• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prowizoryczny parking autobusowy w centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
14 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Dotychczas plac przy ul. Giełguda pełnił funkcję ogólnodostępnego parkingu. Teraz wjeżdżać mogą tutaj wyłącznie pojazdy ZKM Gdańsk.


Po wielu miesiącach męki kierowcy ZKM Gdańsk wreszcie doczekali się w centrum Gdańska wygodnego parkingu, a od najbliższego poniedziałku także zaplecza sanitarnego. Od kilku dni działa bowiem plac do postoju autobusów przy ul. Giełguda zobacz na mapie Gdańska.



Czy w obrębie placu technicznego przy ul. Giełguda powinny powstać przystanki dla pasażerów?

O planach urządzenia placu technicznego, na który kierowcy mogliby podjechać autobusami, odpocząć oraz skorzystać z toalety pisaliśmy w listopadzie. Wówczas mówiło się o perspektywie miesięcy niezbędnych do przekształcenia parkingu przy ul. Giełguda na potrzeby komunikacji miejskiej.

Ostatecznie jednak zdecydowano się na mikołajkowy prezent dla kierowców i uruchomienie placu technicznego kilka dni temu.

- Po kilkudniowych obserwacjach możemy stwierdzić, że pomysł placu przy ul. Giełguda się sprawdził. Kierowcy, którzy mają rezerwę czasową między przyjazdem na przystanek końcowy a ponownym wyjazdem w trasę, mogą tutaj podjechać i wypocząć - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Na razie to wypoczynek w fotelu lub krótki spacer po parkingu, ale od poniedziałku będzie można wypić kawę lub herbatę czy też wygodnie zjeść posiłek przy stole. Te niewielkie luksusy, o których kierowcy musieli zapomnieć od czasu likwidacji pętli autobusowych Jana z Kolna zobacz na mapie GdańskaWałowa zobacz na mapie Gdańska, będą zapewnione w kontenerze socjalnym, zamówionym przez Zakład Komunikacji Miejskiej.

- Kontener będzie stawiany na placu przy ul. Giełguda w poniedziałek. Do tego czasu kierowcy mogą korzystać z toalety przenośnej. Zarówno kontener, jak i sama przestrzeń placu będzie zarządzana przez ZKM Gdańsk. Nie zgłosił się do nas żaden inny przewoźnik, który chciałby, by jego pracownicy mogli korzystać z tego miejsca - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Głównym zainteresowanym ewentualną współpracą z miejską spółką mógłby być PKS Gdańsk, realizujący przewozy na liniach miejskich ZTM do Pruszcza Gdańskiego. Ten jednak swoją bazę ma w pobliżu dworca głównego - przy gmachu dworca PKS zobacz na mapie Gdańska.

- Warto pamiętać, że plac techniczny przy ul. Giełguda jest wyłącznie do dyspozycji kierowców autobusów. Nie można tutaj wsiadać ani wysiadać. Z punktu widzenia pasażera bez zmian pozostają końcowe i początkowe przystanki w centrum miasta - zaznacza Zomkowski.

Plac przy ul. Giełguda pozwolił zlikwidować postoje techniczne wzdłuż Traktu Konnego zobacz na mapie Gdańska, gdzie kierowcom za zaplecze sanitarne służyła toaleta typu toi-toi.

- Kierowcy ZKM Gdańsk, na mocy naszych porozumień z zarządcami nieruchomości, nadal mogą też korzystać z dotychczasowych toalet w pobliżu przystanków końcowych w centrum miasta [ZKM ma podpisaną taką umowę m.in. z zarządcą tzw. budynku Solidarności zobacz na mapie Gdańska - dop. red.] - zapewnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Urzędnicy nadal podtrzymują również pomysł reaktywacji pętli (przypuszczalnie w formie placu technicznego) przy ul. Jana z Kolna, na trawniku przed parkingiem wielopoziomowym, który powstał w miejscu zlikwidowanej wcześniej pętli zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Miasto przejmie parking na pętli Jana z Kolna po 18 latach

Na razie nie wiadomo jednak, jak wielka będzie to inwestycja, ponieważ ZTM nie podjął jeszcze decyzji, ile linii (a tym samym i autobusów) zostanie skróconych do planowanego węzła przesiadkowego autobus-tramwaj na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska.

Docelowo w Śródmieściu powstanie jeszcze pętla na płycie wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, nad przystankiem SKM Gdańsk Śródmieście. Inwestycja ta ma być zrealizowana wraz z zabudową Targu Siennego i Rakowego. Jednocześnie zniknie obecna pętla Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (90) 2 zablokowane

  • Prowizorka. (7)

    Czyli gdański standard, a żeby było śmieszniej to w samym centrum.

    • 195 14

    • Gdańsk miastem samych prowizorek !!! (1)

      • 46 7

      • Gdańsk miastem wielkich inwestycji

        • 14 11

    • prowizorka to w tym kraju najtrwalsza forma konstrukcyjna (nie dotyczy pomników władzy jak ECS i inne areny)

      • 28 2

    • Sceptic

      odezwał się idealny pracownik, który nie popełnia błędów, a jego dom to cud architektury, w stanie sterylnym no i na każdy remont masz pieniądze.

      • 10 15

    • (1)

      Wybetonowali by plac na rok/dwa to był by krzyk, że marnowanie kasy na tak krótki okres... No ale ten typ tak ma, wszystko źle, on wie najlepiej...

      • 9 7

      • a czemu kretyni nie zrobili tego placu rok temu

        Kiedy obiecywali plac techniczny na giełguda, ale rzekomo musiało to trwać właśnie żeby go utwardzić. Minął rok i nic nie zrobiono

        • 11 0

    • nic...

      Jeszcze większą prowizorkę odstawili na ul. Emilii Plater!! Wyremontowali drogę tylko zapomnieli, że na prawie środku rośnie drzewo...
      Na to właśnie w Polsce idą pieniądze na głupotę. A jak wiadomo na głupotę nie ma leku.

      • 0 0

  • (...) skorzystają przede wszystkim kierowcy, którzy dotychczas oczekiwali na włączenie do ruchu na Trakcie Konnym. (11)

    Dobre przypomnienie zasad ruchu drogowego :) autobus, który zatrzymał się w zatoce autobusowej wyjeżdżając włącza się do ruchu. A co za tym idzie nie ma pierwszeństwa :p inni kierowcy mają tylko "umożliwić wyjazd" :p

    Zróbcie kierowcom jakiś ocieplany kontener, w środku czajnik żeby mogli się napić czegoś ciepłego :) co by nie mieli wrzodów i problemów z żołądkiem ;)

    Mała siłownia też by się przydała :d albo bezpłatne rowery i do nich dodawać koszulkę: na codzień jestem kierowcą autobusu :d

    • 40 15

    • (3)

      autobus włączający się do ruchu na terenie zabudowanym jest wyjątkiem od ogólnej zasady i ma pierwszeństwo (od momentu włączenia migacza).

      • 20 5

      • Bzdura , ty masz umożliwić włączenie , ale jak przywalisz w autobus to będzie wina kierowcy autobusu - debilne , niejednoznaczne przepisy .

        • 8 8

      • Bzdura (1)

        w przepisach nie ma zadnych wyjatkow od zasady. Jak masz watpliwosci zadzwon do drogowki :)

        • 5 6

        • Nie muszę dzwonić nigdzie - posiadam umiejętność czytania ze zrozumieniem. Radzę przeczytać art. 17 i 18 PoRD.

          • 10 0

    • jesteś typowy nudziarzem... autobus na Trakcie Konnym nie stoi na chwile w zatoce tylko przez kwadrans lub więcej. Ta zatoka to parking, a nie przystanek.

      • 9 0

    • Ty jesteś kierowcą autobusu, ale plastikowiego w przedszkolu

      Wyjedź bez oczekiwania na włączenie się do ruchu z Giełguda - życzę powodzenia, szczególnie przy rewelacyjnej widoczności z lewej strony, nie wspomnę już o skręcie przegubowcem w stronę Bramy Oliwskiej.
      Na Trakcie Konnym po prostu trzeba było chwile odczekać na czerwone światła przy Kopernika/Orzeszkowej i można było ruszać.

      • 15 1

    • (2)

      Jeśli faktycznie nie ma pierwszeństwa to w miastach powinno to być zmienione.

      • 1 3

      • (1)

        ależ oczywiście, że JEST pierwszeństwo: "Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, JEST OBOWIĄZANY ZMNIEJSZYĆ PRĘDKOŚĆ, A W RAZIE POTRZEBY ZATRZYMAĆ SIĘ, aby umożliwić kierującemu
        autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na
        jezdnię."

        więc tłumaczenia cwanych Kaszubów tu dookoła, że "mają tylko umożliwić wyjazd" - dowodzą tylko ich (jakże zaskakującego!) problemu z czytaniem tekstu ze zrozumieniem; którego słowa z "JEST ZOBOWIĄZANY" nie rozumiecie, półzwierzęta w passkach z czarnym dymem u rur?!

        • 4 1

        • UMOŻLIWIĆ

          Czego nie rozumiesz?

          • 1 0

    • Kodek drogowy mówi

      Art. 18. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

      I tutaj pytanie co to znaczy umożliwić wjazd? To samo co ustąpić pierwszeństwa. Na egzaminie nie puszczenie autobusu jest równoznaczne z oblaniem go za wymuszenie pierwszeństwa.

      • 3 0

    • W łeb się rąbnij

      • 0 0

  • Ot jedna ze słynnych na cały świat gdańskich inwestycji...

    • 70 3

  • ZTM Powinien zapewnić place i zaplecze socjalne dla przewoźników żeby nie było wolnej amerykanki po mieście.

    A przewoźnicy powinni płacić przynajmniej za obsługę tych miejsc.
    Teraz ZTM umywa ręce bo on tylko zleca i płaci minimum tylko za przewóz, a przewoźnicy zasłaniają się jakimiś toi tojami. Może tak zamknąć prezesom kibelki w burach i podstawić im na zimę plastikowe domki.

    • 79 1

  • Lepiej tak niż rozpierdzieleni po całym Gdańsku. (1)

    Nie ma to jak przerwa w pracy .
    Kanapka, ciepła herbata i widok na cmentarz.

    • 57 2

    • uuu chłopaki z solidu nie będą moeli gdzie spać...

      • 19 0

  • Ale bzdura. (5)

    Czemu władze ztm/zkm nie zaprotestują u budynia? Przecież to za jego pozwoleniem budują na wałowej muzeum II Wojny Światowej, a na Jana z kolna wielki parking. Tym samym pozbawiając kierowców godnego miejsca do postoju. Jak by jeden dzień nie wyjechali na trasy to od ręki coś by się znalazło w okolicy na zajezdnie. Np. parking urzędu miejskiego... ale wiadomo do komunikacji trzeba dopłacać co roku to bez sensu żeby im jeszcze udostępniać miejsce na postoje. Muzea, teatry i inne pierdoły pewnie przeniosą większe zyski...

    • 65 8

    • Jeszcze większe dopłaty, a nie zyski

      ECS teraz puściutkie, a całą bandę przydupasów Budynia i Kerskiego trzeba jakoś utrzymać.

      • 20 1

    • A teraz dojdą jeszcze koszty częstszych napraw zawieszenia

      Przecież na tym parkingu osobówki miały przechlapane, a taki przegubowiec połamie się raz-dwa.
      Ale problem przecież skutecznie rozwiązany, prawda Budyńku?

      • 12 2

    • A jakby tak.. (2)

      .. Miasto przestało dopłacać do ZTM? To ile by bilet kosztował 8-10zł?

      • 5 1

      • (1)

        Gdyby miasto przestało dopłacać do miejsc postojowych(darmowych) w mieście + mandaty za parkowanie na chodnikach i trawnikach to bilety ZTM mogłyby być dużo tańsze.

        • 7 5

        • Gdyby babcia miała wąsy.

          Naiwnie myślisz, że więcej pasażerów = niższa cena biletu. ZTM jeszcze by podniósł cenę, widząc większy popyt na swoje "usługi". Kasa w kieszeni musi się zgadzać. A gdyby każdy miał dojeżdżać autobusem, to te by musiały, wzorem "ogorkow", podczepić przyczepki, żeby się ludzie nie podusili jak sardynki w puszce.

          • 4 0

  • Estetyczny koszmar

    Czyli standard dla ekipy budyń & bielawski group.

    • 54 6

  • Kierowca i motorniczy to też ludzie. Na każdej pętli należy się mały budynek, w którym mogliby (3)

    przyjąć płyny, oddać płyny, odpocząć od widoku pojazdu, spożyć posiłki i pozbyć się tego co nie ulega sokom trawiennym.

    • 114 0

    • Prawda..

      A może tak zlikwidować toalety w biurach ZTM i UMG, oraz wprowadzić tam zakaz spożywania posiłków i picia kawy/herbaty?

      • 24 0

    • kierowca to śmieć (1)

      Tylko, że Tramwajarze mają zaplecze socjalne na każdej pętli a kierowcy nie mają! ZKM i ZTM dbają o dobre warunki socjalne tylko dla Tramwajarze a kierowcy autobusów to są śmieci i o nichnie ttrzeba dbać!

      • 7 1

      • Kup słownik.

        Kierowniku

        • 3 0

  • (1)

    Może w końcu autobusy nie będą blokować prawego pasa przy dworcu bo przez nich tylko się korkuje :(

    • 21 15

    • Podziękuj za to debilom z Miasta . Były pętle i nie było problemu .

      • 22 3

  • Prowizorka ale dobre i to (2)

    Miasto solidarności z bizantyjskim ECS a pracownicy - kierowcy miejskiego przedsiębiorstwa do tej pory bytowali jak robotnicy w krajach trzeciego świata, pod gołym niebem lub w autobusie ze śmierdzącym toi-toi obok.
    Wstyd panie Budyń, podejmujesz masę gości i wozicie się w limuzynach z hasłem "solidarność" na ustach. Gdzie jest zatem ta solidarność, bo nie w tych marmurach, blachach cortenowskich i butelkach szampana konsumowanych z uśmiechem przed fotoreporterami na oficjalnych imprezach

    • 83 3

    • adamowiczowska "solidarność" to ironia

      • 23 1

    • Kierowcy w ramach rekompensaty za spartańskie warunki przerw w pracy

      mogą iść obejrzeć choinkę przystrojoną kabanosami w ECS - Budyń zaprasza na fejsbuku

      • 29 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane