji, PIS wszedłby w układ z Samoobroną i całą Władka IV by zaorano na nieużytek rolny.

        • 24 15

        • jeśli dla Ciebie ważniejszy jest kawał drogi, niż Matka Boga, to gratuluję/ (2)

          • 7 22

          • Matka Boga? Poczytaj biblię albo katechizm. Jeżeli potrafisz czytać

            • 11 7

          • A co jeśli Bóg nie istnieje? Kim jest Matka o którą się tak wykłócasz?

            • 4 3

    • Jestem przeciwnikiem PO ale uwazam ze nalezy patrzec samorzadowo

      na dokonania obiektywnie. Niestety Gdynia wypada inwestycyjnie fatalnie , nie ma co minusoweac PR ! Faktow nie zmienicie - Gdynia jest dwa razy mniejsza od Gdanska a wydaje na inwestycje 6 - 7 razy mniej ! Tyle w temacie

      • 18 2

    • (2)

      Symulacja: PO wygrało w Gdyni i buduje OPAT. Koszt 1km=250mln pln. Tanie wyszło by wybudowanie drogi na marsie ale co tam jedziemy.

      Przebieg wydarzeń:
      1. Inwestor z Kataru.
      2. Po 3 latach droga do remontu.
      3. Dług Gdyni przekracza 2000% jej dochodów.
      4. Gdynia zostaje sprzedana Katarczykom.
      5. Katarczycy burzą opat, orają wszystko i sadzą kartofle.
      6. Tusk chwali się w UE, w USA, na całym świecie i w kosmosie że mamy postęp i plan 5 letni wykonano w 120%.
      7. Rostowski przodownikiem pracy, odznaczony na corodznym zjeździe PO w Gdańsku.

      itp.

      • 10 15

      • chciałeś, aby wyszło zabawnie, a tu lipa (1)

        jak na twarzy Najmana

        • 9 4

        • Lipe to robi ci tusk lemingu.

          • 1 2

    • POmyliło ci sie coś...

      i oby szybko do tego nie doszło...

      • 0 2

    • (1)

      Co to jest OPAT ?

      • 0 0

      • Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej

        • 1 0

    • .....................

      Przepraszam, ale chyba zapomnięliście, że Szczurek należy do tak zwanej Trójki, czyli trzech prezydentów z PO w trójmieście, dawniej UW, a jeszcze dawniej UD. Korzenie Szczurka to PO.

      • 0 0

  • Trakt św. Wojciecha (5)

    Wyremontujcie i przywróćcie tramwaj. Spadek korków o 25% murowany a przez co? Utnie się linie autobusowe+kilku chętnych znajdzie się na taką km. Tramwaj=większy komfort, poczucie bezpieczeństwa bo jedzie po tym samym co zwykle szlaku. Autobus= tłoczny, mały i niekomfortowy bo rzuca na dziurach ktre kierowca stara się ominąć.

    • 90 8

    • wybudujcie drogę rowerową wzdłuż potoku Oruńskiego od Niepołomickiej (2)

      do wału nad Kanałem Raduni i dokończcie remont tego kanału tak by można rowerem dojechać bez przeszkód do centrum Gdańska. To dużo tańsze niż budowa tramwaju, który ma alternatywę w postaci SKM do Pruszcza.

      • 6 5

      • (1)

        może dla Pruszcza SKM to alternatywa, dla Oruni niekoniecznie. U nas potrzebny jest tramwaj najlepiej do samego św. Wojciecha. Kolej może i jest szybka ale ma za mało przystanków i nie każdemu opłaca się nią jeździć. Przykład: połączenie Orunia Gościnna - Stogi. Kolej miesięczny (nie wiem ile kosztuje) + ZTM miesięczny na wszystkie linie. Czyli i tak sam ZTM się opłaca. Orunia-Oliwa PKP dla mnie to zależne od stawki ale i tak częściej (ale o wiele wolniej) kursuje komunikacja ZTM.

        • 12 3

        • Problemem jest brak włączenia SKM w taryfę ZTMu.

          • 14 0

    • ORUNIA ORUNIA ORUNIA - walcz o swoje (1)

      Orunianie to nic nie dbaja i nic nie walcza o swoja dzielnice
      Wladza zrobila tu syf i ten syf tak tu pokutuje na Mieszkancach

      • 7 0

      • tak, bo zawsze winna władza

        ale jak coś się uda, to moja zasługa.

        Jak Ci farba w pokoju odpada płatami to też winisz polityków?

        • 6 4

  • OMT (4)

    Czekamy na budowę OMT!!!
    Ta obwodnica nie spełnia już swojej roli.

    GDDKiA- więcej odwagi:)
    Trzymamy kciuki

    • 38 11

    • (3)

      OTM- nie ma to jak dwupasmowa droga ekspresowa do Żukowa. Strata pieniędzy -
      Dołożyć trzeci pas do istniejącej obwodnicy i wykonać zjazdy bezkolizyjne na obecnych węzłach.

      • 5 11

      • Gdzie chcesz dołożyć ten trzeci pas np. na wysokości Osowy? (2)

        Skąd weźmiesz kasę na przebudowę wszystkich obiektów inżynieryjnych na węzłach,żeby mieć prześwit na 3 pasy? Wreszcie,z jakiej drogi będziemy korzystać w czasie przebudowy? Z helikopterów? Przemyśl,zanim coś napiszesz...

        • 8 4

        • (1)

          Też mi argument.
          Przebudowa obiektów inżynieryjnych i organizacja ruchu to nie problem - przykład węzeł na wysokości Auchana.
          Natomiast na pewno jest to tańsze, skuteczniejsze rozwiązanie niż budowa drogi do KTÓRA NIC NIE ZAŁATWIA.

          • 3 12

          • Nie problem

            Ot ciekawostka, bo ja widziałem miesiące wylewania pomyj w trakcie budowy.

            Ale na pewno parę usprawnień by się przydało.
            -Przebudowa węzła Słowackiego tak aby była możliwość wjechania z Obwodnicy na Słowackiego czyli poszerzenie mostu :(.
            - Całkowita przebudowa węzła na Chwaszczyńskiej na bezkolizyjny.

            Resztę jako tako da się jeszcze przeżyć.

            • 5 2

  • Przede wszystkim obwodnice dla rowerów (12)

    • 24 48

    • drogi rowerowe i strefy pieszo rowerowe w centrum śródmieścia Gdańska (3)

      oraz w pobliżu centrum Wrzeszcza i stacji PKP Gdańsk Oliwa.

      • 5 11

      • (2)

        Żadnych stref pieszo-rowerowych ! Rower to pojazd, niech jeździ razem z innym pojazdami. Piesi potrzebują spokoju i bezpieczeństwa.

        • 8 5

        • ciekawe jak piesi reagują na obecność samochodów zaparkowanych na chodnikach

          i jak są szczęśliwi jak się im proponuje schodzenie do tuneli tworzonych w poprzek tras "szybkiego ruchu" przez środek miasta.

          • 4 6

        • ulica Długa została zamieniona w strefę pieszo-rowerową i co?

          piesi nie mają spokoju i bezpieczeństwa na jezdniach, gdy próbują przejść na drugą stronę. Teza, że rowerzyści im zabierają spokój i bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych lub na publicznych placach, na których wjazd samochodów jest ograniczony, jest formą zwykłej ściemy anonimowych trolli. W realu kierunek - szacunek.

          • 0 0

    • jasne (4)

      niedługo będzie więcej ograniczeń dla samochodów niż rowerów.. A co z tysiącami osób, które po prostu muszą jeździć do pracy samochodami???????????????? odpowiedz!!!! Zaznaczam, że nie jestem przeciwnikiem rowerów, wręcz przeciwnie - jeżdżę bardzo dużo, kiedy jest na to czas i kiedy tylko mogę.

      • 9 6

      • muszą, nie muszą (2)

        są ludzie, którzy akurat naprawdę z racji na rodzaj pracy nie mogą zrezygnować z samochodu.

        Moim zdaniem jednak jest wiele osób, które za wszelką cenę chcą "zmusić" się do korzystania z samochodu.

        Pracuję, codziennie mam treningi w różnych częściach miasta, spotykam się ze znajomymi. Samochodu nie mam. Choć jego posiadania może dałoby mi z 30 minut dziennie oszczędności czasowej. Znam jednak ludzi, którzy przy mniejszej mobilności uważają, że nie są w stanie żyć w mieście bez samochodu. Co więcej - często mam wrażenie, że celowo wybierają takie miejsce zamieszkania (bo akurat cena nie była tam niższa niż w dobrze skomunikowanych fragmentach aglomeracji), aby wymusić posiadanie wozu.

        Nie mam nic wielkiego przeciw samochodom. Jeśli ktoś lubi - spoko. Jednak nie powinno się wydawać wielkich pieniędzy z kasy miejskiej na budowę kolejnych dróg dla zaspokajania potrzeb często ludzi, którzy w mieście nie mieszkają kosztem ludzi, którzy są obywatelami miasta. Kolejne autostrady przecinające miasto są wygodne. Ale dla kierowców - często mieszkających poza miastem (ergo nie płaca tu podatków). Co z ludźmi, którzy mieszkają w mieście i właśnie przez podwórko ktoś wybudował im drogę ekspresową obłożoną ekranami. Ceny nieruchomości w takich lokalizacjach spadają, co najlepiej pokazuje, że nie jest to dla miasta zawsze, tylko i wyłącznie korzystne.

        • 4 6

        • Owszem... (1)

          ...częściowo zgadzam się z tym, co piszesz. Ale są ludzie, którzy nie mają innego wyjścia, jak tylko poruszać się samochodami. I nie jest to mała garstka ludzi. Ja np. prowadzę swoją firmę i z tej racji muszę wielokrotnie w ciągu miesiąca przemieszczać się po różnych urzędach od Wejherowa po Pruszcz Gdański. Wyobrażasz to sobie bez samochodu? Moi klienci są rozlokowani w całym kraju, jeżdżę do nich, jeśli jest taka potrzeba. Ale mam też dużo klientów w Trójmieście i okolicach. Odwiedzam ich bardzo często, mam kilkanaście spotkań tygodniowo. Załatwianie bieżących spraw, nowe produkty, próbki. Bez samochodu się nie da. Do tego wożę dzieci do szkoły muzycznej. Nie dałbyś rady bez samochodu. A myślisz, że mi jest przyjemnie spędzać tyle czasu w aucie? Wolałbym przesiąść się na rowerek i pomykać do pracy rowerkiem. Ale nie mogę. Za to korzystam z każdej sposobności, żeby wsiąść na swoje dwa kółka i pojechać gdziekolwiek. Jeśli pogoda na to pozwala to jeżdżę na rowerze każdego dnia. I nie potrzebuję do tego ścieżek rowerowych, czy obwodnic.

          • 6 3

          • rowerzysto i kierowco

            mam wrażenie, że jednego nie rozumiesz: dróg dla samochodów jest dużo, możliwości poruszania się samochodów, pieszych i rowerzystów są coraz gorsze. Rozumiem, że nie wyobrażasz sobie miasta które stworzy takie warunki, by twoje dzieci mogły samodzielnie (pieszo, rowerem lub jakimś wariantem połączeń tych sposobów poruszania się z transportem publicznym) mogły samodzielnie, bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do szkoły muzycznej - wtedy miałbyś więcej czasu dla siebie i nie musiałbyś tyle czasu tracić na zarabianie na paliwo i nowy samochód. Miasto po prostu nie powinno być tworzone głównie z myślą o użytkownikach samochodów, bo już się mocno dusi - dosłownie i w przenośni.

            • 1 0

      • samochody same się ograniczają

        a co z tysiącami osób które chcą bezpiecznie dotrzeć do środków transportu publicznego? Sprawdź, na jaką odległość ludzie jeżdżą samochodami - często robią to na bliskie odległości marnując czas swój i innych w korkach.

        • 3 5

    • (2)

      Mam w d pie rowery obwodnice dla pieszych mają być i już

      • 7 4

      • rowerzysta pieszym w dużej strefie pieszo rowerowej nie wadzi (1)

        kierowca zajmuje bezproduktywnie przestrzeń w pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej bo mu urzędnicy miejscy wymyślają Park and Ride, który w centrum miasta pasuje jak świni siodło.

        • 0 2

        • Napisałem tak bo mam w du upie ciągłe żądania lamenty i utyskiwana rowerowych pedalarzy braci mniejszych.Poniał

          • 6 3

  • Mysle ze sposobem jest czysta, nowoczesna, punktualna i szeroko dostepna komunikacja miejska

    a te drogi to beda robic z naszych miast jeden wielki korek.

    • 59 12

  • Lepiej o tym wypadku napiszcie!

    • 2 27

  • Popieram obwodnice, ale nie rozumien sensu budowy obwodnicy metropolitarnej... (10)

    Dla ludzi z malutkiego Żukowa budować taką drogę? kto będzie tam jeszcze jeździł.
    Tutaj jest potrzebna porządna droga w stronę Słupska a nie na okoliczne wioski dla których buduje się PKM.

    • 63 26

    • potrzebna, bo teraz każdy kaszub

      ma swojego 30 letniego VW, a PKSów co raz mniej.
      Tylko dlaczego ma to być zmartwienie tych z miasta ?

      • 8 10

    • Zgadzam sie w pelni z zalaczonym na planie Gdanska projektem obwodnic miasta. (7)

      Nie rozumiem jednak kompletnie zamyslu wladz Pomorza co do kwestii budowy nikomu dzis niepotrzebnej Obwodnicy Metropolitarnej. Nie rozumiem argumentu za budowa obwodnicy typu: mamy 100% przyrost ludnosci na obszarach pozamiejskich. Kiedys mieszkalo 5 tysiecy, teraz jest juz prawie 10 tysiecy. A coz to za roznica pytam, przy tak malej liczbie ludnosci.

      Mamy inne bardzo pilne potrzeby, jak:
      1. Odkorkowanie Zukowa, codziennie w szczycie ok. 30-60 minut stania (konieczna budowa malej Obwodnicy miasta na krajowej 20 Gdynia-Koscierzyna)
      2. Odkorkowanie krajowej 6 na odcinku Gdynia-Reda, w sezonie letnim codziennie blisko 2 godzinna przprawa przez 15 kilometrow (pilna budowa OPAT)
      3. Odkorkowanie zjazdu obwodnicy w ul. Morska w Gdyni (konieczna budowa skrzyzowania bezkolizyjnego)

      • 11 7

      • (1)

        niby masz, rację, ale popatrz, gdy budowano obwodnicę w 70 to też nie była jakoś potrzebna, a po kilku latach już bez niej nie byłoby życia.

        • 9 3

        • to co ja mam przez to rozumiec.......

          .....ze lepiej teraz wydawac kase ktorej nie ma,
          na cos czego nie ma, uscislajac budowac drogi ekspresowe na obszarach niezamieszkanych.
          Uwazam, ze jednak znacznie lepszym pomyslem jest dawanie zyjacym ludziom tego czego oczekuja i przwde wszystkim potrzebuja. Nalezy wybudowac wreszcie OPAT odciazajac polnocna Gdynie, Rumie, Rede.
          Tam juz mieszkaja ludzie i maja wielki problem....

          • 2 3

      • a ja koniecznie proponuję 1 autobus

        na każde 40 samochodów osobowych marki VW z lat 80 XX w

        • 4 1

      • A czy zdajesz sobie sprawę, że OM ma właśnie spełniać m.in. rolę obwodnicy Żukowa,o której piszesz? (2)

        Może warto zastanowić się nad budową tego odcinka wcześniej,niż pozostałych

        • 2 3

        • nie warto (1)

          Ty nie masz chyba pojecia co sie dzieje na Morskiej w Gdyni od Obwodowej do Redy. Tam wszystko stoi od lat i naprawde nie wiem na co Marszalek itp. czekaja.
          We wspomnianym Zukowie mala 3km obwodnica by problem rozwiazala, ale to co sie dzieje w Rumi i Redzie....Bog (Struk) o nich zapomnial chyba......

          • 2 4

          • Mam pojęcie i popieram budowę OPATa jak najszybciej

            Ale to dwie różne sprawy. OM i TK chce budować Gdaka. OPAT powinna wybudować Gdynia i województwo pomorskie (jako kontynuację DW468). A Gdańsk akurat z tym nie ma nic wspólnego...

            • 5 2

      • w gdyni to d*py mieszkaja OPAT byl zaprojektowany w 1946 roku i nic nie zrobiliscie

        • 3 1

    • "Dla ludzi z malutkiego Żukowa budować taką drogę? '

      dlatego aby ukarać Gdynię że nie rządzi w niej PO i nie ma niemieckich korzeni.

      Gdy przyjdzie zastawić za długi woj. pomorskie to jak by to wyglądała tak wyspa polskości dobrze skomunikowana i rządzona?

      • 2 7

  • panowie! (11)

    przypominam że Gdańsk jest niewielkim, zaledwie 400 tys miastem - nie potrzebuje tylu obwodnic!!!
    dla tranzytu zdecydowanie wystarczą te już istniejące - zachodnia i południowa, a za ułamek kwoty planowanej na budową autostrad wewnątrzmiejskich stworzyć doskonałą komunikację publiczną
    - doskonałą, czyli czystą, szybką, niezawodną,
    skm, tramwaj i główne trasy autobusowe co 5min, reszta max co 15, wygodne przesiadki (a nie drałowanie na drugą stronę megaskrzyżowań z 6-zmianami świateł), przemyślana lokalizacja przystanków (obecnie bolączką naszych przystanków jest to, że często są tak położone, że wszyscy mają daleko), porządne połączenia międzydzielnicowe a nie tylko do/z centrum
    - i wtedy wydając dużo mniej pieniędzy okaże się że wcale nie potrzebujemy tylu nowych dróg estakad, wysp centralnych, tuneli i ekranów a zyskamy prawdziwie przyjazne czyste i bezpieczne miasto

    • 111 41

    • heh

      jak już to niemalże pół milionowym (ok. 470 tyś)

      • 4 2

    • w sumie racja.

      • 7 3

    • Dokładnie! Dlatego teraz powinien być ruch ze strony miasta i wykorzystać to co już mamy. ZDiZ powinien powprowadzać Bus-Pasy na całym szlaku od Lotu po Dworzec Główny i w drugą stronę to samo kosztem prawego pasa. Z autostrad przydałaby się jeszcze tylko Nowa Świętokrzyska i remont ciągu Małomiejska-Podmiejska z dobudową linii tramwajowej w ciągu tychże ulic i Traktu św. Wojciecha. Przydałby się remont linii na Stogi i stworzenie pętli autobusowej przy Akademii Muzycznej (skrócenie linii 106, 112, 138, 166, 178, 186 i 212 i przesiadka głównie na linię 9 która powinna jeździć co 15 minut. Mamy pole do popisu. Kolejna sprawa pętla Siedlce. Aż prosi się o przebudowę (realizacja zadania tramwaj na Migowo) i tez skrócenie do niej linii autobusowych (142, 167, 168, 174, 175, 183, 367) Po co autobusy dublują tramwaje? W Centrum zostałyby tylko linia z Oruni, Pruszcza, Suchanina i kilka dowozówek (np. 120, 123) bo one nie maja alternatywy. Reszta ma.

      • 13 3

    • nie zapominaj o komunikacji pieszej i rowerowej

      transport publiczny ma wiele zalet ale nigdy nie zapewnia podróży w relacji "drzwi-drzwi". Samochód też zapewnia to w coraz gorszym stopniu, ale są tacy, którzy mają trudności z zauważeniem tej prostej prawdy.

      • 10 4

    • To znaczy, której obwodnicy nie potrzebuje?

      Ja nie widzę potrzeby dla ringu z drogą zieloną.
      Potrzebny jest dojazd z tunelu pod Martwą Wisłą do Słowackiego i jakaś bardzo miejska droga w miejscu Czarnego Dworu. Tranzytu wzdłuż morza nam nie potrzeba.

      • 11 5

    • DROGI TEŻ POTRZEBUJEMY, BO ZA PARĘ LAT Z 400TYŚ ZROBI SIĘ 800TYŚ. (3)

      • 3 16

      • (2)

        wg GUS w 2030r Gdańsk będzie liczył 360 tys (to mniej niż ... Bydgoszcz)
        reszta wyprowadzi się za miasto zachęceni przez władze, które zadłużając się niemiłosiernie wybudowało doskonałe drogi dojazdowe ale wylało dziecko z kąpielą bo pozbyło się znacznej części lepiej sytuowanych mieszkańców
        spłata kredytów obciąży pozostałych gdańszczan

        • 13 4

        • w tym samym 2030 roku Twoja Gdynia będzie liczyć niecałe 150 tys

          Czyli Sopot wkrótce ją wyprzedzi.

          • 6 11

        • Problem w tym, że opracowania GUS same się wykluczają

          Główne założenia to odpływ ludzi z miasta na tereny koło miast i odpływ ludzi z małych miast i wsi do dużych miast.
          GUS sporo zakłada na podstawie meldunku, a nie realnych mieszkańców. Bo w Gdańsku wedle meldunku jest trochę ponad 400tyś, a tak naprawdę mieszka ponad 500tyś. Sam mam bardzo sporo znajomych co są pomeldowani po za Gdańskiej, a wynajmują tu mieszkania.

          Po drugie wystarczy spojrzeć na ilość oddawanych nowych mieszkań w Gdańsku i w jego okolicach. Jasno widać, że w okolicach oddaje się dużo mniej mieszkań i domów. Potem wystarczy przejechać się po nowo oddanych osiedlach w celu szukania nowego mieszkania i nagle się okazuje, że wbrew opiniom nie ma dużego wyboru. Bo większość deweloperów dostosowało się do rynku i oddaje mniej niż planowało 2 lata temu, ale i tak w dalszym ciągu jest to spora ilość.

          • 7 2

    • ehh marzenia...

      • 0 0

    • mylisz inwestorów

      OM ma być budowana przez GDDKiA, a organizacja komunikacji miejskiiej i dróg leży w zakresie obowiązków miasta. GDDKiA planuje strategicznie w skali kraju, a miasto na dużo mniejszym tylko swoim obszarze.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane