• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM

Krzysztof Koprowski
15 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Pracownicy SKM zaangażowani w ustawienie fragmentu EW58.

Nietypową pamiątkę po wycofanych z eksploatacji pociągach EW58 przygotowała SKM. Na terenie elektrowozowni Gdynia Cisowa zobacz na mapie Gdyni ustawiono fragment pojazdu z kabiną maszynisty. Będzie on dodatkową atrakcją dla osób zwiedzających zakład.



Co SKM powinna zrobić z zachowanym składem EW58?

Fragment EW58 został wbudowany w ścianę hali Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Cisowej. Przedniemu członowi pojazdu przywrócono wygląd zewnętrzny z czasów jego eksploatacji, a lada moment zyska on wyposażenie wnętrza.

- Pociąg posiada także działające oświetlenie zewnętrzne. W środku wkrótce odtworzymy fabryczny wygląd kabiny maszynisty z wykorzystaniem oryginalnych części - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu. Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.

Więcej na temat historii pociągów EW58 przeczytasz w artykule z listopada 2016 r.

SKM zapewnia, że ostatni pociąg EW58-028 nie zostanie przeznaczony na złom. Zdjęcie z 2011 r. SKM zapewnia, że ostatni pociąg EW58-028 nie zostanie przeznaczony na złom. Zdjęcie z 2011 r.
Instalacja będzie stanowiła dodatkową atrakcję podczas zwiedzania elektrowozowni przez wycieczki szkolne oraz inne zorganizowane grupy zainteresowanie codzienną działalnością kolejowej spółki.

- Oprócz fragmentu wbudowanego w halę, w całości zachowaliśmy jeden pociąg EW58. Obecnie nie zostały jeszcze podjęte decyzje, co do jego dalszego losu. Nie jest on jednak przeznaczony do zezłomowania - zapewnia Głuszek.

Materiał z lat 70. prezentujący nowe wówczas pociągi serii EW58.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • niedorzecznika też powinni tam przyspawać do drzwi ku przestrodze

    SKM - Skansen Kolejowych Maszyn

    • 8 0

  • Parę lat jeździłem na żabę SKM fajnie było trochę tęsknię za tymi czasami

    • 2 3

  • Parę lat jeździłem na żabę SKM fajnie było trochę tęsknię za tymi czasami

    • 3 3

  • Kiedy SKM kupi jakiekolwiek składy przystosowane do ruchu miejskiego?

    • 9 1

  • Jako kilkuletni g*wniarz uwielbialem "pomarańczowe" składy (1)

    Mój tato dostawał cholery jak przyjeżdżał "żółty". Nie było opcji żebym wsiadł do "żółtej". Czasami musieliśmy czekać 2-3 kolejki aż przyjechała pomarańczowa . Uwielbialem EWUNIE, otwarta przestrzeń, dźwięk silników, zapach, przyspieszenie... zawsze marzyłem, że jak dorosnę to będę pracował jako kierownik składu... Niestety zostałem architektem. Dobrze by było, gdyby reaktywowali ten skład...

    • 14 2

    • ja też przepuszczałem żółto-granatowe i czekałem na kolorową - rodzice mieli cierpliwość hahaha

      • 0 0

  • Niezły design

    Przód pociągu musiał być długo badany w tunelu aerodynamicznym

    • 4 1

  • A okrakiem na nim posadzić Gałuszka.

    Symbol nowoczsności w skm.

    • 3 0

  • Szkoda że taki los nie spotkał (2)

    choćby jednego wagonu z zestawów obsługujących SKM do lat siedemdziesiątych XX wieku. Pewnie dlatego, że kłuło by w oczy lepsze dostosowanie tych staruszków do ruch podmiejskiego. One miały po 4 drzwi z jednej strony.

    • 7 0

    • (1)

      SKM dostało taki skład EW60 - też 4 pary drzwi, lepsza ekonomia i jakoś dziwnie jeszcze szybciej skończył na torach odstawczych niż EW58 :P

      • 1 0

      • sprzedali do Warszawy

        pamiętam go - świetny był jak na lata 90

        • 0 0

  • Cała SKM to jeden wielki zabytek

    Na czele z Glupszkiem

    • 8 0

  • Pana Głuszek można by też wbudować na stałe w jakąś ścianę, może bramę, aby pokolenia mogły oglądać przykład niewłaściwej osoby na odpowiedzialnym miejscu

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane