• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia jednak bez Nowego Traktu?

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Miejscy urbaniści chcą, by prowadzący do centrum miasta Trakt Św. Wojciecha posiadał po dwa pasy w każdym kierunku. Miejscy urbaniści chcą, by prowadzący do centrum miasta Trakt Św. Wojciecha posiadał po dwa pasy w każdym kierunku.

Ważą się losy Nowego Traktu Św. Wojciecha, czyli drogi wzdłuż torów kolejowych od Obwodnicy Południowej Gdańska zobacz na mapie Gdańska do ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Prezydent miasta polecił urbanistom zrewidować plany i wykorzystać w maksymalnym stopniu istniejący przebiegu Traktu.



Nowy Trakt ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych. Nowy Trakt ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych.

Czym skutkować będzie budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha?

Nowy Trakt Św. Wojciecha ma być, zdaniem miejskich urbanistów, panaceum na przeciążenie istniejącej ulicy, a ponadto stanowić element szerokiej czteropasmowej arterii prowadzącej z Południowej Obwodnicy i Pruszcza Gdańskiego prosto do centrum miasta. Dodatkowo wzdłuż niej planuje się lokalizacje obiektów produkcyjno-usługowych. Szacunkowy koszt realizacji całej drogi wyniósłby ok. 62 mln zł.

Okazuje się, że ta wizja może jednak nie doczekać się realizacji.

- 4 lutego prezydent Paweł Adamowicz, po zapoznaniu się z uwagami mieszkańców Oruni zgłoszonymi podczas spotkania z planistami, polecił opracowanie koncepcji wykorzystującej w maksymalnym stopniu istniejący przebieg Traktu św. Wojciecha oraz bezkolizyjnego połączenia dwóch części Oruni rozdzielonej linią kolejową - informuje Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Urzędnicy jednak podkreślają, że niekoniecznie oznacza to rezygnację z nowej drogi. Nie jest to również równoznaczne z pomysłem podtrzymania i modernizacji na formę bezkolizyjną przejazdu przez tory kolejowe w rejonie ul. Gościnnej, co w dalszym stopniu kumulować będzie ruch aut w centralnej części dzielnicy i w obrębie kościoła pw. św. Jana Bosko.

Czytaj też: Historia kościoła przy ul. Gościnnej w Gdańsku

- Odpowiedź na to, czy zmieniona zostanie lokalizacja pokonania torowiska kolejowego, będzie możliwa dopiero po opracowaniu przez Biuro Rozwoju Gdańska nowej koncepcji drogowej - tłumaczy Dobrowolska.

Pewne jest natomiast, że nadal będzie forsowany jednolity pod względem funkcji fragment południowej Oruni, bowiem taki zapis znajduje się w nadrzędnym dokumencie planistycznym, czyli studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska.

Nowy projekt układu drogowego Oruni ma być przedstawiony mieszkańcom już w marcu br.
Zagrywka polityczna czy świeże spojrzenie na planowanie przestrzenne?
Skierowanie do ponownego opracowania projektu planu zagospodarowania dla Oruni budzi natychmiastowe skojarzenie z równie kontrowersyjnym dokumentem dla Brzeźna. Takie działanie bez wątpienia nosi znamiona przedwyborczej kampanii politycznej prezydenta, który dopiero teraz zaczął słuchać mieszkańców Gdańska, podczas gdy przez całą kadencję nie przejmował się protestami dot. sfery planowania, dopuszczając m.in. do możliwej rozbudowy Galerii Bałtyckiej i powstania kolejnego molocha handlowego przy dworcu we Wrzeszczu lub przy kreowaniu zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

Nie ukrywam, że jestem niezmiernie ciekaw, jak z tej sytuacji wybrnie Biuro Rozwoju Gdańska - instytucja zdominowana przez fanatyków motoryzacji i ciągłego "udrażniania" miasta, po to, by potem walczyć z problemem nadmiaru aut i brakiem miejsc parkingowych. Czy BRG skaże swoimi wizjami Orunię na dalszą degradację czy może dostrzeże ogromny potencjał sąsiadującej linii kolejowej, która mogłaby przenieść ruch przy dojazdach z Pruszcza Gdańskiego? Nie należy wykluczać też przedstawienia koncepcji, która z góry jest nierealna i nieakceptowalna - po to, by dalej promować pomysł Nowego Traktu Św. Wojciecha.

Miejsca

Opinie (127) 3 zablokowane

  • (8)

    aha, to fajnie

    • 20 10

    • za coś trzeba spłacac kredyty na ecs, baltic arene, halę sportową, teatr elżbietański (2)

      i parę innych zbytków :( sama obsługa tych kredytów to pewnie 100 mln zł rocznie przez 20 lat, do tego utrzymanie obiektów....

      • 8 7

      • (1)

        Zwrócić. uwagę na fakt, że obiekty kultury nigdy nie przynoszą dochodów i zawsze są sponsorowane i tak teatr jak i ECS są w moim przekonaniu całkowicie chybione, bo nie spełnią funkcji, dla których zosptaly zbudowane. Naotomiast hala przynosi już dochód, a stadion niedługo będzie. Nie wszystko na raz. Łatwo jest ciągle marudzić .
        Do pana redaktora - nasza "ulicówka" jest bardzo trudna komunikacyjnie jak większość tego typu miejscowości, ze wsiami włącznie, więc miasto należy udroniać i to bez dwóch zdań. Ilość miejsc to trochę inne zagadnienie - przez UM zaniedbane. Nie chcę nikogo oczerniać, ale w sprawie parkingów śmierdzi mi kasiorą.

        • 2 2

        • dokladnie

          wjazd do Gdanska od strony Orunii to jest ulicowka z moze XIV wieku - w ogole nie zmieniona, po prostu antyk. Jesli chcemy od tej strony unowoczesnic miasto to trzeba podejmowac smiale decyzje o nowych inwestycjach a nie konserwowac przedmiescia w stanie sprzed wiekow.

          • 3 1

    • tylko dlaczego chcą rozwiązania droższe zamiast tańszych? (1)

      Poszerzenie istniejącej drogi i jej naprawa jest (i zawsze będzie) tańsza i skuteczniejsza, niż wybudowanie nowej drogi obok! Mam na myśli tylko koszta samych prac i materiałów. O kosztach odszkodowań za grunty po których ma biec nowa droga nawet nie wspomnę.

      • 6 3

      • Remont to jedno, a poprawa przejezdnosci drugie, a o to drugie tu chodzi.

        • 5 1

    • bezsensowna inwestycja

      przydałby się remont traktu ale budowanie nowej drogi to bezsens totalny bo ona nie rozwiąże zupełnie korków jakie tam powstają, bo jedyny korek jaki powstaje tworzy się przed okopową a ta droga nie rozwiązuje wąskiego gardła w tym miejscu. Dużo bardziej sensowne bybyło zrobienie remontu sandomierskiej tak żeby ludzie mogli dojechać tamtędy do dolnego miasta to wtedy ci co tam pracują a jest tam dużo urzędów i firm nie korkowali by skrzyżowania na okopowej byłoby to z korzyścią dla wszystkich.

      • 18 2

    • Byle do wyborów.

      Jak je wygramy to banici z przegranego rządu przetrwają u nas ciężkie czasy aż się pisiorów wygoni.

      • 1 2

    • nie ruszajcie

      tylko baru nesca. najlepsza miejscówka w trójmieście na weekend, czasami ciężko ze stolikiem ale przynajmniej już selekcję przechodzę bez problemów. kiedyś były z tym problemy ale to już przeszłość. Cały Sopot wysiada przy nesce, nie wspominając o ile jest bezpieczniej.

      • 3 0

  • po to by potem walczyć z problemem nadmiaru aut i brakiem miejsc parkingowych (5)

    Dzieci bawią się autami..Ja mam samochód..

    • 32 44

    • od jakiegoś czasu obserwuję że dodaje się opinie nie na temat.
      może by się trochę powstrzymać w swojej wylewności mentalnej?

      • 18 5

    • Głupiś jak but.

      • 7 1

    • Samo chód ? A co to jest że samo chodzi ? (2)

      • 5 5

      • Sam ochód! (1)

        to coś co samo ochadza.

        • 5 0

        • a może: sam "och" ud

          czyli westchnienie nóg

          BIPP!!!

          • 1 0

  • (1)

    Ciągnąć w czasie do bólu, może uda się wygrać wybory to o 4 lata odwleczemy temat? Dziury są? No są! taki klimat!

    • 75 15

    • Jarosław weź pigułkę

      • 6 11

  • 130 lat temu (8)

    ta część miasta miała rozbudowane drogi tętniła życiem,dzisiaj urzędnicy nie robią nic by tknąć nowe życie w ten rejon,może załatwcie jakąś dotacje bedzie łatwiej...

    • 87 4

    • (4)

      Ale też w tamtym okresie mieszkali tam inni ludzie dlatego też tętniła życiem. Po wojnie napłynęła tam uboga ludność ze wschodnich rubieży Rzeczpospolitej i Orunię taki część już zlikwidowanej Letnicy dopasowała do swoich niewygórowanych potrzeb.

      • 16 9

      • ja myślę, że w godzinach popołudniowych celowo tak rozregulowali sygnalizację (1)

        gdyż zbyt długo stali w korku gdy wszyscy urzędnicy wyjeżdżali naraz po pracy z UW i cokolwiek tam jeszcze jest obok.

        Rano korek na trakcie był od dawna - wiadomo że znaczna część południowych dzielnic tędy jedzie.
        Ale parę lat temu około 16-tej jadąc od strony Oruni nie stało się Zaroślaku kilku zmian świateł. Teraz o tej godzinie to jest standard.

        • 6 1

        • dokładnie tak jest. długość jednej zmiany światel na trakcie/okopowa jest śmieszna. O godzinie 18, jadac do centrum kilka zmian

          bo paniska musza wyjechac za biurek do domku pod miastem

          • 4 2

      • Jaśnie pani hrabianka się znalazła.

        • 5 0

      • Ależ co Ty opowiadasz.

        Jeszcze za czasów kaisera dzielnica miała opinię "czerwone". W okresie WMG nawet bojówki NSDAP bały się tam zapuszczać - przynajmniej w niektóre rewiry.

        • 1 1

    • tknąć nowe życie... (1)

      oj Klemens... domyślam się, że dużo wagarowałeś w podstawówce i z czytaniem lektur też słabo sobie radziłeś...

      • 8 1

      • Ale on chce je ,,tknąć'' , a nie ma ochoty TCHNĄĆ .

        Tknąć , czyli przyciąć lub też uszkodzić czy dotykać .

        • 0 1

    • pomylony

      " Człowieku" zastanów się co ty piszesz. 130 lat temu to nawet furmanki nie jeżdziły . Spadłeś z księżyca.

      • 0 0

  • problemem jest nie przebieg traktu od Pruszcza do Gościnnej tylko od Sandomierskiej do Okopowej (6)

    zwłaszcza przez bezsensowne cykle świateł Zaroślak-Toruńska-Okopowa
    chyba w urzędzie nie bardzo to rozumieją...

    • 136 3

    • oni tam w urzędzie nie są od rozumienia, tylko od realizowania procedur. To bardzo skutecznie zabija jakiekolwiek myślenie.

      • 10 3

    • (1)

      ale urzędasy jak kończą pracę to mają wydłużony cykl zielony
      a odnośnie odcinka od Sandomierskiej to w 100% się zgadzam - tu zaczyna się korek a nie wcześniej i jeszcze ostatnio tak "zmodernizowali" sygnalizację na skrzyżowaniu z Sandomierską, że z góry z nowych dzielnic cykl zielony jest skrócony o połowę, a co!!! - ktoś miał znowu wizję i zrealizował, a że nie sprawdził jak wygląda ruch na tym skrzyżowaniu to po co - to przecież takie polskie...

      • 16 1

      • tristar

        rzadzi ;)

        • 4 0

    • powinni wyremontować sandomierską i zrobić tam dojazd do dolnego miasta (1)

      tam jest masa urzędów i firm i ci ludzie mogli by pojechać sandomierską co byłoby korzystne dla wszystkich. Codziennie dojeżdżam z pruszcza do pracy i 1/3 samochodów skręca w okopową albo toruńską więc mogłoby tam być o tą 1/3 samochodów mniej.

      • 13 0

      • Taki jest plan,ale to chwile zajmie (konieczna budowa Nowej 3 Maja, Nowej Chmielnej i Nowej Równej)

        • 3 0

    • Wielokrotnie kiedy sygnalizacja nie działa przy Toruńskiej - NIE MA KORKÓW

      Co dziwne nie ma ich także na Toruńskiej i nie ma ich na lewoskręcie w Toruńską.
      Całość regulują światła przy Zaroślaku.

      • 1 0

  • (1)

    ale odważny tekst w ramce, oby się nie mścili.

    • 49 11

    • Niby kto ? Przecież to pisane na zamówienie jak zwykle...

      • 7 6

  • prezydent w panice szuka glosow. stracile je podnoszac czynsze (3)

    nieadekwatnie do stanu lokali i lokalizacji

    • 60 8

    • Do tego doszły opłaty za parkowanie dla mieszkańców w okolicy tzw. Starówki. (2)

      • 9 4

      • za opłaty ma mój głos (1)

        • 2 3

        • a za wszystko inne co zrobił też ma twój głos?

          czy tylko za to?

          • 2 0

  • Zamiast (1)

    Zamiast wytyczać nowe drogi z przecudnymi ekranami, trzeba wymienić jedynie nawierzchnie, lepeij oświetlić, porobić prawoskręty, lewoskręty, poprzesuwać przejścia dla pieszych, poprawić sygnalizację, zwęzić niepotrzebne chodniki i będzie dobrze. Jak znam życie, ten nowy odcinek będzie kosztować 100 mln za kilometr. Więc chyba lepiej na coś innego tą forsę przesunąć??

    • 70 15

    • A moze poszerzyc chodniki, wybudowac tory, drogi rowerowe, zwezic drogi i przestac gonic jak te chomiki w klatce za glupia przepustowoscia!

      • 3 5

  • trakt to wstyd (7)

    Jeden z glownych wjazdow do jednego z większych miast a wygląda jak drozka do wsi. Dwupasmowa droga z mnóstwem świateł i setka dziur. Tak wygląda dziś trakt. No ale nie wydziwiajmy centrum solidarności i muzeum 2 wś jest ważniejsze niż jakąś tam droga.

    • 182 11

    • Ten trakt pamieta chyba czasy II Wojny Światowej - wszędzie są kratery po minach. (2)

      • 16 1

      • A skąd wiesz że Pou to ziemniaczek ? Przecież wygląda jak kupa ;)

        • 6 0

      • W tamtych czasach Trakt był węższy i brukowany.

        • 4 0

    • A komu te centrum solidarności jest potrzebne?

      Małomiejską i Świętokrzyską by zrobili.

      • 9 1

    • I dlatego lekarstwem na tą chorobę jest wariant B.

      • 1 0

    • dróżka do wsi?

      Wybacz, ale we wsi mam ulice kryte asfaltem, o którym na Oruni można pomarzyć, a dojazd do wsi lepszy niż większość ulic w Gdańsku. A to tylko zwykłe zadupie na Żuławach...

      • 4 0

    • jeszcze Bursztynowy Nocnik i Reaktor Atomowy ( w budowie)

      • 0 0

  • Panie Koprowski (4)

    w języku polskim przymiotnik święty pisze się z małej litery, również trakt podobnie jak ulica, aleja czy plac pisze się z małej

    • 34 15

    • no i? Kujon siedz cicho w w swym foteliku urzedowym

      • 1 8

    • Ale tu traktowane

      jest to jako nazwa własna, więc z dużej.

      • 4 3

    • nie "z małej" tylko "małą"

      • 3 0

    • chamstwo

      Nie masz się czego czepiać?? To czepiaj się tramwaju.Pop*****y belfer

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane