• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągiem do Warszawy przez Bydgoszcz i Toruń

Michał Tusk
15 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Wielki, kolejowy objazd do Warszawy (info.: Igor Nowaczyk). Wielki, kolejowy objazd do Warszawy (info.: Igor Nowaczyk).
Denerwuje Cię ponad czterogodzinna podróż pociągiem z Trójmiasta do stolicy? Już wkrótce możemy jechać o godzinę dłużej. Wszystko przez planowany remont trasy Gdynia - Warszawa.

Zapowiadana od lat modernizacja linii z Gdyni do Warszawy zbliża się dużymi krokami.

- Projekty wykonawcze są na ukończeniu - mówi Katarzyna Gawlik-Tarnowska, rzecznik Polskich Linii Kolejowych. - Przy pomyślnym rozstrzygnięciu przetargów na wybór wykonawców pierwszy etap prac, czyli remont torów na stacji Gdynia Główna i w okolicach Nasielska, rozpocznie się na przełomie lipca i sierpnia.

W ciągu następnych miesięcy remont objąłby większość trasy. Po jego zakończeniu czas jazdy skróci się z obecnych czterech godzin do dwóch i pół w przypadku pociągu "klasycznego", czyli złożonego z lokomotywy osiągającej prędkość 200 km na godzinę i wagonów, oraz do dwóch godzin i 15 minut w przypadku pociągów z tzw. wychylnym pudłem, takich jak włoski pociąg Pendolino.

Pierwotnie prace miały potrwać siedem lat, jednak w związku z Euro 2012 Ministerstwo Transportu postanowiło je przyspieszyć. Plan jest następujący: ponieważ na czas remontu czas podróży i tak by się wydłużyła o kilkadziesiąt minut z powodu zamykania kolejnych odcinków torów, lepiej od razu zamknąć całą trasę i robotę wykonać szybciej.

Pociągi z Trójmiasta do Warszawy mają w tym okresie jeździć przez Bydgoszcz, Toruń i Kutno. Biorąc pod uwagę obecne czasy przejazdu, taka podróż z Gdańska do stolicy trwałaby 5 godzin i 20 minut.

Ostatnio pojawiła się informacja, że objazd zostanie wprowadzony już za trzy miesiące.

- Wątpię, by stało się to tak szybko - mówi Michał Wrzosek, rzecznik Grupy PKP SA. - Obstawiałbym raczej początek przyszłego roku.

Na razie nie ma oficjalnych decyzji, czy wszystkie pociągi zostaną skierowane na zastępczą trasę, czy np. część zostanie zlikwidowana. Po dwóch latach będzie po wszystkim, bo najbardziej zniszczone tory na linii do stolicy zostaną już wyremontowane i pociągi będą już mogły wrócić na starą trasę. Mimo że remont kilku odcinków będzie jeszcze trwał, już wtedy z Gdańska do Warszawy będziemy jechali krócej niż trzy godziny.

Być może kolejowe spółki wprowadzą na czas objazdu tzw. ceny relacyjne, czyli uniezależnione od liczby kilometrów, których będzie o sto więcej. W ten sposób uniknięto by podwyżki cen.
Harmonogram prac na linii Gdynia - Warszawa

Lipiec 2007 - początek remontu torów na stacji Gdynia Główna Osobowa oraz odcinka Nasielsk - Warszawa
Jesień 2007 - początek remontu odcinków Iława - Montowo i Lisewo - Gdańsk
2008 - początek remontu odcinków Nasielsk - Iława, Prabuty - Lisewo i Gdynia Chylonia - Sopot
2009 - zakończenie remontu torów na stacji Gdynia Główna Osobowa i odcinka Lisewo - Gdańsk, rozpoczęcie prac na odcinku Gdańsk - Sopot
2010 - zakończenie remontu odcinków Nasielsk - Warszawa i Iława - Montowo, początek prac na odcinku Montowo - Prabuty
2011 - zakończenie remontu odcinków Nasielsk - Iława, Prabuty - Lisewo i Gdynia Chylonia - Sopot
2012 - zakończenie remontu odcinków Montowo - Prabuty i Gdańsk - Sopot
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • nareszcie:)

    oby to była prawda:)

    • 0 0

  • do Warsz\awy

    Czy bilety droższe ------napewno tak bo więcej kilometrów

    • 0 0

  • kiedyś trzeba to zrobić...

    ...podobnie jak z systemem drogowym w centrum Gdańska. A tak to przynajmniej mamy bodajże pierwsze praktyczne przełożenie E2012 na rzeczywistość i infrastrukturę. Jeśli ME dalej będą wpływać tak pozytywnie (zwłaszcza na takie niereformowalne dinozaury jak PKP), to może wyjść naprawdę nieźle za te pięć lat. I po nich:)

    • 0 0

  • WRESZCIE

    WRESZCIEWRESZCIEWRESZCIEWRESZCIEWRESZCIE!!!!!

    • 0 0

  • Wreszcie i mam nadzieję, że nie powstanie nam jakaś nowa Włoszczowa na tej trasie

    • 0 0

  • Czy warto dla 15 min?

    "czas jazdy skróci się z obecnych czterech godzin do dwóch i pół w przypadku pociągu "klasycznego",(..) i 15 minut w przypadku pociągów z tzw. wychylnym pudłem, takich jak włoski pociąg Pendolino." czy warto zatem wydawac miliony na super szybkie pociagi dzieki ktorym bedzie sie szybciej jedynie o 15 min? moze lepiej wyremontowac za ta kase dworce? Bo mi cos sie zdaje ze PKP poprostu chce miec szybki pociag, nie wazne czy bedzie mogl jezdzic szybko i czy bedzie mial gdzie tak jezdzic.

    • 0 0

  • PKS powinien dostrzec w tym remoncie szansę dla siebie i otworzyć jakieś nowe połączenia, wyjdzie taniej i pewnie szybciej....no chyba że drogowcy wezmą się za budowę autostrad to będziemy mieli jeden wielki paraliż komunikacyjny i ludzie zaczną kupować rowery albo chodzić na piechotę

    • 0 0

  • Warszawa-Nasielsk

    Chyba nie ma wolniej jeżdżących składów jak właśnie na tej trasie. Średnia prędkość to jakieś 40 km/h. Może wreszcie to zrobią, bo podziwianie twierdzy Modlin przez pół godziny jest może ciekawym zajęciem, ale po którymś tam razie może się znudzić...

    • 0 0

  • a ja bardzo lubie podróż pociagiem i godzina wiecej nie jest dla mnie straszna

    • 0 0

  • to będzie 6 godzin

    Wczoraj w radio Adamowicz mówił, że czas podróży do Wwy objazdem będzie trwał nawet 7 godzin, skąd więc to info 5 h 20 min ?
    Do Torunia jedzie się 2,5-3 godziny ekspressem, więc do Warszawy na pewno drugie tyle, patrząc na długości odcinków na mapie.

    Jeżdżę często do Wwy w sprawach zawodowych- prowadzę dzialalność, szkoda, że takie utrudnienie- bardzo skraca to czas pobytu w Wwie, albo każe zarwać dwie noce.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane