aktualności 24h

Komunikacyjny czerwiec w Gdańsku, czyli jak pojedziemy podczas Euro (183 opinie)

Nowa Zaspa niepokoi mieszkańców starej Zaspy (390 opinii)

Zatrzymano odpowiedzialnego za ewakuację Galerii Przymorze (152 opinie)

Najsmaczniejsze targi w Trójmieście wideo (101 opinii)

Co najlepszego turystom oferuje Gdańsk? (143 opinie)

Stadion arcydziełem, Krzywy Domek maszkarą? (262 opinie)

Zielone światło dla spalarni w Szadółkach (202 opinie)

sport

Półfinaliści Ligi Środowiskowej w komplecie (1 opinia)

Wiceprezes Kicior: Jesteśmy na czysto! (30 opinii)

Fort Puente: Trzeba wygrać wszystko (7 opinii)

Czy Gdańsk przejmie mecz Wisły z Legią? (157 opinii)

Rogowska rozpoczęła sezon od trzeciego miejsca (5 opinii)

Litwin zastąpił Kameruńczyka na testach (94 opinie)

Biało-zieloni kończą zgrupowanie w Turcji (107 opinii)

Sopocianki - pokażcie charakter! (33 opinie)

biznes

Gdyński port wybiera się "na zakupy" w stoczniach nowość (5 opinii)

W grupie raźniej, czyli dotacja na klastry w zasięgu ręki wideo (12 opinii)

Wiosna w ubezpieczeniach, czyli nowy gracz na rynku i plotki o zmianach w Ergo Hestii (86 opinii)

zdrowie

Zakochaj się w czekoladzie. Gdańsk kocha ją od XVIII wieku nowość (7 opinii)

Poprawiamy urodę: ile kosztują operacje plastyczne twarzy nowość (16 opinii)

Trójmiejska ulica. Tak wyglądamy (90 opinii)

Przemęczenie ogranicza moje libido. Co zrobić? Ekspert radzi (54 opinie)

historia

Dawny Gdańsk okiem Francuza w podróży nowość (7 opinii)

aktywne trójmiasto

Nie siedź przy świecach w Walentynki nowość (8 opinii)

deluxe

Oldtimer - droga pasja, dobra inwestycja (18 opinii)

komunikacja

Walentynki z ZKM Gdańsk nowość (1 opinia)

rozrywka

Goryl z Kongo w galerii sztuki wideo (15 opinii)

Imprezowy bilet - jedziesz na imprezę, za komunikację nie płacisz (62 opinie)

kryminalne

Wyłudził pieniądze na obóz. Policja szuka pokrzywdzonych (73 opinie)

praca

Za minimalną pensję nie zajedziemy daleko (118 opinii)

moto

Akumulator kontra mrozy. Co robić, by się nie dać? (139 opinii)

kultura

Wystawa mistrza (anty)fotografii (6 opinii)

Diva do wynajęcia wideo (12 opinii)

fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Potok Wiczliński popłynie przez Gdynię

Ożywiony Potok Wiczliński ma szansę stać się podobną atrakcją, jak potoki płynące przez Trójmiejski Park Krajobrazowy.

fot. Wojtek Jakubowski/trojmiasto.pl

Ożywiony Potok Wiczliński ma szansę stać się podobną atrakcją, jak potoki płynące przez Trójmiejski Park Krajobrazowy.

Jest wyschnięte koryto, wspomnienia, a nawet przystanek autobusowy o nazwie "Potok Wiczliński". Ostatnio nie ma tam tylko wody, ale władze miasta zdecydowały, że w dopływie rzeki Kaczej znowu się ona pojawi.



Odtworzenie potoku to:

konieczność, bez tego grozi nam powódź

15%

dobry pomysł, będzie fajne miejsce na spacery

72%

strata pieniędzy, wąski potok nie odprowadzi wody z całej dzielnicy

3%

jest dużo ważniejszych inwestycji w mieście

10%

łącznie głosów: 547

Potok Wiczliński zobacz na mapie Gdyni jest wypełniony wodą tylko w nielicznych fragmentach i to głównie po opadach deszczu. W większości miejsc pozostały już tylko suche i coraz bardziej zarośnięte koryta. Ale władze miasta zapowiadają, że woda pojawi się na całej długości rzeczki.

- Woda będzie płynąć coraz większym strumieniem wraz z szybko postępującą urbanizacją Gdyni-Zachód. Potok zostanie odtworzony nie tylko dzięki kanalizacji deszczowej, która tą drogą będzie trafiać do rzeki Kaczej, a następnie do morza, ale również dzięki trzem nowym zbiornikom retencyjnym - mówi wiceprezydent Gdyni, Marek Stępa.

Zbiornik retencyjny "Zielenisz" powstanie w rejonie ulic: Wiczlińskiej, Chwarznieńskiej i Śliskiej zobacz na mapie Gdyni. Drugi, zwany "Obwodnica" powstanie po wschodniej stronie obwodnicy, a trzeci na samej rzece Kaczej. Trwają jeszcze prace planistyczne nad ustaleniem ich konkretnej lokalizacji i wielkości.

Dzięki tym inwestycjom woda ma płynąć nieprzerwanie. Potok, przecinający m.in. Karwiny, Chwarzno i Wiczlino przechodzi przez tereny Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego zobacz na mapie Gdyni, jego położenie jest bardzo malownicze.

- Do realizacji inwestycji przystąpimy możliwie szybko od zakończenia tworzenia planów zagospodarowania przestrzennego - zapowiada Marek Stępa. Skąd ten pośpiech? Osiedla w tej części miasta dość szybko się rozbudowują, coraz więcej terenów jest "odbieranych" przyrodzie i powiększa się areał z którego trzeba odprowadzić wodę opadową.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 81)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287834 2009-07-01 08:27 Będą tłumy. (14)

Tczewianin

popieram opinię 19/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287943 2009-07-01 09:07 (11)

Tworzenie jakichkolwiek zbiorników retencyjnych to zniszczenie naturalnej ciągłości przyrodniczej rzeki. Takie spiętrzenia powodują zatrzymanie rumoszu rzecznego (osadu), które będzie wypłycało dno rzeki powodując jego miejścowe wypłycenia. Ponadto zwolnienie przepływu wody będzie wpływało na wzrost jej temperatury itd. Powstanie sztucznych podpiętrzeń utrudni jeśli nie umożliwi przemieszcznie się organizmów wodnych, w tym i ryb. Konsekwencją przyrodniczą będzie to, iż populacje tych zwierząt zostaną pofragmentowane, a to z nauki wiemy, że prowadzi niechybnie do ich wymierania.
Niegdyś Kwacza słynęła, z tego że wstępowały do niej na tarło ryby łososiowate. W średniowieczu nawet był wprowadzony podatek od dzierżawy tej rzeki w postaci przekazywania 400 sztuk rocznie troci dla Cystrersów w Oliwie.

Dziś obrazy wpływających z morza do małych strumieni (nawet okresowo wysychających) duzych paro kilogramowych troci wędrownych mozna jedynie ujżeć na Borholmie czy Gotlandii. Tam są one otoczone troską i ochroną.

Wiedza społeczeństwa o tym bogactwie życie naszych małych cieków uchodzących do Zatoki Gdańskiej jest bardzo skąpa. Najprościej jest zniszczyć je tworząc z nich kanał lub odprowadzalnik deszczówki z ulic, czy schować je pod plażę za 50 mln zł w Sopocie.

Dlaczego władze samorządowe nie są zainteresowane przywróceniem ich dawnego stanu? Obecnie pieniędzy na prawdziwą renaturalizację nie brakuje.

popieram opinię 15/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288103 2009-07-01 10:29 (8)

to nie jest rzeka, tylko maly potok. nic sie nie stanie. znajdz na google inna regulke dotyczaca malych potoczkow:)

kiko

popieram opinię 1/nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288120 2009-07-01 10:34 (7)

w potokach też żyją ryby, a zjawiska zachodzące w rzekach rówież dotyczą strumieni, cieków etc.

popieram opinię 6/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288177 2009-07-01 11:02 Chyba żaby a dokładniej pijanki to może i żyją a już na pewno nie żyją tam gdzie jest wyschniete koryto (2)

Bez wody zadna ryba nie przeżyje to chyba oczywiste, a nie tu pisac o łososiach ...

anty pseudo ekologom

popieram opinię 1/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1288184 2009-07-01 11:03 literówka wyszła oczywiście "kijanki" ale pijawki też może się znajdą,

anty pseudo ekologom

popieram opinię 0/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1288188 2009-07-01 11:05

W Kaczej jest woda. Widziałem. Wczoraj jeszcze była.

świadek

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288223 2009-07-01 11:30 (3)

ryb to tam nie ma od 100 lat

popieram opinię 1/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288248 2009-07-01 11:47 (2)

zyją ryby i monogi, dokumentuje to praca naukowa poświęcona ichtiofaunie między innymi tej rzeki

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288375 2009-07-01 12:55 (1)

ryby i monologi?

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1289342 2009-07-01 20:52 Odezwał się inteligent..... Tak, w Kaczej żyją ryby!

Mieszkam na CHyloni - tu też kiedyś były, dopóki kochane władze nie stworzyły Parku Kilońskiego i zaczęły je niszczyć w imię "regulacji" rzek.

Chociaż to i tak nic w porównaniu z Gdańskiem, który rzekę Strzyżę zamiast poprowadzić przez wrzeszcz nadając miejsce do rekreacji..... WPUŚCIŁ JA W TUNEL między koszarami a torami SKM :/ Czy mały potok to nie rzeka?

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288468 2009-07-01 13:33 Re: (1)

Byłem czajnik, mąka mąka mąka! kalimator, mąka... w d*p*e.

kapitan bomba

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1289169 2009-07-01 18:47 koment turbo petarda... lahahaha

d:-)

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1289093 2009-07-01 18:07 mnie ciekawi co Tczewianin (1)

robi na TRÓJmiasto.pl

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1289253 2009-07-01 19:54 stara się

albo nadrabia ;]

W

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287843 2009-07-01 08:29 To jest wlasnie nasza Gdynia!!! Symbol rozwoju nowoczesnej Europy!! (8)

Najbogatsze i najszybciej rozwijajace sie miasto Morza Bałtyckiego!
Dziekujemy prof. Szczurku!

popieram opinię 42/nie zgadzam się 37

zgłoś do moderacji opinię 1287893 2009-07-01 08:55

mam się śmiać czy płakąć?!

xxx

popieram opinię 5/nie zgadzam się 12
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287952 2009-07-01 09:10 tak śledziu (2)

dla was każda kropla jest ważna bo śledź bez wody nie przeżyje

juracianin

popieram opinię 3/nie zgadzam się 15
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288036 2009-07-01 09:56 sie odezwała flądra z falowca ;) (1)

popieram opinię 13/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1288196 2009-07-01 11:08 symbol gdyni - ś,mierdząca wystchająca rzeczka z rynsztoków sciekowych ZAGDZA SIĘ

popieram opinię 3/nie zgadzam się 13
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288049 2009-07-01 10:03 Ten Który Wzbudza Potoki (1)

ON Jeszcze (!) nie jest Profesorem , chodzą jednak słuchy że wierni mieszkańcy chcą mu nadać tytuł Naszego Marszałka, Wielkiego Wzbudzacza Potoków, Genialnego Budowniczego Scieżek Rowerowych w Jego Lesie.

pik

popieram opinię 13/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1288054 2009-07-01 10:05 zamilcz folksdijczu zawistny

popieram opinię 7/nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 1288189 2009-07-01 11:05 Symbol Gdyni wyschnięty potoczek buahahhaha i śmierdzące bagno to też symbol zgniłej gdyni

popieram opinię 1/nie zgadzam się 12

zgłoś do moderacji opinię 1288190 2009-07-01 11:06 smierdzący potoczek symbolem buahahah i zgniłe bagno też

d

popieram opinię 0/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287851 2009-07-01 08:30 a łososie (6)

będa???

biblista

popieram opinię 24/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287973 2009-07-01 09:18 nie, tylko łosie (3)

ale to prawie to samo

popieram opinię 6/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287994 2009-07-01 09:31 (2)

śledzie będom

szprot

popieram opinię 5/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1288096 2009-07-01 10:26 5/5

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1288217 2009-07-01 11:27 A w oleju

czy tomacie?

mniam-mniam

popieram opinię 2/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1289361 2009-07-01 21:05 łosie

łosie to juz są , w GDANSKU

gdynianin

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1289501 2009-07-01 23:00 Gryzonie tylko...

głównie szczury...

Adam Owicz

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1287866 2009-07-01 08:39 No to będzie z tego niezły rynsztok

wszystkie brudy z miasta spłyna do morza.

popieram opinię 21/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1287888 2009-07-01 08:51 No i gitara :)

j/w

popieram opinię 10/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1287898 2009-07-01 08:56 Ale kiedy to się stanie? Pewnie za rok przed wyborami samorządowymi będzie otwarcie ...

popieram opinię 10/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287927 2009-07-01 09:04 Już wiemy jak nie nie budować porządnej kanalizacji i odtrąbić sukces!:) (1)

Wystarczy znaleźć "rzekę epizodyczną" wpuścić do niej burzówkę i czekać na oklaski:)

pełen podziwu

popieram opinię 24/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1288031 2009-07-01 09:52 a co nie pasuje we wrzucaniu wody deszczowej do rzeki zamiast wydawać grubą kase na przewymiarowane sieci kanalizacji deszczowej ?

prawda jest taka iz projektując sieci trzeba w pewnym momencie ( najlepiej na poczatkuprojektowania ;p;p ) okreslić na jaki przepływ się projektuje. Tyle ze jest on wyznaczany teoretycznie na podstawie danych historycznych. Ma to dwa mankamenty - nie ma gwarancji że przepływy maxymalne się powtórzą, a także że nei bedzie większych. Zatem przeważnie każda sieć jest w 90% czasu swego funkcjonowania zbyt duża w stosunku do potrzeb, w 9% czasu eksploatacji jest dostosowana do potrzeb oraz w 1% jest za mała wg potrzeb- powodując ogromne straty. Mając kanał otwarty w postaci Potoku Wiczlińskiego jest to rozwiązanie
1. tańsze
2. mniej ingerujące w przyrodę
3. korzystniejsze hydraulicznie (od niedowymiarowanej sieci)

pozdrówka ze słonecznej Gdyni

Z A G

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287929 2009-07-01 09:04 to rozumiem, gdyni poszła w ślady sopotu:-) sopot swoje potoki już wyregulował (3)

gRRRRatuluję:-)

g@llux

popieram opinię 16/nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 1287959 2009-07-01 09:13

i dlatego od lat nie można kąpać się w koło kaczej

popieram opinię 4/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1288143 2009-07-01 10:43 buda srallux!

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1288187 2009-07-01 11:04 g@llux

Polecam: http://www.polskatimes.pl/dziennikbaltycki/fakty24/130575,sopot-chca-by-odzyly-potoki,id,t.html

A propos. Byłeś wczoraj na spotkaniu Prezydenta z mieszkańcami w sprawie Parku Grodowego?

Antypolityk

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287932 2009-07-01 09:05 zastrzeżenia przyrodników (2)

Tworzenie jakichkolwiek zbiorników retencyjnych to zniszczenie naturalnej ciągłości przyrodniczej rzeki. Takie spiętrzenia powodują zatrzymanie rumoszu rzecznego (osadu), które będzie wypłycało dno rzeki powodując jego miejścowe wypłycenia. Ponadto zwolnienie przepływu wody będzie wpływało na wzrost jej temperatury itd. Powstanie sztucznych podpiętrzeń utrudni jeśli nie umożliwi przemieszcznie się organizmów wodnych, w tym i ryb. Konsekwencją przyrodniczą będzie to, iż populacje tych zwierząt zostaną pofragmentowane, a to z nauki wiemy, że prowadzi niechybnie do ich wymierania.
Niegdyś Kwacza słynęła, z tego że wstępowały do niej na tarło ryby łososiowate. W średniowieczu nawet był wprowadzony podatek od dzierżawy tej rzeki w postaci przekazywania 400 sztuk rocznie troci dla Cystrersów w Oliwie.

Dziś obrazy wpływających z morza do małych strumieni (nawet okresowo wysychających) duzych paro kilogramowych troci wędrownych mozna jedynie ujżeć na Borholmie czy Gotlandii. Tam są one otoczone troską i ochroną.

Wiedza społeczeństwa o tym bogactwie życie naszych małych cieków uchodzących do Zatoki Gdańskiej jest bardzo skąpa. Najprościej jest zniszczyć je tworząc z nich kanał lub odprowadzalnik deszczówki z ulic, czy schować je pod plażę za 50 mln zł w Sopocie.

Dlaczego władze samorządowe nie są zainteresowane przywróceniem ich dawnego stanu? Obecnie pieniędzy na prawdziwą renaturalizację nie brakuje.

popieram opinię 22/nie zgadzam się 12
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1288142 2009-07-01 10:43 (1)

napisano przecież w artykule, że ciągłości żadnej ten potok nie prezentuje.

Poza tym zauważ, że wszędzie trąbi się, że Polska ma za małe zasoby wody.
To gdzie je gromadzić, jak nie w zbiornikach retencyjnych?

Lubię myslenie ekologiczne, ale zaczyna mnie wkurzać hipokryzja niektórych ekologów. Atom be, ale be są też elektrownie wodne i wiatrowe. Chyba tylko be nie są stare, śmierdzące elektrownie na Śląsku, bo żadnych Greenpeaców tam nigdy nie było...

popieram opinię 4/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1288175 2009-07-01 11:01

Zbiornik ma powstac też na Kaczej (przeczytaj uważnie)

Wiara w to, że wybudowanie małego rozlewiska wpłynie na to, że zacznie płyną więcej wody, to chyba magia - niby skąd?

Zbiornik retencyjny to nie panaceum na retencję wody!!!!
Pamiętasz z lekcji biologii czy geografii, że najlepiej wodę po opadach atmosferycznych zatrzymuje las..?

Nie ma co się denerwować, trzeba zajrzeć do współczesnych podręczników z zakresu ochrony przyrody i skonfrotować z mitami krążacymi o zbawczej roli hydrozabudowy rzek.

Nie jest hipokryzją zwracanie uwagi społeczeństwu na skutki działań antropologicznych w naszym środowisku. Każda działaność je zmienia, często dla większości z nas raz na zawsze.

Akcje Greenpeace na Śląsku były ... proszę poszperać w necie.

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1287941 2009-07-01 09:07 heh (2)

i znowu w gsyni cos się dzieje a w gdańńsku nic .Ciesze sie ze mieszkam w GDYNI

żyrandol

popieram opinię 7/nie zgadzam się 9

zgłoś do moderacji opinię 1289250 2009-07-01 19:51 Az mi cie żal człowieku

a

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1289525 2009-07-01 23:21 cóż

nie zdziwiłabym się gdybyś wcale w Gdyni nie mieszkał.

gdy

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
Warte uwagi: