• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt podwodny przejedzie przez Gdynię

Marzena Klimowicz-Sikorska
15 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Kobben "Jastrząb" trafi na teren Akademii Marynarki Wojennej najpierw płynąc na barce, a potem jadąc po specjalnie na tę okoliczność rozłożonych torach. Kobben "Jastrząb" trafi na teren Akademii Marynarki Wojennej najpierw płynąc na barce, a potem jadąc po specjalnie na tę okoliczność rozłożonych torach.

Ważący ponad 370 ton okręt podwodny typu Kobben w sobotę nad ranem "przejedzie" przez rondo im. Bitwy pod Oliwą zobacz na mapie Gdańska i "zacumuje" na terenie Akademii Marynarki Wojennej. Kolos będzie służył jako pomoc naukowa i atrakcja turystyczna.



Czy podwodny okręt ma szansę stać się dumą uczelni?

To pierwsza taka akcja w Polsce - ważący ponad 370 ton okręt podwodny najpierw został wciągnięty na barkę-ponton, a następnie wzdłuż wybrzeża przeholowany z portu wojennego na teren Komendy Portu Wojennego. Tam, już na lądzie, czeka na transport do Akademii Marynarki Wojennej, gdzie spełni swoją ostatnią, nie bojową a dydaktyczną misję. Już w piątek będzie można go zobaczyć zza bramy portowej.

Poczytaj więcej o Kobbenach.

Operację przewożenia go specjalnie przygotowanymi do tego torami i za pomocą siłowników hydraulicznych zaplanowano na sobotę na godz. 8 rano.

- Okręt przygotowywany jest do tej akcji od 2008 roku. W tym czasie trzeba było go m.in. pomalować i wypiaskować, wyjąć z niego balast, zdemontować część urządzeń i wykonać wiele innych prac - mówi kmdr ppor. Wojciech Mundt, rzecznik prasowy AMW. - Samo przygotowanie do transportu to też nie lada wyzwanie.

Jednostka jest na tyle duża, że konieczny będzie demontaż bramy portu. Do tego jej waga może stanowić spore niebezpieczeństwo. - Od sześciu lat zastanawiano się jak przewieźć taką jednostkę - mówi Lech Kuchnowski z Portowego Zakładu Technicznego S.A. - Moja firma transportowała już cięższe ładunki, ale do tej akcji przygotowujemy się od kwietnia. Nie spodziewam się większych problemów. Nawet warunki pogodowe nie są nam straszne - zapewnia.

Pierwotnie planowano przetransportować okręt w częściach. Ostatecznie opracowano plan z torami i siłownikami hydraulicznymi, które będą popychać okręt. Jednostka ma do pokonania ok. 500 m z portu na teren AMW. Ostatecznie stanie na dziedzińcu uczelni i będzie służyć studentom jako laboratorium naukowe.

- Studenci będą mogli uczyć się tam obsługi takiej jednostki. Na pewno też będzie udostępniana zwiedzającym podczas różnych uroczystości na uczelni - dodaje rzecznik. - Część wyposażenia już mamy, reszta powinna być w ciągu pół roku. Najwcześniej studenci wejdą na pokład w przyszłym roku akademickim.

Ze względu na akcję transportu jednostki, od piątku od godz. 16 najprawdopodobniej do soboty wieczora zamknięte będzie rondo im. Bitwy Pod Oliwą. - Chcemy, by akcja jak najmniej utrudniała mieszkańcom życie, dlatego przeprowadzimy ją w weekend - wyjaśnia Mundt.

Okręt podwodny typu Kobben, który stanie na terenie uczelni, zwany jest potocznie "Jastrzębiem" waży ponad 370 ton i mierzy ok. 47 m długości i ok. 5 m wysokości. To norweska jednostka, wyprodukowana w latach 60. w RFN. Jednak "Jastrząb" nigdy w polskiej flocie nie służył, pełnił za to funkcję magazynu części zamiennych dla kobbenów, które w latach 2003-2004 dostaliśmy od Norwegów ("Sokół", "Sęp", "Bielik" i "Kondor", które wciąż służą w Marynarce).

Uczelnia kupiła "Jastrzębia" od Marynarki Wojennej za symboliczną złotówkę. Koszt przygotowania kobbena i transportu, czyli ok. 2,5 mln zł, pokrywa Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Mikołaj na Okręcie

W piątek o godz. 10 podwodny okręt dosiądzie św. Mikołaj, który będzie rozdawać najmłodszym cukierki. Uwaga! Okręt będzie jeszcze za bramą niedostępny do zwiedzania. W sobotę od godz. 8 rano będzie można obserwować za to jak "przejeżdża" przez rondo im. Bitwy pod Oliwą.

Miejsca

Opinie (137) 6 zablokowanych

  • marnotractwo pierniedzy

    po co oni to przewoza jak zlomiarze i tak to zaraz potna na zlom

    • 3 4

  • PORTOWY ZAKŁAD TECHNICZNY -WIZYTÓWKA NOWOCZESNEJ GDYNI

    Portowy Zakład Techniczny nie z takimi konstrukcjami sobie radził to test pikuś w porównaniu do wielkich suwnic dźwigów i wielkogabarytowych konstrukcji .
    Ci ludzie wykonują ciężka ale za to ciekawa pracę na całym świecie .
    Zasługa w tym zarządu no i oczywiście ludzi bo bez nich nie było by tej firmy .
    Życzę powodzenia Leszku w czasie transportu

    • 4 1

  • Hoho

    Chciałabym sie czymś takim przepłynąć

    • 0 3

  • a czy to nie najnowoczesniejsza łódz RP? (1)

    czy nie nalezalo by z niej korzystac?

    • 3 1

    • Cóż, Gdynia tradycyjnie nowoczesna...

      • 2 0

  • przelot ostatniego concorda kosztował mniej...

    • 1 0

  • no brawo.. jeszcze przetransportujcie łosia i karasia dla nauki sztuki pilotarzu..

    • 2 0

  • Cena za kilometr (1)

    za 500 metrów 2.5mln to za kilometr 5 mln

    • 2 0

    • BRAWO!~matematyku :(((((

      • 0 0

  • sześć lat sie zastanawiali - tęgie głowy

    • 5 0

  • polska wlasnie bieda panie i namiastka atrakcji Boze co za klozet

    • 2 1

  • ARMIA

    TO JEST TRAGEDIA NASZEJ KOCHANEJ OJCZYZNY ; WSTYD JESZCZE RAZ WSTYD I BIDA ; TAKIE PODAROWANE ZLOMY JESZCZE SLUZA ;Z AMERYKI PULASKI STARY GRAD NA ZLOM I TE LODZIE TEZ ZLOM ;HISTORIA SIE POWTARZA UZBROJENIE GORSZE NIZ PRZED WOJNA ; KTO I CZYM MA BRONIC NASZYCH GRANIC I OJCZYZNY

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane