• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnie chwile miejskich autobusów

Maciej Korolczuk
9 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

W ciągu roku nawet kilkanaście miejskich autobusów trafia na złom. W kilka dni, z kompletnego autobusu zostaje sam szkielet, z którego wcześniej wymontowuje się kasowniki, akumulator czy nadające się do użytku koła. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w praktyce.



Jak oceniasz stan pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Środowe przedpołudnie. Złomowiec Panta na Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Kilka dni wcześniej odstawiono tam kilka autobusów, które, po wstępnych pracach rozbiórkowych, pojazd komunikacji miejskiej przypominają już w zasadzie tylko kolorem karoserii. Wokół pełno części, szkła, resztek płynów eksploatacyjnych, uszczelek, zaworów, śrub, łożysk czy plastikowych siedzisk.

- Autobusy pracowały u nas ok. 20 lat. Przejechały średnio ok. 1,4 mln km. Każdy z tych autobusów, które już trafiły na złomowisko, albo za chwilę tam trafią, ma poważną usterkę, której naprawienie przewyższa wartość całego pojazdu. Zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów trafiają więc na złom. Autobusy pochodzą z końca lat 90. Są już wysłużone, co nie znaczy, że nie można wykorzystać znajdujących się w nich części. Jeśli się do tego nadają, do ponownego użytku trafiają kasowniki, elementy systemu informacji pasażerskiej, opony czy akumulator. Jeśli zachodzi taka potrzeba, zdejmowane są też pokrowce - opowiada Wojciech Kamiński, kierownik techniczny zajezdni autobusowej GAiT.
Nieopodal złomowca, w zajezdni autobusowej przy Hallera zobacz na mapie Gdańska oczekują na utylizację dwa kolejne pojazdy. W jednym zepsuty silnik, którego nie da się już naprawić. Tuż obok drugi - po wypadku, ze skasowaną maską i zbitą przednią szybą.

- One też wkrótce trafią na złom. Rocznie oddajemy tam ok. 14-16 pojazdów. W ich miejsce pojawiają oczywiście nowe sztuki. 11 kwietnia odbieramy dwa nowe mercedesy Citaro, a obecnie przygotowujemy się do jednego z największych przetargów w ostatnich latach i nabycia 46 nowych pojazdów. Ich zakup planowany jest na przyszły rok - dodaje Wojciech Kamiński.
Jak mówi nam jeden z pracowników, nawet 80 proc. części nie nadaje się do przetworzenia czy ponownego wykorzystania. Najczęściej to drewno, szkło i tworzywa sztuczne. Pojazd najpierw jest rozbierany na czynniki pierwsze, a pozostała rama cięta na mniejsze części, a następnie utylizowana. Choć więc jego masa i gabaryty w porównaniu do auta osobowego wydają się ponadprzeciętne, to kompletny autobus trafiający na złom wart jest zaledwie kilkaset złotych.

W Gdyni problem ze złomowaniem miejskich autobusów jest nieco inny. W mieście komunikacja miejska obsługiwana jest przez siedmiu przewoźników zarówno z Gdyni, jak i Żukowa czy Świętochłowic. Także utylizowanie pojazdów odbywa się w złomowcach w różnych częściach Pomorza i całego kraju.

  • Jeszcze kilka tygodni temu te autobusy woziły w Gdańsku pasażerów.
  • Średnio na złom trafia kilkanaście autobusów w ciągu roku.
  • Po wydaniu zaświadczenia o utylizacji autobus jest wyrejestrowywany z ewidencji pojazdów.
  • Pojazd trafia na złom, gdy jego naprawa staje się finansowo nieuzasadniona.
  • Po kilku dniach z autobusu zostają tylko koła i część podwozia.

Miejsca

Opinie (153) 1 zablokowana

  • (17)

    pamiętam jak te Neoplany pierwszy raz wyjechały na ulice, byłęm wtedy dzieckiem .. szał totalny, człowiek zawsze stał na przystanku z cichą nadzieją, że przyjedzie Neoplan a nie Ikarus czy Jelcz :)

    • 432 5

    • Tez pamietam te czasy jak Neoplany byly Nowe :) (1)

      Aż łezka się kręci

      • 53 1

      • a ja pamiętam Sany, i ogórki z przyczepą.

        San był pod koniec mojego dzieciństwa, a potem złote czasy ogórka, nawet takim ogórkiem pojechałem do Zakopanego na obóz w podstawówce, co miał z przodu na dachu napis Neptun, to był Jelcz z Pruszcza. Pozdrówko dla tych co tym ogórkiem jeździli.

        • 2 0

    • miło ze ktos jeszcze pamieta, ze po Gdańsku jezdzily tez jelcze (7)

      jw

      • 71 1

      • silnik (5)

        jelcz miał bardzo fajny dzwiek silnika. i jakby jakis szybszy

        • 52 0

        • (4)

          Dźwięk silnika, zgrzyt skrzyni biegów i charakterystyczne drżenie całego kadłuba jak kierowca gaz naciskał. Zawsze lubiłem przegubowce i to jak ten przegub się ruszał w czasie jazdy.

          Ot, nostalgia za dzieciństwem.

          • 56 0

          • (3)

            I po bokach kierowcy trójkątne szybki. Tzw. Jelcz m11. Jeszcze pamietam te cięte w pół drzwi do kabiny przytwierdzone na stałe jako barierka :-) a najbardziej kochałem ale to w Ikarusach te guziki kolorowe do drzwi jak jednym ruchem od góry do dołu przejeżdżał palcem kierowca!

            • 68 0

            • O kurcze, z tymi guzikami to mi teraz przypomniałeś :) Za dzieciaka strasznie mi się to podobało.

              • 29 0

            • To samo miałem!!! (1)

              Zielone - otwieranie, czerwone - zamykanie. W przegubowcu aż 4 drzwi. Stałem oparty o poręcz poprzeczną w wejściu do kabiny i wpatrywałem się w te przyciski, licząc, że kierowca przejedzie po nich palcem jednym ruchem :)
              Jeszcze był osobny przycisk do dzwonka, chyba szary okrągły w kwadratowej czarnej obudowie, nad tymi rzędami przycisków do drzwi.
              Kojarzy mi się, że później zmodyfikowano niektóre wozy i zastosowano przycisk "master", który zamykał / otwierał wszystkie drzwi. No żesz, frajdy nie było.
              I podświetlanie w tych przyciskach fajnie gasło, w momencie gdy faktycznie drzwi się zamknęły.

              • 28 0

              • Mistrzowie potrafili pięcioma palcami na raz naciskać /łącznie z kiukiem/ :-D

                Absolutnie fantastyczne to było :-)

                • 2 0

      • To samo mówię, jako gdynianin.

        • 7 3

    • Pewnie! (1)

      Teraz chętnie bym się przejechał Ikarusem czy Jelczem, a nie jakimś tam Urbino... To były naprawdę dobre wozy.

      • 14 3

      • jeszcze trochę ich jeździ w Budapeszcie!

        • 0 0

    • niektore rozklady mialy w opisie literke "n" (1)

      Co oznaczało ze ten konkretny kurs jest obsługiwany przez autobus niskopodłogowy, choć nie zawsze bylo to zgodne z prawdą.

      • 21 0

      • To były mercedesy

        • 3 2

    • polecieli z muzyka na poczatku filmiku

      polecam rozkrecic bass a az ciarki ida :D

      • 1 0

    • ja pamiętam

      jak zrobiłem matce awanturę na przystanku że chcę jechać ikarusem a nie ogórkiem :-)

      • 13 0

    • No chyba każdy tak miał i czekał na autobus z n w rozkładzie

      czyli niskopodłogowy. Pamiętać, też trzeba, że te Neoplany sprowadził, a potem montował Pan Olszewski, który dziś prowadzi sporą firmę Solaris. To świetny przykład tego jak ucząc się od kogoś można stworzyć dużą firmę i fortunę.

      • 0 0

  • (8)

    1, 4 mln kilometrów. Sporo.

    • 80 6

    • mirek (1)

      wystawią na otomoto i bedzie mial 249.000 km

      • 41 1

      • Janusze z kraju kwitnącej cebuli lubią tedeiki ale max 149.000 km

        • 24 2

    • na coś co jeździ praktycznie 24/7 to wcale nie tak wiele

      • 23 2

    • To tylko 191km, dziennie przez 20lat

      • 19 0

    • kłamstwo (3)

      1 mln rocznie robią te autobusy. więc po 20 latach mamy 20 mln. ładnie kłamać ?

      • 5 17

      • czysta prawda

        one sa napedzane atomowym stosem

        • 6 0

      • A ja słyszałem że nawet 2 miliony

        • 0 0

      • 1 mln rocznie?

        czyli 2700 km dziennie?

        to zakladajac ze ktos nimi jezdzi 24h/7 to te autobusy srednio jada 114 km/h
        moze policz mechaniku jeszcze raz

        • 2 0

  • Co za marnotrastwo. (11)

    A czego nie pchnąć tego gdzieś dalej, na wschód, czy do czarnej Afryki. Przecież tam to jeszcze by dalej orali, aż by koła odpadły.

    • 144 38

    • wszystko ma swoje granice wytrzymałości (7)

      Gdańskie Mercedesy O405N to rocznik 1994 roku, łącznie ponad 30 lat eksploatacji. Jak na autobus to bardzo dużo. Wartość takiego przewozu "do Czarnej Afryki" kosztuje pewno więcej niż warty jest sam wóz :-)

      • 24 5

      • Czyli rok eksploatacji w Gdańsku (2)

        równa się 1,5 roku eksploatacji w Afryce?? Albo na odwrót...

        • 6 0

        • Afryka przyjmie wszystko. (1)

          Kiedyś w "Auto Świecie" był artykuł o autach które są eksportowane do Afryki. To co w krajach UE jest złomem, trupem, w Afryce znajduje drugie życie. I jadą z tematem, aż buda odpadnie, a silnik wypluje tłoki przez blok. Tam nic się nie marnuje.

          • 28 1

          • To co w krajach UE jest złomem to ląduje u nas :D

            • 26 3

      • (2)

        Nie wiem gdzie cię matmy uczyli, ale jeżeli autobus z1994 roku dla ciebie obecnie ma 30 lat, to chyba nauczyciel poniósł klęskę w nauczaniu.

        • 40 0

        • (1)

          o przepraszam ten matematyk napisal ponad 30 lat

          • 6 1

          • a co ma ponad 30 lat?

            • 1 1

      • Coś chyba nie tak z Twoją matematyką.

        • 2 0

    • afrykańce mają to do siebie, że chętnie by je przyjęli, gdyby ktoś je tam dostarczył ale płacić jeszcze za transport do Afryki to nie uchodzi

      • 11 2

    • Stamtąd nie byłoby łapówek, odsypu-jak ze zaprzyjaźnionego złomowca!

      Nowy pryncypał najpierw zmienił nazwę ZTM-u...Wiadomo, skąd przyszedł!

      • 3 2

    • a kto by nimi jezdzil skoro murzyni siedza teraz w niemczech

      • 0 1

  • Trafiaja szybko na zlom bo chyba nie sa najlepiej serwisowane w Zkm? (8)

    • 55 32

    • Tajemnica poliszynela jest warsztat mechaniczny w tej firmie

      • 15 3

    • (4)

      No faktycznie, autobus zakupiony w 1994 roku trafił na złom w 2017, nikt o niego nie dbał.

      • 24 4

      • Ikarusy ile sluzyly madralo? (3)

        • 7 10

        • Już spieszę odpowiadać. (1)

          Prawie 28 lat. Biorąc pod uwagę pierwszy zakupiony pojazd, bo były też i ikarusy z 1993 roku.

          • 15 0

          • jeszcze ok. 2007 byl puszczany na trasy krotki jelcz z uchwytami na skorzanych paskach

            to byl szok jak sie wsiadlo. jakby powrot do przeszlosci. ZKm powinno rozwazyc takie kursy na tym samym statusie jak historyczne tramwaje.
            Zreszta muzum komunikacji takie jak jest w Glasgow by sie bardziej przydalo i byloby atrakcja wieksza niz ECS.

            • 13 0

        • no i?

          ikarusy sluzyly dluzej bo tansze byly czesci zamienne

          chocbys sie zes...l to w ciagu 20 lat padnie ci w aucie ktore ma przebieg 1.4 mln padnie kazda czesc
          a ile kosztowaly czesci do neoplan a ile do starego prymitywnego ikarusa?

          • 0 0

    • Tylko ze zakupy chyba nie nadazaja za likwidacja pojazdow?

      • 10 9

    • 20 lat to szybko?

      • 1 2

  • Nie macie pojęcia ile leci z nich piachu-rdzy gdy są kasowane... burty rozrywaliśmy linami holowniczymi. (9)

    Sporo ludzi kupiło Jelcze za grosze w latach 80 i przerobili na transport publiczny towarowy, wycinali budy i zakładali skrzynie i tak wyrosły fortuny, dzisiaj niektórzy z nich mają sporo tirów.

    Na Karola Marksa zajezdnia autobusowa miała numer 240 w nomenklaturze WPK.

    WPK obejmowało Trójmiasto i był jeden bilet i jeden naczelny dyrektor itp. = dużo mniejsze koszty funkcjonowania, zakupu taboru itp. Służba zdrowia zakładowa, szkolnictwo zawodowe i zebrania emerytów coroczne... Przywozili cebulę, ziemniaki na zimę a ubrania robocze co rusz nowe, na rynku przy Chmielnej potem można było kupić ubrania robocze za małe pieniądze... Socjal był i cała rodzina pracownika WPK miała darmowy bilet na całe WPK a dzisiaj, nie uwierzysz, motorniczy musi kupić bilet !

    • 101 10

    • "motorniczy musi kupić bilet"

      Szokujące! A informatyk musi kupić komputer!

      • 28 24

    • Wtedy starczało dla każdego, a teraz nawet prezes stęka, że nie starcza mu na życie. Ot - demokracja.

      • 17 4

    • oj bardzo ci się podobało "dostatnie" życie w komunie i w twoim zakładzie pracy... (2)

      nic dziwnego, ze później takie wielomilionowe długi , że państwo (miasto) musiało do nich dopłacać...grunt że zyło się lepiej

      • 21 15

      • ciekawe u koto wolny i demokratyczny świat jest zadłużony w biliardach?

        • 8 3

      • Tusk zrobił więcej długów niż Gierek, zonk !

        Z tą różnicą, że Gierek coś za tą kasę pobudował kraj. Za to dług Tuskowy jest bardziej tajemniczy. Każdy wie, że istnieje, nikt nie wie na co poszedł.

        • 1 1

    • Tiaaa. Okradało się tą komunę. (1)

      ...na rynku przy Chmielnej potem można było kupić ubrania robocze za małe pieniądze...

      • 16 2

      • Czytanie ze zrozumieniem boli? Dostawał nowe czy chciał czy nie, a skoro stare były jeszcze dobre do noszenia, to nowe sprzedawał. Gdzie tu widzisz okradanie? Kradzieżą byłoby, gdyby wyłudził i sprzedał, a dostał z nakazu.

        • 2 1

    • (1)

      A Mietek i Stachu z wulkanizacji byli bogatsi od głównego dyrektora.

      • 8 1

      • Teraz dyrektory , własciciele górą!!!

        Motłoch roboczy zarabia grosze a dyrekcja pany !!! Tak się porobiło że jak zabrali socjal to nie dołożyli odpowiednio do pensji , nie dali akcji pracowniczych a jak dali to wykiwali.
        Cena pracy tak znacząco spadła bo przecież malutcy nie mogą godnie żyć,nie mogą zarabiać dobrze .
        Miliony to tylko dla dyrektorów managerów , banksterów.

        • 0 1

  • Największy złomowiec w okolicy (3)

    to zajezdnia PKA Gdynia.

    • 62 28

    • (1)

      Widać słaba orientacja w temacie. Teraz nie jest najgorzej, a jak w tym roku przyjdzie choć kilka nowych pojazdów to będzie przyzwoicie.

      • 4 5

      • Największy smród w trójmieście jest w Gdańsku

        • 12 17

    • Palantowa najstarsze to ma dziś Olibusy

      I pewnie też niedługo je kopną; czas wymiany "wieżowców" też się zbliża

      • 3 1

  • (10)

    Ciecie palinikiem przy napompowanej oponie...

    • 33 5

    • no i co ? (4)

      Kolarski rower ma ciśnienie 9 atm a opona od traktora 1.5 atm. :-)

      • 7 10

      • ale te z autobusów są pompowane 90% tlenu (2)

        • 2 10

        • Zastanów sie co piszesz

          • 5 1

        • buahahah może od razu 100%? Azotu jest w powietrzu 70%

          • 11 0

      • To jeszcze weź pod uwagę objętość zgromadzonego powietrza w oponie od traktora i od roweru.

        • 8 2

    • Bhp tylko na papierze (jeśli jest)

      • 8 1

    • (1)

      Ale ze co? Płomien może zdmuchnac?

      • 4 5

      • Włącz youtube i zobacz co sie dzieje gdy wybucha taka opona.
        Myśl amebo, myśl, bo rodziców kiedyś zabraknie i będziesz musiał być samodzielny.

        • 10 1

    • (1)

      ciekawe czy w ogóle ma kurs/uprawnienia...

      • 4 0

      • nie mam

        ale jestem hardkorem

        • 11 0

  • Mercedesy przeżyły te neoplany. (13)

    Ale jeden Berlinczyk przegubowy widać już też pocięty.
    2 osiowych neoplanów to już dawno nie ma.
    A ludzie dalej sapią że trzeba było wybrać solarisa bo Polski, a nie mercedesa.

    • 44 22

    • nie porównuj starych prawdziwych mercedesow (5)

      do tych tureckich wynalazkow zwanych "mercedesami", to jest przepasc jakosciowa

      • 28 3

      • Nawet nie próbuję. (4)

        Zdaję sobie świetnie sprawę że teraz wszystko ma być zrobione na chwilę.

        • 12 1

        • nie dotyczy japończyków wyprodukowanych w Japonii (3)

          • 10 2

          • dokladnie (2)

            niestety takich made in japan jest jak na lekarstwo, smiac mi sie chce jak widze reklamy np toyoty, tureckiej toyoty gdzie jakosc tych samochodow to mit przeszlosci

            • 14 2

            • Mam Toyotę Camry z 2003... (1)

              Silnik 2,4 bez gazu - samochód ma prawie 480 tys km i nadal jeździ, nie było większych problemów (wydech zerdzewiał i wymieniony bak) poza zużyciem oleju, który często trzeba dolewać....

              • 4 0

              • a gdzie produkuja totyote camry?

                nie wiem czy iwesz ale kazdy koncern ma fabryki od poszczegolnych modeli
                w poznaniu masz fabryke volkswagena ale passatow tam nie robia prawda?

                • 0 0

    • tak się składa

      że jak widze kopcący autobus (aż kusi, żeby na niego donieść), to zawsze jest to Mercedes.

      • 6 4

    • Nie myl merca n405 z citaro. One polowe tego nie przezyja. Banany to juz porazka byla.

      • 9 2

    • Też zauważyłem banana,szkoda... (3)

      To były takie dobre używki,ale 20 lat mają; na nie też musiał nadejść czas...
      A Neochłamy trzeba było szybciej wyciąć; 20 lat temu to była (jako nówki) atrakcja na tle przaśnych MIGów,ale potem okazały się godne swojej ksywki...
      A pierwsze O405N... legendarna trwałość. Łezka w oku się kręci...

      • 8 0

      • Szkoda że merce nie miały klimy... (1)

        • 2 2

        • i wi-fi ;)

          • 0 0

      • O405N jeszcze jeżdżą

        Chyba kilka sztuk prawdziwych Merców jeszcze się ostało.
        A Neoplanów od początku nie polubiłem. Do tego prędko zaczęły potwornie hałasować w nich hamulce, nie wiem co za okładziny w nich stosowali.

        • 1 0

    • Neoplany

      Jeszcze jeżdżą! Dosłownie 2 tygodnie temu jechałem takim na 139. Sam byłem zaskoczony. Aż zapamiętałem nr boczny: 2021.

      • 2 0

  • (2)

    Chcę takiego jako domek na działkę.

    • 53 5

    • (1)

      A ja przegubowca, bym nim jezdzil do pracy i podjezdzal pod przystanki oczywiście nie wpuszczajac pasażerow :)

      • 26 0

      • Odkup takiego, nic nie stoi na przeszkodzie byś realizował swoje marzenia :^)

        • 9 0

  • Złom zastepują złomemem tylo ze nowszym!!! (5)

    • 16 12

    • (4)

      a te rozlane płyny eksploatacyjne to se tak mozna rozlać ?? ja za plamę od oleju dostałęm mandat od dzielnych strażników a tu mozna wylać wszystko i nikt nic nie robi ? czyli następnym razem , spuszczę olej i po cichu chlust na teren złomowca :)

      • 0 0

      • "a te rozlane płyny eksploatacyjne to se tak mozna rozlać ??" (1)

        Zawsze można lać se ale obok to już nie.

        • 0 0

        • niekonsekwentne czepialstwo - nick czy pseudonim se napisałeś ?

          • 0 0

      • (1)

        Jest to specjalnie zabezpieczone, nic nie wsiąka głębiej. Pod nawierzchnią są specjalne maty, które zabezpieczają wody gruntowe przed skażeniem.

        • 0 0

        • więc jak się ma nawiezienie ziemi i przykrycie wraków warstwą gleby ?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane