• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Próby obciążeniowe wiaduktu we Wrzeszczu

Maciej Naskręt
22 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Próba obciążeniowa wiaduktu nad magistralą kolejową we Wrzeszczu.



Sześć załadowanych do pełna ciężarówek wjechało w poniedziałek na nowy wiadukt nad linią kolejową we Wrzeszczu, by sprawdzić jego wytrzymałość. We wtorek odbędzie się identyczne badanie estakady nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej.



Czy otwarcie estakady i wiaduktu we Wrzeszczu usprawni ruch w tej dzielnicy?

Czy nowy wiadukt w ciągu budowanej Trasy Słowackiego nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska będzie zachowywał się prawidłowo podczas prowadzenia ruchu drogowego? Na pytanie mają odpowiedzieć badania - próby obciążeniowe, które przeprowadzano w poniedziałek.

Na nowy wiadukt wjechało po południu sześć pojazdów ciężarowych wypełnionych po brzegi piaskiem - każdy ważący 30 ton. Zamontowane na wiadukcie mierniki pokazały, jakie siły statyczne działają na konstrukcję i czy mieszczą się one w określonych prawem normach. Pod wieczór pojazdy kolejno wjeżdżały na wiadukt - prowadzono wtedy dynamiczne badanie siły.

- Na wyniki pomiarów będzie trzeba poczekać około tygodnia - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych, inwestora budowy Trasy Słowackiego.

Jeśli ktoś ma ochotę zobaczyć, jak wyglądają próby obciążeniowe obiektów mostowych, może je obserwować we wtorek. Na estakadzie nad al. Grunwaldzką powinny odbyć się po południu.

Próby obciążeniowe wiaduktów i estakad to jeden z ostatnich etapów związanych z dopuszczeniem obiektu do użytku. Badanie zapowiada rychłe jego oddanie do użytku. W przypadku estakady i wiaduktu we Wrzeszczu nie wykluczone, że nastąpi to w listopadzie.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (146) 8 zablokowanych

  • no i dobrze (12)

    fajnie, że w Gdańsku powstaje tyle potrzebnych inwestycji

    • 216 17

    • no a gdynia cały czas z tyłu (4)

      heheheheh

      • 17 7

      • Zwłaszcza na odcinku stadionów.. (1)

        • 11 3

        • 10km=1,2mld...

          10km za 1,2mld, gdzie jest tak bogate panstwo ze placi sie tyle za troche wylanego asfaltu?

          • 2 3

      • A sopotkowo to już w ogóle...

        ...wielkość dużej wioski a miastem się zwie.

        • 7 9

      • Wiadomka, śledzie to tylko są wyszczekane, ale poza tym nic innego!

        • 1 0

    • tango

      jak na 20 lat transformacji liczba tych inwestycji i zaawansowanie inżynieryjne sa zawrotne :-(
      ...a samochodow przybywa 10 x szybciej

      • 5 9

    • Szczególnie (3)

      ESC i Teatr Szekspirowski

      • 5 13

      • zależy jak spojrzeć (1)

        Biorąc te dwa obiekty i jeszcze kilka innych można by stwierdzić że w tych ciężkich czasach Gdańsk stara się dbać o rozwój kultury w swoim mieście. Jak porówna to się z Gdynią czy Sopotem to bladziutko to wypada. Można nie robić nic lub prawie nic i narzekać ale za 10 lat to w Gdańsku będzie te inwestycje widać (oraz wszystkie infrastrukturalne) a pozostali będą tylko gonić...

        • 7 3

        • piszesz tak przekonywujaco ze "prawie" ci uwierzylem. za 10 lat (jezeli jeszcze bedziesz mieszkal w gdansku i nie wyemigrujesz) to te nowe drogi nie beda nadawaly sie do uzytku bo juz sa remontowane jako nowe, a faktycznie muzeum solidarnosci i teatrzyk podniosa nam PKB...w czasie kryzysu i niekryzysu...

          • 0 1

      • A co? Galerie .... handlowe się znudziły i czekasz na następną?

        • 4 4

    • Już niedługo śmigniemy czteropasmówką nad al.grunwaldzką :D Juupii:) (1)

      • 3 3

      • 4 pasmówką to można, ale nad torami.

        • 3 1

  • heh (10)

    a co, jak nie wytrzyma? :D

    • 57 14

    • to puści (4)

      • 24 3

      • a co, jak puści? (3)

        • 18 2

        • to pęknie (2)

          • 15 1

          • to zmienią przepisy, aby było ok (1)

            • 25 1

            • spisek!!!

              • 3 0

    • Dlatego podczas takiej próby (3)

      projektant powinien stać pod tym mostem. Jeśli źle zaprojektował to od razu będzie kara.

      • 15 0

      • przecież stał i nawet jego samochód tam widziałem

        • 3 3

      • Akurat zawalenie się mostu nie wchodzi w rachubę, aż taka fuszera nie jest możłiwa. (1)

        Tutaj raczej szukają powstawania zniekształceń, które mogłyby doprowadzić do pęknięcia w kontekście kilkunastu lat. W najczarniejszym scenariuszu trochę pyłu by opadło, i w takim wypadku byłoby źle.

        • 2 2

        • spawdza się zgodność istniejącej konstrukcji z zalożeniami projektowymi w modelu obliczeniowym, po czym pomierzone wartosci odksztalcen sluzą do jego modyfikacji i uwzglednienia rzeczywistej pracy. proby takie przeprowadza sie przwaznie z obciazeniem mniejszym niz obciazenie normowe, poniewaz uzyskanie normowych obiciazen jest po prostu niemozliwe :)

          • 0 1

    • to pierdyknie i kaplica

      piotra sę odwiedzisz

      • 0 0

  • Mogliby wziąć 70% klientów mcdonalda (2)

    Zrobiłoby im na zdrowie

    • 149 8

    • pytanie tylko czy wiadukt wytrzyma ;-)

      • 29 3

    • hahaha

      mcdonalda. bo to AMERYKANSKI fast food i jestes od tego gruby. jestes przezabawny. hahaha.

      • 2 0

  • Powinni testować przy użyciu przeładowanych ciężarówek! (34)

    W końcu głównie takie będą tamtędy jeździły.

    • 230 8

    • jasne, bo kilogram stali jest cięższy niz kilogram pierza (29)

      • 22 3

      • a nie jest? (5)

        • 13 13

        • (4)

          nie

          • 13 1

          • (3)

            jak nie jak tak

            • 6 9

            • (2)

              to zrzuć sobie na stopę kilo pierza i kilo stali, przekonasz się :P

              • 1 1

              • aleś Ty głupia... (1)

                wróć do podstawówki, to się dowiesz jaka jest różnica między wagą, a innymi parametrami (jak choćby siła uderzenia wynikająca z objętości, powierzchni i powodowanego przez nią oporu podczas spadania)...

                • 2 1

              • trolled

                dałeś się złapać trolowi

                • 0 0

      • a co to ma do rzeczy czy jest cięższy czy nie? (4)

        zgryźliwy napisał o testowaniu przez przeładowane ciężarówki - nie wspominał czym mają być wypełnione...

        • 14 0

        • 30 ton to chyba jest przeładowana ciężarówka. (3)

          Jak na coś co ma 2-3 osie to sporo.

          • 0 1

          • kolejny komentarz nie w temacie... (1)

            jojo odniósł się do komentarza "jasne, bo kilogram stali jest cięższy niz kilogram pierza" pod komentarzem zgryźliwego, a Twój to do czego się w tym kontekście odnosi...?

            • 0 0

            • Oj tam, miał być poziom wyżej, krzywo mi się klieknęło.

              • 0 0

          • najpodlejsze drogi powinny mieć dopuszczalny naciśk na oś 8t, na porządnej ciężarówce sam ładunek waży 30t, a poza tym badana była konstrukcja więc czy ciężarówka ma 3 czy 5 osi nie ma większego znaczenia

            • 0 0

      • (14)

        I tu się zdziwisz, bo właśnie tak jest - o masę wypartego powietrza przez pierze. Jest to niewielka różnica ale zawsze. W warunkach laboratoryjnych (próżnia) masa ta jest jednakowa.

        • 5 10

        • co za bzdura! (9)

          kilogram to kilogram - kg stali będzie miał inną objętość niż kg pierza, ale to nadal jest kg!

          • 10 1

          • (8)

            Dobrze pisze. Ostatnio pewien obywatel ojczyzny Adolfa Hitlera zamarzył skoczyć na spadochronie ze stratosfery. Kapsuła i balon, która podróżował ważyła pewnie kilkaset kilogramów jednak nie miałbyś problemu z podniesieniem tego wszystkiego jednym paluszkiem, ba samo poleciało. Morał z tej bajki jest taki, że ponieważ jesteśmy zanurzeni w gazie to nie każdy kilogram masy oddziałuje na podłoże z jednakową siłą. Tak jak kolega napisał: w próżni wszystko jedno, w gazie lub płynie niekoniecznie, bo grawitacji przeciwdziałają siły wyporu.

            PS. Inna sprawa, że większość wag mierzy nacisk a nie masę, a więc ciężarówka wyładowana stalą i generująca 30 ton nacisku ma masę mniejszą niż ciężarówka pierza wywierająca ten sam nacisk.

            • 14 6

            • (5)

              Rozumiem minusujących: świadomość, że inni ludzie lepiej rozumieją otaczający nas świat oraz zrozumienie, że nie wszystko jest takie proste jak się wydaje, musi być straszna. Szczególnie, że przecież minusujący pilnie uczęszczali do szkół: 6 lat podstawówki, 3 lata gimnazjum, 3 lata szkoły średniej, czasem jeszcze jakieś 3-6 lat szkoły wyższej. Łącznie 15-18 lat życia psu w tyłek, bo nawet nie wiedzą o tym, że oprócz grawitacji na każde ciało w atmosferze ziemskiej działa siła wyporu. Brawo dla naszego systemu edukacji powszechnej.

              • 12 2

              • (1)

                ta że oprócz grawitacji na każde ciało w atmosferze ziemskiej działa siła wyporu,tak tyczy się np.balonów, sterowców, tak ale zależne to jest od ciśnienia,objętości właściwej,temperatury,

                • 1 0

              • Na ciebie (zakładając jakieś 80 litrów objętości) działa siła wyporu równa 1N, a więc całkiem sporo. Mierzalne zwykłą elektroniczną wagą łazienkową - gdyby nie było powietrza ta sama waga wykazywałaby 0,1kg więcej.

                • 2 0

              • ok, zgadza się - działa siła wyporu i nikt temu nie przeczył powyżej! (2)

                Ale to ma znaczenie przy wadze względnej - "odczuwalnej" przez nawierzchnię, na której coś stoi/leży lub np. osobę trzymającą przedmiot. Ale nikt mi nie powie, że statek na doku i statek na wodzie ma inną wagę! (oczywiście wiem, że statek na wodzie nie zatonie w odróżnieniu od innej rzeczy o innej sile wyporu...)

                • 1 1

              • (1)

                Statek "na doku" i statek na wodzie jest zanurzony w powietrzu, więc nie tędy droga. Jednak statek zatopiony (zanurzony całkowicie w wodzie) oczywiście waży zdecydowanie mniej niż statek zanurzony w powietrzu - wie to każdy kto próbował wyjąć coś ciężkiego z wody.
                Masa to masa, ciężar to ciężar, a potoczne określenie "waga" raz oznacza masę, raz ciężar, a najczęściej siłę potrzebną do zrównoważenia ciężaru.

                • 2 0

              • ...tak, ale żeby podnieś z dna dany ciężar trzeba wpierw pokonać siłę przywarcia danego materiału do dna. Wówczas już samo podnoszenie może być lżejsze.

                • 1 0

            • ale nikt nie pisał o nacisku tylko o wadze (1)

              Nadal twierdzę, że 1 kg = 1 kg (to tylko w seksie jest tak, że 1+1+3). A to, że 1 kg ołowiu wywrze inny nacisk niż 1 kg jedwabiu (choćby ze względu na objętość), to każdy tu wie.

              Dlatego dotajesz minusa - mówisz mądrze, ale nie na temat ;)

              • 1 1

              • Archimedes się w grobie przewraca

                Mówię na temat, który brzmi: "jasne, bo kilogram stali jest cięższy niz kilogram pierza". Dwa ciała o tej samej masie 1 kilograma, ale o różnej gęstości zważone na Ziemi mają inną wagę i nie jest to jakaś miliardowa część niutona, tylko wielkość łatwo mierzalna

                • 3 0

        • (1)

          Ja p...., skad sie takie debile biora!?

          • 6 3

          • do szkoły burku

            brak ci elementarnej wiedzy

            • 4 3

        • hehe

          Rozumiem, że 1kg odważnik nie równa się 1kg paczce cukru, wody czy jabłek? Wzorzec kilograma w Sevres pod Paryżem pewnie też nie jest równy 1kg pierza? Gdzie się tacy "fizycy" rodzą?

          Patrząc na poziom ortografii w komentarzach na trojmiasto.pl widać, że polska szkoła niczego nie uczy. Teraz jeszcze dobitniej widać, że ta teza ma potwierdzenie.

          • 4 2

        • ...masa jest zawsze taka sama w każdych warunkach!

          jedynie ciężar może się różnić w zależności od ciśnienia i położenia względem ziemi - faktycznie ciężar (a nie masa!) w próżni jest taki sam i wynosi zero...

          • 0 0

      • podstawowy błąd - nie odróżniasz masy od ciężaru (1)

        w warunkach atmosfery ziemskiej, kilogram pierza i kilogram stali mają tę samą masę, ale różne ciężary

        analogiczna sytuacja - piłka wrzucona do wody ma ciężar mniejszy od jej masy

        wracaj do szkoły nicponiu

        • 4 0

        • dokładnie - ludzie COŚ wiedzą i za wszelką cenę chcą się tym pochwalić

          ale żeby tak jeszcze poczytać ze zrozumieniem...

          • 0 0

      • Jak KILOGRAM czegoś może być cięższy od KILOGRAMA czegoś innego?

        w danych warunkach. Przydałaby sie logika w szkołach.

        • 0 0

    • Powinni testować używając Grycanki. (1)

      • 45 1

      • To nie są testy na zniszczenie.

        • 10 1

    • haha piszą bzdury a co innego robią!!!!!napisali,, Na nowy wiadukt wjechało po południu sześć pojazdów ciężarowych wypełnionych po brzegi piaskiem - każdy ważący 30 ton."a na filmie stoją puste,to jakaś kpina,chyba ,że idealnie wyrównali piasek równiutko na skrzyni ładunkowej.zwłaszcza środkowa.chyba coś jest nie tak

      • 2 1

    • Ciało zanurzone w wodzie traci na smrodzie.

      • 0 0

  • kiedyś inżnierów (5)

    /projektantów umieszczano pod mostem, podczas prób obciążeniowych :)

    • 175 2

    • kiedyś inżnierów

      Ale wtedy nie było przetargów i aneksów. Był worek złota ...albo topór

      • 28 1

    • mogliby też wsadzić ich w te ciężarówki

      • 8 1

    • do prób możnaby użyć Budynia,

      ale byłby plask jakby to spadło!

      • 16 4

    • ...nie umieszczano tylko sami stawali... czasy inne
      ...teraz to nawet rzadko zaprasza się na otwarcie...ważne kto wstęge przecina

      • 11 0

    • Są wyjątki

      Prof. Biliszczuk sam stanął pod Mostem Rędzińskim podczas prób obciążeniowych.
      Ale to było we Wrocku, inny świat.
      Inna sprawa, że projekt skopał i musiał go poprawiać, więc być może, że to stanie pod mostem to był tylko PR. Bo koszt jego błędu - drobnych sto kilkadziesiat milionów z naszej kasy, a on bidulek przecież nie miał, "profesór" tylko.

      • 2 2

  • Czy już koniec ? (3)

    A co tam słychać z remontem nawierzchni na torowisku przy zieleniaku w Gdańsku ?

    • 32 12

    • już chyba koniec bo jest normalny przejazd

      • 14 0

    • Jak to co słychać...

      ...nic nie słychać, bo jest gładko jak na stole :)

      • 7 0

    • pieniacz nie gdańszczanin

      • 0 1

  • (1)

    próba wyszła ok ale ciekaw jestem jak długo będzie wszystko ok

    • 10 16

    • .... do końca kalendarza majów i dwa dni dłużej !! :D!!

      ( jakie pytanie - taka odpowiedź )

      • 12 3

  • Tak trzymać Gdańsk ! (4)

    • 54 11

    • ciekawe co za malokntent dał minusa? (3)

      • 10 2

      • zapewne gdynianin ;-)

        • 13 1

      • A co za różnica? (1)

        Zbierasz na coś punkty że ci tak zależy? Zminusowałem to zminusowałem, po co drążyć temat?

        • 4 4

        • taka różnica, że jak się potem widzi takich maruderów na ulicy, to aż przykro patrzeć ;-)

          a jak człowiek głowę odwróci, to znów taki skrzywiony ryjek zobaczy...

          • 1 0

  • Beka była jak zwaliły się podpory na trakcję, ale... ciszaaaa.

    • 20 23

  • Co oni badali? (13)

    Dlaczego w artykule jest napisane, że siły? W jaki sposób zbadano siły? Albo rzecznik albo dziennikarz pisze totalne bzdury!

    Tym sprzętem nie mierzy się sił określonych w przepisach, tylko przemieszczenia od obciążeń. Sprawdza się czy przemieszczenia dla danego obciążenia obliczone w modelu numerycznym odpowiadają przemieszczeniom zmierzonym w próbie obciążeniowej.

    Rzecznik pisząc takie bzdury totalnie się kompromituje. Wstyd, żeby osoba szczycąca się tytułem rzecznika przedsiębiorstwa budowlanego nie znała podstaw mechaniki budowli. Wstyd i kompromitacja na całej linii. A może to redaktor wypisuje bzdety?

    • 74 24

    • tak... bo w sumie każdy rozkminia na co dzień przemieszczenia od obciążeń podczas porannej kawki, tak dla rozrywki. W końcu KAŻDY się na tym zna.

      Kubuś, czyli września z mechaniki bud. w końcu zaliczyłeś widzę ;)

      • 18 13

    • Kuba, wyluzuj, -to skrót myślowy bał taki

      • 5 5

    • A ludzie plusują tylko dlatego,

      że autor użył paru mądrych słów ;)

      Ci, którzy się na tym nie znają też by zaplusowali, nawet gdyby były tu napisane totalne bzdury.

      • 13 8

    • głównie dlatego

      że rzecznik nie ma wykształcenia kierunkowego... bezpowrotnie (prawdopodobnie) minęły czasy gdy sprzedawca wiedział co sprzedaje, a że jeszcze się na tym znał to wogóle... podobnie rzecznicy - dziś rzecznik policji, jutro firmy od nawozów, pojutrze budowlanki... podobnie dziennikarze - kiedyś dziennikarstwo to była podyplomówka, po studiach kierunkowych, dizsiaj dziennikarstwo to osobna pięciolatka, i skutki widać

      • 10 2

    • JACEK

      znalazł sie mondrala.za prace sie zabierz a nie na trojmieście siedzisz!!

      • 3 4

    • (4)

      Tak gwoli ścisłości to mierzy się podczas próbnych obciążeń (a nie prób obciążeniowych) odkształcenia i przemieszczenia, a nie jak napisał Kuba tylko przemieszczenia. To też elementarna znajomość mechaniki budowli. Pewnie co by Pani rzecznik nie powiedziała dziennikarzowi to on i tak jest mądrzejszy przecież. Z pomiaru odkształceń uzyskuje się wyniki naprężeń, a z nich można przejść bezpośrednio na wartości sił zmierzonych w poszczególnych elementach konstrukcji.

      Próbne obciążenie nie sprawdza czy konstrukcja wytrzyma ciężar 6 ciężarówek. Projektant nie stoi pod wiaduktem, bo on się na pewno nie zawali. Próbne obciążenie ma za zadanie sprawdzić czy konstrukcja pracuje zgodnie z założeniami projektanta (czyli jak napisał Kuba z modelem numerycznym).

      • 11 2

      • co nie zmienia faktu, że przedmiotem (1)

        bezpośredniego pomiaru nie są siły

        • 1 1

        • a strzałka ugięcia ...-:)

          • 1 0

      • ...ale z przemieszczeń chyba można wyliczyć siły (czyli ciężar). Bo po co mieliby go niby obciążać. Potem postawi się znak zakazu wjazdu powyżej 500 ton.

        • 1 1

      • Widzę, że ktoś bardziej kompetentny wyprostował niedociągnięcia artykułu. Dziękuję.

        Na filmie nie widać tensometrów do pomiaru odkształceń, jednak rzeczywiście powinny one tam być.

        • 0 0

    • Pan Naskręt (1)

      często mija się z prawdą i bzdety pisze na swoim pseudo blogu (trojmiasto.pl) ja już dawno usunąłbym tego redaktorka który ma pełno wymysłów rodem z czasów szlacheckich (zlikwidowanie przejść podziemnych w Gdańsku).
      Panie Macieju zajmij się Pan tym czym powinieneś może na pierwszy ogień weźmiesz Pan estakadę na Jana z Kolna / Marynarki Polskiej - po remoncie niespełna roku powróciły znowu koleiny i zapada się jezdnia,
      ale może Pan tamtędy nie jeździ albo jest stronniczy...
      pozdrawiam

      • 2 2

      • Oczywiście, że nie jeździ

        MaciejN jeździ do Malborka, do Sztumu i tp. metropolii, a tam nie "budujom" dróg na których on się zna, jak nikt inny w tym mieście. A potem filmik na SSC ze swoich przejazdów puszcza, żeby zatrzeć negatywne opinie o jego postach i artykułach.
        Tam userami są ludzie, którzy mają znacznie większą wiedzę na te tematy, niż on.

        • 0 2

    • Panie Kuba znając wytrzymałość materiału, obciążając go, na podstawie ugięcia tego materiału można wyliczyć siłę. Przy wjeździe jednej ciężarówki, ugięcie mostu dla przykładu może być jakieś jeszcze nie mierzalne - czyli zerowe, ale przy wejdzie drugiej ciężarówki - most wykaże ugięcie 0,3mm. Następna ciężarówka - ugięcie 0,5mm, jeszcze następna - ugięcie 0,7mm itd. A więc można na podstawie ugięcia (czyli przemieszczenia) wyliczyć siłę przy jakiej most dalej nie wytrzyma. Ale te siły to na pewno zostały dawno wyliczone w projekcie tego mostu, a tu tylko chodzi o potwierdzenie tych wyliczeń. Tam teoria a tu praktyka. Wytłumaczyłem Panu po chłopsku bo ja nie inżynier mostowy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane