• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Politechnika Gdańska zmieniła logo

Marzena Klimowicz-Sikorska
21 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto. Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto.

Po blisko 24 latach Politechnika Gdańska zmieniła swoje logo. Władze uczelni uznały, że dotychczasowe jest za mało czytelne i konieczne są zmiany.



Stare logo PG. Stare logo PG.
Dwa lwy z bujnymi grzywami trzymające herb uczelni z czterema symbolami: orłem - symbolizującym, że jest to uczelnia państwowa, kotwicą - że ma związek z morzem, godłem Gdańska - że związana jest z miastem i kaganek w zębatce - symbolizującym, że jest to uczelnia techniczna. Do tego napis po łacinie "Wierni morzu i ojczyźnie" - tak wyglądało dotychczasowe logo PG.

Teraz, po blisko 24 latach odchodzi ono do lamusa. Od kilku dni zastępuje je nowe, prostsze i czytelniejsze.

- Główną przyczyną zmiany znaku był brak czytelności i rozpoznawalności. Nie chcieliśmy zaczynać wszystkiego od nowa. Uważam, że odwracanie się od ponad stuletniej historii byłoby nierozsądne. Zależało nam by zachować ciągłość historyczną, wykorzystując te elementy symboliczne starego znaku, które są konieczne i nadal nośne - tłumaczy prof. Jan Buczkowski, pełnomocnik rektora ds. artystycznych. - Zachowaliśmy sylwetki lwów i elementy herbu miejskiego. Nowym elementem jest akronim PG, skrót, który funkcjonuje w powszechnej świadomości i używany jest też w języku potocznym. W tym przypadku mniej - znaczy więcej. Myślę, że projektantom udało się znaleźć interesującą, współczesną formę, i że obecne logo odróżnia się od tych, które także posługują się sylwetkami lwów.

A tak wyglądało logo PG w 1938 r. A tak wyglądało logo PG w 1938 r.
Zaprojektowanie logo zlecono warszawskiej firmie Mamastudio, która za pomocą nowoczesnej formy graficznej i współczesnego języka symbolicznego miała za zadanie wyrazić bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. Ostatecznie dekoracyjną formę lwów trzymających tarczę zastąpiły figury o "regularnym rytmie geometrycznej linii konturu".

Sylwetki lwów oraz zestawienie inicjałów nazwy uczelni z godłem miasta Gdańska w polu tarczy herbowej mają stanowić nierozerwalną i jedną całość.

Czy podoba ci się nowe logo Politechniki Gdańskiej?

- Zamierzeniem było maksymalne uproszczenie. Użyto linii, które kojarzą się z pikselami. Uważam, że jest to bardzo zgrabne rozwiązanie grzywy lwa, poprzez użycie rytmicznych linii, symbolizujących wiedzę i "połączenie" ich z celowo stylizowanym ogonem, nawiązującym do antycznego ornamentu. Całość jest bardzo dynamiczna - dodaje dr Buczkowski.

To jednak nie koniec zmian. Nowy logotyp jest elementem Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego celem jest uporządkowanie i wypracowanie zasad w obrębie dokumentów (druki funkcyjne, akcydensy codziennego użytku, nowe wzory dyplomów), nośników promocyjnych, jak i informacji wizualnej wewnątrz budynków oraz w obrębie kampusu (np. oznakowanie pomieszczeń, oznakowanie dojazdowe itp.).

A czy podoba się specjalistom od marketingu?

- Jest kontrowersyjne. Z pewnością znajdzie równie wielu fanów, co zagorzałych przeciwników - uważa Marcin Więckowski z firmy Whizbrand, grupy oferującej usługi marketingowe.

Jego zdaniem decyzja o modernizacji i odchudzeniu znaku była w pełni uzasadniona. Dotychczasowy herb był nieczytelny i nadmiernie skomplikowany, co powodowało szereg ograniczeń aplikacyjnych. Obecny - jest poprawny technicznie i tym samym bardziej praktyczny. Jednak nie wszystko wygląda tak, jak powinno.

- Nowy znak miał być interpretacją dotychczasowego herbu i współczesnym językiem wyrażać bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. W mojej prywatnej ocenie poszedł w tej interpretacji o krok za daleko. Nowa identyfikacja PG jest nie tyle ewolucją, co rewolucją. Bogactwo tradycji niestety zgubiło się gdzieś w tym procesie - kwituje Marcin Więckowski.

Informacja dodana 21 marca godz. 12. 55

Udało nam się dotrzeć do kosztów związanych ze zmianą wizerunku uczelni. Zamówienie Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej kosztowało łącznie 49 tys. zł netto. W jego skład, poza logo, wchodzą m.in.: projekty nośników systemu identyfikacji wizualnej, takich jak: wizytówki, karty przesyłowe, listowniki imienne i ogólne, koperty, pieczęcie imienne, adresowe i specjalne; a także dyplomy, kwestionariusze, świadectwa czy karty egzaminacyjne i inne.

Miejsca

Opinie (660) 6 zablokowanych

  • Ale co się spinacie, (1)

    firma się rozrasta, potrzebne było pół bańki. 15 minut roboty grafika i gitara!

    • 2 1

    • i przez takich buców inni buce robią stronki za 800zł

      bo buce - klienci myślą, że jak synek w paincie namaluje zajączka to znaczy, że to jest łatwe.

      • 0 2

  • Oderwane ..... (2)

    ....... od tradycji. Niech mi ktoś powie, że ten gryzmoł kosztował 49 tyś netto. Gratulacje.

    • 5 0

    • jak ktoś nie ma pojęcia

      to dla niego "ten gryzmoł kosztował 49 tysięcy netto" i w ogóle "tys." a nie "tyś."

      • 0 1

    • Nie gryzmoł a system identyfikacji

      Cena jak cena warszawska ja by to zrobił za 35 tyś. tak myślę ale jak pracuję jako projektant w Trójmieście :)

      Chodzi o to że samo logo zostało zeformowane, wysublimowane - w negatywnym znaczeniu. Jest emotikonem a nie Logotypem z którym można się identyfikować, który nawiązuje do tradycji i historii

      • 0 0

  • dlaczego nie ogłoszono otwartego konkursu na logo? (2)

    • 28 0

    • (1)

      Dla mnie to tez jest wazne pytanie - dlaczego nie bylo otwartego konkursu i glosowania? Mozna by w ten sposob wybrac 3 najlepsze propozycje, a z krotkiej listy wybieralby juz rektor.

      • 3 0

      • bo demokracja to największa bzdura

        banda durniów wybiera spośród dna

        • 1 2

  • Super! (1)

    Logo Peugeot... Dlaczego Mamastudio, a nie np. ASP?!

    • 10 0

    • A dlaczego nie

      Architekci z PG?
      Czyżby Kierownictwo tej kiedyś Szanownej Alma Mater wiedziało o poziomie swej szkółki i dla tego Warszawa i dlatego taka znamienita i znana na świecie MAMASTUDIO. I dlatego nowym polskim zwyczajem cichcem, cichcem i do przodu.

      • 0 1

  • Jakoś jestem ZDECYDOWANYM przeciwnikiem takiej nowości. Świadczy ona tylko (2)

    o braku elementarnego rozsądku. Nowe logo bowiem jest w rzeczywistości mniej czytelne od starego !! I tak naprawdę w odróżnieniu od starego nie mówi już nic. A twierdzenie,że akronim PG funkcjonuje w powszechnej świadomości jest czystą megalomanią, bowiem jeśli funkcjonuje to tylko w świadomości autorów zmian. Stąd pytanie: jaki jest związek pomiędzy firmą Mamastudio w Warszawie, a osobą odpowiadającą za zlecenie ? Bo wydaje się, że może być to jedynym powodem zmiany.

    • 11 1

    • No, no nie idż tak daleko

      Coś mi się "zdaje" a może już nie, że na PG obowiązują przepisy przetargu publicznego. Nawet na wykonanie nowego LOGO. Ktoś ogłosił wydanie 50 tyś zł, jakieś firmy się zgłosiły, ktoś coś zrobił i jakieś "Mamastudio" wygrało. Dopiero teraz wydano zlecenie podpisano umowy, odebrano i przyjęto ten wielki projekt. A wszystko to na poziomie rektorskim. to tak w wielkim skrócie ale żeby było śmieszniej wszystko to do sprawdzenia. (w końcu tu chodzi o państwowy zakład pracy) a czy był związek kogoś z pożal się Boże firemką mające denne grafiki na swojej stronie www to dziś trudno dociekać (czyżby jakiś przekręcik). W każdym razie rektorskie ciało nie bolało gdy taki stolec zatwierdzało.
      Tak to się dziś wydaje publiczne pieniądze.

      • 1 0

    • Pewnie

      Szczególnie, że poprzedni logotyp posiadał nazwę uczelni w języku łacińskim :) Obecny posiada przynajmniej nazwę w języku polskim.

      • 0 1

  • Pomyłka w kalendarzu?

    Ale jaja !!! 1 kwietnia !!! !!! !!!

    • 1 1

  • "rytmiczne linie" i "wystylizowany ogon" (1)

    hahaha

    • 15 0

    • Coś mi tu zalatuje

      Coś mi tu te ogonki w połączeniu ze sobą zalatują "hakowatym krzyżem". A co to hakowaty krzyż to wiemy aż nazbyt doskonale, to tyle w Europie. Być może tu chodziło o Azję, gdzie jest powszechnie stosowanym symbolem szczęścia i pomyślności.

      • 1 0

  • Nowe logo PG

    Wygląda fatalnie poprzednie było piękne. mamy dziwna skłonność do niszczenia tego co dobre i piękne...

    • 7 0

  • (2)

    Zastanawia mnie dlaczego PG zleciło zaprojektowanie loga konkretnej firmie z zewnątrz, pewnie za niemałe pieniądze... i nagle dowiadujemy się, że zostało zmienione, bez żadnego konkursu, głosowania wśród studentów, wykładowców czy władz uczelni. Zazwyczaj konkurs o możliwości zaprojektowania nowego loga był ogłaszany na stronie PG, np. Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej, IM czy Centrum Nanotechnologii.

    • 14 1

    • logo

      Znajomi musza zarobic

      • 0 0

    • Ogłosiliby konkurs na stronie PG na opracowanie loga za mniejszą sumę, tak jak było to dotychczas za mniej więcej 2 tys., a nie za bagatela 50 tys., myślę że napłynęłoby wiele projektów, ładniejszych projektów, przez studentów czy osób z talentem.

      • 4 0

  • CO TO K****A JEST ?!

    Zamiast zorganizować konkurs wśród studentów na logo, co umożliwiłoby wybór jednego z wielu, przeprowadzić referendum wśród pracowników(ze studentami i tak nikt się nie liczy) i wybrać to jedno najfajniejsze, ktoś przyklepał jakieś ch***we logo za 50 000 zł?! SKANDAL!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane