• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnione inwestycje w Gdyni

Patryk Szczerba
20 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Gdynia ma budżet na 2013 rok, w którym rozpocznie się lub zakończy wiele inwestycji zaplanowanych do realizacji w kończącym się roku. W naszym zestawieniu przedstawiamy pięć, o które najczęściej pytają mieszkańcy.



5. miejsce: Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni

Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny. Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny.

Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego w Gdyni i związane z nią trudności dla kierowców i mieszkańców miały zakończyć się latem. Nie udało się. Następnym terminem, w którym obiecano zakończenie prac był listopad. Szybko okazało się, że ulica pozostanie rozkopana przynajmniej do wiosny 2013 roku. Powód? Nieprzewidziane komplikacje związane z podmokłym gruntem.

Mieszkańcy okolicznych budynków narzekają na hałas, ale urzędnicy rozkładają ręce, tłumacząc, że to opracowania hydrologiczne zdecydują ostatecznie o terminie zakończenia inwestycji. Całość realizowana jest w ramach projektu "Ochrona wód Zatoki Gdańskiej" i kosztuje łącznie 18 mln zł i są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Dzięki pracom woda zawierająca takie dodatki, jak smary, wycieki oleju nie będzie spływała bezpośrednio z ulic do morza.

4. miejsce: Remont ul. Morskiej od ul. Kcyńskiej do ul. Chylońskiej zobacz na mapie Gdyni

Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta. Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta.

Drugi kwartał 2012 roku miał być prawdziwym testem na cierpliwość dla kierowców poruszających się po ul. Morskiej. Prace przy jej remoncie miały rozpocząć się najpóźniej jesienią. Przebudowy wymaga odcinek od skrzyżowania z Kcyńską z Chylońską II. Kierowcy doczekają się tam m.in. nowej nawierzchni oraz lewoskrętów. Dodatkowo stworzona zostanie nowa kanalizacja deszczowa i droga dla rowerów. W niedalekiej już przyszłości wspomóc kierowców ma inteligentny system sterowania ruchem Tristar.

Drogowcy mieli schodzić z nawierzchni w połowie 2013 roku. Do tej pory... jeszcze się na niej nie pojawili. Inwestycja musiała zostać wstrzymana po protestach radnych. Zaproponowane zmiany dotyczą skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zbożową zobacz na mapie Gdyni. Na jezdni w kierunku Rumi zostaną dodane dwa pasy ruchu do skrętu w lewo i w prawo. Tego wcześniej w projekcie nie uwzględniono, w związku z tym potrzebne było przygotowanie nowych dokumentów. Teraz wszyscy przekonują, że wiosną nie będzie już żadnych przeszkód i prace wreszcie się rozpoczną.

3. miejsce: Przebudowa ul. Przebendowskich i al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni

Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna. Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna.

Terminów zakończenia było sporo. Inwestycja miała zakończyć się w poprzednim, 2011 roku, ale Klif nie dostarczył pełnej dokumentacji. Kiedy to się stało, na przeszkodzie stanął remont wykonywany na dolnym odcinku ul. Przebendowskich za pieniądze miasta. Prace miały zacząć się w listopadzie, jednak drogowcy pojawią się na skrzyżowaniu uznawanym przez kierowców za jedno z bardziej niebezpiecznych w Gdyni dopiero w 2013 roku.

Najważniejszą zmianą będzie wydzielenie nowych pasów do skrętu w stronę Klifu oraz do ul. Przebendowskich w stronę morza. W projekcie jest też m.in. poszerzenie chodnika przy przystanku ZKM w stronę centrum Gdyni.

2. miejsce: Rozbudowa Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego zobacz na mapie Gdyni

Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego. Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego.

Rozbudowa PPNT rozpoczęła się 8 października 2010 roku. Koszt tej inwestycji to ponad 208 mln złotych. 137 mln pozyskano z funduszy Unii Europejskiej, resztę inwestuje miasto. Powierzchnia wyniesie w sumie ponad 76 tys. m kw., a swoje miejsce znajdzie w rozbudowanym kolosie 300 firm. Zakończenie prac i otwarcie inwestycji zaplanowano początkowo na listopad. Gdynianie i właściciele firm prezentu świątecznego w postaci nowego PPNT jednak nie otrzymali.

Władze miasta tłumaczą, że powodem przesunięcia są problemy ze szklaną fasadą, dla której trzeba było zamówić dodatkowe ekspertyzy oraz bankructwo jednego z głównych podwykonawców. Aktualnie jako datę otwarcia wymienia się styczeń 2013 roku. Poślizg jest więc niewielki, w związku z czym nowy termin powinien zostać dotrzymany.

1. miejsce: Budowa lotniska cywilnego w Gdyni-Kosakowie zobacz na mapie Gdyni

Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku. Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku.

Którą z wymienionych w tekście inwestycji uważasz za najważniejszą?

W lipcu pisaliśmy, że lotnisko w Kosakowie powinno mieć na początku 2013 roku już wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty, by obsługiwać ruch lotniczy. Wcześniej padały nawet deklaracje, że zacznie działać przed Euro 2012, jednak przedstawiciele portu lotniczego i magistratu, krótko przed turniejem zaczęli wycofywać się z nich. W tym momencie pewne jest, że do końca roku ma zakończyć się budowa terminala, budynku administracyjnego i wewnętrznej drogi.

Przedstawiciele lotniska opóźnienia tłumaczą festiwalem Open'er oraz... niesprzyjającą pogodą. Wciąż trwają ostatnie prace drogowe wokół inwestycji. By lotnisko mogło funkcjonować potrzebne są jeszcze: realizacja systemu bagażowego, kontroli bezpieczeństwa i informacji oraz dokończenie budowy ogrodzenia. Pierwsi pasażerowie zostaną zatem odprawieni na lotnisku, którego koszt budowy szacuje się na 100 mln zł prawdopodobnie dopiero latem 2013 roku, czyli ponad rok po Euro 2012.

Tuż po uruchomieniu lotnisko będzie mogło przyjmować samoloty z tzw. kodu B, których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. Będą wśród nich awionetki oraz duża część business jetów. Z czasem na płycie mają lądować coraz większe maszyny. Po przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu C, możliwa będzie na nim obsługa nieregularnego ruchu pasażerskiego w dwuletniej perspektywie. Oferta lotniska ma być także poszerzona o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów oraz szkolenia lotniczego.

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • Jakie kary zapłaci Warbud ? (2)

    Za opóźnienie w budowie ppnt ? Bankructwo podwykonawcy to nie jest problem Zamawiajacego tylko Generalnego Wykonawcy przecież.
    Zaznaczam ze miasto nie ma możliwości rezygnacji z kar

    • 46 2

    • Kwestia tego co jest określone w umowie

      może być okreslone że nie odpowiada za zdarzenia których nie mógł przewidzieć jak np... i tu bankructwo firmy-podwykonawcy.

      • 0 1

    • wg autora... Opóźnienie PPNT jest niewielkie hmm...

      Zakończenie prac na PPNT zaplanowano na wrzesień 2012 (proponuję odwiedzić stronę PPNT gdzie można się wszystkiego dowiedzieć) a będzie luty? marzec? 2013 czyli ok 5 miesięcy opóźnienia... Czy to niewielkie opóźnienie? licząc 0,5 promila za dzień opóżnienia (nie wiem ale standardowa kara przy takich kontraktach, chociaż może być i promil to kara wyniesie np 30dni x np 5 miesięcy x 0,0005 x 120 000 000zł (kontrakt warbudu netto) = 9 000 000zł netto. Licząc, że Warbud z miastem dogadają nawet 2/3 kary (z artykułu wynika, że już kombinacja idzie jakaś upadłość jakiegoś podwykonawcy, jakaś ekspertyza o szkle) to i tak Warbud musiałby zapłacić ok 3mln zł kar. (Proszę pamiętać, że moje wyliczenia to MINIMALNA KARA, może w umowie jest określona wyższa...)
      A jak Polska Poską pewnie zapłacą 0zł + Vat. Pozdrawiam myślących i liczymy na urząd miasta Gdynia! Walczcie!

      • 5 1

  • Jakie kary zapłaci Warbud za opóźnienie ppnt ? (7)

    1. Upadek podwykonawcy to problem Generalnego Wykonawcy, a nie Zamawiajacego

    2. Fasady określone były w dokumentacji i takie należało wykonać.

    Więc miasto nie może zrezygnować z naliczania kar.

    • 35 3

    • Płyta ci się zacięła?

      • 3 9

    • Sie nerwujesz (4)

      Przecież panowie się dogadają i żadnych kar nie będzie; ze swoich w końcu nie płacą, nie?

      • 9 0

      • (3)

        Warbud na pewno z Zmawiającym ("miastem") się dogada, najwyżej obciąży kilku podwykonawców, wytknie im błedy postraszy prawnikami i procesami, wezwie kilku biegłych rzeczoznawców, wymyśli parę usterek w wyniku których nie będzie mógł im zapłacić oczywiście do czasu zakończenia postępowania i oni sobie spokojnie wtedy zbankrutują...

        • 4 0

        • tiaaaaa (2)

          "Warbud na pewno z Zmawiającym ("miastem") się dogada" czytaj: zapłaci łapówkę...

          • 1 0

          • Na szczescie dostęp do informacji publicznej

            Umożliwi mi zapoznanie sie z dokumentacja w tej sprawie. Jeżeli kary wobec Warbudu nie bedą przez Gminę Miasta Gdyni rzetelnie wyliczone i wyegzekwowane, zgłoszę zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa oraz poinformuje CBA. Tu nie na negocjacji, tylko hest umowa. kary musza byc w kwocie dokladnie takiej, jak przewiduje umowa. Argumenty w stylu upadłość podwykonawcy są śmieszne. Zamawiajacy nie może cierpieć z tytułu tego, ze ktoś z Warbudu zlecił roboty firmie, która potrzebowała zlecenia by przetrwać jeszcze pól roku i upaść.

            • 2 0

          • Słyszałem ze Warbud kombinuje

            Z zatrzymanymi kaucjami gwarancyjnymi Wykonawców. Zaczynają sie pseudo-usterki po 5 latach itp.....Jest już kilka spraw w sadzie, bo sprawa zaczyna mieć formę procederu i celowego dzialania

            • 0 0

    • głupi wy oj głupi

      gdyby były odpowiednie zapisy w umowie, o tym że podwykonawcy rozliczają się z zamawiającym to nie byłoby problemu.. a tak pośredniaki robią problemy wszelkiej maści.

      • 0 0

  • Port Lotniczy (7)

    Szybowce będą mogły lądować na gdyńskim aerodromie?

    • 52 13

    • tak, i będzie to wyjątkowo "dizajnerski iwent" :)

      • 10 4

    • co niektórym się wydaje że jak zbudują lotnisko to będą sobie mogli teraz latać 'od siebie' tak jakby siatka połączeń danego lotniska była tylko nic nie znaczącym szczegółem. niektórym także się wydaje że jak tylko lotnisko się otworzy to natychmiast przewoźnicy będą walić do niego drzwiami i oknami, będą otwierać nowe trasy tak jakby nie mogli do tej pory ich otworzyć w Rębiechowie. Tylko szkoda że większość polskich portów lotniczych jest pod kreską, skąd więc założenie że z Kosakowem będzie inaczej?

      • 13 4

    • Tak, a zgodnie z OFICJALNYM oświadczeniem władz Rębiechowa, w Gdańsku - statki kosmiczne. (1)

      I tyle w temacie.

      • 14 8

      • Turystyka kosmiczna na razie jest w fazie koncepcji i planów biznesowych. Zanim wypłynie na szerokie wody minie z 10-20 lat.

        • 3 2

    • za duze

      to lotnisko bedzie przeznaczone dla milosnikow sklejanych samolocikow...

      • 6 1

    • I tylko lądować, bo to się nawet na aeroklub za bardzo nie nadaje, gdyż bryza dość skutecznie gasi termikę do 2 km od brzegu, więc nawet na polatanie szybowcem tam nie ma warunków :)

      • 6 1

    • uważajcie tępaczki bo wam żyłka pęknie

      • 1 1

  • szklane domy (1)

    Wszędzie szklane domy

    • 30 3

    • Nie wszędzie, tylko w paru miejscach, ale mi się podobają.

      • 3 0

  • Lotnisko Kosakowo (18)

    Oczami wyobraźni już widzę te nieprzebrane tłumy podróżnych z Dębogórza Mostów Rewy Żelistrzewa i Pierwoszyna.
    Świetna zainwestowane pieniądze na czas na kryzysu.
    To jest to czego potrzeba najbardziej wyrobnikom za 1500zł: galerie handlowe i lotniska

    • 89 21

    • (8)

      Może będą loty do Dzierżążna :)
      Tak, lotnisko w Gdyni to jest to czego najbardziej nam potrzeba.

      • 18 3

      • zdziwko gdansk (7)

        zdiwisz sie jak wizzair i rynair przeniesie sie na lotnisko do gdyni z napuszonego wielkoscia gdanska
        lotnik babie doly

        • 4 13

        • a niby dlaczego by się mieli przenieść? Dlatego że ktoś coś zbudował? Wizz ma bazę w Gdańsku którą rozwija od lat. Nie przeniesie się. Ryan - jak mu będą za to płacić. zgadnij z czyich pieniędzy?

          Gdańsk napuszony wielkością? Tak naprawdę to zaleta dla linii lotniczych - bo mogą pozwolić sobie dzięki temu na niższe opłaty.

          • 10 2

        • (5)

          ps. a nawet jak się przeniosą to jaki z tego będzie dla przeciętnego mieszkańca? będzie miał te same połączenia tylko że z innego lotniska. pytanie: po co więc wydawać te 150 mln?

          • 11 0

          • (4)

            To może wszyscy wylatujmy z Warszawy, po co wydawać.
            Albo nie latajmy, nie jeździjmy, nie płyńmy, po co wydawać.

            • 2 8

            • Ale do Warszawy nie masz kilkunastu minut jazdy samochodem. Z południowych i południowo-zachodnich dzielnic Gdyni jest lepszy dojazd do Rębiechowa niż do Kosakowa.

              • 4 1

            • kto mówi aby nie latać? to jest takie zachowanie obrażonego dziecka, jak nie spodobał się jego pomysł to w ogóle jest obrażony.

              latać można jak najbardziej - przecież lotnisko już jest, z powodzeniem obsługuje aglomerację. zbudowanie obok drugiego niczego nie zmieni, a jedynie kosztuje dużo pieniędzy. to jest tak jakby ktoś chciał postawić drugi dworzec kolejowy - 50 metrów od istniejącego i spodziewać się dzięki temu jakiegoś ułatwienia dla pasażerów. a kiedy mu się wytknie że to głupi pomysł to ten się obrazi i rzuca "no to nie jeździjmy w ogóle"

              • 2 1

            • Robercie, aby te linie się przeniosły z Gdańska to lotnisko Gdyni musiałoby być jeszcze tańsze (1)

              Proponuje poczytać trochę i się wtedy dowiesz, że opłaty lotniskowe w Gdańsku są bardzo niskie i aby odebrać te linie Gdynia musiałaby na tyle znacząco obniżyć stawki, aby zejść poniżej kosztów, co nie ma sensu.

              Bo linie te dla kilku złotych nie zaryzykują zmiany na słabiej skomunikowane lotnisko.

              Z tego co ostatnio mówili z UM Gdynia, to lotnisko będzie w stanie przyjmować najpierw tylko awionetki, a za 3-4 lata mniejsze chartety, a linie typu wizz air nie wcześniej niż 2016.

              Dla przypomnienia do tego czasu koło lotniska będzie spokojnie sobie kursować PKM. Żaden przewoźnik sobie nie odetnie dochodu, aby zmieniać na słabiej skomunikowane lotnisko tylko dla minimalnie mniejszych kosztów.

              • 2 0

              • Należy jeszcze pamiętać, że ten rok 2016 to data bardzo optymistyczna.

                Najpewniej przy dużym dofinansowaniu spółki, około 100mln zł realną datą jest rok 2018-19.

                • 0 0

    • Galeria Handlowa - jeżeli to prywatna inwestycja to nikomu nic do tego. Natomiast Lotnisko jest finansowane z budżetu Gdyni, a jak wiadomo jest zbędne i na siebie nie zarobi

      • 15 4

    • Oczywiście lepiej było zbudować stadion piłkarski z otoczeniem za 10-krotnie wyższą kwotę. (7)

      Jak powszechnie wiadomo, stadiony piłkarskie są dźwignią lokalnej gospodarki.

      • 7 9

      • 10-cio krotnie? chcesz mi powiedzieć że gdanski stadion kosztował 1,5-2 mld złotych?

        poza tym to argument w stylu "a u was to murzynów biją". nawet zakładając że stadion jest zbędny to i tak nie tłumaczy inwestycji podjętej przez waszego presidente

        • 15 3

      • A kredycik za PGE Arene trzeba spłacać i na utrzymanie też łożyć.

        • 4 9

      • (4)

        Jak Kosakowo docelowo chce mieć zdolność przyjmowania większych samolotów, to się okaże, że to lotnisko będzie niewiele tańsze od stadionu. Pomijając Euro, to na stadion w przeciągu roku przychodzi ponad 200 tys. ludzi, wygenerujcie chociaż 20% tego ruchu na lotnisku, to już będzie sukces.

        • 9 2

        • dokładnie - szacunki podaja ze dostosowanie do kodu C to dodatkowo to około 40-60 mln zł

          • 4 0

        • (2)

          porównaj ceny biletów na mecz oraz biletów na lot.. ZYSK przelicz, ZYSK

          • 0 5

          • No i ile z tego zysku idzie dla portu lotniczego a ile dla linii lotniczych ekonomisto od siedmiu boleści?

            • 4 0

          • w jaki sposób chcesz przeliczyć zysk na podstawie dochodów a nie dochodów i kosztów? przy typowym polskim porcie aby te przychody pokryły zyski potrzeba 1mln pasażerów. a zobacz sobie jakie wyniki osiągają mniejsze porty, np Bydgoszcz (które przeciez w okolicy ma jeszcze jedno większe miasto - Toruń i żadnego konkurencyjnego lotniska) i np Łódź która pomimo że jest 700 tysięcznym miastem to znajduje się za blisko Warszawy

            • 2 0

  • Czy autor czyta to co pisze ?

    "...możliwa będzie na nim obsługa nieregularnego ruchu pasażerskiego w dwuletniej perspektywie. Zakładamy, że nastąpi to w około dwuletniej perspektywie."

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 37 1

  • Stagnacja w Gdyni (28)

    Czyli kolejny raz włodarze Gdyni chwalą się starymi inwestycjami, które nie udało się zrealizować. A może wreszcie dowiemy się coś o nowych prorozwojowych inicjatywach miasta, aby Gdynia nie stała się zacofanym miastem z ambicjami bez pokrycia.

    • 74 14

    • ależ nie będzie nowych inwestycji... parę małych ulic i koniec (2)

      • 17 2

      • Mistrzowie propagandy

        Niestety muszę Tobie przyznać rację. Gdynia jest mistrzem propagandy wygrywa wszystkie możliwe rankingi, ale nic za tym nie idzie. Trwonią pjeniądze na PR zamiast racjonalnie inwestować.

        • 31 5

      • będzie !

        podwodny hotel przy porcie jachtowym ...-:)

        • 2 0

    • (21)

      Niestety, w UM Gdynia siedzą ludzie którzy wolą dublować inwestycje by pokazać "nie jesteśmy gorsi i też mamy swoje" niż rozwijać miasto. A do tego są mistrzami w nawijaniu makaronu na uszy. Gdy gdański Budyń buduje ECS, inwestycję bardzo kontrowersyjną którą przecież w znacznym stopniu i tak finansuje UE mieszkańcy są wściekli. Gdy Szczurek w Gdyni buduje za dwa razy większą kasę zbędne lotnisko, które w dodatku nie ma nawet żadnego finansowania zewnętrznego sami Gdynianie się jeszcze z tego cieszą. To jest dopiero fenomen.

      • 21 7

      • (8)

        Morda gdańszczury!

        • 7 15

        • (7)

          widać że władze Gdyni nie mają już wyborców a wyznawców...

          • 13 5

          • DArek jedziesz na Szczurka pod różnymi nickami. Przyznaj, że z PO jesteś, to zrozumiem to. (6)

            • 4 12

            • (5)

              zawsze używam tylko jednego nicka. widać nie możesz uwierzyć, że większej licznie osób poczynania waszego prezydenta się nie podoba.

              ps. nie jestem i nigdy nie byłem z PO. poza tym wolałbym abyś wytoczył kontrargumenty zamiast personalnych wycieczek

              • 12 1

              • Lubię jak od razu dajesz mi 1 minusa, a swojej odpowiedzi 1 plusa. (4)

                Trochę to zakrawa o samouwielbienie i narcyzm, ale nie znam Cię, więc nie chcę Cię oceniać.

                • 1 11

              • (3)

                jakbyś nie wiedział to nie można głosować na własne wypowiedzi

                • 10 0

              • mozna z innego ip (2)

                • 0 3

              • (1)

                czyli realnie nie można. myślisz że bym szukał drugiego komputera aby dać jakiś z****ny plus?

                • 4 0

              • Znalazłem, splusowałem się hehe!

                • 2 3

      • Muzeum ECS do lotniska porównujesz. Ciekawe podejście. (9)

        Może gdynianie (mieszkańców miast piszemy małą literą kolego) są zadowoleni i dumni z tego, że nie potrzebują pomocy z zewnątrz od kolegów z partii, żeby dorzucali kolejne miliony na inwestycje.

        • 3 11

        • Powalasz mnie na kolana

          No to w Twoim stylu : A czy mieszkańcy Gdyni są dumni z jednego publicznego żłobka ?

          • 9 3

        • (7)

          dumni z tego że wywalą 150 mln złotych na zbędne lotnisko do którego potem będą dopłacać? widać duma przesłania rozsądek

          • 12 3

          • Możemy się przerzucać kwotami i inwestycjami. Polska jest krajem jeszcze biednym, (1)

            więc wszędzie brakuje czegoś, czy to żłobek, przedszkole, szkoła, stadion, lotnisko, szpital, droga, itd. Mamy zaległości cywilizacyjne na 30-50 lat, więc ja mogę poddać pod wątpliwość budowę PGE Areny, jak można by było wydać to w Gdańsku na 100 innych rzeczy.

            • 3 4

            • tylko zauważ że lotnisko już jest - nie potrzeba drugiego. Stadionów z prawdziwego zdarzenia nie było. zostaje kwestia odpowiedniego zarządzania stadionem aby na siebie zarabiał. dyskusja o zasadności budowy stadionu jest złożona, ale przyjmując że masz rację, że stadion był zbędny to czy to jest argumentem za inną zbędną inwestycją? jak sąsiad zmarnuje 1000 zł to znaczy że ja mam zmarnować 500?

              • 8 2

          • DArek - twoje zdjęcie powinno być w encyklopedii przy haśle"troll" (4)

            • 2 10

            • (3)

              sugeruję się zapoznać z definicją określenia trolling

              • 6 2

              • No dobra sorry (2)

                Doczytałem i faktycznie jest o mnie. OK nie było tematu.

                • 1 2

              • (1)

                hehe, podszywanie się pod kogoś to też nie jest trolling tak? a merytoryczna krytyka już jest?

                z takimi prymitywnymi zabiegami jak podszywy to sobie idź na jakąś kafeterię...

                • 2 1

              • Byłem i wracam, tam zbanowali mnie za całokształt

                W zasadzie uważam podszywy za niegodne mojego kodeksu honorowego.

                • 0 2

      • bzdura (1)

        lotnisko nie będzie kosztowało "dwa razy tyle" co ECS... w artykule szacują koszt Kosakowa na 100mln a z tego co pamiętam ECS będzie kosztowało ~240mln.... hau hau pieski gdańskie szczekają

        • 2 3

        • 100 mln do kodu B, aby mieć komunikacyjne lotnisko trzeba kodu C - do tego potrzeba kolejnych 50 mln. więc przy optymistycznym założeniu 150 mln na lotnisko. i zauważ że Gdyńskie lotnisko w PRZECIWIEŃSTWIE do ECS nie ma finansowania z UE. Gdańsk musi na ECS wyłożyć około 100 mln, Gdynia na lotnisko minimum 150 a kto wie czy nie bliżej 200.

          • 3 1

    • kto się chwali?

      ten tekst napisał Szczerba a nie Szczurek. I artykuł jest krytyczny a nie laurkowy. A ty nie umiesz czytac ze zrozumieniem, tylko hurtem i z góry huzia na Józia. Zlituj sie, bo to nudne i głupie

      • 4 2

    • Stagnacja w Gdyni jest zauważalna od dawna... (1)

      Kiedyś faktycznie to miasto kwitło, ale dzisiaj?Paskudne blokowisko z widokiem na poobijane kontenery, obciachowa świętojańska, patologia z Areczki, i gdzie nie pójdziesz napotykasz się na Żabki. Na wymioty mnie zbiera jak jestem w Gdyni..

      • 11 7

      • Jak to mówią, stagnacje to masz chyba w majtkach.

        • 4 8

  • ja ha ha

    A trasa Nowaka Jeziorańskiego miała być gotowa w 2010. Teraz szczuro-propaganda nabrała wody w usta. Ciekawe czym będą nas mamić przed wyborami ?

    • 42 9

  • 100 mln zł z publicznych pieniędzy za możliwośc lądowania prywatnych awionetek! (57)

    100 mln złotych i mamy lotnisko dla awionetek. A za każdym razem jak o tym pisałem to słyszałem "zjeżdżaj budyniu, na pewno jesteś z Gdańska, Szadółki śmierdzą". To może teraz uwierzycie... Aby można było przyjmować samoloty kodu C potrzebne będą kolejne inwestycje na kolejne 70-100 mln zł. Podatki lokalne drożeją, komunikacja drożeje, przedszkoli brak, ulic brak, chodników brak. Na nic kasy nie ma bo ładujemy kasę w drugie lotnisko...

    • 69 12

    • (42)

      wybudowanie lotniska to jedno... ale potem żeby jeszcze to utrzymać to dodatkowa kasa. a wszystko dlatego ze obecne lotnisko ma 'Gdańsk' w nazwie...

      • 17 4

      • lotnisko jest! Od 70 lat... (40)

        Czy wy razem z autorem kapujecie o co w tym chodzi? Przeciez lotnisko w Kosakowie jest od 70 lat! Więc sie go nie buduje. Ono tylko jest przystosowywane do celów cywilnych. Budowa nowego lotniska to sa setki milionów złotych! Owszem, trzeba było zbudować terminal pasażerski.

        • 12 12

        • (2)

          no... jest LOTNISKO, wojskowe, a nie PORT LOTNICZY. różnice między lotnictwem wojskowym i cywilnym są takie że realnie przekształcenie pierwszego w drugie oznacza wybudowanie prawie wszystkiego od nowa. z punktu widzenia lotnictwa cywilnego to był tam jedynie pas startowy

          • 13 5

          • Bredzisz człowieku. (1)

            To czemu w Warszawie mamy Wojskowy Port Lotniczy - zlokalizowany przy ul. Żwirki i Wigury. Co do różnicy lotnictwa cywilnego i wojskowego masz rację.

            • 3 8

            • chodzi ci o nazwę? ja pisałem o porcie cywilnym. to że wojacy tak swój nazwali - ich sprawa.

              • 10 1

        • (29)

          - Decyzja o budowie lotniska regionalnego powinna zapadać na podstawie przesłanek demograficznych, ekonomicznych, komunikacyjnych itp. U nas natomiast jest często tak, że bez namysłu przerabia się lotniska wojskowe na lotniska cywilne. A te przecież budowano je z zupełnie innych powodów mówi Krzysztof Michalski, prezes Agencji Mienia Wojskowego w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury.

          - One powstawały na terenie ukrytym, oddalonym od jakichś siedlisk, który odpowiadał wojsku pod względami strategicznymi. Mam wrażenie, że obecnie część samorządów przy podejmowaniu decyzji nie zastanawia się, czy inwestowanie w lotnisko regionalne będzie opłacalne. Wiele samorządów ma ambicję do robienia rzeczy spektakularnych. A spektakularne przestało już być utrzymywanie szkół czy dróg. Żeby zaistnieć, trzeba zrobić coś na naprawdę dużą skalę twierdzi Michalski.

          - Lotnisko regionalne jest uzasadnione tylko po przeprowadzeniu badań, które udowodnią, że w tym miejscu jest potrzebne. U nas jest tak, że jak w gminie jest lotnisko wojskowe, to samorządy się cieszą że mają pas startowy i inwestują publiczne pieniądze w budowę portu regionalnego. Tym czasem pas startowy to zaledwie 20 proc. całej inwestycji. Jakie mają przesłanki? Wierzą choćby w rozwój General Aviation w ich regionie. General Aviation to jednak najczęściej biznesmeni, którym zależy na lądowaniu w centrum miasta. A lotniska regionalne budowane na starych lotniskach wojskowych tego warunku lokalizacyjnego nie spełniają. Powstają więc pomysły, z góry skazane na niepowodzenie. Przykłady można mnożyć Czy budowane lotnisko w Gdyni, bądź Radomiu, ma swoje uzasadnienie lokalizacyjne? Moim zdaniem, nie. Mam nadzieję, że nie powtórzy się w tym przypadku scenariusz hiszpański komentuje prezes Agencji Mienia Wojskowego.

          - Część naszych lotnisk niestety również może tak skończyć, jak zamykane i nierentowne regionalne porty w Hiszpanii. Z polskich lotnisk regionalnych broni się lotnisko w Łodzi, choć moim zdaniem i tak leży ona za blisko Warszawy. Lepiej byłoby przecież zbudować szybką kolej łączącą Łódź z Warszawą, niż utrzymywać łódzki port lotniczy. Nie potrafię zrozumieć, dlaczego zamiast tworzyć rozwiązania powszechnie stosowane na świecie, brniemy w naszym kraju w kiepskie pomysły dla chwilowego rozgłosu bo budowa lotniska w małej miejscowości taki rozgłos przyniesie. Gdyby natomiast mądrze zainwestować w rozbudowę infrastruktury kolejowej, na przykład budowę szybkiej kolei łączącej Kraków z Gdańskiem, co de facto już się dzieje, to wówczas takie połączenie stanowiłoby realną konkurencję dla samolotów. Zastanawiam się, jak te wszystkie małe porty będą sobie radziły, kiedy w Polsce będziemy mieli wreszcie Koleje Dużych Prędkości. I który przewoźnik lotniczy będzie wówczas latał do tych mniejszych portów? podsumował prezes

          źródło: Rynek Infrastruktury

          • 14 2

          • Bardzo interesujący materiał, DArku (2)

            No ale czy w tym gdyńskim przypadku decydują przede wszystkim racje merytoryczne, czy może bardziej emocjonalne ?

            • 4 5

            • (1)

              a jakie są racje merytoryczne za nowym lotniskiem w odległości 20 km w linii prostej od innego, które robi kilka mln pasażerów, które się rozbudowało i ma spore luzy, a w niedalekiej przyszłości planowana jest kolejna rozbudowa?

              • 12 2

              • trololol lolol lolol trololol lolol lolol, trolol trolol trolol...

                • 2 7

          • powtarzasz głupoty za podaniem przez urząd marszałkowski do Rynku Infrastruktury (9)

            "Decyzja o budowie lotniska" Lotnisko wyło wcześniej niż to w Rębiechowie.

            Twoim zdaniem to Urząd Miasta Gdyni powinien zorganizować tam farmę krów i je wypasać?

            Jesteś głupszy niż myślałem albo zwykłym manipulantem

            • 7 15

            • (8)

              było wcześniej, ale WOJSKOWE. a kto mówi że UM Gdynia musi tam cokolwiek organizować?

              • 11 4

              • ale Gdynia jest gospodarna (7)

                i obowiązują ją operaty finansowe oraz właściwe zarządzanie nieruchomościami.

                Gdynią nie rządzi PO gdzie może na lewo i prawo wyrzucać nasze podatki i zatwierdzone przez kolesi dotacje.

                • 6 13

              • (2)

                hahaha gospodarna, topiąc 150 baniek w zbędne lotnisko?? to już się wyrzucaniem podatków nie nazywa?

                zresztą zauważ że zdecydowana większość powstającego lotniska jest POZA Gdynią

                • 13 4

              • POZA Gdynią (1)

                Gdynia widać lubi się dzielić inwestycjami z sąsiadami nie to co Twój Gdańsk - wszystko tylko dla siebie no może jeszcze minimum dla kolesi z PO;))

                A mówi się o 100 bańkach a nie 150 może będzie i 500, ale to dopiero jak ruszy cały program. Już okolica zyskała co najmniej 200 mln. i ciągle zyskuje. Więc jest to najlepsza z trafionych inwestycji jakie znam.

                • 1 11

              • aby przystosować lotnisko do kodu C będzie grubo ponad 100 mln.

                możesz powiedzieć co zyskała okolica? zabawnie tez oceniasz trafność inwestycji. inwestycja jest trafiona wtedy gdy zyskuje INWESTOR. a co z tego tytułu zyskała i zyska sama Gdynia?

                • 9 2

              • (3)

                Tak gospodarna, że w budżecie ma zaklepane 81 milinów pod kreską.

                Aha, 'a Gdańsk ma 180!' to żaden argument.

                • 2 0

              • (1)

                co to za zwyczaj porównywania długów nominalnie? miliony milionami, ale porównaj sobie wielkość długu w stosunku do budżetu miast, okaże się, że Gdynia jest zaledwie kilka procent mniej zadłużona niż Gdańsk

                • 6 1

              • miasto Gdańsk,

                czy jego spółki komunalne? Bo te drugie mają jeszcze więcej długów niż on sam;)))

                • 2 2

              • Rozumiem, że znasz jakieś miasto, któe jest na plusie?

                • 1 0

          • Prezes Agencji Mienia Wojskowego ekspertem od ekonomiczności lotnisk? (11)

            Czy możesz podać jakąś osobę, która wypowiedziała się pozytywnie o budowie lotniska w Gdyni?

            • 3 6

            • to lotnisko jest ewenementem, serio się dziwisz że jest tyle krytyki?

              • 7 4

            • Czy możesz podać jakąś osobę, która wypowiedziała się pozytywnie o budowie lotniska w Gdyni? (9)

              Podaję : Wojciech Szczurek, Joanna Grajter ... no i oczywiście tzw. Bezstronny

              • 11 4

              • Znowu wracasz do Szczurka, czyli to on jest tylko problemem, (8)

                bo jakby rządził ktoś od Ciebie, to kwestii zasadności budowy lotniska już by nie było. Czyli w Gdańsku nie krytykujesz budowy ECS-u, ale w Gdyni lotnisko już tak.

                • 5 9

              • (7)

                zauważ że większość gdańszczan na trójmieście krytykuje ECS.

                • 11 2

              • To czemu powstaje ECS? Jak większość krytykuje. Tak samo ty krytykuj lotnisko w Gdyni (6)

                ,a lotnisko i tak powstanie. Ty po prostu robisz tylko szum w komentarzach, bo zawsze musi wyjść na twoje, zawsze musisz ostatni odpisać i wszystko skomentować. Umiar do rzeczywistości człowieku, umiar.

                • 6 8

              • (5)

                Problemem jest to że niektórzy gdynianie krytykują co prawda lotnisko, ale jak przychodzą wybory to Szczurek ma 90% głosów. Gdynianie po prostu z wielu rzeczy nie zdają sobie sprawy. Gdyński UM przedstawił już milion powodów wybudowania lotniska, w zależności od okoliczności. Na początku miało być lotnisko GA, choć po projektach widać że GA to nie jest. Potem pojawiła się koncepcja lotniska zapasowego dla Gdańska, chociaż jest to bzdurą, bo samoloty poza bardzo skrajnymi przypadkami nie lądują na najbliższym lotnisku. Mówiło się też o tym, że lotnisko w Gdyni ma odciążyć Rębiechowo podczas Euro. Innym razem pojawiła się koncepcja zapchania Rębiechowa zupełnie pomijając planowaną i zakończoną obecnie rozbudowę.

                Po prostu widać że decyzja zapadła a potem się szuka dla niej jakiegoś uzasadnienia.

                Poza tym gdyńskie lotnisko w skrajnym przypadku może się odbić negatywnie na całej aglomeracji.

                • 12 6

              • ależ z ciebie troll, chyba 80% komentarzy pod tym newsem to twoje posty (2)

                po przeczytaniu tych wynurzeń chyba nawet ci którzy byli przeciwni budowie lotniska, już są za, tylko dlatego żeby nie zgadzać się z upierdliwym trollem

                • 4 11

              • moja wypowiedź tych się oczywiście trolla @DArek

                • 3 8

              • Tyle, że to ty trolujesz.

                Jego wypowiedzi są sensowne i na temat.

                • 3 0

              • O jakiej aglomeracji piszesz i jak się odbije źle?? (1)

                • 0 0

              • Czarny scenariusz jest taki, że Kosakowo może zechcieć walczyć z Gdańskiem - np poprzez dopłacanie takiemu Ryanowi aby zechciał stamtąd latać (tak się dzieje np w Bydgoszczy). I załóżmy nawet że Ryan się przeniesie - jaki z tego zysk dla przeciętnego mieszkańca Trójmiasta? Będzie miał to samo połączenie tylko z innego lotniska do którego trzeba dopłacać i które powstało za grube miliony.

                Przecież dodatkowe lotnisko ilości destynacji nie zwiększy - bo skoro Rębiechowo ma luzy to teraz by mogli te połączenia otwierać.

                Oczywiście Rębiechowo ma o wiele mocniejszą pozycję w takiej walce bo jest większe, bardziej znane oraz mające niższe koszta na pasażera (z racji skali).

                Krótko mówiąc taka wojenka negatywnie odbije się na budżecie Gdyni, na budżecie gdańskiego portu, a trójmiejski pasażer w zamian nie dostanie absolutnie nic.

                To oczywiście czarny scenariusz. Ale chciałem tylko uświadomić że jako trójmiasto powinniśmy współdziałać a nie konkurować i to nie tylko w dziedzinie lotnictwa bo konkurując między sobą pozbawiamy się możliwości konkurowania z silniejszymi.

                Fakty są takie że trójmiasto z powodzeniem jest obsługiwane przez port w Rębiechowie, ma ciągle luzy, ma opcje rozbudowy więc nie ma żadnej potrzeby budowania nowego lotniska w regionie.

                Owszem, na świecie są aglomeracje posiadające kilka lotnisk, ale już same te lotniska są często oddalone o 100 km lub więcej od pozostałych, a poza tym robią po kilkanaście/kilkadziesiąt mln pasażerów rocznie.

                Może za 20-30 lat będzie zapotrzebowanie na kolejne lotnisko komunikacyjne, gdy Rębiechowo będzie robić po 15 mln pasażerów rocznie i skończą się jego możliwości rozbudowy, ale na tą chwilę drugie lotnisko, oddalone o zaledwie 7 DŁUGOŚCI PASA STARTOWEGO to czysty absurd

                • 9 1

          • Koleje Dużych Prędkości, że co??? (3)

            7-8 godzin do Warszawy za min.Nowaka. To przed II wojną światową szybciej pociągi na tej trasie jeździły.

            • 2 4

            • (2)

              a kto mówi że teraz jest kolej dużych prędkości? Linie kolejowe są modernizowane, za jakiś czas może powstanie kolej dużych prędkości. a lotnisko to inwestycja na dekady. kto będzie tam latał?

              • 6 3

              • DArek klasycznie, 1 plus sobie, 1 minus przeciwnikowi. (1)

                • 4 6

              • klasycznie to już ci pisałem, skrypt głosów uniemożliwia oddanie głosu na własną wypowiedź

                • 5 4

        • budowa od początku - 250 mln (5)

          "przystosowanie" - 150 - 10 mln
          rozumiesz? Wmówili Ci, ze lotnisko jest i trzeba tylko wybudować pawilon dla ludzi. Bzdura. Jest tylkopas startowy który stanowi może 30% inwestycji

          • 8 1

          • a nieprawda! (4)

            Na tym lotnisku sa równiez systemy bezpieczeństwas ILS, jest czekajaca tylko na modernizacje linia kolejowa, doprowadzona niemal do pasa startowego. Jest blisko do Trasy Kwiatkowskiego. To sa bbbb wazne argumenty, by to lotnisko nie tylko funkcjonowało, ale rozwijało sie. Nie tylko dla Gdyni.

            • 1 8

            • owszem jest ILS, ale ze względów terenowych działa tylko na jednym kierunku, w dodatku tym rzadziej wykorzystywanym.

              oprócz tego potrzeba jeszcze dróg kołowania, płyt postojowych, budynków technicznych itp. pas startowy to tylko niewielka część infrastruktury lotniska. drogi dojazdowe to zupełnie osobne inwestycje

              skąd pomysł że lotnisko w Gdyni będzie na siebie zarabiać?

              • 10 1

            • Tylko że ten ILS nie ma certyfikacji ULC, a to ona najwięcej kosztuje a nie same urządzenia radiowe.

              • 10 0

            • Za, przemawia tylko to, że nikt nie będzie stawiał wieżowców przy "lotnisku", zostaną ogródki działkowe, a ja będę miał piękny look na zatokę. Ciekawe tylko czy samoloty będą mocno hałasować?!? DArek mądrze gada, Rębiechowo daje radę obsługiwać ruch lotniczy. Niebawem Trójmiasto dorobi się dwóch lotnisk i SKM'ki jeżdżącej raz na godzinę:)

              • 6 1

            • jest wojskowy, bez ceryfikacji - czyli de facto trzeba robic od poczatku

              • 6 0

        • i na tym obecnym lotnisku nic nie bedzie mogło wylądowac - port wojskowy i cywilny maja ze soba tyle wspólnego co rower i samochodod - oba sluza do przemieszczania. Za 100 mln zł powstaje teraz lotnisko ktore nawet ATR z 44 pasazerami nie moze przyjac - aby moglo trzeba je dostsowac do kodu C, a to kolejne 40-60 mln zł

          • 7 0

      • nie Gdańska a WAŁĘSA

        jak się coś PO lotnisku wałęsa to może być.....

        • 1 4

    • A co ląduje na gdańskiej Letnicy za 10-krotnie wyższą sumę? (3)

      Kibole z racami i sektorówkami?

      • 4 7

      • zakładając że budowa stadionu była błędem to czy jest to argument za gdyńskim lotniskiem?

        • 12 1

      • (1)

        nie 10cio krotnie wieksza - stadion w Gdansku to niecale 800 mln, lotnisko w Gdyni bez mozliwosci lądowania nawet ATR (samolot na 44 pasazerów) to 100 mln zł, przystosowanie do lądowanie np ATR to kolejne od 40 do 60 mln zł. Pytanie po co wydawac 150 mln zł skoro 26 km dalej masz lotnisko - gdyby 10% tej kwoty Gdynia zainwestowała w Rębiechowo (ktorego jest najmniejszym udziałowcem) to byłby system ILS II cat co znacznie ulatwiłoby lądowanie w czasie mgieł - a tak bedzie lotnisko dla awionetek..

        • 6 0

        • wszystko się zgadza poza tym że Gdynia jest najmniejszym udziałowcem. najmniejszym jest Sopot. ale to tylko tak dla ścisłości

          • 5 0

    • Zaczynaliśy od wioski rybackiej, teraz mamy miasto. (5)

      Więc może zaczniemy od awionetek a skończymy na samolotach pasażerskich.

      • 5 6

      • (4)

        ale jak się zaczyna od awionetek to się nie robi normalnego komunikacyjnego lotniska - bo to przerost formy nad treścią.

        poza tym za ile DEKAD takie lotnisko będzie na siebie zarabiać? i zastanów się kto będzie do niego dopłacał?

        • 7 3

        • Lepiej zbudować całość, niż potem zamykać ruch, żeby zbudować resztę. (1)

          • 1 4

          • hehe tak tak, czyli na zasadzie wydamy 150-200 mln, a potem się zobaczy, może ktoś przyleci. tak czy inaczej w tym kraju trzeba robić 1 mln pasażerów rocznie aby lotnisko na siebie zarabiało. skoro gdyńskie lotnisko chce zaczynać od awionetek to nie potrzeba kodu C ani terminala na pół mln pax.

            Mamy XXI wiek, mamy analizy, statystyki, ekspertyzy, modele ekonomiczne, doświadczenie zagraniczne... to już nie te czasy aby bazować na "zbudujemy a potem MOŻE będą loty pasażerskie". Albo coś ma uzasadnienie albo nie ma. Rębiechowo w tym roku zrobi niecałe 2,9 mln pax, jego obecna przepustowość to 5mln, w przyszłym roku zacząć się ma rozbudowa pozwalająca robić 7 mln. Masz więc naprawdę wielki zapas mocy, więc po kiego grzyba drugie lotnisko?

            takie eksperymenty fajnie się robi za publiczne pieniądze. tylko czy naprawdę budżet Gdyni jest aż tak spuchnięty że trzeba go drenować?

            • 8 1

        • trololol lolol lolol trololol lolol lolol, trolol trolol trolol... (1)

          • 2 9

          • zauważ że ja staram się pisać merytorycznie bez agresji słownej. ty natomiast zarzucasz mi trollowanie poprzez powtarzanie wszędzie jednego słowa. i kto tu jest trollem?

            • 7 1

    • Baryła widać, że brałeś coś do ryła (2)

      bo piszesz jak zwykle głupoty nie mające żadnego uzasadnienia.

      • 0 4

      • fajnie kogoś zbesztać nie podając żadnego kontrargumentu?

        • 9 0

      • Dziękuję anonimie.

        Brak argumentów więc ponaśmiewajmy się z nazwiska! Zapomniałeś napisać szadółki śmierdzą. Merytorycznie jesteś mistrzem.

        • 7 0

    • szadółki śmierdzą

      • 1 3

  • Kocham Tą Naszą GDYNIE!! ja i cała moja Rodzinka (3)

    GDYNIANIE, życzymy Wam zdrowia i radości.My damy sobie rade.

    • 31 26

    • i co? nie będzie premii od szczurka (1)

      bo nie udało Ci się walnąć komentarza na pierwszej stronie?

      nie przejmuj się, popatrz sobie na wizualizacje na pewno Ci się humor poprawi.

      • 12 6

      • to sarkazm był z jego strony

        • 4 1

    • idź zrób sobie zdjęcie z infoboxem

      kicz 100lecia.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane