• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Na pierdoły to kasa jest. (14)

    Na szkołe filmową, kolejkę na małą górkę czy lotnisko.

    • 331 21

    • Filmowa jest OK (6)

      lotnisko spokojnie ruszy jak tylko urzędasy z PO zostaną odspawane od stołków!

      kosztowało ok 100 mln zł co to jest przy megalomańskim złotym nocniku Adamowicza za 700 mln zł i co roku mieszkańcy dokładają 12 mln na jego utrzymanie nie mówiąc o kredycie na kilkadziesiąt lat.

      ECS za 350 mln

      bunkier szekspirowski za 150 mln itd

      • 34 83

      • oby lotnisko nie ruszlo wlasnie... (2)

        w przeciwnym razie ciecia w komunikacji beda jeszcze wieksze gdyz trzeba bedzie znalesc jakies kilkanascie baniek na dofinansowanie nierentownego lotniska

        12 mln to chyba rocznie placisz na swoje leczenie, bo PGE Arena z samego tylko Naming Rights ma 7 mln rocznie.

        Teatr Szekspirowski kosztowal 80 mln - z czego Gdansk z wlasnego budrzetu wylozyl tylko 10 mln, a reszta to finansowanie zewnetrzne (UE, Ministerstwo Kultury, Urzad Marszalkowski).

        ECS tez kosztowalo duzo mniej niz podajesz - okolo 227 mln, z czego wiekszosc znowu pochodzila ze srodkow zewnetrznych.

        • 52 21

        • oboje jestescie siebie warci, wolalbym w Gdyni teatr szekspirowski niz lotnisko cywilne, ale Gdansk tez wszystkiego za darmo nie dostal, bez jaj

          • 21 2

        • PGE Arena

          Dopłacamy do niej wszyscy, przecież PGE to spółka skarbu państwa. Powinien być zakaz dofinansowania takich "inwestycji" przez spółki skarbu państwa. Nagle by się okazała prawda, że inwestycje są tak nierentowne, że taniej jest zrównać z ziemą.
          Żeby nie było, jestem kibicem piłkarskim, i z chęcią bym chodził na stadiony na mecze, ale wszystko z głową. Jak już dofinansowują stadion to może niech bilety też będą za darmo, bo przecież poziom polskiej ligi niewiele odbiega od podwórkowej.
          Dramat

          • 11 13

      • Heh tylko "złoty nocnik" obsługuje ponad 3mln pasażerów (niebawem 5 mln) (2)

        a łuk triumfalny Szczura nic, a MOŻE obsłuży do 150-200 k....

        • 2 5

        • Dramat.. (1)

          złoty nocnik to pge arena przygłupie..

          • 7 3

          • Haha

            Co za tłumok z niego

            • 3 1

    • Jest. Owszem.

      • 7 0

    • Antyszczur

      110% zgody z tym, że na bzdury dla kolesiów kasa się znajdzie
      ale też warto zwrócić, że ZKM też nie wspiera komunikacji
      jeśli ciągle wydłużają czasy przejazdu, dokładają jakieś dziwaczne wyrównania, to skutkiem tego jeździmy coraz wolniej, a przede wszystkim coraz mniej optymalnie
      ktoś powie "jedna minuta", ale odbiór tego jest irytujący, kiedy droga wolna, a pojazd stoi na przystanku, bo tu wszechwiedzący profesor w meloniku nakazał wyrównanie
      albo zbliża się do świateł, ma zielone i zwalnia, żeby specjalnie nie zdążyć - do cholery z takim badziewiem
      tych dziadów leśnych w ZKM też by należało przegonić

      • 46 6

    • uwaga (3)

      Nazwisko Szanownego Pana Dyrektora W-yszo-mir-skiego jest publicznie znane i widnieje na stronie ZKM:
      gdynia.pl/bip/jednostki/info/4757_35691.html

      Na tym portalu jest ono zakazane.
      Dlaczego?
      To jest bardzo porządny i przyzwoity Pan Profesor.
      Jest powszechnie lubiany i szanowany, a Redakcja zakazuje pisania tego nazwiska:

      "Opinia nie dodana - Niedozwolona treść."

      • 20 3

      • (2)

        a o co chodzi z Wyszomirskim?

        • 8 0

        • ?

          To jest dyrektor ZKM!

          • 2 0

        • tylko

          o to chodzi, że jest wporzo dla kierowców.

          • 0 1

    • Tytuł oczywiście szumny, a zmiany są tak naprawdę znikome :)

      • 4 7

  • Karwiny Tesco? (12)

    Nie ma czegoś takiego. Jest Dąbrowa Tesco. Można chyba zerknąć na nazwy przystanków jak opisuje się zdjęcie pod artykułem?

    • 24 70

    • Karwiny Tesco (4)

      Od kwietnia zostaje przywrócona poprzednia nazwa. Poza tym warto "Mozna chyba zerknac" w materiał zawarty w artykule.

      • 49 2

      • (3)

        to po co debile to zmieniali?

        • 6 6

        • może po to by inne zmiany były mniej widoczne w natłoku informacji? (2)

          • 6 0

          • masz napisane (1)

            w związku z korektą granic dzielnic. Tesco jest na Karwinach stąd uporządkowanie.

            • 3 0

            • Ta pętla lata temu nazywała się Karwiny Euromarket który obecnie jest Tesco skąd nagle Dąbrowa a teraz znowu Karwiny?Tym widać zajmują się miejskie gryzipiórki

              • 4 0

    • To zapraszam na obserwację ruchu ZKM w szczycie (1)

      Pod Tesco nie ważne czy Dąbrowa czy to drugie. Można zaobserwować jak w ciągu minuty w kierunku Kaczych Buków posuwa 23, 27, 181, R, 31. Ostatnie wiozą powietrze a cała kawalkada powoduje megakorek. To ma być efektywność ? W stronę Gdyni podobnie.I tak każdegp ranka i ppopołudnia.

      • 26 3

      • Tam juz jest pusto, ale po drodze tlumy. Wez sie ogarnij.

        • 3 2

    • karwiny tesco

      zmianie ulegnie też nazwa tej pętli

      • 2 0

    • jest zmiana z dąbrowa tesco na karwiny tesco Wystarczy tylko przeczytać cały artykuł i można się tego dowiedzieć

      • 3 1

    • (1)

      No właśnie mowa o tym, że będzie zmiana nazwy tego przystanka ;p

      • 1 0

      • Czyli koszty!!!!

        Pamiętam, że ten przystanek kiedyś nazywał się karwiny euromarket. Po co zmieniali?

        • 0 0

    • Najpierw sprawdź planowane zmiany na stronie ZKM Gdynia a następnie komentuj. Od 2 kwietnia następuje zmiana nazwy przystanku na Karwiny tesco.

      • 1 0

  • Klimatyzacja jest dla pasażerów. (9)

    Oszczędności to sobie panowie kierowcy z komunikacji miejskiej robią nie włączając w lato klimatyzacji.

    • 69 23

    • (3)

      Znów idiotyczny komentarz.

      • 12 15

      • (2)

        Niech pan wlaczy klizatyzacje w upal panie kierowco to nie bedzie komentarzy.

        • 15 6

        • jak włączyć jak w większości gdyńskich autobusów jeszcze nie ma takiego wynalazku jak klima ;p (1)

          • 13 6

          • i rozporządzenie Wyszomira

            kiedy i w jakiej temperaturze ustawiać temperaturę. Pasażer to roszczeniowe stworzenie- a to za ciepło a to za zimno, za szybko, za wolno, za raptownie i takie tam.

            • 0 0

    • Najpierw pozamykaj okna wszystkie, to będzie klima. (2)

      • 17 7

      • kedy śmierdzi, kerowniku.

        • 6 4

      • Argument z oknami jest najgłupszy a mimo to powszechnie wyciągany za każdym razem gdy mowa o klimie w autobusach. Kierowca na pętli powinien zamknąć wszystkie okna przed ruszeniem na pierwszy przystanek i uruchomić klimę, gdyż podczas jej pracy okna są zablokowane, więc żaden pasażer bezwiednie tego okna nie otworzy

        • 17 5

    • Skąd ta wiedza ? z tvn,czy z faktu?

      • 4 9

    • kierowcy nie mają celu w tym, aby robić sobie oszczędnośc,i gdyż już od dawna nie mają z tego żadnych profitów, ale za to za przepał nawet jednego litra są karani

      • 0 0

  • Najpierw podnoszą ceny biletów, a potem się dziwią, że spada liczba pasażerów. (5)

    • 148 10

    • a co konkretnie proponujesz? (1)

      aby transport był zrównoważony, trzeba wprowadzić i egzekwować opłaty za parkowanie samochodów w centrum miasta. Nielegalnie parkującym dawać propozycję nie do odrzucenia: wykup biletu sieciowego komunikacji miejskiej na co najmniej cały miesiąc.

      • 4 9

      • Najlepiej to podnosić co roku podatki lokalne i skomleć, że wiecznie jest mało pieniędzy...

        • 15 0

    • Karać pasażerów za wszystko tak jak kierowców (2)

      niedomyty pasażer kara 300 zł, śmiecący pasażer kara 500 zł itd itd

      • 15 0

      • zapomiałeś dodać (1)

        pasażer bez biletu w zębach 1000 zł

        • 4 0

        • wprowadzić osobne bilety na trajtki i na autobusy

          no bo są przecież tak różne!

          i na linie parzyste i nieparzyste

          bo więcej się da wydoić

          dojcie, dojcie, aż krowa zdechnie

          • 7 0

  • Widać, że Gdańsk wybrał mądrą politykę transportową... (27)

    ...skoro liczba mieszkańców Gdańska się nie zmienia, a mimo to rośnie liczba pasażerów i rosną wpływy ze sprzedaży biletów. Nic tylko pogratulować. Inaczej jest w Gdyni.

    • 114 12

    • To na co wydają pieniądze w Gdyni?? (11)

      Stare autobusy się rozpadają, brakuje automatów biletowych, punktualność szwankuje bo autobusy stoją w korkach.

      • 50 9

      • Błędne koło

        Stoją w korkach bo coraz więcej poirytowanych pasażerów przesiada się do samochodów. Gdynia potrzebuje rewolucyjnych zmian w KM między innymi buspasów tam gdzie są korki, ale rządzący miastem nie mają jaj na takie decyzje.

        • 41 4

      • (4)

        Bez jaj, tabor nie jest stary, biletomaty sie nie oplacaja, bo wprowadzenie systemu nie jest uzasadnione ekonomicznie, a korki to chyba nie wina miejskiej komunikacji...

        • 17 37

        • (1)

          w gdansku sa tramwaje i zaraz bedzie PKM wiec TAK korki to jest wina komunikacji. a automaty niech sie nie oplacaja, ale w gdansku, warszawie krakowie poznaniu jakos są wiec po prostu gdynia robi pasazerow w balona

          • 32 3

          • Chojnice, Człuchów, Kwidzyn i Lębork też nie mają biletomatów. Więc może miasta pewnej wielkości ich nie potrzebują.

            • 1 1

        • (1)

          korki są jak najbardziej winą niewyznaczenia buspasów. Nie można zjeść ciastka i mieć ciastka. W Gdańsku postawili na buspasy i rośnie ilość pasażerów km, w Gdyni nie wyznaczyli więc ilość pasażerów spada. Bardzo proste.

          • 23 9

          • w Gdańsku postawili na tramwaje i dobrze zrobili

            Buspasy to jakis promil

            • 4 2

      • a kiedy ty ost raz widziales stary autobus w Gdyni ? jest jeden wycieczkowy ale to w wakacje i celowy zabieg ;) (3)

        • 13 28

        • (2)

          Codziennie widać ,stare mercedesy które maja dwadzieścia lat,many z niemieckich szrotów których się Niemcy pozbywają to są nowe?

          • 25 11

          • Te stare mercedesy (1)

            Były kupione jako nowe od producenta, ale za młody jesteś by to wiedzieć

            • 12 19

            • te nowe

              Te "nowe" "mercedesy" to pojazdy zakupione w połowie lat dziewięćdziesiątych. Teraz nie są nowe. Co z tego ze były kiedyś nowe? Teraz są stare. Poza tym z Mercedesem mają one wspólne tylko logo.. to jest tzw. Jelcz-Mercedes made by Zasada, ale widocznie jesteś za młody. ..

              • 25 2

      • Bo w Gdyni wydaje się na propagandę. Gdynia to nie jest miasto to jest stan umysłu ...
        Takich kwiatków dotykających sprawy życia codziennego będzie coraz więcej

        • 30 2

    • (1)

      A czym one sie roznia?

      • 1 6

      • Klasycznym problemem z ludzmi slepo przekonanymi w poprawnosc nieudanych dzialan jest to, ze nie potrafia zrozumiec drobnych niuansow, ktore decyduja o niepowodzeniu. Jest mnostwo roznic w obu politykach. Ale Gdynia i jej agitatorzy niech spokojnie krzycza dalej ze to najlepsze miasto na swiecie. W ogole w kosmosie. Reszta swiata spokojnie bedzie dalej nie zwracac na to uwagi i cywilizacyjnie wyprzedzac Gdynie

        • 37 7

    • koszty (6)

      Szkoda, że autor artykułu się nie wysilił i nie zbadał wysokich kosztów organizacji komunikacji w Gdyni. W Gdyni działają aż trzy komunalne spółki komunikacyjne (PKA, PKM, PKT), które można by połączyć w jedną spółkę. Dlaczego mnoży się koszty administracyjne? 3 prezesów, 3 księgowych itp itd.

      • 46 3

      • To się nazywa ekonomia po gdyńsku

        • 34 1

      • To jest sposób...

        Na twardy elektorat. No bo kto zaglosuje przeciwko takiemu chojnemu pracodawcy?

        • 29 1

      • Bo Grupa Trzmajaca Wladzę w Gdyni musi mieć stołki dla swoich

        • 15 0

      • Ten stan rzeczy trwa już chyba od 15 lat (2)

        Mnóstwo kasy utopili w ten sposób, że od razu nie stworzyli jednej spółki komunalnej, jak w Gdańsku.

        • 10 0

        • bo im nie chodzi o interes publiczny,

          ale o własny!

          • 1 0

        • Bo można obsadzić trzy razy więcej stołków? :)

          • 1 0

    • Liczba mieszkańców Gdańska wzrosła

      sprawdź sobie w danych GUS

      • 15 8

    • To efekt P. Adamowicza, Euro 2012 czy jeszcze jakiś inny?? (2)

      • 2 1

      • może po prostu efekt braku Szczurka?

        • 21 3

      • To efekt dostępności nowych mieszkań

        tańszych niż w Gdyni.

        • 8 4

    • raczej widać, kto tu pisze na forum (1)

      to jest portal zdominowany przez gdańskich trolli i cokolwiek jest o Gdyni, podnoszą larum i plują. Wystarczy przelecieć wpisy.

      • 8 24

      • to jednak prawda: Gdynia to stan umysłu

        to jest portal zdominowany przez gdyńskich trolli i cokolwiek jest o Gdańsku, podnoszą larum i plują. Wystarczy przelecieć wpisy.

        • 23 6

  • Oszczędzamy na komunikacji aby sfinansować kolejki linowe, infoboksy, lotnisko. (5)

    Jesteśmy przecież profesjonalistami.

    • 202 9

    • Brakuje pieniążków na rozdęte Ego Pana Prezydenta ? (3)

      Gdynia stała się zakładnikiem w rękach kilku ludzi, którzy dla interesów własnej grupy są w stanie poświecić miasto.
      1. Gdzie są ścieżki rowerowe ?
      2. Gdzie sa czyste i zadbane dzielnice ?
      3. Gdzie sa równe chodniki w śródmieściu ?
      4. Gdzie jest wygodny dojazd na istniejące już w Trojmiescie i dobrze prosperującej lotnisko Rebiechowo ?
      5. Gdzie sa przystanki PKM w Gdyni ?
      6. Gdzie jest działający Tristar ?
      7. Gdzie jest wygodne połączenie dzielnic północnych ze Śródmieściem ?
      8. Gdzie są bezpieczne i atrakcyjne płace zabaw dla dzieci (poza jednym na plaży) ?
      9. Dlaczego nowe biurowce (poza kilkoma mikrobiurowcami) powstają w Gdańsku nie w Gdyni ?
      10. Gdzie jest zadbany Bulwar Nadmorski ?
      11. Gdzie są atrakcyjne tereny do biegania nad morzem ?

      Oszczędź wstydu i ustąp sam, bo się nie nadajesz do władzy, Panie Prezydencie

      • 48 4

      • TAK

        Podpisuję się pod tym obiema rękami, jednak ludzie podobnie myślących w tym mieście jest niestety niewielu, co pokazują wyniki kolejnych wyborów samorządowych. Wniosek - 80% gdynian jest albo głupich, bo dających się manipulować poprzez PR-owy bełkot o cudowności Gdyni, albo po prostu im się tu podoba. W obu przypadkach, obawiam się, nie da się nic zrobić.

        • 21 2

      • Ot i cała prawda o Szczurku

        • 10 0

      • Wielkie zdziwienie

        Moje wielkie zdziwienie wynika z tej dziwnej aczkolwiek prawdziwej sytuacji, gdy po raz kolejny władze miasta Gdyni trąbią o sukcesach a mieszkańcy miasta w nagrodę bezkrytycznie wybierają na kolejną kadencję. W pełni zgadzam się i popieram te jedenaście pytań bez odpowiedzi. Co roku jeżdżę do rodziny która mieszka w porównywalnym mieście na tzw. "ścianie wschodniej" i z zazdrością obserwuję jak to miasto pięknie modernizuje się i pięknieje. Z przykrością zaczynam stwierdzać, że wiele miast wspaniale wykorzystuje środki na modernizacje a moja Gdynia stoi w miejscu i staje się z wolna zaniedbanym miastem z dawnej "ściany wschodniej". Skala zmian w Gdyni którą obserwuję i porównuję z innymi miastami określam jako dreptanie małymi kroczkami.

        • 7 0

    • Zgadza się, oszczędności na każdym kroku.

      Brak biletomatów w pojazdach i brak możliwości płatności zbliżeniowo kartą zniechęcają do jazd okazjonalnych.
      Brak trolejbusów przegubowych w relacji centrum - Karwiny/Dąbrowa powoduje że w trolejbusach jest niemiłosierny tłok, przynajmniej do Kacka.
      M. in. straszny tłok w trolejbusach 23 i 24 związany z brakiem pojazdów wielkopojemnych spowodował, że do pracy do centrum dojeżdżam samochodem. I wcale nie płacę teraz więcej niż wcześniejsze wydatki na paliwo + bilet miesięczny.

      • 16 2

  • Może czas na zmiany w zarządzie skoro jest coraz gorzej. (9)

    Gdyńska komunikacja kiedyś była w latach 90 XX wieku wzorem do naśladowania
    a teraz jest jedną z gorzej zarządzana w średniej wielkości miasta.
    Jednak mają dobry PR gdzie rzecznik prasowy wmawia bajki typu dlaczego nie potrzebne są biletomaty w Gdyni gdyż jak to określił "dzięki temu nawiązuje się wieź między kierowcą o pasażerem".
    Niestety z roku na rok jest coraz gorzej, coraz mniej pasażerów korzysta w Gdyni z komunikacji o czym dyrektor woli przemilczeć i nikt nie publikuje danych.

    • 131 11

    • Więż?polega na pisaniu donosów,a z strony ZKM prowadzenie działań represyjno nękających w stosunku do pracowników komunikacji.

      • 23 3

    • zrobić tak jak Biedroń w Słupsku (2)

      pogonić darmozjadów i niech pracują za normalne pieniądze ew. średnią krajową

      • 20 1

      • średnia krajowa

        zarabiamy mniej niż średnia krajowa...

        • 7 9

      • zdecydowanie TAK !!!

        • 3 1

    • tego starego trupa olgierda w prędzej zmumifikują niż odejdzie

      • 9 2

    • Czas na zmiany ale w zarządzie miasta

      • 10 1

    • PR to jedno... (1)

      ... ale problemem jest też milion-pińcet linii (jakby jakość zależała od ilości linii), z których każda ma po 3 kursy dziennie - np. 104/128/196/228, czy teraz 103/182/282. Potem idzie się na przystanek i zanim doczyta wszystkie opcje, to zdąży już uciec autobus. W Gdyni jest chyba 15-20 sensownych linii - reszta to jakieś efemerydy. Zresztą 190 (dawniej co 15/20 minut) już do nich dołączyła, 180 także... ale w sumie należy pamiętać, że 78% gdynian poparła cięcia, więc nie bardzo rozumiem o co to pyszczenie. JEST-SU-PER :(

      • 15 1

      • "Potem idzie się na przystanek i zanim doczyta wszystkie opcje, to zdąży już uciec autobus. " - jestes jakis uposledzony w plynnym czytaniu?

        "W Gdyni jest chyba 15-20 sensownych linii - reszta to jakieś efemerydy." - chyba rozumiem logike: ja nie uzywam = nikt nie uzywa. KL miara wszechrzeczy.

        "że 78% gdynian poparła cięcia, więc nie bardzo rozumiem o co to pyszczenie. " - te dane to z d*p...y czy sufitu?

        • 4 9

    • coraz mniej pasażerów, bo coraz więcej aut

      • 0 1

  • Spadła liczba pasażerów, bo wzrosła liczba bezrobotnych, logiczne. (5)

    • 62 17

    • stopa bezrobocia w Gdyni to 5,6% (3)

      w Gdańsku 5,9% Tu i tu niewysoka w porównaniu ze średnią krajową - 12% czy wojewódzką

      • 8 6

      • W dodatku założę się, że 2/3 rzekomych bezrobotnych w trójmieście robi na czarno.

        Nie oszukujmy się bezrobocie jest na Mazurach czy popegeerowskich wsiach, ale w dużych miastach brakuje rąk do pracy.

        • 5 3

      • ilość pasażerów spada (1)

        bo mamy coraz więcej samochodów i coraz łatwiej nam dojechać gdzieś samemu. Samochodów mamy coraz więcej bo coraz więcej zarabiamy i nas na nie stać, wiec raczej obstawiam że bezrobocie ma tu niewielki wpływ. wystarczy rano przejechać się Wiśniewskim lub Morską żeby wiedzieć jak dużo samochodów co rano wjeżdża do centrum Gdyni. jakoś zresztą się temu nie dziwię, ostatnio miałem rzadką dla mnie okazję przejechać się z Wielkiego Kacka do Chyloni trajtkiem i trwało to 40 min (zgodnie z rozkładem zresztą). Ta sama trasa samochodem to 10 min. obwodnicą lub 15 min przez miasto. Trajtkiem i owszem taniej i ekologicznie itp. ale jakoś 40 min. w trajtku nie zrobiło na mnie najlepszego wrażenia (choć był całkiem wygodny fotel :))

        • 6 4

        • W Gdyni liczba pasażerów spadła o 10 mln w Gdańsku wzrosła o 20 mln

          Może po prostu Gdyńska komunikacja jest zbyt słaba i niedostosowana do potrzeb pasażerów?

          • 6 1

    • Twój sposób myślenia jest powalający.
      Spadła liczba pasażerów, gdyż spadła liczba ludności - tyle w temacie.
      Poza tym widzę, że te zmiany w kursowaniu autobusów są tak naprawdę symboliczne i nie ma tu rewolucji.

      • 2 7

  • Więcej szkół filmowych i kolejek na Kamionkę. (1)

    Panie Prezydencie, dopiero teraz??? Rozdmuchane wydatki przez ostatnie lata (o lotnisku nawet nie wspomnę), może temu powinien się przyjrzeć np. NIK?

    • 118 8

    • bardzo ładnie postąpiłeś, że

      o lotnisku nawet nie wspomniałeś...

      • 6 0

  • Czepiacie się, przecież ta władza jest doskonała i nieomylna, cud, cud.

    • 64 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane