aktualności 24h

fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Pancerna historia Trójmiasta, czyli Miazga z czołgiem

Czołg przy alei Zwycięstwa w Gdańsku pada co jakiś czas ofiarą wandali, którzy przemalowują go na wszystkie kolory tęczy. Miesiąc temu T-34 prezentował się na różowo.

fot. Mateusz Ochocki/KFP

Czołg przy alei Zwycięstwa w Gdańsku pada co jakiś czas ofiarą wandali, którzy przemalowują go na wszystkie kolory tęczy. Miesiąc temu T-34 prezentował się na różowo.

Wbrew powszechnemu przekonaniu stojący przy al. Zwycięstwa czołg T34 nie wjechał jako pierwszy do odbieranego z rąk Niemców Gdańska. Radziecki tank był pierwszy, ale w... Gdyni. Gdańsk zdobywał natomiast amerykański Sherman.



Jeszcze dwadzieścia lat temu Gdańsk miał trzy czołgi T 34. Jako pierwszy zniknął najpotężniejszy i najnowszy - powojenny T34 - 85, stojący na Targu Rakowym. Jako drugi, dwa lata temu, opuścił Trójmiasto, wartościowy egzemplarz T 34 - 76, który na początku lat 60., przed wizytą Chruszczowa, zastąpił krzyż na cmentarzyku Obrońców Westerplatte. Podczas II Wojny Światowej służył w armii sowieckiej, kończąc swój szlak bojowy z dziurą w bocznym pancerzu, gdzieś w okolicach Nowego Dworu Gdańskiego. Dziś można go oglądać w wojskowym muzeum w Zielonej Górze.

Trzeci i jedyny, który szczęśliwie dotrwał do naszych czasów, to niezwykle rzadki, model T 34 - 76, najprawdopodobniej z 1941 roku. Takich czołgów nie ma już w zasadzie na świecie, dlatego zazdroszczą go nam amatorzy militariów, nie tylko z Polski. Dlaczego? Przez pięć lat wojny, w tym dwóch spędzonych w nieustannym odwrocie, zdecydowana większość czołgów w tym modelu została rozbita na bezkresnych polach Rosji. "Nasz" T 34, który powstał albo w Stalingradzie, albo był jednym z pierwszych zbudowanych za Uralem, uzbrojony był w armatę F-34 kalibru 76,2 mm. Wozy tej wersji były wyposażone w nowy typ kół jezdnych i gąsienice o lepszej przyczepności. Był to też ostatni model T34 - 76, wykonany względnie solidnie. Modele z 1942 i 1943 miały znacznie więcej uproszczeń.

Przewodnicy, opowiadający turystom o historii i ciekawostkach dawnej Wielkiej Alei (dziś al. Zwycięstwa) mówią, że był to sowiecki czołg, który jako pierwszy wjechał do Gdańska. Są też tacy - którzy mówią, że jest to pierwszy czołg, który wjechał do Gdyni. Racje mają ci drudzy. Choć i opowieść tych pierwszych ma w sobie odrobinę prawdy.

Gdańskim T 34 dowodził 27 marca 1945 roku porucznik Julian Miazga z 1 Brygady Pancernej im. "Bohaterów Westerplatte" . Na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana w Gdyni, kierowany przez niego wóz, jako pierwszy wdarł się do miasta. Dziś nie dowiemy się, gdzie wcześniej służył czołg, którego dowódcą został Miazga. Na pewno była to pierwszorzutowa jednostka sowiecka, która wymieniając sprzęt, oddała starszy model do I Brygady imienia Bohaterów Westerplatte.

Co się działo z pojazdem przed przejęciem przez Polaków, to materiał na dociekania dla historyków. Jedno jest pewne. Miazga musiał być piekielnie dobrym czołgistą, skoro przeprowadził starego "Teciaka" przez cały szlak bojowy Brygady, docierając nim aż do Trójmiasta.

- Czołg został uszkodzony. Nie wiem jak to się stało, ale zerwało gąsienicę. Trzeba było mieć naprawdę pecha, tyle razy bowiem człowiek marzył o dotarciu do morza, a tu w najgorętszym momencie, kilkaset metrów od upragnionego celu, uszkodzona maszyna - wspominał te chwile Julian Miazga. - Poderwałem załogę do naprawy gąsienicy...Niemcy byli wszędzie...W pewnym momencie poczułem w piersiach silne ukłucie. Przestrzelili mi płuca.

Radziecki Sherman stał przez pewien czas na cmentarzyku Obrońców Westerplatte. Potem zastąpił go w tym miejscu model T 34 z I Brygady im Bohaterów Westerplatte.

Radziecki Sherman stał przez pewien czas na cmentarzyku Obrońców Westerplatte. Potem zastąpił go w tym miejscu model T 34 z I Brygady im Bohaterów Westerplatte.

W 1946 roku dzielny porucznik osobiście przyprowadził swój czołg na aleję Zwycięstwa w Gdańsku. Mimo że w tym czasie Gdańsk miał już "swój czołg", który walczył o miasto. Był nim sowiecki Sherman, który stał na cmentarzyku, prawie dokładnie tam, gdzie potem ustawiono pojazd z I Brygady im Bohaterów Westerplatte.

Podczas walk o Gdańsk obie strony zostawiły tu całą masę pancernego żelastwa. Ulice miasta zarzucone były niemieckimi Panterami, Pzkpfw III i IV, a nawet słynnymi Tygrysami Królewskimi. Tak samo było ze strony rosyjskiej. Na ulicy Stągiewnej przez wiele miesięcy po wojnie straszył okrutnie zmasakrowany wrak ciężkiego działa pancernego Isu 152. Przy ul. Pomorskiej w Jelitkowie wrak T34-85, służył przez lata okolicznym dzieciakom za świetną zabawkę. Korpusy sowieckich czołgów zalegały też Sopot, Stogi, Oliwę i Wrzeszcz, gdzie na terenie koszar znalazły swój grób ciężkie Is-y. Gdzieś wśród nich pozostał Sherman, którego rok później "podmieniono" na Teciaka.

Co się z nim stało? Najprawdopodobniej trafił - podobnie jak cały niemiecki sprzęt - na składowisko złomu i pojechał do huty.

Szkoda. Powinien pozostać nad Motławą. Tym bardziej, że dziś w Polsce nie ma, ani na pomniku, ani w muzeum ani jednego Shermana.

Los nie obszedł się tez łaskawie z czołgiem Miazgi. Z biegiem czasu zapomniano o jego historii. Zaczął być traktowany jak relikt komunizmu. Przerabiany na "Rudego 102", a nawet malowany na różowo. Dzisiejszy, jasnozielony kolor to robota starających się przywrócić mu dawny wygląd, kombatantów. Może jednak warto we wspólnej akcji przywrócić mu barwy z 27 marca 1945 roku, fundując mu przy okazji tabliczkę z prawdziwą "pancerną" historią Trójmiasta?

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 293)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296769 2009-07-07 07:06 Dosyć "pomników" czerwonego okupanta (51)

Antoni Kosiba

popieram opinię 83/nie zgadzam się 346
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296804 2009-07-07 07:19 Racja!!! Ile Gdańszczan zostalo zywcem spalonych w kościele w Gdańsku do dzisiaj jest pamiatkowa tablica na ten temat, pomijajac to ile wielkich Polakow zostalo zgladzonych w ubeckich katowniach. (16)

popieram opinię 41/nie zgadzam się 35
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296844 2009-07-07 07:53 Ty, zavishen.... nie zmyślaj (10)

Polscy gdańszczanie zginęli zagazowani w Sztutowie i rozstrzelani w kaszubskich lasach zaraz na początku II WŚ.
Nie żebym popierała sowiecki mord na cywilnej ludności niemieckiej, ale wypadałoby zaznaczyć, że do pierwszych miesięcy 1945 r. w Gdańsku nie było Polaków.
Wspomniane przez Ciebie zbrodnie ubeckie nie mają żadnego związku z tytułowym czołgiem i jego Dowódcą. Dorabianie mu komunistycznej, czy sowieckiej historii miało polityczne znaczenie do połowy lat 80-tych.

bam

popieram opinię 61/nie zgadzam się 17
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297216 2009-07-07 11:05 Przeczytaj sobie lepiej tablice upamietniajaca bestialstwo "wyzwolicieli" w kościele św. Bartłomieja, a nie umiesz tylko docinać, a poza tym poucz sie troche historii z podrecznikow po 1990 Pozdrawiam (4)

popieram opinię 12/nie zgadzam się 19
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297323 2009-07-07 12:29 (3)

No a co podręczniki wydane po 1990 r. "mówią" o udziale Pana Miazgi w działaniach Służby/Urzędu Bezpieczeństwa?
I które to mądre źródło podaje, że w Kościele Św. Bartłomieja spłonęli Polacy lub, że sprawcami podpalenia byli polscy wyzwoliciele?
Jeśli nie znasz odpowiedzi na ww. pytania, to znaczy, że swój poprzedni komentarz zamieściłeś trochę bez sensu.
Artykuł jest jest o oficerze I Brygady imienia Bohaterów Westerplatte, Polaku, żołnierzu-czołgiście. Gdyby nie tacy jak On, to przynajmniej do 1990 roku bylibyśmy jedną z republik ZSRR.

bam

popieram opinię 15/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297697 2009-07-07 17:24 (2)

i bylismy republika ZSRR cepie jeden wydocznie byłes niezłym komuchem skorotego niezauwarzyłes wtedy komunisci zyli sobie jak pączki w masle w PRL!! I dzisiaj tez niejest im żle bo niezostali rozliczeni i to co latami nakradli straczy im na pokolenia!

ty czerwony pająku:)

popieram opinię 6/nie zgadzam się 11

zgłoś do moderacji opinię 1297797 2009-07-07 19:04

won solidaruchu za pieniadze CIA

popieram opinię 5/nie zgadzam się 10

zgłoś do moderacji opinię 1298483 2009-07-08 10:21

twoja wiedza historyczna i patriotyzm są na tym samym poziomie, co twoja pisownia.
Szanuj mój język ojczysty i historię mojego kraju (bo widać twoi rodziciele nie wpoili ci zasad polszczyzny ani nie przekazali, jak inni Polacy walczyli o zmianę ustroju, a nie narodowości).
Nie będę szerzej komentować twoich "pseudonacjonalistycznych" wypocin.

bam

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297692 2009-07-07 17:16 (1)

a co Ty zyles w tamtych czasach ze wiesz?

ruscy gdy wparowali do gdanska zamkneli w kosciele matki, dzieci i osoby starsze..( okolo 100 osob )i podpalili! wszyscy zjarali sie zywcem..l

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1297694 2009-07-07 17:17

w kosciele sw. jana ;) idz i sobie poczytaj

popieram opinię 0/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297733 2009-07-07 17:50 Chrzanisz facet... (2)

Polacy byli. Przetrzebieni ale byli. Wpierw przez nazistów przez cały okres od początku wojny (wywózki, tracenie majątków na rzecz "kolonizatorów", zamykanie w obozach pracy etc.), a potem przez "wyzwolicieli" (ci z pierwszych fal narodowość nie interesowała mówiąc eufemistycznie...). I czym dla ciebie jest gorszy Polak z rodziny, która tu wojnę przetrwała, a wcześniej była od wieków od napływowego?

M.N.

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297939 2009-07-07 21:19 fascynujace Facet... (1)

bo wg opowiesci gdanszczanki ktora przezyla wojne w miesicie zanzaczam gdanszczanki nie polki nie niemki kaszubki czy jaka inna latke bys chcial przyczepic w gdansku nie dotrwali polacy do konca wojny...wybito ich w pien....
ps ta kobieta wciaz zyje wiec jak chcesz mozemy sie ja spytac:)

ziuta

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1298553 2009-07-08 10:54

Nie przetłumaczysz... Dla takich "historyków" porucznik Miazga to sowiecki komuch, który w 1945 r. osobiście spalił pół Gdańska i setki polskich gdańszczan.
Po co im było czytać dziesiątki reportaży Pani Szczepuły zamieszczonych na łamach "DB" i zawierających wywiady z ludźmi, którzy wtedy tu byli?
Skąd mają widzieć, że przed 1990 rokiem istniało coś takiego, jak wydawnictwa II obiegu autorstwa polskich naukowców mieszkających na zachód od PRL-u?
"Polak z rodziny, która tu wojnę przetrwała" jest dla mnie oczywistym wyjątkiem potwierdzającym regułę, że Polaków w granicach miasta Gdańska na początku 1945 r. nie było. Wyjątkiem godnym najwyższego szacunku, że pozostał wierny swej narodowości, nie dał się zabić, wywieźć do obozu i że po ludzku nie uciekł choćby do rodziny w GG (Generalnej Guberni, czyli z grubsza na pozostały teren obecnej środkowej i wschodniej Polski).
A czy taki Polak jest lepszy od "napływowego"? Nie mnie to osądzać. Moje dzieci są dopiero trzecim pokoleniem urodzonym w Gdańsku. Publikowano niedawno badania, z których wynika, że w zasadzie wszyscy obecni gdańszczanie mają swoje korzenie sięgające (przed 1945 r.) poza to miasto. W tym około 70% miało przodków na tzw. Kresach.
Mnie się podoba wielokulturowość.

bam

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1296997 2009-07-07 09:10 A NA KWACHA PEWNIE GŁOSOWAŁEŚ

dwa razy?

na wskroś mocher

popieram opinię 13/nie zgadzam się 19
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1298609 2009-07-08 11:27 "Ile Gdańszczan zostalo zywcem spalonych w kościele w Gdańsku" (3)

Tak ci szkoda tych faszystowskich pomiotów? A pamiętasz co kilka lat wcześniej ci sami danzigerzy zrobili z obrońcami poczty polskiej?

antyidiota

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1298673 2009-07-08 12:09 rozumiem, że zrównujesz 'wyzwolicieli' z hitlerowcami? (2)

w sumie racja, ideologia taka sama.

.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1298707 2009-07-08 12:44 Ja ich nie muszę zrównywać... (1)

Sami się "zrównali" dokonując rozbioru Polski w 1939r. Żałosne jest tylko dzisiejsze gloryfikowanie narodu faszystów przy jednoczesnym opluwaniu sowietów.

antyidiota

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1299428 2009-07-08 21:14

taka prawda

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296823 2009-07-07 07:34 (21)

Tym czołgiem dowodził POLAK walczący o wyzwolenie POLSKI, prostaku!

popieram opinię 78/nie zgadzam się 14

zgłoś do moderacji opinię 1296840 2009-07-07 07:47 wyzwolenie.............

popieram opinię 16/nie zgadzam się 17
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296996 2009-07-07 09:09 chyba wyzwolenie Gdańska od jego historycznej zabudowy.... (9)

Gonić się z tym czołgiem, a nie otaczać go większą czcią niż gdańską architekturę!!

Mestvin

popieram opinię 14/nie zgadzam się 39
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297070 2009-07-07 09:41 No cóż, co prawda to prawda (3)

Dla Sowietów Gdańsk był miastem niemieckim - w istocie nie było tu wówczas Polaków, jak nam się wydaje.

A że spalili miasto... Prawda, że niepotrzebnie. To niezbyt cywilizowana armia była. Czasy też nie były zbyt cywilizowane. Wystarczy poczytać o masowych gwałtach Sowietów na Niemkach.

Martini

popieram opinię 35/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297937 2009-07-07 21:18 (2)

za gwałt na Polce kacap dostawał kulkę w łeb od swojego oficera. mój dziadek opowiadał.

popieram opinię 2/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1298677 2009-07-08 12:11 tak tak, piękna ubecka propaganda

kacap nie pytał o narodowość tylko je.ał ile wlezie a jak już miał dość to strzelał.

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1299421 2009-07-08 21:10 Przeczytaj sobie ksiązke Beevora ,, Berlin 1945"

Zamiast opowiadać dyrdymały o kulkach za gwałt.

Greg

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297121 2009-07-07 10:02 Weżź się do roboty w tej biblitece i nie pisz bzdur...

Mściwój

popieram opinię 3/nie zgadzam się 8
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297573 2009-07-07 15:42 trafnie to ująłeś (3)

Zniszczenia Gdańska z IIWŚ pochodzą w całości od wojsk sowieckich, Niemcy nie mieli interesu, aby niszczyć miasto które uznawali za własne. Nasz dzielny czołgista walczył co najwyżej o powstanie Polski Ludowej jako przybudówki Moskwy. O wyzwolenie Polski walczyła Armia Krajowa i Narodowe Siły Zbrojne.
Zatrważająca jest historyczna ignorancja czytelników tego portalu...

spanish inquisition

popieram opinię 6/nie zgadzam się 13

zgłoś do moderacji opinię 1297667 2009-07-07 16:56 ignorant

1. Rosjanie niszczyli niemiecki Gdańsk.
2. co do twojej ulubionej architektury, znasz przysłowie: "nie czas żałowac róż"?...

popieram opinię 4/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297706 2009-07-07 17:27 bo to sa przydupasy Jaruzelskiego !!Wiec co sie dziwisz (1)

komunistyczna chołota moga tylko tutaj bzduwry wypisywac bo ich poparcie wkraju wynosi niecałe 5 %!!

spanish inquisitio --popieram

popieram opinię 7/nie zgadzam się 11

zgłoś do moderacji opinię 1297821 2009-07-07 19:31 hołota to w szkole podstawowej języka polskiego się nie nauczyła

skorzystaj ze statusu gimnazjalisty i zapisz się na zajęcia wyrównawcze póki jeszcze czas....

John Doe

popieram opinię 9/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297001 2009-07-07 09:12 Jakby jeszcze w niezaleznej polskiej armii to bym się z Tobą zgodził (3)

To nie było wyzwolenie lecz zamienienie jednej okupacji drugą. Przejedź się do Gdyni. Tam przed kościołem na Świętojańskiej może jeszcze jest ekspozycja na temat co robili nasi "wyzwoliciele" z prawdziwymi patriotami.

krasnal

popieram opinię 6/nie zgadzam się 10

zgłoś do moderacji opinię 1297054 2009-07-07 09:34 Wtedy nie było jak wybierać

Ci, co zdążyli się zabrać z Andersem, to zdążyli.
A reszta miała wybór - trwać w miejscu, albo zabrać się z Zygmuntem Berlingiem. Polakiem. Jaki był, taki był, ale tamtejsi Polacy nie mieli dostępu do szerokiej historyczno - politycznej wiedzy. Na ich miejscu wielu z nas poszłoby tą samą drogą - do Polski.

Martini

popieram opinię 16/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297078 2009-07-07 09:44 Pomyśl (1)

Każdy szedł tam gdzie mógł żeby walczyć o Polskę. Myślisz że w czasie jak Miazga walczył w Gdyni myślał o tym, że za kilka miesięcy będzie miał nowego okupanta? Nienawidzę ruskich tak samo jak szwabów, ale nie zapominajmy, że zwykły żołnierz nie mógł wiedzieć, że za parę miesięcy świat obróci się po raz kolejny do niego plecami i zostawi na łasce komuchów.

Ja

popieram opinię 30/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1297153 2009-07-07 10:24 Masz rację. Nie mam nic do żołnierza, takiego jak Pan Miazga

i inni, którzy poświęcali wszystko, żeby wyzwalać te ziemie. Niestety po latach można stwierdzić jaki był tego efekt. I to mnie smuci i to jest powód, aby lepiej zapomnieć o takim "wyzwoleniu". Okupacja komunistów zniszczyła nas może w mniejszym stopniu fizycznie, ale mentalnie to cofnęła nas o jakieś 100 lat.

krasnal

popieram opinię 13/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1297309 2009-07-07 12:11

ale mu się udało. Tylko podziękować. Miałem okazję poznać historię wyzwolenia u źródeł. Wyzwolenie Gdańska polegało na zrównaniu go z ziemią... przez Sovietów.

wiśnia

popieram opinię 3/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297437 2009-07-07 13:57 ... szkoda (3)

Szkoda tylko że po zakończeniu działań wojennych ci wyzwoliciele z I Brygady imienia Bohaterów Westerplatte pojechali pacyfikować partyzantkę AK na podlasiu ...

kriss

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297591 2009-07-07 15:53 (1)

no tak. jeszcze trzeba w temat wrzucic powstańców syberyjskich i tym sposobem totalnie skłócić naród

bywalec salonów

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297946 2009-07-07 21:26 jestes niesamowity:))

ale na twoim miejscu bym dodal bojownikow o wolnosc marsa i wzial leki...
Prawda jest taka ze w czasie okupacji wszystkie grupy obojetnie czy pro zachodnie czy prosowieckie skupiajace polakow walczacych o Polske zwalczaly tez siebie nawzajem ...i to dosc brutalnie AL wybijala Akowcow Akowcy AL oczywiscie procz sytuacji gdy wazniejszym interesem bylo wybicie niemcow w pien:)

ziuta

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1297974 2009-07-07 22:03

I później na terenie Borów Tucholskich- Brygady mjr. Łupaszki.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297734 2009-07-07 17:51

Zniewolenie...

A.Z.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296970 2009-07-07 08:56 Powinni ten czołg drutem pod napięciem otoczyć żeby go nie niszczyli (3)

.

GD

popieram opinię 19/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297824 2009-07-07 19:37 przemalowanie na różowo oceniam raczej pozytywnie :) (2)

to akurat IHMO nie jest akt wandalizmu. Szkoda, że nie wypalił projekt zawiązania lufy na supeł - to powinno być nasze polskie przesłanie dla ludzkości, a nie nadęte akademie martyrologiczne. Trza z żywymi naprzód iść!

John Doe

popieram opinię 4/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297828 2009-07-07 19:39 (1)

czyżbyś uznawał tylko martyrologie styropianową

popieram opinię 1/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1298069 2009-07-08 01:02 nie, k...a, gumową

OCB ??

JD

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297008 2009-07-07 09:15 (1)

A co z czarnymi okupantami ?

popieram opinię 14/nie zgadzam się 9

zgłoś do moderacji opinię 1297199 2009-07-07 10:56

kominiarze???

mimi

popieram opinię 6/nie zgadzam się 9

zgłoś do moderacji opinię 1297342 2009-07-07 12:40

co za kretyni nastawiali Ci tyle ujemnych ocen?

popieram opinię 3/nie zgadzam się 10
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297463 2009-07-07 14:08 pajac (1)

co Ty możesz naten temat powiedzieć tam gineli ludzie i może dzięki nim jesteś na tym świecie

fc

popieram opinię 2/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1297567 2009-07-07 15:33

dzięki ruskim? no chyba ty...

popieram opinię 4/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1297643 2009-07-07 16:28 odp. dot. shermana:

od bodajrze 1941 roku Stany Zjednoczone wysyłały do ZSRR pomoc wojskowa, humnitarna, specjalistow itd. ogromne ilosci tego sprzetu zatoneły podczas transportów morskich w wyniku atakow niemieckich łodzi podwodnych;
to jest historia ogolnie znana, przeczytac o tym mozna wszędzie;

marcin, orlowo

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1298036 2009-07-07 23:13 hej Gościu !!!

Z historią chcesz walczyć ? Tego nie można wymazać, nawet jakby ktoś mocno tego pragnął.

WORTH

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1298366 2009-07-08 09:32 ?

Nie wiem czy taki zołnierz jak Miazga zajmował się polityką. Walczył z Niemcami w walkach o Trójmiasto i to czyni go wartym pamięci.

Czy gdybys był w wojsku PRL to czyniło by Cię komunistą?

B

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296778 2009-07-07 07:13 Niszczenie pomników przeszłości (13)

to niestety polska specjalność. Ten czołg powinien przypominać młodym pokoleniom o historii tej ziemi. Tak samo jak niemieckie napisy w przeróżnych miejscach, również na nagrobkach są historycznym przekazem. Zamazywanie historii to niestety komunistyczna specjalność. Za kilkanaście lat sowieci wydadzą opracowanie naukowe o tym, jak Polacy w Katyniu popełnili masowe samobójstwo pomimo protestu backi stalina.

Kajka

popieram opinię 215/nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296792 2009-07-07 07:16 Kajka (7)

Bronisz pseudo-historii stworzonej na potrzeby komunistycznej propagandy.

Mario

popieram opinię 5/nie zgadzam się 48
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296865 2009-07-07 08:09 (6)

No nie za wiele zrozumiałeś z wypowiedzi Kajki

popieram opinię 18/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1296924 2009-07-07 08:32 Ej

Przecież Kajka już prawie od 70 lat nie żyje.

k

popieram opinię 4/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296928 2009-07-07 08:35 Wydaje mi się,, ze wystarczająco dużo (4)

Kajka postuluje zachowanie wszystkich pomników przeszłości "tej ziemi". Problem polega na tym, że czołg nie jest pomnikiem tej ziemi.
Kajka pisze, że zamazywanie historii to komunistyczna specjalność, ale to nie jest prawda, bo to samo robili hitlerowscy Niemcy, to samo robią demokratyczne zarówno Niemcy (tzw. wysiedleni) jak i Polacy (polskość Gdańska i inne bzdety).
Nadawanie niewiadomo jakiego znaczenia sowieckiemu czołgowi przywiezionemu tu ciężarówką jest zabawne. Nie jestem zwolennikiem jego likwidacji, ale też dziwie się histerii z powodu wysmarowania go na różowo. To odpowiedni kolor dla fałszu i festyniarstwa, jakie on reprezentuje.

Mario

popieram opinię 9/nie zgadzam się 21
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297155 2009-07-07 10:25 Mario Ty musisz być tak samo walnięty jak ta Beata co wystawiła krzyż z genitaliami (3)

sam nic nie rozumiesz i na siłę wciskasz to innym. Więc zamilknij

xme

popieram opinię 4/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297281 2009-07-07 11:55 (2)

Dziękuję za niezwykle merytoryczną odpowiedź prezentującą spektrum twoich poglądów.

Mario

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297493 2009-07-07 14:34 (1)

Kajka jesteś w błędzie. Po pierwsze ów czołg jest pomnikiem "tej ziemi" ponieważ brał czynny udział w wyzwalaniu Gdynii. Inne czołgi tego typu, z orzełkiem czy czerwoną gwiazdą, nie ma to znaczenia, wyzwalały właśnie Gdańsk i są "żywym" materialnym źródłem historycznym. Wydaje mi się, że odbiór tego pojazdu jest sprawą indywidualną. Osoba znająca najnowszą historię doskonale będzie sobie zdawała sprawę z okresu komunistycznego i związanymi z nim przekłamaniami dlatego osobiście uważam ten czołg tylko i wyłącznie za pamiątkę ciężkich i krwawych walk, które wydarzyły się w naszym mieście 25-30.III.1945.

Rokossowski

popieram opinię 3/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1297885 2009-07-07 20:32

wyzwalały powiadasz..

chihuahua500

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1296891 2009-07-07 08:21 e

Jak dla mnie to trzeba zapomniec o chocby najmniejszej mozliwosci wojny a nie jeszcze sietym chlubic

e

popieram opinię 4/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1297069 2009-07-07 09:41 Gdzie była nasza pseudo-policja?

Znowu zabijali ludzi w Big Johnny'm? Czy siedzieli w McDonaldzie i żarli hamburgery?

popieram opinię 1/nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297498 2009-07-07 14:37 A co z gościami z IPN? (1)

Z bandyty Ognia zrobili bohatera...

Maciek

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1298586 2009-07-08 11:15

Ogień z garstką ludzi nie miał szans przeciwko ZSRR, tym bardziej, że nasi dawni sojusznicy z zachodu nas totalnie olali. I niewiele mógł zrobić, nie mógł się nawet "w imię pokoju" poddać - bo wtedy od razu kula w łeb albo pokazowy proces i szubienica (do 1956 tak właśnie postępowano z AK-owcami, bez względu na to, czy po "wyzwoleniu" złożyli broń czy nie). Dlatego walczył. O przeżycie - swoje i swoich ludzi. I dlatego był bohaterem, a nie bandytą. Bandytami byli (i są) komuniści.

of

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1297895 2009-07-07 20:44 niszczenie pomników ..czy fałszowanie historii

Poniewaz Rosjanie ogłosili w Telewizji,że Polacy z Hitlerem "szykowałi" sie do napaści na ZSRR - już to żelazne ścierwo należy USUNĄĆ !!

napastnik

popieram opinię 1/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296780 2009-07-07 07:13 (4)

kazdy mial chyba z nim do czynienia :)))

wujek pizdziawa

popieram opinię 10/nie zgadzam się 23
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296992 2009-07-07 09:07 kiedys wlazlem na gore i chcialem tam wejsc w srodku bylo pelno odchodow ludzkich i smieci!!!jakies 30 lat temu (3)

Nieprawda wdarla sie do artykulu,taki sam czolg,ale w leprzym stanei stoi sobie w Skierniewicach!
No i zdecydujcie sie w koncu czy ten Sherman to czolg amerykanski czy sowiecki!!!

milosnik Sopotu

popieram opinię 4/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1297284 2009-07-07 11:59 Jeśli już, to w "lepszym" stanie, kolego.

A co do meritum - Sherman to czołg jak najbardziej hamerykański, z tym ze ten konkretny egzemplarz był we władaniu Sowietów, którzy otrzymali go w ramach tzw. Lend-Lease Act.

Zenek

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297901 2009-07-07 20:50 (1)

W Oliwie tez stoi czołg, niedaleko pętli. Nie znam się na czołgach więc nie wiem jaki model, ale czołg jest :)

K

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297950 2009-07-07 21:28

Nie tylko czolg :) Ale to robota panow z klubu 'Rekin'.

moose

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296785 2009-07-07 07:15 Wandale (5)

Jak zwał, tak zwał. Teraz to może wandalizm. A kto pamięta przemalowywanie czołgu za komuny. To były emocje. :)

W.

popieram opinię 22/nie zgadzam się 30
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296946 2009-07-07 08:44 ciemniaki (4)

kto zarządza tym bajzlem? nie ważne ruski czy niemiecki, ale zabytek wart na rynku kolekcjonerskim przynajmniej kilkaset tysięcy euro stoi sobie i gnije pod chmurką.... aż dziw, że jakiś przedsiębiorczy "jubiler" jeszcze go w nocy nie zajumał

staruch

popieram opinię 6/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297058 2009-07-07 09:35 tak wez go sobie pod pache on tak ilekki i malenki:))) (3)

milosnik Sopotu

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297163 2009-07-07 10:28 (1)

ale na lawecie odjechać może ;)

M.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297259 2009-07-07 11:38

i jak którejś ciemnej nocy odjedzie na lawecie dla koparek w siną dal, to zacznie się dopiero lament i załamywanie rąk przez "włodarzy" miasta.... - mosty stalowe potrafili w tym kraju ukraść i nikt nie widział, to co dopiero taki czołg....

staruch

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1299405 2009-07-08 21:04

Złomiarze potrafią buchnąć kilomtery trakcji i troche szyn kolejowych, aż dziw że czołgu nie zajumali.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296788 2009-07-07 07:15 Ile to razy (3)

robiliśmy sobie fotki po pijaku z tym eksponatem... ehh.. studenckie czasy :)

popieram opinię 32/nie zgadzam się 18

zgłoś do moderacji opinię 1296868 2009-07-07 08:11

chyba pijackie,do nauki to zes sie zbytnio nie przykladal :P

jay-zone

popieram opinię 3/nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 1296995 2009-07-07 09:09 też tam piłam

j/w

medyczka

popieram opinię 2/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1297123 2009-07-07 10:03 A mój brat po pijaku bujał się na lufie jak żeśmy wracali ze Starego Miasta po jakiejś bibce na Chlebnickiej

To były piękne dni.

mj

popieram opinię 4/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296791 2009-07-07 07:16 "Był nim sowiecki Sherman" (23)

Zawsze myślałem, że Sherman był amerykański.
Czy Sowieci też budowali Shermany, czy był to czołg "wcielony" do rosyjskiej armii?

Tomek

popieram opinię 36/nie zgadzam się 18
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296841 2009-07-07 07:47 a o "Lend-Lease" slyszal ? (6)

popieram opinię 8/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296862 2009-07-07 08:06 LandLease (2)

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1297014 2009-07-07 09:16 Chyba jednak Lend

czyli pożyczka. Land to raczej kojarzy się z ziemią

krasnal

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297015 2009-07-07 09:16

"Lend-Lease".

JJJ

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297152 2009-07-07 10:23 mój stary ma Skodę w leasingu... (2)

czy to znaczy że jest radziecka ?

Maciek

popieram opinię 8/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297262 2009-07-07 11:41 (1)

zrecydowanie :]

N.u.S

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297265 2009-07-07 11:43

a nawet chamerykanska :p

S.u.N

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296845 2009-07-07 07:54 (6)

Umiesz czytac ze zrozumieniem?

"Gdańsk zdobywał natomiast amerykański Sherman."

Alianci uzupelniali sie nawzajem sprzetem, u sowietow byly Shermany Willisy itp. Amerykanie tez mieli kilka T34. Uzupelniano wzajemnie braki.

ms

popieram opinię 3/nie zgadzam się 8
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296895 2009-07-07 08:22 Umiem, ale dopowiadać historii nie potrafię (2)

To, że najpierw napisano, iż Gdańsk zdobywał amerykański Sherman, a potem autor pisze o sowieckim Shermanie, mogło równie dobrze być po prostu błędem w tekście.
Z tekstu nie wynika, że "Alianci uzupelniali sie nawzajem sprzetem, u sowietow byly Shermany Willisy itp. Amerykanie tez mieli kilka T34. Uzupelniano wzajemnie braki".
Stąd moje pytanie.
A o land lease nie słyszałem.

Tomek

popieram opinię 4/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1297172 2009-07-07 10:33 Wszystko się zgadza...

Gdańsk zdobyli amerykańscy sowieci (nie mylić z sowieckimi amerykanami).

heidfeld

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1299632 2009-07-09 00:19 heh...

...to, ze jeździsz Dacią nie czyni z ciebie Rumuna; gdybyś jednak był w Wojsku Polskim (Dacia też) i wjechał byś nią do Paryża, to Francuzi mogliby napisać - wjechała polska Dacia. Postaraj się znaleźć analogie ... jak chwile pomyślisz, to skumasz też skąd amerykański czołg w naszych barwach (podpowiedź najbliżej znajdziesz w tekście - całe trójmiasto było zawalone gratami różnej maści - jak coś działało i napier.alało to było do wcielenia).

Slawek

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296942 2009-07-07 08:42 (2)

"Alianci uzupelniali sie nawzajem sprzetem, u sowietow byly Shermany Willisy itp. Amerykanie tez mieli kilka T34. Uzupelniano wzajemnie braki."

To działało tylko w jedną stronę.

JJJ

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297603 2009-07-07 16:03 mike hunt (1)

zgadza się, ruscy dostarczali tylko mięsa armatniego

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297750 2009-07-07 18:16

"zgadza się, ruscy dostarczali tylko mięsa armatniego"

Czołgi akurat produkowali nieco lepsze od Shermanów. Najważniejszym darem USA były nie czołgi i samoloty, ale setki tysięcy ciężarówek, dzięki czemu te T-34 miały dowiezione paliwo, części zamienne i piechotę wsparcia.

JJJ

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297027 2009-07-07 09:20

Shermany budowali Amerykanie, którzy uzbrajali Armię Sowiecką by odciążyć przyszły front zachodni, ogromna ilość broni płynęła konwojami do Murmańska,
oprócz czołgów były też samoloty, Jeepy i inna broń.

swarożyc

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297034 2009-07-07 09:23 Rosjanie, tzn. Sowieci dostawali regularnie dostawy broni, w tym czołgów

Wystarczy poczytać o konwojach do Murmańska.

Natomiast kto siedział w załodze owego Shermana? Przypuszczam, że Sowieci - bo Amerykanie zatrzymali się chyba gdzieś w RFN?

Martini

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297164 2009-07-07 10:29 Był nim sowiecki Sherman

Shermany i jeep'y i ciężarówki studebaker i dodge, sowieci otrzymali od Amerykanów w ramach pomocy .

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297233 2009-07-07 11:15

sowieci otrzymywali pomoc od amerykanów zanim ci ostatni przystąpili do wojny w europie

adas

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297253 2009-07-07 11:35 Był amerykański i dostarczany do innych krajów

W tych czasach USA i ZSRR byli sojusznikami. Przybili sobie piątkę i zorganizowali dostawy przez Murmańsk.

drugi Tomek

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297256 2009-07-07 11:37 Był amerykański i był dostarczany do innych krajów

W tych czasach USA i ZSRR byli sojusznikami. Przybili sobie piątkę i zorganizowali dostawy przez Murmańsk.

Drugi Tomek

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297742 2009-07-07 18:04 Jakiej Armii Rosyjskiej baranie ! ROA jeździło jak już na Panzer IV

Jeżeli tą armię Rosyjską miałeś na myśli. Bo Shermanów używali tylko alianci w postaci Francuzów, Angoli, Amerykanów, Polaków, Kanadyjczyków i Sowietów. A skąd Ci armia rosyjska przyszła do głowy ?

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297745 2009-07-07 18:10 szerman z pomocy a nie sowiecki

Szanowny kolego armia sowiecka/radziecka zakupiła ok.5000 czołgów tego typu w ramach pomocy lendlise od amerykanów w raz z innym sprzętem i uzbrojeniem.Większość pancernych pułków gwardyjskich była wyposażona w tego typu sprżet pancerny atakowała pomoże (Gdańsk.Malbork-Niemcy broniący zamku zgotowali Rosjanom istną jadke w pierwszym ataku na załogę zamku sowieci stracili 7 Shermanów a 2 ziostały zdobyte przez Niemców i broniły pużniej rygla na mieżeji wiślanej)

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1553147 2009-12-23 11:35 "sowiecki" Sherman

to pomoc amerykańska w ramach konwojów do Murmańska. Co ciekawe to w tych transportach były też willisy, harley'e takie z kanciatym bakiem które jeszcze w latach 90 można było kupić za nie duży pieniądz na białorusi.

jakiś tam

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296793 2009-07-07 07:17 ODDAJCIE CZOŁGI (4)

w wejerowie też znikł , a to był taki fajny punkt orientacyjny

popieram opinię 67/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1297003 2009-07-07 09:12 wcale nie znikl, zostal przeniesiony na koniec "parku sztywnych", na przeciw "elektryka".

Gustlik

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297143 2009-07-07 10:19 a co obserwowałeś ? (1)

?

Herbata

popieram opinię 2/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1297167 2009-07-07 10:31 żygam kalwarią

to że zniknął "czołg" to pikuś, najgorsze że miejscowe środowiska kościelno-katolickie chcą ufunfować nam kolejną kapliczkę, tym razem w centrum miasta i za publiczną kasę. To skandal.

popieram opinię 8/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1297575 2009-07-07 15:48 wejherowo

czołg zabrali bo sobie jakiś klecha wymyślił kapliczke;/

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296802 2009-07-07 07:19 wspomnienie ludzi z tamtego okresu mowią, (dziadek) (2)

,duża część srzętu powojennego uprżątnieta została do głębi na końcu ul. łokietka i zalega gdzieś 5-7m pod ogródkami działkowymi miedzy zabianką a sopotem,,,
jak ktoś chciał motor to szedł tam i wyciągał 3szt i robił z tego 1,,,,

kris

popieram opinię 30/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297760 2009-07-07 18:26 co za marnotrawstwo :( (1)

b

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1298078 2009-07-08 02:12

trzeba było parę ton złomu zostawić dla potomnych hehe ;P

amowiec

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296813 2009-07-07 07:25 (16)

ten "akt wandalizmu" w postaci przemalowania na rozowo dziwnie zbiegl sie w czasie otwarcia nowego "klubu" w tych samych barwach 100m dalej. Nawet w radiu reklamuja sie "szukaj czolgu a znajdziesz klub".

k

popieram opinię 43/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296828 2009-07-07 07:37 (1)

no to beka

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1297131 2009-07-07 10:11 To oczywiste że to robota dresów z pobliskiego klubu,

dawnej śmierdzącej szczynami pijalni piwa dla stoczniowców "pod kasztanami", teraz jakaś fioletowa dresiarnia z tego powstała. Policja bierze od nich dolę więc oczywiście nic nie widzieli.To zapewne miała być taka reklama, nasterydowane mózgi sobie wymyśliły.

twój szef

popieram opinię 7/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1296830 2009-07-07 07:40 ciekawe...

warto by sie bylo przyjzec tej teorii blizej a nastepnie zrownac z ziemia te bude w parku :)

pat

popieram opinię 9/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296896 2009-07-07 08:22 A co to za klub? (8)

ktoś wie.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297264 2009-07-07 11:43 Pytam się co to za klub (7)

to zamiast napisać jaki, to palanciarstwo neguje a nie napisze.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297328 2009-07-07 12:34 popytaj okolicznych dresów (6)

chłopczyku

popieram opinię 4/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297366 2009-07-07 13:00 A w jakich okolicach mam pytać (5)

dzieciaczku?

popieram opinię 0/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297395 2009-07-07 13:23 jak do tej pory jeszcze nie wiesz to może lepiej żebys tam nie chodził. (4)

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297903 2009-07-07 20:52 Ten klub to "NEXT" (3)

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297930 2009-07-07 21:14 (2)

popsułeś zabawę :( :P

popieram opinię 1/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1298106 2009-07-08 06:56 Nie każdy zna gdańskie slamsy

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1299630 2009-07-09 00:17

"popsules"? a skad wiesz, ze to nie kobieta pisala?

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297147 2009-07-07 10:19 racja

też o tym pomyślałem - pewno właściciel klubu zlecił jakimś dzieciakóm pomalowanie czołgu na różowo, oczywiście nie ma dowodów i policja nic z tym zrobić nie może

M

popieram opinię 7/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297385 2009-07-07 13:18 a ja wiem kto to (2)

a ja wiem kto to zrobil i to wcale nie dresy.....dwoch panów z chełmu...nie wiem co sobą reprezentują....chyba czarną rozpacz;/

kiki

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1297397 2009-07-07 13:24 podaj ich dane na 997, zajmiemy sie nimi ;)

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1297536 2009-07-07 15:04

a ja tez wiem kto to :D :P

Maestro

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296824 2009-07-07 07:35 Rózowa Pantera - a może to ukryta reklama klubu nocnego ;) (5)

popieram opinię 27/nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1296957 2009-07-07 08:49 Jakiego klubu? (4)

ciekawy

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297012 2009-07-07 09:16 (2)

next

123

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1297338 2009-07-07 12:38 (1)

to dyskoteka a nie klub nocny ;)

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1297401 2009-07-07 13:26 dyskoteka na poziomie maxa

lepiej omijać...

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1298194 2009-07-08 08:04

coś w tym jest w ewanie niektórym dziewczynom hełmy by się przydały....

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
Warte uwagi: