• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP szuka inwestorów dla gdyńskiego Międzytorza

Patryk Szczerba
9 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić. Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić.

PKP S.A., właściciel ponad 14 hektarów terenów tzw. Międzytorza w Gdyni, chce do końca roku znaleźć inwestorów gotowych we współpracy ze spółką zbudować w tym miejscu m.in. biura, mieszkania, a także galerię handlową. Na te ruchy z nadzieją patrzy miasto, choć nadal dla działki nie został uchwalony plan miejscowy.



Czy na Międzytorzu w ciągu pięciu lat zaczną się inwestycje?

Według szacunków PKP SA w całej Polsce ma ponad 100 tys. hektarów gruntów i około 100 tys. nieruchomości. Wiele nie nadaje się do przekształceń lub są to działki pod torami. Zdarzają się jednak miejsca, które w szybki sposób mogą ulec transformacji w tętniące życiem rejony. Trwa poszukiwanie inwestorów do partnerstwa przy zagospodarowaniu terenów w Krakowie, Wrocławiu i właśnie Gdyni.

O zabudowie działki zlokalizowanej przy ul. Polskiej, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni mówi się od lat. W dobrej lokalizacji, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca ma stać się w przyszłości "strefą prestiżu", która mogłaby uzupełnić inne miejsca przeznaczone na inwestycje deweloperskie w śródmieściu, czyli działki po Dalmorze zobacz na mapie GdyniStoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni.

Chętni do partycypacji w inwestycjach na 14,5 hektarowej działce mogą zgłaszać się po odbiór memorandum informacyjnego do końca lutego. To podstawa do składania ofert i ewentualnej współpracy. Po otrzymaniu koncepcji mają się odbyć rozmowy z wybranymi deweloperami. Inwestor ma zostać wybrany jeszcze w tym roku. W założeniu ma to być jedna firma. Spółka jako podmiot państwowy nie chce bowiem, jak mówią jej przedstawiciele, działać przeciw względom publicznym.

- Zagospodarowaniem terenu zainteresowanych jest kilka podmiotów, działających w skali ogólnopolskiej oraz międzynarodowej. Skłaniamy się ku opcji, aby przedsięwzięcie prowadził jeden inwestor. Nie wykluczamy jednak możliwości realizacji kilku równoległych inwestycji, prowadzonych przez odrębne podmioty na tym terenie. Ostateczny sposób realizacji będzie zależny od złożonych ofert - opowiada Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA.

Choć woli zagospodarowania Międzytorza nie brakuje także po stronie miasta, wciąż nie ma planu miejscowego, obejmującego teren, na którym planowane są inwestycje. Co ciekawe, kilka lat temu proponowano utworzenie tam pętli autobusowej. Od półtora roku trwa jego opracowywanie. Póki co, pozostaje więc analiza dość ogólnego studium, które zgadza się z koncepcjami PKP, przewidując w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Urzędnicy przyznają, że są gotowi na ustępstwa w przypadku konkretnej propozycji ze strony spółki i inwestorów, jednak nie za wszelką cenę.

- Okolica musi być lepiej skomunikowana. Konieczne jest chociażby przekazanie nam gruntów pod nowe inwestycje drogowe. Czekamy na konkretne propozycje ze strony spółki, będącej w przeważającej części właścicielem terenu. Jest progres, ponieważ rozmawiamy od niedawna z konkretnym zespołem planistów. Liczę, że merytoryczna dyskusja doprowadzi do dobrego finału - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miasto liczy przede wszystkim na przejęcie terenów, które pozwolą spokojnie myśleć o budowie ul. Nowej Węglowej zobacz na mapie Gdyni i przedłużeniu ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Trasy mają powstać w części za unijne pieniądze w ciągu najbliższych kilku lat. Póki co, trwa ich projektowanie.

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje Stępa.

Według szacunków spółki cała inwestycja może być warta nawet 900 mln zł.

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • tam powinien stanąć Lidel albo Kaufland . (6)

    • 46 21

    • biedronka (1)

      my chemy tam biedronkę a najlepiej dwie .to by był prestiż

      • 30 2

      • Postawmy tam Tropical Island jak pod Berlinem.

        Turyści byli by i w zimę i w lato a obok wielkie koło z gondolami jak w Londynie.

        • 10 0

    • Propozuje...

      ... stworzyć tam jedyne w Europie ( a może i na świecie ) centrum dyskontowe. Lidl, Biedronka, Polo market, Netto, Kaufland i co tylko jeszcze istnieje. Najlepiej otwarte 24 godziny na dobę. Brakuje takich miejsc w trójmieście. To powinno być centrum na miarę naszej metropolii czyli z dojazdem drogą gruntową, bez oświetlenia...

      • 38 2

    • nowy infoboks

      nowy infoboks

      • 10 3

    • KAŁFLAND

      Chyba KAŁFLAND

      • 1 1

    • Lotnisko

      Następne lotnisko to będzie cos. Dwa lotniska w Gdyni. Do boju Panie Szczurek!!

      • 1 0

  • Strefa prestiżu. (3)

    Strefa prestiżu, ha ha, dobre.

    • 70 19

    • Ciekawe ile w Gdyni jest (ma powstać) "stref prestiżu"?

      • 6 0

    • wszyscy wiedza że strefa prestiżu jest w Szadółkach. 2500 zł/m2 - zapaszki gratis.

      • 3 1

    • Dziennikarski błąd. Tam ma być "strefa biznesu" a nie "prestiżu". Tzw. prestiż ma być nad morzem.

      • 1 0

  • Wolne żarty (9)

    PKP to tak skostniała instytucja, która nie jest w stanie nic pozytywnego z siebie wydać.Wystarczy zobaczyć jak długo szukają najemców na dworcu w Gdyni, a modernizacja peronów to jakaś porażka. PKP musi poczuć konkurencję na plecach to może jej menadżerowie zaczną konstruktywnie i racjonalnie myśleć.

    • 62 7

    • Konkurencja nic nie da w przypadku spółki której nie będzie zależało aby ją wygrać.

      • 10 0

    • (2)

      Bez planów zagospodarowania przestrzennego to mogą sobie pomarzyć. Mówi sie o tym międzytorzu ze 20 lat. Ale jak widać nikomu nie zależy.

      • 10 1

      • Plan zagospodarowania powstanie gdy (1)

        przyjdzie inwestor i dogada się z miastem na temat tego co tam powstanie. Miasto chce mieć wpływ na to co tam stanie.

        • 5 3

        • Jak chce miec wplyw to musi przygotowac plan - na razie miasto duzo mowi nic nie robi. Nie ukrywajmy sa problemy finansowe w Gdyni a tworzenie planow kosztuje (posrednio I bezposrednio)

          • 4 0

    • Jeden inwestor to głupi pomysł. Jeden inwestor = problemy bo będą musieli robić tak jak on będzie chciał a w przypadku problemów kompletny paraliż. Rozproszyć, niech buduje 10 mniejszych firm. Ale wtedy mniejsza kasa do podziału.

      • 9 0

    • (3)

      Perony w Gdyni to PLK, a nie PKP.

      • 4 1

      • PKP PLK (2)

        To jedna ze spółek PKP w której menalność jest taka sama jak w pozostałych spółkach czyli z czasów głębokiej komuny.

        • 4 1

        • No nie do końca (1)

          PLK należy do Grupy PKP, ale to osobna spółka, realizuje inne zadania, jest zarządzana przez kogoś innego, zatrudnia innych ludzi itp.

          • 3 3

          • zarząd inny ale prezes ten sam w całej grupie

            • 1 0

  • wszystko byle nie galeria handlowa (5)

    a nie można po prostu terenu otowrzyc i niech sobie ludzie na dziko parkują??

    A nie... przecież w takiej sytuacji nie będzie okazji do smarowania....

    • 36 13

    • Odkąd mam prawo jazdy nie byłem w centrum :) (4)

      Właśnie przez płatne parkowanie, życzę powodzenia w utrzymaniu Świętojańskiej, takich ja ja leniwych i biednych jest dużo więcej

      • 7 2

      • leniwy i biedny i tak na swietojanskiej niczego nie kupi (3)

        Jesli Cie nie strac na parkowanie w miescie, to widocznie nie stac cie na samochod w miescie. Moze lepiej kupic miesieczny....

        • 3 5

        • Pomału mnie nie stać na paliwo ale mam opcje (2)

          Rzucam palenie, potem montuję gaz. Jeżeli dalej będzie mi brakować to robię wypad z kraju. Od ponad 10 lat nie schodzę godzinowo poniżej etatu i ŻĄDAM chociaż głupiego samochodu.

          A za parking i tak nie zapłacę, może latem odwiedzę centrum rowerem bo komunikacją na pewno nie

          • 3 3

          • zapomniales jednak, ze samochod juz w Polsce nie jest wyznacznikiem pozycji spolecznej (1)

            co innego jakis dobry samochod (luksusowy, sportowy, czy custom). Byle jakis Golf nie ma innej wartosci niz uzytkowa. Szczegolnie, jesli uzytkowosc z powodu brakow funduszy jest tak ograniczona.

            • 1 0

            • Tak jak piszesz, nie inaczej

              Dlatego żądam !!! Coś za tą harówę się należy. Może kiedyś stać mnie będzie na miejsce płatne, kto wie. Póki co jeżdżę na benzynę bo diesel mi klekocze a gaz pachnie kuchenką gazową ale niestety za dużo wymagam, niebawem będę miał kuchenkę. Aż się rzygać chce

              • 3 0

  • Kolejna Strefa Prestiżu i to tak blisko Pekinu :-D

    • 45 5

  • PKP ma tak bardzo dobrze rozwiniętą sieć torów i innych gruntów (nie mówię o jakości) (1)

    że gdyby tylko zarządzali tym wszystkim odpowiedni i uczciwi ludzie, mielibyśmy jedną z najlepszych sieci kolejowych połączonych właśnie ze strefami usług, handlu itp. w europie.

    • 38 4

    • Komuchy, co by o nich nie pisać, projektować umieli

      Dotyczy to także osiedli i budynków. Nie to co teraz, otwierasz okno i dalej widzisz okno, tyle że sąsiada w budynku obok i zamiast krzyczeć dzień dobry podajesz rękę

      • 10 3

  • (5)

    proponuję stworzyć tam Park coś jak Park Oliwski w Gdańsku, dobrze utrzymany , byłby dla Gdyni jak nowojorski Central Park

    • 54 6

    • Niby absurdalne, ale

      podoba mi się ten pomysł :)

      • 14 2

    • Żaden developoer i galeria się na to w życiu nie zgodzą (2)

      Gdyby NYC był w Polsce to już dawno w Central parku stałby market a dookoła 3 piętrowe bloki

      • 14 3

      • popatrz sobie jak wyglada taki NYC w google mapach chocby (1)

        masz wielki park, a po za tym - jedna wielka betonowa pustynia.

        Ludzie, wezcie sie juz uspokujcie z tym "zachodem". Na tym wielbionym przez Was "zachodzie" tez nie wszystko jest idealnie. Wiele rzeczy w NYC nie chcialbys implementowac na polskim gruncie.

        Wszsycy narzekaja na galerie handlowe, ale jakos ciagle pelne. Schizofrenia.

        • 4 2

        • Wystarczy mi tylko jedna rzecz z Zachodu: ZAROBKI

          Galerie pełne, schizofrenia, zgadzam się. 90 % "klientów" błąka się po nich bez najmniejszego zakupu, na zachodzie by już dawno padły ale tu utrzymują się dzięki dziadowskim wynagrodzeniom.

          • 7 0

    • Park się nie przyjmie bo nie ma w pobliżu wody,lepiej zrobić tam ulicę czerwonych latarni jak w Amsterdamie albo w Hamburgu

      • 4 0

  • Kolejna ściema urzędu i lans Szczura i Stępy

    Może następny konkursik dla stałych kolesi Stępy , ściemo - wizualizacje dla ludności , bez sensu i pomysłu plan - głownie pod deweloperów.
    A miejsca pracy dla Gdynian to konduktorzy w PKP - bo stoczni i Dalmoru niet .
    A Forum Kultury - jak było ? Cudzy gruncik i jedziemy z kasą podatników.
    Miało być lotnisko , a będzie rżysko ?Szkoła filmowa dla 20 studentów ( za 100 baniek ) może nakręcić fajny horror " Trup w Kasie " .
    Cała para w Gwizdek !
    Cesarz jest nagi !

    • 53 27

  • w PKP rządzą id...ci (7)

    Taki taren blisko portu., z wylotami w każdym kierunku, szkoda gadać że tam żaden .. w tym PKP nie myśli

    Tam powinno powstać centrum logistyczne z całą infrastruktura kolejową i drogową dla TIR

    Chętnie zajmę się takim projektem i wiem że zacznie przynosić miliony

    • 41 7

    • Rządzą urzędnicy,

      a decyzje są "polityczne".

      • 10 0

    • Kiedyś ktoś powiedział: PERŁY PRZED WIEPRZE. I to jest dobra ilustracja tego powiedzenia.

      • 10 0

    • (1)

      mogę Ci po blokiem postawić terminal kontenerowy, ciekawe po jakim czasie powiesisz się na wysięgniku dźwiga.

      • 4 10

      • tam nie ma bloków

        • 14 1

    • Tak, w centrum miasta zbuduj centrum logistyczne które nikomu nie kest potrzebne

      bo Port ma wciąż mnóstwo terenów na wschodzie które zresztą zabudowuje. Ja bym jeszcze puścił pociągi towarowe i tiry Świętojańską

      • 8 5

    • PKP to jeszcze większy beton niż władze naszego miasta (1)

      Tam niestety pracują już totalne dno,
      czego najlepszym przykładem jest rzi gdynia i ich najnowsze przedsięwzięcie pt. Modernizacja linii e65 gdynia-warszawa.

      perony (zły materiał, zła wysokość, złe odprowadzenie wody) , zadaszenia (no comments), materiały użyte do przebudowy całego zespołu stacyjnego, zbyt cienkie sieci trakcyjne ze słabej stali, ekrany dźwiękochłonne nieprzezroczyste i zbyt wysokie,
      i jeszcze całkiem długa lista błędów.

      • 10 2

      • Sorry, miał być plus.

        • 6 1

  • Pan Jeronimo

    Martins do spółki z Panem Lidlem Władysławem czekają na przetarg

    • 32 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane