• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa lotniska w Gdyni trwa. Terminal w trzecim kwartale

Patryk Szczerba
25 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Nowy terminal jest już prawie gotowy. Będzie w stanie obsługiwać około 500 tys. pasażerów rocznie.

W trzecim kwartale bieżącego roku ma zostać oddany do użytku nowy terminal na lotnisku w Gdyni Kosakowie zobacz na mapie Gdyni, który według założeń ma przyjąć 500 tys. pasażerów rocznie. By lotnisko mogło funkcjonować, potrzebne są do wykonania jeszcze inne prace.



Jaką przyszłość przewidujesz dla gdyńskiego lotniska?

Na razie oddany jest do użytku drugi z ważnych obiektów w infrastrukturze portu lotniczego, czyli budynek lotniskowej straży pożarnej, w którym swoją siedzibę ma już także zarząd spółki. Trwa meblowanie oraz urządzanie powierzchni. Zakończona została przeprowadzka pracowników do nowego miejsca. Do pełnego uruchomienia portu lotniczego potrzeba jednak o wiele więcej. Chodzi przede wszystkim o odpowiednie systemy i wyposażenia terminala w stosowne urządzenia. Cała niezbędna aparatura zostanie zamontowana prawdopodobnie do połowy roku.

Sześć stanowisk do odpraw

Z inwestycji już zrealizowanych, przedstawiciele lotniska wymieniają drogę dojazdową wraz z mediami i instalacjami teletechnicznymi, parkingami, ciągami dla pieszych i rowerzystów oraz oświetleniem ulicznym, modernizację płyty postojowej dla samolotów kategorii "A" i "B". Na terenie portu lotniczego zainstalowano także łącze światłowodowe. Na finiszu są prace związane z montażem ogrodzenia. W toku z kolei są formalności związane z uzyskiwaniem odpowiednich certyfikatów, bez których nawet najlepiej wyposażone lotnisko nie może działać.

- W połowie roku powinien działać system bezpieczeństwa oraz pomocy nawigacyjnych. Do czasu uruchomienia portu lotniczego pojawi się też system informacji lotniskowej - wyjaśnia Piotr Szpajer, kierownik marketingu na lotnisku Gdynia Kosakowo

W przypadku części inwestycji trwają lub zostały zakończone procedury przetargowe. Blisko rozstrzygnięcia jest kluczowy dla funkcjonowania lotniska przetarg "na dostawę urządzeń wraz z instalacją systemu obsługi bagaży (BHS) oraz systemu kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu". Chodzi tu o nic innego jak stworzenie w hali odlotów sześciu stanowisk odpraw z bagażem rejestrowanym oraz systemu wykrywania materiałów wybuchowych EDS, dodatkowo uzupełnionymi stacjami operatorskimi oraz urządzeniem do badania bagażu ponadwymiarowego. W hali przylotów zwycięska firma będzie zobligowana z kolei do montażu taśmociągów, urządzenia do kontroli celnej bagażu oraz tzw. karuzeli.

W związku z tym, że przetarg odbywa się w trybie negocjacji z ogłoszeniem, na razie znane są tylko przedsiębiorstwa zaproszone do złożenia konkretnych ofert. To firmy Dimark ze Złotkowa, Mavilux z Raszyna, Pimco z Warszawy i Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Telłącz z Białegostoku. Na końcu rozmów na stole pojawi się konkretna oferta.

W poniedziałek, 25 lutego, otwarte zostaną koperty w kolejnym ważnym przetargu na budowę bazy paliw na potrzeby nowego lotniska. W ramach tej inwestycji na jego terenie stanie budynek administracyjno-biurowy i laboratorium, zbiorniki magazynowe, stanowiska do załadowania i rozładowania cystern. Oprócz tego zwycięską firmę czeka budowa rurociągu, przyłącza kanalizacji sanitarnej i deszczowej, montaż oświetlenia, ogrodzenia, a także roboty budowlane.

Na początku awionetki i business jety

Jedynym kryterium przy przeprowadzanej procedurze jest cena, a wykonawca będzie miał czas na wykonanie wszystkich prac do późnej wiosny. Ich odbiór zaplanowano na 15 czerwca. Co ciekawe pierwsze podejście nie wyłoniło firmy. Powód? Cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą władze lotniska mogą przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Wiadomo już natomiast, kto będzie projektował nawierzchnię lotniskową, która w przyszłości pozwoli w Gdyni lądować samolotom klasy "C", czyli posiadającym rozpiętość skrzydeł od 24 do 36 metrów. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Transprojekt Gdańsk, która za swoją pracę otrzyma blisko 344 tys. zł brutto. W pokonanym polu zostały dwie warszawskie firmy: Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult oraz ILF Consulting Engineers Polska.

Warunkiem tego, by lotnisko rozpoczęło działalność były także inwestycje poza jego terenem przeprowadzane przez miasto. Najważniejszym była przebudowa zakorkowanego skrzyżowania ulic płk. Dąbka i Kwiatkowskiego. W przyszłości pierwsza z ulic ma zostać poszerzona, jednak na razie nie ma na tę inwestycję pieniędzy w budżecie. Władze Gdyni zapewniają równocześnie, że jej rozpoczęcie to kwestia kilku lat.

A co z przyszłością samego portu lotniczego? Do dyspozycji pilotów lotów cywilnych przeznaczony będzie jeden pas startowy o długości 2,5 km i szerokości 60 metrów. Drugi o długości 580 metrów i szerokości blisko 50 metrów pozostanie w gestii wojska. W początkowym okresie działania lotniska w Gdyni będą lądowały samoloty z tzw. kodu "B", których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. W praktyce oznacza to, że na płycie będą pojawiały się głownie awionetki oraz business jety.

Hotel? Niewykluczone

Na czarterowy ruch pasażerski trzeba będzie poczekać kilka lat. Będzie to możliwe m.in. po rozbudowie jednej z dróg kołowania i przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu "C", jak np. B 737 czy A 320. Jeszcze dłużej, bo około 10-15 lat trzeba będzie poczekać na regularne rejsy samolotów.

Dalekosiężne plany zakładają poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów czy szkolenia lotniczego. Wtedy też przychody lotniska mogłyby powoli pokryć wydatki.

- Pozostałą cześć terenów inwestycyjnych lotniska planujemy przeznaczyć na prowadzenie działalności o charakterze nielotniczym, ale ściśle powiązanej z funkcjonowaniem portu lotniczego, jak np. działalność hotelowa i konferencyjna - zaznacza Szpajer.

Koszt przystosowania wojskowego lotniska do ruchu cywilnego to ok. 100 mln zł.

Opinie (403) ponad 10 zablokowanych

  • Oczekuje się lądowania pierwszego balonu (13)

    Z Kim Dzong Gryzoniem na pokładzie,
    wiwatujące tłumy już ćwiczą powitanie

    • 206 101

    • Jak

      mawiał klasyk:
      "Czasami musi sobie człowiek polatać"
      ;)

      • 22 5

    • . (1)

      Będzie tak pięknie, jak na Białorusi!

      • 23 11

      • juz jest :)

        a wszyskiego dowiesz sie z infoboxu :)

        • 30 5

    • Uwokaki, a ty ciągłeś samolot z budyniami? (1)

      Bo zdaje się, że z tego wysiłku mózg ci się zlasował.

      • 18 24

      • .

        Urzędnicy już na stanowisku: dementować i wyśmiewać?

        • 25 5

    • gdańszczanie - bezmyślna zawiść was zeżre! (5)

      • 24 34

      • . (4)

        Jestem z Gdyni i nie chce być owcą, którą strzyga od lat urzędnicy.
        Nasze podatki są marnotrawione.
        Proponuję, aby deficyt finansowy tego projektu pokrywali przez najbliższe dziesięciolecie: zarząd tego lotniska i urzędnicy, z własnych środków.

        • 43 11

        • śmierdzisz gdańskiem na kilometr, a plusują cię tylko gdańskie menele (3)

          • 14 28

          • ... (2)

            Troll???

            • 4 2

            • troll? (1)

              • 1 3

              • tlorr?

                • 3 0

    • przestań płakać gdański nieudaczniku - nic ci to nie pomoże (1)

      • 13 16

      • ?

        Czyżby prowokacja trolla z centrum miasta?

        • 0 3

  • No i po co to komu??? (47)

    Po co pytam się...??

    • 242 141

    • nie dla takich parobków jak ty (5)

      dla ciebie jest transport golfem trójeczką w dizelku

      • 48 57

      • (1)

        Tak prawdęowiac ile osób w Trojmiescie stać na małe samolociki któreaja rzekomo utrzymać to lotnisko ? Poza tym z lotniska trzeba dojechać a przebudowa dróg to 'kwesta paru lat' Czyli facet szybko odleciał do Kosakowa a utknęło w korkach drogowych do centrum Gdyni.

        • 40 13

        • Jakie korki w Gdyni ..??

          • 6 8

      • ! (1)

        Troll z urzędu?

        • 8 1

        • nie, to ja jestem trollem z urzędu gdańska

          • 4 7

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • jak to komu ? (3)

      rychowi, zdzichowi i innym kolesiom

      • 34 9

      • paranoja postępuje? (2)

        • 25 6

        • Tak, w dodatku gdańska paranoja

          Im sie wydaje, że są pępkiem świata. Obudzą się, jak ryżego posadzą i skończy się eldorado, a zacznie spłacanie budyniowych długów.

          • 24 31

        • .

          Troll ośmiesza racjonalne komentarze?

          • 4 1

    • Przyszlosc (22)

      nalezy do lotnictwa.Transport powietrzny rozwija sie na calym globie.W Berlinie powstalo dodatkowe lotnisko miedzynarodowe z mysla ....zabrania klijentow Szczecinowi i Poznaniowi.
      Niemcy wybiegli do przodu jakies 10 lat .A Wy malkontenci macie jak zwykle problem.
      Uwazam ze to super investycja i po latach przyniesie profity.
      Po za tym Rebiechowo jest zle polozone ,wieczne mgly ,jednym slowem podstepny mikroklimat tam panuje .Zawsze przed wylandowaniem rzuca samolotem .
      Rosjanie decydujac sie na budowe portu lotniczego na Babich dolach wiedzieli co robia.Usytuowanie tego lotniska nie jest przypadkowe.

      • 31 43

      • W samym Berlinie i okolicach mieszka 5 mln osób. (1)

        Osób 2x i więcej zamożniejszych niż w Polsce. Są siedziby dużych światowych firm.

        Tymczasem nawet Szczecin, który ma swoje lotnisko zajmujące ostatnie pozycje w statystykach ruchu pasażerskiego ma 3x większy target niż Gdynia.

        Jeśli łudzisz się, że to lotnisko ma uzasadnienie ekonomiczne to jesteś bardzo naiwny.

        • 53 13

        • Jakich zamożnych ?
          My jesteśmy zieloną wyspą i u nas cuda się dzieja a w takim Berlnie to nie ma nawet Biedronki !!!

          • 7 2

      • pozdro, bo to nie rosjanie budowali (1)

        • 14 1

        • Polacy

          ale ruscy o tym zdecydowali

          • 3 4

      • Nawet Heathrow ma dni gdzie mgła ogranicza pracę lotniska (2)

        Ale w Gdyni zawsze świeci słoneczko, pogoda jak na Karaibach, klimat równikowo-śródziemnomorski,
        no i to lądowisko, które będzie się tak niedorozwijało, że zagrozi reszcie portów lotniczych Europy z 666 milionów ojro przychodu rocznie,
        no nie?

        • 48 9

        • tak DArku, tak... tylko uspokój się już

          • 3 11

        • goracy rzad

          w londku najmniej mnie obchodzi!!!

          HEATROW -najgorsze lotnisko na ktorym bylem ,razem z Gatwick ,brzydkie kobiety ,zadarte nosy angoli itd

          • 0 5

      • mylisz się! W Berlinie nie powstało dodatkowe lotnisko, lecz z 3 robią jedno! (2)

        Z trzech lotnisk: Tempelhof (zamknięte kilka lat temu), Tegel (obecne główne lotnisko) i Schonfeld tuż obok tego ostatniego robione jest jedno - Berlin Brandenburg (BER). Czyli ograniczamy koszty i budujemy silny hub! A w Trójmieście? Zamiast budować silny regionalny port lotniczy, łakomy kąsek dla tradycyjnych linii lotniczych jako odnoga dowozowa dla ich głównych hubów oraz port przesiadkowy dla tanich linii (już w tej chwili Rębiechowo zaczyna być największym oknem na Skandynawię w tej części Europy)... my wolimy rozdrabniać się. Gdańska ma lotnisko to Gryzoń też musi. Utopimy miliony złotych i będziemy tego żałować. Mam nadzieję, że prokuratura i NIK zbadają poważnie proces decyzyjny...

        • 60 10

        • (1)

          Faktycznie ograniczają koszty ;)

          • 7 2

          • Ale chcieli.

            A jak i wyszło, to na myśl przychodzi budowa metra w Warszawie :)

            • 1 0

      • Popieram.

        • 7 1

      • patrząc na to że w dobie kryzysu my zachowujemy się jak ślepe cielaki i idziemy drogą, która doprowadziła właśnie budowaniem wielu niepotrzebnych inwestycji jak właśnie lotniska w Hiszpanii czy Portugalii na skraj bankructwa
        tylko dla nas nie będzie tak potężnej zapomogi jak dla nich czy dla Grecji

        • 24 4

      • (7)

        W tym biznesie nie ma nic na oko. Ze statystyk nie wynika, by Rębiechowo miało większy niż przeciętny odsetek lotów odwołanych z powodu pogody. Trzeba by jeszcze policzyć dokładnie, w jakim % z tych dni kiedy w Rębiechowie mgła powoduje zakłócenia w ruchu lotniczym, w Kosakowie pogoda pozwala na lądowanie (obstawiam, że w niewielkim). Kolejna sprawa: za dużo mniej kasy możnaby podnieść klasę ILSa w Rębiechowie. Jak masz chatę, w której przy jakimś kierunku wiatru wieje Ci przez szpary w oknach, to ocieplasz okna, czy budujesz nową chatę w innym miejscu?

        • 29 2

        • w Gdyni zbudują nową chatę, żeby pokazać jak to oni są "ponad" i się rozwijają

          a że nie stać ich na dobudowanie kawałka drogi, a budżet inwestycyjny jest 10 x mniejszy niż sąsiada, to już nie ważne...liczy się PR i zadęcie

          • 19 6

        • Kobito (5)

          Popatrz na inne lotniska w Polsce - Kraków, nieszczęsny Modlin, Katowice,
          przychodzi mgła i dipa,
          nie ma mocnych,
          Gdańsk będzie podnosił klasę lotniska,
          na razie mniejszymi, większymi krokami lotnisko posuwa się do przodu,
          a tu megaloman, maniak funduje sobie lądowisko dla balonów i awionetek za kasę podatników,
          w ciągu najbliższych 15 lat nic tam nie wyląduje choćby słońce świeciło 366 dni w roku 24 godziny na dobę,
          taka jest prawda

          • 21 7

          • prawda jest taka że jesteś sfrustrowanym gdańszczaninem (1)

            • 10 19

            • Coś się tobie kartki w notatniku posklejały

              Frustratem jest ten co sobie stawia knajpę super kategorii za 100 baniek, ale klientów zacznie przyjmować za 15 lat, bo musi żarcie skądś skombinować

              • 15 5

          • Gdańsk będzie podnosił klasę lotniska?? A to ciekawostka (1)

            Angole,Irlandczycy i Norwegowie pogonią naszych z roboty to się też skończy latanie.

            • 7 9

            • tak, ILS podniesie i wtedy w mgle gęstej jak piardy na kacu będzie można lądować

              • 5 1

          • Ale przecież ja właśnie o tym piszę.

            • 2 0

      • Polemizowal bym ...

        Smiem jednak twierdzic ze Gdanszczanie to zawistne spoleczenstwo.
        A w szczegolnosci ci ktorzy tutaj sie wypowiadaja...

        Ale...poki co w Gdyni nawet najlepszy autobus na swiecie bedzie jezdzil i basta!!1

        • 3 7

      • Przyszłość, to należy do kolei wysokich prędkości

        i samochodów elektrycznych.

        • 2 1

    • teraz kolej na zukowo i kartuzy (1)

      mamy za malo lotnisk

      • 49 6

      • Każda gmina buduje swoje lotnisko

        Gdynia służy doświadczeniem i pomocą,
        jak wywalać kasę na lotnisko w infoboxie za kotarą

        • 13 8

    • kwiiii kwiiii kwiiii jestem z gdańska i nie mopgę zdierżyć że w Gdyni będzie lotnisko (2)

      nie wytrzymam, mam następny atak! buuuuuhhuuuhuuuuu

      • 4 14

      • (1)

        Coś mi się wydaje, że to lotnisko wyrośnie na większe niż na Rębiechowie ))

        • 9 9

        • Oczywiście, że tak.

          Żeby trzy awionetki mogły na raz wylądować 5 pasów zrobią....

          Z czego wy się cieszycie, przecież do 2020 nikt kogo nie stać na prywatny samolot nie ma szans z niego skorzystać.

          Ja chcę moją kasę z powrotem co na to poszła, mogliby mi za nią teren na osiedlu ogarnąć (trochę zieleni dorzucić, małej architektury), parę dziur załatać itd.

          • 13 7

    • troll z urzędu miasta gdańska? znooooowu? czy wy tam nie macie co robić???

      pod każdym wątkiem dot. lotniska w Gdyni widzę kilkadziesiąt twoich postów... ty to musisz mieć smutne życie, albo tak jak mówię, jesteś trollem z urzędu gdańska.

      • 9 9

    • do budy nieudaczniku!

      • 3 3

    • nazywam się DArek, czasem podpisuję się po prostu jako Ja (1)

      Moje życie to pasmo porażek, nie zostało mi już nic... jedyne co mnie jeszcze "rusza" to to gdyńskie lotnisko, myślę o nim jak się budzę, myślę kiedy zasypiam, czasem nawet mi się śni - oczywiście jako koszmar, codziennie zadaję sobie pytanie, dlaaaaaczego Gdynia ma mieć lotnisko, TYLKO GDAŃSK MOŻE MIEĆ JEDYNE LOTNISKO W POLSCE, TO MOJA RACJA JEST NAJMOJSZA!!! To moja życiowa pasja, żeby wszystkim udowodnić, że to ja mam rację, dlatego zarówno tutaj jak i pod innymi njusami na ten temat widzicie po kilkaset moich wypowiedzi, będę wam to tak długo uwiadamiał aż się wszyscy ze mną zgodzicie, nie odpuszczę nikomu. Zrozumcie - w moim życiu nic się nie dzieje poza tematem tego lotniska. W sensie klinicznym pewnie powinienem siedzieć w pokoju bez klamek, ale póki mogę będę rąbał po 200 postów na ten temat dziennie!!!

      • 8 13

      • założę się, że narąbałeś tych postów więcej ode mnie

        no i ... podszywasz się pode mnie jednocześnie to samo zarzucając mi. Pora na lekarza

        • 4 0

    • przestań kwękać nudziarzu

      • 2 1

    • (2)

      Po to żeby była konkurencja dla tego waszego marnego lotniska. Jak 3 miesiące temu przyleciałem do kraju, to myślałem, że się ze wstydu spale przy innych pasażerach. Co to za wiocha żeby na lotnisku była jedna toaleta. Kolejka do niej jak za czasów PRL. Nie wspomnę o standardach poniżej wszystkiego. W Afryce mają o niebo lepsze lotniska. Wstyd kiła i mogiła.
      Nowy terminal wprowadził tylko większe zamieszanie. Kto numerował bramki przy odprawie. CO to za system ?
      Porażka na całej linii.
      Dlatego cieszę się, żę Gdynia postanowiła wybudować lotnisko. Na pewno będzie na wyższym poziomie niż to obecne w Gdańsku.

      • 9 18

      • Może i będzie. Tylko pamiętaj o warunku koniecznym do korzystania.

        Czy posiadasz prywatny samolot?

        • 11 5

      • BA

        W jednej z restauracji na lotnisku w pieknym nowoczesnym rebiechowie,kupujac piwo nalezy pokazac bilet lotniczy...po odprawie .no koment

        Dodam ze na swiecie bylem nawet we Wladywostoku na lotnisku czy nawet Caracas i nigdy nikt nie zadal biletu w kawiarni czy restauracji.
        Poprostu gdanska wiocha.

        • 4 9

    • ty to chyba jesteś zazdrośnik z gdańska :)

      • 0 0

  • Szansa dla lotniska to obsługa cargo (24)

    Na lotnisku powinno powstać centrum transportowo spedycyjne do obsługi ruchu cargo lub centra serwisowe dla przewoźników lotniczych. Na takim dużym terenie można postawić hangary, magazyny oraz sortownie firm spedycyjnych lub kurierskich np.: (UPS, TNT) Bliskość portu oraz dostępność kadry aż się prosi o to. Moim zdaniem to jest realna szansa na dynamiczny rozwój lotniska i uzupełnienie się z lotniskiem w Gdańsku.

    • 183 36

    • A czy firmy jak TNT, UPS mają awionetki (4)

      czy balony w swojej flocie?
      Jakoś nie widziałem,
      a może jakieś firmy kurierskie z prasą i cateringiem dla sołtysa w Kosakowie będą lądowały?

      • 33 17

      • (3)

        Mają. Źle widziałes. Nie awionetki tylko samoloty.

        • 12 10

        • Jak np. MD-11 czy b-747 jest awionetką

          to chyba coś tu nie gra

          • 19 5

        • Tak, mają, (1)

          ale samoloty kodu C.

          • 19 0

          • Albo i wyżej.

            • 3 1

    • Nie to nie jest szansa - Nikt nie będzie woził cargo na lotnisko, które jest położone daleko (14)

      od głównej drogi. To sprzeczne z zasadami logistyki.

      • 24 13

      • Misja (6)

        Przebudowa dróg to kwestia paru lat. Szybka poczta czyli kurierzy postoja zatem pare lat w korkach

        • 17 3

        • Może w BudyńLandzie się 5 km drogi robi parę lat (5)

          • 8 17

          • hehe dokładnie, tępe tłuki z gdańska które tu minusują, aż im się mysz przegrzewa (4)

            nie rozumieją że w Gdyni się buduje 3 razy szybciej niż w gdańsku :D

            • 6 14

            • jakbys jeszcze wymienił co sie buduje

              kotara?
              infobox?

              • 13 6

            • (2)

              ... zwłaszcza Estakadę Kwiatkowskiego (w całości)...

              • 8 2

              • A ile lat budowano trasę WZ w Gdańsku ? (1)

                • 2 3

              • A czy ktos wczesniej wspomnial ze Gdansk szybko buduje drogi?

                • 0 0

      • Zmodernizowanie 5 km drogi to 3 m-ce i parę mln zł (3)

        po co to robić skoro lotnisko nie jest gotowe?
        Jak będzie to się zrobi

        To nie BudyńLand marnotrawnego Cesarza Budynia 1-go

        • 12 12

        • (1)

          no bo po co oddawać lotnisko z kompletnym dojazdem i dopięciem całej infrastruktury na ostatni guzik skoro można się z tym pobabrać jeszcze kilka lat

          • 4 3

          • Chodzi o słynne rodno turbinowe i dziurawą Budowlanych

            faktycznie dojazdu do Lotniska im Bolka nie ma dobrego

            • 3 5

        • Najpierw drogi!

          • 3 2

      • Spece lotniczy się odzywają, hahahaha!

        Wam kury szczać prowadzać - jak mawiał marszałek. A psy niech szczekaja - karawana pojedzie dalej!

        • 5 7

      • ale tu droga jest!

        Estakada Kwiatkowskiego jest kilkaset metrów od lotniska, jest rampa kolejowa na płycie lotniska no i jest port morski kilkaset metrów od lotniska. Mało????

        • 9 5

      • sprzeczne z zasadami logistyki tak,ale z zasadami polskiej logiki sie zgadza w 100%.

        • 1 0

    • Nie po to UPS, DHL, DPD czy Raben budowały za ciężkie miliony (3)

      swoje centra logistyczne, hale, sortownie niedaleko Rębiechowa by teraz przenosić się do Gdyni. W biznesie nie ma sentymentów i nikt nie przeniesie się do Gdyni, na dużo gorzej skomunikowane lotnisko tylko ze względu na kompleksy jednego człowieka! Te 100 mln złotych można było wydać z głową, w Gdyni brakuje mnóstwo podstawowych inwestycji i podstawowej infrastruktury!

      • 50 9

      • Dodaj do tego następne 100mln przez następne 10 lat

        150mln przez 15 - marnują środki publiczne i jeszcze się tym chwalą.

        • 28 5

      • jaaasne :) (1)

        "w Gdyni brakuje mnóstwo podstawowych inwestycji i podstawowej infrastruktury!" - ale się ubawiłem

        • 9 14

        • widocznie się bawisz z powodu tej jakiejś innej Gdyni...

          bo w Gdyni nad Zatoką Gdańską brakuje...

          • 8 3

  • nic z tego nie będzie. (2)

    Pożyjemy zobaczymy!ale cieńko to widzę!

    • 71 63

    • Proponuje w myśl estetyki i w nawiązaniu do udanej inwestycji zbudować terminal z kontenerów

      banda głupców...

      • 4 2

    • To lotnisko to zachcianka pana Krauzego!

      z pewnego źródła

      • 3 1

  • biedota polska cały rok ciuła, żeby przelecieć się godzinę wizirem (5)

    a oni budują lotnisko na prywatne samoloty zamiast przekazać teren biedronce, a pieniądze przekazać najuboższym.

    • 55 70

    • wizir to proszek

      jak ma latać, przeca on pierze

      • 19 1

    • Bogacz się kur...a znalazł (1)

      Gdybys był majętny nie pisal byś gupot na głupkowatych portalach...wyłącz kompa i do roboty ..biedronka czeka,towar przywieźli

      • 12 3

      • to co tu jeszcze robisz ???????

        • 1 2

    • Najuboższym? A co to komuna że wszytkim po równo? (1)

      Do roboty! Uczyć się! Rozwijać. Czasy rozdawania się skończyły.

      • 7 2

      • Dawać "wędkę", a nie "rybkę"

        Rozdawanie słabiej przystosowanym demoralizuje i rodzi coraz większe roszczenia. Na "pande" to Rumuni. Ale i oni się przenieśli do Wielkiej Brytanii. Teraz mają z czego utrzymywać swoje wille i BMW w Rumunii.

        • 5 1

  • Potężny terminal. (26)

    Jak w Lubece. Ale nic tak nie uzdrawia sytuacji na rynku jak zdrowa konkurencja, więc... Może nagle da się polecieć do Katowic za 200zł, a nie 3000 LOT'em.

    • 93 25

    • ale to nie wina lotnisk ze lot ma takie ceny na trasach krajowych tylko samego lotu i polityki jaka prowadzi od niepamietnych czasow,przeciez lotem to malo kto lata bo drozyzna z kiepskie warunki w porownaniu do konkurencji wiec pula ogranicza sie w wiekszosci do politykow...

      • 8 1

    • zapewne się da

      ale własną motolotnią

      • 6 2

    • Dajesz świadectwo swojej niewiedzy... (16)

      Dwa lotniska to nie dwa warzywniaki na osiedlu! Jeśli dojdzie do bratobójczej walki między lotniskami to zyskają na tym tylko i wyłącznie linie lotnicze, pasażer straci. Zamiast jednego silnego i wychodzącego na plus portu regionalnego będziemy mieli dwa wykończające się wzajemnie i zmarginalizowane "porciki". Jakoś Berlin z całą Brandenburgią z 3 lotnisk przenosi się na 1 lotnisko! Tak, cała wielka aglomeracja w bogatym kraju i jedno lotnisko a my musimy wydawać kasę na dwa lotniska bo część społeczeństwa z Gryzoniem na czele nie radzi sobie z kompleksami! Mieszkam od urodzenia w Gdyni, ale nie jest dla mnie ujmą na honorze, że w 12 minut dojeżdżam drogą szybkiego ruchu do nowoczesnego, pięknego i rozbudowywanego portu lotniczego położonego na działce gminy obok! Za to nie bardzo widzę jak mam stać w korkach, jechać do Kosakowa 45 minut po rozpadającej sie estakadzie po to by być odprawianym w kurniku Kosakowo...

      • 52 10

      • (3)

        Ammen.
        Szkoda, ze jak Gdańsk coś buduje a Gdynia to juz posiada to wszyscy sie tak tym jarają jak świeczki. Wtedu lud Adamowicza lenina jakoś nie naguje ze po co a na co etc.

        Zdrowa konkurencja nikomu nie zaszkodziła jeszcze.

        • 7 21

        • Ja neguję. Neguję pomysły Budynia, mimo że mieszkam w Gdańsku. Nie wiem natomiast co dokładnie takiego Gdynia ma a Gdańsk nie ma? Akwarium może, ale akurat na pomysł budowy akwarium nikt w Gdańsku nie wpadł.
          Tym niemniej, pomysł lotniska w Kosakowie uważam za głupi i szkodliwy.

          • 21 8

        • a co takiego Gdańsk buduje bo nie ma a Gdynia ma?

          wyobraź sobie, że nie wszyscy są tak wrażliwi na punkcie ambicji jak Gdynianie...a przynajmniej ich władza

          • 6 5

        • Tyle, że jest jedna istotna różnica.

          Budyń topi kasę w ECS, Gdańszczanie protestują.
          Gryzoń topi kasę w lotnisko, Gdynianie wiwatują.

          U nas może i jest Białoruś (nieusuwalny prezydent), ale u was to już Korea Północna (prezydent nieusuwalny i ustawowo przez wszystkich wielbiony) jeżeli idzie władze miasta.

          • 11 5

      • Tak, tak DArek, Ja, czy pod jakim nickiem się podpisujesz. (9)

        Na konkurencji zyskają linie lotnicze a pasażer straci. Takiej teorii jeszcze w życiu nie słyszałem. Rozumiem, że po wejściu nowych operatorów komórkowych i zagrożeniu dla dawnej Ery, Idei i Plusa, wszyscy klienci stracili i ceny usług nie spadły oraz oferta się nie polepszyła. Twoje zdanie nt. lotniska i braku drugiego żłobka w Gdyni już znamy. I te twoje nieustanne podpisywanie się jako DArek, Ja, citizen, obywatel, itd. Nudne to się robi.

        • 5 12

        • Straci podatnik, to na pewno. Już stracił.

          • 11 3

        • też myślę że to ten sam debil który pod każdym newsem o lotnisku spamuje to samo po kilkaset razy

          najlepiej ignorować tego trolla DArek/Ja

          • 2 3

        • Kolego, jest różnice miedzy telefonami czy warzywniakiem a lotnictwem... (6)

          Jeśli jej nie dostrzegasz to szkoda tu mojego czasu na tłumaczenie podstaw. Lotnisko swoim zasięgiem obejmuje tzw. obszar oddziaływania 200 km. Oba lotniska, oddalone od siebie o 7 długości pasa startowego, będą miały identyczny obszar oddziaływania i stoczą bratobójczą walkę o tych samych klientów. Czyli mamy dwa razy więcej prezesów, dyrektorów, specjalistów, kierowników, Janów Bąków, karetek, pługów śnieżnych, strażników itd a pasażerów ciągle tyle samo! A dlaczego napisałem, że pasażer nie skorzysta na tej walce? To dziecinnie proste. Pasażer nie ma żadnej umowy z lotniskiem! Pasażer ma umowę z linią lotniczą, która koszty lotniska wrzuca sobie w bilet, ale... nie oszukujmy się - nie mają one kluczowej roli przy ustalaniu ceny biletu. Za to linia lotnicza będzie teraz szantażować lotnisko w Gdańsku - słuchajcie, Wy nam dajecie 5 mln zł dopłaty a w Gdyni chcą dać 7. Jak nie dacie 8 to się przenosimy do Gdyni. Tylko o ile Rębiechowo jest dochodowe i moze sobie pozwolić na ulgi i dotacje o tyle Kosakowo będzie pod kreską. Tyle ile będzie pod kreską tyle Gdynia jako miasto będzie musiało dorzucić rok do roku. Czyli zapłacę za to ja jak każdy mieszkaniec Gdyni! Po co? Po to by Gryzoń leczył swoje kompleksy? Proszę bardzo, nie mam nic przeciwko! Niech za swoje pieniądze buduje jeszcze dwa inne lotniska! Jakoś nawet przy lotniskach mających po 50 mln pasażerów rocznie nie powstaje prywatna konkurencja! Jednak dopóki Gryzoń wydaje lekką ręką publiczne pieniądze pochodzące z podatków mam prawo krytykować!

          • 13 5

          • ty mówisz, a ja widzę tylko "buhuhuu", "hau hau hau" (2)

            ciekawe, nie?

            • 1 11

            • No, bardzo. Dużo to o tobie mówi.

              9 czy 11 lat?

              • 7 2

            • a co na to laryngolog?

              zgadza się z diagnozą psychiatry?

              • 0 0

          • u mnie na rynku są trzy warzywniaki w promienu 50 metrów, mają ten sam obszar oddziaływania (2)

            i ze sobą KONKURUJĄ - i tak padła twoja misterna teoria. Bardzo dobrze że lotniska będą ze sobą konkurować, bo dzięki temu gdańskie będzie musiało obniżyć ceny - i nic tu nie pomoże propaganda działu PR gdańskiego lotniska w twoim wydaniu. Natomiast co do kompleksów, to mówienie o prezydencie Gdyni per gryzoń, przy każdej możliwej okazji, świadczy chyba o twoich kompleksach i bardzo emocjonalnym stosunku do sprawy...

            • 3 15

            • Ale one są PRYWATNE a ich klientem jesteś TY.

              Czyli koszta konkurencji ponoszą PRYWATNI właściciele a korzyści z konkurencji trafiają do CIEBIE.

              Lotniska są PUBLICZNE a ich klientami są LINIE LOTNICZE, czyli koszta ponosisz TY a korzyści odnoszą ZAGRANICZNI PRZEWOŹNICY. Naprawdę myślisz, że jak dla nich koszt obsługi lotniskowej spadnie to oddadzą ci różnicę w cenie biletu?

              Konkurencją mającą wpływ na ceny biletów byłby nowy przewoźnik a nie port lotniczy.

              Prościej nie potrafię przetłumaczyć wypowiedzi poprzednika.

              • 9 2

            • padła moja wiara w Twój rozum

              jeśli nie zrozumiałeś...

              • 10 1

      • bredzisz gdański cieciu :D

        • 3 8

      • Wracaj do gimnazjum parówo

        • 2 3

    • Jak chcesz konkurencję w lataniu do Katowic (5)

      to trzeba było linię lotnicza założyć, a nie lotnisko budować.

      Co to za konkurencja jak ten sam EuroLOT będzie z obu lotnisk latał?

      Bo LOT do Katowic z Trójmiasta w ogóle nie lata.

      • 20 2

      • EuroLot już ledwo co zipie, a po wspaniałym przekręcie przy konkursie na nowego prezesa LOT, (2)

        wygrał koleżka Budzanowskiego, który 2-3lata temu już był prezesem, to za kilka lat LOT pójdzie pod młotek i z Eurolotu nic nie zostanie.

        • 2 2

        • (1)

          Eurolot ma się spoko, właśnie przejął od LOTu loty z Gdańska do W-wy. Co mnie akurat, z przyczyn prywatnych, bardzo cieszy.

          • 4 3

          • EuroLOT nie ma się spoko.

            Jest w punkcie krytycznym, zainwestowali - albo się uda albo nie.

            • 2 0

      • a ja chce latać z Gdańska do Gdynii i to w pierwszej klasie ... (1)

        • 12 1

        • z posiłkami i płynami wyskokowymi

          w cenie biletu

          • 2 0

    • Ja to DArek

      Moje życie to pasmo porażek, nie zostało mi już nic... jedyne co mnie jeszcze "rusza" to to gdyńskie lotnisko, myślę o nim jak się budzę, myślę kiedy zasypiam, czasem nawet mi się śni - oczywiście jako koszmar, codziennie zadaję sobie pytanie, dlaaaaaczego Gdynia ma mieć lotnisko, TYLKO GDAŃSK MOŻE MIEĆ JEDYNE LOTNISKO W POLSCE, TO MOJA RACJA JEST NAJMOJSZA!!!

      • 2 8

  • Jest może business plan tego przedsięwzięcia ? (5)

    Chętnie go przeczytam

    • 91 13

    • ! (2)

      Na BIP zobaczyłem pensje zarządu.
      Gdynianie mają gest, aby od tylu lat utrzymywać ten obiekt...

      • 35 2

      • możesz podać linka? (1)

        będę wdzięczny!

        • 6 2

        • ?

          Co ty, "gimbus" jesteś?
          Nie potrafisz poszukać w Biuletynie Informacji Publicznej?

          • 8 2

    • lotnisko wpisane jest do strategii województwa! (1)

      Ale to na was nie robi wrażenia! Specjaliści ufff. Na bezrobociu w Gdańsku takie teorie anty gdyńskie przychodzą łatwo do głowy.

      • 2 15

      • ?

        Troll?

        • 4 1

  • mnie niepokoi tylko to .że jeszcze niema nazwy tego air portu !... (4)

    • 22 21

    • LECH KACZYNSKY AIRPORT

      • 16 8

    • ortografia

      "Niema" honoru pisać takie błędy?

      • 4 2

    • Franciszka Cegielska

      • 2 4

    • Ryszarda F. ps. "Fryzjer"

      • 0 0

  • Oby nie skończyło się tak jak w Modlinie (8)

    Każdy sobie rzepkę skrobie.

    • 63 20

    • spokojnie, zaraz bedzie lotnisko w rumie, redzie wejherowie... (5)

      no i w planach sa jezszcze kartuzy i zukowo...

      • 10 2

      • a Sopot? (1)

        • 8 0

        • W Sopocie będzie wodnosamolot `KACZUCHA` cumować do molo ;)

          • 2 0

      • zazdrosny???

        a co, szkoda ci, jak stać gminy to niech sobie budują dla wygody i prestiżu. Niektórzy mają po trzy samochody a na zachodzie mają również prywatne lotniska i baseny. Najwięcej do gadania mają ci, co podatków nie płacą i żyją z zasiłków, to znaczy na koszt podatników.

        • 6 10

      • Lotnisko w Rumi (1)

        W Rumi przed wojną było lotnisko, z którego korzystała Gdynia, a w czasie wojny Niemcy. Po wojnie teren lotniska zabudowano domami jednorodzinnymi, ale zaraz za Rumią w stronę Mostów zbudowano bardzo szeroką prostą drogę betonową służącą jako zapasowy pas startowy dla lotniska wojskowego w Babich Dołach. Teraz na jej środkowej części położono nowy asfalt.

        • 6 0

        • Połowa Gdyni uczyła się tam jeździć samochodem.

          • 5 1

    • Pas startowy

      Bez obaw, pas startowy budowali niemcy, wiec nic tam sie nie bedzie cierać:)

      • 3 1

    • u nos w wejherowie mozno londowac w kartoflach

      zapraszamy

      • 5 0

  • pytanie (22)

    Autorze, mam pytanie.
    Jakie koszty ponieśli gdyńscy podatnicy z tytułu istnienia tego lotniska?
    Proszę o trzy liczby: roczne koszty utrzymania zarządu, koszty utrzymania całego obiektu i koszty inwestycji. Przychody są zerowe, wiec łatwo
    Pan może to wyliczyć (dane są jawne), a rzetelność dziennikarza tego wymaga!

    • 163 22

    • Tak jest, ten Pan ma rację! (3)

      Zwłaszcza jeżeli jest pracownikiem gdańskiego magistratu.

      • 13 26

      • "Ja" to to taki koleś, który na każdy post musi odpisać i zminusować. (2)

        • 1 5

        • pytanie

          Jesteś trollem?

          • 2 2

        • Debi.. jesteś

          Jeżeli ktoś rozsądnie pyta i zwraca uwagę na fakty, a nie na propagandę to według Ciebie Troll, to życze sukcesów, a sobie zarobków prezesa lotniska już od 4-5 lat ( sprwdź w BiP)

          • 4 1

    • (12)

      koszty inwestycji póki co to około 100 mln złotych, do kodu C brakuje pewnie kolejnych 30 - 50. A wiec docelowo będzie to około 140 mln złotych. Koszty funkcjonowania? Lotnisko, w odróżnieniu od Gdańska, na siebie nie zarobi. Aby pokryć koszty funkcjonowania lotniska w Polsce potrzeba około 750 tysięcy pasażerów rocznie. Czyli taka Gdynia musiałaby bez żadnych ulg przejąć np wszystkie obecne loty Ryanaira, co jest niemożliwe! Do tego Rębiechowo jest dochodowe, wiec "wspomaga" tanie linie (ulgi, "kampanie promocyjne"), no Ryanair rocznie kwotą około 5 mln złotych. Kosakowo żeby podkupić Ryanaira będzie musiało przebić Rębiechowo, czyli zamiast zarobić będzie musiało dopłacić z 7 - 8 mln zł. Stawiam, że Gdyńskie lotnisko w pierwszych latach funkcjonowania będzie około 12 mln zł pod kreską a po kilku latach zostanie zamknięte i tak się skończy fantazja i kompleksy jednego człowieka i jego świty. Mam nadzieję, że przy okazji ludzie z mojego miasta przejrzą na oczy i przestaną głosować na samorządność! Są setki ważniejszych inwestycji niż drugie lotnisko w Trójmieście!

      • 70 10

      • Nie wiesz do czego prowadzi megalomania

        i samouwielbienie,
        lotnisko może okazać się pikusiem

        • 32 2

      • komentarz z 07:45 powinien być pogrubioną czcionką

        dopisany na końcu artykułu.

        • 25 1

      • Zazdrość czy zawiść? (2)

        • 7 13

        • podatnik (1)

          Koszty tego bezsensownego projektu są horrendalnie wysokie. Niech pokażą ich biznesplan, bo na 100% ta inwestycja NIGDY się nie zwróci inwestorowi (płacą za to mieszkańcy!).

          • 12 3

          • Do tej nierentownej inwestycji należy dodać.

            - hala sportowo widowiskowa,
            - stadion,
            Podwyżki ze śmieci będą na spłatę inwestycji i utrzymanie obiektów.

            • 3 3

      • 12 mln zł, to tyle ile straicła PGE Arena w Gdańsku w 2012 roku. (3)

        • 4 12

        • . (2)

          Ten projekt (Gdynia) będzie deficytowy, ale niemała grupka panów ma z tego spore zarobki.
          Tak to "koteczku" wygląda...

          • 16 2

          • Spółeczki do budowy stadionu też istnieją, choć Euro się skończyło, (1)

            i każda ma swojego prezesa, zastępce, pracowników biurowych, na których płynie kasa, więc tak to wygląda koteczku.

            • 3 1

            • no i co z tego?

              Czy z powodu jakiś nieprawidłowości w Gdańsku mam się godzić na idiotyczne inwestycje w Gdyni? Ludzie, opamiętajcie się! W czym się ścigacie? Przecież lotnisko i pensje tam zatrudnionych pochodzą z waszych podatków i zaniechanych inwestycji! Naprawdę tacy bogaci jako gmina jesteśmy? mamy juz super szpitale, złobki, przedszkola, drogi osiedlowe, bulwar wyłożony granitem, parki w centrum i super komunikację zbiorową? Jakoś nie zauważyłem jadąc dziś do pracy. Zamiast tego brudne domy, szare ulice, kosta dałna na skwerze, beton na bulwarze.. ogólnie szaro, brudni i brzydko. Dziury na drogach, brak zieleni, autobusy 20 letnie, sprowadzane z Niemiec używki, ogrzewanie nie działa, klimy brak, buda trzęsie, silnik wyje... Ale budujemy drugie lotnisko, tym razem tylko dla awionetek, przecież co drugi mieszkaniec Gdyni ma bizzjeta!

              • 13 1

      • budyc tez jest megalomanem (1)

        zamiast drog buduje muzea zeby jego przydupasy mialy prace

        • 10 6

        • Czyli "czynnie" zwalcza bezrobocie.

          • 3 0

      • Ja czyli Michał T.?

        • 3 4

    • Lotnisko jest od 70 lat!

      czy nieużywane wielkie lotnisko, 3x większe od Rębiechowa!!! to jest dla podatnika interes, czy strata? No, odpowiedzcie geniusze ekonomii! Czy zabudowanie istniejacego i znakomicie zlokalizowanego, bezpiecznego lotniska, to byłby karygodny i nienaprawialny błąd, czy może okazja - biznesu dla deweloperów? No, jaką macie odpowiedź "specjaliści" od latania??? Oczywiście - co najwyżej - po klawiaturze kompa...

      • 8 21

    • a kogo obchodzą mieszkańcy bieda-miasta gdańska??? (2)

      • 3 10

      • akurat Gdańsk jest bogatszy od Gdyni nawet w przeliczeniu na mieszkańca:] (1)

        • 8 3

        • a dlaczego "nawet"

          • 0 0

    • nie wymagaj od dziennikarzy trojmiasta zbyt wiele;)

      sa slabi po prostu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane