• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa Obwodnica Gdańska: drogowcy włączają piąty bieg

Maciej Naskręt
28 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Estakada w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska w Lipcach. Estakada w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska w Lipcach.

Dobre wieści płyną z Południowej Obwodnicy Gdańska. Drogowcy postanowili pracować na płycie estakady nawet wtedy, gdy ta będzie się przesuwać.



Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska.
Południowa Obwodnica Gdańska to rekordowa inwestycja pod wieloma względami. W jej ciągu powstaje najdłuższa w Polsce - 2,8-kilometrowa - estakada, która połączy Żuławy z górnym tarasem Gdańska. Wykonywana jest z materiału, który pozwoli na jej 200-letnią eksploatację! Ponadto przedsięwzięcie pochłonie niebagatelną kwotę 1,43 mld zł (85 proc. tej kwoty sfinansuje Unia Europejska, a 15 proc. pochodzić będzie z budżetu państwa), co również jest rekordem, tyle że w skali północnej Polski.

Ta inwestycja jest unikatowa pod jeszcze jednym względem - technologii budowania. Jej wykonawca zdecydował się - w porozumieniu z inwestorem i po wykonaniu pomiarów geodezyjnych - że w czasie nasuwania płyt żelbetowych, po których w przyszłości pojadą samochody, będą prowadzone roboty drogowe.

Kto najchętniej będzie korzystał z Południowej Obwodnicy Gdańska?

Nie chodzi jednak o wylewanie nawierzchni bitumicznej. - Nasuwana płyta tylko pozornie jest sztywna. W rzeczywistości napręża się i wygina. To tak, jakbyśmy chcieli pchać rozwiniętą nić leżącą na stole. Z tego powodu ogromne siły mogłyby uszkodzić trwale nową nawierzchnię - wyjaśnia Adam Nadolny, dyrektor spółki Mosty Gdańsk, opracowuje dla wykonawcy projekty obiektów inżynierskich na Południowej Obwodnicy Gdańska.

Dlatego też drogowcy wykorzystają nasuwanie płyty do układania krawężników, gzymsów, chodników i przyszłych odwodnień jezdni.

Dlaczego zdecydowano się na takie przyspieszenie prac, skoro zarówno inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - jak i generalny wykonawca - Bilfinger Berger - zawsze zapewniali, że majowy termin oddania obwodnicy nie jest zagrożony?

- Obawiamy się zimy. Musimy nadrobić nieco czasu, aby nie martwić się o roboty, gdyby zaskoczyły nas mrozy. Wtedy bardzo trudno prowadzić jakiekolwiek prace - przyznaje Adam Nadolny.

Faktem jest, że na budowie POG pewne opóźnienia już są. Największe przy budowie mostu nad Motławą, w okolicy miejscowości Krępiec zobacz na mapie Gdańska. Prace opóźnił mróz i konflikty z mieszkańcami. Gdy roboty można było wznowić, okazało się, że by nadrobić stracony czas, trzeba do tego dwóch stanowisk do nasuwania płyty, a nie tylko jednego. Sprawę opisywaliśmy w maju tego roku. Po trwających kilka tygodni negocjacjach gdański oddział GDDKiA zgodził się dołożyć 7 mln zł na drugie takie stanowisko i prace nabrały tempa.

Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska to inwestycja zlecona przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt zakłada budowę 18-kilometrowej drogi ekspresowej między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta przez gdańską Olszynkę. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum firm Blifinger Berger i Wakoz. Za wykonanie drogi do maja 2012 r. otrzymają 1,133 mld zł.

Miejsca

Opinie (130) 6 zablokowanych

  • Ta obwodnica naprawdę się przyda! (17)

    Mieszkańcy Straszyna i okolic skrócą sobie drogę na piękne plaże Wyspy Sobieszewskiej :)

    • 132 11

    • (8)

      nie, mieszkancy warszafffki jadac nad morze nie bede przejezdzac przez nasze ukochane miasto, ufff

      • 64 2

      • coś chyba niezazbytnio z topografią miasta, co? (6)

        A jak będą jechać? Obwodnicą Południową na Obwodnicę (istniejącą) i potem do Sopotu? Czy na Stogi? ;)

        • 1 43

        • (2)

          Nie każdy jadąc nad morze wybiera Sopot, Stogi etc. :p Jest też Półwysep Helski, Dębki i szereg innych miejscowości, do których jadąc, będzie można ominąć np. centrum Gdańska.

          • 31 0

          • przed wjazdem na Hel postoją sobie w korkach jak talala (1)

            poszerzanie dróg nie likwiduje korków tylko je przesuwa gdzie indziej

            • 14 5

            • Ważne że dalej od Gdańska ;-)

              • 22 0

        • (1)

          i dlatego potrzebny jest tunel i droga zielona

          • 10 0

          • i co z tego

            przez najbliższe 20 lat nei bedzie na to pieniedzy....

            • 6 2

        • Zbytnio zbytnio :-)

          na Gdańskie plaże turyści już nie przyjerzdzają poza tymi którym wakacje funduje pomoc socjalna.

          • 4 6

      • A my

        wyjeżdżając do Warszawy (i dalej) nie będziemy się ciągnąć przy Lotosie... Ufff

        • 25 0

    • (6)

      co wy pierniczycie ludzie? cały ciężki transport, który teraz leci z południa przez centrum Gdańska (bo inaczej nie ma jak) krajową 7 do obwodnicy korkuje dawną Leningradzką. A tak się to skończy - większość popędzi południową i dalej obwodnicą bo będzie znacznie szybciej (wszystkim). Naprawdę może przestalibyście z tym nieudanym sarkazmem bo aż się rzygać chce :/

      • 36 1

      • (4)

        Pod warunkiem, ze na nowej obwodnicy nie bedzie systemu viaTOLL. W przeciwnym razie nic sie nie zmieni.

        • 4 6

        • zmieni

          nawet jeśli będzie to co? myślisz że ciężarówce bedzie się opłacać stać w godzinnym korku?

          • 9 2

        • no to się wprowadzi zakaz ruchu aut ciężarowych w Gdańsku (2)

          • 9 2

          • Dokładnie - polski urzędnik zakazem stoi. Przykro patrzeć jak urzędnicy "próbują dogonić i złapać"

            kierowców, aby ci jak najwięcej kasy zapłacili. Pytanie tylko, czy urzędnicy muszą wydać tyle naszych pieniędzy na różne systemy i na siebie, aby ściągnąć pieniądze do budżetu..

            • 3 1

          • No tak też nie można bo np zaopatrzenie do sklepów w mieście też musi jakoś dojeżdżać, co nie? :)

            • 1 0

      • Ach ten sentyment ;-)

        • 2 0

    • Wybory znowu? Kto i komu lukruje?

      • 3 4

  • przy obecnych cenach za przejazd (9)

    będzie stałą pusta... zwłąszcza jak osobówki zaczną kasować

    • 37 93

    • (8)

      Jest to obwodnica a nie autostrada i będzie darmowa...

      • 27 2

      • A jechałeś ostatnio obwodnicą trójmiasta ? (3)

        I wiesz do czego służą bramki tam poustawiane?Jak nie, to zapytaj rządzących "liberałów" ...

        • 21 29

        • w całym cywilizowanym świecie

          pobiera się myto od samochodów ciężarowych. W końcu i w Polsce zaczęto. Ale jak ktoś jest ignorantem to i tak tego nie zrozumie...

          • 33 7

        • (1)

          Mówię o opłatach dla samochodów osobowych... Ciężarowcy i tak płacili i tak płacili, teraz po prostu muszą płacić proporcjonalnie do pokonanych kilometrów.Ale moim zdaniem system winietowy jest o niebo lepszy, i jakby był wprowadzony w Polsce to kupował bym i z przyjemnością używał dróg płatnych weźmy dal przykładu Czechów - winieta 10 dni 250kc (40PLN), miesiąc 350kc(56PLN), rok 1200kc ( 192 PLN), więc jadąc na urlop kupuję winietkę za 56 PLN i śmigam sobie z nad morza w góry, a przy naszych cenach wszyscy cisną się na drogach krajowych.Nasze państwo długo jeszcze nie zrozumie, że niższe podatki mogą oznaczać większe wpływy do budżetu.

          • 33 1

          • W Austii winieta na 2 tygodnie kosztowała 40 zł...

            I to było fajne. U nas winieta na rok, jak się pojawi, będzie kosztować 2 tys na osobówkę. I powiedzą że to tanio, bo to niecałe 500 euro

            • 13 0

      • jest jeszcze coś takiego jak VIATOLL kolego :)

        • 6 0

      • Darmowa przez 5 lat (2)

        POG jest drogą klasy S i wszystkie s-ki (za wyjątkiem wymienionych w rozporządzeniu Min. Inf) będą płatne. POG jest finansowana przez UE i dla tego typu inwestycji obowiązuje 5 letnia karencja na pobieranie opłat. Jak na razie nasi kochani POlitycy nie potrafili załatwić dla swojego regiony zwolnienia ZOT z pobierania opłat, mimo, iż AOW koło Wrocka, obie Obwodnice Poznania, obwodnice Łodzi (nawet te, które zaczną dopiero budować) nie będa płatne.Ale my POpieramy Donka bezinteresownie, więc nie musi o nas się staerać (taka szara rzeczywistość POlskiej POlityki), a tam gdzie musi walczyć o swoją POzycję (Łódź - Grabarczyk, Wrocław - Schetyna, Poznań - Kulczyk) rozdjae przywileje na lewo i prawo.A my debile cieszymy sie, że mamy płemieła z Gdańska i to nam wystarcza, a jak przestanie - postraszą nas kaczkami czy Kurskimi i już znowu jesteśmy grzeczni. Brawo Gdańsk, vivat bezmyslny elektorat PO i równie bezmyślni lokalni kacykowie. Wczoraj WP trąbiła o akcji ABW w ARPG - a na trojmaisto.pl -cisza. PO co narażać się lokalnym kacykom, niechcący można stracić prestiżową lokalizację w Zieleniaku - trzeba uważać.

        • 26 11

        • więcej tego PO nie mogłeś już tu wcisnąć?

          • 9 14

        • "...vivat bezmyslny elektorat PO... ". Vivat (zniesmaczony) wyborco PO za bardzo konstruktywną samokrytykę... A skrótów więcej nie było?

          • 5 4

  • Jak czytam o takich powodach opóźnień, to dostaję białej gorączki.... (18)

    "Prace opóźnił mróz i konflikty z mieszkańcami."Kiedy wreszcie to Państwo przestanie się cackać lokalną grupą, kiedy chodzi o interes milionów???

    • 102 35

    • dokładnie ! (8)

      kiedy Japończycy budowali najszybszą kolej świata,to wyburzali wszystko,co było przeszkodą w ułożeniu idealnie prostego odcinka - i jakoś społeczeństwo nie płakało,ani nie biadoliło,bo interes ogólnonarodowy jest tam priorytetem !

      • 29 6

      • nie istnieją idealnie proste odcinki (1)

        • 7 5

        • co racja to fakt

          • 3 8

      • (3)

        Tam jest dyscyplina a tu pełno bab i moherów

        • 11 5

        • Mam nadzieję, że twój domek lada dzień wyburzą dla jakiejś ważnej inwestycji w interesie ogółu (2)

          I mam nadzieję, że zamknesz wtedy swój inteligentny pysk w interesie ogółu, bo przecież nie jesteś babą ani moherem - prawda?

          • 16 5

          • (1)

            za wyburzenie tego domku dostaniesz kaske na zbudowanie nowszego... straszne

            • 4 6

            • gdyby tak było to większość by sie zgadzała bez zastanowienia.

              Zwykle jednak zamiast domu dostają podobnej wartości mieszkanie 70km od pracy.

              • 5 0

      • (1)

        dopóty każda jednostka pokrzywdzona przez klęski żywiołowe/życie będzie żądać od państwa pieniędzy,bo to ich wina przecież!!!

        • 3 0

        • Cóż.

          Niejednokrotnie jest to wina samorządów, które wydawały pozwolenia na zabudowę terenów zalewowych. W innych miejscach jest to następstwo zaniedbań i braku remontów istniejącej infrastruktury zapobiegawczej (wały przeciwpowodziowe, zbiorniki retencyjne).Odpowiedź nie jest więc taka prosta jak Ci się wydaje, prawda jak zwykle leży gdzieś po środku. Natomiast w każdym jednym przypadku są to następstwa pogoni za pieniądzem w ramach zysku ze sprzedanych nieruchomości lub "oszczędności" tudzież braku kasy na remonty infrastruktury przeciwpowodziowej.

          • 3 1

    • ręce łamać

      się konfliktów zachciewa

      • 4 2

    • (3)

      Niby racja, ale wszystko jest w porządku dopóki to nie nasz dom ma zostać wyburzony. Nikt nie chce tracić dorobku życia...

      • 13 2

      • a słyszałeś o czymś takim jak odszkodowanie? (2)

        Zwykle nie są one małe. Przecież czasem ludzie nawet protestują, że ich domy akurat nie są wyburzane.

        • 2 3

        • Nie zawsze domy, które mają zostać wyburzone są stare i w kiepskim stanie (zakładam, że to ich właściciele protestują?). Na liście mogą też znaleźć się takie domy, które są nowe i w których wybudowanie i wykończenie właściciele włożyli dużo pieniędzy i serca...

          • 6 0

        • zwykle są one stosunkowo małe

          • 1 0

    • gwałcenie interesów jednostek w imię interesu milionów

      bez wysłuchania racji nawet jednostkowychnazywa się w tym kraju i gdzie indziej praktycznym bolszewizmemmam wrażenie, że niektórzy deklarujący się jako antykomuniści o tym nie wiedzą

      • 5 1

    • A jeśli chodziło by o Twój rodzinny dom??

      A jeśli chodziło by o Twój rodzinny dom?? Też byłbyś taki oddany idei ??

      • 2 0

    • Niezły z ciebie socjalista. ale żyjemy w demokracji i zdanie mniejszości, mimo że mniej ważne, też się liczy. Dostaliśmy odszkodowanie za działkę ogrodniczą (ok 5000 zł), na której stała wyposażona altana, szklarnia, kilka krzaków i drzew owocowych, wędzarnia, i inne pierdoły (skopane grządki itp). Żeby skopać ziemię na nowej działce trzeba poświęcić na to parę miesięcy (zwłaszcza jeśli jest obrośnięta trawą i chwastami). Samodzielne zbudowanie nowej cieplarni (tym razem niestety bez szkła) kosztowało ponad 1000 zł. Żeby zbudować altanę trzeba poświęcić kolejne parę tysi i sporo czasu. Już nie mówię o drzewach, na które trzeba poczekać parę lat. Wiem, że wisienki i gruszki można kupić w tesco, ale jakoś fajnie mieć w życiu chociaż tyle co swój kawałek ziemi z warzywami i owocami, które mają smak i nie są pokryte warstwą wosku. To był przykład z życia. NIKT z nas nie miał korzyści z tego całego "odszkodowania" bo było nieporównywalnie niskie ze stratą. Tyle, że nikt nie miał nic do gadania. Cieszę się z obwodnicy, ale zauważyłam, że o poświęcaniu się jednostki dla ogółu mówią zazwyczaj ci, którzy zaliczają się bardziej do tego ogółu, niż do poszkodowanych jednostek.

      • 3 0

    • Wypowiedzi typu" ...do czasu gdy to nie dotyczy twojego domu.." Mają ileś racji... Ale proszę zatem o sensowną odpowiedź, radę, co w takiej sytuacji zrobić?Nie budować? I proszę nie odpowiadajcie że należy przesiedleńcom dać godziwą rekompensatę. Co tzn godziwą? Tyle ile chcą, ile żądają ?? Znane są przypadki, gdzie właściciel gruntu żądał tak kosmicznych sum, że wstrzymywano na lata inwestycję, przerywano np. budowę ulicy. Nie trzeba nawet daleko szukać, wystarczy przypomnieć budowę Słowackiego. Po to właśnie wprowadzono przepis, że przesiedleńcom inwestor płaci uśrednioną cenę i tyle. Tylko tak można zaplanować koszt budowy obiektu, drogi, autostrady.

      • 2 0

  • chwila, kto mówi, że Obwodnica Południowa ma być płatna? (7)

    • 57 5

    • (4)

      Grabarczyk z PO wpadł na pomysł żeby drogi ekspresowe też były płatne

      • 33 5

      • to drań

        • 28 0

      • na szafot z nim ;)

        • 13 1

      • jak samorzad przejmie jej utrzymanie... (1)

        ...to nie bedzie platna...jak zostanie w rekach GDKiA to jeszcze nie wiadomo...tak mi sie gdzies tam obilo o uszy

        • 1 3

        • Przemyj uszy i słuchaj uważnie

          Pomyliłes biedaku obwodnice. Jak samorzą przejmie ZOT to wtedy nie bezie ona płatna, ale najpierw musi powstać OM, a to piesń dalekiej przyszłości. POG jest S-ka i za 5 lat będzie płatna. Pisał zreszta już o tym ktos wyżej.

          • 2 0

    • Unia dokłada 85% więc nie może być poboru opłat (1)

      ...i całe szczęście.

      • 3 1

      • tylko przez 5 lat...

        Potem Grabarczyk z PO nam zagrabi. Kolo wpadł na pomysł, że trasy S - szybkiego ruchu - mają być płatne. Kto na to ugrupowanie jeszcze głosuje?

        • 4 0

  • tylko zeby jakiemuś baranowi (bo już pojawiają się pomysły) nie przyszło do głowy żeby zrobic tego typu dróg płatnymi (1)

    znowu tiry beda niszczyc miejskie drogi

    • 67 2

    • Dla tirów wszystkie drogi w Polsce są płatne. Jak by była dodatkowa opłata to by jeździli przez miasto lub innymi mniejszymi drogami

      • 2 1

  • Siedzą tam... (2)

    ... już prawie 2 lata a dopiero teraz włączają 5 bieg??

    • 17 50

    • dobra dobra

      pomalutku do celunie pali się

      • 2 2

    • Mają niesamowita prędkość maksymalną ale słabiutki moment obrotowy.

      • 1 0

  • Brawo drogowcy!

    Oklaski za tak wytężoną pracę!

    • 46 3

  • 200 lat...... (6)

    To nawet drogi z epoki Hitlera tyle nie wytrzymają...Drogi za Grabarczyka są od razu do remontu...co za bubel informacyjny (popatrz Obwordnica Warszawy)

    • 21 41

    • jaaaaasne... (2)

      Za to poprzednikom Grabarczyka nie można zarzucić fuszerki, bo po prostu na wszelki wypadek nic nie budowali. Ile min. Polaczek zbudował kilometrów autostrad i dróg ekspresowych? 12 kilometrów? .... no ile?

      • 23 7

      • A ile będzie do poprawki po grabarczyku, no ile (1)

        S-8 koło Warszawy już się sypie, koło Radzymina kicha, że aż wstyd, S-6 koło Słupska - zjeżdżają skarpy (Wakoz), S-7 Elbląg-Pasłęk - jeszcze nie oddana, a już poprawiają, S-7 kołom Grójaca - przekręt z nawierzchnią, A-4 koło Wieliczki - tragedia, tak naprawdę droga do kapitalnego remontu, itd, itd.

        • 10 6

        • najgorzej że A1 będzie kończona do 2030 chyba jak twierdzą specjaliści

          Grabarczyk klamał od początku

          • 3 3

    • Nie wiesz, a oceniasz

      przekonamy się.

      • 1 1

    • Obwodnica Warszawy? Warszawa jako jedyna europejska stolica nie ma obwodnicy...

      • 3 0

    • ciekawe jak wyliczyli te 200 lat?

      • 3 0

  • A ja na prawdę jestem wdzięczny tym wszystkim szarym robotnikom (12)

    którzy codziennie umorusani po łokcie, po kolana w tym żuławskim błocie, budują tą, tak nam potrzebną obwodnicę. Leje się z nieba, umazani po same pachy, ale idą do przodu. Kiedy tak sobie jadę koło nich w ciepłym autku, to na prawdę, szkoda mi tych gości, i wielki szacun mam dla nich !.

    • 179 2

    • z sensem wypowiedzi nie ma co dyskutować (bo się zgadzam) (6)

      natomiast zaprawdę powiadam Ci, że "naprawdę" na pewno pisze się łącznie

      • 18 0

      • Zaprawdę powiadm Ci, że się mylisz (4)

        Zarówno Miodek, jak i Bralczyk kiedyś to tłumaczyli i w zależności od znaczenia i kontekstu obie formy są poprawne i dopuszczalne. To ta sama reguła, która rządzi pisowną "na pewno" i "napewno". Nie jestem polonistą i dla mnie to nie ma sensu, chyba, że chodzi o udowodnienie wyższości pewnych świąt nad innymi, albo o gnojenie uczniów lub pensyjki dla ww uczonych w piśmie. Problem w tym, że język literacki coraz bardziej "chamieje", co jest tendencja ogólnoświatową i stare zasady ortografii i gramatyki częśto pasują do realiów jak pięść do nosa. Od kilkudziesięciu lat mówi się o ujednoliceniu pisowni przez ch, h, ó, u, rz i ż - bez efektów.

        • 3 7

        • ...w zależności od znaczenia i kontekstu obie formy są poprawne i dopuszczalne. (1)

          • 3 0

          • No i nie dodało reszty postu.

            Nie zasługujesz na prawdę.Nie zasługujesz naprawdę na nic.Co nie zmienia fakty że w zdaniu: "A ja naprawdę jestem wdzięczny..." piszemy naprawdę racem.

            • 4 1

        • (1)

          oj chamieje... coraz więcej ludzi traktuje "przyszłem" jako uzus, bo coraz więcej Polaków tak mówi...

          • 0 0

          • i właśnie dlatego należy dbać o poprawną wymowę i pisownię

            te wszystkie: poszłem, przyszłem, rozumię, umię, napewno, świerze... a fe! rzygać się chce i flaki wewnątrz mi się wywracają!czy naprawdę musimy chamieć ze wszystkimi narodami dookoła? z jednej strony gadanie w stylu "Polska dla Polaków" a z drugiej kalkowanie zwyczajów z obcych państw (np. Halloween, Walentynki) i "pongliszowanie"ciemność widzę, ciemność ;)

            • 0 0

      • Google...

        "naprawdę" -Około 94,600,000 wyników (0,08 s) "na prawdę"-Około 114,000,000 wyników (0,09 s) Myślę że w tym znaczeniu powinienem napisać oczywiście łącznie.Jest to spowodowane tym że zbyt często człowiek ufa słownikowi przeglądarki...Jak nie podkreśliła, tzn że ok. A tu guzik...Bo sensu ona nie widzi...

        • 4 0

    • Ja też.

      • 5 0

    • Z tym żarem tego lata to przesadziłeś i to mocno !

      • 8 0

    • Na węźle Straszyn jest bardzo niewielu robotników, aż nie chce się wierzyć że zdążą przed majem 2012

      • 2 1

    • a ja im zazdroszczę (1)

      pensji...

      • 2 1

      • 1100 ?

        Jesteś w grubym błędzie skoro myślisz że taki robotnik zarabia 1100 zł na rękę :)

        • 2 1

  • PKS, cysterna, betoniarka, Wakoz, ..... (1)

    ..... Wakoz, Wakoz, Wakoz, Nobas, Nobas, Nobas, Nobas.Tak w skrócie przedstawiają się kolejne pojazdy (ciężarówki przeładowane, w większości) na drodze do Starogardu. Cena postępu, hm?

    • 22 8

    • też jeżdżę tamtędy i rzeczywiście koszmar

      ciężarówka za ciężarówką, marzyło mi się że węzeł Rusocin - Jagatowo przebudują tak, że będą po 2 pasy w każdą stronę, a zrobili jednopasmówki i to z poboczem 5cm :(

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane