• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Politechnika Gdańska zmieniła logo

Marzena Klimowicz-Sikorska
21 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto. Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto.

Po blisko 24 latach Politechnika Gdańska zmieniła swoje logo. Władze uczelni uznały, że dotychczasowe jest za mało czytelne i konieczne są zmiany.



Stare logo PG. Stare logo PG.
Dwa lwy z bujnymi grzywami trzymające herb uczelni z czterema symbolami: orłem - symbolizującym, że jest to uczelnia państwowa, kotwicą - że ma związek z morzem, godłem Gdańska - że związana jest z miastem i kaganek w zębatce - symbolizującym, że jest to uczelnia techniczna. Do tego napis po łacinie "Wierni morzu i ojczyźnie" - tak wyglądało dotychczasowe logo PG.

Teraz, po blisko 24 latach odchodzi ono do lamusa. Od kilku dni zastępuje je nowe, prostsze i czytelniejsze.

- Główną przyczyną zmiany znaku był brak czytelności i rozpoznawalności. Nie chcieliśmy zaczynać wszystkiego od nowa. Uważam, że odwracanie się od ponad stuletniej historii byłoby nierozsądne. Zależało nam by zachować ciągłość historyczną, wykorzystując te elementy symboliczne starego znaku, które są konieczne i nadal nośne - tłumaczy prof. Jan Buczkowski, pełnomocnik rektora ds. artystycznych. - Zachowaliśmy sylwetki lwów i elementy herbu miejskiego. Nowym elementem jest akronim PG, skrót, który funkcjonuje w powszechnej świadomości i używany jest też w języku potocznym. W tym przypadku mniej - znaczy więcej. Myślę, że projektantom udało się znaleźć interesującą, współczesną formę, i że obecne logo odróżnia się od tych, które także posługują się sylwetkami lwów.

A tak wyglądało logo PG w 1938 r. A tak wyglądało logo PG w 1938 r.
Zaprojektowanie logo zlecono warszawskiej firmie Mamastudio, która za pomocą nowoczesnej formy graficznej i współczesnego języka symbolicznego miała za zadanie wyrazić bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. Ostatecznie dekoracyjną formę lwów trzymających tarczę zastąpiły figury o "regularnym rytmie geometrycznej linii konturu".

Sylwetki lwów oraz zestawienie inicjałów nazwy uczelni z godłem miasta Gdańska w polu tarczy herbowej mają stanowić nierozerwalną i jedną całość.

Czy podoba ci się nowe logo Politechniki Gdańskiej?

- Zamierzeniem było maksymalne uproszczenie. Użyto linii, które kojarzą się z pikselami. Uważam, że jest to bardzo zgrabne rozwiązanie grzywy lwa, poprzez użycie rytmicznych linii, symbolizujących wiedzę i "połączenie" ich z celowo stylizowanym ogonem, nawiązującym do antycznego ornamentu. Całość jest bardzo dynamiczna - dodaje dr Buczkowski.

To jednak nie koniec zmian. Nowy logotyp jest elementem Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego celem jest uporządkowanie i wypracowanie zasad w obrębie dokumentów (druki funkcyjne, akcydensy codziennego użytku, nowe wzory dyplomów), nośników promocyjnych, jak i informacji wizualnej wewnątrz budynków oraz w obrębie kampusu (np. oznakowanie pomieszczeń, oznakowanie dojazdowe itp.).

A czy podoba się specjalistom od marketingu?

- Jest kontrowersyjne. Z pewnością znajdzie równie wielu fanów, co zagorzałych przeciwników - uważa Marcin Więckowski z firmy Whizbrand, grupy oferującej usługi marketingowe.

Jego zdaniem decyzja o modernizacji i odchudzeniu znaku była w pełni uzasadniona. Dotychczasowy herb był nieczytelny i nadmiernie skomplikowany, co powodowało szereg ograniczeń aplikacyjnych. Obecny - jest poprawny technicznie i tym samym bardziej praktyczny. Jednak nie wszystko wygląda tak, jak powinno.

- Nowy znak miał być interpretacją dotychczasowego herbu i współczesnym językiem wyrażać bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. W mojej prywatnej ocenie poszedł w tej interpretacji o krok za daleko. Nowa identyfikacja PG jest nie tyle ewolucją, co rewolucją. Bogactwo tradycji niestety zgubiło się gdzieś w tym procesie - kwituje Marcin Więckowski.

Informacja dodana 21 marca godz. 12. 55

Udało nam się dotrzeć do kosztów związanych ze zmianą wizerunku uczelni. Zamówienie Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej kosztowało łącznie 49 tys. zł netto. W jego skład, poza logo, wchodzą m.in.: projekty nośników systemu identyfikacji wizualnej, takich jak: wizytówki, karty przesyłowe, listowniki imienne i ogólne, koperty, pieczęcie imienne, adresowe i specjalne; a także dyplomy, kwestionariusze, świadectwa czy karty egzaminacyjne i inne.

Miejsca

Opinie (660) 6 zablokowanych

  • UNICESTWIĆ PIĘKNO? - pytam po co???

    ......piekno na to jest, by zachwycało.....
    / C.K. NORWID /

    • 7 0

  • Wstyd mi za ludzi, którzy piszą głupoty bo im się nudzi.

    Wstyd mi za to, że ludzie którzy kompletnie nie znają się na projektowaniu mówią takie pierdoły. Zajmijcie się pracą albo nauką bo widać, że Wam się nudzi. Radze na przyszłość zobaczyć inne, podobne realizacje, a później wyrażać swoje opinie. To, że znacie program Paint to od razu nie czyni z Was projektantów.

    • 1 8

  • (1)

    Generali, Ing czy może Peugot'a? co Wam przypomina nowe logo PG?

    • 6 0

    • POst-modernistyczny symbol toalety w nocnym klubie.

      • 0 0

  • po co zmienia się coś co jest dobre? (1)

    • 5 0

    • Banalnie

      proste, zeby jakiś partacz mógł zarobić

      • 3 0

  • student

    politechnika otwiera odział banku? czy będzie udzielać pożyczek na krótki termin? Bo innego wytłumaczenia niż marketingowe nie znajduje

    • 4 0

  • Z biegiem czasu wszystko się upraszcza, wystarczy spojrzeć na logo Coca-Coli, Apple, Microsoftu. Zabieg marketingowy jak najbardziej korzystny, logotyp jest prostszy do zapamiętania.
    Mnie osobiście się podoba. :]

    • 1 9

  • GROZA!

    Wszechobecna tandeta i prymitywizm wdarły się nawet tu. To tak jakby wyburzyć obecny gmach Polibudy i zbudować w to miejsce dewloperke z kartongipsu, styropianu i plastiku, twierdząc, ze lepsze bo nowe.

    • 8 0

  • Może odcisk pieczęci?

    To się nadaje tylko na współczesną pieczęć lakową!
    Mamy XXI- elektroniczny wiek.
    Dotychczasowe musi zostać !!!

    • 1 0

  • porażka

    Jestem Gdańszczaninem, absolwentem i z dumą spoglądałem na stare logo które kojarzyło mi się z Gdańskiem, tradycją i solidnością wiedzy zdobytej na PG i z pewnym politowaniem spoglądałem na logo UG i innych "młodych" uczelni.
    A tu taka porażka. I kto niby ma być grupą docelową uczelni z takim logo??

    • 8 1

  • zrozumiałe tylko dla polaków

    Bez dwóch zdań zmiana loga była potrzebna.
    Przede wszsytkim chodzi o to żeby można było je wykonać techniką wektorową.
    Jednak stare logo miało sporo dobrego np. żywe, wesołe kolory. Tego brakuje w nowym takim trochę bez polotu. Lwy wyglądaja trochę jak te od Peugeota!
    Ogromnym plusem jest to, że ono nie wiele straci jeśli będzie zskserowane lub wydrukowane na czarno biało.

    Ponadto jestem ciekawy czy to jest jedyne logo. A co z tzw. 'areną międzynarodową'. Motywuje się pracowników naukowych i studentów do otwarcia się na świat, do pozyskiwania środków na badania z UE i jednocześnie 'wyposarza się' ich w log zrozumiałe tylo dla ludzi mówiących po polsku.
    Nie mam gotowego rozwiązania ale uważam że mogłoby to być porządniej przedyskutowane, rozwiązane.

    Jestem absolwentem PG i pracuje na wyższej uczelni w niemczech.
    Pozdrawiam.

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane