• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi SKM znów co 7,5 minuty. Dotacja większa o 3 mln zł

Patryk Szczerba
22 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia. Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia.

Od połowy grudnia w godzinach szczytu pociągi SKM między Gdańskiem Głównym i Gdynią Chylonią znów będą kursować co 7,5 minuty. To efekt m.in. zakończenia części remontów oraz zwiększonej dotacji Urzędu Marszałkowskiego, organizującego przewozy.



Czy uważasz, że większa częstotliwość rozładuje tłok w SKM-kach?

Zmiany związane są z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów PKP, który zacznie obowiązywać 15 grudnia. Rok temu zdecydowano, że pociągi będą kursowały co 10 minut na stałe, choć de facto z powodu remontów z taką częstotliwością jeździły od kilku lat. Pasażerowie narzekali na tłok, a przewoźnik tłumaczył, że w zamian na trasie jeżdżą pociągi złożone z dwóch jednostek, w skład których wchodzą trzy wagony, albo jednej 3-wagonowej i jednej 4-wagonowej. 10-minutową częstotliwość reklamował dodatkowo hasłem: "Od teraz rozkład masz w głowie"

Po roku SKM na stałe przywraca kursowanie co 7,5 minuty między godz. 6 a 9:30 oraz między godz. 14 a 18. Zapowiedzi sprzed roku nie były tak optymistyczne. Okazało się jednak, że w kursowaniu pociągów nie przeszkodzi, jak wydawało się na początku, budowa przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku, która zakończy się w przyszłym roku. Z pomocą przyszedł też organizator przewozów, czyli Urząd Marszałkowski.

Rok temu przewoźnik otrzymał dofinansowanie z samorządu w wysokości 19,4 mln zł. Był to pierwszy przypadek, kiedy kwota dotacji została zmniejszona. Wcześniej bowiem SKM dostała w latach: 2008/09 - 15,9 mln zł, 2009/10 - 18,5 mln zł, a w 2010/11 - 19,7 mln zł. Na wchodzący w życie rozkład zarezerwowano już kwotę 22,4 mln zł.

- Podjęliśmy tę decyzję również z powodu tego, że na ukończeniu są remonty przystanków Żabianka i Wrzeszcz, a dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace na odcinku Gdynia Chylonia - Gdynia Główna. To dodatkowe obciążenie, kosztowe dla nas, ale chcemy jak najbardziej ułatwić podróż pasażerom, którzy nieustannie wnioskowali, by pociągi kursowały częściej - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Częstsze kursowanie oznacza jednak, że w SKM-kach będzie mniej miejsca. W godzinach szczytu będą bowiem wypuszczane na trasę jednostki złożone z czterech wagonów lub dwóch składów 3-wagonowych, więc może okazać się, że tłok w kolejkach nie zmniejszy się.

- Nie ukrywamy, że nadchodzący rok pod względem taboru będzie dla nas trudny. Wciąż czekamy, aż trafi do nas 21 zmodernizowane pociągi, które wyjadą na tory prawdopodobnie pod koniec przyszłego roku i wtedy komfort podróżowania powinien poprawić się - deklaruje Głuszek.

Wśród nowości są cztery dodatkowe pociągi Sprinter, które będą kursowały na trasie Gdynia - Słupsk - Gdynia. Zawiedzeni mogą się czuć podróżujący wieczorami i nocą. Nie udało się bowiem pozyskać pieniędzy na dodatkowe kursy, w związku z czym wieczorem nadal będzie można jechać SKM-ką co pół godziny, natomiast w nocy pozostaną do dyspozycji tylko dwa pociągi. Z Gdańska Głównego w kierunku Gdyni o godz. 1 i 3,a w kierunku powrotnym - z Gdyni Głównej o 1.09 i 3.09.

Miejsca

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • Jak co siedem i pół minuty ? (8)

    To w rozkładzie będzie np. 15:45 i 30 sekund ?

    • 270 37

    • Uwielbiam :D

      • 46 3

    • Nie, trzeba cofać zegarki, to skomplikowane, szczególnie gdy cyferblat nie ma "pozycji liczbowych", a same kreseczki. Zalecam zatem tradycyjne "czekam aż przyjedzie".

      • 39 2

    • (2)

      Co 7 i 8 minut. :D Daje to 2 pociągi na 15. Więc średnio co 7,5 :D

      • 18 1

      • Śednio to ja i mój pies mamy po trzy nogi.. (1)

        • 7 4

        • no tak, statystycznie tak wychodzi

          a co to ma wspolnego z tym, ze jak jada dwa pociagi na 15, to srednio jada raz na 7.5 minuty.

          Co innego, gdyby byly 4 pociagi co minute w okolicach polnocy, a nastepna SKM o 6 rano i twierdzonoby, ze srednio co godzine. Tu jednak 7 i 8 minut to na tyle blisko siebie, ze mozna powiedziec, ze 7,5 minuty

          • 0 0

    • pół minuty postoju (1)

      trzeba liczyć jeszcze postój

      • 4 3

      • Co ma postój do częstotliwości?

        Co ma piernik do wiatraka?

        • 3 1

    • hahaha słusznie oni jak coś napiszą to normalnie boki zrywać

      • 0 0

  • skmki powinny jezdzic czesciej az do rumi bo tam mieszka wiele ludzi pracujacych w gdyni (8)

    • 93 62

    • popieram

      olenka - popieram ;]

      • 12 10

    • i od nowego roku pewnie będą podwyżki (1)

      • 10 1

      • podwyżki i tak będą...

        • 12 3

    • Do REDY (2)

      SKM w czasie 14-17 powinny jezdzic do REDY a nei do Chylonii. ZObaczcie sobei ile w Redzie wysiada ludzi. Około 50%

      • 15 3

      • WEJHEROWO

        chyba do wejherowa, ci co w redzie wysiadaja juz nie zauważają drugiej połowy jadącej dalej;)

        • 13 2

      • Czyli 1 z 2-óch osób :)

        • 8 3

    • Kogo interesuje jakaś rumia?

      • 3 2

    • i w Redzie też zwłaszcza od godz 5 rano do 18 po południu

      • 0 0

  • Wydłuzyć wszystkie do Wejherowa (16)

    czy w końcu skm zauważy ile ludzi mieszka dalej niż Cisowa???

    • 102 64

    • To niech ci co mieszkają dalej niż Cisowa dorzucą się do SKM i kupią parę składów. (4)

      • 42 20

      • Co ma piernik do wiatraka?

        • 11 7

      • ok, Gdańsk - Gdynia: łapka w góre kto się dokładał kiedykolwiek do nowych składów by rozładować tłok?

        • 16 2

      • brak slow...a ile ty sie dorzuciles pajacu? (1)

        brak slow...a ile ty sie dorzuciles pajacu? kolejki maja kursowac tylko do Chyloni a co z Cisowa?
        Wejherowo-gdansk winny kursowac co 7 i pol minuty!

        • 19 3

        • Panie obiektywny

          A gdzie masz pan wydłużenie linii 250 z Rumi do Wejherowa? Ja tam go nie widzę. SKM musi włączyć się w linię 202, a że nie należy do nich, to buląza to kasę i co ważniejsze muszą czekać, bo pierwszeńśtwo mają dalekobieżne. Zanim wydłuży się linię SKM do Wejherowa, narzekanie jest bezzasadne. Na pocieszenie powiem, że budowa przedłużenia 250-tki planowana jest na kolejny okres dotacji z Unii, także niebawem powstanie.

          • 0 0

    • WEJHEROWO? (5)

      zero kontaktow z tymi ludzmi !!! zabetonowac

      • 20 28

      • a Ty niby kim jestes? (1)

        • 9 6

        • ona /ono to pachła nie człowiek:-)

          lepiej nie komentować nie ma co karmic trola

          • 5 0

      • Wejherowo (1)

        Do Igi
        Wychowałam się w Gdyni Chyloni a mieszkam w Wejherowie, bo tu są dużo tańsze mieszkania do wynajęcia. Może się spotkamy, żebyś mnie zabetonowała, za to że Wejherowo jest tańsze od Trójmiasta

        • 15 5

        • Mieszkałem 2 miesiące w Wejherowie, w niedzielę przejeździłem pół tej wioski żeby kupić chleb tostowy.Mega zadupie, a potem płacz że ujowy dojazd.

          • 3 2

      • A może zero kontaktów z takimi bucami jak ty.

        • 1 2

    • hahahaha (1)

      kazdy nastepny przystanek od gdyni glownej w strone wejherowa to syf

      • 3 12

      • Widocznie w d.pie byłeś i g.wno widziałeś. Siedz tam dalej prymitywne...

        • 4 3

    • GDAŃSK ORUNIA

      To samo jest z Orunią SKM częściej tylko od Gdańska Głównego.
      Szkoda :(

      • 5 0

    • Gdańsk - Wejherowo

      Na tablicach w każdym wagonie wypisana jest trasa główna skm-ek: Gdańsk - Wejherowo (nie Gdańsk - Gdynia) i tak powinny jeździć. Jednakowo często.

      • 10 1

    • Chyba dalej niż Chylonia.

      Cisowa nadal ma kolejki co pół godziny (w godzinach szczytu co 15 minut). Cisowa nie jest traktowana jak dzielnica Gdyni.

      • 6 0

  • Co 7,5 minuty? Czy składy z lat 60 wytrzymają taką intensywną eksploatację? (3)

    Nie rozpadną się?

    • 141 11

    • muszą się rozpaść

      w tedy zgodnie z planem szwagier prezesa wygra przetarg na połatanie złomu za tryliard ojro

      • 22 3

    • (1)

      Od 35 lat się nie rozpadły przy podobnym takcie to dlaczego miałyby się rozsypać teraz? :D

      • 7 1

      • 35 lat temu takt był co 6 min

        aż do lat 2000

        • 15 0

  • (6)

    za komuny jeździły co 6 minut i to 3 sekcyjne składy

    • 130 7

    • Tyle że za komuny funkcjonowały ogromne zakłady pracy, a pracowało (4)

      co najmniej 90% osób w wieku produkcyjnym. Obecnie to nawet nie jest 50%.

      • 18 4

      • I ludzie nie mieli tylu samochodów

        • 10 1

      • A co to ma tu do rzeczy? (2)

        Nie jest ważne, jak wiele osób pracuje, ważne jest, ilu jest pasażerów. To może być uczeń, robotnik, student, osoba niepracująca. Jeśli jest zapotrzebowanie na przewóz, to podaż powinna za tym nadążać. "Elementarne, drogi Watsonie, elementarne!" (Sir Holmes, proszę o wybaczenie zapożyczenia).

        • 11 1

        • Uczniowie i studenci są nieopłacalni (1)

          Tylko na normalnych biletach się zarabia w SKM. A teraz kupa ludzi kupuje metropolitalne i juz całkiem nie rentowne są te pociągi. Gdyby nie dotacje...

          • 3 3

          • Nie masz racji.

            Ulgi ustawowe są refundowane z budżetu państwa. W rezultacie przewoźnik dostaje do biletu ulgowego dopłatę, dzięki której otrzymuje tyle samo pieniędzy, ile za bilet normalny. Dla przewoźnika więc to bez znaczenia, czy przewozi zwykłego pasażera, czy ucznia lub studenta.

            • 3 0

    • to prawda i bez dotacji marszałkowskich hihihi

      • 0 0

  • wydłużyć trasę do Tczewa (14)

    i więcej w weekendy w nocy

    • 85 15

    • wydłużyc do warszawy zachodniej !!!

      • 24 12

    • (7)

      Regionalne jeżdżą do Tczewa i dodatkowo multum pospiesznych, więc może bez przesadyzmu z tym wydłużaniem. To jest SZYBKA KOLEJ MIEJSKA a nie SZYBKA KOLEJ WOJEWÓDZKA!, może jeszcze do Kościerzyny i Elbląga mają jeździć albo jak kiedyś do Iławy... bzdura bo pociągi chcecie mieć ale Samorząd tczewski i z Pruszcza ani złotówki nie dołoży!

      • 19 15

      • Bełkoczesz bez sensu (5)

        Samorząd Pruszcza wpakował akurat w SKM kilka baniek, za co dostał 0 pociągów. Wejherowo nie zapłaciło nic, a SKM jeździ tam przez cały dzień...

        • 29 1

        • (4)

          Dostał nowy dworzec, remont torowiska. Od czegoś trzeba zacząć, mówisz o paru milionach ? a na co to twoim zdaniem starczy? na roczne utrzymanie kursów ?i może jeszcze co 10 minut???
          Do Wejherowa kursy są rentowne, i dotacja wystarcza i się wszystko bilansuje, do Pruszcza niestety yo jest niedochodowe.

          • 4 16

          • Bełkoczesz stale

            Pruszcz dał kasę właśnie SKM. Stacja (nie dworzec) robiona jest z projektu rządowego.

            • 14 0

          • (1)

            od SKM dostał ten dworzec?

            • 3 3

            • ludzie mówią, że głównymi sponsorami dworca są

              SKM i PKP Intercity, a także trochę LOT z Wizzairem się dołożył.

              • 6 1

          • Wejherowo rentowne

            Hahahhaha... Pociągi do Wejherowa są rentowne? Chyba Ci się śniło. SKM nawet między Gdańskiem Głównym a Gdynią Główną ledwie wychodzi na plus

            • 4 2

      • ale jak już do jakiegoś Lęborka czy jeszcze dalej-Słupska, to OK?

        to przez te debilne relacje zdjęli stopień z drzwi i jest ta wielka dziura

        • 10 1

    • Wydłużyć to sobie można...
      A kto zapłaci ino za takie trasy?

      • 6 3

    • Szybka kolej miejska (1)

      niby nie wojewódzka, ale dotacje od marszałka bierze...

      • 7 0

      • Bo Marszałek dzieli środki na wszystko, łącznie z budżetami miast jak i wsi...poczytaj trochę o organizacji Samorządu terytorialnego..

        • 3 2

    • Nigdy.

      Kiedyś jak jeździły z Tczewa to akurat miałem przyjemność jeździć takim pociągiem z Gdańska Gł. do Sopotu.
      Tylu cebulaków nie widziałem nigdy.W co drugim przedziale pito piwo,nagminne palenie papierosów w przedziałach służbowych bo wieśniak nie wytrzyma bez peta godziny w drodze do roboty.
      I ten wszechobecny odór przepoconch ciuchów.

      • 15 6

    • Gdańska Orunia

      ZGADZAM SIĘ SKM częściej aż do Tczewa i więcej w weekendy w nocy z przystankiem na Oruni :)

      • 6 2

  • a w nocy.. (2)

    dalej dwa sklady i styka. Zal.

    • 82 6

    • (1)

      Prawda jest taka że jak ktoś bawi się w naszej STOLICY POMORSKIEJ ROZRYWKI - Sopocie, to albo wraca właśnie koło pierwszej w nocy, albo potem dopiero nad ranem, a jeżeli miały by jeździć częściej to tylko na trasie Gdynia - Gdańsk - Gdynia, nieraz jechałem w nocy w stronę Wejherowa i na odcinku Cisowa do W-wo jechało dosłownie parę osób. Ludzie to kosztuje, NAS WSZYSTKICH!

      • 9 5

      • no to nie jechac do wejherowa, niech koncza bieg na cisowej :)

        • 7 2

  • Chwalcie Pana, bo jest dobry!

    • 31 9

  • 7 i pół minuty, a ile opóźnienia, awarii i chamstwa obsługi no i jakie podwyżki cen biletów MARSZAŁEK planuje? (4)

    Obetną ilość do Słupska Lęborka i Wejherowa, a między Gdynią i Gdańskiem co 7,5 minuty.. Ot mi poprawa życia mieszkańców, chyba wolałbym zaczekać 7 minut dłużej, ale jechać czystym i nowoczesnym składem a nie ZŁOMEM na kółkach. Naprawdę nie wiem z czego wynika ten ciągły remont złomu zamiast kasacja i zakup CHOCIAŻ JEDNEGO NOWEGO POCIĄGU!!! przez tyle lat niczego nie kupiono oprócz rewitalizacji rdzy.

    • 52 23

    • szkoda tylko,że nic za tymi podwyżkami się nie zmienia jeśli chodzi o tabor

      • 6 0

    • Kolejowy

      Bo to się nie opłaca. Nowe pociągi są awaryjne, głośne, kiepsko wykończone, drogie w serwisie, a pasażerowie je zniszczą...

      • 5 1

    • Na każdy nowy kupiony zespół trakcyjny oznaczałby cztery niezmodernizowane. Wtedy narzekałbyś na to, że...

      ...jest ich za mało. A nie ma między nimi ŻADNEJ różnicy.

      Wtedy Ty i dziennikarze krytykowalibyście za to marnotrawstwo. Bo można było więcej takich samych za te same pieniądze.

      • 5 1

    • Pan chyba z Pisu, po wiecznym stękaniu was poznajemy. Nie bój, Jareczek dojdzie do władzy to Skm bedzie co 4 minut, a Siemens nie bedzie wyrabiał się z podstawianiem nowych składów;-)

      • 2 0

  • A co z (3)

    Skm do Tczewa i Pruszcza Gd?

    • 47 9

    • bez kitu (1)

      jadąc 207,232,200,205 w godzinach porannych to są takie tłoki a tak mało ludzi, a za bilet i tak więcej płacisz niż na terenie Gdańska. Przydałaby się jakaś alternatywa dla autobusów stojących w korku.

      • 2 0

      • Pruszcz ma spore udziały w spółce,

        jakieś 4.000 udziałów o wartości nominalnej 500 zł. Dla porównania Wejherowo nie ma nic. Gdzie tu logika? Może chodzi o remont dworca i po jego skończeniu SKM wróci na dobre?

        • 4 0

    • Miały jeździć, ale PLK odrzuciła wnioski ze względu na brak przepustowości (remont).

      Być może powrócą od korekty marcowej rozkładu jazdy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane