• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy SKM-ką do PGE Areny

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 


Sprawdziliśmy, jak podróżuje się przebudowaną linią kolejową z Gdańska Głównego do peronu przy stadionie w Letnicy. Pierwszy kurs z pasażerami odbędzie się w czwartek.



Nowa linia kolejowa dla pasażerów na mapie Gdańska. Nowa linia kolejowa dla pasażerów na mapie Gdańska.
- Odjazd! - krzyknęła o godz. 9 kierownik pociągu SKM. Pierwszy od siedmiu lat skład pociągu SKM na linii ze stacji Gdańsk Główny w stronę Nowego Portu zaczął się rozpędzać. Chwilami skład mknął niemal 80 km/h, szybsza podróż nową linią jest już niedozwolona.

Kolejarze nie kryli radości z powrotu pociągów pasażerskich na torowisko w stronę Nowego Portu. - Pojedziemy liniami kolejowymi, bo drogami, które obiecywano, nie da się jechać - mówił Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Podróż w kierunku stadionu trwała krótko. Przy peronie Gdańsk - Stadion Expo skład pociągu SKM zatrzymał się o godz. 9:06.

Podobnie będą teraz podróżować kibice i goście centrum targowego AmberExpo. - Obsługę będziemy wykonywać pociągami o długości trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przejazdy na mecze będą bezpłatne - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

Czy skorzystasz z SKM-ki podczas podóży na stadion?

Pociągi SKM niestety będą kursowały wyłącznie podczas imprez sportowych na stadionie, bądź targów, które odbywać będą się w AmberExpo.

Torowisko przebudowała firma Tor-Kar-Son z Elbląga. Za wykonanie zadania przedsiębiorstwo otrzymało nieco ponad 6 mln zł. Wykonawca zmodernizował torowisko o długości 3,5 km wraz z siecią trakcyjną oraz zbudował rozjazd między torami tuż za stacją Gdańsk-Kolonia (patrząc od strony centrum Gdańska). Rozjazdy umożliwią wymijanie pociągów.

Zakończono też prace budowlane przy budowie peronu Gdańsk - Stadion Expo. Inwestycja pochłonęła 2,1 mln zł i była finansowana przez miasto, choć prace zlecała po wcześniejszym uzgodnieniu spółka PKP PLK. Peron to betonowa platforma o długości 215 metrów, szerokości 7 metrów i 76 cm wysokości. Peron pomieści 1,5 tys. osób, co odpowiada maksymalnej liczbie pasażerów chcących wejść do dziewięciowagonowego składu kolejki o długości ok. 180 metrów. Wykonawcą była spółka Rajbud.

Dodatkowo zabezpieczono peron i wiaty na nieczynnej stacji Gdańsk - Kolonia. Odmalowanie i odwodnienie tunelu dla pieszych na wysokości ul. Kochanowskiego zobacz na mapie Gdańska. Wykonawcą była również spółka Rajbud. Koszt wyniósł 440 tys. zł.

Wymiana torów, budowa peronu i zabezpieczanie starej stacji pochłonęły prawie 8,5 mln zł.

6 minut na stadion

Odjechał pierwszy pociąg z dworca głównego w Gdańsku na stację Gdańsk Stadion-Expo w Letnicy.



Już w czwartek w związku z meczem Lechii Gdańsk z Legią Warszawa na stadionie w Letnicy spółka SKM uruchomiła osiem połączeń przed i sześć po spotkaniu.

Przejazdy przed meczem, 3 maja


Gdańsk Główny - 16:15 16:29 16:44 16:58 17:13 17:27 17:41 17:51
Gdańsk Stadion-Expo - 16:21 16:35 16:50 17:04 17:19 17:33 17:47 17:57

Gdańsk Stadion-Expo - 16:27 16:41 16:56 17:10 17:25 17:39 17:53
Gdańsk Główny - 16:33 16:47 17:02 17:16 17:31 17:45 17:59

Przejazdy po meczu, 3 maja

Gdańsk Główny - 20:01 20:15 20:30 20:44 20:58
Gdańsk Stadion-Expo - 20:07 20:21 20:36 20:50 21:04

Gdańsk Stadion-Expo - 20:00 20:13 20:27 20:42 20:56 21:10
Gdańsk Główny - 20:06 20:19 20:33 20:48 21:02 21:16

Miejsca

Opinie (271) 5 zablokowanych

  • Teraz czas na parking podziemny w okolicach Dworca zebym mogl tam zostawic auto. (19)

    Inaczej to wszystki półśrodki.

    • 274 26

    • (3)

      żolimpampomp rampapapapom

      • 17 6

      • @Baryła, auto zostawiasz w domu i idziesz na autobus...

        ... a na stadionie kupisz sobie browara.

        • 23 2

      • Lech Roch Skorpion (1)

        Moja kariera zaczęła się 3 dni temu ....

        • 1 0

        • hahaha, ale mi o nim przypomniałeś :DDD

          • 0 0

    • parking jest w budynku t-mobile (5)

      piętrowy i ma prawie zawsze całkiem sporo miejsc wolnych

      • 33 3

      • he he ale płatny a on chce wszystko za free czyli za moje i Twoje podatki! (3)

        Takieeego:)

        • 36 11

        • Ty za moje dzieci leczysz i ksztalcisz... (2)

          Na tym polega Państwo...

          • 13 15

          • singiel, przykro mi ale leczę się za swoje, nie stać mnie na czekanie ponad rok na badania czy stanie w tasiemcowych kolejkach.. (1)

            ale nie o tym, masz rację tylko mi chodzi o to, że każdy chce wszystko za darmo ale dać do wspólnej kasy już nie. Więc oboje mamy rację.

            • 16 5

            • on i on = obaj

              ...

              • 11 0

      • nic dziwnego za taką cene :)

        • 0 0

    • zostaw brykę w domu i korzystaj z komunikacji miejskiej

      proste rozwiązanie

      • 26 4

    • mądro głowy zrobią taki jak na lotnisku (1)

      10 min free potem 20 zł :D

      • 5 1

      • bo trzeba czytać

        a to nie boli

        • 3 0

    • zostaw auto pod domem i jedź komunikacją miejską

      - inaczej to półśrodek

      • 16 4

    • Masz parking przy hotelu scandic

      • 2 0

    • Kto wymyślił tę idiotyczną

      nazwę?

      • 0 0

    • czas wybrać ekipy rozbiurkowe (2)

      po cholerę nam ten stadion kto go ma utrzymywać hehe lechia ?

      • 4 3

      • na takie miasto dwa duże obiekty sportowe to wcale nie jest dużo (1)

        zarówno stadion jak i hala mają inne możliwości organizowania imprez niekoniecznie związanych z głównym ich przeznaczeniem. Trzeba tylko chcieć przyciągnąć podmioty zainteresowane.

        • 2 1

        • O Ergo się nie martwię i od początku dużo bardziej się cieszyłem z wielofunkcyjnej hali niż ze stadionu. Imprezy masowe organizować się da tylko trzeba mieć operatora z doświadczeniem a nie pana Mietka z Traugutta... Zresztą nie zapominaj, że w Trójmieście jest więcej obiektów, które organizują duże imprezy, nie tylko PGE i ERGO. To nie jest tak hop siup utrzymać tak wielki stadion, kłopot w tym, że od otwarcia minie za chwilkę rok czasu a nic się na nim jeszcze nie działo. Totalna porażka.

          • 5 0

  • (13)

    Teraz czas na wykonanie łuku od strony Gdyni w kierunku stadionu i można puszczać linię SKM relacji lotnisko - Wrzeszcz - Stadion Amber Expo i docelowo aż do Nowego Portu, do bazy promowej.

    • 137 6

    • A ten łuk to którędy? (10)

      Przez gruzy po wyburzonych domach Wrzeszcza i Kolonii?

      • 11 6

      • (3)

        Jest nawet rezerwa na Węźle Kliniczna.

        • 10 7

        • na łuk o promieniu 800 metrów? chyba śnisz (1)

          • 9 1

          • I to na dodatek...

            od torów dalekobieżnych, bo kolej od lotniska dotrze do Wrzeszcza po drugiej stronie stacji...

            • 3 2

        • na węźle Kliniczna jest rezerwa na drugi tor z GG

          nie ma natomiast rezerw dla łuku od strony Wrzeszcza. Chyba, że sądzisz, iż kolejka zawróci na łuku takim, jak na torach tramwajowych ;)

          • 5 0

      • zmiana kierunku ruchu pociągu na przystanku Stocznia pozwoli nawet uniknąć budowy "łuku" (2)

        - trasa Nowy Port - Lotnisko jako docelowa powinna być priorytetem już na etapie projektowania Kolei Metropolitarnej

        • 10 8

        • Stocznia? (1)

          Jaki to ma sens, skoro zaledwie kilometr dalej jest wielka stacja Gdańsk Główny? Na której można spokojnie zmienić kierunek jazdy, i na dodatek łatwo sie przesiąść między pociągiem podmiejskim i dalekobieżnym?

          • 15 1

          • w Polsce ludzie nie lubią się przesiadać

            systemy kolei metropolitalnej tak już mają, że są stacje przesiadkowe. W ten sposób awaria na jednej linii nie paraliżuje całego systemu.

            • 3 0

      • dla chcącego jakaś trudność?

        • 3 2

      • (1)

        Zawsze można zrobić tunel. Kiedyś i tak trzeba będzie zacząć je robić, miejsca na powierzchni w obszarach gęsto zabudowanych będzie coraz mniej.

        • 1 2

        • na razie musimy żyć z tym, że Niemcy na przełomie XIX i XX wieku wynieśli linię kolejową na nasyp

          gdyby była na poziomie terenu, to teraz możnaby myśleć o umieszczeniu jej w wykopie. Ale i tak nas na to nie stać.

          • 2 0

    • Tak, największym problemem (1)

      komunikacyjnym Gdańska/Trójmiasta jest brak SKM-ki w relacji lotnisko - N. Port

      • 2 2

      • Ogólnie, w normalnym mieście z koleją miejską, ma ona kilka linii.

        • 0 0

  • (4)

    Coś co powinno być już dawno temu - ale lepiej późno niż wcale

    • 72 2

    • he he, a dlaczego dawna linia SKM na tej trasie została zamknięta? (1)

      • 1 1

      • bo wiatr wiał na peronach

        mało kto tym jeździł takie czasy, na stadion to co innego

        • 7 1

    • chyba (1)

      To już chyba kiedyś było, ale "ulepszacze" zniszczyli. Kidyś myslano barsziej perspektywicznie o komunikacji.

      • 2 4

      • likwidując część linii tramwajowych

        • 0 0

  • Jestem rozczarowny. Byłem (4)

    przekonany, ze podstawią wagony towarowe.

    • 90 26

    • na fotkach to tylko

      postalinowski ubekistan. ale wciąż nadzieja i siła drzemie w Duchu, w ludziach, -tych niezłomnych i niezaczadzonych propagandą tzw.poprawności.

      • 5 4

    • propaganda.. jedyna odnowiona skm na potrzeby pokazania sie w mediach podstawiona (2)

      a koncowka filmiku i komentarz o drogach.. hmm jakby pkp istnialo haha..
      wlasnie pzrez trupa zwanego pkp do laski wrocily busy np z gda do wawy i to z wielkim rozmachem ciaszacym sie wielka popularnoscia!

      • 10 1

      • (1)

        Takich odnowionych jest 4 a nie jedna. A poza tym ta akurat nie jest wcale taka fajne. Ta jedna co pochodzi z nowszej modernizacji jest dużo lepsze (poza siedzeniami)

        • 2 0

        • jedna

          Tylko ta ma odpowiednie przyspieszenie

          • 2 0

  • EURO 2012 (4)

    1 WIELKA KLAPA.
    CZEKAM NA PROTESTY W TYM CZASIE,TUSK JUŻ TRZĘSIE PORTKAMI!

    • 80 142

    • Pierwsza linijka to o Tobie?

      • 23 10

    • KA z szacunkiem o Premierze , który reprezentuje Polskę i większość Polaków (1)

      • 15 14

      • Polskę reprezentuje Prezydent

        Premier kieruje rządem i nie powinien nikogo reprezentować, zwłaszcza partykularnych interesów :)

        • 2 1

    • sluchaj pisowcu wez sie do roboty a nie myslisz tylko o protestowaniu gdyby takie matoly jak ty byly u wladzy to by w POLSCE nigdy nic nie bylo.

      • 8 9

  • Gdyby jeszcze jeździły z taką predkością jak na przyspieszonym filmie.... tgv (3)

    • 45 16

    • pociąg jedzie pięć-sześć minut, więc prędkość wystarczy. (1)

      • 14 4

      • za internetową klasyką...

        można by rzec - thank you, captain obvious!

        • 4 0

    • Specjalnie dla Ciebie kolego kasztan wprowadzimy skład TGV,abyś 3,5 km mogł przejechać z prędkością 300km/h.

      • 17 0

  • Wielu już przesądza że EURO 2012 to będzie lipa totalna... (4)

    Oceniajcie dzień przed rozpoczęciem mistrzostw co zrobiono a dzień po zakończeniu jak to zorganizowano a nie już teraz.

    • 70 19

    • (1)

      no nie nie będzie lipy pokaż mi te autostrady dworzec PKP w Gdyni rozgrzebany tory dalekobieżne przez 3 miasto rozwalone nie wiem na co poszło te 5 lat

      • 3 0

      • Do Czerwca z tego co wiem został jeszcze cały miesiąc.

        • 0 1

    • .. bo bedzie, cały gdańsk dziury, istne kartoflisko

      .. bo bedzie, cały gdańsk dziury, istne kartoflisko

      • 1 0

    • Ja nie wiem jak kibole dostaną się z Gdańska do Doniecka.

      Straszny kawał drogi. Teleportali ciągle nie ma w sklepach.

      • 2 0

  • (4)

    Bardzo potrzebna SKMka powinna być przedłużona w różne kierunki.

    • 73 3

    • jak to w rozne a ma jezdzic w powietrzu?

      • 3 1

    • a najlepiej zgodnie z ruchem wskazowek zegara (2)

      • 2 0

      • cyfrowego (1)

        • 2 0

        • pulsarowego

          • 2 0

  • (5)

    widoki z okna bezcenne. To Indie czy już Bangladesz?

    • 209 21

    • to przykre (1)

      to postalinowski ubekistan. ale wciąż nadzieja i siła drzemie w Duchu, w ludziach, -tych niezłomnych i niezaczadzonych tzw.poprawnością urbanowo-michnikową.

      • 11 21

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Hmm, do złudzenia Paryż przypomina chociaż tam więcej betonu.

      • 16 3

    • milcz pisowcu! Jest pięknie! Wbij to sobie do głowy, jest super!!

      • 20 12

    • ha,ha

      Nie obrażaj Bangladesz !

      • 17 4

  • a czy przerwa między peronem a dzrzwiami jest zachowana? (15)

    Myślę, że pół metra przerwy powinno zostać!

    • 85 12

    • przerwa zostawiona żeby taki głupe. jak ty i tobie podobni mieli temat do marudzenia...

      • 14 21

    • pół metra to może jest od peronu do podłogi wagonu, ale wagon ma jeszcze stopień.

      A sam peron ma 76 cm, czyli jest niższy od pozostałych. Jest własnie na wysokości tego stopnia.

      • 15 0

    • niegłupie pytanie, w Polsce nadal buduje się zgodnie z radziecką skrajnią ! (10)

      Perony SKM w Trójmieście, linia E65, czy nawet Warszawa Lotnisko - podziemna stacja, rok 2012 ;)

      • 4 4

      • co za bzdury. (9)

        Nawet za komuny na polskich kolejach obowiązywała skrajnia taka jak w każdym kraju, gdzie tor ma standardową szerokość 1435 mm. I nadal tak się buduje. Dokładnie taie same odległości między wagonem i peronem sa w niemal każdym kraju europejskim. No chyba, że to wagon w jakimś przypadku jest szerszy, bo zdecydowana większość wagonów nie ma szerokości identycznej z dopuszczalną, tyko nieco mniejszą.

        • 2 3

        • ciekawostka przyrodnicza. To jak wytłumaczysz ze w S-Bahn Berlin pociąg jest znacznie blizej peronu i nie ma takiej dziury? (7)

          a może warto byłoby się ruszyć za zachodnią granicę do cywilizowanych krajów i podpatrzeć?

          • 10 5

          • WYSTARCZY KORZYSTAĆ ZE SCHODKA.... I JUŻ NIE MA DZIURY :)

            ALE GŁUPI ZAWSZE WOLI POMARUDZIĆ :)

            • 4 6

          • Sprawa jest prosta - tam jest tabor zwyczajnie przystosowany do peronu

            Na jakimkolwiek przystanku S-bahn wpadnięcie pomiędzy peron a pociąg jest niemożliwe. Odległość pomiędzy stopniem /który jest tylko jeden/ a peronem - to kilka centymetrów.
            Tak mają od lat hohohoo - a może i dłużej ...

            • 7 0

          • Bo S-Bahn w Berlinie ... (4)

            ... to całkowicie oddzielna infrastruktura (z trzecią szyną), po której kursuje WYŁĄCZNIE tabor S-Bahn. Ani pociagi S-Bahn nie wyjeżdżają na inne tory, ani inne pociągi nie wjeżdżają na tory S-Bahn. Dlatego tam kwestia skrajni jest pominięta: wagony i perony są ściśle do siebie dopasowane, zarwno szerokością jak wysokością. Tamtejszy tabor nie ma też stopni wejściowych tylko podłoga jest na całej szerokości wagonu.

            W tym samym Berlinie na torach "ogólnodostępnych" skrajnia jest zachowana i przestrzeń między peronem i wagonami bywa całkiem szeroka, dokładnie tak jak u nas. Bo u nas zastosowano zasadę, żeby tory "dalekobieżne" i SKM mogły stanowić dla siebie nawzajem rezerwę, w sytuacjach awaryjnych.

            Masz rację warto pojechac i popatrzeć. Ale dokładnie.

            • 6 2

            • bardzo dokłdanie. na HAuptbahnhof też.. (1)

              • 1 0

              • właśnie tam.

                Jak przyjechały wagony piętrowe, to szpara była węższa, bo te wagony są nieco szersze niż "zwykłe". Gdyby je dla jaj wpuścić na tor S-Bahn, to... zaklinowałyby się bo nie zmieściłyby sie przy peronie. Za to mają nisko podłogę, i z wysokiego peronu trzeba niewygodnie zeskoczyć w dół...

                • 1 1

            • We Frankfurcie nad Menem nie ma 3 szyny a S-Bahn ma 5 cm do peronu. (1)

              S5 Frankfurt Messe itd

              • 2 2

              • To nie trzecia szyna decyduje.

                Zawarłem ją w nawiasie jako ciekawostkę. Bo to zupełnie iny system zasilania niż na zwykłych torach.

                Decyduje fakt, że to oddzielna infrastruktura, po której kursuje WYŁĄCZNIE własny tabor. Jak w metrze. Wtedy można sobie ustalić własną lokalną skrajnię. I odległości nawet mniejsze niż 5 cm

                W trójmieście od samego początku było założenie, że tory SKM moga stanowić awaryjną rezerwę dla pociągów dalekobieznych i towarowych i na odwrót. Dlatego perony SKM MUSZĄ spełniac normy standardowej "ogólnokolejowej" skrajni

                • 4 1

        • nie odróżniasz skrajni od rozstawu szyn

          • 2 3

    • Nie wiem, nie jechałem jeszcze. Ale zapewniam cię, że na normalnych stacjach SKM przerwa wynosi 25-30 cm. (1)

      Jeśli nie uprzesz się bojkotować pierwszego stopnia od drzwi...

      • 0 1

      • mówisz o tym wypierdku wąskim?

        chyba se kpisz z rozsądku

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane