aktualności 24h

Masa Krytyczna w piątek w Gdyni (230 opinii)

Święto Gdańska pod znakiem Euro (69 opinii)

Wjazdówki do Letnicy rozdane. Zamknięte ulice także w Oliwie (184 opinie)

Trzy samoobsługowe toalety staną w centrum Gdańska (262 opinie)

Tydzień smoczych łodzi na Motławie wideo (35 opinii)

Dobrze jest zadbać o własne podwórko (90 opinii)

sport

Pozegnanie sezonu w Starogardzie Gdańskim

Żółto-niebiescy nie odpuszczą Pogoni (99 opinii)

Klub nie przedłuży umowy z trenerem (230 opinii)

Oby nie trzeba ich było już stosować (20 opinii)

Małaszewska poprowadzi grę koszykarek (5 opinii)

Gra licencjami w II lidze (63 opinie)

Plejada gwiazd w Sopocie i Gdańsku (3 opinie)

Michniewicz zastąpi Janasa?! (148 opinii)

IX Gdańskie Otwarcie Sezonu Żeglarskiego (2 opinie)

Tuzin przyłożeń biało-zielonych (41 opinii)

biznes

Lotos Asfalt rezygnuje z handlu paliwami żeglugowymi nowość

W jaskini smoka. Pułapki w handlu z Chinami (18 opinii)

Widok Energia kupuje nowy zakład (5 opinii)

dziecko

Euro Mamy na Wzgórzu atrykuł sponsorowany

Wolontariusze pomagają w gdańskich żłobkach (30 opinii)

aktywne trójmiasto

Koszykarki Demolki i Korestu najlepsze

Błękitne flagi zawisną na siedmiu kąpieliskach w Trójmieście wideo (61 opinii)

Wędrówka szlakiem Źródła Marii (40 opinii)

Back To Basket zdobywa sopockie molo (5 opinii)

rozrywka

Open'er: silna reprezentacja Trójmiasta (15 opinii)

Planuj tydzień: rozmaiło się imprezami (23 opinie)

kultura

Jak się odnaleźć w świecie materii? Rusza Festiwal Alternativa (19 opinii)

Artysta nie chce być głodny. Strajk galerii w Trójmieście (248 opinii)

praca

Rozwiązanie umowy o pracę - wypowiedzenie kontra porozumienie stron (17 opinii)

zdrowie

Brodawki - jak skutecznie się ich pozbyć

rowery

Zmierz się z najlepszymi kolarzami podczas Skandia Maraton Lang Team w Gdańsku ! (11 opinii)

fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Oświetlenie LED-owe na obwodnicy podoba się tylko kierowcom

Oświetlenie z lamp ledowych na węźle Kowale.

fot. Dominik Staniszewski/trojmiasto.pl

Oświetlenie z lamp ledowych na węźle Kowale.

Na węźle Kowale zobacz na mapie Gdańska na Obwodnicy Trójmiasta pojawiło się LED-owe oświetlenie jezdni. Podoba się kierowcom, ale nie robi wrażenia na naszych zarządcach dróg. W Gdyni i Gdańsku nie możemy na razie na nie liczyć.



Jak oceniasz pomysł oświetlania dróg LED-owymi latarniami?

to dobry pomysł, są bardziej ekonomiczne

74%

lampy LED-owe są lepsze, ale wciąż zbyt drogie

17%

wolę lampy sodowe, to sprawdzona technologia

3%

jest mi to obojętne

6%

łącznie głosów: 2194

Pomorska spółka Siled opracowała technologię, która może sprawić, że dotychczasowe pomarańczowe lampy sodowe znikną z trójmiejskich dróg. To innowacyjne rozwiązanie można oglądać od jakiegoś czasu na węźle Kowale. Firma z Gdańska umieściła tam na zlecenie gminy Kolbudy nowe latarnie wykonane w technologi LED.

- Nasze oświetlenie zwiększa poziom bezpieczeństwa na drodze oraz ogranicza wydatki samorządu na energię elektryczną - zachwala Jan Mioduski, prezes Grupy Techno-Service, do której należy Siled.

Na węźle Kowale, zainstalowano lampy o łącznej mocy 10,58 kW. Zastąpiło ono latarnie sodowe o mocy 22,50 kW. Zmiana umożliwiła kilkudziesięcioprocentową redukcję zużycia energii.

Kierowcy poruszający się po zmroku Węzłem Kowale zauważą oświetloną jezdnie diodami LED, ale nie zobaczą rażącego promienia światła. zjawisko powstające przy oświetleniu sodowym. Efekt ten zapewniają soczewki kierujące strumień świetlny w jednym kierunku.

Części kierowcom nowe oświetlenie na Węźle Kowale bardzo się podoba. - Światło z latarni LED-owych jest bardzie naturalne i nie męczy wzroku szczególnie wjeżdżając z części drogi nie oświetlonej - opowiada pan Tomasz, mieszkaniec Kowal.

Drogowcy z Gdańska i Gdyni ostrożnie oceniają nowe oświetlanie Węzła Kowale. - Oświetlenie LED-owe ulic to nowość. Technologia dynamicznie się rozwija i niestety wciąż jest droga - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Teraz latarniami LED jest tak jak jeszcze kilka lat temu z telewizorami LCD. Gdy się pojawiły pierwsze egzemplarze w sklepach, były one bardzo drogie. Z upływem lat ich cena spadała. Przypuszczam, że podobnie będzie z nowymi latarniami. Wtedy można rozważyć ich wprowadzenie na szerszą skalę - dodaje dyrektor.

Podobne zdanie ma Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Najważniejsze jest bezpieczeństwo kierujących pojazdami i zapewnienie im dostatecznej widoczności po zmierzchu. Musimy polegać na sprawdzonych rozwiązaniach i nieco poczekać na rozwój technologi oświetleń LED-owych - tłumaczy.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 243)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034306 2011-12-04 13:01 Git (8)

i majonez

pani Barbara

popieram opinię 103 / nie zgadzam się 13
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034345 2011-12-04 13:45 LED (3)

i polonez

pan Barbarian

popieram opinię 11 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034414 2011-12-04 16:35 6zł oszczędności na godzinę świecenia (2)

i jest kasa na jakąś inną drobną inwestycję gminną.

.

popieram opinię 17 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034424 2011-12-04 17:17 Na przyklad na drugie ECS, ktore przeciez az sie prosi, zeby pobudowac w Gdyni. (1)

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 4034431 2011-12-04 17:53 ironia ironią

ale tu akurat gmina nie 'trójmiejska' a pieniądze o jakich mowa pozwolą raczej dofinansować posiłki w jakiejś niedużej szkole. Żaden z naszych kombinatorów od ECS się po takie pieniądze nawet nie schyli....

popieram opinię 13 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034405 2011-12-04 16:03

jak ktoś mnie nie zna, to pod tym linkiem może poznać :-)

pani Barbara

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034416 2011-12-04 16:46

dostawcy prądu nigdy nie będą popierać ledów, bo nie mają z tego haj$iwa, będą robić tylko pod górę. Pamiętajmy, że w PL jest NAJDROŻSZY prąd w Europie, mamy się czym chwalić :///

oczywista oczywistość

popieram opinię 18 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4034422 2011-12-04 17:11 wszystkiego najlepszego z okazji imienin

wszystkiego najlepszego z okazji imienin

Basik

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034460 2011-12-04 21:17 led mam w domciu, bo tańsze

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034308 2011-12-04 13:05 TRUDNO ŻEBY NA OBWODNICY PODOBAŁO SIĘ PIESZYM (10)

albo rowerzystom!!!

GA

popieram opinię 273 / nie zgadzam się 27

zgłoś do moderacji opinię 4034329 2011-12-04 13:22 piesi i rowerzyści chcą aby było jasno dlatego im LED nie podoba się

Sodowe OKEY!

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 17
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034334 2011-12-04 13:29 umiecie czytać ? (7)

"Podoba się kierowcom, ale nie robi wrażenia na naszych zarządcach dróg"

mischa

popieram opinię 16 / nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034357 2011-12-04 14:02 pytanie zasadnicze, po ilu latach inwestycja się zwróci (6)

i jaka jest długość życia oświetlenia LEDowego. Ogólnie wiadomo, że LED nie są zbyt żywotne a ich awaryjność jest dobrze określona. Może jakiś inżynier dokonał obliczeń i wyszło, że LED padną zanim się zwrócą czyli jest to nieopłacalna technologia.

ja tu tylko sprzątam, ja się nie znam

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 21
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034386 2011-12-04 15:06 Nie wiem gdzie słyszałeś takie bzdury (4)

ale LED-y mają żywotność ponad 500000h i co znacznie przekracza żywotność innych typów oświetlenia. Ponadto ich "awaryjność" jest niska. Szczególnie dlatego, że na 1 lampie takich LED-ów jest 20 wzwyż (może być ich nawet więcej niż 100) i jeżeli 1 dioda będzie uszkodzona to pozostałe będą działać bez zarzutu. I między innymi, dlatego ich koszt jest 3 razy wyższy od standardowego oświetlenia.

Inwestycja zwraca się średnio po bodajże 10-15 latach przy bieżących cenach. Niemniej jednak cena będzie stopniowo spadać i koszty szybciej się zwrócą. Po za tym oświetlenie takie jest zgodne z naturalnym, dlatego nie męczy oczu tak jak inne (nawet te "energooszczędne" oparte na rtęci) i są lepsze dla środowiska...

sky

popieram opinię 13 / nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034417 2011-12-04 16:47 sky, pojechałeś trochę z tą żywotnością (3)

dla diod LED mocy (czyli tych oświetleniowych) producenci podają żywotność w granicach 50000 do 70000 godzin. Po takim czasie ilość światła wytwarzanego przez diodę spadnie do 70% ilości podawanej dla diody nowej.

Oszczędności na energii elektrycznej to (22.5kW - 10.58kW) * 0.6zł, czyli około 6zł oszczędności na godzinie pracy tej instalacji. Powiedzmy, że średnio 50zł na dobę (zimą więcej, latem mniej). Czyli jakieś 18000zł rocznie. Do tego dojdą pewnie jakieś oszczędności na rzadszej potrzebie konserwacji (nie musisz wysyłać ekipy z podnośnikiem do wymiany żarówek).

Dodatkowo: patrząc na zdjęcia wydaje mi się, że producent powinien jeszcze dopracować swoje lampy LED. Nawierzchnia drogi jest oświetlona bardzo nierównomiernie, są plamy światła i obszary cienia, a to mocno męczy wzrok.

.

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034421 2011-12-04 17:06 a co do czasu zwrotu inwestycji (2)

to dziwnym trafem z trojmiasto.pl znikł artykuł, w którym podano ile taka instalacja kosztuje. Było tam też stwierdzenie, że w tym konkretnym przypadku producent zasponsorwoał całość instalacji, więc oszczędności dla gminy Kowale będą się liczyły od początku pracy.

Widzę, że jakiś matołek zdążył już zminusować, zamiast spojrzeć do katalogów producentów diod oświetleniowych (np. firma CREE), a tam żywotność jest bardzo dokładnie podana.

.

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034423 2011-12-04 17:15 potwierdzenie od źródła (1)

Szacowana żywotność tych lamp to 60000 godzin.

Wymiana oświetlenia za darmo.

żródło: http://www.kolbudy.gd.pl/news/index.html?dz=news&poz=2011&a=inteligentne_oswietlenie_na_wezle_kowale

Ma ktoś link do artykułu z kosztem opraw?

.

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034496 2011-12-05 00:15 Extra

polecam przejechac sie tym odcinkiem, widac roznice w oswietleniu momentalnie...przy wjezdzie na wiadukt i zjazdach z obwodnicy sa tabliczki informujace o "prototypowym" oswietleniu...ale roznice widac od razu...jednym slowem WIECEJ TEGO TYPU INNOWACJI

kierowca bombowca

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4034541 2011-12-05 18:18

tak mój kumpel pisze z tego prace magisterska własnie z drogowego oswietlenia LEd i po analizie doszedł do wniosku że zwruci sie po 20 kilku latach więc jest nieopłacalne

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034391 2011-12-04 15:14 NIEKTÓRZY TYLKO SAM TYTUŁ CZYTAJĄ

i odrazu komentarz

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034310 2011-12-04 13:06 Witam (21)

I co z tego? Za chwilkę i tak będzie się paliła co piąta.

koziołek matołek

popieram opinię 30 / nie zgadzam się 133
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034314 2011-12-04 13:09 Tobie to chyba rano żona nie dała (1)

Bo czepiasz sie jak rzep psiego ogona.

eh

popieram opinię 47 / nie zgadzam się 9

Opinia została zablokowana przez moderatora.

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034331 2011-12-04 13:23 (11)

debil, żarówki ledowe się nie przepalają

xzz

popieram opinię 11 / nie zgadzam się 24
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034354 2011-12-04 13:59 przepalaja,przepalaja (5)

ale rzadziej, bo po pierwsze sa zimne/nie nagrzewaja sie po drugie jedna zepsuta dioda nie uposledza dzialania reszty :)

popieram opinię 30 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4034377 2011-12-04 14:43

Ale trochę im smutniej, że siostra padła, a pozostałe muszą za nią zachrzaniać.

popieram opinię 35 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034471 2011-12-04 21:39 .. no zimne to one na pewno nie są ... chyba, że masz na myśli kolor... :)..

.. niedowiarkom proponuje podotykac tych w marketach i zastanowic sie czemu te drozsze maja jakies takie dziwne skrzydełka... jak radiatory.. ? :)

czwarty

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034489 2011-12-04 22:48 widac pojecia nei macie o elektronice - (2)

to nie sa diody starego typu to SMD - smd pada nie dioda- a zasilacze i elektronika sterownicza........wiec lampy padaja CZESCIEJ nawet niz zwykle zarowki ! cos ala G9 - kazdy kto mial takie wie co to za bol - tak samo jest z nowoczesnymi ledami. WYMIENIAM codziennie kilkanascie ! wiec wiem co mowie !

dder

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034525 2011-12-05 10:08 Co to znaczy SMD pada? SMD to określenie typu wyprowadzeń/montażu elementów (1)

Obecnie WSZYSTKIE nowoczesne urządzenia z elektroniką w środku zawierają elementy SMD i zapewniam cię, że to nie typ montażu przesądza o awaryjności

Trzeźwy

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034537 2011-12-05 14:57 zdziwiłbys się

a podłoże, rozmiar, strumień ciepła, ech, to nie jest takie oczywiste

zającu puchatu

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034382 2011-12-04 14:50 ciekawe (3)

ciekawe, że są żarówki LED :D Dioda fajna sprawa, ale bardzo wrażliwa na zmianę napięcia i temperaturę otoczenia, i to może skrócić jej działanie. Kolejna sprawa to taka oprawa kosztuje kilka tysięcy złotych, gdzie sodowa kosztuje kilkaset złotych. A nadto znając życie to superanckie diody z Chin... Reasumując że zaoszczędzi się na energii, ale to nie idze w parze z cena zakupu i trwałością po której miało by się zwrócić...Także koło się zamyka, a ktoś chce na tym zabroć...

Dionizy

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034440 2011-12-04 19:36 chłopie (1)

a co ty wogóle wiesz w temacie ? o.O LEDy to aktualnie najtrwalsze źródło światła

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4034469 2011-12-04 21:34 Chlopie ... teraz dałeś ...

... a Ty w ogóle wiesz jak działa biały LED.. ?... tak samo jak świetlówka i to z podobna skutecznością ... złącze diody wypromieniowuje ultrafiolet... a luminofor zamienia go na światło widzialne ... jak myślisz... co się szybciej zestarzeje złacze.. czy luminofor..? :):):)

czwarty

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034464 2011-12-04 21:29 drogie są, amortyzują się po około 5 latach....

chciałem w domu i ogrodze wymienić, ale jak policzyłem, to na razie dałem luz

d

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 4034539 2011-12-05 15:55 To nie są żarówki, tylko LED-y

Ale też się wypalają.

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034332 2011-12-04 13:24 (5)

Ale z Ciebie matoł. Jak się nie znasz to się nie odzywaj. Żywotność diod LED wynosi kilkadziesiąt tysięcy godzin. Czyli mogą służyć długie lata.

Adam

popieram opinię 14 / nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034383 2011-12-04 14:50 Żywotność złącza półprzewodnikowego to jedno, a jasność emitowanego światła to drugie.. (3)

Przy obecnej technologii jeśli w ciągu kilku lat ciągłego świecenia jasność nie spada więcej niż kilkanaście procent to można mówić o bardzo dobrej jakości produktu

Trzeźwy

popieram opinię 11 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034436 2011-12-04 18:29 to zbyt skomplikowana wiedza i mało kto tutaj ma pojęcie z czym to się je, nie wytłumaczysz tego w jednym poście (2)

i dlatego pewnie firma zrobiła w bambuko durnowatych samorządowców, namaślili im oczy a ci łyknęli jak młode pelikany czarodziejskie lampy LED. I co zrobisz? Ano zabulisz z włąsnej kieszeni za decyzje podjęte przez prostych ludzików zasiadających w samorządach. Niech politechnika albo jakas firma znająca się na oświetleniu zrobi niezależną analizę opłacalności. Jeśli te lampki będą kosztowały 300 tyś to mają szansę się zwróvić, jeśli zakup ich wyniesie więcej, to znaczy, że ktoś jest ostro robiony w balona.

kadabra

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034497 2011-12-05 00:17 (1)

to żeś się popisał umiejętnością czytania ze zrozumieniem
samorząd do lamp nic nie dołożył założyła je firma w ramach testu ;-)

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4034515 2011-12-05 09:00 w ramach testu, ale ty jesteś krótkowzroczny

tu zrobią za darmo a dalej czarną robotę samorządowcy sami zrobią reklamując kolegom przy wódce. Czy to nie jest najlepsza rekomendacja? Chyba nie wiesz jak prostaczkowie podejmują decyzje. Ano normalnie, pod wpływem emocji. Ale fajne czarodziejskie lampki, my też sobie kupimy, a co. I tak z naszej kieszeni nie idzie. A jeszcze sobie premie wypłacimy za innowację.

Twój Pan

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034536 2011-12-05 13:58 masz rację Adam...

dokładnie 30 lat ...a skoro odezwal sie koziołek matołek to wybaczamy..

kowal z Pacanowa

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034415 2011-12-04 16:45 na Słowackiego przy lotnisku świeci już co czwarta !!

a takie miały być fajne ..chińskie...

galanonim

popieram opinię 11 / nie zgadzam się 8
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034311 2011-12-04 13:06 wyłączcie oświetlenie to będzie jeszcze większa oszczędność (1)

popieram opinię 52 / nie zgadzam się 43

zgłoś do moderacji opinię 4034547 2011-12-05 22:05 Pan redaktor chyba był zmęczony jak to pisał... ;)

n

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034312 2011-12-04 13:08 gdyby wszyscy reprezentowali ten sam poglad myślowy co pan Stefan Benkowski (10)

to nadal byśmy byli w epoce kamienia. Typowa antypostępowa ciemnia

popieram opinię 179 / nie zgadzam się 24

zgłoś do moderacji opinię 4034351 2011-12-04 13:57 swieta prawda...

a nasi wlodarze musza walic scieme bo kasy nie ma, stad tez takie konketne, oschle wypowiedzi

byle do 2012

popieram opinię 13 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034368 2011-12-04 14:18 (6)

Jesteś w błędzie. Niskoprężna lampa sodowa daje ~205 lm/W podczas gdy dioda daje ok ~50-100 lm/W. Wniosek prosty - korzystając z lampy sodowej uzyskamy ponad dwukrotnie więcej światła z tej samej jednostki energii niż uzyskalibyśmy z diody. Światło może i ma niską temperaturę barwową, ale jest tanie! Akurat na autostrady. Oszczędność w zużyciu energii na tym węźle powstała tylko i wyłącznie na skutek zastosowania reflektorów kierunkowych - światło jest skupione i oświetla tylko punkt, otoczenie pozostawiając w ciemnościach.

Kuba

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034372 2011-12-04 14:32 Do Kuby ! (1)

Czyli jest lepiej !

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4034433 2011-12-04 18:08 ok

ale Kuba nigdzie nie napisał że jest gorzej. Tylko że nie jest jakoś mega-hiper-super lepiej tylko trochę lepiej. I ma rację. Diody oświetleniowe (dostępne w sprzedaży w ilościach hurtowych) mają obecnie około 120-140 lm/W, czyli z jednego wata produkują mniej światła niż niskoprężne lampy sodowe. Zaletą LED (w tym przypadku) jest to, że całe wytworzone światło wysyłają w jednym kierunku, co upraszcza konstrukcję lampy. Dodatkowy zysk jest z rzadszego serwisowania opraw.

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034447 2011-12-04 20:53 (3)

ale zapominasz o jednym - niskoprężna soda ma współczynnik oddawania barw coś około 20%, a LED około 90%. A to bardzo ważny czynnik w możliwości rozpoznawania przedmiotów - czyli (w dużym skrócie) skutecznego działania oświetlenia. Ale normy narzucają jedynie wielkość natężenia oświetlenia na płaszczyźnie jezdni, więc nikt nie stosuje nawet źródeł metal-halogenowych, które barwy oddają niemal doskonale, ale kosztują 2x więcej niż sodowe...

MS

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034499 2011-12-05 00:23 (1)

Polacy są strasznie konserwatywni, nawet wymiana żarówek wiąże się z oporom społecznym...
bo stare lepsze, choć zużywa 2x więcej prądu...
lepiej siedzieć w smrodzie spalonego węgla z którego pozyskujemy prąd niż zainstalować energooszczędne światło w którym lepiej wszystko widać.

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 4034516 2011-12-05 09:06 jesteś użytecznym idiotą, któremu każdą ściemę łatwo wcisnąć

wszystko łykasz jak młody pelikan, w reklamy w TV pewnie też wierzysz, hehe, zwłaszcza bankowo-ubezpieczeniowe. Ihhhhaaaaa. Ihhhhaaaaa.

mocium panie twe wezwanie

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034548 2011-12-15 19:27 A propos współczynnkia oddawania barw na drogach szybkiego ruchu...

Na Kowalach była soda wysokoprężna gdzie Ra=min 40 a nie 20 - to po pierwsze, a po drugie oddawanie barw jest może i ważne ale w parku gdzie jest dużo zieleni a nie na autostradzie gdzie wymagana jest szybkość postrzegania (za top odpowiada parametr luminancji i przy ledach jest on marny) a nie wsp. oddawania barw Ra (nie jest dla mnie ważne, że zielony samochód na autostradzie nie wygląda w pełni jak zielony). To tyle w temacie oddawania barw co jest chybionym argumentem wszelkiej maści "producentów nowych technologii" próbujących za wszelką cenę upchnąć za publiczne pieniądze wcale nie tanie swoje "wynalazki".

trala lala

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034542 2011-12-05 18:59 Po prostu facet LEDy zna i wie że nie sa takie cud miód (1)

LEDy bardzo źle znoszą temperatury a w zamkniętej obudowie rosnie ona bardzo szybko. TO sprawia że żywotność takiej BARDZO drogiej lampy szybko spada, no i masz ciemna ulicę. Bo oszczędność prądu nie jest tak duża żeby co roku nowe lampy kupować.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034546 2011-12-05 20:25

a dlaczego muszą być w zamkniętej obudowie? moja lampa rowerowa ma czubki diod na wierzchu. Lutowania zalane Epidianem. Lampę zrobiłem w 1995, w szkole, a działa do dziś, czasem po kilka godzin na raz, w zimie i lecie zarówno. Wygląda ohydnie, jest kanciasta i aluminiowa, ale skoro działa, skoro jest taka mała, wciąż ją używam.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034315 2011-12-04 13:09 (1)

oświetlenie ma się podobać czy poprawiać bezpieczeństwo i być oszczędne? podobno o gustach się nie dyskutuje, jako,że nie to jest ładne co jest ładne, ale to co się komu podoba...
a led'y świetnie oświetlają drogę i chyba o to chodzi...

ing

popieram opinię 54 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 4034522 2011-12-05 09:47 ze zdjęcia nr 4 wynika, że najciemniej pod latarnią...

ta zebra jasno - ciemno - jasno mnie przeraża.

yom

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034317 2011-12-04 13:11 (2)

wywalić z miasta bilbordy. to dopiero będzie oszczędność.

popieram opinię 154 / nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 4034451 2011-12-04 21:01 i o wiele ładniej będzie!

na zachodzie bilbordów nie widać, a jeśli są to nie kłują w oczy jak u nas :/

Aga

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 4034468 2011-12-04 21:31 o właśnie!

najbardziej kierowcom przeszkadzają billboardy, a zwłaszcza ekrany ledowe, po prostu kuxwicy można dostać od tych nachalnych reklam

popieram opinię 14 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034319 2011-12-04 13:14 Ja czegos nie rozumiem... (28)

"Na węźle Kowale, zainstalowano lampy o łącznej mocy 10,58 kW. Zastąpiło ono latarnie sodowe o mocy 22,50 kW. Zmiana umożliwiła kilkudziesięcioprocentową redukcję zużycia energii."

Widze roznice ponad 100% w kW, a zuzycie energii mniejsze tylko o kilkadziesiat %?

mysliciel

popieram opinię 16 / nie zgadzam się 74

zgłoś do moderacji opinię 4034323 2011-12-04 13:17 myśłiciele bywają słabi z matmy

przeanalizuj zadanie i rozwiąż jeszcze raz... omg

om

popieram opinię 35 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034326 2011-12-04 13:20 Redakcja wypisuje brednie (17)

Wiadomo, ze oszczedniosc na LEDach jest ok 10 krotna, a nie kilkudziesiecioprocentowa.

jw

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 27
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034359 2011-12-04 14:06 (16)

Nie w przypadku lamp sodowych. Jeśli chodzi o ilość światła wyprodukowaną z jednej jednostki mocy, to lampa sodowa daje go znacznie więcej niż większość ledów.

Oszczędność uzyskano przez kierunkowość światła z emiterów diodowych. Krótko mówiąc - oświetlona jest droga a nie otoczenie.

Dla porównania skuteczność poszczególnych źródeł światła:
Żarówka: 8 lm/W
Halogen: 16 lm/W
Dioda LED: 26-100 lm/W (231 lm/W diody firmy Cree z 2011 roku, brak zastosowania komercyjnego aktualnie)
Świetlówka: 45-105 lm/W
Lampa sodowa wysokoprężna: 68-150 lm/W
Lampa sodowa niskoprężna: 206 lm/W

Wniosek prosty - Ludzie z ZDiZ znają fizykę oraz umieją mądrze gospodarować pieniędzmi. Stosując dzisiejsze ledy można zaoszczędzić tylko poprzez oświetlenie kierunkowe, niwelując światło otaczające do zera.

Kuba

popieram opinię 36 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034376 2011-12-04 14:42 :) (2)

Kuba a powiedz cos od strony technicznej o ekranach led przy drogach. Mega mocno oslepiaja...

Johnny

popieram opinię 11 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034384 2011-12-04 14:59 (1)

Kuba jesteś tak samo wiarygodny jak Gazeta Polska ;-)

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 19

zgłoś do moderacji opinię 4034453 2011-12-04 21:06 odczep się od GP

fanie GŻ czy jak wolisz GW :/

Aga

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034406 2011-12-04 16:07 (6)

Diody cree są już dostępne komercyjnie w sklepach wiki nie jest najaktualniejszym źródłem wiedzy ;-) i nie zdziwił bym się zbytnio gdyby były one użyte do oświetlania węzła kowale

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034426 2011-12-04 17:27 (3)

XM-L daje ok 100 lm/W i jest bardzo dobrą diodą, jednak to wciąż mniej niż soda ;)

Kuba

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034434 2011-12-04 18:13 XP-G (2)

z grupy R4 daje 130lm/W a jest jeszcze dostępna grupa R5 (139 lm/W)... A dla maniaków są dostępne grupy S, ale nie w ilościach hurtowych :-)

.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034484 2011-12-04 22:30 (1)

Jak dasz mały prąd na XM-L to i da 150 lm/W... tylko takich diod potrzeba bardzo dużo, jakieś 6 razy więcej niż na dużych prądach. Ceny XM-L są nadal wysokie. Pensja profesora by nie wystarczyła na same diody do mocnej lampy. Biorąc pod uwagę postęp w oświetleniu diodowym i rzekomy wynalazek cree dający 230 lm/w - warto wstrzymać się z inwestowaniem. Jeśli jakieś lampy rzeczywiście będą miały żywotność 10-20 lat i sprawność na poziomie zwykłej sody niskoprężnej (a teoretycznie jest to możliwe) to warto będzie zainwestować nawet i 10 tys PLN w lampę.

Kuba

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034500 2011-12-05 00:27

tylko że led-y dają "lepsze" światło w którym oko ludzkie widzi lepiej
a wy ciągle o tym lm/w piszecie

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 4034507 2011-12-05 07:36 led

Tutaj mamy specyfikację takiej lampy i dane na temat użytych diód:

Siled

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034508 2011-12-05 07:37 led

Tutaj mamy specyfikacje lamp i opis uzytych diod: http://(www) siled.eu/files/171/253/234/karta_helios.pdf

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034445 2011-12-04 20:46 (1)

"Stosując dzisiejsze ledy można zaoszczędzić tylko poprzez oświetlenie kierunkowe"
Wszystko zależy od tego, jaka jest różnica w koszcie zakupu latarni sodowej a ledowej. Bo może się okazać, że zwrot mógłby nastąpić po 10 latach, a w tym okresie czasu trzeba będzie ledy wymienić już kilkukrotnie. Więc wyjdzie drożej.

Kenji

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034449 2011-12-04 21:00

jeśli ma się zwrócić po 10 latach to bardzo się opłaca bo przez 5 lat będą przynosić kolejne 60% oszczędności na energii bo żywotność LED to 60tys godzin
nie wspominam już o ile mniej trafi do atmosfery CO2 bo o tym nikt już nie myśli.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034454 2011-12-04 21:07 Kuba (2)

jakbyś był nauczycielem fizyki, robiłbyś furorę! Bardzo fajnie to opisałeś!

Aga

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034501 2011-12-05 00:29 (1)

wkleił z Wiki...

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 4034503 2011-12-05 01:25

no nie do końca... powiedzmy, że wiki jest w miarę dobrym źródłem

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034540 2011-12-05 17:48 Kuba ma racje

Większośc z was wyrobiła sobie opinie na temat błędnych informacji z prasy
uważa ze śietlówka podczas rozruchu pobiera bardzo dużo energii
i ze zarówki ledowe są tańsze
a tu figa dodam jeszcze kamyczek w Polsce wogóle nie popłaca się stosować zarówek energooszczednych

pozdrawiam

miki

miki

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034333 2011-12-04 13:27 Jakby było ponad 100%, to by produkowały energię, ale perpetuum mobile jeszcze nie wymyślono.

22,5 = 100%, 10,58 =47,02% z 22,5. Różnica wynosi 52,98.

popieram opinię 42 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034370 2011-12-04 14:24 co się nie zgadza, no co...

Nooo... jedenaściedziesiąt ;-D

fx

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034381 2011-12-04 14:49 heh matematyka się kłania

Jeśli kupiłeś coś za 50 pln a mogłeś kupić za 25 pln to mogłeś zaoszczędzić 50% a nie 100% według twojego rozumowania...

cichy

popieram opinię 11 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034411 2011-12-04 16:25 mysl dalej :-)

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034427 2011-12-04 17:27 Powtórz sobie elementarną matematykę, a później wypisuj swoje przemyślenia !

100*10,58/22,5=47%, czyli zużycie energii mniejsze o 53% . A 53% to akurat jest właśnie kilkadziesiąt. Polecam powrót do szkoły. Podstawiowej.

wkurr

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034486 2011-12-04 22:33 mało rozumiesz widac... (1)

niech zgadne .. studiowales jakies humanistyczne kierunki??

zerojedynkowy

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034511 2011-12-05 08:15 Dlaczego zakładasz,

że studiował?????

M@ciek

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034493 2011-12-04 23:34 (1)

Ej...
22,5-10.58=11,92 - to jest51% tego co było.

Marek

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034495 2011-12-05 00:13 Seba

Walnij jeszcze parabole do tego, lub rozwal całkę :> Pozdro od studenta :>

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034320 2011-12-04 13:15 Wiadomo przecież o co chodzi (9)

o kasę - i mają rację - oświetlenie LEDowe jest duuuuużo za drogie w tej chwili. Koszt inwestcycji się zwraca bardzooo długo, a LEDy z kazdym rokiem o ile wiem słabną nieco, więc jest pewna szansa, że nie dotrwają do końca długiego okresu zwrotu w tej chwili.

Równiez bym poczekał, a jak cena spadnie wtedy jak najbardziej. Byleby się to opłacało.

Poza tym te światło LEDowe to chyba tylko na ulice, bo w domu mam kilka i blade jest strasznie.

yomn

popieram opinię 31 / nie zgadzam się 39

zgłoś do moderacji opinię 4034328 2011-12-04 13:21 majaczysz synku

prawdziwie majaczysz.

ad

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034339 2011-12-04 13:33 zwykła latarnia kosztuje ok. 400zł (1)

LED-owa to ok. 3000zł, rocznie RÓŻNICA w kosztach zużycia energii to 150 zł, wynika z tego, że zwrot będzie po 17 latach (nie sądzę, że ledy wytrzymają tak długo)

Stanisława

popieram opinię 22 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034458 2011-12-04 21:14

Podaj źródło tych rewelacji ;-)

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034340 2011-12-04 13:33 wystarczyło dobrac LEDy o ciepłej barwie. (2)

wystarczyło dobrac LEDy o ciepłej barwie.

asd

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 4034343 2011-12-04 13:38 te o ciepłej barwie dają mniej światła

przy tej samej mocy

Stanisława

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034367 2011-12-04 14:15 Te "ciepłe" to chyba dla ciebie oprawa na kolorowe marsze?;)

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4034350 2011-12-04 13:57 pomyliłeś LEDy z narzuconymi nam siłą szkodliwymi świetlówkami energooszczędnymi

pomyliłeś LEDy z narzuconymi nam siłą szkodliwymi świetlówkami energooszczędnymi

pitr

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 4034450 2011-12-04 21:01

wszystko zalezy jak lezy, zobaczymy jak pilotarz wyjdzie, ale wartobybylo posprawdzac rozne technologie nie koniecznie na drogach ale np w parkach itp, nie terzeba odrazu wszystkiego wymieniac tylko po trochu,
pozyjemy zobaczymy...
co do lampek ledowych w domach to sa różne "zarówki" i rozna moza swieca,
tesciu czesc wymienil na takie mocne ze lepiej od energooszczednych daja swiatlo, a zuzywaja 3,5 w, a do czytania ma zarowke zwykla , a do imprez led...

nell

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034494 2011-12-04 23:46

W domu trzeba odpowiednio rozmieścić punkty świetlne 1 żarówkę "tradycyjną o mocy 100W zastąpi 10 do 20 żarówek LED o mocy 1W - oszczędność energii jest ewidentna, pozostaje tylko kwestia kosztów, LEDy są drogie ale i trwalsze od wszelkich innych źródeł światła.

Narek

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4034321 2011-12-04 13:16 NO I SWIETNIE (4)

na grunwaldzkiej powinni zamontowac

LG

popieram opinię 59 / nie zgadzam się 14

zgłoś do moderacji opinię 4034441 2011-12-04 19:57 nie chiałbym na wysokości okien mieć takich halusów ledowych.

a Ty >?

jaco

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034444 2011-12-04 20:13 A chodniki same sie doswietla?

myslta ludzie...

marta

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034510 2011-12-05 08:11 nie powinni

lampy sodowe mają zasadniczą zaletę - pojedyncza długość fali oznacza zwiększoną widoczność we mgle.

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4034549 2011-12-15 19:46 Byłoby ciemno jak u Murzyna w D.

Lepiej tego ustrojstwa na dużych płaszczyznach nie montować. Teraz to jest pilotaż za free. Inaczej będą śpiewać samorządowcy jak przyjdzie słono im za to zapłacić. Do kosztów należy doliczyć też montaż. Tu ten element póki co nie wystąpił. Kowale były przewymiarowane. Wymiana źródeł SON-T z 250 na 100-150W załatwiła by sprawę równie dobrze. na Kowalach przed wymianą opraw i tak wyłączone było 2/3 opraw sodowych. Na trasach szybkiego ruchu luminancja i równomierność to podstawowe parametry. Oddawanie barw dobre jest do parków. Mało ważne na autostradzie jakie kolory mają auta, ważne jak szybko dostrzegalne są zmiany w sytuacji drogowej. Ledy tego na dzień dzisiejszy nie zapewniają. Na razie to tyle.

abcde

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

dodaj swoją opinię

Warte uwagi: