• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaki będzie węzeł Karwiny? Pracują nad projektem

Patryk Szczerba
10 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka. W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka.

Pod koniec przyszłego roku dowiemy się, jak będzie wyglądał węzeł przesiadkowy w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny zobacz na mapie Gdyni. W tym czasie gotowe powinny być także same perony. Inwestycja ma ułatwić mieszkańcom przesiadkę z roweru, samochodu lub komunikacji miejskiej do pociągu.



Czy przystanek PKM Karwiny będzie popularny wśród mieszkańców Gdyni?

Gdy projekt nowego węzła pojawi się na biurkach urzędników, powinny być już gotowe dwa zapowiadane od kilkunastu miesięcy przystanki na gdyńskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: w Redłowie i właśnie na Karwinach. Na razie nie wiadomo, kto je zbuduje. Osiem firm zaproszonych po pierwszym etapie do składania ofert wciąż ma na to czas - anonsowany na 9 sierpnia termin został przedłużony o 2-3 tygodnie.

6,9 mln zł za dokumentację projektową

Pierwszy przystanek powstanie w okolicach stadionu miejskiego zobacz na mapie Gdyni. PKM Stadion przyda się przede wszystkim pracownikom okolicznych biurowców i kibicom przybywającym na różne wydarzenia. Dojście do stadionów, hal czy obiektów biurowych nie powinno sprawiać trudności, więc dodatkowa infrastruktura nie jest tam potrzebna. Osoby zmierzające na al. Zwycięstwa będą mogły się przedostać idąc kładką.

W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy. W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku przystanku PKM Karwiny. Od początku wiadomo było, że bez dodatkowej infrastruktury się nie obejdzie. W założeniu węzeł ma ułatwić dojazd do przystanku kolejowego autobusem, trolejbusem, rowerem lub samochodem i późniejszą przesiadkę na pociąg. Na razie miasto, odpowiedzialne za inwestycję, czeka na dokumentację projektową. W lipcu rozstrzygnięto przetarg, który wygrała firma Transprojekt Gdański. Za wykonanie zadania otrzyma 6,9 mln zł.

Najważniejszym elementem inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Co najmniej 50 miejsc postojowych pozostanie do dyspozycji rowerzystów. W planach jest nawet kilka miejsc dla parkingu typu kiss&ride.

Oprócz parkingów pętla, buspasy i szersze ulice

Zbudowana zostanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, dzięki czemu linia 171 (jeżdżąca do Oliwy) oraz linie 191 i 193 (kursujące do okolicznych miejscowości - Szemudu, Bojana, Koleczkowa czy Chwaszczyna) i 147 (z dworca w Gdyni przez Witomino, Chwarzno, Wiczlino i Dąbrowę) zostaną przedłużone do przystanku PKM, o czym pisaliśmy w kwietniu.

Koncepcja przystanku PKM Karwiny. Koncepcja przystanku PKM Karwiny.
- Projektowana pętla będzie na tyle duża, aby sprawnie obsłużyć przyjeżdżające tam autobusy. Pomysł jest taki, by w momencie jej powstania zlikwidować pętlę przy Tesco. Poza tym w perspektywie jest jeszcze budowa drogi ekspresowej. Po zakończeniu prac drogowych znacząco zmieni się komunikacja obok sklepu - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
W ramach inwestycji pojawią się nowe buspasy głównie w kierunku centrum, m.in. na ul. Wielkopolskiej i ul. Chwaszczyńskiej oraz drogi rowerowe. m.in. wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej na odcinku od ul. Rdestowej do ul. Chwaszczyńskiej oraz na Wielkopolskiej. Dla pieszych i rowerzystów ułatwieniem będzie tunel pod ul. Wielkopolską na wschód od skrzyżowania z ul. Sopocką.

Ulice wytypowane do poszerzenia na różnych odcinkach to Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna. Przebudowane zostaną także skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni oraz Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej. zobacz na mapie Gdyni

Według szacunków koszt inwestycji może wynieść 55-60 mln zł, dlatego miasto będzie starało się o dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

UE może pokryć nawet 85 proc. kosztów. Wiadomo, że prace zaczną się nie wcześniej niż w połowie 2018 roku.

Czytaj też: Planowane zmiany przy SKM Chylonia. Będzie parking i więcej miejsca dla pieszych

Miejsca

Opinie (150) 1 zablokowana

  • Gdynia. Wszystko w planach i w fazie projektu . uwierzę jak zobaczę. (13)

    Proszę nie zapomnieć o badaniach i ekspertyzach .

    • 128 23

    • poranny trollincio (1)

      plunął jadem

      • 14 36

      • Gdzie tu jad? Jakieś kłamstwo? Nie jest to wypowiedź po lini partii?

        • 25 9

    • Nie smuć bo lotnisko udało się wybudować. (4)

      • 25 2

      • Wczoraj napluli na Kim Szczura że nic się w mieście nie dzieje (3)

        A tu nagle pyk, t.pl 'przypadkiem' informuje że będzie (pewnie tylko na papierze) jakiś węzeł
        Też siedzicie u niego w kieszeni?

        • 12 7

        • tobie frajerzyno nawet (2)

          psychiatra nie pomoże

          • 6 11

          • Ulżyło? (1)

            Nawiedzony wyznawca Prezydenta Tysiąclecia -.-

            • 8 3

            • co?? co??! Tysiąclecia tylko??? Tysiącpięćdziesięciolecia!!!

              • 6 0

    • Parking (1)

      Ja się zastanawiam nad sensem wielkiego parkingu typu park&ride głęboko wewnątrz obszaru miasta.
      Z reguły takie parkingi sytuuje się na obrzeżach, żeby nie było potrzeby zjeżdżać daleko od obwodnic.
      Chociaż zapewne chętni i tak się znajdą.

      • 8 1

      • To są obrzeża miasta

        Ale nic to nie zmieni w stanie zakorkowania miasta do czasu zmiany mentalności ludzi. Dziś każdy musi sam własnym autem choćby do sklepu 300 m podjechać. Rzadko się widzi w samochodach pasażerów. Każdy ceni swoją hiperwygodę a później narzeka na korki i się frustruje za kierownicą. A potem jad w komentarzach na władzę i lipną infrastrukturę. Sorry ale duży problem stanowi tu ludzkie myślenie.

        • 1 0

    • Jeśli PKM ma odnieść sukces to trzeba rozwiązać kilka problemów: (1)

      - rozkład jazdy
      - prędkość jazdy
      - za mało kursów do Gdańska Głównego
      - bilety
      - informacja/promocja itp.

      Jak ktoś ma godzinę turlać się do Wrzeszcza no to PKM będzie dalej taką wąskotorówką dla turystów.

      • 13 2

      • Bez jednego biletu na cale trojmiasto i wszystkie autobusy, tramwaje nie bedzie dzialac.

        • 6 0

    • (1)

      Wezel Karwiny. Jaka droge ekspresowa ma na mysli Pan Gromadzki? W tamtym rejonie ? Idea tunelu dla pieszych i rowerzystow tjakos do mni nie trafia.

      • 0 4

      • O drodze ekspresowej mówi w kontekście sklepu Tesco i zmian komunikacyjnych w jego pobliżu (wyłączenie pętli Karwiny Tesco), mowa o Trasie Kaszubskiej ;)

        • 3 0

  • Projekt będzie gotowy (4)

    gdy przystanki będą już wybudowane. Idealny gdyński timing. Brawo Pan Prezydent!

    • 57 18

    • spadaj

      • 8 20

    • prace rusza najwcześniej w połowie 2018 czyli patrząc realnie to pewnie jeszcze później (2)

      Normalnie jakąś masakra

      • 12 1

      • Ruszą Ruszą, to rok wyborczy. (1)

        • 12 1

        • i to akurat "przypadkiem" przed samymi wyborami ;P

          • 9 1

  • Pytam się po co? (10)

    Każdy taki węzeł oznacza jedno: Więcej samochodów z trzyliterową tablicą rejestracyjną korkujących centrum, rozjeżdżającym trawniki i zastawiających chodniki.

    Czy mieszkańcy naprawdę tego chcą czy to tylko układ włodarzy z lobby samochodowo-drogowym?

    • 25 88

    • Od kiedy władza słucha mieszkańców? (1)

      • 9 5

      • szukaj odpowiedzi na pytanie: co zrobić, gdy różne grupy mieszkańców mają różne oczekiwania?

        których mieszkańców władza ma słuchać?

        Czy efektem słuchania różnych grup ma być rozstrzygnięcie sporu między nimi czy znalezienie kompromisu?

        Jak zapewnić, by osoby uważające każdy kompromis za zgniły nie dominowały w debacie?

        • 3 2

    • buspasy trzeba budować, a nie poszerzać drogi.

      To by ograniczyło problem.

      • 12 4

    • już całe trójmiasto jest zakorokowane, i dzielnice z obrzezy (1)

      Chciało się mieszczuchom po wsiach budować, teraz wszyscy cierpią

      • 10 5

      • co w związku z tym proponujesz?

        ze swoje strony proponuję stosować opłaty za parkowanie a wpływy z tego systemu przeznaczać na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i klientów komunikacji publicznej.

        równolegle warto prowadzić akcje wyjaśniające sens takich działań: korzyści wynikające z nich dla kierowców lub innych osób uzależnionych mentalnie od samochodu.

        • 2 1

    • Mam GSP (4)

      O co chodzi z tymi trzyliterowymi tablicami? mam od zawsze GSP... zazdrościcie buraki z Chyloni i Oruni?

      • 3 12

      • Dostałeś mieszkanie kominalne w Sopocie czy zameldowałeś się u cioci?

        • 6 2

      • Daj spokój. To pewnie frustrat z falowca czy innego meksyku. Ewentualnie jakiś gimbus. Dorośli i poważni ludzie, nie pieprzą takich bzdur...

        • 8 1

      • Wal sie buraku z kurortu.

        • 0 1

      • Mieszkałem w Sopocie... Powiem tak... nie zazdroszczę

        No chyba, że naprawdę masz mieszkanie w nowym budownictwie z 80-100 m2 a nie kawalerka z aneksem :) lub mieszkanie w kamienicy z grzybem zamalowanym farbą olejną

        • 2 0

  • Gdynia miasto frustratów i niespełnionych planów (4)

    • 43 47

    • I dobrze, że władza tylko gada i bawi się. (2)

      Chciałbyś kosmodrom albo orła z morza?

      • 8 5

      • wystarczy że obok mamy gdański Nowy Jork i tych "uśmiechniętych" ludzi (1)

        • 8 5

        • Wiadomo

          W Gdyni do szczęścia wystarczy tylko Mefedron Festival i wyścig między pinezkami

          • 9 3

    • Gdynia już jest zakorkowana - co proponujesz?

      • 2 0

  • z buspsami to nie powinni czekać nawet miesiąca, sytuacja jest dramatyczna na drogach, a od września bedzie gorzej (9)

    Niech robią buspasy tam, gdzie są dwa pasy w jedną stronę. Inaczej się podusimy samochodami. Jak będziesz śmigał autobusem szybciej, niż samochodem, to wybierzesz autobus. No i trzeba dopuścić taksówki i jednoślady na buspasy.

    • 62 23

    • buspasy dobry pomysł, ale o 10 lat za późno. Za dużo ludzi już uciekło z ZKM. (4)

      Kiedyś ponad połowo podróży to był ZKM, teraz poniżej 40%. Efekt prosamochodowej polityki władz.

      • 17 5

      • chyba efekt nijakiej polityki bo ulic to u nas raczej nie budują (3)

        • 11 2

        • najważniejsze , że gromadzka mogła znowu opowiedzieć o pętlach

          • 6 1

        • No tak. To nie tyle prosamochodowa, co antyautobusowa polityka. (1)

          Czyli bezsensowny rozkład, jakieś linie połowę trasy robiące na pusto, bo muszą obsługiwać dwa końce miasta, częstotliwość jak w Kinszasie, bo przecież nie można zrobić częściej krótszych linii, a peryferie obsługiwać dojazdami do miejsc przesiadkowych np. takimi busami, co jeźdżą po Gdańsku.

          • 14 0

          • Nie można.

            • 1 0

    • Nie da się :).

      • 7 2

    • Tak to jest, jak Stępa i inni jedyny pomysł na tansport widzą w budowie dróg, szerszych, szybszych. Efekt - chyba nie ma miasta (1)

      Mówią o miastach na zachód od Bugu, a nie na wschód.

      • 9 0

      • I na pomysłach i gadaniu się kończy.

        • 8 1

    • Nie ma opcji na buspasy bez poszerzania, lobby samochodowe się nie zgodzi

      Nawet jak będą stali w korku na 15 km, to nie będą widzieli problemu w tym, że jest po prostu za dużo samochodów.

      • 4 4

  • Mylący tytuł artykułu "Projektują węzeł Karwiny. Będzie gotowy za ponad rok" (8)

    Z tytułu wynika, że węzeł Karwiny będzie gotowy za rok, a z treści artykułu, że za rok gotowy będzie chyba dopiero projekt. To raczej istotna różnica.
    Chyba, że "ponad rok" oznacza w tym przypadku 5 lat.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 88 1

    • co to za tytuł artykułu wprowadzający w błąd. Za rok to dopiero projekt będzie jak dobrze pójdzie (5)

      No i jeszcze cena jest jakaś dziwnie wysoka prawie 7 mln za taki projekt?

      • 12 0

      • Gdynia jest cała dziwna (3)

        • 8 3

        • (2)

          Dziwną to miał twój stary minę jak się dowiedział, że cię zmajstrował. Czopku z Orunii

          • 2 8

          • Komentarz dodany po 89 (1)

            • 2 0

            • 8 rano

              Urząd już w pracy

              • 2 1

      • Cena akurat jest ok. To nie domek jednorodzinny.

        • 1 5

    • Mtm wszystkiego nie jest w stanie zrobić

      Cena projektu złodziejska ale skoro projekt desek w Orłowie kosztował 125 tysięcy to wszystko jasne.

      • 10 0

    • Już poprawili

      • 1 0

  • A miało być tak pięknie... (3)

    A jeszcze nie dawno(w zeszłym roku) pisaliście, że budowa miała się zacząć na początku wiosny 2016r. Później wszystko przesunęło się w czasie i budowa cała miała zakończyć się pod koniec 2017r.
    to ja się pytam ! Skąd pomysł, że dopiero teraz projekt jak projekt "ponoć" już był.
    po drugie najpierw przebudowa skrzyżowań i dróg a później budowa pkm (przecież musi być jakiś dojazd normalny) !

    • 34 5

    • Ma się dużo dziać w roku wyborczym rozumiesz?

      Ciemna masa znowu wybierze.

      • 10 1

    • normalny dojazd to nie tylko samochodem

      ważne, by piesi nie mieli gorzej

      • 4 0

    • Witamy w Gdyni - mieście które od 10 lat stoi w miejscu

      • 6 0

  • Dobrze. Moze do tego czasu ruszy tez PKM;)

    • 15 7

  • Prawo i lewoskrety (3)

    Poszerzyc wiadukty.
    Zrobic porzadne skrzyzowanie.
    Choc z dzisiejszymi wladzami Gdyni to raczej nie mozliwe

    • 43 8

    • Wszystko jest możliwe tylko niestety nie da się:). (1)

      • 7 3

      • Moze i sie da,tylko po co? I tak nie przesiadziesz sie na PKMke, ulice i tak beda sie korkowac, a miejscowi z parkingu PKMki zrobia sobie wlasny...

        • 2 3

    • Przebudować kompletnie skrzyżowania

      Pobudować ronda, polikwidować spowalniacze - sygnalizacje świetlne montowane co krok bez jakiegokolwiek uzasadnienia do tego świecące całodobowo, na osiedlach montować obniżenia z przejściami dla pieszych wzorem skandynawskim.

      • 0 0

  • W takim tempie to PKM do północnych dzielnic to najwcześniej za 20 lat powstanie (3)

    A tory są już praktycznie gotowe

    • 60 1

    • Wg doktorka wszelkie problemy komunikacyjne naszych dzielnic ma rozwiązać Kosakowo. (2)

      • 15 0

      • (1)

        Wg. Mnie tez, tam placisz podatki to niech z Twoich pieniedzy buduja infrastrukture komunikacyjna...Za kare sie tam wyprowadziles?

        • 2 9

        • podatki mieszkańca Oksywia trafiają do Kosakowa??? Pogórza dolnego i górnego też??

          od kiedy tak się dzieje:)???

          • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane