• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron SKM w Sopocie: nowy, czyli XIX-wieczny

Michał Brancewicz
30 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wątpliwy bursztyn na peronie w Sopocie
Tak będą wyglądać oba wyremontowane perony na stacji Sopot: dalekobieżny i SKM. Tak będą wyglądać oba wyremontowane perony na stacji Sopot: dalekobieżny i SKM.

Trwający od niedawna remont peronu SKM Sopot ma przywrócić mu dawną świetność. - Przystanek będzie perełką architektoniczną na skalę Trójmiasta - chwali Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.



By kurortowy peron przypominał ten z 1876 roku, czyli tuż po wybudowaniu, czeka go niezwykle skomplikowany pod względem technicznym remont. Wymieniony zostanie cały dach, a wszystkie podtrzymujące go kolumny zostaną oczyszczone i pomalowane w tonacji bursztynowej.

Planowany jest remont peronu kolei dalekobieżnej, który ma być lustrzanym odbiciem peronu SKM-ki. Planowany jest remont peronu kolei dalekobieżnej, który ma być lustrzanym odbiciem peronu SKM-ki.
- Po raz pierwszy mieliśmy możliwość dotarcia do pierwotnej kolorystyki kolumn. By to zrobić musieliśmy zdjąć kilkanaście warstw farby - mówi Danuta Zasławska, miejski konserwator zabytków w Sopocie. - Kolumny będą utrzymane w kolorze bursztynowym ze złoceniami, to kolorystyka najbliższa pierwotnej.

O 90 cm zwiększy się prześwit między zadaszeniem peronu, a jego podłożem. Dziś fragmenty kolumn (tzw. baza) są wbetonowane właśnie na taką głębokość. Po renowacji to się zmieni. Zmieni się także faktura peronu, który pokryje, podobnie jak w XIX-wieku, kostka granitowa. Na podstawie niewielkiego zachowanego fragmentu wykonawca odtworzy także balustradę prowadzącą do wyjścia.

Wciąż nie wiadomo, czy uda się zgrać klimat XIX-wiecznego peronu z oświetleniem. Projekt przewiduje oświetlenie go zwykłymi świetlówkami. Miejska konserwator ma jednak pomysł jak to rozwiązać. - W zabytkowych miejscach często używa się dwóch rodzajów światła. Jedno współczesne, które oświetla, ale jest ukryte, a drugie stylizowane, które jest widoczne - tłumaczy Danuta Zasławska.

Remont peronu będzie kosztował aż 13,5 mln zł, z czego połowa może zostać zrefundowana przez Unię Europejską. Brakująca kwotę dostarczy Sopot (wchodząc do spółki SKM i podwyższając o 3,5 mln jej kapitał zakładowy) oraz dotacja z rządowego Funduszu Kolejowego.

Remont peronu powinien zakończyć się w maju 2010 roku. - Chcemy zrobić jak najwięcej jeszcze w tym roku. Odbudować korpus peronu, ustawić odnowione kolumny i zrekonstruować część dachu - mówi Marcin Piotrowski, kierownik robót firmy PRK 7, która jest wykonawcą inwestycji.
Po remoncie, peron zmieni nieco swoje położenie, co będzie się wiązało z utrudnieniami w ruchu. - Wydłużymy peron w stronę stacji Wyścigi, a skrócimy od strony Kamiennego Potoku, a to wiąże się z przebudową dwóch rozjazdów - tłumaczy Maciej Lignowskiego, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.

To przesunięcie w stronę Gdańska, wraz z wymianą krawędzi peronu będzie wymagało zamknięcia raz jednego, raz drugiego toru. Utrudnienia w kursowaniu pociągów potrwają od połowy sierpnia do końca października, ale tylko w czasie weekendów.

Początkowo, w związku z przebudową, już od 1 lipca miało być zamknięte wejście na peron od ul. Chopina. Jednak ze względu na dwie duże imprezy, które na początku lipca odbywać się będą w Gdyni, władze SKM w porozumieniu z miastem zadecydowały, że wejście zostanie zamknięte dopiero 6 lipca.

Jeszcze w tym roku powinny rozpocząć się także prace na peronie Sopot-Wyścigi. Ma tam powstać m.in. nowa wiata przystankowa, oraz windy dla niepełnosprawnych. Na razie SKM unieważniła jeden przetarg ze względu na błędy formalno- prawne jakie zawierała najkorzystniejsza oferta, z kolei druga była wyższa niż kwota jaką spółka chciała przeznaczyć. Oferent, który złożył najlepszą ofertę oprotestował tę decyzję.

Władzom SKM zależy na czasie, gdyż chcieliby wykorzystać na ten cel część środków z funduszu kolejowego, które, jeśli nie zostaną spożytkowane w tym roku - przepadną.

Opinie (203) ponad 10 zablokowanych

  • Kolej należy sprywatyzować (5)

    i sprzedać deweloperom. Tylko nowe drogi i autostrady przynoszą zysk gospodarce. Tako rzecze guru Korwin. Tylko wzrost sprzedaży SUV-ów przyczynia się do rozwoju gopsodarczego.

    • 24 76

    • a budyń musi odejść (1)

      tako rzekłem ja

      • 8 1

      • nie prawda

        Prawda jest taka że państwo samo wykańcza kolej, z pomocą PKP. Zamiast niszczyć drogi przez TIRy można by wozić towary pociągami, a samochodami tylko dowozić w obrębie kilkudziesięciu kilometrów, ale do tego trzeba by zmienić przepisy drogowe i stawki jakie bierze PKP za wożenie towarów.

        • 1 0

    • kolej sama sie sprzedaje deweloperom (2)

      i niedługo w miejscu dworców będą hipermarkety to dlatego dworzec w Gdyni wpisano do rejestru bo chciano tam zbudować jakąś komercyjno-handlową kichę

      • 3 2

      • hipermarkety - które same na siebie zarobią

        teraz hipermarketów nie ma ale państwo ściąga z ciebie, ze mnie i z każdego innego podatek żęby dotować nierentowną kolej. państwowa własność oznacza złe zarządzanie i marnotrawstwo. ludzie nie rozumiecie tego??

        • 0 1

      • i co jest teraz z gdyńskim dworcem?

        głód, smród i ubóstwo

        • 1 0

  • A gdzie garffiti? (6)

    A gdzie graffiti? Nie widzę na zdjęciach. Zdjęcia nie oddają pełnej wizualizacji

    • 56 53

    • OHYDNE ZEJŚCIE DO TUNELU wzorem zejścia i schodów z Oliwy! (1)

      Ta część wygląda okropnie! Te masakryczne płytko-kafelki - ohyda i żenada!

      • 4 18

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Graficiaże to debile (3)

      powinno się ich wytępić!

      Kto jest za?

      • 34 10

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • twoj stary debil

        • 3 6

      • ja

        • 2 1

  • ooo.....jak dużo ławek !! (2)

    może w ogóle ich nie dawać ? :P
    Pozostała część peronu bardzo ładna.

    • 27 17

    • wiecej niż teraz ;]

      • 3 0

    • SKMki będą tak często kursować, że nie zdążysz usiąść na ławce :D

      • 15 0

  • Strasznie to wygląda. Polska ledwo co wyszła z bagna żeby teraz remontować dworce na ten sposób (10)

    To tak jakby teraz wracała moda na segmenty oraz wielkie i ciężkie zestawy wypoczynkowe w mieszkaniach

    • 15 149

    • masz racje (2)

      Zamiast zbudowac nowoczesny peron i nowoczesne pociagi kupic, to wmawia sie ludziom ze gniot ze strzecha jest czyms interesujacym.

      jeszcze bryczki z konmi robiacymi kupe puscic glowna ulica. Oto Polska.

      • 4 37

      • Obaj jesteście guuuubo w błędzie!!! (1)

        Wasze umysły zamroziły się w PRL-u i nie chcą się roztopić... Przecież taki dworzec jest atrakcją turystyczną!!! Patrz ile może miasto zyskać dzięki takiemu peronowi, a nie jakiemuś bezpłciowemu postmodernistycznemu badziewiu... ŻAL mi was...

        • 20 3

        • jak lubisz tandete i świecidełka to zapraszam do arabów i hindusów

          • 4 7

    • Strasznie? Kwestia gustu...

      Jeśli Dario uważasz że styl XIX-wieczny można przyrównywać do tego z lat PRL-u, to chyba trudno z Tobą byłoby niestety rozmawiać (mam nadzieję że się mylę). Czy uważasz, że stanie się coś złego jeśli jeden czy dwa przystanki SKM-ka odnowi w innym stylu niż większość?
      Osobiście popieram ten projekt. Da to możliwość wyróżnienia tej stacji spośród wielu innych i podkreśli klimat Sopotu. A o to chyba w miejscu pełnym turystów chodzi, prawda?
      Poza tym to moda ma to do siebie, że po jakimś czasie powraca ;].
      Pozdrawiam

      • 19 1

    • żenada!

      .

      • 1 6

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Prostaku ty wyprowadż sie do New York hehe

      • 4 1

    • To będzie symbol PKP (1)

      PKP bliżej do XIX niż XXI wieku więc nie widzę powodu, aby dworce były inne.
      Ten historyzm i awansowanie każdej wiekowej budy do rangi zabytku jest irytyjący i kosztowny.
      A tak w ogóle to Sopot wygląda strasznie. Wystraczy przyjrzeć się budynkom przy Al. Niepodległości albo zejść 50 m z Mąciaka. I zaczynają się 'zabytkowe' lepianki.

      • 1 4

      • w których

        mieszkasz tak?

        • 1 0

    • przez przypadek kliknąłem że popieram więc należy odjąć jeden w statystykach :)

      • 0 0

  • I co z tego, że wyremontują (2)

    jak peronów nie ma komu sprzątać? Może stert śmieci nie ma ale gumy do żucia, plamy po napojach i nalot z rdzy jest nie jest sprzątany. Taki peron 3 lata po remoncie wygląda jakby ostatnio coś przy nim robiono 15-20 lat temu...

    • 75 1

    • Racja. (1)

      Tak. Lepiej go nie remontować. A najlepiej zburzyć. Nie będzie czego zaśmiecać.

      • 11 1

      • Remontować ale po skończonych pracach należy też trochę dbać o te perony a nie liczyć na to, ze deszcz wszystko zmyje tak jak to miejsce na Zaspie..

        • 9 0

  • Oby tak było !!!

    Byle by tylko na papierze nie zostało,ładne bedzie.

    • 41 1

  • Bursztynowy? (1)

    kolor bursztynowy? hmm ciekawa nazwa bo mnie to sie kojarzy z czyms innym bardziej kojarzącym się z kolejami;)..........

    • 23 6

    • To po co była ankieta na wybór koloru...

      ...jakiś czas temu było przecież głosowanie internautów nt kolorystyki, do wyboru zaproponowano trzy warianty... więc skoro wybrano "najbliższy pierwotnej kolorystyce" to po co ta szopka?

      Co prawda chyba bursztynowy o ile mnie pamięć nie myli był najwyżej ocenionym wariantem, ale jednak trochę głupio tak zagrywać i teraz mówić, że taki był oryginał, a nie tak się najbardziej ludziom podobało ;)

      • 3 1

  • A co z Oliwą ?? (5)

    Czy nie można było tego samego zrobić z peronem w Oliwie?! Mimo zapowiedzi, wyszedł peron taki sam, jak wszystkie pozostałe remontowane. Ktoś za to miał ponieść konsekwencje, nieprawdaż?

    • 68 8

    • święte słowa :)

      wielka szkoda, że w Oliwie tego nie zrobili :(((

      • 16 1

    • pseudoantyk z lat 60tych?

      Po co przerabiac cos na staroc, skoro powstalo to w latach 60tych?? Byloby to cos na wzor podrobek antykow sprzedawanych na rynku. Moze w ogole zlikwidowac w Oliwie uliczne latarnie i zamontowac oswietlenie gazowe oraz puscic pociag retro z parowozem z przodu? Zamiast plakac ze wyremontowano wreszcie obskurny peron, proponuje nalegac aby zrobiono porzadek z otoczeniem dworca w Oliwie z tunelem i placami z obu stron na czele.

      • 8 12

    • szkoda oliwy... :/

      ładny to peron był

      • 8 0

    • no to musieli byscie miec prezydenta szczurka

      • 1 1

    • Peron w Oliwie miał zostać wyremontowany

      i tak się stało!
      ...tyle że tak jak wszystko wokół nas, NAJNIŻSZYM KOSZTEM, bo jest to wyznacznik postępowania w obecnych czasach. Nie jest istotne jak... tylko za ile! Przecież na wszystko są przetargi, w których cena jest decydująca o akceptacji.

      Dla tego mamy w Oliwie peron niegdyś zabytkowy, przerobiony na coś w rodzaju taniego przystanku tramwajowego.

      A teza, że lepiej wyremontować jakkolwiek a potem zobaczymy co dalej, może i jest sposobem na utrzymanie działającej infrastruktury, ale wolę poczekać z remontem na kogoś z pomysłem i mieć przyjemność z tego że żyję w ładnym i gustownym mieście, a nie że tylko żyję.

      • 7 0

  • będzie klimatycznie sie siedziało (6)

    z browarem w ręce.

    • 35 24

    • (1)

      i zapiekanka albo hamburger, koniecznie z masą 'surówek' w środku- żeby efektowniejsze ślady kapuściane zostawiać po sobie ;)

      • 22 2

      • wole nasz polski schabowy z surówką na talerzu

        niz kotlet z psa (razem z budą) zawinięty w rachunkowy papier..+ specjal.

        • 10 6

    • i ganiało przed smerfami w policyjnym mieście Sopot.

      • 3 4

    • NO I CZEKAŁO NA SOK-ISTE (2)

      Mandat 500 PLN haha

      • 2 5

      • (1)

        buahaha, myslisz, ze ktos czeka? mozna schowac. wystarczy byc ostroznym.

        • 5 0

        • 'buahaha' ? co to ?

          • 1 1

  • powinni wkomponować gdzieś reklamę VW i Porsche oraz zdjęcie Karnowskiego z Groblewskim.... ładnie by było :) tak Amerykansko...

    • 27 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane