• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino będzie jeździć co godzinę z Trójmiasta do Warszawy

Maciej Naskręt
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę

Wizualizacja Pociągu Pendolino z wychylnym pudłem.



Pociąg Pendolino, który ma zapewnić połączenie Trójmiasta z południem kraju, będzie kursować co godzinę. Część pociągów, które przyjadą ze stolicy, nie skończy biegu w Gdyni, lecz pojedzie do Słupska, Koszalina, a nawet Kołobrzegu.



Pociągi Pendolino można oglądać teraz m.in. na brytyjskich torach.

W połowie stycznia informowaliśmy, że pierwsze pociągi Pendolino firmy Alstom dojadą według rozkładu do Trójmiasta w grudniu 2014 r. Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówi 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h. Koszt zamówienia wynosi 400 mln euro. Podróż z Trójmiasta do Warszawy ma trwać 2 godziny i 30 minut. Natomiast do Krakowa i Katowic mamy dojechać w ciągu pięciu godzin.

Część naszych czytelników zastanawiała się, ile dokładnie pociągów pojedzie z Gdańska do stolicy kraju. Postanowiliśmy zapytać o to ministerialnych urzędników.

Czy duża liczba połączeń pociągiem Pendolino to atrakcyjna oferta przewoźnika?

- Docelowo zakładamy, że od rana do wieczora, z Trójmiasta w kierunku Warszawy pojedzie kilkanaście pociągów. Mają one wyruszać na trasę co godzinę. Przejadą one przez stolicę, część z nich dalej pojedzie do Katowic, a pozostałe do Krakowa - mówi Andrzej Massel, podsekretarz stanu, zastępca ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, dotacja do zakupu zmalała więc z 50 proc. do 23 proc. Przewozy mogą być teraz dotowane, ale KE zobowiązuje przewoźnika, by nowe składy obsługiwały też pasażerów z innych aglomeracji - nie tylko Trójmiasta, Krakowa, Warszawy i Katowic.

Ministerialni urzędnicy nie chcieli, by nowe pociągi rozjechały się po całej Polsce - do Poznania, Rzeszowa czy Wrocławia. Znaleźli jednak inne rozwiązanie.

- Nic się nie zmienia, jeśli chodzi o główny korytarz kursowania pociągów z Gdyni do Katowic i Krakowa przez Warszawę. Natomiast zgodziliśmy się z Komisją Europejską na takie rozwiązanie, że ostatnie pociągi w ciągu dnia nie zakończą biegu m.in. w Gdyni, lecz pojadą do Słupska, Koszalina, a może i nawet Kołobrzegu. Chodzi o to, by pociąg nie nocował na stacji w Gdyni, a mógł być jeszcze wykorzystany na dalszym odcinku - mówi Andrzej Masel.

Ministerialni urzędnicy odpierają zarzuty niezależnych ekspertów rynku kolejowego. Ci przekonują, że bilety za przejazd Pendolino będą kosztować grubo ponad 200 zł. Właśnie z droższych biletów miała być pokrywana 27-procentowa strata we wcześniej wspomnianym dofinansowaniu.

- Spodziewam się cen, jakie obecnie są w pociągach lepszej kategorii. Jeżeli będzie to 100-150 zł, to w tej cenie wielu pasażerów jest skłonnych pojechać Pendolino. Być może w godzinach szczytu będą to nieco większe kwoty - mówi zastępca ministra.

Opinie (334) ponad 20 zablokowanych

  • Pendolino a polskie tory ... (2)

    Pierwszy zakret i sie powypier...dalaja ,wtedy bedzie sie czym chwalic ^^

    • 18 2

    • no właśnie

      po to jest cala przebudowa linii - praktycznie budowa jej od nowa aby pociąg się nie wypier...na zakręcie.

      • 1 0

    • Na kolei

      Na kolei nie ma zakrętów. skończony czubie !

      • 0 0

  • Nie będzie jeździło.

    Bo garstka maruderów nie chce tunelu w Oruni. Cóż, to nadludzie. Reszta Polski musi cierpieć, by ich zadowolić.

    • 14 3

  • chyba bedzie powietrze wozil z takimi cenami

    • 22 2

  • Pindolino to z tego wyjdzie, bo nawet takich torów do niego nie mamy

    • 9 2

  • kursować będą co godzinę - od 12 do 14 ...........

    • 12 1

  • ...do 160 km/h (4)

    Siedze na krzesle w mieszkaniu we Frankfurcie i ogladam tą biedę naszą. Dostali pieniadze z Niemiec na PKM, to zbuduja spalinowke przez las, bo jelopy jeden z drugim nie potrafili przez 5 lat planu elektryfikacji przygotowac. To samo z Pendolino, co pendo jest jedynie z nazwy. Równina, nizina, szeroko, tylko budowac na 360 km/h, to barany nie potrafia nic porzadnie zrobic od A do Z jak w Niemczech.

    • 33 12

    • nie tylko w Niemczech

      ale nawet Czesi wyprzedzaja tych złodzeji z pKP i miliona spółek,spółek córek itp. W Angermunnde wsiadam w DB i aż po Lizbone mozna jechać jak człowiek a w drodze powrotnej jak w Szczecin Ruina Główna w Rybaka do Gdyni się wsiada to odruch wymiotny na dzień dobry...

      • 11 1

    • siedzisz we frankfurcie? (1)

      to zamknij mordę - nie masz prawa krytykować obcego ci państwa - Polski...

      • 0 17

      • ty się tak nie unoś jażwiec

        bo ci żyłka strzeli i krew zaleje, prawdę mówi.No chyba że rodzina Sławka Nowaka z Gdańska,to przepraszam, masz rację

        • 11 0

    • ty Niemiec

      a jak jeżdzi u Was w Niemcach pociąg z Frankfurtu do Paryża przez Saarbrucken i Forbach. Dają ICE lub francuskie TGV, a linię dużych prędkości skład widzi dopiero we Francji około Metz i tam jedzie nie 360 tylko 320 km/h bo taka jest prędkość handlowa tego pociągu. W Niemczech na kliniach dużych prędkości ta prędkość waha się między 250 i 300 km/h. Więc proszę nie opowiadaj bajek

      • 1 0

  • Konkurencja bardziej dla połączeń lotniczych...

    niż dla innych połączeń kolejowych lub autobusowych. Pomysł fajny, tylko szkoda że pendolino mimo iż na polskich torach, nadal dla wielu polaków będę sferą marzeń.

    • 8 1

  • W Niemczech to pociagi ICE czyli te szybkie przynosza ogromne dochody

    A tu widze, ze barany nakupily skladow, juz zakladajac straty. Co to za debilny kraj. Litosci, nigdy do tego dziadostwa nie wroce.

    • 25 2

  • Co godzine? to 18 pociągów x 1 tys 20 tys dziennie...

    w ciągu dówch tygodni 280 tys czyli
    3/4 Budyniowa, jeżeli w ogóle Metropolia Budyniogrodzka będzie
    tyle miała za 2 lata, bo presja na wyjazd z tego raju
    mocna...

    • 16 1

  • pindolino

    podnieta czymś co powinno wozić nas 10 lat wcześniej, gratuluje cen biletów. rekord świata

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane