• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM

Krzysztof Koprowski
15 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Pracownicy SKM zaangażowani w ustawienie fragmentu EW58.

Nietypową pamiątkę po wycofanych z eksploatacji pociągach EW58 przygotowała SKM. Na terenie elektrowozowni Gdynia Cisowa zobacz na mapie Gdyni ustawiono fragment pojazdu z kabiną maszynisty. Będzie on dodatkową atrakcją dla osób zwiedzających zakład.



Co SKM powinna zrobić z zachowanym składem EW58?

Fragment EW58 został wbudowany w ścianę hali Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Cisowej. Przedniemu członowi pojazdu przywrócono wygląd zewnętrzny z czasów jego eksploatacji, a lada moment zyska on wyposażenie wnętrza.

- Pociąg posiada także działające oświetlenie zewnętrzne. W środku wkrótce odtworzymy fabryczny wygląd kabiny maszynisty z wykorzystaniem oryginalnych części - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu. Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.

Więcej na temat historii pociągów EW58 przeczytasz w artykule z listopada 2016 r.

SKM zapewnia, że ostatni pociąg EW58-028 nie zostanie przeznaczony na złom. Zdjęcie z 2011 r. SKM zapewnia, że ostatni pociąg EW58-028 nie zostanie przeznaczony na złom. Zdjęcie z 2011 r.
Instalacja będzie stanowiła dodatkową atrakcję podczas zwiedzania elektrowozowni przez wycieczki szkolne oraz inne zorganizowane grupy zainteresowanie codzienną działalnością kolejowej spółki.

- Oprócz fragmentu wbudowanego w halę, w całości zachowaliśmy jeden pociąg EW58. Obecnie nie zostały jeszcze podjęte decyzje, co do jego dalszego losu. Nie jest on jednak przeznaczony do zezłomowania - zapewnia Głuszek.

Materiał z lat 70. prezentujący nowe wówczas pociągi serii EW58.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • Jak się rozpędzał to wydawał dźwięk jak wchodząca na obroty turbina.

    No i w porównaniu do tych żółto niebieskich pociągów, rozpędzał się błyskawicznie. Miały też fajne malutkie 4 osobowe przedziały na końcach każdego składu. Bardzo je lubiłem.

    • 5 2

  • pomniki to te bydlęce składy 40 letnie

    • 5 2

  • Propozycja (3)

    Najlepiej gdyby odnowili ten skład EW58-028 do stanu fabrycznego i wypuszczali na trasę turystyczną w miesiącach letnich - Kościerzyna- Hel, lub Gdańsk Główny - Hel.

    • 4 2

    • Oczywiście po elektryfikacji trasy na Hel.

      • 1 0

    • (1)

      Nie zapominajmy, że jest to pociąg elektryczny, a linia na Hel nie jest zelektryfikowana.

      • 0 0

      • Przecież napisałem, że po elektryfikacji. Czytaj dokładnie.

        • 0 1

  • EW58-028 powinna wyglądać tak jak na zdjęciu z 2011 i wozić pasażerów! Stanowiłaby doskonałą atrakcję turystyczną tak jak gdyńska linia 326 czy gdański Tram Tour. ;)

    • 4 1

  • Modraki na 800 Volt były najlepsze.

    Jak w latach 70-tych XX wieku zmieniono napięcie sieci na 3000 Volt było gorzej. Pojawiły się nowe pociągi.
    Mniej drzwi w wagonie. Czas przejazdu dłuższy.

    • 2 2

  • Slabo (1)

    Brak napisu EWC wiec slabo

    • 0 5

    • Tego EWC to powinno się powiesić

      Tak zabazgral pociągi... Obrzydzenie brało jak się na to patrzyło.

      • 1 0

  • Pod względem Taboru to jesteśmy ok 7 lat za pozostałymi województwami.

    • 1 1

  • pamiątki skm

    Jak dla mnie, EW58 jest mało reprezentatywny jako pamiątka. Jeździł krótko, był niedopracowany i niewygodny. Jeśli już był taki zamiar, to bardziej EW 57 albo... pierwsze wagony z lat 60-tych - te z berlińskiego metro.

    • 0 0

  • Wieś tańczy i śpiewa...

    • 0 0

  • Stare Skm-ki

    Te stare skm-ki z siedzeniami ze skay-i były wygodniejsze, przynajmniej nikt nie obijał się kolanami

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane