• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze takie ronda w Trójmieście. Mieszkańcy sami znaleźli na nie pieniądze

Maciej Korolczuk
13 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na nowym rondzie (skrzyżowanie Niedziałkowskiego z Balcerskiego) stoją jeszcze wygrodzenia i znaki. Kierowcy mają trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego układu ruchu. Na nowym rondzie (skrzyżowanie Niedziałkowskiego z Balcerskiego) stoją jeszcze wygrodzenia i znaki. Kierowcy mają trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego układu ruchu.

Osowa jest pierwszą dzielnicą w Trójmieście, która znalazła sposób na brak środków w budżecie miasta na remonty i modernizację lokalnych dróg. Przy wsparciu Rady Osiedla mieszkańcy znaleźli sponsorów, którzy za kilkadziesiąt tysięcy złotych wybudowali w dzielnicy dwa ronda. Jak zapowiadają, to nie koniec inwestycji, za które w całości zapłaci prywatny inwestor.



Czy szukanie przez mieszkańców pieniędzy na miejskie inwestycje to dobry pomysł?

Oba ronda powstały w ciągu ulicy Mieczysława Niedziałkowskiego. Pierwsze na skrzyżowaniu z ul. Balcerskiego zobacz na mapie Gdańska, drugie - kilkaset metrów dalej, u zbiegu z ul. Sołdka zobacz na mapie Gdańska.

Pomysł wyszedł wiosną od mieszkańców, którzy mieli dość stania w porannych i popołudniowych korkach. Tworzyły się one, ponieważ każdego ranka ul. Kielnieńską część kierowców omijała korki przez osiedle i dalej przez ul. Barniewicką jechała w stronę Owczarni, a następnie wyjeżdżała na obwodnicę.

- Ówczesna organizacja ruchu powodowała, że rano długi sznur aut ustawiał się na ul. Sołdka, a po południu na ul. Balcerskiego - opowiada Maciej Przybylski, przewodniczący Rady Osiedla Osowa, która jednogłośnie poparła inicjatywę budowy rond. Sama inicjatywa to za mało. Problem pojawił się, gdy doszło do rozmów o sfinansowaniu obu inwestycji.

- Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku mimo dobrych chęci nie miał środków, by nam pomóc. Zwróciliśmy się więc do dwóch firm, które wielokrotnie wyciągały do nas pomocną dłoń - mówi Maciej Przybylski.

Na drugim skrzyżowaniu ustawiono betonowy kwietnik. Kierowcy zapominali, że to skrzyżowanie o ruchu okrężnym i przejeżdżali przez wyspę na wprost. Na drugim skrzyżowaniu ustawiono betonowy kwietnik. Kierowcy zapominali, że to skrzyżowanie o ruchu okrężnym i przejeżdżali przez wyspę na wprost.
Wszystkie kwestie formalne, a więc projekt rond, kosztorys, zezwolenia i przygotowanie organizacji ruchu wziął na siebie ZDiZ. Następnie inwestorzy, a więc deweloper RAI oraz firma Aaron (obie z siedzibami w Osowej) podpisały umowy z wykonawcami i przystąpiono do prac budowlanych.

- Początkowo był niewielki opór części mieszkańców, którzy twierdzili, że ronda spowodują zbyt duże spowolnienie ruchu i nie rozładują korków - mówi Maciej Przybylski. - Narzekano, że ronda są za małe i za ciasne. Po otwarciu pierwszego z nich krytyczne głosy ucichły. Ruch się uspokoił i upłynnił, a korki zniknęły.

Oba ronda są już niemal gotowe. Na skrzyżowaniu Sołdka i Balcerskiego ustawiono właśnie betonowy kwietnik, bo kierowcy z przyzwyczajenia jeździli po rondzie na wprost.

- Ronda mają tzw. przejezdną wyspę, by bez problemu mieściły się tam autobusy komunikacji miejskiej - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ w Gdańsku. - Byliśmy mile zaskoczeni inicjatywą mieszkańców i radnych. Sami to wymyślili, przygotowali i znaleźli źródło finansowania.

Poza przygotowaniem formalności urzędnicy nadzorowali wszystkie prace budowlane, a po ich zakończeniu odpowiadali za odbiór. Na rondzie przy Balcerskiego stoją jeszcze znaki wygradzające, bo pod wyspą musi związać się wylany beton.

- To nawet i dobrze, że te znaki tam stoją, bo dają kierowcom czas, by przyzwyczaili się do nowego układu ruchu - zauważa Maciej Przybylski i dodaje: - Jesteśmy bardzo wdzięczni sponsorom rond i urzędnikom za spojrzenie na nasz pomysł łaskawym okiem. To są małe, ale bardzo potrzebne inwestycje. Rozumiemy, że w budżecie może czasem brakować pieniędzy, dlatego doceniamy, że nas nie zignorowano i tam, gdzie można było, mogliśmy liczyć na wsparcie. Niech to będzie wskazówka dla innych dzielnic i osiedli, że jak się chce - to można - cieszy się Maciej Przybylski.

Każde z rond kosztowało ok. 40 tys. zł. Radni dzielnicy już planują kolejne inwestycje, które miałyby zostać sfinansowane z prywatnych środków. W fazie projektowania jest obecnie przebudowa jednego z głównych skrzyżowań w dzielnicy - ul. Wodnika i Jednorożca.

Miejsca

Opinie (155) 2 zablokowane

  • (9)

    Sponsorów? Czy na rondzie stanie logo? ;)

    • 79 20

    • (3)

      Już jest.
      Czy to problem?

      • 34 2

      • (2)

        Dla mnie te ronda skoro prywatne to powinne być platne

        • 6 20

        • Bramki na zjazdach?

          • 16 0

        • Czemu?

          One nie są prywatne, a sfinansowane ze środków prywatnych. Czyli ktoś dał kasę za reklamę i nie ukrywajmy jest to bardzo dobry kierunek :).

          • 35 0

    • niech zawstydza władze miasta :)

      • 31 2

    • Ja bym (1)

      Ja bym nie miał nic przeciwko, aby taki logotyp się tam pojawił.

      • 28 0

      • Powstały ronda, a dziury w jezdni przypominają ser szwajcarski ;-/

        Miasto już dawno zapomniało o swoich oddalonych od centrum dzielnicach. Dziury w jezdni, łaty w postaci płyt betonowych, wyrównanie kolein poprzez ich zaoranie w głównej przelotówce przez Osowę? co to w ogóle ma być ? Co za cymbały siedzą w tych naszych urzędach?

        • 5 7

    • tak stanie lego

      taki duży ludzik przypominający polucjanta

      • 0 1

    • Lepsze to niż ciągnięcie kasy z pieniędzy podatników

      Lepsze to niż ciągnięcie kasy z pieniędzy podatników

      • 4 0

  • Super (2)

    To idealne rozwiązanie w tych miejscach, proste i niedrogie.
    Przydało by się jeszcze rondo zamiast świateł na Kielnińska/Sopocka.

    Brawo!!!

    • 63 6

    • I słusznie, w Jukeju same ronda.

      PS. chyba Spacerowa-Kielneńska

      • 3 3

    • 40 tys zł za rondo jak by to był przetarg publiczny koszt wyniósł by 1mln zł

      • 10 2

  • Te ronda to niezła prowizorka. (7)

    Nie wymieniono dziurawej nawierzchni ani nie namalowano pasów dla pieszych.

    • 20 94

    • (3)

      korki były, korków nie ma, pieniacze byli i będą

      • 29 4

      • Taki polski minimalizm ważne, że jest ale jak już jest to zrobione to nie ma znaczenia? (2)

        • 1 17

        • Wyłóż kasę i zrób lepiej (1)

          To jest bardzo proste mieszkańcu osowej, bardzo

          a jak już wyłożysz i zrobisz takie rondo, to się wszyscy nad nim pochylimy i ocenimy Twe dzieło...

          • 24 1

          • Ja uważam, że bez ronda też było okey

            • 2 6

    • Polski narzekacz się odezwał (1)

      Nie dość, że ktoś dał własną kasę na to, to jeszcze marudzi...

      • 9 1

      • jestem pod wrażeniem twojego "rozumowania"

        To, że ktoś wyłożył prywatne pieniądze na te ronda, nie oznacza a' priori, że miasto zostało zwolnione ze swoich obowiązków!

        • 0 0

    • Pasy

      Z tymi pasami to prawda, kwietnik stoi a pasów brak :( Co do nawierzchni podejrzewam, że jak pan da na nią pieniążki to i ją zrobią. Trzeba doceniać choć tak małe, a jak wiele zmieniające, gesty!

      • 4 3

  • (1)

    Wszystko fajnie, tylko sposób wymalowania strzałek sugeruje, że to ronda bez wyjazdu. Raz wjedziesz i amen, podążaj za strzałką dookoła.

    • 15 53

    • Tytus?

      • 2 0

  • Co kosztowało 40 tysięcy?? (22)

    Kwietnik i farba?

    • 65 40

    • prosze cie

      walnij sie w beret , neiwidziales jak to wykonano to nie piperz głupot.

      Mieszkaniec co widzial jak robili

      • 17 3

    • Policzmy koszt wykonania (18)

      1. 4 znaki "rondo" - zawyżmy ,że jeden kosztuje 1000zł! =4000zł
      2. koszt materiału na wyspekę - zawyżmy ,że 10 000zł
      3. robocizna, powiedzmy ze jakaś ekipa będzie to robić tydzien czasu i zapłacimy im 3000zł
      4. farba hmmm 300zł

      razem wychodzi max.20 000zł, jakim cudem Oni zapłacili 2 razy więcej ?!?!?!

      • 6 19

      • Bo 2 ronda zrobili czytaj tłumoku (5)

        Oba ronda powstały w ciągu ulicy Mieczysława Niedziałkowskiego. Pierwsze na skrzyżowaniu z ul. Balcerskiego , drugie - kilkaset metrów dalej, u zbiegu z ul. Sołdka .

        • 2 10

        • sam czytaj tłuku (4)

          Napisane jest, że każde z rond kosztowało ok.40 tysięcy

          • 14 0

          • (2)

            a "ekspertyzy ekspertów" żeście doliczyli do Waszych kosztorysów??
            POekonomia mówi jasno: do kosztu materiałów i robocizny należy dodać drugie tyle na ekspertyzy, i jeszcze raz tyle na prezesów, urzędników, konsultantów

            • 10 8

            • (1)

              Prywatne pieniądze sponsorów to "PO ekonomia"?

              • 11 3

              • ekonomia to prawa rządzące rynkiem, POekonomia to prawa rządzące POlską
                Naprawdę nie ma znaczenia czy prywatne czy państwowe, tylko w jakim kraju... W np. Niemczech takie numery są nie do pomyślenia.

                • 3 5

          • ... to prawda że około, to razem może być i 40 tys.

            • 0 0

      • Ekipa? (5)

        Ekipa przez tydzień - 3000zł

        Powiedzmy 4 osoby, wypada jakieś 750 / osobę, co daje z 400 na rękę * 4 tygodnie da 1600/mc, nie mówiąc o oplatach dla pracodawcy: zus, us, fp, fgśs itd... a gdzie jego zysk?

        Nie chciałbym abyś był moim szefem :]

        • 32 1

        • (2)

          "a gdzie jego zysk?" - dobre pytanie! Odkryłeś właśnie prostą zasadę: powinna to zrobić firma państwowa, bo państwowa nie musi przynosić zysku.

          • 0 34

          • firma państwowa też wynajmuje wykonawców.

            a zysków to nie musi przynosić fundacja, a nie przedsiębiorstwo

            • 22 0

          • "państwowa nie musi przynosić zysku"

            Towarzysz po leninowsko-marksistowskiej szkole ekonomicznej jak widzę.

            • 7 0

        • Dokładnie, ludzie chcieli by sami zarabiać 2000 na tydzień, ale płacić 400 - totalnie nie umieją liczyć.

          • 16 1

        • Te 750 na łeb brutto to, oprócz braku zysku, również przy założeniu zerowych kosztów prac, czyli paliwo do maszyn i agregatów, ewentualnie energia elektryczna, amortyzacja sprzętu itd.

          • 13 0

      • (1)

        Weź znajdź mi, gdzie można wynająć ekipę drogową ze sprzętem za 3 tys. brutto za tydzień. Czekam na info.

        • 23 1

        • Ja ze szwagrem robimy takom robotem za flaszkie

          • 5 0

      • no myśle ze tyle kosztowało skoro robił to deweloper czyli firma RAI to wiedziała za co płaci i ile to kosztuje, gdymby był to przetarg publiczny koszt wynosił by 1mln zł

        • 14 1

      • świetnie to wyliczyłeś. podaj proszę źródła cen

        rozpisz według potrzeb:

        kostka betonowa, podbudowa pod nią, krawężniki, farba, malowanie, układanie podbudowy, układanie kostki, krawężnika

        słupki na znaki, znaki, kwietnik

        robocizna, paliwo, prąd, obsługa maszyn

        • 10 1

      • Po co ta dyskusja? Wykonano z prywatnych pieniędzy, nie publicznych. Zapłacili ile uważali i tyle w temacie.

        • 15 0

      • wczoraj kupiłem 4 znaki drogowe razem z uchwytami zapłaciłem 622Zł

        • 0 0

    • nieważne, że sfinansowano z prywatnej kieszeni,

      ważne, że ja za szwagrem byśmy taniej zrobili

      • 9 3

    • I pędzel też...

      • 0 1

  • Super pomysł (3)

    Fajnie, że urzędnicy nie stawali okoniem tylko poszli na współpracę, znam przypadki, w których pomimo chęci prywatnych inwestorów miasto rzuca im kłody pod nogi. Rondo na Sołdka usprawniło i uprościło przejazd, drugim nie mam okazji jeździć, zakładam, że też spełnia swoją funkcję. Oby więcej takich inicjatyw.

    • 48 3

    • (1)

      Czytaj - Gdynia.

      • 2 0

      • Ech, żeby tylko...

        • 1 0

    • Rzeczywiście, jak to ładnie ze strony urzędników ,

      że nie bruździli mieszkańcom. Te miasta, jak cały kraj, funkcjonują tylko teoretycznie, może za wyjątkiem urzedów skarbowych.

      • 4 1

  • Znaleźć to można dychę, maksymalnie dwie, na chodniku... (10)

    Niebawem dojdzie do tego, że hojni sponsorzy i gospodarni mieszkańcy zastąpią państwo i samorząd lokalny, bo te sobie nie radzą, są nieudolne finansowo i merytorycznie, takie gapcie i ciepłe kapcie, i będą mogli się skupić na budowach lotniska, kolejek torowych, Szekspirów. datki społeczne i praca fundacji zastąpi w przyszłości NFZ, a lokalni fajni paintballu i miłośnicy wojska zastąpią zawodową armię i zaczną finansować uzbrojenie kraju. Polska to taka wioska, nawet nie afrykańska, bo afrykańskie są zarządzane stosunkowo tradycyjnie i porządnie przez wodzów, a Polska zarządza się intuicyjnie i nie ma tutaj od lat żadnego wodza na miarę... To żenujące.

    • 53 12

    • Państwo i samorządy będą tylko do brania....w łapę

      • 7 1

    • (4)

      rozpędzimy to urzędnicze tałatajstwo na 4 wiatry i pognamy kijami
      społeczeństwo samo się zorganizuje od nowa
      tak, to jest możliwe

      • 7 2

      • (2)

        powodzenia :)

        • 5 0

        • (1)

          A ty potrzebujesz bat nad swoją głową i nadzorcę niewolników? Jak tak, to na zdrowie! Bo na rozum już za późno

          • 3 0

          • wiekszosc to debile, ktorym jednak trzeba mowic co maja robic...

            • 1 0

      • utopijjja

        • 0 1

    • (2)

      "Wioski afrykańskie są zarządzane stosunkowo tradycyjnie i porządnie przez wodzów" - taaak, i dlatego Kropla Beskidu musi im studnie budować. A tradycyjny model rodziny - mąż, żony i tuzin dzieci w chacie, i drugi tuzin na cmentarzu, bo nie dożyły dorosłości, czyli wieku lat dwunastu. Emigruj do Afryki, jak ci w Polsce źle - zobaczysz, że są gorsze miejsca do życia! Polacy należą do 5% najlepiej żyjących ludzi na świecie, ale mają mózgi tak wyprane przez media, że kompletnie tego nie doceniają!

      • 6 5

      • za bardzo się skupiłaś/eś na Afryce tradycyjny modelu, (1)

        tym gorszym miejscem do życia może być też życie u twego boku, nie trzeba wyjeżdzać do afryki weszko portalowa nieszanująca czyjegoś zdania, jak ci się nie podoba, to nie czytaj i wypiermigruj na inny portal:)

        • 3 3

        • Moja lepsza połowa niestety nie zgadza się z Twoją oceną życia u mego boku, krynico pozytywnych uczuć. Strzelaj dalej ślepakami :-*

          • 2 2

    • Dokladnie tak jest to juz kolejny z tysiecy przykładów ze urzedasy tylko pierdzą w stołki i nic nierobią

      są kompletnie niepotrzebni a kosztują nas miliony złotych wywalic ich na zbity pysk mieszkańczy i radni dzielnic pracuja haraytatywnie ir obia to lepiej niz pochłaniajace miliony urzedasy!

      • 3 1

  • Trochę wiocha dla magistratu, że trzeba go wyręczać ;) (1)

    • 80 3

    • magistrat w ten sposób, konsekwentnie, udowadnia że nie jest do niczego mieszkańcom potrzebny

      • 13 2

  • Tyle kasy za trochę kostki brukowej i gazon.

    • 15 28

  • Dlaczego nie podano nazw sponsorów?? (12)

    Przecież to bardzo dobra inicjatywa i marketing wizerunkowy, takie sponsorowanie należy nagradzać, a nie ukrywać nazwy firm. Czy taka hojność nie zasługuje na pochwałę trojmiasto.pl??? Czy trojmiasto.pl czeka na artykuł sponsorowany za kasę?? A może te firmy sobie tego nie życzyły?? Wstydzą się takiej działalności??

    • 40 14

    • jest podane w artykule, chociaż może mogli to bardziej uwidocznić (5)

      deweloper RAI oraz firma Aaron

      • 19 0

      • no właśnie nazwiska wytłuszczone

        ( szczególnie za friko pracownika ZDiZ), a nazwy firm nie. Mnie też umknęły

        • 10 0

      • ok sorrry

        ale tak to napisali że nie rzuciło się w oczy, a powinno

        • 6 1

      • Wszystko jasne.Chcą budować to i dojazd muszą zapewnić.Skąd to pianie z zachwytu przez Trojmiasto?

        • 1 4

      • (1)

        Firma Aaron? Piękne starotestamentowe imię! Czyżby właściciel był hm... z tej mniejszości co jej niby nie ma?

        • 1 3

        • Całkiem możliwe,

          gdyż Polak Polakowi nigdy nic dobrego, niestety, nie wyrządzi.

          • 2 1

    • czytaj dokładnie..

      "Następnie inwestorzy, a więc deweloper RAI oraz firma Aaron (obie z siedzibami w Osowej) podpisały umowy z wykonawcami i przystąpiono do prac budowlanych. "

      • 6 0

    • Jak się czyta artykuł do końca to są podane firmy sponsorujące.

      • 7 0

    • Już 9 nie umie czytać ze zrozumieniem.

      • 4 0

    • powinni sie wstydzić, (1)

      że takie buble sfinansowali... te ronda to jest nieporozumienie

      • 0 17

      • LDN

        Zasponsoruj choć jeden taki bubel, i zobaczymy jak przyjmiesz słowa krytyki. Ciekawe czy 'stać" Cię na takie wielkie małe gesty??

        • 7 0

    • Sponsorzy.

      A mi się wydaje, że doczytałam się tam deweloper RAI i firma Aaron

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane