• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasy na drogach do poprawy, ale dopiero wiosną

Maciej Korolczuk
18 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na ul. Spacerowej w Gdańsku malowanie pasów przydałoby się już teraz. Na lifting oznakowania trzeba jednak zaczekać do wiosny. Na ul. Spacerowej w Gdańsku malowanie pasów przydałoby się już teraz. Na lifting oznakowania trzeba jednak zaczekać do wiosny.

Sól albo lód, do tego ciężki sprzęt i wahania temperatury - a czasem wszystko naraz. Czynników wpływających na stan dróg i ich oznakowania w okresie zimowym jest wiele. Czy w Trójmieście pasy i linie na drogach wymagają liftingu jeszcze w trakcie zimy? W odpowiedzi na wątpliwości naszego czytelnika postanowiliśmy to sprawdzić.



Czy linie i pasy na drogach w Trójmieście są dobrze widoczne?

Zimowy okres na drogach to zmagania kierowców nie tylko z lodem, śniegiem, ujemną temperaturą czy śliską nawierzchnią. Trudne warunki atmosferyczne, tony soli wysypywane na drogi czy ciężki sprzęt odśnieżający dają w kość kierowcom, ich samochodom i przede wszystkim drogom, które po zimie w wielu miejscach wymagają łatania dziur i malowania pasów. Bywa, że lifting nawierzchni przydałby się już teraz.

Zwrócił na to uwagę jeden z czytelników, według którego linie na drogach w Trójmieście pozostawiają już teraz wiele do życzenia. Mimo, że zima w tym sezonie jest dla drogowców i kierowców bardzo łaskawa.

- Od dawna nurtuje mnie problem fatalnego stanu malowanych pasów i wszelkiego oznakowania poziomego w Trójmieście, a zwłaszcza w Gdańsku. Malowania są stare, starte, nieczytelne - zwłaszcza nocą podczas deszczu. Jestem kierowcą z dużym doświadczeniem, dużo jeżdżę po Polsce i stwierdzam, że byle Kozia Wólka na krańcach kraju ma dużo lepiej utrzymane te sprawy - twierdzi nasz czytelnik.
Postanowiliśmy to zweryfikować.

W piątek w południe pojechaliśmy z Gdańska przez Sopot do Gdyni i z powrotem. Zajrzeliśmy na obwodnicę, byliśmy w Śródmieściu Gdyni, Grabówku, Karwinach, Wrzeszczu, Oliwie, Jasieniu, Ujeścisku, Siedlcach i centrum Gdańska. Przyjrzeliśmy się pasom rozdziału jezdni, a także przejściom dla pieszych i oznakowaniu przejazdów i ścieżek rowerowych.

Wnioski? O ile linie do oznakowania na głównym ciągu, a więc od al. Zwycięstwa przez Grunwaldzką w Gdańsku i al. Niepodległości w Sopocie aż do centrum Gdyni trudno się przyczepić, to na bocznych drogach jest już z tym gorzej.
  • Na brak pasów natknęliśmy się m.in. na ul. Czyżewskiego w Oliwie.
  • Ul. Spacerowa w Gdańsku.
  • Na Kartuskiej w Gdańsku brakuje nie tylko pasów, ale i asfaltu.
  • Ledwo widoczne pasy i strzałki na Jasieniu. Nocą nie sposób ich dojrzeć.


Malowanie zimą nie ma sensu

Na odświeżenie pasów trzeba jednak zaczekać do wiosny. Jak tłumaczą drogowcy, okres malowania pasów wynosi ok. pół roku, zaczyna się w kwietniu, a kończy w okolicy września-października. Zimą jest to niemożliwe.

- Wykonanie trwałych, cechujących się wymaganymi właściwościami użytkowymi i technicznymi elementów oznakowania poziomego jest zależne od szeregu parametrów uwarunkowanych pogodą/porą roku. Warunki stosowania dla każdego z wyrobów budowlanych (w tym wypadku farb do poziomego oznakowania dróg) określane są w kartach produktu, aprobatach technicznych, instrukcjach, itp. dokumentach. Podstawowym wymogiem jest w każdym przypadku sucha nawierzchnia, na którą nanoszone są znaki. Natomiast zakres temperatur i wilgotności powietrza są zróżnicowane i zależą od technologii wytwarzania farby - wyjaśnia Sebastian Drausal, rzecznik Urzędu Miejskiego w Gdyni.
Drogowcy z Gdyni podają przykład jednego z produktów do malowania pasów, dla którego wymagana minimalna temperatura powietrza wynosi powyżej 5 stopni Celsjusza, zaś wilgotność względna nie może przekroczyć 85 proc.

- Czynnikami decydującymi są temperatura i obecność opadów. W sezonie, gdy trwają roboty malarskie, preferowane jest prowadzenie prac w porze nocnej, szczególnie na głównych ciągach komunikacyjnych miasta. Pozwala to na znaczące zmniejszenie uciążliwości wynikającej z blokowania pasów ruchu dla użytkowników dróg, a także na zwiększenie bezpieczeństwa ekip realizujących zlecenia - dodaje Drausal.
Podobnie rzecz ma się w Gdańsku. Jak tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni, wszystkie prace związane z odnawianiem pasów na jezdni rozpoczną się dopiero wiosną i potrwają tak długo, jak będzie to konieczne.

- Prace zlecamy firmom zewnętrznym, bo jako ZDiZ nie mamy do tego typu prac ludzi ani sprzętu. Wszystkie koszty pokrywane są ze środków przeznaczonych na bieżące utrzymanie dróg.
Nasz test wypadł dla drogowców na mocną 4. Bardzo dobrą ocenę obniżają tylko boczne, dojazdowe drogi (np. Czyżewskiego w Oliwie, Kartuska na Jasieniu i Ujeścisku). Wysoka ocena należy się też Obwodnicy Trójmiasta i zarządcy tej drogi - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Do stanu dróg we wspomnianej Koziej Wólce wcale nie jest więc nam tak daleko.

Jeśli znacie miejsca, gdzie drogowcy powinni pojawić się w pierwszej kolejności, by załatać dziurę czy odświeżyć pasy - napiszcie do nas. Stworzymy listę miejsc "pierwszej drogowej potrzeby" w Trójmieście i przekażemy ją służbom drogowym. Swoje propozycje (możecie dołączyć zdjęcia dróg) przesyłajcie na nasz adres: korki@trojmiasto.pl


  • Na obwodnicy bez zarzutu. Pasy jakby świeżo malowane.
  • Główny ciąg z Gdańska przez Sopot aż do Gdyni można ocenić wysoko. Gorzej było tylko na bocznych drogach.
  • W Sopocie także bez zastrzeżeń.
  • I na koniec okolice dworca we Wrzeszczu. Dobrze by było, gdyby wiosną wybrali się tam drogowcy z puszką farby.

Opinie (92)

  • Lepiej by załatali dziury (10)

    bo na niektórych drogach strach jeździć.

    • 98 9

    • Na dziury nie ma pieniędzy. (2)

      Są one za to na budowanie wysepek, progów zwalniających, słupków antyparkingowych oraz ścieżek rowerowych.

      • 36 6

      • paradoksalnie brak tych poziomych znaków wykonanych chyba z farby teflonowej poprawia bezpieczeństwo ;)

        • 1 0

      • na dziury nie ma pieniędzy, bo pochłaniają je programy rozbudowy dróg, tuneli i estakad

        koszt samego projektu budowy tunelu pod Pachołkiem liczony jest w setkach tysięcy złotych

        uspokojenie ruchu zmniejsza koszty utrzymania ulic w śródmieściu

        jakiekolwiek pomysły taniego malowania pasów dla rowerów na jezdni (np. Wita Stwosza) wywołuje falę hejtu.

        • 0 0

    • chyba w Gdyni (3)

      • 1 6

      • A propos - skrzyżowanie Brzechwy-Makuszyńskiego na Karwinach pod kościołem (2)

        Bardzo polecam. Jeżdżę tamtędy do rodziców. Wyrwa 30x30 cm, powiększająca się z dnia na dzień, głęboka jak studnia. Wiem gdzie jest i omijam, ale myśliciele drogowi właśnie postanowili ją "oznakować", tzn. wstawili do środka słupek, który schował się ponad połowę wysokości w asfalt. Ktoś niezorientowany wyjdzie z zakrętu i właduje się prosto w ten słup.

        • 1 1

        • lepsze to niż nic (1)

          w Indiach taki dziadek z własnej emerytury sam łata drogi,
          może ma ktoś u nas taczkę tego czegoś to załatamy sami

          • 1 1

          • Panie ale tam inna kultura nie to co u nas

            • 2 0

    • największym problemem (2)

      są wszechobecne zapadnięte studzienki kanalizacyjne

      • 30 1

      • W niektórych przypadkach trudno nie podejrzewać wad konstrukcyjnych (1)

        bo studzienki zapadają się już 3 miesiące po "remoncie".

        • 9 0

        • u nas była jedna dosyć długo

          ale jak naprawili to już dwa lata jest ok (anglia)

          • 1 0

  • Jak to jest. (8)

    Że profesjonalna farba do malowania oznaczeń znika w 5 miesięcy a jak jakiś z.eb nasmaruje "..bać Arkę/Lechię*" byle sprejem to zostaje na wieki?

    *) niepotrzebne skreślić

    • 123 12

    • jeździsz po elewacjach czy jesteś tylko zwykłym baranem? (1)

      • 16 10

      • fachowcy

        Jak robili ścieżkę na 3 Maja w Gdyni to jeszcze nie skończyli remontu a linia oddzielająca ścieżkę od jezdni już była całkowicie starta.

        • 17 1

    • 5 m-cy to długo

      na Kilińskiego i Hynka malowali 3 miesiące temu a już nic nie widać

      • 16 0

    • (1)

      czasami chyba tną koszta i nie malują profesjonalną farbą tylko "plakatówkami". Ulicę, przy której mieszkam, pomalowali po remoncie jakimś szajsem i farby nie było już po 3 miechach, a drugi raz jak pomalowali to jeszcze po roku pasy całkiem nieźle widać.

      • 15 0

      • dzięki temu mają cały czas pracę bo cały rok malują pasy

        i tak się w Polsce zmniejsza bezrobocie
        kosztem naszych podatków utrzymuje prowizorki,
        cały ten biznes drogowy i znakowy tak działa
        a to tylko jeden z setek taki biznes po polsku

        • 11 0

    • (1)

      na nowej wałowej w 2tygodnie

      • 3 0

      • Warszawska róg. jabloniowa 4 tygodnie latem i po farbie...

        Sorry takie mamy farby... Powie ktoś z magistratu

        • 1 0

    • jak se farba namalujesz na buzi

      to znika na drugi dzień

      • 0 3

  • Są miejsca, gdzie bez pasów robi sie prawdziwy chaos, np Targ Drzewny

    Na szczęście w tym roku zima łaskawa dla farby, jeszcze ją widać. Rok temu był dramat. W momencie gdy znikają całkowicie ludzie nie wiedzą jak jechać

    • 28 4

  • No ale w czym problem (1)

    Oznakowanie słabo widoczne nie obowiązuje więc nie trzeba go przestrzegać. W każdym sądzie się wygra w razie czego. Ja się cieszę bo wiele "podwójnych ciągłych" przestało obowiązywać.

    • 17 29

    • Ciesz się dalej, tylko nie zrób nikomu krzywdy z tej radości.

      • 1 0

  • o rany. ale poważny temat. (2)

    nie macie czegoś ciekawszego do opisania? Co tam w prokuraturze gdzie pracują nad przestępcami? co w budżetach gmin 3miasta? gdzie nagrania, które policjanci mieli otrzymywać od kierowców, którzy zarejestrwoali piratów drogowych? Pokazać tych piratów. Gdzie i kiedy wylądują u nas imigranci?
    do kiedy i na jakie cele można się starać w programach europejskich? Ile nowych firm z zaawansowanymi technologiami otworzyło swoje filie w 3mieście? Ile nowych stanowisk pracy? o czym wy piszecie?

    • 20 33

    • jeździsz kolejką

      wiec dla Ciebie to nie jest ważny temat, dla kierowców jednak ma znaczenie

      • 10 5

    • Temat istotny.

      Brak poziomego oznaczenia dosyć mocno podwyższa ryzyko wypadków.

      • 10 5

  • Na 1 maja wszystko będzie piekne i wspaniałe (4)

    Ja co roku na 1 maja wszystko będzie ładnie pomalowane pasy trawniki i nawet chodniki ;)
    Polska podnosi się z ruiny ;-)

    • 17 2

    • a kiedy lądujemy na księżycu? (3)

      czy może już tam jesteśmy
      tylko jeszcze nie wiemy :)

      • 2 0

      • marchewkowe pole rośnie wokół mnie (2)

        w marchewkowym polu jak warzywo tkwię,
        wszystko się może zdarzyć
        gdy głowa pełna marzeń
        (hymn ideologiczny PiSu, Jacek i Placek)

        • 2 0

        • haha (1)

          a jaki jest twoj i twojej peło? "nie moge ci wiele dac..." ? namaluj sobie na kartonie KOD i idz polazic po ulicach:)

          • 0 2

          • ty, nibynóżko, automacie tresowany

            nigdy nie popierałem PO,
            skąd ci się to uroiło?

            • 1 0

  • I tu wychodzi Polski system przetargów (3)

    Jeżeli dalej o wygranej przetargu będzie decydować cena to takie kwiatki będą zawsze wyłazić. Polsko obudz się :)

    • 26 9

    • A nie jest to kwestia tego że Gdańsk oszczędza

      i nie odmalowuje dróg raz w roku, tylko rzadziej?

      • 6 2

    • to co ma decydować ? (1)

      mam wskazać firme produkująca farby ? nie znasz ustawy to nie wychylaj si
      e

      • 1 0

      • można pomalować natryskowo jak na autostradach, to wtedy wystarczy

        na 12-15 lat. No może w ruchu miejskim na 10. Przy stadionie w LEtnicy na nowej drodze farba zeszla po 3 miesiącach od malowania, a ruch mały. Specjalnie tak malują, żeby robota w kółko była.

        • 1 0

  • W Gdyni na ul.3 Maja ... (3)

    Najbardziej idiotyczny kontra pas w Polsce sam się zmył po kilkunastu dniach od wymalowania i to bez udziału rowerzystów ! On chyba tam nie chce być sam z siebie ...

    • 52 3

    • A tak wogole to ten co odebral te roboty powinien za to odpowiadac...po dwoch dniach od malowania juz znikaly te malunki

      • 17 0

    • Ten pas zmył się ze wstydu

      na tak kretyński pomysł, żeby go tam wytyczyć.

      • 8 2

    • dokladnie to samo chcialem napisac

      • 5 0

  • Zlikwidowałbym światła na Spacerowej (3)

    oraz usunął autobusy

    • 14 19

    • Pójdźmy krok dalej! Zwlikwidujmy wszystko, nie bedzie niczego, jak proponował kandydat na prezydenta Białegostoku.

      • 17 0

    • I zakazałbym wjazdu na Spacerową innym pojazdom prócz mojego i mojej starej

      O!

      • 4 1

    • do tego należy poszerzyć spacerową na całej długości do 2x2 oraz Opata Rybińskiego wyburzając te zgniłe kamieniczki. Dalej nowa estakada w prawo i korki do Oliwy i Przymorza z głowy

      • 3 1

  • do wiosny 2020 roku

    • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane