• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Grzelak: w walce z reklamami robimy wiele od lat

Piotr Grzelak, zastepca prezydenta Gdańska
25 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

W odpowiedzi na nasz komentarz zawarty w artykule Gdańsk szykuje się do uchwały krajobrazowej, która oczyści miasto z reklam, w którym wytknęliśmy miastu niesłuszne mianowanie się liderem w likwidowaniu nielegalnych reklam, prezentujemy stanowisko w tej sprawie przesłane przez Piotra Grzelaka, zastępcę prezydenta Gdańska, ds. polityki komunalnej.



Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska, ds. polityki komunalnej. Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska, ds. polityki komunalnej.
Dziękuję Państwu za artykuł autorstwa Katarzyny Moritz "Gdańsk szykuje się do uchwały krajobrazowej, która oczyści miasto z reklam", nie zgadzam się jednak z jego tezami. W komentarzu pada stwierdzenie, iż Gdańsk nie podejmował działań zmierzających do uporządkowania lokalizacji reklam przed wejściem w życie tzw. ustawy krajobrazowej, w przeciwieństwie do innych miast, które wskazane są jako wzór.

Nie chcemy ścigać się z innymi, cieszy nas za to każda inicjatywa podejmowana w kraju na rzecz ochrony krajobrazu. Niemniej jeżeli dokonujemy porównań, prosiłbym, żeby opierać się na faktach.

Mówiąc o Gdańsku, jako liderze we wdrażaniu ustawy krajobrazowej, mieliśmy na myśli to, że Gdańsk jest pierwszym miastem, które podjęło działanie w trybie nowych przepisów - poprzez wniesienie uchwały o przystąpieniu do opracowania zasad lokalizacji m.in. reklam. To konkretne działanie, uruchamiające formalny proces opracowywania aktu prawa miejscowego. Wszystkie inne działania, podejmowane przez gminy wcześniej, w tym także przez Gdańsk, są oczywiście ważne, ale były podejmowanie w trybie innych przepisów, często miały charakter pozaustawowy lub czysto intencjonalny.

Władze Gdańska już wcześniej (przed wejściem w życie ww. ustawy) podejmowały działania porządkujące reklamy. Na dowód wystarczy sięgnąć do archiwum wiadomości na portalu Trójmiasto.pl. Zakres walki z nielegalną reklamą oraz zmiany w krajobrazie rozpoczęte na szeroką skalę w 2013 roku. wskazywane były jako ponadstandardowe, a w ocenie warszawskiego stowarzyszenia "Miasto Moje a w Nim" (najbardziej zaangażowanej organizacji w kraju na rzecz uporządkowania reklam) godne naśladowania.

W efekcie działań prowadzonych wtedy przez ówczesny Referat Estetyzacji Miasta, nie tylko istotnie zredukowano ilość szpetnych reklam na nieruchomościach miejskich, terenach szkół i innych placówek, ale także wyeliminowano liczne nośniki na terenach prywatnych. Udało się przekonać część firm reklamowych do współpracy z miastem w porządkowaniu reklam (podkreślali to sami przedstawiciele Izby Gospodarczej Reklamy).

Podejmowano też działania administracyjne oraz inicjatywy niestandardowe, mieszczące się w granicach prawa. O działaniach tych szeroko informowały lokalne media. Przykłady: Al. Grunwaldzka na wysokości Parku Oliwskiego, północna część wysepki wrzeszczańskiej, granica z Sopotem).

W ciągu trzech lat zniknęła zdecydowana większość(!) wolnostojących tablic z obszaru Śródmieścia. Usunięto także około 150 przyczep reklamowych, ustawionych nielegalnie na terenach miejskich. Udało się działaniami administracyjnymi nie dopuścić do powstania wielu nieestetycznych nośników, w tym zaśmiecenia krajobrazu Żuław Gdańskich widzianych z Obwodnicy Południowej (pomimo istotnej presji na działania reklamowe w tym obszarze).

Prosiłbym więc o doprecyzowanie z ilu i jakich miejsc w przytoczonych komentarzu miastach faktycznie wyeliminowano podobną liczbę reklam, szczególnie tych dużych, budowlanych.

Jak w kontekście przedstawionego w komentarzu obrazu Gdańska (czekającego zgodnie z postawioną tezą z założonymi rękami na 11 września 2015r) traktować opracowanie systemu zasad lokalizacji reklam dla całego obszaru miasta w postaci Koncepcji Regulacji Estetyki Miasta (KREM)? Poprzedziła je seria analiz przestrzennych oraz dyskusji i warsztatów z mieszkańcami - łącznie zajęło to dwa lata.

Proszę o wskazanie konkretnego miasta, które opracowało tego typu studium lokalizacji reklam, implementowane później w planach miejscowych? Na marginesie warto dodać, że podczas prac nad koncepcją znany był już projekt ustawy krajobrazowej i wielokrotnie wskazywaliśmy, że skorzystamy z niej w przypadku wejścia w życie nowego prawa.

Odnosząc się do przykładu Krakowa, chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że park kulturowy obejmuje tam obszar Starego Miasta w granicach Plant, a nie Śródmieścia Historycznego jako całości. Dla porównania - to obszar wielkości gdańskiego Głównego Miasta. Na tym obszarze największymi reklamami są potykacze wystawiane czasowo przed restauracjami. Tymczasem krakowskie Stare Miasto przed wprowadzeniem parku kulturowego zmagało się z  problemem zalewu wszelkiego rodzaju nielegalnymi nośnikami reklamowymi, dlatego władze tego miasta podjęły decyzję o wydaniu znacznych środków na wdrożenie tego instrumentu ochrony obszarowej.

Wracając do działań związanych bezpośrednio z ustawą krajobrazową, przypomnę raz jeszcze, że z uwagi na procedurę określoną przez ustawodawcę dla prac nad nowymi zasadami oraz wolę władz Gdańska dotyczącą rozszerzenia zakresu partycypacji społecznej przy ich opracowaniu, działania te mogą zostać podjęte dopiero po przyjęciu przez radnych stosownej uchwały. My taką uchwałę skierowaliśmy na wrześniową sesję rady miasta Gdańska.
Piotr Grzelak, zastepca prezydenta Gdańska

Opinie (149)

  • TL ; DR Facet w krawacie coś o ustawach. I to w piątek. (10)

    • 105 10

    • to się czegoś nauczysz wreszcie.

      • 10 10

    • Facet to bulwarowe stwierdzenie - jesteś facetką?

      • 2 9

    • (4)

      Jak się nazywał taki facet na G, który zarzucał miasto plakatami ze swoją podobizną? Nie mogę sobie przypomnieć ...

      • 16 0

      • Jaworski? (2)

        • 8 4

        • Tak, Jaworski na G. (1)

          Nie odróżniasz liter?

          • 5 0

          • Guzik wiesz ;)

            • 0 1

      • Ojciec czy syn? ;) Piotr czy Grzegorz? ;)

        • 5 0

    • to uśmiech czy niestrawność? (2)

      • 7 0

      • I lepiej nie czekac na 11 wrzesnia ;)

        • 0 0

      • Nie,to gazy

        • 3 0

  • ! (9)

    Ostatni dzwon,żeby wydać wojne korupcji i zakłamaniu .w Gdansku......

    • 81 13

    • prawidziwy polityk: robią wiele od lat a wydają pozwolenia na wieszanie ich na każdym słupie

      no przecież ktoś powinien mu po mordzie nastrzelać za takie traktowanie ludzi

      • 10 0

    • Piotr Grzelak - kto to u licha jest? mgr socjologii - i takich ludzi mamy u władzy, (6)

      Założę się, że będąc "asystentem od wszystkiego" u kogoś w PO robił kariera.

      Zero doświadczenia zawodowego, w zakresie obowiązków ma m.in:
      - ziałania strategiczne w zakresie polityki mieszkaniowej Miasta:
      - planowanie programów rozwoju usług w zakresie infrastruktury komunalne
      - planowanie programów rozwoju usług w zakresie infrastruktury komunalne

      Jakie ten młodzieniec ma kompetencje do tego? Ani nie jest specjalistą w tych dziedzinach, ani nie skończył zarządzania.

      Tacy ludzie nami rządzą, tyle w temacie.

      • 7 0

      • "Piotr Grzelak - kto to u licha jest?"

        Syn Grzegorza - radnego Sejmiku Województwa Pomorskiego. :)

        • 5 0

      • Idzie dokładnie tą samą drogą kariery co Adamowicz.

        • 6 0

      • (2)

        Drogi Marku!

        A skąd Ty wiesz tyle o doświadczeniu tego młodzieńca?
        Z moich informacji wynika, że Grzelak od kilku lat pracował w Urzędzie u boku Adamowicza i zdążył się już wiele nauczyć. Dajmy mu szansę. Pozdrawiam.

        • 0 6

        • czego nauczyć? bycia politykiem?

          • 6 0

        • To prawda,pracował u boku Adamowicza jako kapciowy, miałem okazję podziwiać jego pracę z bliska. Zachowywał się jak służący. A poza tym, czego mógł się nauczyć od wielkiego mistrza, no czego? Jakoś nie zauważyłem, żeby Adamowicz cieszył się szczególnym szacunkiem wśród gdańszczan.

          • 3 0

      • Synek tatusia.

        Szykowany na następcę budyniowicza.

        • 0 0

    • i zadluzeniu

      tutaj

      • 2 0

  • (5)

    Coś robią? Ale gdzie? Wszędzie szmaty ba płotach, budynkach, barierach, powbijane przy ulicach na trawnikach. Do tego teraz na każdym słupie przy każdej ulicy pseudokandydaci do sejmu. Miasto wygląda jak jeden wielki syf.

    • 178 6

    • (2)

      Taaa... ale wg pana Grzelaka jesteśmy liderem. Jak widać najważniejsze jest dobre samopoczucie.

      • 20 3

      • Pan Grzelak to mgr sociologi, (1)

        Socjologia nauka badająca w systematyczny sposób funkcjonowanie i zmiany społeczeństwa.

        Czyli właściwy człowiek na właściwym miejscu.

        Jak to mówili koledzy z roczników około 1980, studia by nie pójść do wojska :P

        • 8 0

        • To, ze jest socjologiem nie jest najistotniejsze... Pewnie chce pojsc droga politycznej kariery swego ojca - Grzegorza Grzelaka - radnego Sejmiku Wojewodztwa Pomorskiego...

          • 3 0

    • zaloze sie...

      ...ze ze zgromadzonych przez nich papierow wynika, ze robia baaaardzo duzo

      • 10 0

    • I przyczepy

      Na ulicach i parkingach, reklamy ciagniete przez stare samochody. Najgorsze są te które jeszcze mają megafony.

      • 1 0

  • (6)

    Takich ludzi nam potrzeba. Zupelnie inna jakosc.

    • 34 109

    • Wazony. Więcej wazonów.

      • 25 3

    • W rzecy samej. W samej rzecy.

      • 2 2

    • nie lepiej ocenić ludzi po czynach zamiast po słowach? (2)

      wyjdź na ulicę i skonfrontuj to co on mówi z tym co zobaczysz.

      • 18 2

      • przydupas PO (1)

        • 7 0

        • Cieć Maliniak z peło

          • 4 0

    • Jak Wam takich potrzeba,

      to go sobie weźcie

      • 3 1

  • (4)

    A jednocześnie w samym centrum miasta wciąż od lat wiszą wielkogabarytowe siatkowe banery na ścianach pewnego hostelu. W dodatku jeden z nich to plakat wyborczy kandydata na posła!!!

    • 152 0

    • Poseł ignoruje ustawę którą wprowadził.

      Ten kandydat jest też obecnym posłem. Ma zresztą podobne banery wywieszone na budynkach w innych częściach miasta.

      • 30 0

    • (2)

      wystartuje z jedynki i nawet jak nikt na niego nie zagłosuje to do sejmu się dostanie - tak się nasi pośłowie zabezpieczyli , przed zgóbnym dla nich działaniem społeczeństwa.

      • 14 3

      • To akurat nie jest prawdą (1)

        Jak nikt na niego nie zagłosuje, względnie zagłosuje znacznie mniej niż na pozostałe miejsca to się nie dostanie, o czym przekonał się boleśnie niejaki Arabski.

        Natomiast rzeczywiście jednym z uroków demokracji jest fakt, że pewien procent populacji zagłosuje na jedynkę, choćby tam wystawić kretyna, skończonego osła czy wiceprezydenta Gdyni.

        • 19 0

        • Arabski został zesłany do ciepłych krajów.

          • 3 0

  • Przed wyborami (3)

    To władza sie nawet interesuje co ludzie mówią .. no no

    • 92 4

    • Te wybory (1)

      tej władzy zupełnie nie dotyczą !

      • 10 7

      • Oczywiscie ,ze nie...

        Ale władza ta daje ogolnie spojrzenie na partię ktorej wybory dotyczą...

        • 9 1

    • dokładnie tak przed wyborami tylko

      te wybory dotyczą bezpośrednio tej władzy bo to kto jaki stołek i poparcie ma w mieście decydują ci w partii!jeśli władze miasto to głównie PO to zachowanie władz miasta jest bezpośrednio przyczyną wyników wyborach do Sejmu kolesia partyjnych!!i wielu takich z miasta leciało do sejmu jak właśnie Borowczak.wiec tak ma to wielkie smacznie.dlatego właśnie teraz te wszystkie nagle zainteresowanie mieszkańcami jest ze wglądu na wybory do Sejmu tylko ślepy tego nie widzi!

      • 2 2

  • Zastępcą dyrektora ZDiZ jest były prezes FRAG. (3)

    Więc on odpowiada za ten stan rzeczy i widać już mu się buzia zamknęła.

    • 61 5

    • kupowanie oponentów to stara praktyka

      zwłaszcza jak kupuje się nie za swoje tylko na koszt podatnika

      • 9 2

    • Odpowiada i nie gada - tylko ciężko pracuje. (1)

      Trudno, żeby krytykował miasto skoro sam pracuje w tych strukturach. Jest lojalny - to normalne. Zrobił wiele rzeczy, których nie widać. Nie widać np. wielu reklam mobilnych, których w mieście było znacznie więcej.

      • 1 5

      • bierny, mierny ale wierny

        na szczęście to już łabędzi śpiew i te wszystkie magistry zaoczne socjologii,filozofii i europeistyki co to niby mają dbać o rozwój miasta i regionu (jak mają to robić skoro nie potrafią i nie znają się na tym) polecą ze stołków.

        • 5 1

  • (1)

    zróbcie jeszcze porządek z grafficiarzami

    • 43 1

    • tymi z Zaspy szczególnie

      to istny kryminał ściany malować sprejami !

      • 7 0

  • tzn. gdańsk robił nielegalne naciski na reklamodawców i blokował budowy przy obwodnicy południowej (4)

    Tak jak ostatnio nielegalnie blokował budowę masztu na myśliwskiej?
    Gratuluję.

    • 31 8

    • pierwszy przykład (1)

      W Gdyni nie ma paskudnych plakatów wyborczych na słupach. Gdańsk cały zapaskudzony mordami Jaworskiego i jakiegoś gniota z PO.

      • 33 4

      • Tylko nie

        Prezes Stoczni Każdy iinny

        • 2 1

    • do -- tzn gdansk robil

      jesli uwazasz ze masz Play ma byc budowany na mysliwskiej - go zapros tych z play przed swoje okno -- aby ci postawili -- ty jestes chorym czlowiekiem

      • 0 3

    • Aby taki maszt postawić trzeba mieć dojazd. Właściciel wymyślił sobie dojazd przez prywatny teren i się zdziwił, bo wcześniej o zgodę innych nie pytał. To co miasto blokowało czy ktoś na pałę kasę za maszt nie pod swoim domem chciał wziąć?

      • 0 0

  • (3)

    nic was nie uchroni przed przegranymi wyborami budząca się z letargu PO

    • 74 19

    • Ten polityk bezczelnie kłamie (1)

      wystarczy wyjść na ulicę i porównać to co mówi z tym co się zobaczy ale zatwardziali wyborcy PO nam zafundują na kolejne kadencje mirów i zbychów bo durczok z lisem im wytłumaczą że tak trzeba

      • 14 4

      • Będziesz jeszcze płakał na swój los "pisarzu" po wygranych przez PIS wyborach!!!

        • 0 7

    • Lepiej żeby PiS wygrało, wtedy napewno przyjdą lepsze czasy!!

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane